چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۶ - Jul 13, 2005
چاپگر سريع به بازار مي آيد
چاپ عكس رنگي در ۱۴ ثانيه
002061.jpg
گروه انفورماتيك: امير بهادري نژاد- يك شركت توليد كننده چاپگر قصد استفاده از نوعي تكنولوژي مدرن را دارد كه با آن بتوان زمان چاپ گرفتن از عكس هاي رنگي را به ميزان قابل توجهي كاهش داد. البته از اين تكنولوژي فعلاً در چاپگرهاي (inkjet)و يا جوهر افشان استفاده خواهد شد.
اولين نوع از اين دستگاه چاپگر كه ۲۰۰ دلار قيمت خواهد داشت قادر است تنها طي ۱۴ ثانيه يك تصوير رنگي ۶در۴ اينچ(۱۵در۱۰ سانتيمتري) را روي كاغذ چاپ بكند. فروش اين نوع چاپگر در حدود ۲۰ روز ديگر آغاز مي شود.
شركت مذكور همچنين قصد دارد از اين تكنولوژي در چاپگرهاي ليزري خود نيز بهره ببرد كه اين چاپگرها براي استفاده در ادارات ايده آل خواهند بود. هدف ديگر اين شركت عرضه چاپگر چند منظوره است كه علاوه بر چاپ كردن از عكس به ارسال و دريافت فكس و همچنين اسكن تصاوير بپردازد.
در حال حاضر هر چه سرعت چاپگرهاي inkjet افزايش مي يابد به موازات آن كيفيت عكس هاي چاپ شده پايين مي آيد. به عنوان مثال چاپ كردن از عكس (۱۵در۱۰) با كيفيت بالا در اغلب چاپگرها به طور متوسط ۸۰ ثانيه بطول مي انجامد. اما كارشناسان شركت اشاره شده مدعي شده اند كه اين زمان را به ۱۴ ثانيه كاهش خواهند داد آن هم در صورتي كه از كيفيت تصوير چاپ شده كاسته نشود.
با آنكه اين شركت بزرگترين شركت توليد كننده چاپگر به شمار مي آيد اما سهم آن در بازار چاپگرهاي inkjet آمريكا در سه ماهه اول سال جاري ميلادي با ۱۲ درصد كاهش به ۳۵ درصد رسيد.
سياست مدير عامل قبلي اين شركت متنوع كردن فعاليت هاي اين مؤسسه توليدي بود با اين حال ۶۰ درصد از درآمد آن در سه ماهه نخست سال جاري از محل فروش چاپگرها به دست آمد به همين دليل مديرعامل از كار بركنار شد.
با آنكه افزايش سرعت چاپ گرفتن باعث بالارفتن ميزان فروش چاپگرها خواهد شد، اما برخي از كارشناسان معتقدند كه سرعت بالاي چاپگرها اولويت اول خريداران نيست.
يكي از اين كارشناسان مي گويد: سرعت در چاپ مهم است اما اولويت اول مردم به شمار نمي آيد. آنچه براي آنان اهميت دارد كيفيت چاپ و هزينه آن مي باشد.به همين دليل شركت مورد نظر اعلام كرده، در صورتي كه مشتريان چاپگر مورد نظر را همراه با كاغذ و جوهر مخصوص خريداري كنند، هزينه چاپ يك عكس رنگي ۱۵در۱۰ به ۲۴ سنت كاهش خواهد يافت.
در همين حال شركت هاي رقيب براي اينكه سهم خود را در بازار از دست ندهند به پايين آوردن قيمت محصولات خود پرداخته اند.
به هر حال شركت مورد نظر براي دستيابي به اين تكنولوژي، ۴/۱ ميليارد دلار هزينه كرد و مهندسان آن ۵ سال به صورت فشرده به كار پرداختند. با اين حال، مقامات شركت معتقدند كه اين سرمايه گذاري كلان نتيجه مثبت خواهد داد.
اين چاپگر جديد داراي ۳۹۰۰ سوراخ بسيار ريز است كه از اين سوراخ ها، جوهر پخش مي شود. به عبارتي ديگر، اين سوراخ ها در هر ثانيه ۹۳ ميليون قطره كوچك جوهر روي كاغذ پخش مي كنند.
استفاده از اين نوع چاپگر براي كاربران نسبتاً آسان خواهد بود چون دستگاه قادر به خواندن باركدهاي كاغذ است و بلافاصله متوجه مي شود كه چه نوع و چه اندازه كاغذ وارد دستگاه شده است.
همچنين اگر كاربر كاغذ را به صورت برعكس درون چاپگر قرار دهد، دستگاه هشدار خواهد داد تا نه كاغذ به هدر برود و نه جوهر.
از سوي ديگر خبر به بازار آمدن ۶ چاپگر همراه جديد ديروز در رسانه هاي گروهي جهان منعكس شد. يك نوع از اين چاپگرها قادر است علاوه بر چاپ عكس هاي ۱۵در۱۰ به چاپ تصاوير
۵/۱۷در۵/۱۲ سانتيمتري نيز بپردازد.
اين چاپگر كه ۲۷۵ دلار قيمت دارد به اندازه يك دستگاه نان تست است و ۵/۱ گيگا بايت حافظه دارد كه در حدود هزار عكس را در خود ضبط مي كند.

كنفرانس دولت الكترونيك و IT
كنفرانس دولت الكترونيك و فناوري اطلاعات در دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اين كنفرانس كه با همكاري دانشگاه بوعلي سينا و مركز تحقيقات علوم و تكنولوژي كره  جنوبي (Kaist) برگزار شد، دكتر «كريميان اقبال» معاون فناوري وزارت علوم- تحقيقات و فناوري، گفت: ضريب نفوذ خطوط ثابت تلفن در ايران ۲۶ است و در سال هاي اخير رشد اينترنت در ايران بسيار بالا بوده بطوري كه اكنون شش ميليون و ۷۰۰ هزار نفر در ايران از شبكه  اينترنت استفاده مي كنند.
در ادامه  اين كنفرانس «نيكبخت» معاون برنامه ريزي و اداري مالي استانداري همدان نيز گفت: در صورت نداشتن ديدگاه روشني نسبت به اهداف توسعه  فناوري هاي اطلاعاتي، نه تنها مرتكب صرف هزينه هاي فراواني خواهيم شد، بلكه زمان بسيار زيادي از دست خواهد رفت كه اين امر با هدف با ارزش و مهم دولت با عنوان «اقتصاد دانايي محور» در تضاد خواهد بود.
وي گفت: خوشبختانه دولت جمهوري اسلامي ايران نيز با تدوين طرح تكفا به عنوان اولين سند جامع راهبردي فناوري اطلاعات و برنامه ريزي هاي به هنگام جهت عقب نماندن از «قافله  جهاني» در كشور توانسته است، زمينه هاي استقرار فناوري هاي مربوطه را فراهم آورد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه امروزه در كشورهاي پيشرفته شاهد پيدايش تحولات بنياديني در عملكرد دولت ها در راستاي كاهش هزينه ها و بوروكراسي و افزايش قابل توجه كيفيت و تنوع خدمات به شهروندان با بهره جويي مناسب از امكانات فناوري اطلاعات و ارتباطات هستيم در اين ميان دولت ها به عنوان مهم ترين عامل هماهنگ كننده  بين شركت ها و سازمان ها و مسئول ارايه  سرويس هاي مورد نياز شهروندان به عنوان كليدي ترين مشتريان خود، به منظور استفاده  بهينه و كاربردي از اين فناوري جهت ايجاد تحرك اقتصادي، تعامل هر چه بيشتر با شهروندان، افزايش كيفيت خدمات و تثبيت وضعيت خود در مختصات اقتصاد جهاني، به سرمايه گذاري كلان همت گمارده اند.
نيكبخت گفت: اما چالش جدي در زمينه  حركت اصولي و هدف مند در اين فناوري، چگونگي تشخيص نيازمندي هاي سازمان هاي دولتي، تعريف پروژه هاي مرتبط با نيازمندي هاي مربوطه و در نهايت صرف هزينه هاي مالي زماني در راستاي تحقق اهداف مذكور است.
در اين كنفرانس «بيك كيمول» سفير جمهوري كره  جنوبي در ايران نيز گفت: كره توانسته دولت الكترونيك را از دهه ۸۰ در كشور به وجود آورد و من معتقدم
E-Government بايد كارا، موثر و لذت بخش باشد.
وي با بيان اينكه سياست هاي دولتي بايد به نفع عموم مردم باشد، افزود: اگر سياست هاي دولت الكترونيك براي مردم لذت بخش باشد، توانسته به اهداف خود دست يابد.
سفير كره  جنوبي در ايران خاطرنشان ساخت: دولت الكترونيك مي تواند فاصله  بين بخش هاي خصوصي و دولتي را كاهش دهد و اكنون زماني است كه بايد به اين مساله توجه كنيم زيرا وارد قرن بيستم شده ايم كه حتي يك روز قادر به زندگي بدون تبادل اطلاعات نيستيم.
به گزارش ايسنا، در ادامه  اين نشست تفاهم نامه اي بين دانشگاه بوعلي سينا و مركز تحقيقات علوم و تكنولوژي كره  جنوبي (كيست) به امضا رسيد.

IMesh تلاش خود را براي قانوني شدن مجدد آغاز كرد
002058.jpg
شركت Bridgemar كه IMesh تحت ليسانس آن مي باشد تلاش خود را براي قانوني كردن مجدد سرويس دانلود موسيقي آغاز كرد.
اين موضوع با توجه به اقامه دعوي كه عليه اين شركت توسط صنايع ضبط و پخش آمريكا انجام شده صورت گرفته و شركت Bridgemar تلاش خود جهت قانوني كردن IMesh به عنوان سرويس دانلود آغاز كرده است. به نظر مي رسد در صورت قانوني شدن اين سرويس نقطه عطفي در حوزه دانلود موسيقي بوجود خواهد آمد.
اهميت  هاي رعايت كپي رايت
IMesh در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۳ دچار تخلف در رعايت كپي رايت گرديد. اين موضوع توسط RIAA انجمن صنايع ضبط و پخش آمريكا كه مسئول مبارزه با به اشتراك گذاشتن فايل ها بصورت غيرقانوني مي باشد، به اثبات رسيد.
IMesh در آن زمان محكوم به پرداخت ۱/۴ ميليون دلار خسارت گرديد و همچنين اجازه فعاليت به عنوان يك شركت تجاري بر روي اينترنت را از دست داد. زمان محروميت آن تا پايان سال ۲۰۰۴ بود كه با توجه به آن شركت مزبور پس از تاريخ فوق مجدداً فعاليت خود را آغاز نموده و به نظر مي رسد تا قبل از پايان سال ۲۰۰۵ موفق به دريافت مجوز و راه اندازي مجدد سرويس دانلود كردن موسيقي خواهد شد.

راهيابي بي سابقه بيش از ۵۰ تيم ايراني
به بزرگترين رقابت روبوتيك جهان
مسابقات بين المللي ربوكاپ ۲۰۰۵ با حضور گسترده تيم هاي دانشجويي و دانش آموزي ايران از بيست و دوم تا بيست و هشتم تير ماه جاري در شهر ازاكاي ژاپن برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا در اين مسابقات كه با همكاري فدراسيون جهاني ربوكاپ و كميته ملي ربوكاپ ژاپن برگزار مي شود حدود ۲۸۰ تيم پذيرفته شده اند كه پيش بيني مي شود حدود ۲۰۰ هزار نفر از اين مسابقات بازديد كنند.
نهمين دوره مسابقات بين المللي ربوكاپ در دو بخش روبات هاي فوتباليست و امداد برگزار مي شود كه بخش روبات هاي فوتباليست شامل ليگ شبيه سازي فوتبال، ليگ روبات هاي كوچك، ليگ روبات هاي متوسط، ليگ روبات هاي چهار پا و ليگ روبات هاي انسان نما است. بخش امداد نيز شامل دو ليگ روبات هاي امداد گرد و شبيه سازي روبات هاي امدادگر است.
علاوه بر مسابقات اصلي روبوكاپ، مسابقات روبوكاپ (جونيور) نيز در سه بخش برگزار مي شود كه وجه تمايز عمده آن لحاظ محدوديت سني شركت كنندگان و برخي تفاوت ها در قوانين رقابت ها مي باشد. بر اساس آخرين اطلاعات سايت رسمي مسابقات، در ليگ شبيه سازي فوتبال از بين ۴۷ تيم شركت كننده، ۲۰ تيم از ايران حضور دارند.
در ليگ روبات هاي فوتباليست اندازه كوچك نيز در بين ۲۰ تيم شركت كننده تيمي از دانشگاه آزاد قزوين و در ليگ روبات هاي فوتباليست اندازه متوسط در ميان ۲۱ تيم شركت كننده سه تيم از ايران حضور دارند.
به گزارش ايسنا، در ليگ روبات هاي انسان نما كه از دشوارترين و پيشرفته ترين بخش هاي مسابقات جهاني روبوكاپ است در ميان ۲۰ تيم پذيرفته شده در مسابقات پنج تيم از ايران حضور دارند. در ليگ مسابقات شبيه سازي روبات هاي امدادگر نيز در ميان بيست و يك تيم پذيرفته شده، نام ۱۰ تيم از ايران ثبت شده است.
همچنين در ميان ۲۵ تيم راه يافته به مسابقات روبات هاي امدادگر نيز پنج تيم ايراني حضور دارند.
در بخش جونيور مسابقات امسال برخلاف سال گذشته كه تنها دو تيم از ايران شركت داشتند، هشت تيم از ايران پذيرفته شده اند.
در حاشيه مسابقات بين المللي روبوكاپ كه معتبرترين مسابقه روبوتيك جهان بوده و در بالاترين سطح برگزار مي شود، همايش علمي بين المللي نيز برگزار مي شود كه طي آن ضمن ارائه مقالات و نتايج آخرين تحقيقات نشست هايي نيز در موضوع روباتيك و هوش مصنوعي و ... با حضور دانشمندان، دانشجويان و محققان شركت كننده از سراسر جهان برگزار مي شود.

ساخت دستگاه هوشمند رديابي نشت گاز در آذربايجان غربي
مبتكر اروميه  اي  موفق  به  ساخت  دستگاه  هوشمند رديابي  نشت  و قطع  شبكه  گاز شد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از اروميه ، اين  دستگاه  در همه  مكان هايي  كه  لوله  كشي  گاز صورت  گرفته  قابل  نصب  است  و هنگام  نشت  گاز به  داخل  اماكن  شروع  به  اعلام  خطر مي كند و به صورت  خودكار شير اصلي  كنتور گاز و جريان  برق  را قطع  مي كند و به  مراكزي  مانند فوريت هاي  پزشكي  و آتش نشاني  و هر شماره  تلفن  ديگري  كه  به  حافظه  دستگاه  داده  شده  زنگ  مي  زند و اعلام  خطر مي كند.
بابك  شريف،  مبتكر اين  دستگاه  در خصوص  كاربردهاي  ديگر اين  دستگاه  گفت : اين  دستگاه  مي تواند در مواقع  آتش  سوزي  هم  با كشيدن  آژير و زنگ  زدن  به  شماره  تلفن هاي  داده  شده  به  حافظه  آن ، مالك  را مطلع  كند.  شريف  اين  دستگاه  را طي  ۲ سال  طراحي  و ساخته  است .اين  دستگاه  در اداره  ثبت  شركت ها و مالكيت  صنعتي  كشور به  ثبت  رسيده  است .

همايش  گمرك  و فناوري  ا طلاعات 
امروز آغاز به كار مي  كند
دومين  همايش  بين المللي  گمرك  و فناوري  اطلاعات  با عنوان  «به  سوي  گمرك  الكترونيك » امروز در تهران  آغاز به كار مي  كند.
به  گزارش   واحد مركزي  خبر محورهاي  اين  همايش  كه  در آن رؤسا و نمايندگان  گمركات  افغانستان ، عراق ، انگلستان ، مالزي ، نمايندگان  سازمان  جهاني  تجارت ، سازمان  جهاني  گمرك ، كنفرانس  تجارت  و توسعه  ملل  متحد و مسئولان  و كارشناسان  بانك  جهاني  حضور خواهند داشت ، بررسي  گمرك  الكترونيكي  و نقش  آن  در اقتصاد ملي ، زيرساخت  هاي  قانوني ، استانداردهاي  سازمان  جهاني  گمرك ، امنيت  اطلاعات  و زيرساخت  هاي  الكترونيكي  است .
به كارگيري  استانداردهاي  نوين ، وحدت  رويه ، تعامل  گمرك  با ساير سازمان هاي  همجوار و شناسايي  چالش  هاي  موجود براي  گمرك  الكترونيك  از دستاوردهاي  همايش  اول  بيان  شده  است .
دومين  همايش  به  مدت  دو روز برگزار مي  شود.

پايگاه اطلاع رساني جهاد دانشگاهي راه اندازي شد
پايگاه اطلاع رساني جهاد دانشگاهي به آدرس www.acecr.net راه اندازي شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پايگاه اطلاع رساني با داشتن بخش هاي مختلفي همچون اخبار، گزارش، گفت وگو، انتشارات و ... ضمن معرفي جهاد دانشگاهي، آخرين اخبار مربوط به دستاوردهاي علمي پژوهشي محققان، فعاليت هاي فرهنگي، برنامه هاي آموزشي و توانمندي هاي اين نهاد در عرصه اشتغال را در دسترس علاقه مندان قرار مي دهد.
گفتني است، اين پايگاه همچنين شامل اطلاعات مربوط به تاريخچه، تارگاه هاي مرتبط، مقالات اعضاي هيات علمي و پژوهشگران اين نهاد، همايش ها و جشنواره ها و آخرين كتب و نشريات علمي - پژوهشي منتشر شده از سوي واحدها و پژوهشكده هاي جهاد دانشگاهي سراسر كشور است.

ايست هاي بازرسي مجهز به فناوري برتر
سازمان بين المللي هوانوردي شهري اعلام كرد ، حوزه  جديدي در ايست هاي بازرسي امنيتي فناوري برتر در فرودگاه هاي سراسر جهان ايجاد خواهد شد. سازمان ملل اعلام كرد كه تمام ۱۸۸ كشور عضو اين سازمان براي استفاده از گذرنامه هاي ماشين خوان تا اول آوريل سال ۲۰۱۰ موافقت كرده اند كه از سوي مقامات و مسئولان در ايست هاي بازرسي امنيتي، مهاجرتي و گمركي و نيز سفارتخانه ها و كنسولگري هاي سراسر جهان قابل استفاده است و تا كنون ۱۱۰ كشور، استفاده از آن را آغاز كرده اند و بيش از ۴۰ كشور ديگر نيز در نظر دارند نسخه هاي بيومتريك را با ريزتراشه هاي رايانه يي تا پايان سال ۲۰۰۶ ارتقاء دهند.

فروشگاه محصولات ديجيتالي
فروشگاه هاي زنجيره اي ژاپني به زودي مجهز به شبكه اي براي فروش محصولات ديجيتالي، و نيز امكان دانلود كردن فيلم ها و موسيقي ها بر روي تلفن هاي همراه مشتريان مي شوند. به گزارش ايسنا، بزرگ ترين فروشگاه زنجيره اي اين كشور با عنوان Family Mort در حدود ۳۱ ميليارد ين براي راه اندازي يك شبكه  فيبرنوري براي ارائه خدمات شبكه  سراسري در ۶۰۰۰ فروشگاه خود در ژاپن سرمايه گذاري خواهد كرد. اين سيستم امكان استفاده بيشتر از كارت هاي بدون تماس را فراهم مي كند كه به مشتريان اجازه مي دهد هزينه  خدمات و كالاها را تنها با نگه داشتن پلاستيك در مقابل يك حسگر پرداخت كنند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |