شنبه ۱۸ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۳
با شروع فصل گرما بايد هزينه هاي سربار سمپاشي خانه ها را نيز پرداخت
حشرات موذي، ميهمانان ناخوانده تابستان
اكثر موسسات براي سمپاشي واحدهاي مسكوني بالاي 100 متر، به طور تقريبي 15 هزار تومان دريافت مي كنند، اما شما مي توانيد با پرداخت اين مبلغ دست كم تا شش ماه الي يك سال از شر حشرات و جانوران موذي در خانه خود خلاص شويد
001746.jpg
طرح :اسدالله بينا خواهي
تابستان فقط فصل گيلاس و آلبالو و گلابي نيست. با شروع فصل گرما، انواع حشرات موذي، سوسك هاي ريز و درشت، موش ها و ساس ها به خانه هاي مسكوني هجوم مي آورند و در نتيجه خانواده ها به فكر مبارزه با اين ناقلان بيماري مي افتند. در داروخانه ها انواع خميرها، گچ ها، اسپري ها و پودرهاي كشنده سوسك و ساس به فروش مي رسند، اما استفاده از اين روش ها چندان پايدار و موثر نيست. استفاده از خمير و گچ و ... ممكن است تاثير موقت و آني داشته باشد، اما در درازمدت پاسخگو نيست و سوسك ها و ساير حشرات موذي دوباره بازمي گردند و تا پايان فصل تابستان همچنان ميهمان ناخوانده آپارتمان ها و خانه هاي مسكوني باقي مي مانند.
ميزان شيوع جانوران موذي
اين روزها ساس در خانه هاي مسكوني تهران شيوع پيدا كرده است. يك كارشناس سمپاشي مي گويد: «ساس بتازگي بيشتر از گذشته شده است. كساني كه در خانه خود پرنده نگه مي دارند يا خانه هاي قديمي كه اغلب قمري ها پشت پنجره آنها لانه مي سازند، بيشتر با مشكل ساس در خانه مواجه هستند. در بدن اين پرندگان ساس وجود دارد و از اين راه به داخل خانه نيز منتقل مي شود. علاوه بر اين، در كارتن هاي لوازمي هم كه از خارج وارد مي شوند نيز معمولا ساس وجود دارد. ساس و بيد، داخل پتوها، لباس ها، بافته ها و ... لانه كرده و از اين طريق به خانه ها راه پيدا مي كنند.»
ساس ها از جمله جانوران موذي گزنده به شمار مي آيند كه در طول روز، كاري به آدم ها ندارند، اما به محض فرارسيدن شب، شروع به گزيدن ساكنان خانه مي كنند. از سوي ديگر سوسك هاي ريز هم يكي از آفات خانه ها در فصل تابستان به حساب مي آيند و بيشتر شهروندان از هجوم سوسك هاي ريز به خانه هاي خود گله مند هستند.
رضا كريمي، كارشناس سمپاشي و شناخت سم مي گويد: «بيشترين مراجعه خانواده ها براي سمپاشي مربوط به سوسك هاي ريز است. بعد از آن هم بيشتر مردم به خاطر ساس به ما مراجعه مي كنند. تعدادي از خانه هاي مسكوني هم با هدف نابود كردن موش ها به موسسات سمپاشي مراجعه مي كنند.»
كريمي همچنين با پيش كشيدن بحث اقدامات زيربنايي و لزوم آن، مي گويد: «موش يكي، دو بار در سال زاد و ولد مي كند، ولي در هر بار زايمان چهار الي پنج بچه به دنيا مي آيند و به همين خاطر تعداد موش ها به صورت تصاعدي بالا مي رود، بنابراين بدون برنامه ريزي هاي طولاني مدت و زيربنايي، از بين بردن موش ها هرگز به صورت كامل عملي نخواهد شد.»
روش هاي مرسوم براي مبارزه
اگر از دست جانوران موذي خسته شده ايد، مي توانيد با مراجعه به يك موسسه سمپاشي دست كم تا پايان تابستان از شر اين ميهمانان ناخوانده خلاص شويد. در اين موسسات از روش هاي استاندارد و مشخصي براي از بين بردن انواع سوسك ها، ساس و موش استفاده مي شود. براي از بين بردن موش از روش طعمه گذاري استفاده مي شود. البته طعمه ها نيز انواع مختلفي دارند. برخي طعمه ها سبب منعقد شدن خون موش و مرگ تدريجي او مي شوند. نوع ديگري از طعمه هم وجود دارد كه از قدرت تاثيرگذاري بسيار قوي برخوردار است و بي درنگ موش را مي كشد، ولي از اين طعمه براي از ميان بردن موش هاي خانگي استفاده نمي شود. اين طعمه بيشتر براي ريشه  كن كردن موش هاي صحرايي كاربرددارد.
پيشتر، براي از بين بردن موش هاي خانگي در زيرزمين هاي تاريك و خنك، تله موش مي گذاشتند. داخل تله موش ها معمولا تكه اي پنير سفيد مي گذاشتند و موش بيچاره به عشق پنير محبوب خود در دام مي افتاد و جان مي داد، اما اين روش براي زماني مناسب بود كه تعداد موش ها هنوز اينقدر زياد نشده بود. شهروندان گاه موشي در زيرزمين هاي خانه خود مي ديدند و با گذاشتن تله موش راه ازدياد آن را مي بستند. كريمي مي گويد: «موش هاي امروز خيلي قوي تر از موش هاي قديمي هستند، چون برخلاف انسان ها تغذيه بسيار خوبي دارند.»
براي از ميان بردن سوسك ها اما، به جاي طعمه از سم سوسك كش استفاده مي شود. اين سم را با فشار قوي داخل فاضلاب ها پمپاژ مي كنند. از هر تخمك به طور متوسط حدود 30 تا 32 تخم سوسك بيرون مي آيد. در نتيجه براي ريشه كن كردن اين حشرات بايد تمام جداره هاي فاضلاب نيز اسپري شود. براي از ميان بردن سوسك هاي ريز نيز سم مخصوصي پشت كابينت ها اسپري مي شود. روش از بين بردن ساس نيز كمابيش مشابه روشي است كه درباره سوسك به كار مي رود. بعد از استفاده از سم مخصوص ساس، اهل خانه بايد به مدت هشت ساعت خانه را ترك كنند. پس از سمپاشي سوسك نيز خانه بايد حداقل چهار ساعت خالي از سكنه باشد. كولرها بايد خاموش و تمام درها بسته شوند تا هوا به اصطلاح دم كند و سم سريع تر اثر بگذارد. بعضي موسسات سمپاشي حتي پشه ها را هم از بين مي برند، اما در مورد پشه 50 درصد كار هم برعهده اهل خانواده است. بسته بودن درها و پنجره ها و استفاده از توري هاي ظريف كه پشه ها نتوانند از روزنه هاي آن عبور كنند، از ضرورت هاي مبارزه با پشه است.
هزينه هاي سمپاشي
هزينه سمپاشي با توجه به متغيرهاي گوناگون، متفاوت است. متراژ خانه، قديمي يا نوساز بودن آن، محل سكونت، تعداد فاضلاب هاي موجود در خانه، تعداد حمام ها و سرويس هاي بهداشتي موجود در هر واحد، آپارتماني يا ويلايي بودن خانه و داشتن يا نداشتن حياط، زيرزمين، سونا، جكوزي و موتورخانه و همين طور مساحت آشپزخانه در قيمت سمپاشي موثر است.
در مورد آپارتمان هاي تك واحدي تنها فاضلاب ها سمپاشي مي شوند و در صورت تمايل صاحبخانه، داخل آپارتمان نيز سمپاشي خواهد شد. علاوه بر اين، هزينه هاي سمپاشي در موسسات مختلف نيز متفاوت است. براي مثال هزينه سمپاشي يك واحد آپارتمان 120 متري را يك موسسه، 15 هزار تومان و موسسه ديگر، 12 هزار تومان برآورد مي كند. گاه سه تا چهار نوع سم با هم مخلوط شده و در سمپاشي استفاده مي شود. هزينه ها بسته به نوع سم مصرفي نيز متغير است.اكثر موسسات براي سمپاشي واحدهاي مسكوني بالاي 100 متر، به طور تقريبي 15 هزار تومان دريافت مي كنند، اما شما مي توانيد با پرداخت اين مبلغ دست كم تا شش ماه الي يك سال از شر حشرات و جانوران موذي در خانه خود خلاص شويد.
يك كارگر سمپاشي مي گويد: «اثر سم هاي مختلف متفاوت است، ولي اغلب سمپاشي ها حداقل تا شش ماه اعتبار دارند. پس از شش ماه معمولا سم با اكسيژن هوا تركيب شده، اكسيده مي شود و از بين مي رود، اما اينطور هم نيست كه راس شش ماه اثر سمپاشي به كلي از بين برود. اگر واحد مسكوني مستقل باشد، اثر سمپاشي براي مدت بيشتري باقي خواهد ماند، اما در مجتمع ها عموما آلودگي از چاه هاي همسايه ها سرايت مي كند و اثرات سمپاشي زودتر محو مي شود. با وجود اين، خانه هايي هم هستند كه هر سه سال يك بار سمپاشي مي كنند و همين ميزان برايشان كافي است.» پس از سمپاشي معمولا كارت تضمين نيز به خانواده ها داده مي شود، ولي مي توانيد در صورتي كه از سمپاشي راضي نباشيد، درخواست سمپاشي مجدد كنيد.
استانداردهاي سمپاشي
كارگرها و تكنيسين هاي سمپاشي بايد با لباس مخصوص، ماسك، دستكش و كلاه ايمني در محل موردنظر حاضر شوند. كار سمپاشان بيشتر تجربي است و اغلب كارگران، كارگاه يا دوره آموزشي ويژه اي را نمي گذرانند.كريمي مي گويد: «درست است كه كارگران آموزش خاصي نمي بينند، اما هرگز يك كارگر صفر براي سمپاشي به خانه يا محل كار شهروندان فرستاده نمي شود، بلكه معمولا كارگراني كه هفت تا هشت سال سابقه كار دارند، براي كار با سم و سمپاشي انتخاب مي شوند.»
البته اين موازين در همه موسسات سمپاشي رعايت نمي شود. گاه كارگران كم تجربه با اجاره يك محل و دادن چند آگهي در روزنامه ها و گرفتن مجوز از اداره بهداشت، بسادگي يك موسسه سمپاشي راه مي اندازند و شروع به فعاليت مي كنند، اما به نظر مي رسد نظارت هاي اداره بهداشت و تاكيد آن بر ضرورت وجود مهندس ناظر، تا حدودي در تغيير اين شرايط موثر باشد.
بازار سم
دست اندركاران سمپاشي، بنا به گفته خود، از نظر تنوع و فراواني سم در ايران بشدت در مضيقه اند. كريمي مي گويد: «سمي كه ما تا سه سال پيش با آن كار مي كرديم، اكنون از رده خارج شده است. سم «آمبوش» كه اثر خوبي داشت، امروز در بازارهاي جهاني تقريبا از رده خارج شده است.»
همان طور كه جانوران متنوع اند، سم ها نيز از تنوع بالايي برخوردار هستند. سم هاي گياهي و خانگي با هم متفاوتند، ولي گاه قابليت مصرف به جاي يكديگر را نيز دارند. اگرچه چيزي در حدود 100 نوع سم در بازارها وجود دارد، اما سم هاي مجاز و داراي تاريخ روز، بيش از 10 الي 12 نوع نيستند. انگلستان، آلمان و آمريكا بهترين توليدكنندگان سم در جهان به شمار مي روند. استفاده از بعضي از سم ها نيز اساسا مقرون به صرفه نيست. براي مثال سم انگليسي كپك كه سمي باآسيب رساني بسيار كم است، به دليل گران بودن و كميابي ،كمتر در سمپاشي ها مورد استفاده قرار مي گيرد. از اين سم به دليل ويژگي هاي بهداشتي كه دارد، اغلب براي سمپاشي بيمارستان ها و محيط هاي بهداشتي و درماني استفاده مي شود، در صورتي كه خانواده ها تمايل به استفاده از سم كپك براي سمپاشي خانه خود داشته باشند، با پرداخت تفاوت قيمتي معادل 30 تا 40 هزار تومان مي توانند به جاي سم هاي معمولي، درخواست استفاده از اين سم را بدهند و به اين ترتيب با به حداقل رساندن مضرات سمپاشي، تا پايان فصل گرما، خانه خود را از حضور ناخوانده جانوران موذي در امان بدارند.

عطر خوش سوختن
001905.jpg
فاطمه شهريزفر-خانه روشنايي دارد وبوي خوش، نور ملايم يك شمع مشام را با عطر خود مي نوازد. در محل كار، خانه يا اتاق شخصي عطر محيط مي تواند تاثير بسزايي در حفظ آرامش و خوش رفتاري داشته باشد. شمع هاي اسانس دار با عطرهاي مختلفي كه هنگام سوختن پخش مي كنند، فضاي متفاوتي را خلق مي كنند كه به عقيده روانشناسان هم به لحاظ بصري و هم بويايي آرامش بخش است. با گذر از مغازه هاي فانتزي فروشي، شمع هاي عطري زيادي را مي توان يافت. در محفل هاي هنري و شاعرانه يا در خلوت كساني كه بنا به روحيه خود علاقه زيادي به شمع دارند نيز شمع  هاي عطري وجود دارد. هر فرد بنا به سليقه خاص خود مي تواند از اسانس هاي متفاوت انواع شمع استفاده كند. عطرهاي انگور، ليمو، پرتقال، گل ياس، گل سرخ، وانيل، نعناع، قهوه و كاكائو ازجمله رايحه هاي رايج در ميان شمع هاي عطري است؛ البته در بازار امروز، شمع هاي اسانس دار فانتزي هم وجود دارند كه تركيبي از چند اسانس متفاوت هستند. مجموعه عطرهاي اسانس دار فانتزي آميختگي چند عطر متفاوت را در آن واحد دارند و يا به شكلي طراحي شده اند كه با سوختن هر لايه شان عطر متفاوتي در فضا پخش مي شود. از ميان شمع هاي اسانس دار،  عطر انگور آمريكايي به علت كم بودن آن در بازار ايران، گران ترين و عطر وانيلي ارزان ترين هستند. شمع هاي اسانس دار فانتزي نسبت به شمع هاي عطري معمولي از قيمت بالاتري برخوردارند. اين روزها بازار شمع آنقدر متنوع و گرم شده است كه اگر كسي نتوانست عطر يا شكل شمع مورد علاقه خودرا بيابد مي تواند اسانس مورد علاقه خود را سفارش دهد. البته بسته به اسانس، اندازه و شكل شمع، اين سفارش افزايش قيمتي بين 20 تا 100 درصد را به دنبال خواهد داشت. شمع هاي عطري، معمولا متناسب با اسانس، رنگ مي شوند؛ مثلا شمع اسانس دار پرتقال، نارنجي است و شمع با اسانس قهوه، قهوه اي رنگ است.
اين شمع ها بيشتر توليد كشورهاي آلمان، مالزي، تايلند، هلند، سنگاپور و چين هستند.در اين ميان كشورهاي، آلمان و مالزي بالاترين و كشور چين نازل ترين قيمت عرضه را دارند. توليدات ايران نيز از لحاظ كيفيت، در حد متوسط بوده و قيمت آن كمي پايين تر از توليدات چين است.
شمع هاي اسانس دار به چهار صورت وارمري، ژله اي، جامد و مايع توليد مي شود. شمع هاي ژله اي كه بيشتر در ظرف هاي پيركس و رنگارنگ عرضه مي شوند، قيمت بالاتري دارند. بعد از آن شمع هاي مايع و جامد هستند. شمع هاي وارمري هم كه در ظروف گرم نگهدارنده مثل پيركس و چيني استفاده مي شوند، در اين ميان پايين ترين قيمت را دارند.
شمع هاي عطري در شكل ها و فرم هاي متنوعي عرضه مي شوند. برخي انواع رايج اين شمع ها استوانه اي، دايره اي، مكعب مربع، مكعب مستطيل، مخروطي، منشوري، گل رز، گل آفتابگردان، برگ، قلب، كوبيسمي، آدمكي، خانه اي، برج ايفل و... هستند. اين شمع ها در سايزهاي گوناگوني توليد مي شوند كه به طور معمول يك تا 10 سانتيمتر ارتفاع دارند. البته شمع هاي خاصي با ارتفاع 50 سانتيمتر نيز وجود دارند كه قيمت آنها هم گرانتر است. تفاوت شكل و سايز تنوع قيمت زيادي به وجود مي آورد، اما معمولا فرم هاي خاص چون گل، خانه، برج و... قيمت بالاتري دارند، چراكه براي توليد آنها نيز وقت و هزينه بيشتري صرف مي شود.
شمع هاي اسانس دار كاملا بهداشتي هستند و حتي در اتاق بچه نيز قابل استفاده اند. چراكه هيچ گونه حساسيتي به وجود نمي آورند. البته كساني كه به طور معمول به انواع عطر و رايحه و بوهاي خاص، آلرژي دارند يا مبتلا به آسم و تنگي نفس هستند، بهتر است از اين نوع شمع استفاده نكنند.
هرچه هست بازي نور و سايه كه از زيبايي هاي شمع است، از قديم طرفداران خود را داشته است و همواره تصاوير شاعرانه و زيبايي با شعله شمع و آب شدن تدريجي آن در هنر و ادبيات جهان پرداخته شده است. امروز با به بازار آمدن شمع هاي عطري و اسانس دار رايحه خوش نيز به اين تصاوير دلنشين اضافه شده است.فاطمه شهريزفر-خانه روشنايي دارد وبوي خوش، نور ملايم يك شمع مشام را با عطر خود مي نوازد. در محل كار، خانه يا اتاق شخصي عطر محيط مي تواند تاثير بسزايي در حفظ آرامش و خوش رفتاري داشته باشد. شمع هاي اسانس دار با عطرهاي مختلفي كه هنگام سوختن پخش مي كنند، فضاي متفاوتي را خلق مي كنند كه به عقيده روانشناسان هم به لحاظ بصري و هم بويايي آرامش بخش است. با گذر از مغازه هاي فانتزي فروشي، شمع هاي عطري زيادي را مي توان يافت. در محفل هاي هنري و شاعرانه يا در خلوت كساني كه بنا به روحيه خود علاقه زيادي به شمع دارند نيز شمع  هاي عطري وجود دارد. هر فرد بنا به سليقه خاص خود مي تواند از اسانس هاي متفاوت انواع شمع استفاده كند. عطرهاي انگور، ليمو، پرتقال، گل ياس، گل سرخ، وانيل، نعناع، قهوه و كاكائو ازجمله رايحه هاي رايج در ميان شمع هاي عطري است؛ البته در بازار امروز، شمع هاي اسانس دار فانتزي هم وجود دارند كه تركيبي از چند اسانس متفاوت هستند. مجموعه عطرهاي اسانس دار فانتزي آميختگي چند عطر متفاوت را در آن واحد دارند و يا به شكلي طراحي شده اند كه با سوختن هر لايه شان عطر متفاوتي در فضا پخش مي شود. از ميان شمع هاي اسانس دار،  عطر انگور آمريكايي به علت كم بودن آن در بازار ايران، گران ترين و عطر وانيلي ارزان ترين هستند. شمع هاي اسانس دار فانتزي نسبت به شمع هاي عطري معمولي از قيمت بالاتري برخوردارند. اين روزها بازار شمع آنقدر متنوع و گرم شده است كه اگر كسي نتوانست عطر يا شكل شمع مورد علاقه خودرا بيابد مي تواند اسانس مورد علاقه خود را سفارش دهد. البته بسته به اسانس، اندازه و شكل شمع، اين سفارش افزايش قيمتي بين 20 تا 100 درصد را به دنبال خواهد داشت. شمع هاي عطري، معمولا متناسب با اسانس، رنگ مي شوند؛ مثلا شمع اسانس دار پرتقال، نارنجي است و شمع با اسانس قهوه، قهوه اي رنگ است.
اين شمع ها بيشتر توليد كشورهاي آلمان، مالزي، تايلند، هلند، سنگاپور و چين هستند.در اين ميان كشورهاي، آلمان و مالزي بالاترين و كشور چين نازل ترين قيمت عرضه را دارند. توليدات ايران نيز از لحاظ كيفيت، در حد متوسط بوده و قيمت آن كمي پايين تر از توليدات چين است.
شمع هاي اسانس دار به چهار صورت وارمري، ژله اي، جامد و مايع توليد مي شود. شمع هاي ژله اي كه بيشتر در ظرف هاي پيركس و رنگارنگ عرضه مي شوند، قيمت بالاتري دارند. بعد از آن شمع هاي مايع و جامد هستند. شمع هاي وارمري هم كه در ظروف گرم نگهدارنده مثل پيركس و چيني استفاده مي شوند، در اين ميان پايين ترين قيمت را دارند.
شمع هاي عطري در شكل ها و فرم هاي متنوعي عرضه مي شوند. برخي انواع رايج اين شمع ها استوانه اي، دايره اي، مكعب مربع، مكعب مستطيل، مخروطي، منشوري، گل رز، گل آفتابگردان، برگ، قلب، كوبيسمي، آدمكي، خانه اي، برج ايفل و... هستند. اين شمع ها در سايزهاي گوناگوني توليد مي شوند كه به طور معمول يك تا 10 سانتيمتر ارتفاع دارند. البته شمع هاي خاصي با ارتفاع 50 سانتيمتر نيز وجود دارند كه قيمت آنها هم گرانتر است. تفاوت شكل و سايز تنوع قيمت زيادي به وجود مي آورد، اما معمولا فرم هاي خاص چون گل، خانه، برج و... قيمت بالاتري دارند، چراكه براي توليد آنها نيز وقت و هزينه بيشتري صرف مي شود.
شمع هاي اسانس دار كاملا بهداشتي هستند و حتي در اتاق بچه نيز قابل استفاده اند. چراكه هيچ گونه حساسيتي به وجود نمي آورند. البته كساني كه به طور معمول به انواع عطر و رايحه و بوهاي خاص، آلرژي دارند يا مبتلا به آسم و تنگي نفس هستند، بهتر است از اين نوع شمع استفاده نكنند.
هرچه هست بازي نور و سايه كه از زيبايي هاي شمع است، از قديم طرفداران خود را داشته است و همواره تصاوير شاعرانه و زيبايي با شعله شمع و آب شدن تدريجي آن در هنر و ادبيات جهان پرداخته شده است. امروز با به بازار آمدن شمع هاي عطري و اسانس دار رايحه خوش نيز به اين تصاوير دلنشين اضافه شده است.

بازارچه
چراشيرگران شد
001872.jpg
با تصويب طرح تثبيت قيمت ها بحث كاهش قيمت فرآورده هاي لبني از جمله شير جدي تر شد. اما تثبيت قيمت ها طرحي است با اهداف دراز مدت كه جهت گيري آن به سوي آينده است. قيمت ها از جمله قيمت محصولات لبني را نمي توان به سادگي و با تصويب يك طرح و حتي با قيد فوريت كاهش داد يا دست كم تثبيت كرد. نقش مشاركت دولت به عنوان مهمترين و قدرتمندترين نهاد اقتصادي كشور كه تمام جريانات اقتصادي را كنترل، هدايت و برنامه ريزي مي كند، در اين ميان نقشي مهم و غيرقابل انكار است. در جامعه اي مثل جامعه ما كه بخش دولتي محور مركزي فعاليت هاي اقتصادي است طبعا دولت بايد قادر باشد بارمالي ناشي از تصميمات اقتصادي خود را نيز به دوش بكشد. به بيان ديگر دولت بايد نقش خود را در اين ميان به گونه اي ايفا كند كه هم از مصرف كننده و هم از توليد كننده حمايت كند.
براي مثال براي از ميان بردن بحران موجود در صنايع شير، لازم است دولت با در نظر گرفتن تمامي جوانب امر به نحوي عمل كند كه هم به تثبيت قيمت ها به نفع مشتري بينجامد و هم توليدكنندگان شير بتوانند با كنترل متغيرهاي دخيل در قيمت تمام شده، به حيات خود ادامه دهند.
آنچه مسلم است نوسان مداوم و افزايش پي درپي قيمت ها تنها تهديدي براي مصرف كنندگان به شمار نمي رود، بلكه توليد كنندگان نيز از اين رهگذر آسيب خواهند ديد. نتيجه قطعي افزايش مداوم قيمت ها، كاهش قدرت خريد مصرف كنندگان و در نتيجه كاهش فروش و افت سود توليد كنندگان است كه مسلما خسارات فراواني به واحدهاي توليدي وارد خواهد ساخت.
پايين آوردن قيمت محصول نهايي مستلزم كنترل قيمت مواد اوليه توليد شير است.
محصولات توليدي صنايع شير تحت تاثير عوامل مختلفي قرار دارند كه گفته مي شود كنترل قيمت بخش عمده اي از آن از عهده صنايع شير خارج است. 75 درصد هزينه قيمت تمام شده فرآورده  شيري را قيمت شيرخام تشكيل مي دهد، به طوري كه كوچكترين تغيير در قيمت شيرخام موجب افزايش قيمت فرآورده هاي لبني خواهد شد. به نظر مي رسد كنترل قيمت شيرخام از سوي دولت، بسيار بيشتر از تصويب طرح و تئوري پردازي در كاهش قيمت فرآورده هاي لبني از جمله شير كه از مايحتاج مهم خانواده هاست موثر باشد.
ثروتمندترين كشورهاي جهان
001821.jpg
بــــانك جهاني گزارش خود را از ميزان توليد ناخالص داخلي كشورهاي جهان در سال 2004 اعلام كرد. به گزارش سايت سخنگوي دولت آمريكا، اين كشوربا 67/11 تريليون دلار توليد ناخالص داخلي در مقام ثروتمندترين كشور دنيا جاي گرفته است. ژاپن با 6/4 تريليون دلار، آلمان با 7/2 تريليون دلار، انگليس با 1/2 تريليون دلار و فرانسه با 2 تريليون دلار توليد ناخالص داخلي نيز در رده هاي دوم تا پنجم قرار دارند.
رده هاي ششم تا يازدهم جدول نيز به ايتاليا، چين، اسپانيا، كانادا، هند و كره جنوبي اختصاص دارد. مكزيك، استراليا، برزيل، روسيه، هلند، سوئيس، بلژيك، سوئد و تركيه نيز به ترتيب هشت كشور ثروتمند ديگر دنيا هستند.
۱۰ هزار تومان به جاي 16 هزار تومان
001911.jpg
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت با هدف صرفه جويي در مصرف سوخت راهكار جديدي را در پيش گرفته است. اين سازمان به ارائه يارانه براي خريد شيرهاي ترموستاتيك پرداخته است. شيرهاي ترموستاتيك رادياتور دماي دلخواه 8 تا 28 درجه سانتيگراد را تنظيم و دماي جريان آب را به صورت اتوماتيك كنترل مي كند، ضمن آنكه انرژي حاصل در سيستم  حرارتي ذخيره خواهد شد. به گفته كارشناس سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، قيمت تمام شده هر شير ترموستاتيك 160 هزار ريال است كه پس از پرداخت يارانه از سوي اين سازمان به قيمت كمتر از 100 هزار ريال در كشور عرضه مي شود.
كارت اعتباري به جاي پول
001713.jpg
با همه گير شدن استفاده از كارت هاي اعتباري، هم فروشندگان وهم مشتريان و هم موسسات مالي و اعتباري سود مي برند. جايگزين شدن كارت هاي اعتباري به جاي پول نقد سبب سهولت مراودات اقتصادي مي شود.
مهندس محمد رضا ذاكري نسب، مدير عامل بنياد پژوهشي سپنتا در گفت و گو با ايلنا ضمن تاكيد بر لزوم فرهنگ سازي براي گسترش فرهنگ استفاده از كارت هاي اعتباري به تخلفات صورت گرفته در حوزه كارت هاي اعتباري اشاره كرد و گفت: «در حال حاضر يك سامانه هوشمند ردياب تخلفات الكترونيك با بهره گيري از روش هاي يادگيري ماشين و داده كاوي با استفاده از تكنيك هايي مانند مدل سازي رفتار، به رديابي و تشخيص تخلفات الكترونيك مي پردازد.» 

دريچه
نگاهي به موانع موجود در راه صنعت مبلمان ايراني
صنعت مبلمان تاريخچه و سابقه خوبي در كشور ما دارد. حضور اين بخش حتي در صادرات هم مثبت و رو به رو رشد است، اما به طور كلي قابل رقابت با جهان نيست. به رغم آنكه صنعت لوازم خانگي از جمله صنايع مهم توليدي ايران است و مجموعه اي عظيم را در سراسر كشور در برمي گيرد، اما بالغ بر 86 درصد نيروي فعال در اين صنعت نيز مانند ساير صنايع، تحصيلاتي كمتر از ديپلم دارند، به نظر مي رسد مديران واحدهاي صنعتي بايد به مسئله آموزش نيروي متخصص و خلاق كه توان اجرايي و قدرت ايجاد تغيير و تحول بيشتري دارند، توجه جدي تر ي كنند.
وزير صنايع و معادن سهم توليد لوازم خانگي در مجموع توليدات صنعتي كشور را 5 درصد ارزيابي كرده است، اما به نظر نمي رسد اين تمام ظرفيت صنايع لوازم خانگي باشد. دولت مي تواند با اعطاي تسهيلات ارزان و كاهش عوارض و ماليات، فضاي رقابتي براي توليدكنندگان داخلي مبلمان و صنايع لوازم خانگي ايجاد كند. از سوي ديگر واحدهاي توليد لوازم خانگي نيز موظف به ارتقاي فن آوري و تجهيزات خود هستند. واحدهاي صنعتي تهيه و ساخت لوازم خانگي ايران از لحاظ كيفيت محصولي كه توليد مي كنند، قابليت رقابت با شركت هاي توليدي خارجي را دارند و حتي مي توانند با در نظر گرفتن تمهيداتي به صورت مشترك با اين شركت ها در بازار جهاني فعاليت كنند. از سوي ديگر جلوگيري از ورود كالاها به صورت قاچاق يا شبه قاچاق به كشور نيز مي تواند عاملي براي تشويق و حمايت از توليد كنندگان داخلي و ارج نهادن به تلاش آنها براي رسيدن به خودكفايي ملي باشد. پيش از اين هم جهانگيري، وزير صنايع و معادن در حاشيه برگزاري يازدهمين نمايشگاه تخصصي صادرات مبلمان ايران خواستار بررسي روند نزولي حضور مبلمان ايرن در بازارهاي جهاني از سوي وزارتخانه هاي صنايع و معادن و بازرگاني و اتحاديه صنف مبلمان سازان شده بود.
امروزه يكي از عواملي كه در بازار جهاني و تجارت بين المللي نقش بازي مي كند و سبب استقبال عمومي از يك محصول مي شود، خدمات پس از فروش، گارانتي و امكاناتي است كه شركت ها براي تضمين كالا ارائه مي دهند، اما در ايران تنها تعداد محدودي از توليد كنندگان آنهم بتازگي به مسئله خدمات پس از فروش توجه مي كنند كه اين خود مي تواند يكي از عوامل بي توجهي بازار جهاني به توليدات داخلي ما باشد.
از سوي ديگر واردات غير مجاز كالا تنها از طريق اسكله هاي غيرمجاز مناطق آزاد و بازارچه هاي مرزي صورت نمي گيرد، بلكه از طريق رسمي و از طرف دولت هم انجام مي شود كه لطمه اي اساسي به توليد كنندگان داخلي وارد مي سازد. در مقابل، واحدهاي توليدي داخلي نيز مي توانند با بالاتر بردن كيفيت كار خود و كاهش هزينه ها و قيمت تمام شده، مخاطب بيشتري را به سوي خود جلب كنند. علاوه بر اين ظرفيت اقتصادي توليد نيز يكي از مسائل مهم در جهان كنوني است.
پايين بودن تيراژ توليد در سطح چند هزار باعث مي شود كه در صنايع از ماشين آلاتي با قدمتي 30 تا 40 ساله استفاده شود. اين مسئله همچنين سبب لحاظ نشدن هزينه تحقيقات و آموزش خواهد شد، اما در صنايع مبلمان چوبي، مسئله واردات چوب هم نقش بازي مي كند.
رئيس اتحاديه صادر كنندگان مبلمان ورود ساليانه 900 هزار متر مكعب چوب به كشور را براي رفع نيازهاي صنعت مبلمان لازم مي داند. گفته مي شود در صورت آزاد شدن واردات چوب نه تنها توليدات انواع مبلمان رونق بيشتري خواهد يافت، بلكه از تخريب وسيع جنگل ها نيز جلوگيري خواهد شد. نياز صنايع مبلمان، كاغذ، نئوپان، ام.دي.اف و .... به چوب، سالانه 2 ميليون و 300 هزار متر مكعب برآورد مي شود. در مجموع 4 هزار نوع محصول از چوب و مشتقات آن ساخته مي شود و 400 نوع مواد اوليه به صورت مستقيم و غير مستقيم در صنايع مبلمان به كار مي رود. همچنين حدود 70 هزار واحد صنفي و توليدي در صنعت چوب كشور فعال هستند، اما كمبود مواد اوليه سبب شده است كه هم اكنون واحدهاي اين بخش تنها با كمتر از سه چهارم ظرفيت كار كنند كه خود سبب هرزرفتن انرژي و نبود كنترل كيفي و در نهايت بالا رفتن بي رويه قيمت مي شود. ارزش تجارت مبلمان در بازارهاي جهاني در سال گذشته 24 ميليارد دلار برآورد شده است كه ايران تنها 10 ميليون دلار از اين رقم را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه ارزش كل محصولات توليدي كشور در سال گذشته 500 ميليون دلار تخمين زده شده است، اين تفاوت فاحش به طور قطع با برنامه ريزي هاي صحيح و توجه به نكات كليدي در عرصه تجارت كاهش يافته و سبب حضور فعال تر ايران در عرصه جهاني خواهد شد.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |