شنبه ۱۸ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۳
محيط زيست
Front Page

براي جلوگيري از ساخت و ساز در پارك ملي سرخه حصار
مسئولان به گود بيايند
001740.jpg
معصومه صفايي
چرا از دست هيچكس كاري برنمي آيد؟ مگر نه اينكه قرار است در اين مملكت قانون حكم كند؟ پس قانون كجاست؟ مگر تمام مراجع قضائي راي به نفع پارك ملي سرخه حصار، قديمي ترين پارك ملي دنيا با بيش از 250سال قدمت، ندادند؟ پس چرا يكي از بزرگترين ذخيره گاه هاي ژنتيك حيات وحش ايران فقط به خاطر زياده خواهي عده اي زمينخوار در حال نابودي است و هيچكس اقدامي نمي كند؟ عده اي اوباش مي آيند و با ضرب و جرح و زور مي خواهند اراضي يك پارك ملي را كه زماني توسط مسئولي بدون هماهنگي، در زمان جنگ واگذار شده را بسازند. نه حرف حساب دارند و نه زيربار زمين معوض مي روند. مگر پلاك ثبتي اسناد آنها مغاير با پلاك ثبتي در اين منطقه  نيست؟ پس چرا دست روي گوشه اي از بهشت ايران گذاشته اند؟ هيچكس زورش به آنها نمي رسد، چرا هيچ كس نمي پرسد چطور شد كه يك دفعه تعداد اعضاي تعاوني از 200 نفر به 4هزار نفر رسيد؟ چرا سند 10 پلاك يكجا به نام بنگاه داري است كه نه عضو تعاوني جهاد كشاورزي بوده و نه هيچ ارتباطي با آنها داشته؟ چرا طلافروشي كه در يكي از معروفترين پاساژهاي طلافروشي غرب تهران حد فاصل فلكه اول و دوم، طلافروشي دارد، خود را بدبخت و بيچاره  مي نامد و مي گويد دولت زمينش را گرفته؟ بدبخت و بيچاره هايي كه با پرشيا و زانتيا سر زمين هايشان مي آيند؛ كساني كه روزهاي تعطيل با ماشين هاي آخرين مدل به داخل پارك ملي مي آيند و اراضي بيت المال را وجب مي كنند و خود را جمعي تنگدست و مستضعف مي نامند و شكايت به تلويزيون هايي مي برند كه شده اند دايه دل سوزتر از مادر؛ مشتي بزدل كه در روزهاي سخت جنگ، آن روزها كه جوان هاي برومند كشورمان در برابر گلوله هاي دشمن سينه سپر مي كردند به عيش و نوش و خوشگذراني مشغول بودند و حالا شده اند مدعي آزادي و آزادگي .
چرا از دست هيچكس كاري برنمي آيد؟
چرا عده اي اوباش با هوچي بازي بايد بتوانند كار خود را از پيش ببرند؟
فقط به دليل اينكه شيشه مي شكنند و ماموران را كتك مي زنند، عوام فريبي تا كجا؟ كار را به جايي رسانده اند كه با سوءاستفاده از مقدسات در قالب هيات عزاداري سالار شهيدان امام حسين(ع)، مصالح به داخل پارك ملي برده اند و اقدام به احداث يك چارديواري كرده اند و براي تحريك احساسات و تعصبات مذهبي مردم، نام مقدس حسينيه بر آن گذاشته اند تا كسي نتواند درصدد جلوگيري از ساخت و توسعه آن بربيايد. مگر زمين ديگري اطراف تهران نيست؟ چرا زمين هاي معوض چاره ساز نشد؟ سازمان حفاظت محيط زيست كه بارها اعلام كرد افراد عضو تعاوني براي گرفتن زمين هاي معوض اسنادشان را به سازمان تحويل دهند، اما چرا به جز عده اي محدود كسي راضي به اين كار نشد؟ چرا بعد از 16سال تنها عده معدودي از اعضا اصلي تعاوني باقيمانده اند؟
كتك زدن خبرنگاران و تهديد مديران و باج دادن به باج بگيران، كار خودش را كرد. حيات وحش مظلوم و بي زبان سرخه حصار در زير پنجه بولدوزرها و لاستيك كاميون ها له مي شود و كسي كاري نمي كند.
چقدر نوشتيم؟ مسئولان! شما را به خدا كاري بكنيد، سرخه حصار حيف است. فقط همين برايمان مانده.نگذاريد خاك آن را به خشت و آجر و آهن آلوده كنند. نگذاريد تنها يادگاري اجدادمان به خاك نيستي كشيده شود. اما انگار ما براي خودمان كاغذ سياه كرديم.
دلمان را خوش كرده ايم به كسي كه وعده عدالت داده و قرار است جلو تمام رانت هايي را كه كشورمان را تا اينجا كشانده است بگيرد. درست است كه دولت جديدهنوز رسما كارش را آغاز نكرده، اما نبايد بگذاريد سوء استفاده گرها از اين خلاء به نفع خودشان بهره برداري كنند. پارك ملي سرخه حصار بيت  المال است، اراضي ملي است. دست اندازي به طبيعتي كه حق ميليون ها انسان است، توسط عده اي سودجو جرم سنگيني است. ناحق كردن حق از بنده و مخلوقات خدا گناهي نابخشودني است. شايد امروز با زور و فحاشي و با سوء استفاده از يك خلا سياسي كوتاه به ظاهر كاري از پيش برده شود، اما دادگاه عدل الهي در برابر اين ناجوانمردي سكوت نخواهد كرد.
هشدار مسئولان
چمران، رئيس شوراي شهر تهران
مهندس چمران ضمن اشاره به چشم اندازهاي زيباي منطقه سرخه حصار و لزوم حفظ آن و به منظور جلوگيري از خفگي شهر تهران و نيز ارج نهادن به طبيعت پاك خداوند مي گويد: شوراي شهر تهران با همكاري اداره ثبت به مدارك و اطلاعاتي دست يافته است، اما نمي دانيم چرا اين درگيري ها همچنان ادامه دارد. مردم مدت هاست كه در انتظار زمين معوض هستند، اما اين مسئله هر روز به تعويق مي افتد. در مدت انتخابات رياست جمهوري، استانداري،  فرمانداري و نيروي انتظامي مشغول فعاليت هاي انتخاباتي بودند و شهرداري در مقابله با ساخت و سازهاي غير مجاز در پارك ملي سرخه حصار تنها ماند. مطمئنا جلوگيري از اين مسئله در توان يك كارگر شهرداري نيست و كاميون هاي حامل مصالح ساختماني شبانه به سوي منطقه سرازير شدند، در حالي كه ممانعتي از اقدام آنها به عمل نمي آيد.
حدود 16 سال است اين مشكل مطرح است و حتي سازمان حفاظت محيط زيست، نامه هاي گريه آور و دردآلودي را به شوراي شهر و شهرداري تهران مي نويسد: بايد هر چه سريع تر قطعات معوض واگذار شود،  چرا كه شهرداري منطقه به واسطه قدرت سود جويان و زمين خواران به تنهايي و بدون مساعدت استانداري و نيروي انتظامي قادر به مقابله با اين افراد نيست. چمران ساماندهي و نجات اين منطقه را نيازمند مصوبه هيات دولت دانست و با اشاره به نامه ارسال شده از رئيس جمهور، طي هفته گذشته در اين رابطه تاكيد كرد. اگر سازمان ها و نهادهاي مرتبط اين هشدار را جدي نگيرند و به وظيفه خود در اين زمينه عمل نكنند، مورد بازخواست مراجع ذي ربط قرار خواهند گرفت. وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه هر چه سريع تر با اعلام نتيجه نهايي از سوي شوراي تامين استان، اين معضل رفع شود.
پيراسته، رئيس اداره كل محيط زيست استان تهران
متاسفانه در هفته هاي گذشته ميزان قابل توجهي مصالح ساختماني به صورت شبانه وارد پارك ملي سرخه حصار شده است و حدود 200 واحد در حال حاضر در حال بنا شدن است. با توجه به درگيري هاي هفته هاي گذشته و مجروح شدن نيروهاي ما توسط اشراري كه با اعمال زور حقوق اعضاي واقعي تعاوني را نيز زير سئوال مي برند، اينجا ديگر بايد نيروي انتظامي به شكل جدي تر و مستحكم تري وارد ميدان شود. البته نيروي انتظامي هم اكنون در منطقه ساكن است. نه قانون پارك هاي ملي تغيير كرده و نه مجوز ساخت و سازي براي اين اراضي صادر شده است. ممنوعيت همچنان به قوت خود باقي است.
عليزاده، بازپرس مسئول پرونده
دستگاه هاي اجرايي موظف هستند از ورود هر گونه مصالح ساختماني به منطقه جلوگيري كنند و نسبت به توقف عمليات و تشكيل پرونده توسط عوامل شهرداري براي متخلفان و ارجاع آن به كميسيون ماده 100 اقدام كنند.
شهرداري منطقه 13
اين شهرداري با صدور اطلاعيه اي هشدار داد: با توجه به قانون نظارت بر گسترش شهر تهران، ساخت هر گونه سازه در محدوده پارك ملي سرخه حصار غير قانوني است و شهرداري تهران، هيچ گونه مجوزي براي اينگونه ساخت و سازها صادر نكرده است و بديهي است شهرداري تهران هيچ گونه مسئوليتي در قبال هدر رفتن سرمايه هاي شهروندان نخواهد داشت.
هاشمي، معاون سياسي - امنيتي استانداري تهران
سياست دولت در اين زمينه واگذاري زمين هاي معوض به اعضاي تعاوني زيتون (تعاوني جهاد كشاورزي) است. بر اساس آخرين جلسه برگزار شده، وزارت مسكن و شهرسازي موظف شده طي ماه هاي آتي و تا پايان نيمه اول سال جاري زمين معوض مورد نياز را برابر قوانين و مقررات، تامين كرده و تحويل دهد. مسئولان قضائي و سياسي و متوليان قضائي با يكديگر اتفاق نظر دارند كه علاوه بر حفظ منابع ملي و بيت المال در اين قضيه، حقوق افرادي كه سند دارند نيز بايد در چارچوب مقررات و قانون رعايت شود. دولت حق مالكيت اعضاي تعاوني را به رسميت مي شناسد، اما براي حفظ منافع عموم شهروندان و نيز اعضاي اين تعاوني تلاش خواهد كرد كه از هر گونه ساخت و ساز در پارك ملي «سرخه حصار» جلوگيري كند. شهرداري موظف است تمهيدات لازم را براي جلوگيري از ساخت و ساز در منطقه سرخه حصار انجام دهد. كميسيون ماده 100 در مورد تخلفات صورت گرفته نيز اقدام كرده و قرار شده است تا در مورد افرادي كه در زمين هاي سرخه حصار، تخلف مرتكب شده و ساخت و ساز كرده اند، اعمال قانون شود. سازمان حفاظت محيط زيست نيز بايد تصميمات هيات دولت در خصوص ماده و لايحه قانوني نحوه خريد و تملك اراضي و املاك براي اجراي برنامه هاي عمومي و نظامي مصوب سال 1358 را اجرا كند.
به گزارش ايسنا، چندي پيش نيز 150 نفر از اعضاي تعاوني مسكن جهاد كشاورزي در اقدامي خشمگينانه در حالي كه ماموران نيروي انتظامي و گارد ويژه نيروي انتظامي در مقابل در ساختمان، حضور و حفاظت ساختمان را بر عهده داشتند، با سر دادن شعار بر عليه مسئولان محيط زيست، به زور وارد ساختمان شده و اقدام به ضرب و شتم و زخمي كردن چند نفر از ماموران، شكستن در و شيشه ها در طبقات كردند.
پس از انتخاب شهر تهران در سال 1174 هجري شمسي به عنوان پايتخت كشور ايران، اراضي واقع درشرق اين شهر در محدوده خجير و سرخه حصار تحت نام منطقه قرق و شكارگاه مورد حفاظت قرار گرفت. به همين دليل مي توان سرخه حصار را از قديمي ترين مناطق تحت حفاظت در جهان به حساب آورد. پس از انقلاب اسلامي با تصويب شوراي انقلاب، اداره اين منطقه به سازمان حفاظت محيط زيست محول شد. حفاظت اين مكان به همراه اندوختگاه هاي مهم طبيعي شامل پارك هاي ملي سرخه حصار و خجير و منطقه حفاظت شده جاجرود با مساحت 72 هزار و۶۰۰ هكتار، از سال 1361 طبق مصوبه شوراي عالي حفاظت محيط زيست، جنبه قانوني يافته است. پارك ملي سرخه حصار با مساحت 9 هزار و 380 هكتار در همسايگي محدوده خدماتي شرق تهران از بكرترين و ارزشمندترين اكوسيستم هاي طبيعي استپي، بيشه اي، كوهستاني و دشتي ايران است.وجود چنين گنجينه طبيعي منحصر به فردي در مجاورت يكي از بزرگترين و آلوده ترين شهرهاي جهان، موقعيتي بسيار مهم و استثنايي براي اين اندوختگاه فراهم كرده است.
پوشش گياهي
تنوع چشم اندازها و تغييرات قابل ملاحظه موجود در پستي و بلندي ها و همچنين حفظ و حراست طولاني مدت از اين پارك ملي، سبب پيدايش پوششي بسيار غني و متنوع از جامعه ها و گونه هاي گياهي متعدد شده است. تاكنون تعداد 740 گونه گياهي مختلف در اين پارك مورد شناسايي قرار گرفته كه با توجه به مساحت اين اندوختگاه، تنوعي كم نظير و ويژه به حساب مي آيد. گسترش جامعه هاي شبه جنگلي از درختان و درختچه هايي مانند سرو كوهي، بنه (پسته وحشي) وبادام كوهي به رغم قرار گرفتن در اقليم خشك همجوار با تهران، از جاذبه هاي ارزشمند اين اندوختگاه هاست. در اين محدوده هنوز انواعي از گونه هاي وحشي ودر معرض خطر انقراض نخود، عدس، باقلا، يونجه، يولاف و مانند آنها كه در ساير اراضي، روبه انهدام گذارده اند قابل مشاهده است. به طور خلاصه مي توان عرصه مورد نظر را به مثابه يك بانك ژن طبيعي از منابع گونه اي و ژنتيك بومي استان تهران و حتي فلات مركزي كشور تلقي كرد كه با دارا بودن ارزش هاي اكولوژيك، اقتصادي، داروئي و زينتي، پارك هاي ملي خجير و سرخه حصار را به كلكسيوني از گياهان مختلف بدل كرده است.
حيات وحش جانوري
حيات وحش غني پارك ملي سرخه حصار از جنبه هاي زيبايي شناختي، بوم شناختي، اجتماعي، اقتصادي و آموزشي و تفريحي از ارزش والايي برخوردار است، بخصوص اينكه در جوار يكي از آلوده ترين شهرهاي دنيا واقع است. ده ها گونه پستاندار مانند قوچ و ميش البرزي، كل و بز وحشي، آهو، گراز، پلنگ، كفتار، گرگ، روباه، تشي و شنگ و بيش از 110 گونه پرنده بومي يا مهاجر نظير پرندگان شكاري همچون عقاب ها، لاشخورها و نيز اردك ها، حواصيل و داركوب ها در منطقه ديده مي شوند. خزندگان نيز شامل انواع متنوعي از مارها، سوسمارها و لاك پشت بومي البرز در اين پارك ها زيست مي كنند كه در مجموع يكي از گنجينه هاي شاخص و پراهميت حيات وحش جانوري است.سابقه حفاظتي طولاني مدت، موقعيت با ارزش جهت مهاجرت گونه هاي جانوري بين كوهستان البرز و دشت كوير و دارا بودن ويژگي هاي دو منطقه، داشتن 35 كليومتر مرز مشترك با شهر تهران، بكر بودن سيماي طبيعي و نقش آن در پالايش طبيعي هواي تهران، قابل دسترس بودن منطقه براي محققان و علاقه مندان به طبيعت و توريست ها و تنوع زيستي كم نظير از قابليت هاي استثنايي پارك ملي سرخه حصار محسوب مي شوند.

ماهي خاويار در معرض خطر
ماهي خاويار بلوگاي خزر در فهرست موجودات تحت خطر انقراض قرار گرفت.
سازمان خدمات ماهي و حيات وحش آمري«ا با استناد به قانون گونه هاي در معرض خطر اعلام «رد «ه بقاي ماهي توليد «ننده خاويار بلوگا تهديد مي شود.
اين سازمان گفت: با اين حال تصميم گيري در مورد هرگونه اقدام براي حفاظت از اين ماهي، از جمله ممنوعيت واردات آن، شش ماه ديگر يعني پس از پايان فصل جاري ماهيگيري در خزر انجام خواهد شد.
اين سازمان صيد بي رويه و بدون نظارت، از ميان رفتن رودهاي محل تخم ريزي و صيد غيرقانوني اين ماهي براي تامين نيازهاي بازار سياه را عامل «اهش چشمگير جمعيت ماهي خاويار بلوگا دانست.در صورت منع واردات، اين ممنوعيت مي تواند در مورد تمامي «شورهاي توليد«ننده يا برخي از آنها اعمال شود.
خاويار امپتور، ي« گروه عمده حفاظت از محيط زيست در آمري«ا «ه براي نجات ماهي خاويار تلاش مي «ند، گفت «ه واشنگتن را براي ممنوع «ردن واردات اين ماهي تحت فشار قرار خواهد داد.ي«ي از تحليلگران اين گروه به خبرگزاري فرانسه گفت «ه نا«امي دولت آمري«ا در ممنوعيت فوري واردات خاويار بلوگا باعث خواهد شد تا ماهي بلوگا هر چه سريع تر در معرض انقراض قرار گيرد.
راه نجات
اين گروه تخمين مي زند «ه جمعيت ماهي بلوگا طي 20 سال گذشته 90 درصد «اهش يافته است.
ايران برنامه هايي براي ترميم منابع خاويار خزر داشته است.به گفته سازمان خدمات ماهي و حيات وحش آمري«ا، درياي خزر و درياي سياه ا«نون تنها زيستگاه هاي باقي مانده ماهي بلوگا در جهان هستند.افت جمعيت ماهي خاويار تا حدودي به فروپاشي نظام اتحاد جماهير شوروي در سال 1991 و هرج و مرج ناشي از آن مربوط مي شود.
هم ا«نون «شورهاي ايران، قزاقستان، تر«منستان، روسيه و آذربايجان در حاشيه خزر قرار دارند. ايران، روسيه و قزاقستان تامين «نندگان اصلي خاويار بلوگا در بازارهاي جهاني هستند.آمري«ا بزرگترين وارد «ننده محصول خاويار خزر است. اين «شور در «نار فرانسه همچنين از جمله معدود «شورهايي است «ه ماهي خاويار پرورشي توليد مي «ند.«ارشناسان مي گويند: تنها راه نجات ماهي خاويار بلوگا- مرغوب ترين نوع خاويار- ممنوعيت «امل صيد آن براي دست «م 10 سال است.
ايران تنها كشوري است كه در بين تمام كشورهاي سهيم در آب هاي كاسپين اجازه بهره برداري از ماهي خاويار را دارد .بقيه كشورها به دليل اقدامات غير قانوني و عدم رعايت قوانين وضع شده از سوي مجامع بين المللي چند سالي است كه از بهره برداري ماهي خاويار از آب هاي درياچه كاسپين محرومند.

خبر
بازهم قرباني نفت
001818.jpg
پروژه هاي وزارت نفت همچنان كار دست اكوسيستم هاي منحصر به فرد جنوب كشور مي دهد. اين بار نوبت جنگل هاي حرا(جنگل هاي معلق در آب) واقع درعسلويه است.
پروژه نفت پارس  جنوبي دقيقا يكي از زيباترين و بكرترين زيستگاه هاي آبي كشور را نشانه رفته است.
بهشت عسلويه در حال نابودي است. ورود آلودگي هاي مختلف توليدي توسط اين پايگاه از جمله دي اكسين ها، تركيبات سولفوره، مركاتپان و... به آب وخاك و هواي اين منطقه، اكوسيستم هاي غني آن را بشدت با خطرنابودي مواجه كرده است.
با ادامه اين روند ديگر از آبزيان،پرندگان، خزندگان پستانداران و حتي گياهان اين منطقه اثري باقي نخواهد ماند.
در شرايطي كه سازمان حفاظت محيط زيست به طور مداوم از لزوم ارزيابي هاي زيست محيطي قبل از اجراي پروژه ها مي گويد، پروژه عظيم پارس جنوبي بدون توجه به حفظ حريم طبيعت و محيط زيست به طور مداوم در حال وارد كردن مواد آلاينده به محيط است.
حتما اين بار هم كاري از دست محيط زيست برنمي آيد، هرچه باشد پاي نفت در ميان است.
تصادف پرندگان در آسمان
001773.jpg
تايوان يكي از مقاصد مهاجرت پرندگان است به طوري كه پرندگان به طور مداوم بر فراز اين كشور در حال عبور و مرور هستند تا جايي كه تردد پرندگان در آسمان تايوان مشكل ساز شده است.
آمار نشان مي دهد 11درصد از هواپيماهاي تايواني با پرندگان برخورد كرده و حتي دچار آسيب نيز مي شوند.
بنياد امنيت پرواز تايوان اعلام كرده است از سال 2000 تا۲۰۰۴ ميلادي هواپيماهاي نظامي وغيرنظامي در تايوان در مجموع 681 برخورد با پرندگان داشته اند كه در 75 مورد خساراتي به آنها وارد شده است.
برخورد پرندگان با هواپيماها، موردي است كه اغلب در آسمان تايوان رخ مي دهد و علت اصلي آن مهاجرت انواع پرنده ها به اين جزيره است.
بنياد افست پرواز تايوان، براي حل اين مسئله اقدام به معرفي تجهيزات و فن آوري هاي پيشرفته براي متفرق كردن پرنده ها از جمله استفاده از بمب هاي گازي، سلاح هاي ليزري و مافوق صوت كرده است.
شناسنامه براي متخلفان
001923.jpg
مسئول نظارت و بازرسي اداره كل حفاظت محيط زيست گلستان از دستگيري پنج شكارچي متخلف غيربومي در منطقه «سولگرد و لهندرو» پارك ملي گلستان خبر داد.
از اين افراد سه قبضه اسلحه شكاري، شش عدد فشنگ و ادوات شكار و لاشه يك راس قوچ و يك راس كل كشف شد.
علي بياني در اين باره گفت: «براي متخلفاني كه در اين استان توسط محيط بانان دستگير مي شوند، شناسنامه تخلف با عكس صادر مي شود. اين شناسنامه در اختيار كليه محيط بانان مستقر در مناطق تحت نظر مديريت قرار مي گيرد.
تمامي شكارچياني كه مجاز به شكار هستند بايد در فصل شكار و در چارچوب قوانين و ضوابط عمل كنند.
به گفته وي در صورت رعايت نكردن اين مسائل با متخلفان برخورد قانوني مي شود.
كاهش آلودگي رودخانه ها
001908.jpg
برداشت شن و ماسه از كنار رودخانه ها و تخريب اراضي حاشيه اي آنها را قطعا زياد ديده ايد. اين بار بخشي از سفيد رود قرباني اين طرح است.
استحصال 35 ساله شن و ماسه از اراضي حاشيه اي سفيد رود در 7 كيلومتري آستانه اشرفيه، حالا به يك معضل جدي تبديل شده است.
راهيابي رسوبات به آب رودخانه و ته نشيني آن در بستر، روند توليد مثلي آبزيان را با مشكل مواجه كرده است.
تخم آبزيان در رودخانه پس از طي سيكل طبيعي بارور شده و به مصب دريا مي روند و انباشت رسوبات در كف رودخانه در اين مناطق روي باروري تخم آبزيان تاثير گذاشته است. اين رسوبات با ايجاد خراش بر بدن آبزيان، آنها را در معرض بيماري هاي كشنده قرار مي دهد.
اگرچه برنامه  جامع كاهش آلودگي رودخانه ها تدوين شده است، اما كمبود اعتبار، مانع از اجراي بسياري از قوانين در سطح اين مناطق مي شود اما با توجه به پيامدهاي سوءفعاليت هاي چند ساله در حاشيه سفيدرود، تا امروز هيچ گونه اقدام جدي براي مبارزه با آلودگي هاي زيست محيطي از طرف مسئولان اداره كل محيط زيست استان گيلان انجام نشده است. اين معضل تنها مختص سفيد رود و گيلان نبوده و اكثر رودخانه هاي كشور سالهاست كه با معضلاتي از اين دست روبروهستند .

امروز
ماهيگير، زبان ملخ ها را مي داند
يك ماهيگير جوان در شهر پلدشت اروميه به زبان ملخ ها حرف مي زند. به گزارش واحد مركزي خبر از اروميه، ولي عليزاده كه 30 سال دارد با صيد ماهي از رودخانه ارس امرار معاش مي كند. وي با تقليد صداي ملخ ها با آنها ارتباط برقرار مي كند.
ملخ ها با شنيدن صداي جيرجير به سوي او آمده و بر سر و بدنش مي نشينند.اين ماهيگير از ملخ ها به عنوان طعمه براي صيدماهي استفاده مي كند. در واقع او از حسن اعتماد ملخ ها سوء استفاده كرده و آنها را به عنوان طعمه، سرقلاب ماهيگيري خود مي زند. با اين همه، ملخ ها در مقابل آواز سحرانگيز ماهيگير جوان، تاب مقاومت نياورده و با شنيدن آن خود را با شتاب به او مي رسانند.
كشف رد پاي دايناسور 70 ميليون ساله در آلاسكا
كشف رد پاي دايناسور سه انگشت پايي مربوط به 70 ميليون سال پيش در پارك ملي دنيال آلاسكا به وسيله يك دانشجو، حيرت كارشناسان را برانگيخت. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين رد پا مربوط به گونه اي از دايناسورهاي گوشتخوار است و براي نخستين بار است كه چنين رد پايي از يك دايناسور در چنين پاركي كشف مي شود.
بلافاصله پس از كشف اين ردپا تحقيقات زمين شناسي در اين منطقه از آمريكا آغاز شده است. يك كارشناس گفته است كه مهمتر از اين كشف، مكان پيدا شدن اين رد پا است؛ اين رد پا 9 اينچ طول و 6 اينچ عرض دارد.
بررسي هاي صورت گرفته روي اين رد پا نشان مي دهد كه اين دايناسور بين 9 تا 13 فوت ارتفاع داشته است.
سوخت طبيعي در خودرو سران گروه 8
هنگامي كه سران كشورهاي صنعتي مهم در جهان (گروه 8) چهارشنبه گذشته گرد هم جمع شدند، اتومبيل هاي آنها با سوختي كار كرد كه از كاه و پوشال ساخته شده و سازندگان كانادايي آن معتقدند كه مي تواند گام موثري در مبارزه عليه تغييرات آب و هوايي باشد.
شركت Iogen كه در اتاوا قرار دارد با استفاده از آنزيم ها، از كاه و پوشال يا ساير ضايعات كشاورزي، سلولز اتانول توليد مي كند، در حالي كه اتانول غير فعال كه به شكل گسترده اي در ايالات متحده كانادا و برزيل استفاده مي شود، از ذرت و شكر به دست مي آيد.
اين شركت مدعي است كه اتانول باعث كاهش توليد گازهاي گلخانه اي تا 90 درصد در مقايسه با بنزين مي شود و شيوه خوبي براي كاهش اتكا بر نفت وارداتي است.
سخنگوي اين شركت به خبرگزاري رويتر گفت: پيامي كه مي خواهيم به دنيا بدهيم اين است كه سوخت اتانول سلولزي، كاملا آماده استفاده است. وي افزود: اين نمونه اي عالي از تغييراتي است كه مي تواند روي دهد، بدون اينكه شيوه زندگي مردم را تغيير داده يا نوع ماشين هايي را كه از آن استفاده مي كنند دگرگون كند، اما در عين حال بهبودهاي قابل ملاحظه اي را ايجاد خواهد كرد. در اجلاس هفته گذشته سران گروه 8 كه در اسكاتلند برگزار شد يكي از موارد مهم دستور كار اين اجلاس، مسئله تغييرات آب و هوا بود و فرصت خوبي براي آزمايش اين سوخت و عموميت بخشيدن به آن در اختيار سازندگان آن قرار مي داد.
خودروهاي سران با سوخت تركيبي 95 درصد بنزين و 5 درصد سلولز حركت كردند. اين ميزان، حداكثر مقداري است كه موتور خودروهاي اروپايي در حال حاضر مي توانند تحمل كنند. اين در حالي است كه خودروهاي عادي در ايالات متحده مي توانند با تركيب سوخت 10 درصد اتانول حركت كنند.

خفاش سندي
گونه :Eptesicus nasutus
جنس: NYCTALUS
خانواده: خفاش هاي معمولي
VESPERTILIONIDAE
راسته: خفاش ها CHIROPTERA
رده: پستانداران MAMMELIA
001797.jpg
كوچك تر از خفاش  سروتين است، گوشك نسبتا بزرگ و تقريبا به اندازه نصف طول گوش است.دم متوسطي دارد كه به جز نوك آن، بقيه به وسيله پرده دمي پوشيده شده رنگ موها در طول مو يكنواخت است. در قسمت پشتي و شكمي زرد و گاهي متمايل به قهوه اي است.
طول سروتنه 4 تا۸‎/۴ سانتيمتر است. وجود خفاش سندي در ايران از اطراف رودخانه كارون در اهواز نزديك مرز عراق، بندر ماهشهر و ميناب گزارش شده است. عادات و رفتار اين گونه تقريبا ناشناخته است.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   درمانگاه  |   علمي  |
|  محيط زيست  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |