سه شنبه ۱۴ تير ۱۳۸۴
اسيد كليدي
000708.jpg
اسيد فوليك(Folic Acid) يا فولات (Folate) ويتامين كليدي از خانواده ويتامين ب- كمپلكس(B-Complex) است. اين ويتامين محلول در آب بوده و با نام هايي چون ويتامين ، فولات، اسيد فوليك و تروگلوتاميك اسيد خوانده مي شود.
اسيد فوليك به عنوان يك كوآنزيم (Coenzym) به همراه ويتامين ۱۲ب و ث باعث تجزيه يا متابوليسم پروتئين هاي جديد مي شود. اين ويتامين  فاكتور اصلي براي ساخت گلبول هاي قرمز خون، ساخت DNA(عامل انتقال وراثت)، رشد و ترميم بافت ها و عملكرد صحيح سلول هاي بدن بوده و كمبود آن باعث اختلال در اين امور مي شود.
از سوي ديگر اسيدفوليك باعث افزايش اشتها، تنظيم ترشح اسيدهاي گوارشي شده و از اين رو در تنظيم عملكرد دستگاه گوارش نقش بسيار مؤثري دارد و در نهايت اين كه اسيدفوليك تأثير مستقيم بر روي عادت ماهيانه و تنظيم آن داشته و كمبود آن اثرات جبران ناپذيري را در زنان به خصوص دختران جوان ايجاد مي كند.

منابع غذايي
اسيد فوليك به وفور در مواد غذايي زير موجود است:
۱- انواع لوبيا و خانواده  گلوم ها(عدس ، لپه، ماش و...).
۲- سبوس گندم و ديگر غلات سبوس دار.
۳- گوشت مرغ و غذاهاي دريايي .
۴- جگر .
۵- سبزيجات پهن برگ با برگ سبز تيره(اسفناج، كاهو و...).
۶- ميوه هاي ترش(نارنگي، پرتقال، سيب ترش و...). ليموترش و گوجه فرنگي نيز منبع خوبي از فولات هستند.
مصرف روزانه يكي از مواد غذايي فوق مي تواند نياز بدن به اسيد فوليك را برطرف كند.
بيماري هاي ناشي از كمبود اسيدفوليك
كمبود اسيد فوليك باعث اختلال در رشد، خاكستري شدن موي سر، التهاب حاد زبان(glossitis)، زخم دهان، زخم پا، اولستريپتيك(زخم  مخاط مري، معده يا دوازده به دليل ترشح زياد از حد اسيد معده)، اسهال مزمن يا مقطعي، انهدام گلبول هاي قرمز(هموليز شدن) و يا بزرگ شدن غير عادي گلبول هاي قرمز، كم خوني و اختلالات شديد يا خفيف عادت ماهيانه مي شود.
تاكنون بيماري ناشي از مصرف بيش از حد اسيد فوليك گزارش نشده است چرا كه اين ويتامين محلول در آب بوده و ازدياد آن از طريق ادرار يا مدفوع دفع مي شود. بنابر اين نيازي به دقت ويژه در دريافت آن از طريق مواد غذايي نيست و فقط در صورت مصرف قرص اسيد فوليك تجويز پزشك و رعايت ميزان مصرف آن بر طبق توصيه پزشك ضروري است.
چند نكته مهم
بدن ما نياز مبرمي به اسيد فوليك يا فولات دارد. بنابر اين دريافت اين ويتامين نبايد به هيچ وجه مختل شود. از اين رو بر اساس جدول تغذيه اي سازمان غذا و دارو ، رعايت تنوع غذايي يكي از بهترين راه ها براي تأمين نياز بدن به اسيد فوليك است.
بنابر اين مي توان با توجه به منابع اصلي اين ويتامين در ميان مواد غذايي، برنامه غذايي تدوين كرد كه نه تنها در آن تنوع غذايي رعايت شده بلكه روزانه حداقل يك يا چند منبع مهم اين ويتامين در برنامه غذايي گنجانده شود. مثلاً مصرف يك سيخ جگر به همراه نان جو تأمين كننده نياز بدن به اسيد فوليك است.
ميزان مصرف اسيد فوليك بسته به سن، جنس و شرايط بدني هر فرد متفاوت است. اما با اين همه مصرف آن براي همه رده هاي سني توصيه مي شود اما در رده هاي سني مختلف بايد به منبع تأمين آن نيز توجه شود. به طور مثال يك فرد مسن براي تأمين نياز خود به اسيد فوليك بهتر است به جاي جگر از ميوه ها و سبزي هاي تازه يا غذا هاي دريايي استفاده كند اما جوانان و نوجوانان نيازي به توجه به منبع تأمين اسيد فوليك ندارند.
جدا از نياز همه افراد به اسيد فوليك زنان باردار و دختران جوان بيش از ديگران به اين ويتامين نياز دارند. چرا كه ثابت شده مصرف اسيد فوليك چه از طريق دارو و با تجويز پزشك و چه از طريق طبيعي با مصرف مواد غذايي در زنان باردار باعث سلامت مادر، جلوگيري از اختلالات تنفسي جنين و جلوگيري از نقص در ساختار دستگاه عصبي به خصوص رشته هاي عصبي جنين مي شود. از سوي ديگر بر اساس اعلام مركز كنترل بيماري هاي آمريكا (CDC) نوزاد مادراني كه پيش از بارداري اسيدفوليك مصرف كرده اند ۵۰ درصد سالم تر از نوزاد مادراني هستند كه فقط در طول بارداري اسيدفوليك مصرف كرده اند.
در دختران جوان نيز مصرف اسيدفوليك باعث تنظيم عادت ماهيانه، جلوگيري از ابتلا به كم خوني و كاهش چشمگير علايم عادات ماهيانه چون دل درد، كمردرد، عصبانيت، درد عضلاني و... مي شود.
سها دادمند

۲۰ تا ۳۰ درصد افراد كشور، علائم آلرژي دارند
000711.jpg
به گفته متخصصان كشور، شيوع آلرژي هم اكنون بين ۲۰ تا ۳۰ درصد است.علت شيوع و شدت آلرژي از دو دهه گذشته، تغيير شيوه زندگي و افزايش آلودگي هوا بوده است.
آلرژي چيست؟
آلرژي واكنش شخص نسبت به محيط زندگي (هوا، غذا و گرد و غبار...) است، در حالي كه در همان شرايط محيطي، افراد عادي چنين واكنشي را نشان نمي دهند، واكنش هاي حساسيت زا شامل علائم چشمي (اشك، قرمزي، خارش)؛ تنفسي( سرفه، عطسه، آبريزش و تنگي تنفس) و پوستي( خارش، اگزما) است. اگر اين علائم حساسيت زا فقط در فصول خاصي ظاهر شود، آلرژي فصلي ناميده مي شود. بيشترين عامل حساسيت زاي فصلي، گرده گياهان اند و حساسيت چشمي و تنفسي، جزو حساسيت فصلي محسوب مي شوند.
گرده گياهان و آلرژيش
گرده گياهان از نيمه اسفند ماه با دو عامل باد و حشرات در هوا منتشر مي شود و تا فصل تابستان گرده افشاني ادامه دارد، با تنوع جغرافيايي، شدت گرده  افشاني و نوع گرده گياهي تغيير مي كند. به عنوان مثال در تهران و كرج گرده افشاني درخت چنار، آذربايجان شرقي و غربي درخت قان، بوشهر گياه جار و در مناطق شمالي كشور مانند رودبار درخت زيتون موجب بروز آلرژي است .
تاثير خشكي و رطوبت هوا
خشكي هوا باعث آسيب مخاط تنفسي شده، با اختلال در عملكرد دفاعي باعث شدت آلرژي در افراد مِي شود. رطوبت مناسب هوا بين ۴۰ تا ۶۰ درصد مشكلي ايجاد نمي كند، اما در رطوبت بيش از ۶۰ درصد، محيط مناسب رشد و تكثير موجودات ذره بيني مانند جلبكها، مايتها، قارچ ها كه عامل بروز آلرژي است، فراهم مي شود.
مواد غذايي آلرژي زا
هر نوع مواد غذايي در فرد مي تواند حساسيت يا آلرژي دائمي ايجاد كند و قرار گرفتن افراد در برابر دود طبخ غذا در فضاي بسته موجب تشديد آلرژي و بروز بيماريهاي ريوي است. بهترين روش در درمان آلرژي زايي مواد غذايي، پرهيز افراد از مصرف اين نوع مواد غذايي حساسيت زا است.
اركان درمان و پيشگيري
* آموزش و اطلاع رساني به افرا د تا بدانند چه موادي ايجاد آلرژي مي كند.
* استفاده از ماسك توسط افراد مستعد به آلرژي، به ويژه در اوايل صبح و هنگام غروب آفتاب كه گرده گياهان به زمين نزديك تر مي شوند.
* طبقه بندي بيماري آلرژي به انواع خفيف، متوسط و شديد براي درمان مطلوبتر آن.مداومت در دارو درماني كه آسانترين و كم خطرترين روش است، البته توجه به طول درمان و داروي مناسب روند بهبود آلرژي را سريعتر مي كند.
ايمونوتراپي آخرين راه درمان
روش نهايي در درمان آلرژي تزريق عصاره مواد آلرژي زا به شكل واكسن به افراد است و با تست هاي مكرر و اندازه معين واكسن هر شخص با تشخيص متخصص آلرژي تعيين مي شود كه اين روش درماني ايمونوتراپي ناميده مي شود.روش درماني ايمونوتراپي زماني به كار مي رود كه تمام راههاي درمان آلرژي مثمرثمر واقع نشود. در ۹۰ درصد روش هاي درمان آلرژي نيازي به ايمونوتراپي نيست، ۱۰ درصد مورد كاربرد ايمونوتراپي نيز استمرار دوره درمان مؤثر و كارساز خواهد بود، براي كودكان زير ۵ سال و افراد بالاي ۶۰ سال، خانمهاي باردار و بيماران قلبي نبايد روش ايمونوتراپي تجويز شود زيرا عوارض جبران ناپذيري به همراه دارد.موفقيت آميزترين روش ايمونوتراپي كاربرد آن در درمان آلرژي به نيش زنبور بيش از ۹۰ درصد افراد كارساز و نتيجه بخش بوده است.
آلودگي هوا و آلرژي
افزايش آلاينده ها و عواملي مانند تخريب لايه ازن، تغيير شيوه زندگي و صنعتي شدن جوامع عامل شيوع آلرژي در كشورهاي مختلف است .
معصومه گنجي

نتايج يك پژوهش در باره «رفاه اجتماعي حيوانات»
آيا گاوها عنق هستند؟
000714.jpg
روزگاري گاوها مظهر حماقت بودند، اما امروزه دانشمندان دريافته اند كه اين حيوانات فعاليت هاي ذهني پيچيده اي دارند. به طوري كه كينه مي ورزند، روابط دوستانه برقرار مي كنند و حتي در جريان چالش هاي ذهني هيجان زده مي شوند.
همچنين گاوها قادر به درك احساسات عميقي چون درد، ترس و حتي اضطراب هستند و نسبت به آينده نگران مي شوند و اگر دامداران، شرايط مناسبي فراهم كنند، آنها احساس خوشبختي مي كنند.
نتايج حاصل از تحقيقات درباره حيوانات اهلي نشان مي دهد كه خوك ها، بزها، مرغ ها و ساير دام ها، داراي رفتارهاي مشابهي هستند. دانشمندان معتقدند احساسات اين حيوانات، ممكن است چنان مشابه انسان ها باشد كه قوانين رفاه اجتماعي نياز به تجديد نظر داشته باشد.
به عقيده كريستين نيكل- استاد رفاه اجتماعي حيوانات دانشگاه بريستل- بايد با مرغ ها مانند افرادي كه داراي نيازها و مشكلات خاص خودشانند، برخورد شود.
او مي گويد: «توانايي هاي ذهني و تازه هاي فرهنگي قابل توجهي برملا شده اند و برعهده ماست كه به ديگران نشان دهيم، اولاً، هر حيواني كه ما قصد خوردن يا استفاده از آن را داريم، مانند انسان، موجودي پيچيده است. ثانياً، فرهنگ دامداري را براساس آن پيچيدگي ها تنظيم كنيم.»
نيكل يافته هايش را ماه آينده در يك همايش علمي ارائه خواهد داد كه به همت مؤسسه حاميان رفاه حيوانات (Compassion in Worid Farming)در لندن برگزار مي شود.
جان وبستر، استاد دامداري دانشگاه بريستل و نويسنده كتاب «رفاه اجتماعي حيوانات:  گامي به سوي بهشت عدن» مي گويد: «اينكه مردم تصور مي كنند شعور با ميزان احساس ناراحتي رابطه مستقيم دارد و چون حيوانات مغز كوچك تري دارند، پس كمتر از انسان ها ناراحت مي شوند، منطقي نيست.»
وبستر و همكارانش ثابت كرده اند كه گاوهاي گله، گروه  هاي دوستي دو تا چهارتايي تشكيل مي دهند و بيشتر وقتشان را با آنها گذرانده، همديگر را نوازش كرده و ليس مي زنند. همچنين، ماه ها يا سال ها نسبت به گاوهاي ديگر احساس تنفر و كينه توزي مي كنند.
دونالد بوروم- استاد رفاه اجتماعي حيوانات دانشگاه كمبريج- در همايش مذكور تشريح خواهد كرد كه گاوها با برطرف كردن چالش هاي ذهني، هيجان زده مي شوند.
در تحقيقي، استعداد حيوانات را با كاري محك زدند. كار مذكور اين بود كه حيوانات براي رسيدن به مقداري غذا مي بايست نحوه باز كردن دري را مي يافتند و از يك دستگاه نوار مغز براي اندازه گيري امواج مغزيشان استفاده شد.
بوروم مي گويد:امواج مغزي هيجان آنها را نشان مي داد؛ ضربان قلبشان افزايش مي يافت و حتي برخي از آنها- مثل ارشميدس كه آن مسأله معروف را حل كرد و از خوشحالي بالا و پايين پريد و فرياد زد: يافتم، يافتم «- بالا و پايين مي پريدند. ما اين را لحظه يافتم، يافتم ناميديم.»
اين تصور كه حيوانات مزرعه از شرايطي كه براي بشر غيرقابل تحمل است، رنج نمي برند، تا حدي مبتني بر اين عقيده است كه آنها نسبت به انسان شعور كمتري دارند و هيچ شناختي از خود ندارند.
با وجود اين، تحقيقات، به طور فزاينده اي نادرستي اين تصور را نشان مي دهند. كيت كندريك- استاد نوروبيولوژي مؤسسه با براهام كمبريج- دريافته است كه حتي گوسفندان، بسيار پيچيده تر از آن هستند كه تصور مي شد. آنها مي توانند چهره ۵۰ گوسفند را- حتي از نيمرخ- به خاطر بسپارند و گوسفندان ديگر را پس از يك سال دور بودن از هم بشناسند.
همچنين او تشريح مي كند كه چطور گوسفندان دلبستگي شديدي به انسان هاي خاصي پيدا مي كنند، با دوري طولاني مدت افسرده مي شوند و حتي با گذشت سه سال به گرمي از آنها استقبال مي كنند.
همايش با سخنراني اصلي جين گودآل آغاز خواهد شد. او نخستي شناسي(Primatoiogist) است كه مطالعه درباره قوه ادراك حيوانات را در اوايل دهه ۱۹۶۰ با تحقيق درباره شامپانزه ها بنيان نهاد.
گودآل اين باور كه حيوانات صرفاً ربات هايي اند كه هيچ خصوصيت فردي يا احساسي را از خود نشان نمي دهند، تغيير داد. اما سال ها طول كشيد تا دانشمندان بپذيرند كه چنين نظراتي مي تواند براي طيف وسيعي از ساير حيوانات به كار رود.
وبستر مي گويد: «حيوانات ذي شعور قابليت تجربه خوشي را دارند و براي رسيدن به آن بسيار مشتاقند. كافي است گاوها و بره ها را هنگامي كه، در يك روز بهاري، درست مثل انسان ها دراز كشيده اند و حمام آفتاب مي  گيرند، تماشا كنيد.»
جاناتان ليك-روزنامه تايمز
ترجمه: نجمه اعظم منش

آشنايي با همايش ها و سمينارها
سومين همايش بين المللي
JIBS/AIB

زمان برگزاري: ۲۸ سپتامبر تا اول اكتبر ۲۰۰۵
مكان برگزاري: هلند/ رتردام
مسئولين برگزاري: دانشگاه اراسموس هلند، ژورنال بين المللي علوم و مطالعات تجاري، مركز بين المللي پژوهش و تحقيقات هلند، دانشگاه بين المللي فلوريدا، موسسه تكنولوژي جرجيا، دانشگاه ايالتي ميشيگان، دانشگاه پنسيلوانيا و...
پست الكترونيكي: Jkearney@rsm.ni
صفحه الكترونيكي: http://www.rsm.ni/portal/page
نيم  نگاه: سومين همايش بين المللي پژوهش، بررسي و مطالعات علمي با هدف بحث و گفت وگو در زمينه تشويق به سرمايه گذاري در پژوهش ها و مطالعات علمي، ساختار هاي جديد علمي- پژوهشي، توجه به فرهنگ و تمدن، افزايش ارتباطات علمي- پژوهشي مقاطع مختلف تحصيلي در سطح داخلي و بين المللي، امكان انجام پژوهش هاي علمي، گسترش فرهنگ تحقيق و پژوهش، زمينه سازي براي گسترش پروژه هاي علمي و... برگزار مي شود.
همايش بررسي استراتژي استفاده از تكنولوژي در ساماندهي اوضاع مراكز آموزشي (IBIMA2005)
زمان برگزاري: ۱۹-۱۷ دسامبر ۲۰۰۵
مكان برگزاري: مصر/ كايرو
صفحه الكترونيكي: htpp://www.ibima.org
نيم  نگاه: همايش IBIMA ۲۰۰۵ با هدف بررسي، بحث و گفت وگو درباره استراتژي ها، تكنولوژي و روش هاي آموزشي و ساماندهي روش هاي آموزشي، ارتباط دوجانبه  آموزگار كار و دانش آموز، استفاده از تكنولوژي IT در آموزش، استفاده از لوح هاي آموزشي فشرده (CD) در آموزش و... برگزار مي شود.
همايش بين المللي تحصيل از راه دور، تحصيل اينترنتي
(DCEL ۲۰۰۶)

زمان برگزاري: ۵-۴ ژانويه ۲۰۰۶
مكان برگزاري: مالزي/ كوالالامپور
مسئولين برگزاري: مركز گسترش و توسعه تحصيلات (InED)، دانشگاه تكنولوژي مارا (uiTM) با همكاري ۵۰ دانشگاه از سراسر جهان
پست الكترونيكي:
hadariah@Salam.uitm.edu.my
صفحه الكترونيكي: http://www.ined/uitm.edu.my/dcel2006.htm
نيم  نگاه: همايش DCEL با هدف؛ بررسي امكان تحصيل از راه دور، توسعه و گسترش تحصيل از راه دور، امكانات، شرايط و اهداف تحصيل به ويژه تحصيل اينترنتي، آموزش دوجانبه و ارتباط آموزشي بين كشورهاي مختلف، گسترش و ارتقا كيفي برنامه هاي آموزشي، تربيت نيروي انساني متخصص به منظور استفاده از اين افراد در تدريس صحيح و اصولي و منطبق با استانداردهاي آموزشي، آموزش ويژه براي استفاده از منابع مختلف در تحقيق و پژوهش، آموزش بزرگسالان و افرادي كه به هر دليل از تحصيل عقب مانده اند، توسعه آموزش اينترنتي، مديريت آموزش و... برگزار مي شود.
همايش بررسي فراهم كردن شرايط تحصيل و آموزش برابر براي كودكان سراسر جهان
زمان برگزاري: ۱۵-۱۲ آوريل ۲۰۰۶
مكان برگزاري: آمريكا/ تگزاس
پست الكترونيكي: Conference@acei.org
صفحه الكترونيكي: http://www.acei.org
نيم  نگاه: همايش به منظور بحث و گفت وگو در زمينه امكان تحصيل و زمينه سازي مناسب براي تحصيل كودكان سراسر جهان از ابتدايي ترين تا پيشرفته ترين مقاطع تحصيلي، شرايط فراهم كردن آموزش علوم پيشرفته، آموزش و نقش آن در ايجاد تحولات اجتماعي- فرهنگي كودكان، امكان برقراري ارتباط علمي كودكان سراسر جهان با يكديگر برگزار خواهد شد.
ششمين همايش ساليانه آموزش مقطع دبستان
تاريخ برگزاري: ۸-۶ نوامبر ۲۰۰۵
مكان برگزاري: آمريكا/ پروويدنس
پست الكترونيكي:
literacy@lesley.edu
صفحه الكترونيكي:
http://www.lesley.edu/literacy farall
نيم نگاه: «سواد يا توان خواندن و نوشتن از مهم ترين و اصلي ترين نيازهاي بشر امروز است.» همايش با اين پيام آغاز شده و پژوهشگران درباره مباحثي چون؛ آموزش و ضرورت آن براي كودكان، بهترين و كاربردي ترين روش هاي آموزش خواندن و نوشتن، روش هاي مختلف آموزش صحيح و فوايد آن در آموزش صحيح و سريع به كودكان، تمرين و تكرار اصولي براي آموزش دقيق تر كه كودكان و... به بحث و گفت وگو مي پردازند.
بيست و چهارمين همايش بين المللي ساليانه تكنولوژي، آموزش و مشكلات آموزشي علوم و تكنولوژي(TRLD)
تاريخ برگزاري: ۲۸-۲۶ ژانويه ۲۰۰۶
مكان برگزاري: آمريكا/ سانفرانسيسكو
پست الكترونيكي:
Kbehnke@donjohnston.com
صفحه الكترونيكي: http://www.trld.com
مسئولين برگزاري: مركز بين المللي آموزش آمريكا (IRA) و مركز بين المللي مطالعات علوم، تكنولوژي و IT آمريكا
نيم نگاه: TRLD با هدف بررسي نكاتي چون؛ روش هاي آموزش علوم كامپيوتري و تكنولوژي جديد با استفاده از آخرين نظريه هاي كارشناسي آموزشي، سرپرستي شبكه هاي اطلاع رساني دانش آموزي و حل مشكلات اين پايگاه ها به منظور ارائه اطلاعات صحيح آموزشي، راه كارهاي صحيح آموزش تكنولوژي، برنامه ريزي و تحولات جديد آموزش علوم IT، اصول آموزش كامپيوتر به دانش آموزان مقاطع مختلف تحصيلي و... برگزار خواهد شد. اين همايش معتبرترين همايش علوم و تكنولوژي است و در كنار برگزاري همايش كارگاه آموزشي و نمايشگاه نيز برگزار مي شود.
ترجمه و تنظيم: مهتاب خسروشاهي

بازاردانش
عبور از بحران ناباروري
مؤلف: روني دياموند/ ترجمه: دكتر سوزان پيروان/ ناشر: نهر دانش/ چاپ اول، اسفند ۱۳۸۳ / ۲۱۶ صفحه، وزيري/ ۲۱۰۰ تومان.
مترجم كتاب در مقدمه خويش چنين آورده است: «داشتن فرزند از جمله نيازهاي غريزي جامعه بشري است. پيوند ازدواج، كه به واسطه علاقه زن و مرد آغاز مي شود، در اغلب موارد با داشتن فرزند ادامه مي يابد. در اصل تصويري كه از خانواده در ذهن نقش مي  بندد و با وجود حداقل يك فرزند كامل مي شود. در جامعه ما، داشتن فرزند از مهمترين نيازهاي خانواده است. به ندرت زن و شوهري را مي بينيم كه به اختيار خود تمايلي به داشتن فرزند ندارند و معمولاً  انتخاب آنها به دليل وجود مشكلات ژنتيكي و يا بيماري هايي است كه امكان انتقال آن به فرزندان وجود دارد. در نتيجه در جامعه سنتي و فرزند محور ما، نداشتن فرزند به مفهوم كامل نبودن پيوند زناشويي است.در زمان رويارويي با اين مشكل، معمولاً مراجعان اوليه را خانم ها تشكيل مي  دهند. در بسياري از مواقع آنها بدون اطلاع شوهر خود به پزشك مراجعه و شروع به انجام آزمايش هايي مي كنند تا به علت اين مشكل در بدن خود پي ببرند. اغلب مردان با اكراه انجام آزمايش برر سي نطفه را مي  پذيرند . به نوعي انجام اين آزمايش ها به مفهوم يافتن مقصر است تا برچسب نابارور بر زن يا شوهر زده شود.در برخورد با اين زوج ها، تنها بررسي هاي پزشكي و درمان بدني كافي نيست. آنچه لازم است همكاري زن و شوهر و آرامش و تعادل رواني آنهاست. بايد صحبت آنها را شنيد، به داستان آنها گوش فرا داد، با آنها همدردي كرد و به درمان آنها پرداخت.»
گزارش جهاني سلامت سال ۲۰۰۳ (ساختن آينده)
ترجمه و ويرايش: سعيد صفري، اميرعباس فتاح زاده [و ديگران]/ براي مؤسسه فرهنگي ابن سيناي بزرگ، مركز توسعه شبكه و ارتقاي سلامت معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان جهاني بهداشت/ ناشر: مؤسسه فرهنگي ابن سيناي بزرگ/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۲۰ صفحه، رحلي/ ۶۵۰۰ تومان.
هفت نوع هوش
توماس آرمسترانگ/ مترجم: ناهيد سپهرپور/ ناشر: پيك آوين/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۱۵ صفحه، وزيري/ ۲۰۰۰ تومان.
كتاب حاضر با مقدمه اي ابتدايي از فرضيه هوش هاي چندگانه شروع مي شود. فصل اول نظري اجمالي بر تحقيق دانشگاه هاروارد در زمينه وجود حداقل هفت هوش اوليه در مغز انسان است. در فصل هاي دوم تا هشتم، اين هفت هوش به نوبت مورد بررسي قرار مي گيرند كه عبارتند از: هوش زبان شناخت (فصل ۲)، هوش فضايي (فصل ۳)، هوش موسيقايي (فصل ۴)، هوش حركت جسماني (فصل ۵)،  هوش منطقي- رياضي (فصل ۶)، هوش ميان فردي (فصل ۷) و هوش درون فردي (فصل ۸).
چهار فصل آخر به خواننده اين امكان را مي دهند تا درك خود از هفت نوع هوش را براي پرورش استعدادهاي ديرشكوفا (فصل ۹)، غلبه بر مشكلات يادگيري (فصل ۱۰)، بهبود بخشيدن به زندگي كاري (فصل ۱۱) و پرورش روابط شخصي (فصل ۱۲) به كار گيرد. بخش پاياني به شرح اين مطلب مي پردازد كه چگونه ممكن است در آينده، ارزش هوش هاي متفاوت، دستخوش تغيير شود.

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |