شنبه ۱۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۷ - Jul 2, 2005
چگونه از سرقت اطلاعات حسابهاي بانكي جلوگيري كنيم
امنيت خدمات بانكي اينترنتي
001194.jpg
گروه انفورماتيك- اميربهادري نژاد: روز پنج شنبه گذشته از انگليس خبر رسيد كه يك شهروند آمريكايي كه ساكن شهر ليدز انگليس است به جرم سرقت اينترنتي به ارزش ۵/۶ ميليون پوند به تحمل ۶ سال حبس محكوم شد.
اين مرد كه «داگلس هاوارد» نام دارد پس از سرقت اطلاعات محرمانه حسابهاي بانكي مشتريان، اقدام به طراحي و توليد كارتهاي اعتباري جعلي كرد و از اين طريق پولهاي موجود در حسابهاي مشتريان را به سرقت برد.البته اين مرد با كمك هكرهاي روسي و با استفاده از روش (Phishing) اقدام به سرقت اطلاعات مشتريان بانك ها نمود.
Phishing فرآيندي است كه طي آن هكرها با فريب دادن صاحبان حسابهاي بانكي اينترنتي، به اطلاعات محرمانه حسابهاي بانكي آنان دست پيدا مي كنند.
با توجه به اين كه اين روزها اغلب بانك ها به سمت ارائه خدمات اينترنتي و آن لاين در حال حركت هستند اين سؤال براي مشتريان مطرح مي شود كه آيا در صورت انجام عمليات بانكي به صورت آن لاين از امنيت كافي برخوردار خواهند بود يا خير؟
كارشناسان مسائل IT به ابهامات مشتريان پاسخ مي دهند:
* آيا لازم است كه نگران عمليات بانكي آن لاين باشيم؟
- خير، شايد مواردي از سرقت آن لاين از حسابهاي بانكي وجود داشته باشد اما در مجموع امنيت سيستم بانكي به صورت آن لاين در سطح بالايي است.
توجه كنيد انجام عمليات بانكي به صورت آن  لاين بسيار كم خطرتر نسبت به زماني است كه شما اطلاعات محرمانه كارت اعتباري خود را از طريق تلفن براي شخص ديگري بيان مي كنيد و يا آن را در اختيار صاحب رستوراني كه در آن غذا ميل كرده ايد قرار مي دهيد.هر روز تعداد افرادي كه از خدمات اينترنتي بانك استفاده مي كنند در حال افزايش است چون بسيار سريع و آسان مي باشد.
* چگونه مي توان اطلاعات حساب را محرمانه نگاه داشت؟
- به روش هاي مختلف اين امر امكان پذير است:
۱- از باز كردن نامه هاي الكترونيكي مشكوك و ناشناخته در كامپيوتر خود پرهيز كنيد چون اين نامه ها حاوي ويروس هايي هستند كه اطلاعات محرمانه شما را به سرقت مي برند.
۲- حتماً  در كامپيوتر خود از برنامه هاي ضدويروسي استفاده كنيد و آنها را Update نماييد.
۳- هرگز رمز عبور كارتهاي اعتباري و حسابهاي بانكي خود را روي كامپيوتر ذخيره نكنيد و آن را در اختيار شخص ديگري قرار ندهيد. در هنگام استفاده از كامپيوترهاي افراد ديگر و يا كافي نت  ها بسيار مراقب باشيد.
۴- اگر از طريق كامپيوتر شخص ديگري وارد حساب بانكي خود شد ه ايد حتماً  مراقب باشيد كه رمز عبور خود را قبلاً در آن كامپيوتر ذخيره نكرده باشيد.
۵- صورت حساب هاي كتبي دريافت شده از بانك را با رسيدهاي دريافت شده حين دريافت و يا پرداخت وجه تطبيق بدهيد.
در صورت رعايت اين نكات حتي اگر هكرها وارد كامپيوتر مركزي بانك بشوند باز هم قادر نخواهند بود به راحتي موجودي حساب شما را تخليه بكنند.
* درصورت دريافت نامه الكترونيكي از بانك چه بايد كرد؟
- نسبت به نامه هاي الكترونيكي كه شما را به تأييد كردن مشخصات حساب بانكي خود از جمله رمز عبور تشويق مي كنند، بي اعتنا باشيد و هرگز آنها را بازنكنيد. مطمئن باشيد كه بانك ها هرگز از طريق اينترنت از مشتريان خود رمز عبورشان را نمي خواهند.
در صورتي كه اين نامه ها را باز كنيد، ويروس هاي موجود در آن به تخليه اطلاعات محرمانه شما خواهند پرداخت و يا شما را به سايت هاي ديگر لينك خواهندكرد كه در اين سايت ها سرقت اطلاعات به راحتي صورت مي گيرد. هرگز از طريق لينك ها وارد سايت بانك خود نشويد بلكه به صورت مستقيم آدرس بانك را وارد كنيد.
* در صورت گرفتار شدن در دام هكرها چه بايد كرد؟
- معمولاً  بيشتر بانك ها با مشتريان زيان ديده همكاري و همدردي مي كنند و اگر شما در سرقت اطلاعات مقصر نباشيد، پول سرقت شده شما را پس خواهند داد. البته هر بانكي براي خود ضوابط مستقل دارد.

مسنجر Hello
001191.jpg
گروه انفورماتيك- مرتضي اسلام زاده: آيا به راستي گوگل براي اهداف و مقاصد خود حد و مرزي را قائل مي شود؟ به راستي هدف نهايي گوگل چيست؟ مديران گوگل در چه زماني دست از تاخت و تاز برخواهند داشت؟ آيا قصد آنها تسخير امپراطوري مايكروسافت است؟ آيا آنها مي خواهند محبوبيت ياهو را از آن خود كنند؟ آيا مي خواهند بازاري فراتر از ebay ارايه دهند؟ كسي نمي داند!؟ اما واقعيت اين است كه گوگل در حال فتح خاكريزهاي رقيبان خود يكي پس از ديگري است و عجيب آن كه در هيچ حمله اي شكست را پذيرا نبوده است.
تنها دو هفته پيش بود كه مجله فورچون خبر از تهديد جديد گوگل عليه مايكروسافت داده بود و اين بار گوگل به سمت ياهو يورش برده و مسنجر خود را براي رقابت با ياهو عرضه كرده است.
گوگل مسنجر خود را با نام Hello عرضه كرده و اين مسنجر به رايگان در اختيار كاربران قرار گرفته است. البته Hello هنوز قابليت هاي ياهو مسنجر را ندارد اما در عوض آن معايب را برطرف كرده است؛ مثلاً اين كه اولين نكته مهم براي كاربر مسنجر سرعت است و اين مهم در Hello رعايت شده است. سرعت Hello نيز چهار برابر سرعت ياهو مسنجر است و اين يك قابليت بسيار مهم براي كاربر است.
موارد ديگر ارسال تصاوير از طريق مسنجر است. بعضي از كاربران اطلاع دقيقي از نحوه ارسال تصاوير ندارند و هنگامي كه تصويري را ارسال مي كنند پس از مدتي متوجه مي شوند كه تصوير به دليل حجم زياد ارسال نشده است، اما Hello اين قابليت را دارد كه تصوير ارسالي كاربر را ابتدا به Save For Web تبديل و سپس آن را ارسال مي كند و بدين طريق كاربر از ارسال تصوير مورد نظر خود مطمئن خواهد شد و جالب اين كه همه اين موارد با سرعت باورنكردني انجام مي شود. زمان نصب Hello به مراتب كمتر از نصب ياهومسنجر است كه اين خود نيز مزيت ديگري براي آن محسوب مي شود. مورد ديگر ارسال Emotion Icon است. در ياهو كاربر تنها مي تواند شش آيكون را به همراه هر مسيج ارسال كند، ولي در Hello هيچ محدوديتي در ارسال آيكون ها وجود ندارد. مورد ديگر نوع دريافت آيكون در Hello است كه بسيار جالب و در نوع خود بي نظير است. براي درك اين مسأله مي توانيد يك مخزن بزرگ پر از توپ تنيس را در نظر بگيريد كه به يك باره از وسط مخزن يك شكاف ايجاد شده و هزاران توپ سرازير شود. از ديگر موارد برتري Hello نسبت به ياهو مسنجر ارسال همزمان تصوير و يا چندين تصوير همراه با مسيج است.
كاربر به راحتي مي تواند چندين عكس را ارسال كند. نكته حائز اهميت اين كه سرويس جديد گوگل از گزند هكرها در امان است و براي امنيت بيشتر كاربران فقط مي توانند در هنگام ساختن id از حروف واحد و اعداد استفاده كنند. البته بسياري از مواردي را كه ياهو دارد هنوز بر روي Hello نصب نشده ولي با همه اين احوال مسئولان گوگل انتظار دارند كه بتوانند مخاطبان زيادي را به سوي Hello جلب كنند و در اين زمينه گفته اند حتي اگر ما بتوانيم بيست درصد از مخاطبان ياهو را به سوي خود جذب كنيم كار بزرگي است اما آيا گوگل به بيست درصد قانع خواهد شد؟ براي اطلاعات بيشتر و نصب Hello مي توانيد به نشاني اينترنتي زير مراجعه كنيد:
http://www.hello.com

استقبال رسانه ها  از همايش بين المللي
روابط عمومي الكترونيك
گروه انفورماتيك: نخستين همايش بين المللي روابط عمومي الكترونيك كه به همت جمعي از مديران و فعالان عرصه روابط عمومي و فناوري اطلاعات (IT) كشور و با مساعدت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و صندوق حمايت از پژوهشگران رياست جمهوري برگزار خواهد شد با استقبال فراگير رسانه هاي همگاني كشور مواجه شده است.
به گزارش ستاد خبري نخستين همايش بين المللي روابط عمومي الكترونيك، علاقه مندان مي توانند جهت ثبت نام و شركت در اين همايش به دبيرخانه دائمي همايش به نشاني اينترنتي www.e-PR.ir مراجعه كنند.

لكه سياه تايتان ممكن است يك درياچه باشد
يك لكه تيره روي سطح بزرگترين قمر كيوان كه به يك درياچه شباهت دارد كشف شده است. اين لكه در يكي از عكس هاي تازه فضاپيماي كاسيني از تايتان قابل مشاهده است.محققان از ديرباز گمان مي كردند كه تايتان ممكن است داراي درياچه هايي از جنس متان باشد و اكنون اين لكه به عرض و طول ۷۵ كيلومتر در ۲۳۵ كيلومتر بهترين گواه تا به امروز براي تصديق اين پندار است.با اين حال آنها در تعبير اين لكه كه به نظر مي رسد داراي سواحل هموار باشد احتياط به خرج مي دهند.

نقشه سه بعدي زمين بر روي دسك تا پ
گوگل سرويس ماهواره اي جديدي را براي نمايش نقشه سه بعدي زمين، عرضه مي كند.
اين سرويس از تكنولوژي باند هاي گسترده و nbs ،استفاده مي كند تا موقعيت مورد درخواست كاربر را به صورت تصاوير سه بعدي گرافيكي نمايش دهد.اين نرم افزار مي تواند بر روي منطقه زوم كند و ساختمان ها و خيابانها رانيز نشان دهد.دانلود اين نرم افزار به طور مجاني ازوب سايت گوگل امكان پذير است.

SMS به زودي واگذار مي شود
گروه انفورماتيك: پس از ماه ها انتظار و با توسعه شبكه، به زودي به ۵/۱ ميليون مشترك متقاضي، سرويس پيام كوتاه (SMS)، واگذار مي شود.
مدير كل امور مشتركين تلفن همراه شركت ارتباطات سيار ايران در گفت وگو با خبرنگار همشهري، با اعلام اين خبر گفت: براي واگذاري SMS به بيش از ۵/۱ ميليون مشترك تلفن همراه در سطح كشور منتظر اعلام آمادگي بخش فني هستيم كه به محض تكميل و برگردان شبكه واگذاري آن آغاز مي شود.
مهندس عباس مردان خاني افزود: تجهيزات لازم نصب و راه اندازي شده و هم اكنون در مرحله تست و آزمايش شبكه در بخش فني هستيم و اميدواريم به زودي با واگذاري ۵/۱ ميليون سرويس SMS ظرفيت شبكه را در اين بخش تا سه ميليون و ۷۰۰ هزار مشترك افزايش دهيم.
وي يادآور شد: با توجه به مشكلاتي كه در بخش واگذاري SMS از چند ماه قبل به وجود آمده و هنوز هم درگير آن هستيم، اما روزانه به ۲ هزار نفر از مشتركين كه يك سال قبل براي استفاده از اين سرويس ثبت نام كرده اند SMS واگذار مي شود.
مردان خاني خاطرنشان ساخت: پس از اعلام بخش فني، آمادگي كامل براي واگذاري SMS بر اساس سهميه استان ها داريم و متقاضيان مي توانند طبق روال سابق با مراجعه به دفاتر امور مشتركين تلفن همراه نسبت به دريافت اين سرويس ثبت نام كنند تا در اسرع وقت سرويس SMS براي آنها داير شود.
همچنين معاون نظارت و مديريت شبكه تلفن همراه شركت ارتباطات سيار ايران نيز در خصوص وضعيت فني شبكه براي واگذاري SMS، به خبرنگار ما گفت: تجهيزات لازم براي واگذاري پيام كوتاه به ميزان بيش از ۵/۱ ميليون سرويس SMS و ۵۰۰ هزار VMS، تامين شده و در حال حاضر مراحل تست و آزمايش را مي گذراند.
مهندس ايرج ممقاني افزود: مي بايست شبكه يكپارچه و لينك هاي سيگنالينگ برقرار و همچنين عمليات فني در بقيه لايه هاي شبكه انجام شود.وي خاطرنشان ساخت: عمليات فني براي واگذاري SMS تا پايان ماه جاري به اتمام مي رسد و اميدواريم تا پايان سال جاري برخي سرويس هاي MMS را نيز در شبكه بسترسازي كنيم.ممقاني تصريح كرد: براي سرعت بخشيدن به انجام عمليات فني و واگذاري SMS و توسعه شبكه زيرساخت تلفن همراه در اين خصوص، تجهيزات لازم طبق روال سابق ولي بر اساس سيستم ها و سوئيچ هاي پيشرفته در بخش هاي سخت افزاري و نرم افزاري، خريداري و تأمين شده است.وي در پايان خاطرنشان كرد: از توليدات داخلي كه نيازهاي شبكه تلفن همراه را بر اساس استانداردهاي جهاني برآورده كنند، استقبال خواهيم كرد.

ساخت سشوار بر پايه فناوري نانو
گروه دانش: يك شركت ژاپني اخيراً فروش نوع جديدي از سشوارها را كه در آنها از فناوري نانو استفاده شده آغاز كرده است.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري اين سشوارها با دميدن يون هاي نانومتري مو را مرطوب نگه مي دارند. بهاي اين سشوارها حدود ۱۸۰هزار ين ژاپن (۱۶۵ دلار آمريكا) تعيين شده است.
در اين سشوار از مولدهاي نانويوني استفاده شده است كه قبلا در تصفيه كننده هاي هواي توليدي اين شركت به كار مي رفت. مخزن اين دستگاه ها با آب ويژه و يا آب خالص   موجود در بازار، پرمي شود.
با اعمال ولتاژ بالا، قطرات كوچك به شعاع ۱۸ نانومتر تشكيل مي شود و سپس اين قطره ها روي موي سر دميده شده و آن را مرطوب مي كنند.
به ادعاي اين شركت، اين يون ها به دليل همراه داشتن آب زياد، مي توانند به ترميم موهاي آسيب ديده كمك كرده و آنها را تقويت كند. محققان شركت ژاپني بر اين باورند كه اين سشوارهاي جديد در مقايسه با سشوارهايي كه يون منفي توليد مي كنند و آب كمتري دارند، نتيجه به مراتب بهتري دارند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |