چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۶ - Jul 13, 2005
در سال گذشته درآمد سرانه هر ايراني
۲۳۰۰ دلار برآورد شد
گروه اقتصادي: جديدترين آمار منتشر شده از سوي بانك  مركزي حاكي است كه درآمد سرانه هر ايراني در پايان سال گذشته به حدود دو هزار و ۳۰۰ دلار رسيده است.
به گزارش خبرنگار ما، بانك مركزي در گزارش مربوط به عملكرد بخش واقعي اقتصاد اعلام كرده است كه توليد ناخالص داخلي ايران در پايان سال گذشته و به قيمت هاي جاري به حدود ۱۳۸ هزار ميليارد تومان رسيده است.
به اين ترتيب اگر متوسط فروش هر دلار در بازار را طي سال ۸۳ حدود ۸۷۰ تومان محاسبه كنيم كه آمارهاي بانك مركزي نيز اين نرخ را نشان مي دهد، مي توان نتيجه گرفت توليد ناخالص داخلي ايران بيش از ۱۵۸ ميليارد دلار بوده است.
بانك مركزي در آخرين شماره نماگرهاي اقتصادي خود جمعيت ايران را ۶۷ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام كرده است كه به اين ترتيب درآمد سرانه هر ايراني در پايان سال ۸۳ به حدود ۲ ميليون و ۳۸ هزار تومان رسيده است كه با محاسبه هر دلار حدود ۸۷۰ تومان اين ميزان تقريباً ۲ هزار و ۳۰۰ دلار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما يكي از اهداف بلند مدت اقتصادي كشور رشد اقتصادي ۸ درصد طي ۱۰ سال اعلام شده است كه اگر اين رشد محقق شود، توليد ناخالص داخلي نيز دو برابر خواهد شد.
به اين ترتيب و در صورت تحقق رشد ۸ درصدي مي توان انتظار داشت درآمد سرانه هر ايراني در ده سال آينده با در نظر گرفتن رشد جمعيت به ۴ هزار دلار افزايش پيدا كند.

به دليل فراهم نبودن امكانات و مخالفت برخي شركتهاي هواپيمايي:
انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام به تعويق افتاد
002079.jpg
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: با راه اندازي فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) و انتقال پروازهاي كشورهاي حاشيه خليج فارس به اين فرودگاه برخي مسئولين خبر از انتقال پروازهاي خارجي به اين فرودگاه دادند. اين در حالي است كه مديرعامل شركت هواپيمايي هما در جمع خبرنگاران رسانه هاي جمعي انتقال بقيه پروازهاي خارجي اين شركت به فرودگاه امام را منتفي اعلام كرد.
پيش از اين مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور به مهر گفته بود تا مرداد ماه سال جاري پروازهاي ۱۰ كشور اروپايي و آسيايي به فرودگاه امام منتقل خواهد شد و اين موضوع به اطلاع تمام شركت هاي هواپيمايي كه براي اين كشورها پرواز دارند، رسيده تا هيچ گونه مشكلي در آينده به وجود نيايد.
اما داود كشاورزيان كه به همراه تني چند از معاونين و مديران ارشد شركت هما در نشست خبري با نمايندگان رسانه هاي جمعي حضور يافته بود، با اظهار بي اطلاعي از موضوع انتقال پروازهاي اين شركت به فرودگاه امام گفت: در حال حاضر انتقال همه پروازهاي خارجي به فرودگاه امام به دليل وجود مشكلات كارگو و آشيانه تعميراتي در اين فرودگاه، مقدور نيست و تا زماني كه اين مشكلات مرتفع نشود بايد تأمل بيشتري براي انتقال ساير پروازها به فرودگاه امام داشته باشيم، هنوز دستورالعملي براي انتقال اين پروازها تا پايان تيرماه جاري دريافت نكرده ايم.
وي افزود: در صورت چنين دستورالعملي نيز تا زمان تأمين اين خدمات در فرودگاه امام، شركت هما پروازهاي خود را منتقل نخواهد كرد و اين موضوع را طي نامه اي به مسئولان ذي ربط اعلام كرده ايم. همچنين تاكنون براي ساخت آشيانه و كارگو در فرودگاه امام در زمينه پيشرفت كار و مصالح موردنياز ۵ ميليارد تومان هزينه كرده ايم و پيش بيني مي كنيم اين آشيانه تا يك سال آينده به بهره برداري برسد.
مهرماه همه پروازهاي خارجي به فرودگاه امام منتقل مي شود
در اين زمينه مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور در گفت وگو با خبرنگار ما با عقب نشيني از اعلام نظر قبلي خود گفت: با توجه به بالا بودن ميزان سفر در ايام تابستان و فراهم نبودن امكانات لازم در فرودگاه امام خميني(ره) پس از مشورت و هماهنگي با وزيران راه و ترابري انتقال برخي پروازهاي خارجي به فرودگاه امام تا پايان تيرماه جاري به تعويق افتاد.
اصغر كتابچي افزود: با همانگي هاي به عمل آمده و براساس دستور وزير راه و ترابري مقرر شده است تا همه پروازهاي خارجي از دهم مهرماه سال جاري به فرودگاه امام منتقل شود.
وي در زمينه اظهارنظر شركت هواپيمايي هما مبني بر عدم انتقال پروازهاي خود به اين فرودگاه تا آماده نشدن امكاناتي نظير كارگو و آشيانه تعمير هواپيما، گفت: به نظر نمي رسد وزير راه و ترابري با اين سياست كه انتقال پروازها تا تكميل و فراهم شدن همه زيرساخت ها در فرودگاه امام به تعويق افتد موافق باشد. معتقديم بايد شركت هما كار ساخت آشيانه خود را سرعت بخشد و زودتر از زمان يك ساله اي كه اعلام كرده اند اين كار انجام شود. همچنين ضروري است مهرماه سال جاري برخي امكانات اوليه در اين فرودگاه براي انتقال پروازهاي خارجي مهيا شود و بر اين اساس مقدمات ايجاد كارگو موقت در فرودگاه امام در حال آماده شدن است و سعي مي كنيم تا آن زمان به بهره برداري برسد. چرا كه ناگزير هستيم تا سرويس هاي لازم را براي هواپيماهايي كه حق پرواز مي پردازند، فراهم كنيم و در اين راستا ايجاد آشيانه تعمير و كارگوي موقت از اولويت برخوردار است.
قانوني براي پرداخت جريمه تأخير پرواز
وجود ندارد
تأخير پروازهاي شركت هما موضوع ديگري بود كه مديرعامل اين شركت را با پرسش هاي متعدد خبرنگاران مواجه كرد. با وجود آنكه وزير راه و ترابري همزمان با سانحه هواپيماي ساها و تأخير پروازهاي چندين ساعته در گفت وگو با خبرنگار ما وعده هايي مبني بر جلوگيري از تأخير پروازهاي طولاني و الزام شركت هاي هواپيمايي داخلي براي اطلاع رساني و پذيرايي از مسافريني كه پرواز آنها با تأخير مواجه است داده بود اما كشاورزيان اعلام كرد كه قانوني براي پرداخت جريمه تأخير پروازها توسط شركت هاي هواپيمايي وجود ندارد و در مصوبه مجلس در سال ۸۳ نيز سازمان هواپيمايي كشوري موظف به پرداخت جريمه بوده ولي اكنون اين قانون نيز اجرا نمي شود.
اين مطالب در حالي عنوان مي شود كه قبلاً نياركي سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري در گفت و گو با خبرنگار ما خبر از برخورد با ايرلاين هايي كه تأخير پروازهاي طولاني داشته اند داده و اعلام كرده بود پس از بررسي گزارش شركت ها در زمينه تأخير پروازها با آنها برخورد شده و ممكن است پروانه فعاليت آنها لغو شود.

كليات طرح تشديد مبارزه با قاچاق
فرآورده هاي نفتي تصويب شد
فارس: سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: كليات طرح تشديد مبارزه با قاچاق فرآورده هاي نفتي در جلسه امروز ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز تصويب شد.
محسن بهرامي در نشست خبري ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: در جلسه امروز ستاد طرح تشديد مبارزه با فرآورده قاچاق سوختي مطرح و كليات طرح به تصويب رسيد.
وي ادامه داد: پيش بيني شعب خاص براي فرآوردهاي سوختي سيستان و بلوچستان از مهمترين موارد مطرح بود.
سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خاطر نشان كرد: رانندگاني كه مالك خودرو قاچاق هستند و يا راننده خودرويي كه قاچاق سوخت مي كنند گواهينامه و كارت هوشمند آنها ضبط مي شود و تا زماني كه گواهينامه و كارت هوشمند آنها ضبط است مجاز به رانندگي نيستند.
وي با تأكيد بر عضويت وزارت نفت در ستاد تصريح كرد: جلوگيري از واگذاري و توسعه امتياز جايگاه و عرضه سوختي جديد در سيستان و بلوچستان، مشمول جريمه شدن محموله هاي كشف شده با ارزش يك ميليون تومان و كمتر از جمله مباحث امروز بود.
بهرامي اظهار داشت: گزارشي از نيروي انتظامي داشتيم كه درمورد شناسايي شبكه قاچاق كالا در قالب ترانزيت، مبادرت به تخليه كالا در داخل مي كردند و يا كالا به صورت ماهرانه بدون دستخوردگي پلمب از گمرك خارج مي شد.
وي افزود: شركتي شناسايي شده است كه از طريق آن ماشين آلات ساختماني مستعمل را با جعل سند از طريق كشورهاي مبدا مانند دوبي به مناطق آزاد كشور از جمله سيرجان منتقل مي كرد و با سند سازي اين ماشين آلات را به فروش مي رسانند.

رئيس كميسيون انرژي مجلس:
شركت گاز دلايل ناتواني در گازرساني به
۹هزار روستا را به مجلس اعلام كند
فارس: رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: شركت گاز موظف است بر اساس بودجه سال جاري ۹ هزار روستا را به شبكه گازرساني كشور متصل كند.
كمال دانشيار در پاسخ به اين كه شركت گاز اجراي گاز رساني به اين تعداد روستا را امسال محال دانسته است، گفت: وزارت نفت براي انجام اين كار طبق بودجه امسال موظف قانوني است و اگر توانايي انجام چنين كاري را ندارد، بايد هر چه سريعتر مراتب دلايل عدم اجراي اين طرح را به مجلس اعلام نمايد.وي افزود: با توجه به حضور پيمانكاران توانمند داخلي در اين عرصه و نيز وجود حجم انبوهي از ظرفيت هاي ايجاد شده در توليد كالاهاي مورد نياز در بخش تأسيسات و خطوط لوله هيچ مشكلي در اجراي اين تكليف وجود ندارد، لذا مشخص نيست كه شركت گاز بنا به چه دلايلي اجراي آن را محال مي داند.
دانشيار در خصوص كسري بودجه واردات بنزين يادآورشد: تأمين از حساب ذخيره ارزي، اجراي كارت هوشمند و صرفه جويي در ۵/۲ ميليارد دلار كسري بودجه سال ۸۴ و نيز كوپني كردن بنزين توليد داخل، سه راه حل تأمين كسري امسال خواهد بود.وي تصريح كرد: به احتمال فراوان تأمين كسري بودجه واردات بنزين از حساب ذخيره ارزي مورد موافقت نمايندگان مجلس باشد.

سبد جديد كالاهاي حمايتي به دولت ارائه شد
گروه اقتصادي: تعيين سبد كالاهاي حمايتي دولت به منظور تنظيم بازار اين كالاها و رعايت حقوق مصرف كنندگان و توليدكنندگان از سال هاي گذشته مورد توجه قرار گرفته است. گرچه هنوز سبد جديد كالاهاي مذكور توسط هيأت دولت تصويب و اعلام نشده اما به نظر مي رسد باتوجه به روند قبلي، كالاهاي مشمول اين سبد را بيشتر كالاهاي اساسي، انحصاري و عمومي شامل خواهد شد. سبد جديد پس از تنظيم در وزارت بازرگاني با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و دستگاه هاي ذي ربط تعيين و به دولت ارائه شده است. با حسن يونسي سينكي معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني پيرامون اين سبد و جهت گيري كالاهاي مشمول آن گفت وگو كرده ايم.
***
* تعيين سبد جديد كالاهاي حمايتي دولت در چه مرحله اي است؟
- طبق بند ج ماده ۳۹ قانون برنامه چهارم توسعه وزارت بازرگاني جلسات كارشناسي تعيين اين سبد با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و دستگاه هاي مربوطه را به پايان رسانده و گزارش آن روز شنبه هفته جاري توسط وزير بازرگاني به دولت ارائه شده است و پس از طي سازوكار لازم تا يك ماه آينده در دولت به تصويب نهايي مي رسد. فكر نمي كنم مشكلي براي ارائه سبد جديد كالاهاي حمايتي قبل از پايان كار دولت كنوني وجود داشته باشد.
* جهت گيري كلي در تعيين سبد جديد چگونه بوده است؟
- رويكرد كلي در تعيين سبد اينگونه بوده كه سعي شده باتوجه به وضعيت علمي بازار، كالاهاي انحصاري، اساسي و عمومي با بهره گيري از تجربياتي كه در اجراي سبد حمايتي به دست آمده مورد بازخواني مجدد قرار گيرد. رويكرد عمومي كاهش كالاهاي مشمول اين سبد بوده اما در حوزه كالاهاي اساسي كاهش چندان مشهودي را در سبد جديد نخواهيم داشت.
* فهرست كالاهاي مشمول سبد جديد چگونه خواهد بود؟
- طبق قانون فهرست كالاهاي مشمول اين سبد تا تعيين تكليف نهايي محرمانه بوده و نمي توان درمورد اين كالاهاي اظهارنظر كرد. اما در سبد جديد جهت گيري به سمت شكسته شدن انحصار كالاهاي انحصاري بوده و سعي شده تا درصورتي كه اين كالاها توليد داخل است با حمايت از توليد اين كار صورت گيرد و اگر هم براي واردات اين كالاها با مشكل مواجه هستيم تلاش شده با تنظيم تعرفه اين كالاها و ايجاد بسترهاي لازم براي تحقق اين كار انحصار اين كالاها شكسته شود.
* با آزاد شدن قيمت برخي كالاها در سبد جديد، آيا افزايش كالاهاي مذكور را شاهد نخواهيم بود.
- قيمت كالاهايي كه از سبد حمايتي دولت خارج خواهد شد براساس شرايط طبيعي بازار مشخص مي گردد اما در برخي از كالاها كه در سبد حمايتي قرار داشته و توسط كارخانه هاي دولتي توليد مي شوند قيمت ها طبق اساسنامه و وظايف مجامع عمومي آنها بررسي و تصميم سازي خواهد شد. به طور طبيعي افزايش قيمتي را ناشي از آزادسازي قيمت برخي كالاها شاهد نخواهيم بود چراكه اين كالاها به وضعيت توليد خوبي رسيده، بازار جهاني مناسبي دارند و تعرفه هاي آنها به گونه اي بوده كه رقابت را در داخل كشور امكان پذير مي ساخته است. الزاما خروج يك كالا از سبد حمايتي دولت به معناي افزايش قيمت آن كالا در بازار نيست چراكه اين كالا در محيط اقتصادي رفتارهاي خود را پيدا كرده و عرضه و تقاضاي كالاي مذكور شكل طبيعي و منطقي خود را گرفته و ضرورتي براي دخالت دولت در تعيين قيمت آن كالا احساس نمي شود و اين امر به معناي افزايش قيمت آن كالا نخواهد بود.
* با اين روند در سبد جديد حمايتي دولت تعداد كالاها چگونه خواهد بود؟
- در سبد جديد حمايتي دولت تعداد كالاها تقريبا مشابه سبد قبل خواهد بود اما در بعضي از كالاها جابه جايي صورت گرفته و برخي از كالاها كه در وضعيت اقتصادي مناسبي هستند را از سبد حذف نموده و برخي ديگر از كالاها را براي حمايت از حقوق مصرف كنندگان و توليدكنندگان در سبد جديد قرار داده ايم. مثلا كالاهايي كه مشمول بورس هستند در سبد جديد قرار نمي گيرند درحالي كه اين كالاها مانند فلزات، آلومينيوم، سيمان و... كه در دور قبل در سبد قرار داشتند. اكنون دولت سازوكار سيمان را در چارچوب طرح جامع سيمان تصويب كرده و اين كالا در سبد حمايتي قرار ندارد اما در طرح جامع قيمت، توزيع، توليد و... اين كالا تعيين شده است. همچنين در سبد جديد باطري اتومبيل از سبد جديد كالاهاي حمايتي دولت حذف خواهد شد چراكه فرآيند عرضه و تقاضاي اين كالا به گونه اي است كه ضرورتي براي باقي ماندن آن در سبد جديد كالاهاي حمايتي دولت احساس نمي شود.

۳ درصد فروش خودرو بايد صرف خدمات پس از فروش شود
گروه اقتصادي: در حالي كه يكي از مشكلات عمومي مصرف كنندگان خودرو در ايران فقدان خدمات پس از فروش مناسب و فراگير است ديروز اسحاق جهانگيري وزير صنايع اعلام كرد از اواسط سال گذشته ستاد خودرو دستورالعمل جامعي براي خدمات پس از فروش خودروها تصويب و ابلاغ كرده ولي بدون ارائه گزارشي از پيشرفت اجراي آن از دولت جديد خواست تا آن را پيگيري كند.
به گزارش خبرنگار ما جهانگيري گفت: بر اساس اين دستورالعمل دوره زماني و پيمايش گارانتي خودروها افزايش يافته و به خودروسازان تكليف قطعي شده است تا حداقل ۳ درصد فروش خود را صرف هزينه هاي خدمات پس از فروش كنند. همچنين براي تعميرگاه هاي رسمي خودرو ضوابطي از نظر نيروي فني و آموزشي در نظر گرفته شد كه به تعبير خودروسازان سخت گيرانه است. اين ضوابط از اواسط سال گذشته لازم الاجرا شده و فكر مي كنم اگر در دولت آينده اين موارد پيگيري شود مي توان با اطمينان گفت در دوره زماني كوتاهي و حداكثر تا اواسط سال آينده دغدغه خدمات پس از فروش نيز كاهش خواهد يافت.

تشكيل گروه كاري هند و پاكستان براي بررسي
مشكلات اجرايي خط لوله صادرات گاز ايران
گروه اقتصادي: پس از امضاي تفاهم نامه ايران و پاكستان در زمينه طرح خط لوله صادرات گاز به هند منابع خبري هندي از تشكيل يك گروه كاري مشترك به سرپرستي معاونان وزراي نفت هند و پاكستان براي بررسي نحوه تامين مالي طرح و مسائل اقتصادي و قراردادي اين طرح خبر دادند.
به گزارش خبرنگار ما در اين كميته كه فعاليت به مدت دو روز ادامه يافت مسائل امنيتي و قانوني خط لوله كه حداقل ۷۶۰ كيلومتر آن از خاك پاكستان مي گذرد نيز بررسي شد.
طرح اوليه اين خط لوله در سال ۱۹۹۳ و در زمان سفر بي نظير بوتو نخست وزير وقت پاكستان به تهران از سوي مقامات ايراني مطرح شد.
اين طرح به دليل نياز هند به عنوان بزرگترين مصرف كنندگان نفت در آسيا براي حفظ رشد اقتصادي ۷ تا ۸درصد در سال به انرژي ارزان براي اين كشور بسيار مهم است. ولي منابع خبري و مسئولان اين كشور از مخالفت آمريكا با اجرايي شدن اين طرح به عنوان يك مانع سخن مي گويند.
اين نگراني ها اما هيچگاه به مخالفت هايي كه در ايران از سوي برخي كارشناسان و نمايندگان مجلس با اين طرح وجود دارد تعميم داده نمي شود.
در حال حاضر و عليرغم فراز و نشيب هايي كه در طول سالهاي اخير رخ داده اميدواري هند براي عملياتي شدن اين طرح افزايش يافته است.
طرح خط لوله صادرات گاز ايران به هند از طريق پاكستان از نظر امنيت و هزينه اجرايي اقتصادي قرين طرح قابل اتكا براي هند براي تامين امنيت انرژي اين كشور است.

ايران صاحب دوازدهمين نرخ بالاي تورم
بين ۲۳۴ كشور جهان
فارس: سازمان اطلاعات آمريكا (سيا) اعلام كرد: ايران در سال ۲۰۰۴ ميلادي با كسب نرخ تورم ۵/۱۵ درصدي بين ۲۳۴ كشور جهان، دوازدهمين نرخ بالاي تورم را به خود اختصاص داده است.
سازمان اطلاعات آمريكا (سيا) افزود: در سال ۲۰۰۴ ميلادي كشور زيمبابوه با كسب نرخ تورم ۱۳۳ درصدي رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داد و كشورهاي جمهوري دومينيكن و آنگولا به ترتيب با كسب نرخ تورم ۵۵ درصدي و ۸/۴۳ درصدي بين ۲۳۴ كشور جهان در رتبه هاي دوم و سوم قرار گرفتند.
در منطقه خاورميانه تنها عراق نرخ تورمي بالاتر از ايران به ميزان ۴/۲۵ درصد در سال گذشته داشته است.

ارائه سند كار شايسته به دولت
گروه اقتصادي:لايحه سند كار شايسته به دولت ارايه شده و اميد مي رود براساس برنامه چهارم اين سند در سالجاري به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.
ناصر خالقي وزير كار و امور اجتماعي با اعلام اين خبر اشاره اي به زمان ارايه اين سند به دولت نكرد ولي گفت: سند كار شايسته برپايه چهار مولفه اساسي حقوق بنيادين كار، حمايت هاي اجتماعي، اشتغال مولد و گفت وگوهاي اجتماعي و با تعيين وظايف هر يك از دستگاه هاي اجرايي تدوين و تقديم دولت شده است.

صادرات مجدد امارات به ايران از مرز
۷/۲ ميليارد دلار گذشت
مهر: سازمان گمرك امارات متحده عربي در گزارش سالانه خود اعلام كرد، صادرات مجدد امارات به ايران از مرز ۷/۲ ميليارد دلار گذشت. سازمان گمرك امارات اعلام كرد، ايران در سال ۲۰۰۴ ، ۱۳۴ ميليون و ۱۹۰ هزار دلار كالا به صورت مستقيم از اين كشور وارد كرده است كه به اين ترتيب ايران سومين كشور مقصد واردات دوبي بوده است.

قيمت طلا و ارز
نوع ---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۹۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۳۹


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |