چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۶ - Jul 13, 2005
گزارشي به مناسبت روز تأمين اجتماعي
انتظاراتي كه برآورده نشده است
002055.jpg
گروه اجتماعي: بيش از نيم قرن از فعاليت سازمان تأمين اجتماعي مي گذرد. در اهداف اوليه تشكيل اين سازمان فراگير بودن خدمات تأميني و رفاهي اجتماعي مد نظر قرار گرفت. اما رفته رفته اين سازمان به جاي رويكرد برون سازماني و توجه به تأمين جامعه و ايجاد امنيت روحي و رواني براي بيمه شدگان به رويكرد درون سازماني تغيير رويه داد. تا آن جا كه ساختار اداري و تشكيلاتي آن تناسب كمتري با كيفيت خدماتي پيدا كرد كه به بيمه شدگان ارائه مي شود.
اين سازمان كه هم اكنون به يكي از بزرگترين سرمايه گذاران در بخش هاي مختلف اقتصادي تبديل شده براي ارائه اغلب خدمات تعهد شده اش، بهانه هاي كمبود بودجه را دارد. گو اين كه بيمه شدگان تأمين اجتماعي در بسياري از موارد هم از امكانات و خدمات قابل توجهي بهره مي برند، ليكن، مشكلات عديده اين گروه از بيمه شدگان نياز به توجه بيشتري دارد كه مسئولان اين سازمان موظف به برآوردن آن هستند.
خبرگزاري مهر به بهانه ۲۵ تيرماه سالروز تأمين اجتماعي، گزارشي ارائه كرده است كه در ذيل مي آيد:با وجود اينكه اين سازمان داراي تعداد بيشمار بيمارستان ، درمانگاه و پلي كلينيك در سراسر كشور است، اما به دليل عدم ارائه خدمات مطلوب بيمه شدگان بيماران ترجيح مي دهند با وجود هزينه هاي بالا از مراكز درماني بخش خصوصي استفاده كنند.با توجه به اينكه مردم از نحوه خدمت رساني سازمانهاي بيمه اي و حمايتي رضايت چنداني ندارند و با توجه به اينكه درصد بسياري از مردم زير خط فقر زندگي مي كنند و از خدمات درماني با كيفيت مطلوب بهره مند نيستند، انتظار مي رفت با تشكيل وزارت رفاه و تامين اجتماعي شاهد تحولي در كيفيت ارائه خدمات به خصوص درماني باشيم كه متاسفانه چنين امري تا كنون محقق نشده است.
سازمان تامين اجتماعي يكي از اهداف خود را جلب رضايت بيمه شدگان خود مي داند در حالي كه با اتخاذ تصميماتي تنها موجبات نارضايتي بخش گسترده اي از بيمه شدگان را فراهم مي كند و اين در حالي است كه همه ماهه مبالغ زيادي بابت بيمه درماني از بيمه شده كسر مي شود بدون اينكه خدماتي در حد آنچه كه از آن به عنوان حق بيمه دريافت مي كند ارائه دهد.
پرداخت حق بيمه بالا از سوي بيمه شده اي كه مي بايست هزينه زيادي را بابت دارو ، ويزيت و بستري شدن بپردازد، چه مفهومي مي تواند داشته باشد ، بي شك انصاف نيست بيمه شده اي كه ماهانه حق بيمه بالايي پرداخت مي كند براي تهيه داروي خود هزينه بالايي را بپردازد و اين به طور حتم به معناي تحت پوشش بودن سازماني بيمه گر نخواهد بود.
از سوي ديگر سازمان تامين اجتماعي از وعده هاي خود نسبت به بازنشستگان سرباز مي زند و توجهي به هزاران مشكل اين قشر ضعيف در جامعه ندارد.
پرداخت پاداش پايان خدمت كارگران سازمان تامين اجتماعي تبديل به كلاف سردرگمي شده كه وظيفه پرداخت آن هنوز مشخص نشده و سازمان مديريت اين امر را وظيفه سازمان تامين اجتماعي و از سوي مسئولين سازمان تامين اجتماعي تامين اعتبار اين امر را وظيفه قانوني سازمان مديريت مي دانند و اين بازنشستگان هستند كه از اين دستگاه به دستگاه ديگري پاس داده مي شوند.به گفته يكي از مسئولين بازنشستگان تامين اجتماعي از بين ۲۰۰ هزار بازنشسته استان تهران فقط ۷۰۰ نفر امكان استفاده از تسهيلات رفاهي و تفريحي سازمان تامين اجتماعي را دارند و مابقي حتي از تسهيلاتي محدود نيز بي بهره هستند بنابراين مي توان اذعان داشت كه تسهيلاتي فراهم نيست كه بازنشستگان تامين اجتماعي از كمبود آن گله مند باشند.
سازمان تامين اجتماعي داراي ۹۶۰ هزار مستمري بگير است ضمن اينكه حداكثر حقوق ماهانه آنها ۱۵۰ هزار تومان است كه با توجه به معيار بانك مركزي براي تعيين خط فقر ، بايستي اذعان داشت همه بازنشستگان تامين اجتماعي زير خط فقر زندگي مي كنند.يك عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي به ضعف هاي موجود در سازمان تامين اجتماعي اشاره مي كند و مي گويد: از چندين قلم دارويي كه در دفترچه بيمه ذكر مي شود تنها يك يا دو قلم تحت پوشش سازمان هاي بيمه گر و به خصوص تامين اجتماعي است و بيمه شده مجبور است به داروهاي جزئي و كم اثر رضايت دهد.
دكتر مهرانگيز مروتي مي افزايد: اكثر داروهايي كه مورد نياز ضروري بيمه شده است ، تحت پوشش سازمانهاي بيمه گر قرار ندارد و بيمه شده مجبور است هزينه بالايي را بابت دريافت اقلام دارويي مورد نياز خود پرداخت نمايد.وي با بيان اينكه تمامي هزينه هاي دارويي بايد از سوي سازمانهاي بيمه گر و يا وزارت بهداشت و درمان پرداخت شود، تصريح مي كند: سازمانهاي بيمه گر بايد مجبور شوند تا تمامي اقلام دارويي را كه مورد نياز ضروري بيمه شدگان است در پوشش و تعهدات خود قرار دهند.
يكي از اعضاي كميسيون بهداشت مجلس در خصوص خدمات ارائه شده از سوي سازمان تامين اجتماعي مي گويد : سازمان تامين اجتماعي با توجه به تعرفه هايي كه براي پزشكان تعيين شده خدمات ارائه نمي كند و اين امر باعث شده تا درصد بالايي از مردم ترجيح دهند از بخش خصوصي خدمات دريافت كنند.

وكالت معاضدتي هر وكيل از ۱۰ پرونده
كانون وكلا با درخواست قوه قضائيه موافقت كرد
گروه اجتماعي: زهرا رفيعي- در سه ماهه اول امسال ۲۶۵ پرونده در دادسراي انتظامي كانون وكلاي تهران براي برخورد با وكلاي متخلف تشكيل شده است.
جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به جلسه اخير مسئولان قوه قضائيه با نمايندگان كانون وكلا گفت:  طبق گزارش هاي جلسات مسئولان مبتني بر همكاري كانون وكلا مشاوران ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه و دستگاه قضايي است. آنها آمادگي كامل خود را براي اجراي بخشنامه رئيس قوه قضائيه مبني بر ورود وكيل در پرونده ها اعلام كرده اند.
بر اساس اصلاحيه اي كه اخيراً به تصويب رئيس قوه قضائيه رسيده است ماده اول، «آئين نامه اجرايي مواد ۳۱ و ۳۲ قانون اصلاح پاره اي از قوانين دادگستري مصوب سال ۱۳۵۶» تغيير يافت. در اين ماده اقامه كليه دعاوي مدني و حقوقي و نيز شكايت از آراء و دفاع از آنها در دادگستري با دخالت وكيل دادگستري يا مشاوران حقوقي ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه خواهد بود. اشخاص حقيقي در موارد زير شخصاً مي توانند حسب مورد درخواست دادرسي و اقامه دعوا كنند: تصميم دادگاه نسبت به بضاعت يا عدم توانايي اشخاص براي تأديه حق الوكاله، دعاوي اعسار از پرداخت هزينه دادرسي و اعسار از محكوم به گواهي وراثت و حضانت و ملاقات اطفال، حكم رشد، نصب قيم، ضم امين و عزل آنها و درخواست سرپرستي طفل بي سرپرست، طلاق توافقي و درخواست اخذ اجازه و درخواست احراز غير ممكن بودن استيذان از پدر يا جد پدري از دادگاه مصاديق مواد ۱۰۴۳ و ۱۰۴۴ قانون مدني، كليه دعاوي مالي كه خواسته يا ارزش آن ده ميليون ريال يا كمتر باشد و دعاوي مالي كمتر از پنجاه ميليون ريال كه خواسته صرفاً مطالبه وجه باشد، تقاضاي تخليه مصداق ماده ۳ ناظر بر ماده ۲ قانون روابط موجر و مستأجر، درخواست تأمين دليل و دستور و سازش موقت و درخواست سازش مصاديق مواد ۱۷۸ لغايت ۱۹۳ قانون آئين دادرسي مدني و مراجعه به دادگاه حسب مورد براي تعيين داور و اعتراض شخص ثالث طبق يكي از تبصره هاي اين ماده اقامه دعوا توسط وكيل يا مشاوران حقوقي مانع از حضور موكلين در دادگاه و شركت در دفاع نيست.
فريده غيرت نايب رئيس كانون وكلا در مورد جلسه مشترك كانون با مسئولان قضايي گفت: بر اساس توافقات انجام شده كانون وكلا تصميم دارد كه اداره معاضدت قضايي خود را توانمند تر كند؛ به طوري كه براي اجرايي شدن ماده ۳۱ و ۳۲ قانون اصلاح پاره اي از قوانين دادگستري و آئين نامه جديد قوه قضائيه پيشنهاد پذيرش وكالت سالانه ۱۰ پرونده به جاي ۳ پرونده به صورت معاضدتي در دستور كار كانون وكلا قرار گرفته است.وي با اشاره به محاسن اين طرح گفت: كانون وكلاي مركز روزانه به ۸۰ پرونده به صورت معاضدتي رسيدگي مي كند. اخيراً با همكاري دادگستري تهران در مجتمع هاي باهنر و بهشتي اتاقهايي براي ارائه خدمات رايگان معاضدت قضايي و همچنين داوطلبانه وكلا در نظر گرفته شده است.چندي پيش يكي از نمايندگان مجلس نسبت به دريافت حق الوكاله بيش از تعرفه در نظر گرفته شده از سوي وكلا مطالبي را گفته بود، جمال كريمي راد در اين باره گفت: وكلا موظف هستند كه بر طبق تعرفه عمل كنند. عمل به اين موضوع، به كانونها ابلاغ شده است. اين در حالي است كه قوه قضائيه هم بر دريافت تعرفه ها نظارت دارد.فريده غيرت نايب رئيس قوه قضائيه در مورد اظهارات نماينده مجلس در مورد تعرفه دريافتي وكلا گفت: تعرفه حق الوكاله از سوي وزارت دادگستري تعيين مي شود و آنها براي هر پرونده تمبر باطل مي كنند. بنابراين كانون وكلا نسبت به ميزان آن دخالتي ندارد. اگر وكيلي خلاف تعرفه عمل كند بر اساس موازين قانوني به دادسراي تخلفات وكلا واقع در كانونهاي وكلا ارجاع داده مي شود و پس از صدور قرار مجرميت به دادگاه هاي انتظامي فرستاده مي شود.

موتورسيكلت هاي سازمان ملل به
معتادان خدمات ارائه مي كنند
گروه اجتماعي:دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ۳۸ دستگاه موتورسيكلت به منظور كاهش زيان هاي مواد مخدر به سازمان بهزيستي اهدا كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، روبرتو آربيتريو نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر در مراسم اهداي اين موتورسيكلت ها اظهار داشت: ايران كشوري است كه در خط اول مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و لازم است كه يك همكاري قوي بين بخشي و از پيش تعيين شده اي در اين خصوص صورت گيرد.
وي افزود: اين اقدام به منظور ارائه خدمات بهداشتي به معتادان پرخطر صورت گرفته، تا بتوانند از اين امكانات بهداشتي سيار به نحو بهتري استفاده كنند.
وي افزود: با توجه به اينكه آمار مبتلايان به ايدز از راه تزريق در ايران بالاترين رقم را به خود اختصاص داده، در اختيار قراردادن چنين امكاناتي تا حدود زيادي مي تواند، از خطرات وارده بر جامعه بكاهد.دكتر راه چمني، رئيس سازمان بهزيستي نيز در اين مراسم ضمن تقدير از تحويل موتورسيكلت ها، از راه اندازي بيمارستان ۴۰۰ تختخوابي معتادان خياباني هم زمان با هفته بهزيستي خبر داد.
راه چمني همچنين گفت: در سال گذشته در كلانشهرها ۶۵۰ هزار قرص متادون و ۳۵۰ هزار سرنگ توزيع شده كه با برآوردي بر روي اين اقدام مي توان دريافت تا چه حد در مسير كاهش زيان گام برداشته شده است.
دكتر رفيعي مدير كل دفتر پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي كشور نيز در اين مراسم گفت: كمبود اعتبارات در زمينه كاهش زيان منجر به اين شد كه نتوانيم به شكل مستقيم و از طريق وسايل نقليه خدمات بهداشتي به مبتلايان اعتياد ارائه داده شود و اهداي موتورسيكلت هاي دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل مي تواند در تهران و ديگر استانها در ارائه خدمات مستقيم نقش مؤثري داشته باشد. از اين طريق مي توانيم داروهايي از قبيل نالتركون را نيز در اختيار مبتلايان به اعتياد قرار داده و از پيش روي بيماري ها و خطرات اعتياد تا اندازه قابل توجهي جلوگيري كنيم.

با هدف كاهش آسيبهاي اجتماعي مبلغين
فرهنگي و ديني به مناطق محروم اعزام شدند
گروه اجتماعي: به منظور توسعه عدالت فرهنگي و جهت تبيين و گسترش فرهنگ و ارزشهاي اسلامي طرح روحانيون مستقر توسط سازمان تبليغات اسلامي آغاز و هم اكنون حدود ۱۰۰۰ نفر از مبلغين با هجرت به مناطق روستايي و محروم كشور به فعاليتهاي فرهنگي و تبليغي مشغولند.
حجت الاسلام والمسلمين موسي پور، معاون سازمان تبليغات اسلامي در يك گفت وگوي خبري افزود: براساس آمار، حضور اين عزيزان در مناطق محل استقرار موجب كاهش ناهنجاريهاي اجتماعي و آسيب هايي از قبيل اعتياد و ارتقاي فرهنگ عمومي بوده است.وي افزود: روحانيون مستقر علاوه بر امور آموزشي تبليغي و ارايه خدمات ديني در كارهاي عام المنفعه و پيشبرد طرحهاي عمراني و احداث مراكز فرهنگي و ديني نقش ارزنده اي داشته اند.معاون سازمان تبليغات اسلامي با اشاره به همايش سفيران نور گفت: در اين همايش منتخبين روحانيون مستقر سراسر كشور و مسئولين اجرايي طرح استقرار حضور دارند و به مدت دو روز با تشكيل پنج كار گروه: فرهنگي، آموزشي، منشور تبليغ، تبليغ در مناطق ويژه كارگروه پشتيباني به بازبيني و بررسي راهكارهاي بهينه سازي و كارآمدي بيشتر طرح مي پردازند.

در طرح پزشك خانواده: سرانه درمان
هر روستايي ۶۷۰۰ تومان است
گروه اجتماعي: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: در طرح پزشك خانواده خدمات را به صورت سرانه خريداري كرده ايم نه به عنوان قراردادي با فرد پزشك. بر اين اساس سازمان بيمه خدمات درماني به ازاي خدمت هر نفر جمعيت روستايي ۶۷۰۰ تومان به وزارت بهداشت پرداخت مي كند.
مسعود پزشكيان در گفت وگو با فارس افزود:كل اعتبار اجراي طرح پزشك خانواده و بيمه روستائيان بر اساس مصوبه مجلس۳۹۰ ميليارد تومان است كه قرار شده اين مبلغ به وزارت بهداشت براي ارائه خدمت به روستائيان پرداخت شود، سرانه هر روستايي ۶۷۰۰ هزار تومان ميانگين بين ۶۲۰۰ تا ۷۴۰۰ در نظر گرفته شده است به طوري كه در حقيقت روستاها به صورت سرانه و شهرها به ازاي ارائه خدمت اداره مي شود. وي گفت :در زمان حاضر سرانه خدمات درماني در شهرها ۳۵۰۰ تومان است، كل سرانه بيمه روستايي در زمان حاضر۱۵۰۰ تومان است يعني الان و قبل از اجراي طرح پزشك خانواده سه برابر كمتر پول داريم.
وي گفت: متاسفانه هنوز پولي از اعتبارات طرح پزشك خانواده تخصيص پيدا نكرده است اما چون فكر مي كنيم اين پول تخصيص پيدا مي كند كار را شروع كرده ايم و سازمان مديريت هم قول داده تا يك هفته آينده تخصيص اوليه را انجام دهد. ما اميدواريم مشكلي پيش نيايد و مطمئنا پيش نمي آيد و در يك ماه باقيمانده از دولت در تمام روستاهاي كشور كه مركز بهداشتي درماني داريم و شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر كه نزديك ۲۸۰۰ مركز بهداشتي درماني است هم نيروها را مستقر مي كنيم و هم آزمايشگاه و امكانات اوليه مستقر مي شود. براساس اين گزارش، معاون سلامت وزارت بهداشت از تدوين محتواي آموزشي براي پزشكان خانواده بر حسب گروه هاي سني و بيماريهاي خاص خبر داد و اعلام كرد:  در بيمه روستاييان تا قبل از تربيت پزشكان خانواده از پزشكان عمومي استفاده مي شود.
همچنين به گزارش ايسنا دكتر محمد اسماعيل اكبري ديروز در كارگاه توجيهي - آموزشي طراحي نظام آموزش پزشك خانواده با اعلام اين مطلب كه در هيچ نظام پيشرفته سلامت دنيا ارائه خدمت جز از طريق پزشك خانواده امكانپذير نيست، اين كه پزشكي خانواده متفاوت از پزشكي عمومي است، اظهار كرد:  در اين ساختار آموزش و محتويات آموزشي به كار گرفته شده از درجه اهميت خاص و بالايي برخوردارست. وي در ادامه توضيح داد: اين ساختار آموزشي بايد مستمر،  هدفمند و داراي محتويات تعريف شده باشد و اين محتويات به جهت تناوب آموزش حتي در مناطق مختلف كشور با كتاب هاي مرجع در حال تدريس در دانشگاه ها كاملا متفاوت است. وي با بيان اين كه آموزش نه براي پزشك خانواده بلكه براي پزشكي خانواده و تيم سلامت است، افزود: اين آموزش بايد قابليت ارزشيابي و تكرار را داشته باشد و متوليان امر تا عدم حصول به نتيجه از اجراي آن دست برندارند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |