شنبه ۱۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۷ - Jul 2, 2005
سرپرست شهرداري در ديدار با شهروندان منطقه ۲۰ تهران:
نهضت خدمت رساني در شهرداري تهران ادامه خواهد يافت
گروه شهري: مركز انباشت زباله در كهريزك طبق برنامه از پيش تعيين شده به بوستان تبديل مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر علي سعيدلو، سرپرست شهرداري تهران در حاشيه ديدار مردمي با شهروندان منطقه ،۲۰ تأكيد كرد: برنامه هايي كه پيش از اين تدوين يا عمليات اجرايي آنها آغاز گرديده، با جديت دنبال خواهد شد و برهمين اساس تلاش مي كنيم عمليات ساخت و اجراي بزرگراه آزادگان تا پايان سال جاري در اين منطقه به اتمام برسد.وي گفت: با توجه به تلاش و توانمندي اعضاي محترم شوراي شهر تهران، بدون شك امور اجرايي با همان شيوه و سرعت قبلي ادامه خواهد داشت و از اين بابت هيچ نگراني وجود ندارد.
سعيدلو با رد ادعاي برخي افراد كه معتقدند پس از انتخابات، امور اجرايي شهر با ركود مواجه شده است، تصريح كرد: آنچه مسلم است نهضت خدمت رساني تحت هيچ شرايطي متوقف نخواهد شد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه براي رفع معضلات تهران، چه انتظاري از رئيس جمهور منتخب داريد، گفت: با شناختي كه از دكتر احمدي نژاد دارم و با توجه به اشراف كامل ايشان نسبت به مسائل شهري تصور مي كنم پيش از آن كه ما درخواستي را مطرح كنيم، رئيس جمهور منتخب خود از مشكلات موجود گره گشايي كنند.
سرپرست شهرداري تهران، نبود مديريت يكپارچه شهري را از مهمترين مشكلات مبتلابه كلان شهرها بويژه كلان شهر تهران ذكر كرد و افزود: اميدواريم در دولت آينده با توجه به دانش و احاطه رئيس جمهوري منتخب به مشكلات شهري، اين مسائل برطرف شود. وي همچنين اظهار اميدواري كرد بدهي معوقه دولت به شهرداري كه ۲۶۰ تا ۴۰۰ ميليارد تومان تخمين زده مي شود به شهرداري پرداخت گردد.

اعتبار گواهينامه جديد به پنج سال كاهش يافته و تكرار تخلفات موجب ابطال گواهينامه مي شود
جزئيات آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي
001212.jpg
گروه شهري: دبير شوراي عالي ترافيك كشور از ابلاغ آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي خبر داد و گفت: بر اساس اين آيين نامه گواهينامه ها به ۱۰ گروه و ۵ پايه تقسيم شده و ضمن اجباري شدن معاينات پزشكي ادواري، گواهينامه رانندگاني كه به علت تكرار ارتكاب تخلفات مهم و حادثه ساز در يك سال، حد نصاب نمره منفي را دريافت كنند، به استناد قانون نحوه رسيدگي به تخلفات و اخذ جرايم رانندگي ضبط يا ابطال خواهد شد.
مهندس رئوفي افزود: بر اين اساس همچنين رانندگي با وسيله نقليه اي كه برگه معاينه فني معتبر نداشته باشد، ممنوع است و انواع وسايل نقليه عمومي مسافربري و باربري در فاصله هاي سه ماهه يا بيشتر، وسايل نقليه متعلق به دولت، نهادهاي عمومي غيردولتي مانند شهرداري ها، نيروهاي نظامي و انتظامي در فاصله هاي سه ماهه يا بيشتر، وسايل نقليه ديگر و موتورسيكلت ها در فاصله هاي شش ماهه يا بيشتر بايد از نظر معاينه فني مورد بررسي قرار گيرند. از سوي ديگر خودروهاي نو تا دو سال پس از توليد، نياز به دريافت برچسب يا برگ معاينه فني ندارند.
وي افزود: در مواردي كه حركت وسيله نقليه در راه هاي عمومي طبق نظر كارشناس راهنمايي و رانندگي يا پليس راه به علت معايب و نواقص فني، خطرناك تشخيص داده شود، ضمن اعمال قانون، پلاك آن اخذ و با نصب پلاك تعميري به تعميرگاه اعزام مي شود.
وي تصريح كرد: براي دريافت تمامي اين گواهينامه ها ارائه گواهي طي دوره آموزشي آيين نامه و مقررات راهنمايي و رانندگي و همچنين ارائه گواهي طي «دوره كسب مهارت عملي رانندگي» ، از آموزشگاه هاي رانندگي مجاز الزامي است. همچنين راهنمايي و رانندگي مي تواند در صورت لزوم آزمايش مجدد مقررات راهنمايي و رانندگي را پيش از انجام آزمون مهارت عملي از درخواست كنندگان به عمل آورد.
دبير شوراي عالي ترافيك به مدت اعتبار گواهينامه ها اشاره كرد و به ايسنا گفت: مدت اعتبار انواع گواهينامه هاي رانندگي بر اساس آيين نامه جديد، ۵ ساله و پس از پايان اعتبار آن و در صورت احراز سلامت جسمي و رواني، براي دوره هاي ۵ ساله تمديد مي شود.
به گفته وي همچنين براي افرادي كه سن آنها بيش از ۷۰ سال تمام باشد، لازم است سلامت جسمي و رواني هر دو سال بررسي و احراز شود.
رئوفي همچنين افزود: بر اساس آيين نامه جديد در صورتي كه راننده به علت تكرار ارتكاب تخلفات مهم و حادثه ساز در يك سال، حد نصاب نمره منفي را دريافت كند، گواهينامه رانندگي وي به استناد قانون نحوه رسيدگي به تخلفات و اخذ جرايم رانندگي - مصوب ۱۳۵۰ - ضبط يا ابطال خواهد شد. رئوفي تأكيد كرد: به همراه يك زوج پلاك، پلاك سوم وسيله نقليه نيز به صورت برچسب از سوي راهنمايي و رانندگي يا اشخاص مورد تاييد او صادر و بر روي شيشه جلو يا عقب وسيله نقليه نصب مي شود كه اين برچسب داراي اطلاعات شماره پلاك، تاريخ سپري شدن اعتبار پلاك، كد واحد شماره گذاري و شماره شناسايي وسيله نقليه است. اين پلاك همچنين با هر بار تمديد اعتبار پلاك، نقل و انتقال مالكيت و تعويض قطعات اصلي و رنگ وسيله نقليه با اطلاعات جديد توليد و جايگزين پلاك سوم پيشين مي شود.
وي با اشاره به اين كه بر اساس يكي ديگر از مفاد اين آيين نامه كليه وسايل نقليه موتوري توليدي و يا وارداتي بايد مجهز به كمربند ايمني استاندارد براي سرنشينان باشد، به ايسنا گفت: رانندگان و سرنشينان وسايل نقليه نيز موظف شده اند هنگام حركت وسيله نقليه كمربندهاي ايمني خود را بسته نگاه دارند. همچنين سوار كردن كودكان كمتر از ۱۲ سال در صندلي جلو وسيله نقليه و  در آغوش داشتن كودك هنگام رانندگي ممنوع است.
دبير شوراي عالي ترافيك با اشاره به اينكه تردد اتوبوس، ميني بوس  و انواع باركش ها به استثناي وانت بارها در خط سوم (سرعت) آزادراه هاي شهري و بين شهري ممنوع است، به ايسنا گفت: بر اساس اين آيين نامه رانندگان و سرنشينان هر نوع موتورسيكلت و دوچرخه موتوردار بايد به كلاه ايمني مجهز باشند و در طول حركت از آن استفاده كنند. اين دسته از رانندگان نبايد در يك خط عبوري به موازات و در كنار خودروها حركت كنند. وي با بيان اين كه عبور موتورسيكلت و موتورگازي و دوچرخه سوار از پياده رو و وسط دسته جات، بازار و نقاط شلوغ ممنوع است، گفت: موتورسيكلت سواران و دوچرخه سواران حق ندارند هنگام رانندگي بار نامتعارف و اشياي ديگري حمل كنند يا حركت نمايشي انجام دهند.
دبير شوراي عالي ترافيك در ادامه در خصوص تصادفات بر اساس آيين نامه جديد به ايسنا گفت: بر اساس آيين نامه راهنمايي و رانندگي، راننده هر وسيله نقليه  كه مرتكب تصادف منجر به جرح يا فوت شود، موظف است بلافاصله وسيله نقليه را در محل تصادف متوقف كرده و با نصب علايم ايمني هشداردهنده، رانندگان وسايل نقليه ديگر را از وقوع حادثه آگاه كند و تا هنگامي كه تشريفات مربوط به رسيدگي از سوي راهنمايي و رانندگي و پليس راه پايان نيافته از تغيير وضع وسيله نقليه يا صحنه تصادف خودداري و بلافاصله براي انتقال مجروحان به مراكز درماني اقدام كند. وي افزود: در نقاطي كه كارشناس راهنمايي و رانندگي و يا پليس راه وجود ندارد و يا حضور بهنگام آنان مقدور نباشد، مي توان از نظرات مستدل حداقل سه نفر از رانندگان پايه يكم و يا پايه (ت) استفاده كرد.
وي به ممنوعيت استفاده وسايط نقليه از بوق هاي شيپوري، سوت بلبلي و به طور كلي هر نوع وسيله آگاه سازي صوتي با صداي ناهنجار و غير عادي در مناطق مسكوني و همچنين زدن بوق ممتد يا غير ضروري يا مكرر و يا زدن بوق در محل هايي كه اين عمل به وسيله علايم منع شده است اشاره كرد و گفت: بر اين اساس استفاده از بوق براي مقاصدي مانند صدا زدن افراد، جلب توجه مسافر، اعلام حضور و باز كردن در منزل، خداحافظي و مانند آنها نيز ممنوع است. وي با اشاره به تغيير تعدادي از تابلو هاي راهنمايي و رانندگي گفت: بر اين اساس تابلوهاي هشت گوش صرفا براي تابلوهاي ايست (توقف) ، مستطيل افقي، براي راهنمايي و هشدار خطرات ناشي از تعمير و نگهداري، مثلث متساوي الاضلاع (نشسته روي يك راس) صرفا براي رعايت حق تقدم ، مستطيل قائم معمولا براي تابلوهاي دستوري و خدمات ، مستطيل پرچمي معمولا براي علائم راهنما ، لوزي (مربع نشسته روي يك راس) براي شروع و پايان حق تقدم مسير، پنج گوشه با نقطه راس فوقاني، علائم هشدار براي مدرسه و دبيرستان ، دايره، علامت دستوري و بازدارنده و مثلث متساوي الاضلاع (نشسته روي قاعده)، علامت هشداردهنده براي خطر در نظرگرفته شده است.

بحران آلودگي در رودخانه ها
001200.jpg
خبرگزاري مهر: كارشناس سازمان حفاظت محيط زيست گفت : فاضلابهاي صنعتي و شيميايي نسبت به پساب هاي شهري ، خانگي و بيمارستاني عمده ترين عامل آلودگي رودخانه هاي كشور تلقي مي شود كه اين مساله به بحراني شدن رودخانه ها كمك مي كند. وي گفت : ۵۰ رودخانه آلوده به مواد صنعتي و شيميايي ، روستايي و كشاورزي و همچنين پساب هاي بيمارستاني و عفوني هستند كه از اين ميان بيشترين آلودگي رودخانه هاي كشور به علت روان شدن پساب ها و پسماندهاي صنعتي و شيميايي به داخل رودخانه ها بوده است. وي گفت: فاضلاب هاي روستايي و كشاورزي ، بيمارستاني و عفوني همچنين فاضلاب هاي شهري و خانگي به آلودگي آب ها و محيط زيست مي افزايد.

بازسازي ۹۰۰ هزار واحد فرسوده
001203.jpg
ايرنا:معاون  مسكن  وبرنامه ريزي  وزارت  مسكن  وشهرسازي  گفت : متاسفانه  بافت هاي  قديمي شهرهابه  محلي  براي  انجام  فسادهاي  اخلاقي ، آسيب هاي  اجتماعي ، جرم  وجنايت  تبديل  شده  است .
مهدي  آيتي گفت : درحال  حاضر بيش  از هفت  ميليون  واحد مسكوني  فرسوده  شهري  و بيش  از دو ميليون واحد مسكوني  فرسوده  روستايي  داريم .وي  گفت : قرار است  سالانه  ۷۰۰ هزار واحد فرسوده  شهري  و ۲۰۰ هزارواحد فرسوده  روستايي  بازسازي  شود و در اين  راستا و براي  بازسازي  هرچه  سريعتر بافت ها قديمي شهر و روستا بايد از انبوه سازان  مسكن  و عمران  كشور كمك  گرفته  شود.

بيوگاز در صنعت حمل و نقل سوئد
001206.jpg
قلم سبز _ سوئد تا سال ۲۰۵۰ ميلادي ۴۰ درصد از بازار خودروي خود را به سمت بيوگاز مجهز مي كند.
كشور سوئد يكي از بهترين مصرف كنندگان بيوگاز در صنعت حمل و نقل است و برنامه ريزي شده تا سال ۲۰۵۰ ميلادي ۴۰ درصد از نياز اين كشور در بخش حمل و نقل از طريق گاز طبيعي حاصل از فرايند سينتيك بر روي چوب تأمين شود.
براساس اين گزارش، هزينه توليد بيوگاز در كشور سوئد نسبت به توليد بنزين به صرفه تر است چرا كه توليد يك متر مكعب بيوگاز كه شامل توليد، اصلاح و متراكم سازي است معادل
۵/۳ تا ۵/۴ كرون سوئد است كه اين مقدار حدود ۷۰ درصد هزينه هاي جاري بنزين در كشور سوئد مي باشد.

كارشناسان آتش نشاني اجازه معرفي
ساختمانهاي ناايمن تهران را ندارند
مهر: كارشناسان سازمان آتش نشاني در بسياري از موارد به غير ايمن بودن بسياري از ساختمان هاي در حال احداث پي برده اند اما امكان و قدرت هشدار، برخورد و گزارش در اين حالت از سازمان سلب شده است.
عرب زاده رييس بررسي علل حريق و حوادث سازمان آتش نشاني تهران افزود: بايد از لحاظ بررسي مصالح ساختماني ضوابط و استانداردهاي مناسبي وجود داشته باشد، در حالي كه اجباري بر ايمني و استاندارد آنها از قبيل مصالح ساختماني و لوازم مورد استفاده وجود ندارد. وزارت مسكن و شهرسازي طول عمر ساختمان ها را ۱۵ سال عنوان كرده در حالي كه مدت زمان اعلام شده با توجه به استفاده مصالح ساختماني فاقد استاندارد در سازه هاي جديد مغايرت دارد و نيازمند بررسي مسئولان متولي در اين زمينه است.
احداث ساختمان هاي جديد توسط مصالح ساختماني فاقد استاندارد و غير ايمن از عوامل عمده آسيب پذيرتر شدن تهران در مقابل حوادث و حريق است. وي همچنين با اشاره به بافت فرسوده مناطق ۱۷ و ۱۲كه در برابر خطر حريق و حادثه مقاومتي ندارند، گفت : وفور مناطقي با بافت هاي فرسوده ، عدم هماهنگي كاربري ها با بافت شهري ، ساختمان هاي بلند با شيب زياد ، عدم وجود فضاي مناسب براي احداث ايستگاه هاي آتش نشاني و توسعه غير علمي و غير منطبق با اصول و مباني شهرسازي طي ۲۰ سال گذشته از ديگر مواردي است كه نيازمند بررسي بيشتر است.

نگاه
001197.jpg
تريبون نقد دائمي در صدا و سيما ايجاد مي شود
فريد مرتضوي

اتصال دو منطقه در غرب تهران از طريق بزرگراه همت
گروه شهري: تا پايان ماه جاري منطقه ۵ و ۲۲ شهرداري از طريق بزرگراه همت به هم متصل مي شوند.
مهندس علي آبادي معاون فني و عمراني شهرداري تهران در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: به دليل اهميت بزرگراه همت و نقش آن در انتقال بار ترافيك تهران در محدوده غرب و شرق، در حال حاضر در ۵ نقطه از اين بزرگراه مشغول عمليات اجرايي هستيم كه بخشي از آن در محدوده غرب، حد فاصل منطقه ۵ و ۲۲ در حال اتمام است و انتظار مي رود تا پايان ماه جاري اين طرح به بهره برداري برسد.
در ادامه اين بزرگراه نيز در منطقه ۵ عمليات اجرايي يك كيلومتر ديگر در حال اجرا مي باشد. همچنين ۵/۳ كيلومتر از اين بزرگراه در اراضي متعلق به ارتش واقع شده كه در اين خصوص شهرداري با مسئولان ذيربط به توافق نهايي رسيده است و بزودي عمليات اجرايي آن آغاز مي شود. ضمن اينكه در بخش شرقي و در امتداد بزرگراه همت، حدفاصل بزرگراه امام علي و وفادار بزودي عمليات اجرايي قطعه جديدي از بزرگراه همت آغاز مي شود.
به گفته علي آبادي، گره گشايي از معضلات ترافيكي تهران نياز به ۲۰ هزار ميليارد تومان اعتبار دارد كه در قالب توسعه مترو، تجهيز حمل و نقل عمومي اعم از شبكه اتوبوسراني و تاكسيراني و احداث بزرگراه ها و گذرگاه هاي همسطح و غيرهمسطح عملي خواهد بود.

چمران: شوراها بايد با نهادهاي اجرايي كشور
تعامل داشته باشند
ايرنا: رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران  گفت : لازمه  پيشبرد اهداف  شوراهاي  كشور تعامل با نهادهاي  تصميم  گيرنده  و اجرايي  است .
مهدي  چمران  در مجمع  مشورتي  شوراهاي  اسلامي  مراكز استان هاي  كشور در همدان  افزود: شوراهاي  اسلامي تنها وظيفه  نظارت  بر امور شهرداري  هارا ندارند و بايد وظايف  خود را در ساير امور شهري  نيز گسترش  دهند.
وي گفت: مجلس  شوراي  اسلامي در كشور ما نقش  تاثيرگذار و بسزايي  در وقايع  داخلي  و خارجي  دارد وشوراها بايد با الگو قرار دادن  مجلس  دررسيدن  به  اهداف  خود تلاش  كنند.وي  تشكيل  شوراها را از دستاوردهاي  بزرگ  دولت  خاتمي  بيان  كرد و افزود: شوراهاي  اسلامي شهر و روستا بايد براي  خدمت  رساني  بيشتر به  مردم  از همه ظرفيت ها استفاده  كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |