چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۶ - Jul 13, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): اندازه كن سپس ببر؛
بينديش سپس بازگوي و بسنج سپس به كار برخيز.
غررالحكم / ۲۳۵
امروز با حافظ
كه آن شكاري سرگشته را چه آمد پيش
دلم رميده شد و غافلم من درويش
كه دل به دست كمان ابرويي است كافركيش
چو بيد بر سر ايمان خويش مي لرزم
در مراسم افتتاح «خانه ادبيات» مطرح شد
اهل قلم بيمه مي شوند
فارس: مسؤول انتشارات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در مراسم افتتاح «خانه ادبيات» اين سازمان، از بيمه اهل قلم در آينده اي نزديك خبر داد.
صادق كرميار، مسؤول انتشارات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ابتداي اين مراسم كه با حضور اهالي قلم برگزار شد، با اشاره به اين كه شهرداري تهران با داشتن فرهنگسراهاي مختلف تاثير به سزايي را در جريان هاي ادبي داشته است، گفت: اما با توجه به اين كه تمامي كارهاي صورت گرفته در اين سال ها به صورت پراكنده بود، تصميم گرفتيم تا انسجام خاصي را به فعاليت هاي ادبي بدهيم؛ به همين دليل با حمايت معاونت فرهنگي شهرداري تهران «خانه ادبيات» را بنا نهاديم.
وي كه در مراسم افتتاح «خانه ادبيات» شهرداري تهران سخن مي گفت، در ادامه با اشاره به اين كه اين خانه گروه هاي شعر، داستان، نقد و پژوهش را در خود جاي خواهد داد، ادامه داد: مسؤول هر يك از اين گروه ها به ترتيب عبدالجبار كاكايي، محمدرضا بايرامي، شاهرخ تندروصالح و رضا رفيعي هستند. كرميار در ادامه به تاسيس گروه هاي ترجمه، نقد و پژوهش در آينده اشاره كرد و ادامه سخنان خود را با انتقاد از عملكرد دولت درخصوص سياست هاي فرهنگي دنبال كرد.

دكتر حسن بلخاري:
حضور طبيعت و مظاهر آن در هنر شرقي،
تجلي جلال و جمال الهي است
002004.jpg
همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق آذر ماه امسال در تهران و يزد برگزار مي شود. آنچه مي خوانيد گفت و گوي دكتر حسن بلخاري عضو هيأت علمي همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق درباره موضوع اين همايش است.
دكتر حسن بلخاري، استاد فلسفه هنر دانشگاه علامه طباطبايي، درباره مفهوم طبيعت در هنر شرق گفت: «طبيعت مظاهر خاصي در هنر شرق دارد كه معمولاً تجلي و تبلور ابعاد فكري _ فلسفي هنرمندان و حكماي شرق نيز هست.
طبيعت در فرهنگ شرقي به دو معناي عام و خاص مطرح است.معناي عام بيانگر وجود و هستي است.هستي نيز دو بعد دارد يكي هستي انسان و ديگري هستي كائنات، و به همين دليل  است كه در متون شرقي براي ماهيت انسان نيز كلمه طبيعت را به كار مي بريم. وقتي گفته مي شود طبع انساني اين مورد را اقتضا مي كند، مقصود آن طبيعتي است كه يا به ذات و فطرت انساني بازمي گردد و يا چهره ملكوتي طبيعت انساني.اين معنا در اتيمولوژي كلمه Nature  نيز صادق است.»
دكتر بلخاري ضمن تأكيد بر اين مطلب كه طبيعت صرفاً در عرف خاص به معناي كوه، دريا و دشت خلاصه نمي شود اظهار داشت: «مفهوم طبيعت شامل فطرت و ذات انسان و در عين حال عالم خارج از انسان نيز است.»
وي علت اين مفهوم طبيعت را حضور اصل تناظر توصيف كرد و گفت: «اصل تناظر به قول لاهيجي در شرح گلشن راز كه مي گويد انسان عالم كوچك است و عالم انسان بزرگ، (الانسان كون صغير و الكون انسان كبير) به نحوي بيانگر اين است كه انسان معادل جهان و جهان صورت بسيط انسان است.
دكتر بلخاري چنين تشبيهي را با علم الكيمياي شرقي قابل بررسي دانست و گفت در قاموس اين علم، عناصر موجود در طبيعت همان عناصر تشكيل دهنده كالبد انسان است.اين شباهت را نيز بن مايه هايي از آزمايشهاي علمي اثبات مي كند.
اين استاد فلسفه هنر در ادامه سخنانش درباره نسبت طبيعت با فرهنگ و هنر شرق، طبيعت را جلوه جمال و جلال الهي توصيف كرد و گفت:«اين نگرش به طبيعت در فرهنگ شرقي همواره مورد تقديس و تقدس بوده است و بنابه همين معنا، در رمزگشايي آثار هنري شرق، نوعي تأويل و تعظيم طبيعت نيز هست.»
در فرهنگ چيني (به ويژه تائوييزم) هندو و اسلام همواره مظاهر طبيعت را تجليل كرده اند. به عنوان مثال، آب از عناصر اربعه طبيعت و نيز عناصر تشكيل دهنده انسان است.

هشتمين جشن رونمايي كتاب در موزه امام علي(ع)
گروه علمي فرهنگي: هشتمين جشن رونمايي كتاب ديروز در محل موزه تخصصي امام علي(ع) برگزار شد و از دو كتاب ترجمه شده توسط محمدحسين ساكت تجليل به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مراسم كه از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مؤسسه نشر شهر برگزار مي شد از محمدحسين ساكت مترجم كتاب هاي «شايست و ناشايست» و «نهاد آموزش اسلامي» تقدير به عمل آمد.
كتاب «شايست و ناشايست» در انديشه اسلامي، اثر بي نظير اسلام شناس انگليسي آمريكايي، مايكل كوك است كه به شكلي همه جانبه و دقيق به بررسي انديشه و نهاد امر به معروف و نهي از منكر در تفكر اسلامي مي پردازد. كتاب ديگري كه در اين جشن مورد تقدير قرار گرفت، «نهاد آموزش اسلامي» بود كه در واقع پايان نامه دكتراي منيرالدين احمد پاكستاني است. اين كتاب پژوهشي است كه زير نظر خاورشناس آلماني، برتولد اشپولر انجام گرفته است.در پايان اين مراسم با لوح تقدير و اهداي ۱۴ سكه بهار آزادي از محمدحسين ساكت (مترجم كتاب) قدرداني شد.

پاسخ به پرسش پزشكي
اهميت مسواك كردن
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا تورم و بيماري لثه ها و بافت هاي ميان دندان ها از بيماري هاي مسري است و فرد مبتلا به آن نبايد اطفال خود را ببوسند؟ و او پاسخ داده است كه مسري نيست، ولي اگر بدون درمان رها شود به غدد لنفي گردن، بافت هاي گلو، تارهاي صوتي و... گسترش مي يابد. دهان بدبو و لثه ها دردناك مي شوند و با هر فشار خونريزي مي كنند.
راه پيشگيري از آن، مسواك كردن و نخ كشي منظم دندان ها پس  ازخوردن هر غذا و دست كم در هر شبانه روز دو بار و هر شب شستشوي دهان با محلول نمك طعام پيش از خوابيدن است. بايد دقت كرد كه مسواك كردن طبق اسلوب درست صورت گيرد و ضمن مسواك كردن دندان ها و پاك كردن لثه ها، سطح زبان را هم بايد پاك كرد.

برگي از تاريخ
قتل «مارا» از انقلابيون فرانسه
۱۳ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۸۲۲ استقلال طلبان يونان در تنگه ترموپيل نيروهاي عثماني را شكست دادند. در سال ۱۸۷۸ دولت هاي بزرگ اروپايي بر نقشه تازه بالكان كه خود ترسيم كرده بودند صحه گذاشتند و به اين ترتيب، براي عثماني در بالكان جايي جز آلباني باقي نماند. بلغارستان نيز استقلال داخلي يافت و قرار شد كه در آنجا از جانب عثماني، فقط يك فرماندار كل باقي بماند. در سال ۱۹۴۳جهان شاهد بزرگترين نبرد تانك در تاريخ خود بود. در اين روز در منطقه كورسك (روسيه)، در زمين شش هزار و سيصد تانك آلمان و شوروي و ۲ ميليون و ۲۴۰ هزار سرباز و در آسمان ۴ هزار و چهارصد هواپيماي طرفين به جان هم افتاده بودند كه در مدتي نسبتاً كوتاه دو هزار و نهصد تانك از ميان رفت، ۲۳۸ هزار سرباز كشته و هفتصد هزار تن ديگر مجروح و از صحنه نبرد خارج شدند و هيتلر براي نخستين بار مجبور شد به نظاميان آلمان دستور عقب نشيني بدهد كه آغاز پايان كار او بود. در سال ۱۹۶۳ جمهوري خلق چين دولت آمريكا را متهم كرد كه مي كوشد روابط چين و شوروي را زهرآگين كند. در سال ۱۹۷۱ ده تن از افسران ارتش كشور مغرب (مراكش) از جمله يك ژنرال معروف كه بر ضد پادشاه اين كشور توطئه كرده بودند تيرباران شدند.
و اينك برگ امروز: ۱۳ ژوئيه در سال ۱۷۹۳ و در جريان انقلاب بزرگ فرانسه، بانو «شارلوت كورداي» ۳۵ ساله ازخانواده اعيان و اشراف فرانسوي كه انقلابيون اموال برخي از بستگان وي را مصادره كرده بودند، به بهانه اين كه مي خواهد به «ژان پل مارا» يكي از سران انقلاب اطلاعات محرمانه بدهد، به خانه او وارد شد و او را با ضربه دشنه كشت.
شارلوت كه به ميانه روهاي انقلاب (ژيروندن ها) تمايل نشان مي داد به منظور كشتن «مارا» از نرماندي به پاريس رفته بود و به او پيغام داده بود كه مي خواهد در باره ژيروندن هاي نرماندي به او اطلاعات محرمانه و خصوصي بدهد و خواسته بود كه در خانه با او ملاقات كند. «مارا» پزشك و در عين حال يك نويسنده و روزنامه نگار انقلابي و از انقلابيون راديكال و از مخالفان سرسخت اشرافيت بود. به اصرار و با پافشاري «مارا» بود كه لوئي شانزدهم شاه مخلوع فرانسه گردن زده شد. «مارا» هنگام مرگ ۵۰ ساله بود. شارلوت قاتل «مارا» كه دستگير شده بود چهار روز بعد با گيوتين اعدام شد.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
آمريكا ۵۶۵ ميليون دلار در شوروي سابق هزينه دمكراسي مي كند!
پراودا در مقاله اي مفصل موضوع تصويب بودجه استقرار دمكراسي در چند كشور شوروي سابق را در كميسيون امور مالي سناي آمريكا تحليل كرده و در اين زمينه به دولت مسكو هشدار داده است.
پراودا نوشته است: كميسيون امور مالي سناي آمريكا به جاي فقرزدايي در آن كشور، در بودجه سال مالي آينده آمريكا كه از دو ماه و نيم ديگر آغاز مي شود، ۵۶۵ ميليون دلار اختصاص به استقرار دمكراسي و تحكيم آن در چند كشور شوروي سابق داده است از اين قرار: اوكراين ۹۵ ميليون، ارمنستان ۷۵ ميليون، گرجستان ۷۰ ميليون، آذربايجان ۳۸ ميليون، قرقيزستان ۳۵ ميليون، بلاروس ۱۵ ميليون و...
پراودا اضافه كرده است: آمريكا اين پول ها را صرف مي كند تا انقلاب نارنجي بسازد و يا نارنجي هاي قبلي را سر پا نگهدارد. ولي با اين كار، باعث بي ثباتي و تفرقه در جوامع اين كشورها مي شود. مبلغ هر بودجه بر حسب اهميت كشورها از نظر منافع آمريكا و نفوذپذيري برخي گروه هاي داخلي آنها تعيين شده است. آمريكا مي داند كه نمي تواند زياد در بلاروس نفوذ كند، لذا نخواسته پولش را هدر دهد و تنها ۱۵ ميليون دلار براي تزريق به گروهاي مخالف در آن كشور در نظر گرفته است.
پراودا نوشته است: آمريكا فروپاشي شوروي را يك پيروزي براي خود مي بيند، ولي همگان مي دانند كه شوروي بر اثر ضعف و تضادهاي داخلي خود از هم پاشيده شد. انتصاب اشخاصي كه مؤمن به سوسياليسم و وفادار به نظام شوروي نبودند و قرار دادن آنان در صدر سازمان ها باعث اين فروپاشي بود، نه فشار از خارج. به امر حساس آموزش و پرورش در شوروي براي ساختن آدم هايي مطابق ايدئولوژي كشور اهميت داده نشد و... بنابراين آمريكا نبود كه باعث انحلال شوروي شد، بلكه اشتباهات و نارسايي هاي داخلي به اين فروپاشي بي سابقه و عظيم منجر شد. پس از فروپاشي، خجالتي و كمرو بودن و يا بي خيالي و ضعف توان پيش بيني آينده سران روسيه و ساير كشورهاي شوروي سابق در دهه گذشته سبب گسترش نفوذ آمريكا و ساخت و پاخت اين دولت با برخي سياست بازان و گردانندگان گروه هاي داخلي آن كشورها شد كه نتيجه اش انقلاب هاي نارنجي بود.
پراودا به پوتين توصيه كرده است كه در قبال اين اقدام آمريكا دست به اقدام متقابل بزند و همين كار را در مورد كشورهاي بالتيك انجام دهد و در ساير كشورهاي سابق شوروي با تلاش آمريكا به مقابله برخيزد و گروه هاي ضد نفوذ آمريكا و دمكراسي آمريكايي را تقويت و وادار به عكس العمل كند. در زير پوشش دمكراسي، هدف آمريكا تحكيم اقتصاد كاپيتاليسي و بسط نفوذ آن دولت است زيرا طبيعي است كه سرمايه دار به خاطر حفظ سرمايه اش، متمايل به آمريكاست. پراودا نوشته است كه كميسيون امور مالي سناي آمريكا ضمن تصويب لايحه بودجه، از وزارت امورخارجه اين كشور خواسته است تا يك كنفرانس بين المللي به نام توسعه و تشويق دمكراسي در شوروي سابق تشكيل دهد. اگر منافع و سياست نفوذ در كار نيست، به آمريكا چه ارتباط دارد كه چنين كنفرانسي را تشكيل دهد؟!
كليدهاي ستمگري
۱۳ ژوئيه زادروز «اكيواند سويينكا» داستان نگار نيجريايي است كه در سال ۱۹۳۴ به دنيا آمد. وي تنها نويسنده از ميان سياهان آفريقاست كه برنده جايزه ادبيات نوبل شده است. سويينكا كه در عين حال از مبارزان حقوق بشر و آزادي هاي مدني است در دانشگاه هاي نيجريه، آمريكا و انگلستان «ادبيات تطبيقي» تدريس كرده است. او از دانشگاه «ليدز» انگلستان فارغ التحصيل شده است. سويينكا به خاطر مخالفت پيگير با برادركشي در بيافرا، ۲۲ ماه به زندان افتاده بود. زنداني شدن او باعث اعتراض هاي جهاني و در نتيجه تغييرات وسيع در نظام حكومتي نيجريه شد. در داستان هاي اين نويسنده نتايج بد و زشتي هاي ستمگري و خودسري كه به زعم او زاييده استبداد هستند منعكس است و در همه آنها از حقوق انسان ها و تساوي آنان در اين حقوق دفاع شده است. يكي از كتاب هاي او «كليدهاي ستمگري» عنوان دارد.

بهارستان
تو اي سرور من! تويي كه به آسمان انديشه ها جان داده اي. آه، چه مي شد اگر خود را در زيباترين تجليات بر من مي نماياندي.
تقديسات _ شهاب الدين سهروردي

پرويز پرستويي با نمايش فنر به صحنه مي آيد
پرويز پرستويي  بازيگر سينما و تئاتر بانمايش  فنر نوشته  و كار محمد رحمانيان  روي  صحنه  مي رود.
به  گزارش  روابط عمومي مجموعه  تئاتر شهر، پرستويي  ۹ سال  ازصحنه  ئئاتر دور بوده  و اين  نمايش  تا پايان  مردادماه در تالار چهارسوي  مجموعه  تئاترشهر روي  صحنه  خواهد رفت .
نمايش  فنر حكايت  زندگي  يك  خانواده  انگليسي  متعصب  و علاقه مند به  فوتبال است .
در اين  نمايش  همچنين  حبيب  رضايي  و مهتاب  نصيرپور، احمد مهران فر و ترانه  عليدوستي  به  ايفاي  نقش  مي پردازند.
نمايش  فنر همه  روزه  به  جز شنبه ها از ساعت  ۳۰/ ۱۹ به  مدت  ۱۰۰ دقيقه در تالار چهارسوي  مجموعه  تئاتر شهر روي  صحنه  خواهد بود.

اصلاحيه
ديروز در خبر باغ هنر بم نام خانم بهاره رهنما به اشتباه به جاي بهار مشيري درج شده بود كه به اين وسيله اصلاح مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
بي گناه
مكزيكوسيتي: يك مرد كه از يك هفته قبل به عنوان رهبر يكي از كارتل هاي بزرگ مواد مخدر دستگير و زنداني شده بود، آزاد خواهد شد.
يك هفته قبل پليس مكزيك اعلام كرد، رهبر يك كارتل بزرگ مواد مخدر را كه كشور آمريكا ۵ ميليون دلار جايزه براي سر او تعيين كرده به دام انداخته است. گمان مي رفت شخص مورد نظر كه مقادير زيادي كوكايين و ماري جوانا به كشور آمريكا قاچاق مي كرد، با جراحي پلاستيك، شكل ظاهري اش را تغيير داده است.
به هر حال پس از سپري شدن يك هفته و انجام آزمايش DNA مشخص شد كه او، رهبر كارتل مواد مخدر نيست بلكه يك مهندس قانون گراست.
كاهش فشار خون با قدم زدن
واشنگتن: يكي از بهترين روش ها براي كاهش فشار خون، قدم زدن روي سنگفرش است.
دانشمندان مي گويند اگر افراد بالاي ۶۰سال، نيم ساعت در روز و به مدت ۴ ماه متوالي روي سنگفرش ها راه بروند، فشار خون آنها كاهش خواهد يافت.البته مي توان با پاي برهنه و يا با جوراب روي سنگفرش ها قدم زد كه بهتر است اين سنگ ها از كف رودخانه ها جمع آوري شده باشد.
جالب تر اين كه، سالمنداني كه روي سنگفرش ها قدم مي زنند بهتر مي توانند تعادل خود را حفظ كنند.
چراغي كه خاموش شد
شيكاگو: چراغ روشنايي يك تير برق در شيكاگو براي حفظ امنيت عمومي خاموش شد.
چند شب پيش يك زن مدعي شده بود كه در تاريكي شب سايه چراغ روي درخت نزديك آن مي افتد كه اين سايه تصوير حضرت مسيح(ع) است.
به همين دليل گروه زيادي از شهروندان در تاريكي شب كنار تير چراغ برق تجمع مي كردند تا سايه حضرت مسيح(ع) را ببينند.به همين دليل ترافيك و بي نظمي عجيبي در خيابان ها به وجود مي آمد.
بنابراين پليس تصميم گرفت چراغ مورد نظر را خاموش كند.
ازدواج گاوها
بانكوك: مراسم ازدواج يك زوج گاو در تايلند برگزار شد. دراين مراسم كه ۳ هزار نفر حضور داشتند دو گاو نر و ماده به عقد يكديگر درآمدند.
جالب اينكه مهريه گاو ماده، ۲۴۰۰ دلار پول نقد و چند كاميون علف و ذرت بود كه صاحب گاو نر آن را در اختيار صاحب گاو ماده قرار داد.ازدواج گاوها يك مراسم سنتي در فرهنگ مردم تايلند به شمار مي آيد.
كندن گوش
نيويورك: يك ماهيگير ۴۳ ساله در آمريكا گوش شهروند ۳۶ ساله را با دندان كند.
اين ماهيگير در حالي كه كنار درياچه مشغول ماهيگيري بود، متوجه شد كه سگ مرد ۳۶ ساله با ورود به آب درياچه مانع از ماهيگيري وي شده است به همين دليل به صاحب سگ تذكر داد كه اين تذكر به درگيري فيزيكي منجر شد.
در جريان اين درگيري، مرد ماهيگير با دندان، بخش اعظم گوش سمت راست صاحب سگ را كند و تكه گوش جداشده روي زمين افتاد.قرار است هر دو مرد در دادگاه محاكمه شوند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۲ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و۵۹ دقيقه

گل و گياه
پافيوپديلوم (اركيده)
002001.jpg
نام علمي: Paphiopedilum bellatulum
خانواده: ORCHIDACEAE
اركيده خاكزي، بومي تايلند، به بلندي ۱۲ و گستردگي ۱۵ سانتي متر است. داراي برگهاي تسمه اي شكل با خالهاي سبز و خاكستري بوده و گلهاي منفرد سفيد با لكه هاي قرمز تيره در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان نيمه سايه، خاك به نسبت مساوي از پوست تنه درخت (خردشده)، و خاك لومي _ ماسه اي، دوره استراحت ندارد. بنابراين در تمام مدت سال خاك آن بايد مرطوب نگهداشته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۳ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم بوته امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |