سه شنبه ۱۴ تير ۱۳۸۴
استيون جرارد
كاپيتاني از نسل بزرگان
000723.jpg
جهانگير كوثري
نقش سرگروه ها (كاپيتان ها) در تيم هاي ورزشي هميشه با تعريف هاي جامعه شناسانه بسيار مهم و اساسي بوده است. ورزش هاي گروهي با توجه به همبستگي و هماهنگي درون ميداني بايد از يك فرد برتر تبعيت كنند. قوانين بازي گروهي نيز اين امكان را فراهم آورده است كه داوران، و حتي مسئولين و ناظرين بازي بتوانند در مواقع ضروري با اختياراتي كه كاپيتان ها دارند، بر اجراي قانون مسلط شوند و آن را به بهترين شكل پياده نمايند. فوتبال از جمله رشته هايي است كه در آن نقش كاپيتان اهميت بيشتري پيدا مي كند. او در واقع رهبر داخل ميدان است، او دستورات مربي را بايد مو به مو در زمين پياده كند، او با داور طرف است و اوست كه از نظر روحي و رواني بايد تيم را در شرايط آرماني حفظ نمايد.او در اكثر مواقع تعيين خواهد كرد كه ضربات اصلي را كدام بازيكن بزند و حتي بازيكنان مي توانند، ناگفته هاي خود را با او در ميان بگذارند. استيو جرارد كاپيتان ليورپول از جمله رهبراني است كه ذاتاً مديريت داخل ميدان را مي شناسد، او با هوش ذاتي خود و قدرت اداره بازي يك كاپيتان مسلط بر بازيكنان و تيم است. بنيتز درباره او مي گويد: من در داخل ميدان خيالم آسوده است، من يك فرمانده با صلابت در داخل ميدان دارم او مي داند من چه مي خواهم و بازي بايد به كدام سمت پيش برود. استيو يك مرد تمام عيار براي رهبري ليورپول در داخل ميدان است. من استيو را چون بزرگان فوتبال، بابي مور، بابي چارلتون، بكن باوئر مي شناسم، من به او اعتماد بسيار دارم، گفت وگوي جرارد با ورلدساكر را بايد خواند.
* آيا واقعا فكر مي كرديد كه جام قهرمانان را فتح كنيد؟
- در آغاز فصل گفته بودم كه رسيدن به ديدار نهايي بسيار مشكل است. باور نمي كردم كه به حقيقت بپيوندد و ما واقعاً خوب بازي كرديم و در طول بازي ها روز به روز بهتر شديم. دفاع تيم واقعاً عالي عمل كرد و تيم ما گل هاي حساسي را نيز به ثمر رساند.
* بعد از اينكه سه بر صفر شد، فكر مي كرديد بتوانيد نتيجه را عوض كنيد؟
- تيم ما فوق العاده بازي كرد. ميلان در نيمه نخست كنترل بازي را در دست داشت، اما بين دو نيمه ما تنها چند بازيكن كم اميد داشتيم. رافا به ما گفت اگر به خودمان اعتماد داشته باشيم و خود را باور كنيم، هنوز هم مي توانيم پيروز ميدان باشيم و با تعويض هايي كه او كرد بازي نيز تغيير كرد. مهمترين مسأله كسب احترام براي طرفداران بود پس ما توانستيم بازي را عوض كنيم و در وقت هاي تلف شده در فكر پنالتي بوديم.
* تأثير بنيتز را در ليورپول چطور توصيف مي كني؟
- بنيتز واقعاً روي تيم كار مي كند. هر روز روي تاكتيك ها و نحوه بازي تأكيد مي كرد، در حاليكه ژرارد هوليه هفته اي دو يا سه روز روي اين مسائل كار مي كرد اما بنيتز واقعاً خود را وقف كار با تيم كرده است. او بر روي جزئي ترين مسائل كار مي كند. رافا دوست دارد كه تمام بازيكنان وظيفه خودشان را بدانند، زيرا بسيار بسيار تاكتيكي است.
* بنابر اين او زمان بسياري را با بازيكنان مي گذراند؟
- رافا براي تمام بازيكنان روشن مي كند كه چه كاري بايد انجام دهند. براي بازي با ميلان ما روي نحوه شكست آنها كار كرديم و اينكه چگونه بايد دفاع كنيم، چطور حمله كنيم. نقطه ضعف هايشان را بررسي كرديم، همچنين نقاط قوت تيمشان را مرور كرديم. تقريباً هر روز تيم آنها را تحليل مي كرديم.
* آيا بررسي شرايط ميلان خسته كننده بود؟
- خير، چون اين چيزي بود كه بايد انجام مي شد. براي شكست ميلان شما بايد صددرصد آماده باشيد در غير اينصورت به راحتي شكست مي خوريد، بنابراين رافا بسيار سخت گيري مي كرد. او دوست داشت كه بداند تمام بازيكنان قبل از بازي فينال صددرصد آماده هستند. زيرا ميلان تيم فوق العاده اي است.
* بنيتز چگونه به تو كمك كرده است؟
- او راجع به نحوه حركت من و وظيفه ام در بازي با من صحبت كرد و خواست كه حواسم كاملاً جمع حركاتم باشد و هوشيارانه تغيير مكان دهم . ما فيلم هاي بازي ميلان را با هم مرور كرديم و هر روز با يكديگر صحبت مي كرديم و رافا كارهايي را كه بايد انجام مي دادم به من گوشزد مي كرد و دوست داشت كه پيشرفت كنم و اين چيزيست كه او دوست دارد و مطمئن هستم كه به كارهايش ادامه خواهد داد.
* مي توان دليل نمايش ضعيف ليورپول در ليگ برتر و خلاف آن در ليگ قهرمانان را توضيح دهي؟
- توضيح درستي نمي توان داد اما شايد دليلش وجود بازيكنان خارجي زياد در تيم باشد كه براي بازي هاي اروپايي آماده ترند. ليگ برتر كمي متفاوت است، بازي فيزيكي بيشتر است و همين امر موجب مي شود تا بازيكنان خارجي بعد از مدتي با شرايط ليگ خود را وفق دهند و برعكس بازيكنان انگليسي بايد خود را با بازي در اروپا تطبيق دهند. فتح اين جام اروپايي اعتماد به نفس بالايي به تيم مي دهد و مطمئنم در فصل آينده نمايش بهتري در ليگ برتر خواهيم داشت.
* آيا زماني كه ليگ را با عنوان پنجمي به پايان برديد ناراحت عدم حضور در ليگ قهرمانان نبوديد؟
- واقعاً سخت بود، اما بايد فشار بيشتري به يوفا بياوريم كه از حضورمان در ليگ قهرمانان فصل بعد اطمينان داشته باشيم. اين رقابت ها جام قهرمانان نام دارد، پس قهرمان بايد اجازه دفاع از عنوانش را داشته باشد. وقتي ما نتوانستيم در جمع چهار تيم برتر ليگ قرار بگيريم. بسيار نااميد بوديم و احتياج داشتيم كه به نحوي اين مسأله را حل كنيم.
000720.jpg
بيوگرافي
نام كامل: استيون جرارد
تاريخ و محل تولد: سي ام مي ۱۹۸۰ در انگلستان
پست: هافبك
افتخارات: قهرمان جام يوفا ،۲۰۰۱ سوپر جام اروپا ،۲۰۰۱ جام قهرمانان ۲۰۰۵

* آيا ليگ قهرمانان تو را خسته كرده است؟
- شايد اين يك حقيقت باشد اما بهانه خوبي نيست. شما بايد تيمي در اختيار داشته باشيد كه آماده بازي در ليگ قهرمانان و ليگ برتر باشد، اما قبول دارم كه تيم ما در ليگ برتر مثل جام قهرمانان بازي نمي كرد و من نيز پس از سي يا چهل دقيقه احساس خستگي مي كردم چون همه چيز را براي ليگ قهرمانان گذاشته بودم. مدتي زمان مي خواهد كه خستگي جام قهرمانان از بين برود، زيرا در اين رقابت ها شما برابر بهترين ها بازي مي  كنيد.
* بازيكنان اسپانيايي چه دستاوردي براي ليورپول دارند؟
- آنها از لحاظ رواني بسيار خوب هستند، خوب تمرين مي كنند و براي تيم نيز خيلي زحمت مي كشند و فكر نمي كنم كه بدون آنها به بازي فينال مي رسيديم.
ژابي آلونسو و لوئيس گارسيا دو بازيكن با كلاس هستند. گارسيا گل هاي مهمي براي ما به ثمر رسانده و ژابي نيز يكي از بهترين پاس دهنده هاي اروپاست، همچنين مورينتس كه بعد از آنها به ما ملحق شد، اما در جام قهرمانان بازي نكرد. البته فكر مي كنم كه فصل بعد حضور چشمگيرتري در تيم داشته باشد.
* آيا حضور ژابي آلونسو كمكي به بازي تو كرده است؟
- او بازي را نه تنها براي من بلكه براي كل تيم آسان تر كرده است. او پاس دهنده فوق العاده اي است و در خارج از ميدان نيز انسان خوبي است. ژابي براي خودش بازي نمي كند و ليورپول با او تيم بهتري است.
* آيا حضور بازيكنان داخلي مثل تو و جيمي كاراگر براي ليورپول مهم است؟
- دوست ندارم كه اين طور باشد. مردم زيادي نيز راجع به اين موضوع صحبت مي كنند، البته دوست دارم كه بازيكنان هموطن به تيم بيايند اما كمك به بازيكنان خارجي نيز مورد علاقه من است.
* چگونه استراحت مي كنيد؟
- بسيار مشكل است. وقتي از تمرين يا بازي به خانه بازمي گردم سعي مي كنم همه چيز را فراموش كنم و اوقاتم را با خانواده بگذرانم و اين نحوه استراحت من است، اما قبل از بازي نهايي كار بسيار سخت بود. تمام بيست و چهار ساعت در فكر بودم و رؤياي پيروزي آن را داشتم.
* هواداران براي تيم در اين فصل چقدر اهميت داشتند؟
- آنها نقش زيادي در بازي هاي اروپايي ايفا كردند و واقعاً فريادهاي بلندي داشتند، در واقع يار دوازدهم تيم ما بودند. در بازي با المپيا كوس، به سه گل احتياج داشتيم، آن هم در نيمه دوم كه بدون حضور هواداران اين مسأله غيرممكن بود و احتمال حذف ما بسيار زياد بود. اگر آنها نبودند من امروز اينجا ننشسته بودم.
* آيا نقطه عطف شما در رقابت ها زماني بود كه شما باور كرديد كه مي توانيد فاتح جام شويد؟
- قبل از آن فكر نمي كردم كه احتمال بردن جام وجود داشته باشد و ما بتوانيم به ديدار نهايي برسيم. به اين تيم ها نگاه كنيد: ميلان، منچستر، آرسنال و چلسي. مردم مي گويند كه ليورپول به خوبي آنها نيست اما ما ثابت كرديم كه آنها تصور اشتباهي دارند. ما يك تيم خوب اروپايي هستيم. وقتي آن گل  دير هنگام را كه باعث صعودمان شد به المپياكوس زديم و پس از آن بايرلوركوزن را نيز شكست داديم روحيه ما افزايش پيدا كرد و اعتماد به نفسمان در ليگ قهرمانان گام به گام بيشتر شد و بعد از شكست چلسي ما باور كرديم كه مي توانيم قهرمان شويم.
* در بازي برگشت مرحله يك چهارم نهايي مقابل يوونتوس شما آسيب ديده بوديد. آيا نشستن و تماشاي بازي برايتان سخت بود؟
- بله، اما بچه ها فوق العاده بودند. من به تورين نرفتم و بازي را در خانه تماشا كردم البته وقتي مصدوم هستم زياد علاقه اي به تماشاي بازي ندارم و ترجيح مي دهم چيز ديگري نگاه كنم چون خيلي عصبي مي شوم. خيلي ها بودند كه نحوه بازي ما را مورد انتقاد قرار مي دادند و عقيده داشتند كه ما دفاعي بازي مي كنيم و لايق بازي در فينال نيستم اما ما اينطور فكر نمي كرديم.
* كدام مربي بيشترين تأثير را روي شما داشته است؟
- از وقتي هشت ساله بودم در ليورپول حضور داشتم و با مربيان زيادي كار كردم، در تيم  ملي نيز با مربيان مختلفي كار كردم. من سعي كردم تا ارتباط نزديكي با مربيانم داشته باشم چون اين مي تواند تأثير زيادي روي عملكرد صحيح من داشته باشد و نيز مي شود اشتباهات را جبران كرد. همه آنها نوعي اعتماد به نفس به من مي دادند و سعي كردم هر چقدر كه مي توانم از آنها درس بگيرم و سال به سال احساس مي كنم كه رشد بيشتري كرده ام.
* چگونه سطح بازي خود را بهتر كرديد و رشد كرديد؟
- اين مسأله به طور طبيعي رخ داد. من سعي كردم تمامي جوانب بازي ام را بهتر كنم. وقتي شروع به بازي فوتبال كردم اصلاً فكر نمي كردم كه روزي فاتح ليگ قهرمانان شويم و به اين سطح از بازي برسم.
* واقعاً
- به عنوان يك كودك، بله.
* پدرت نقش مهمي در زندگي حرفه اي ات داشته، اين طور نيست؟
- او در تمام بازي هاي آماتور و حرفه اي بازي من را تماشا مي كند. از زماني كه براي اولين بار با توپ بازي كردم او مهمترين فرد در فوتبال برايم بوده است. مي دانم كه با مربيان و بازيكنان فوق العاده اي كار كردم اما پدرم كسي بود كه نخستين كفش فوتبال را برايم خريد و نيز تمام توپ هاي فوتبالم را. او حتي هزينه  سفرهايم را پرداخت كرده است و بدون پدرم هرگز به اينجا نمي رسيدم.
* آيا شهرت ليورپول در اروپا به شما كمك كرده است؟
- مطمئن هستم كه وقتي تيم ها در اروپا به ما برخورد مي كنند از گذشته و افتخارات ما مطلع هستند و اميد چنداني براي شكست ما ندارند چون ما نمايش خوبي در اين جام داشته ايم. اگر تيمي بتواند ليورپول را مغلوب كند افتخار بزرگي كسب كرده است.
* تيم هاي انگليسي در حال حاضر سطح بالايي از فوتبال را ارائه مي دهند، و اين خبر خوبي براي فوتبال جزيره است؟
- شانس هاي انگلستان براي فتح جام جهاني با توجه به بازيكنان خوبي كه در ليگ قهرمانان دارد بالا رفته است. چلسي در نيمه نهايي حضور داشته، آرسنال در يك چهارم نهايي، منچستر نيز بازي هاي خوبي ارائه كرده و ليورپول هم قهرمان شده است. فصل آينده بايد سعي كنيم كه بازيكنان انگليسي بيشتري در جام قهرمانان حضور داشته باشند تا سطح تيم ملي نيز بالا رود. اين رقابت ها سال به سال سخت تر مي شود و فتح آن نيز مشكل تر، زيرا تيم ها هر سال قدرتمند تر مي شوند. به تيم هايي مثل يوونتوس، چلسي، آرسنال و ميلان نگاه كنيد. آنها از اين كه نتوانستند جام را فتح كنند بسيار ناراحت هستند و با خريدن بازيكنان جديد تيم شان را قوي تر مي كنند.
* آيا از اين كه مايكل اوون زياد در رئال بازي نمي كند، تعجب كرديد؟
- انتظار داشتم بازي هاي بيشتري به او برسد. مايكل بازيكني با كلاس بالاي جهاني است. من بازي كردن در كنار او را دوست دارم و ما رابطه خوبي با يكديگر داريم. زماني كه او به رئال پيوست فكر مي كردم بيشتر در تركيب تيمش قرار بگيرد چون واقعاً بازيكن خوبي است و هر زماني كه براي رئال بازي كرده موفق به گلزني شده است پس لياقتش را دارد تا بيشتر بازي كند.
* اما او رقيباني مثل رونالدو و رائول دارد...
- درست است و اين كار را مشكل  مي كند. رئال بازيكنان فوق العاده اي دارد و قرار گرفتن در جمع يازده بازيكن اصلي كار دشواري است. اما وقتي شما خوب بازي مي كنيد و گل هم مي زنيد سزاوار است كه بازي كنيد.
* آيا فكر نمي كني كه مايكل دوست دارد در حال حاضر به جاي تو باشد؟
- من با مايكل صحبت كردم مخصوصاً بعد از بازي با چلسي و او دوست داشت كه ما فاتح جام شويم و به ما تبريك گفت. اگر دست من بود دوست داشتم او در تيم ما حضور داشته باشد.

نگاه
ضربه مرگبار
000726.jpg
در شرايطي كه همگان چلسي را شانس اول ليگ قهرمانان اروپا مي ناميدند، يك نفر با قاطعيت خبر از ظهور دوباره ليورپول داد. او با شجاعت از تيم خودش به عنوان شانس اول قهرماني نام برد. تيمي كه در دهه هفتاد با «باب پيزلي» و «كني دالگليش» تا عرش پيش رفتند. بچه هاي انفيلد تولد دوباره داشتند و استيون جرارد براي بازآفريني افتخارات ليورپول از قهرماني سخن گفت: ما در آغاز شانسي نداشتيم، اما زماني كه تعداد بازي هاي بدون شكست تيم زياد شد احساس كرديم تيم ما توان قهرمان شدن را هم دارد و با كمك بازيكنان و بنيتز توانستيم به هدف برسيم. من ليورپول را يكي از كاملترين تيم هاي يك دهه اخير مي بينم. تيمي چون آژاكس دهه هفتاد يا بايرن  مونيخ و آ.ث.ميلان ما بايد با اين قهرماني پشتوانه محكمي براي خود به وجود آوريم. اين قهرماني نبايد ما را فريب دهد. ليورپول تيم بزرگي است و بايد اين بزرگي را حفظ كند.
استيون جرارد امروز محبوب انگليسي هاست. اعتماد به نفس عجيب استيون تنها در ذات كاپيتانهايي است كه فوتبال را خوب مي فهمند. او با جام قهرماني اروپا به تاريخ كاپيتانهاي جام بدست اروپا پيوست. جرارد تا صبح جام را در آغوش داشت و از فرط شادي اجازه نداد كس ديگري حتي براي لحظه اي جام را از او بگيرد. استيون جدا از رهبري تيم يكي از بهترين گلزنان ليورپول است. گل زيباي او در مرحله دوم مقدماتي به تيم قلدر المپيا كوس يونان را هيچ كس از ياد نمي برد. ضربه دهشتناك استيون از فاصله ۲۵ متري چون يك موشك بر دروازه المپياكوس نشست. فرداي آن روز نيكو پوليديس دروازه بان حريف گفت: ضربه استيون را حتي سه دروازه بان نمي توانستند مهار كنند. اين شليك چون رعد از كنار من گذشت. مانده بودم براي نجات توپ به طرف دروازه بروم يا براي جلوگيري از آسيب ديدگي احتمالي پنجه هايم از خير آن بگذرم، در اين برزخ بود كه توپ به تور دروازه نشست. اين گل به نظر من يكي از گلهاي استثنايي تاريخ بود. من اين گل را ضربه مرگبار ناميدم.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |