شنبه ۱۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۷ - Jul 2, 2005
احمدي نژاد در ديدار رئيس جمهور كشور مالي:
نگاه ايران به جهان اسلام در جهت صيانت
از منافع امت اسلامي است
فارس:رئيس جمهور منتخب ايران در ديدار رئيس جمهور كشور مالي، نگاه جمهوري اسلامي ايران به جهان اسلام را يك نگاه استراتژيك در جهت صيانت از منافع امت اسلامي دانست.
به گزارش دفتر رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد پتانسيل ها و استعدادهاي سرشار مادي، انساني، معنوي و ظرفيت هاي فراوان اقتصادي دنياي اسلام را خاطر نشان و تأكيد كرد كه علي رغم اين استعدادها، كشورهاي اسلامي از جايگاه واقعي و شايسته خود در عرصه هاي بين المللي محروم مانده اند.
وي تأكيد كرد كه به همدلي، وحدت و تقويت پيوند هاي اسلامي و اقتصادي، مي توان ضمن شكوفايي استعدادها، كشورهاي اسلامي را به سمت ساز و كار پيشرفت هدايت كرد.
رئيس جمهور منتخب، سرمايه هاي دنياي اسلام را متعلق به همه امت اسلامي دانست و تأكيد كرد كه اين تجربيات و سرمايه ها بايد در جهت شكوفايي استعدادها و زدودن فقر از چهره جهان اسلام به كار گرفته شود.
وي تأكيد كرد: سمت و سوي همكاريهاي كشورهاي اسلامي بايد در جهتي باشد كه اصل ثروت جهان اسلام در دست كساني قرار نگيرد كه منافع امت اسلامي  را دنبال نمي كنند و يا نسبت به آن بي تفاوتند.
احمدي نژاد با اشاره به تجربيات گرانقدر جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي اقتصادي و مديريت اعلام آمادگي كرد كه اين تجربيات در اختيار كشورهاي اسلامي از جمله كشور مالي قرار گيرد.
در اين ديدار كه بيطرف وزير نيرو و رئيس ايراني كميسيون مشترك دو كشور نيز حضور داشتند، رئيس جمهور مالي با اشاره به اشتراكات ديني، اهداف مشترك و همكاريهاي خوب اقتصادي و ديدگاههاي نزديك به هم دو كشور در عرصه هاي بين المللي از جمله سازمان كنفرانس اسلامي و جنبش غير متعهد ها، اظهار اميدواري كرد كه در دولت آينده جمهوري اسلامي ايران مناسبات اقتصادي و سياسي دو جانبه بيش از پيش تقويت شود.

از سوي وزير رفاه و تامين اجتماعي در گفت وگوي اختصاصي با همشهري
برنامه هاي تازه رفاهي، خدماتي و معيشتي
براي اقشار آسيب پذير اعلام شد
*براي اولين بار ۵/۱ ميليون كارگر ساختماني داراي كارفرما از سوي دولت بيمه مي شوند
* دانش آموزان دختر سال اول راهنمايي از امسال شير رايگان دريافت مي كنند
گروه اجتماعي- عباس اسدي: براي نخستين بار پس از انقلاب اسلامي كارگران ساختماني كه جمعيتي بالغ بر۵/۱ ميليون نفر را شامل مي شوند از سوي دولت بيمه مي شوند.
دكتر شريف زادگان وزير رفاه و تامين اجتماعي در گفت وگوي اختصاصي با روزنامه همشهري همچنين خاطرنشان كرد: متاسفانه به رغم اينكه كارگران ساختماني كارفرما دارند و حقوق و مزاياي خود را از آن ها مي ستانند اما تاكنون بيمه نبوده اند اما اكنون براساس طرح ارايه شده از سوي وزارت رفاه به هيات دولت اين كارگران مشمول بيمه قرار خواهند گرفت.
وزير رفاه و تامين اجتماعي همچنين از بيمه رانندگان درون شهري خبر داد و گفت: اين طرحي است كه هم مجلس و هم دولت از ما خواسته است و ما براي بالابردن ضريب ايمني فعاليت در اين حرفه، بيمه رانندگان تاكسي و وانت  بارهاي داخل شهر و مسافربرهايي كه به نوعي با هماهنگي اين شبكه كار مي كنند را در دستور كار قرار داده ايم. در بيمه رانندگان داخل شهري درصد اندكي از بيمه را رانندگان پرداخت مي كنند و بقيه بيمه توسط دولت پرداخت خواهد شد.
وزير رفاه و تامين اجتماعي با اشاره به مشكلات درماني برخي از گروه هاي خاص جامعه گفت: برخي از داروها در كشور هستند كه عده اي خاص بر مبناي ناراحتي و عارضه اي كه دارند مصرف مي كنند و قيمت اين داروها اغلب گران هستند، لذا تدبيري انديشيده شده است كه كساني كه مستحق دريافت اين داروها هستند با بهره مندي از كارت هوشمند داروي خود را دريافت دارند بدون آنكه بخواهند در پيچ و خم مسايل اداري پيشين گرفتار شوند. از سوي ديگر امكان سوءاستفاده ديگران هم به حداقل برسد براي اين كار داروخانه هاي ويژه اي پيش بيني شده است و بزودي اين طرح وارد فاز اجرايي و كاركردي خواهد شد.
دكتر شريف زادگان هدفمندكردن يارانه ها را يكي از اقدامات پيش روي دولت فعلي و آينده دانست و گفت: در همين راستا و براي آنكه مصداق ها را بگوييم بخشي از منابع در اختيار دولت به توزيع شير در مدارس اختصاص يافته است به طوري كه اين اقدام در سال گذشته در مدارس ابتدايي انجام شد و از آغاز سال تحصيلي جديد و براساس آخرين مصوبه شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي- كه آقاي خاتمي رئيس اين شورا است _ تمام دانش آموزان سال اول رهنمايي دخترانه در سراسر كشور شير رايگان دريافت خواهند كرد و در مراحل بعدي شامل مدارس پسرانه نيز خواهد شد.
وزير رفاه و تامين اجتماعي در بخش ديگري از اين گفت وگو به تشكيل پايگاه اطلاعات ملي در وزارت رفاه اشاره كرد و گفت: در اين طرح ملي بيشترين تحولات مربوط به اطلاعات شخصي افراد با عنوان كد ملي نگهداري مي شود و اطلاعات مربوط به شغل، سلامت، وضعيت معيشت و ميزان درآمد افراد و تغييرات درآمدي در اختيار برنامه ريزان قرار مي گيرد تا براساس آن اقشار نيازمند كمك هاي مستقيم و غير مستقيم شناسايي شده و كسي كه مستحق دريافت كمك است از ديد برنامه ريزان بيرون نماند. وزير رفاه و تامين اجتماعي از بيمه بازنشستگي روستائيان نيز سخن گفت و خاطرنشان كرد: بيشترين رفاه و برنامه هاي معيشتي شامل حال روستائيان كشور مي شود كه در اين طرح ۲۳ ميليون روستايي زير پوشش چتر رفاه اجتماعي قرار مي گيرند كه بيمه اجتماعي، بيمه از كارافتادگي، بيمه سالمندي و بيمه خدمات درماني از اين جمله است. در اين طرح وزارت بهداشت براساس يك نظام ارجاع به عنوان خريدار درماني، خدمات درماني خود را به دورافتاده ترين روستاهاي كشور مي برد. با اجراي اين طرح كه اجراي بخشي از آن اكنون در استان سيستان وبلوچستان آغاز شده است روستائيان، از اين بابت دغدغه و دل نگراني نخواهند داشت. وزير رفاه و تامين اجتماعي تعامل با مجلس هفتم را مثبت ارزيابي كرد و گفت: بيشترين كمك را براي دريافت اعتبار با هدف محروميت زدايي و فقرزدايي مجلس هفتم انجام داد و در مواردي حتي فراتر از بودجه و اعتباري كه دولت پيش بيني كرده بود در اختيار ما گذاشتند تا بتوانيم برنامه ها را اجرا كنيم.
وي از تدوين طرح تفكيك فقر نسبي، مطلق و شديد خبر داد و گفت: اين طرح و تفكيك درجه فقر مراحل نهايي را طي مي كند كه طي روزهاي آينده به شوراي عالي رفاه مي رود و جمعيت كشور به تفكيك ميزان فقري كه دارند مشخص خواهند شد.

چگونگي ادامه تحصيل دانش آموزان در شاخه كاردانش
گروه علمي فرهنگي: براي  ورود به  شاخه  كاردانش  بايد مجموع  سه  نمره  پذيرفته  شده  خرداد يا شهريورماه  هريك  از درس هاي  حرفه  و فن  و هنر، در سه  پايه  دوره  تحصيلي  راهنمايي بدون  ضريب  كمتر از ۳۰ نباشد.
اين  دسته  از دانش آموزان  در دوره  متوسطه  از درس  كارگاه  خوداتكايي  بايد حداقل  نمره  ۱۰كسب  كرده  باشند و چنانچه  نمره درس  كارگاه  خوداتكايي  دانش  آموزي  كمتر از ده  باشد در هدايت  تحصيلي  وي  منظور نمي شود.مجموع  نمرات  درس هاي  مرتبط با شاخه  كاردانش  در دوره  راهنمايي  و پايه  اول متوسطه  دانش آموز درصورت  انتخاب  درس  كارگاه  خوداتكايي  بايد حداقل  ۱۰ باشد.
دانش آموز بايد براي  ورود به  برخي  از رشته هاي  مهارتي  در شاخه  كاردانش علاوه  بر احراز شرايط ياد شده  ضوابط خاص  رشته  (در محدوده  درس هاي  پايه  اول ) را كسب  كند.
براي  جذب  دراين  شاخه  ۱۵۰ امتياز به  بررسي هاي  مشاوره اي ، نظر اولياي دانش آموز و نظر دانش آموز هركدام  پنج  امتياز، نظر معلمان  درس هاي  مربوط ۱۰امتياز، نتايج  آزمون هاي  رغبت  و استعداد هر يك  ۱۰ امتياز و نظر مشاور براساس  بررسي  پرونده  تربيتي  تحصيلي  نيز ۱۰ امتياز خواهد بود.
بنا به گزارش ديگري، دانش آموزي  كه  براي  دومين  بار در پايه  اول  متوسطه  مردود شود از حق نام نويسي  و ادامه  تحصيل  در پايه  اول  واحدهاي  آموزشي  روزانه  كشور محروم خواهد شد.
به  گزارش  ايرنا، براساس  آيين نامه  هدايت تحصيلي ، اين  دسته  از دانش آموزان  مي توانند در واحدهاي  آموزشي  بزرگسالان  و يا به  صورت  داوطلب  آزاد ادامه  تحصيل  دهند.دانش آموز مردود شده  پايه  اول  متوسطه ، درصورت  انتقال  به  واحدهاي  آموزشي  بزرگسالان  و يا تحصيل  به  صورت  داوطلب  آزاد، درسهايي  را كه  نمره  قبولي  كسب كرده است  از وي  پذيرفته  مي شود.

تشديد فشار آمريكا برشركت هاي ايراني
ايسنا: رويتر گزارش داد، جورج بوش دستور اجرايي مربوط به مسدود كردن سرمايه هاي آمريكايي هر كسي را كه با شركت هاي ايراني، كره شمالي و سوريه تجارت كند را تأييد كرد.
اين خبرگزاري انگليسي ادامه داد: اين دستور اجرايي به نام خاص هيچ كشوري اشاره نمي كند و مي گويد اين قانون درمورد هر شخص يا شركت خارجي مربوط به توليدات هسته اي اعمال مي شود.
يك مقام آمريكايي در اين باره گفت: دولت آمريكا در حال حاضر چهار شركت ايراني، سه شركت وابسته به كره شمالي و يك شركت سوري را هدف گرفته است.
بر اساس اين گزارش، اين اقدام گامي ديگر در اقدامات آمريكا براي بررسي آژانس هاي اطلاعاتي است كه از زمان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادي تاكنون به جهت شكست در كشف اين توطئه و نيز قضاوت هاي اشتباه درخصوص سلاح هاي كشتار جمعي عراق پيش از جنگ با اين كشور، به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند.
جان اسنو، وزير خزانه داري آمريكا در اين باره گفت: با به كارگيري اين اختيارات عليه سلاح هاي كشتار جمعي، ما توليد كنندگان تسليحاتي و حاميانشان را از دسترسي به سيستم مالي آمريكا محروم مي كنيم و آنها را به سرمايه هاي لازم براي توليد سلاح هاي مرگبار و تهديد بي گناهان سراسر جهان نيازمند نگه مي داريم.
بر اساس اين گزارش، اين دستور اجرايي پاسخي است به نگراني هاي كميسيون رياست جمهوري آمريكا كه در گزارش ماه مارس خود از اقدامات جاسوسي آمريكا درخصوص سلاح هاي كشتار جمعي انتقاد كرد.بوش در پذيرش پيشنهادات اين كميسيون، دستور تاسيس يك سرويس امنيت ملي جديد در اف .بي. آي را صادر كرد تا اقدامات ضد تروريستي، ضد جاسوسي و جاسوسي را تلفيق كند.همچنين از تاسيس يك مركز ملي مبارزه با توليدات تسليحاتي براي هدايت و هماهنگي فعاليت هاي مربوط به توليد سلاح هاي هسته اي، بيولوژيكي و شيميايي حمايت كرد.

شرايط انتخاب رشته دانش آموزان
فاقد شرايط تعيين رشته تحصيلي اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: دانش آموزي  كه  بعد از امتحانات  خرداد ماه  پايه اول  دوره  متوسطه ، شرايط انتخاب  هيچ  يك  از شاخه ها و رشته ها را كسب  نكرده  باشد هم  مي تواند پس  از شركت  در امتحانات  شهريورماه ، رشته  تحصيلي  انتخاب  كند.
به  گزارش  ايرنا، براساس  آيين نامه  هدايت تحصيلي ، اين  دسته  از دانش آموزان  مي توانند حداكثر تا پايان  شهريورماه  براساس  موارد زير و رعايت  ساير ضوابط با نظر مشاور نسبت  به  تعيين  رشته  مجدد اقدام  كند.
كسب  نكردن  نمره  ۱۰ از درس  يا درس هاي  مرتبط پايه اول  متوسطه  و همچنين كسب  نمره  كمتر از ۱۲ در درس  يا درس هاي  اختصاصي  رشته  نظري  آنان  ازجمله دلايل  عدم  كسب  شرايط انتخاب  شاخه  يا رشته  تحصيلي  است .
دانش آموزاني  كه  نمره  درس  يا درس هاي  سه  پايه  راهنمايي  آنان  از حد نصاب ۳۰ كمتر باشد و يا مجموع  نمرات  سه  پايه  راهنمايي  و پايه  اول  متوسطه در درس هاي  مرتبط با شاخه  يا رشته  از حد نصاب  مقرر كمتر باشد و يا معدل  درس هاي  مرتبط با شاخه  يا رشته  به  ۱۲نرسد، (به  استثناي  شاخه  كاردانش  كه  معدل  ۱۰نياز دارد)، شرايط لازم  براي  انتخاب  رشته  و يا شاخه  تحصيلي  را ندارند.
چنانچه  علت  عدم  احراز شرايط شاخه  يا رشته  مورد نظر مربوطه ، نداشتن  نمره ۱۰ از درس  يا درس هاي  پايه  اول  متوسطه باشد، دانش آموز مي تواند پس  از شركت در امتحانات  شهريورماه  پايه  اول  متوسطه  و اخذ نمره  ۱۰ از درس  يا درس هاي  مربوطه  و كسب  ساير شرايط (با صدور برگ  مجدد هدايت  تحصيلي  براي  وي ) به  شاخه يا رشته  دلخواه  هدايت  شود.
چنان چه  علت  احراز شرايط شاخه  يا رشته  مورد نظر به  دليل  نداشتن  نمره  ۱۲از درس  يا درس هاي  اختصاصي  باشد (ويژه  رشته هاي  نظري ) دانش آموز مي تواند با نظر مشاور در امتحان  تعيين  رشته  درس  يا درس هاي  مربوطه  در شهريورماه  پايه اول  متوسطه  شركت  كند و در صورت  كسب  شرايط به  شاخه  يا رشته  مورد نظر هدايت  شود.
در صورتي كه  دانش آموز شرايط انتخاب  شاخه  و يا رشته  مورد نظر را به  دليل عدم  كسب  حد نصاب  ۳۰ از درس هاي  مرتبط دوره  راهنمايي  احراز نكرده  باشد، درصورت  داشتن  معدل  ۱۲ از درس هاي  مرتبط پايه اول  متوسطه  و يا كسب  آن از طريق امتحان  تعيين  رشته  و داشتن  ساير شرايط، مي تواند با نظر مشاور به  شاخه  يا رشته  موردنظر هدايت  شود.
چنانچه  مجموع  نمرات  درس هاي  مرتبط پايه اول  متوسطه  دانش آموز ۱۲ نباشد با نظر مشاور به  شاخه  يا رشته  مورد نظر هدايت  مي شود.
زمان  تعيين  شاخه  يا رشته  مجدد، حداكثر تا پايان  شهريور ماه  است  و دانش آموز مي تواند در امتحان  تعيين  رشته  درس  يا درس هايي  كه  شرايط را براي  وي  در شاخه  و يا رشته هاي  مورد نظر فراهم  مي كند، همزمان  در امتحانات  شهريور ماه  شركت  كند.

دبيركل سازمان همكاري شانگهاي:
ايران كشوري مهم و مؤثر در منطقه است
ايرنا: دبيركل  سازمان  همكاري  شانگهاي ، اعلام  كرد: ايران  كه  كشوري  مهم  در منطقه است  با حضور به عنوان  ناظر در اين  سازمان ، مي تواند نقش  موثري  ايفا نمايد.
جانگ  ده  گوانگ  دبير كل  سازمان  همكاري  شانگهاي  ديروز در نشست  خبري  در پكن  تأكيد كرد: عضويت ايران ، هند و پاكستان به  عنوان  كشورهاي  ناظر در اين  سازمان  مورد استقبال  قرار گرفته  و در اجلاس هفته  جاري  سران  سازمان همكاري  شانگهاي  در قزاقستان  تصويب  خواهد شد.وي  گفت : ايران  كشوري  بااهميت  و بزرگ  در منطقه  است  و از نظر جغرافيايي در جايگاه  بسيار مهمي قرار دارد و داراي  منابع  غني  مي باشد.
به  گفته  وي ، ايران  پس  از عضويت  به  عنوان  ناظر در سازمان  همكاري  شانگهاي به  همراه  ديگر ناظرين  اين  سازمان  چون  هند، پاكستان  و مغولستان ، توانايي و توسعه  اين  سازمان  را بيش  از پيش  افزايش  خواهد داد.
دبير كل  سازمان  همكاري  شانگهاي ، تصريح  كرد كه  ايران  مي تواند در زمينه حمل  و نقل  و برقراري  ارتباط ميان  كشورهاي  عضو اين  سازمان ، نقش  مهم  واساسي ايفا نمايد و عضويت  سه  كشور ايران ، هند و پاكستان  نيز مي تواند محدوده همكاري ها در سازمان  همكاري  شانگهاي  را در بسياري  از زمينه ها گسترش  دهد.
جانگ  ده  گوانگ  گفت : ايران  با در اختيار داشتن  منابع  غني  در منطقه مي تواند در بخش  انرژي  همكاري  موثري  با اعضاي  سازمان  همكاري  شانگهاي  داشته باشد.
وي  در عين  حال  تأكيد كرد ايران ، هند و پاكستان  صرفنظر از نقش  تاثيرگذار اقتصادي ، قادرخواهند بود درخصوص  حفظ ثبات  و امنيت  منطقه  نقش  ايفا نمايند.
وي  درخصوص  عضويت  رسمي كشورهاي  ناظر سازمان  همكاري  شانگهاي ، گفت : طبق مقررات  اين  سازمان ، كشورها در حال  حاضر فقط مي توانند به  عنوان  ناظر درسازمان  همكاري  شانگهاي  حضور داشته باشند واين  سازمان  هنوز مقررات  پذيرش  عضو جديد را تنظيم  و تصويب  نكرده  است .

ديدار وزراي ارشاد اطلاعات، دفاع، نفت
و راه و ترابري با رئيس جمهور منتخب
ايسنا: وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي، اطلاعات، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، نفت و راه و  ترابري طي ديدارهاي جداگانه اي با رئيس جمهور منتخب جمهوري اسلامي ايران ملاقات كردند.
در اين جلسات، مسجد جامعي، يونسي، شمخاني، زنگنه و رحمتي گزارشي از روند فعاليتهاي وزارتخانه هاي تحت مديريت خود به دكتر محمود احمدي نژاد ارائه كردند و مقرر شد كه مجموع نظرات و پيشنهادهاي آنها به رئيس جمهور منتخب ارائه شود.
در اين ديدارها پس از طرح موانع و مشكلات موجود در اين وزارتخانه ها از سوي اين وزرا، رئيس جمهور منتخب جمهوري اسلامي ايران ضمن تشكر از خدمات و فعاليت هاي صورت گرفته در اين دستگاه ها يا وزارتخانه ها، براي آنها آرزوي موفقيت كرد.
اين گزارش مي افزايد: ديگر اعضاي دولت نيز طي روزهاي آينده با رئيس جمهور منتخب ديدار خواهند كرد.

هفتمين كنگره بين المللي ايدز در آسيا
و اقيانوسيه آغاز به كار كرد
گروه اجتماعي: هفتمين كنگره بين المللي ايدز در آسيا و اقيانوسيه كه از ديروز
(۱۰ تيرماه) در شهر كوبه ژاپن با موضوع پلي بين علوم و جامعه آغاز شده تا ۱۴ تيرماه ادامه خواهد داشت. بنابراين گزارش، نزديك به ۳ هزار نفر از بيش از ۶۰ كشور در اين نشست حضور دارند كه شامل افراد ناقل ويروس ايدز، پژوهشگران، فعالان اجتماعي، امدادگران بهداشتي، نمايندگان دولتي و سازمان هاي بين المللي مي شود.
در مراسم افتتاحيه اين نشست يوشيرو موري، نخست وزير سابق ژاپن، هيده هيسا اتسوجي، وزير بهداشت ژاپن، پيتر پيوت، مدير اجرايي دفتر ايدز سازمان ملل و ريچارد فيچم، مدير اجرايي صندوق جهاني مبارزه با ايدز، سل و مالاريا سخنراني كردند. در اين نشست ۵ موضوع علوم پايه و بيمارستاني، درمان، مراقبت و پشتيباني، پيشگيري و همه گيرشناسي، فرهنگ، مسائل جنسيتي و جنسي و مضامين سياسي و اجتماعي بررسي مي شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |