قطار شهري راه نيفتاده، فرسوده شد
تا به حال اگر انتظار براي اجراي پروژه اي مثل قطار شهري طولاني مي شد، اين بار پروژه آماده بهره برداري است و انتظار براي ورود قطارهاي آن به درازا كشيده است.
چند روز پيش يكي از نمايندگان شهر مشهد در مجلس شوراي اسلامي مدعي شد كه بخش هايي از تاسيسات خط يك پروژه قطار شهري مشهد در آستانه فرسايش است.عفت شريعتي، دليل اين فرسودگي را تعلل دو وزارتخانه كشور و صنايع در تامين بموقع واگن هاي قطار شهري مشهد دانست و گفت كه خط يك قطار شهري مشهد از دو سال گذشته آماده بهره برداري بوده و معطل واگن مانده است.
نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي از مسئولان خواست از آنجا كه مشهد به دليل حضور زائران، آلودگي محيط زيست شهري، پديده حاشيه نشيني و آلونك سازي در شرايط پروژه اي قرار دارد، توجه بيشتري به آن داشته باشند.
محمد حسين مقيمي، معاون هماهنگي و امور عمراني وزير كشور هم گفت: مناقصه خريد واگن هاي قطار شهري مشهد از سوي وزارت صنايع و معادن انجام شده است، البته هنوز مناقصه وزارت صنايع براي تامين واگن اجرايي نشده و متاسفانه تكنولوژي ساخت واگن در كشور وجود ندارد و بايد از خارج تامين شود.
عمليات اجرايي پروژه قطار شهري مشهد، از سال 1378 آغاز شده و تاكنون 93 درصد پيشرفت فيزيكي و بيش از دو هزار ميليارد ريال هزينه داشته است و نكته جالب تر اينكه، خط يك پروژه قطار شهري مشهد به طول 5/9 كيلومتر از انتهاي وكيل آباد تا ميدان آزادي مشهد از دو سال گذشته آماده بهره برداري است.
از وقت خود در سفرهاي شهري استفاده كنيد
هر تهراني روزانه دست كم يكي، دو ساعتي از وقت خود را در ترافيك و در انواع وسايل نقليه مي گذراند، در نهايت هم شب چرت زنان و در حالي كه خستگي كار روزانه را به دوش مي كشد، غرق در خيالات خود به خانه مي رود.
تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه زمان هاي از دست رفته خود در ترافيك را صرف كار خاصي بكنيد. اگر به اين موضوع كمي فكر كنيد به اين نتيجه مي رسيد كه اگر براي مثال از سال قبل خواندن زبان انگليسي را در ساعات معطل ماندن در تاكسي يا اتوبوس شروع كرده بوديد، حالا كلي در يادگيري آن پيشرفت كرده بوديد. در كشورهاي ديگر برخي مجلات و روزنامه ها در اندازه هاي كوچك و خاص منتشر مي شوند تا براي مطالعه در وسيله نقليه عمومي مناسب باشند.
در بعضي از كشورها كمبود وقت استراحت شبانه و معطلي در وسايل نقليه عمومي نظير مترو، آنقدر رايج است كه براي استراحت و چرت زدن هاي سرپايي هم امكاناتي به وجود آمده است. در ژاپن پايه هاي خاص و سبكي توليد مي شود كه شهروندان با تكيه دادن چانه خود زير آن در مترو، ايستاده چرت مي زنند؛ اين پايه ها براي قد كوتاه و بلند قابل تنظيم هستند. البته در اين بين مطالعه در سفرهاي روزانه، بيشتر توصيه كارشناسان اسكاتلندي به ساكنان حومه شهرها كه هر روز توسط وسايل حمل و نقل عمومي خود را به شهر مي رسانند، است كه براي كاهش استرس ناشي از سفرهاي روزانه در طول مسير، خود را با خواندن كتاب سرگرم كنند.
نتايج تحقيقي گروهي از كارشناسان در اسكاتلند نشان مي دهد كه 43 درصد از شهروندان اين كشور هنگام سفر توسط وسايل حمل و نقل عمومي، مطالعه مي كنند كه از اين تعداد 30 درصد روزنامه، 16 درصد داستان جنايي، 15 درصد داستان تخيلي، هشت درصد بيوگرافي و چهار درصد هم داستان رمانتيك را براي رهايي از استرس و كسالت ناشي از سفرهاي روزانه طولاني مدت، انتخاب مي كنند.
اين كارشناسان توصيه مي كنند به جاي اينكه فشار خونتان بر اثر بوق هاي مكرر و تراكم ترافيك در سفرهاي روزانه بالا برود، به مطالعه روي آوريد و آنگاه خواهيد ديد كه سفرهاي روزانه حتي مي توانند جالب هم باشند.البته پيشنهاد مطالعه در سفرهاي روزانه كه در مقايسه با مطالعه در حالت عادي كار نسبتا سخت تري است، به شهروندان ايراني كه سالانه به طور متوسط يك دقيقه مطالعه مي كنند، كار اميدواركننده اي به نظر نمي رسد.
پاي روس ها به مترو اصفهان باز شد
خوب شد پاي اين روس ها، سر قضيه نيروگاه بوشهر به ايران باز شد و گرنه چه كسي مي خواست مترو اصفهان را راه اندازي كند؟!
يكي از مقامـــات بلندپايه سنت پترزبورگ روسيه اعلام كرده كه اگر اصفهاني ها بخواهند، متخصصاني از اين شهر مي توانند براي احداث مترو اصفهان آستين ها را بالا بزنند. اصفهاني هاي دست و دلباز هم هنوز بفرماي روس هاي خشك نشده، عزم سفر كردند و مرتضوي نژاد، شهردار نصف جهان و والنتينا ماتونيكو، فرماندار سنت پترزبورگ را سر ميز مذاكره نشاندند.
آنگونه كه خبرگزاري ريانووستي روسيه خبر داده، دو طرف در چارچوب برنامه همكاري ميان اصفهان و سنت پترزبوگ، درخصوص مسائلي چون استفاده از واگن هاي توليد شده كارخانه «واگن ماش» سنت پترزبورگ در مترو اصفهان و ديگر شهرهاي ايران گپ زدند.
حالا اينكه شهردار اصفهان چطور در مورد ساير شهرهاي ايران هم اظهارنظر كرده، بماند.