چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۶ - Jul 13, 2005
احمدي نژاد در مجلس:
در اداره كشور شاهد شگفتي خواهيد بود
عكس: عطا طاهركناره
002094.jpg
002106.jpg
گروه سياسي: رئيس جمهور منتخب ملت ايران با بيان اينكه هيچ كس از اعضاء كابينه من اطلاعي ندارد، گفت: گمانه زني هايي كه در اين زمينه در رسانه ها انجام مي شود تقريباً به هيچ وجه واقعيت ندارد و كسي به غير از خودم از كابينه خبر ندارد.
به گزارش خبرنگار ما، محمود احمدي نژاد منتخب مردم در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ديروز عصر، پس از نشست صميمانه با نمايندگان مجلس و در گفتگوي مشترك با رئيس مجلس و در حضور خبرنگاران داخلي و خارجي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: همانطور كه مي دانيد جايگاه مجلس در نظام جمهوري اسلامي بسيار ويژه است،  چرا كه مجلس عصاره ملت، در راس امور، خانه ملت، چشم بيدار ملت و فريادگر مطالبات به حق ملت است.
وي تصريح كرد: جايگاه مجلس در نظام جمهوري اسلامي بسيار جايگاه برجسته و شايسته و ويژه اي است و خوشبختانه هم مجلس ما برآمده از ملت است و هم دولت منتخب برآمده از اراده و خواست ملت عزيز است.
احمدي نژاد افزود: براي ساختن كشور و رفع مشكلات همه ارگان ها و نهادها به خصوص مجلس و دولت بايد دست به دست هم بدهند و در يك فضاي پر از تفاهم و پر از همدلي كشور را بسازيم و مشكلات را برطرف كنيم و به سرعت ايران را به جايگاه شايسته خود برسانيم.
وي با بيان اينكه خوشبختانه بين دولت و مجلس آرمان هاي مشترك فراواني وجود دارد، گفت:  امروز در مجلس و دولت برآمده از راي ملت آرمان عدالت خواهي، مبارزه با فقر، فساد و تبعيض، گسترش وحدت، محبت،  همدلي و صميميت و آرمان خلاقيت و ساختن كشور عزيزمان موج مي زند.
احمدي نژاد بيان داشت:  دولت و ملت در ديدگاه هاي اساسي و جهت گيري هاي ملي و خدمت به مردم وجه مشترك فراواني دارند و هم دل و هم جهت هستند.
رئيس جمهور منتخب مردم كشور اضافه كرد: ضروري بود در ابتداي انتخاب ملت و قبل از رسميت دولت يك نشست صميمانه با مجلس داشته باشيم و حرف ها را بگوييم و بشنويم و تجديد عهد بكنيم و خوشبختانه با ابتكار عمل رئيس محترم مجلس و هيات رئيسه امروز اين اتفاق افتاد.
وي در خصوص نشست مشترك مجلس و دولت گفت:  جلسه اي بسيار صميمي داشتيم و عزيزان ما در مجلس ضمن تاكيد بر آرمان هاي انقلاب و آرمان هاي مشترك دولت و مجلس، نظرات خود را در باره راهكار ها و چگونگي تحقق آنها بيان داشتند، بنده هم به همين ترتيب و رياست محترم مجلس هم بحث ها را جمع بندي كردند.
احمدي نژاد خاطرنشان ساخت: بسيار خوشحالم و خدا را سپاسگزارم و اميدوارم كه در سايه اين همدلي كه براساس اعتقادات ديني و آرمان هاي ملي و قانون اساسي شكل گرفته است، پس از استقرار دولت شاهد شكوفايي، تحول و توسعه فعاليت هاي دولت و مجلس در خدمت رساني به مجلس و رفع مشكلات باشيم.
وي با تاكيد بر اينكه به دنبال كابينه منسجم هستيم، گفت:  از اختلاف نظرها و واگرائي هاي درون دستگاه هاي اجرايي صدمات سنگيني خورده ايم، بنابراين با مشورت و با همدلي همه نخبگان عزيز دنبال يك كابينه همگرا، منسجم و كارآمد هستيم.
رئيس جمهور منتخب در پاسخ به اين سوال كه براي تشكيل كابينه خود از احزاب سياسي كمك خواهيد گرفت،  گفت: مرزبندي هاي سياسي و حزبي در اداره كشور نقشي ندارد و اصولاً معياري براي انتخاب اعضاء كابينه محسوب نمي شود، معيارهايي كه ما اعلام كرده ايم تعهد، تخصص، سلامت، كارآمدي، شجاعت، مردمي بودن، همگرايي و انعطاف پذيري است.
منتخب مردم افزود:  اصولاً اين مرزبندي هاي سياسي در انتخاب كابينه نقش ندارد، همانطور كه ديديم در نگاه ملت هم نقشي نداشت.
احمدي نژاد در پاسخ به سوالي در باره سهم خواهي مجلس از كابينه، گفت:  اصولاً شأن مجلس بالاتر از آن است كه سهم خواهي كند، اينكه دولت منتخب ملت، اصولا يك دولت كاملاً مردمي است و وامدار احزاب و گروه ها نيست ولي بنده خودم از رئيس مجلس درخواست كردم تا طراحي بكنند براي اينكه ما در يك همدلي و مشورت نزديك با نمايندگان كار را به جلو ببريم.
وي افزود: رئيس مجلس هم بزرگواري كردند و با مشورت با نمايندگان طراحي بسيار خوبي انجام دادند و بنده هم با فراكسيون هاي مجلس ديدار كرده ام و بدانيد حوزه مشورت هيچ گاه انحصاري و معدود نيست.
وي ادامه داد:  خوشبختانه با نمايندگان مجلس كه ديدار كرده ام نيز هيچ گاه چنين ديدگاهي نداشته اند و من شأن مجلس را بالاتر از آن مي دانم. البته گفتگو و مشاوره امري لازم است.
احمدي نژاد تاكيد كرد:  در جلسه ديروز از نمايندگان مجلس استدعا كردم كه هم ما را ياري دهند و هم بعد نظارتي مجلس را تقويت كنند،  دولت و مجلس درست است كه دو قوه هستند اما مجموعه اي از پيكره واحد هستند، درست است كه وظايف مختلفي را ايفاء مي كنيم، اما هر دو يك بدن را راهبري مي كنيم و يك هدف مشترك را تعقيب مي كنيم و خوشبختانه همدلي بسيار بالايي است و نگرش ها هم بسيار بالا است.
وي در پاسخ به اين سوال كه از كابينه شما به عنوان كابينه شگفتي ها نام برده مي شود، علت اين امر چيست،  گفت: اين انتخاب، انتخاب شگفتي ها بود و مردم در اين انتخابات گفتند كه روش ديگري را مي پسندند و خواهان تحول، عدالت، خدمت گذاري بي منت و دخالت گسترده تر در اداره امور هستند.
وي افزود: طبيعي است كابينه اي كه تشكيل مي شود بايد اين خواسته هاي ملت را پاسخ بدهد،  البته به نظر من در اداره كشور حتماً شاهد شگفتي خواهيد بود و يك راه و رسم هايي كه طي چند سال گذشته شكل گرفته بايد متحول بشود و حتماً اين موارد نمادي از شگفتي خواهند بود.
احمدي نژاد بيان داشت:  اگر فكر مي كنيد در كابينه دنبال آدم هاي عجيب هستيم اينگونه نيست بلكه تحول در نگاه، تحول در شيوه مديريت و تحول در مشي مديريت از جمله اين شگفتي ها خواهد بود.
وي در مورد سياست هسته اي ايران، گفت: امروز دولت عزيز ما مستقر است و در چارچوب قوانين تصميم گيري مي كند و همه تصميمات دولت فعلي مورد احترام است و قطعاً دولت آينده تدابير و طراحي هاي جديدي خواهد داشت كه به وقت آنها را اعلام خواهيم كرد.
احمدي نژاد در پاسخ به سوالي در خصوص توجه دولت آينده به بورس و بازار سهام، بيان داشت:  بازار سهام و بورس در دولت آينده جايگاه ويژه اي دارد، در بورس چند اصلاحات بايدانجام شود تا مردم اعتماد كنند و وارد بورس شوند، اينكه بايد تحولات و تاملات بورس بسيار شفاف باشد و نبايد اطلاعات محرمانه باشد.
شهردار سابق تهران افزود: بورس بايد از سيطره چند شركت دولتي كه با تفاهم و توافق تعاملات بورس را تحت تاثير قرار مي دهند خارج شود و «بورس» بشود.
اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: فكر مي كنم با اين اصلاحات بازار بورس بسيار رونق خواهد گرفت و بابت پشتوانه اقتصاد و توليد ملي خواهد شد.
احمدي نژاد در پايان گفت:  عده اي قبل از انتخابات مردم را به تحريم تشويق مي كردند و حالا تخريب مي كنند به اين خاطر فكر مي كنم آنها ملت ما را نمي شناسند و در برابر عظمت ملت ما سر فرود آورده اند.
حداد عادل: اين حق رئيس جمهور است كه وزرا را خود انتخاب كند
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس فهرستي براي كابينه دولت پيشنهاد نمي كند و اين حق دولت و رئيس جمهور است كه خود، وزرا را انتخاب كند.
به گزارش خبرنگار ما، غلامعلي حداد عادل نيز ديشب پس از پايان جلسه مشترك مجلس و رئيس جمهور منتخب و پيش از سخنان احمدي نژاد در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي با اشاره به صميمي بودن اين نشست اظهار داشت: آقاي احمدي نژاد به دعوت هيات رئيسه مجلس حضور پيدا كردند و نمايندگان در اين جلسه اصل خود بر همكاري با دولت آينده، معيار مجلس براي راي به كابينه و گوشه هاي از مشكلات اجتماعي را مطرح كردند.
وي با بيان اينكه مجلس دنبال سهم خواهي از رئيس جمهور نيست، تصريح كرد: مجلس با نهايت همدلي و همكاري و دقت در چارچوب قانون اساسي به وظايف خود عمل مي كند.
حداد عادل گفت: اميدوارم همه وزراي پيشنهادي بالاترين راي را در مجلس بياورند تا دولتي مصمم و مقتدر آغاز به كار كند.
وي گفت: سختگيري به معناي مخالفت با دولت آينده نيست.
حدادعادل تاكيد كرد: دولت و مجلس دست به دست هم مي دهند و راه را براي سازندگي ايران هموار مي كنند.
تاكيد مشترك بر همكاري مثبت و سازنده بين دولت و مجلس
سخنگوي هيات رئيسه مجلس نيز پس از جلسه عصر ديروز رئيس جمهور منتخب با نمايندگان مجلس كه به صورت غيرعلني و غيررسمي در صحن علني مجلس برگزار شد، استفاده از وزراي كارآمد، باورداشتن و آشنايي به مطالبات مردم متدين، متخصص، داشتن سوابق پاك، استفاده از مديران باتجربه و همگوني در دولت را از ويژگي هايي برشمرد كه نمايندگان فراكسيون ها در اين جلسه بر آن تاكيد داشتند. محسن كوهكن با بيان اينكه محمود احمدي نژاد در ادامه ديدگاه هاي خود را در خصوص چگونگي انتخاب وزرا و تشكيل كابينه متذكر شد، اظهار داشت: آقاي احمدي نژاد مجلس شوراي اسلامي را شاداب ترين و آزاد ترين مجلس دنيا دانست.
عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه دكتر احمدي نژاد دانش، تخصص، تعهد،  دينداري، سلامت، پاكي، كارآمدي، شجاعت در تصميم گيري، پيروي از اعتدال، مردمي بودن، توجه داشتن به اولويت هاي مردمي، عدالت محور و تحول گرا بودن را از ويژگي هاي وزراي دولت خود برشمرد، اظهار داشت: از نگاه وي مهمتر از اين ويژگي ها همگرايي در كابينه است و اعضاي كابينه بايد به صورت يك مجموعه واحد عمل كنند نه جزاير مستقل از هم.
كوهكن ادامه داد:  آقاي دكتر احمدي نژاد از مجلس شوراي اسلامي خواست تا با اعمال وظيفه نظارت خود ما را در پيشبرد امور همراهي كنند.

خاتمي:
اگر مطبوعات منتقد دولت نباشند جامعه اصلاح نمي شود
002103.jpg
ايسنا: حجت الاسلام سيد محمد خاتمي، رييس جمهور، صبح ديروز با حضور در موسسه و روزنامه ايران، از بخش هاي مختلف اين موسسه ديدار كرد.
رئيس جمهور پس از بازديد در جمع دست اندركاران موسسه ايران تأكيد كرد: «راه همسو شدن با جامعه و كمك كردن به آن براي تحرك در مسير تكامل، چيزي جز گفت وگو و تعامل نيست، نه ستيز، اجبار و تحميل.»
سيد محمد خاتمي، در سخناني در جمع مديران و اعضاي اين موسسه افزود: «تحولات، ارزان و آسان به دست نمي آيد؛ آنان كه در انتظار دستاوردهاي بزرگ در عرصه اجتماعي بدون پرداخت هزينه و بدون صبوري هستند، دچار وهم اند.»
خاتمي اظهار داشت: «نمي شود يك فرد و دولت در عرصه بين الملل از گفت وگو و تعامل سخن بگويد و در درون جامعه خود از آن غافل بماند و بنا را بر زور و القاء يكطرفه قرار دهد. كسي كه در متن جامعه خود توان طرح گفت وگو را ندارد، نمي تواند در عرصه جهاني، منادي طرح گفت وگو باشد.»
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: «كوشيده ام ميان نخبگان با نخبگان، نخبگان با دولت و دولت با نخبگان، نخبگان با مردم و مردم با نخبگان، اصل استراتژي گفت وگو و تعامل برقرار شود و طبيعي است در اين عرصه، رسانه به طور كلي و به طور خاص مطبوعات مورد توجه ويژه اند و در تأمين اين راهبرد نقش ويژه دارند.»
خاتمي گفت: «كوشيده ام بر اين اصل استوار باشم كه در عرصه مطبوعات بايد از حقوق اساسي مردم دفاع كرد و اطلاع رساني به مردم بايد در جهت آگاهي بخشي به آنان نسبت به اين حقوق باشد.
همچنين از حقوق قانوني رسانه دفاع و آن را به عنوان يك پديده در عصر حاضر كه جز تفاهم و گفت وگو راهي براي پيشرفت در آن نيست، معرفي كنم.»
وي خاطرنشان كرد: «همواره به دولت، حاكميت و مطبوعات توصيه كرده ام بر سه اصل اقتدار ملي يعني مصالح ملي، وحدت و منافع ملي حركت كنند و تلاش كردم اين اصل را بقبولانم كه حكومت به كمك صاحبنظران و نمايندگان بخشهاي مختلف بايد به يك توافق درمورد منافع و وحدت ملي و مصالح ملي برسد و دولت و ملت بر اين سه اصل، پايه اقتدار ملي را تضمين كنند؛ اما اگر چنين شد و خواستيم در وراي اين توافق با آيينه و مظهر انديشه، يعني مطبوعات برخورد كنيم، بخشي از نخبگان را به حاشيه رانده ايم كه روز به روز بزرگتر مي شوند و روزي اين حاشيه از متن بزرگتر خواهد شد كه بزرگترين تهديد، براي هر نظام است.»
حجت الاسلام سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور در ادامه سخنانش پس از بازديد از موسسه فرهنگي مطبوعاتي ايران، افزود: «در اين مدت كامروايي ها و ناكامي هاي فراوان شاهد بوده ايم و نيز افراط و تفريطهايي در برخي از رسانه هاي نوپا و عبور آنها از مرحله نقد كه حيات مطبوعات است به وادي تخريب را نيز شاهد بوديم.»
وي افزود: خوشحالم از اين كه در پايان دوره مسئوليتم يكي از مهم ترين خواسته هاي جريان اصلاحات، امروز از سوي رئيس قوه قضاييه و رئيس كل دادگستري مطرح مي شود.
خاتمي  ابراز اميدواري كرد حكومت به خوبي آموخته باشد كه سخت گيري نتيجه سخت مي دهد و افراط و تفريط هميشه بد و در دوران گذار بدتر است.
خاتمي گفت: «از همه روزنامه نگاران كه همسو با دولت اصلاحات تلاش كردند، آن را نقد كردند، گفت و گو كردند، اطلاع رساني كردند تشكر مي كنم و هم چنين از صميم قلب از همه مطبوعات مخالف و منتقد دولت نيز سپاسگزارم كه اگر آنها هم نبودند، ما در جامعه مان شاهد شور و تحول و اصلاح امور نبوديم.»
رئيس جمهور با تشكر از همه آنهايي كه قلم به دست مي گيرند و مي نويسند چه مخالف دولت و چه موافق دولت افزود: «اميدوارم دولت جديد كه با آراي مردم روي كار آمده است در پاسداري از مطالبات مردم كه در اين آرا تجلي پيدا كرد موفق باشد. همه ما موظفيم كمك كنيم كه دولت موفق باشد؛ چرا كه موفقيت دولت، موفقيت كل ايران است. اميدوارم شاهد رويكرد جديدي به خصوص با نظرهاي مترقيانه رياست محترم قوه قضاييه شاهد رويكرد جديد و منطقي تر نسبت به رسانه ها و مطبوعات باشيم و مثل دوران گذشته، روزنامه هاي مخالف و منتقد از امنيت برخوردار باشند.»
در پايان از سوي موسسه ايران، خبرنگاران و روزنامه نگاران اين موسسه لوح سپاس به رئيس جمهور اهدا شد.

با پيام مقام معظم رهبري برگزار شد
يادواره سراسري شهداي گمنام و مفقودالاثر
مقام معظم رهبري: درس بزرگ شهيدان عزيز كه لحظه اي نبايد از آن غفلت شود، آن است كه جان را و همه آنچه را كه براي ما عزيز است، بايد هرگاه كه لازم شود سپر بلاي ارزشهاي اسلامي كنيم
همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) اولين يادواره سراسري شهداي گمنام و مفقودالاثر كشور توسط قرارگاه عاشقان شهادت و با حضور خانواده هاي معظم شهداي مفقودالاثر، حضرت آيت الله مصباح يزدي، سردار صفاري فرماندهي نيروي دريايي سپاه و ابوترابي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
اين مراسم با پيام مقام معظم رهبري كه توسط حجت الاسلام والمسلمين شاه حسيني قرائت گرديد، آغاز شد.
مقام معظم رهبري در اين پيام اشاره فرمودند: درس بزرگ شهيدان عزيز كه لحظه اي نبايد از آن غفلت شود، آن است كه جان را و همه آنچه را كه براي ما عزيز است، بايد هرگاه كه لازم شود، سپر بلاي ارزشهاي اسلامي كنيم و با همه وجود از حاكميت اسلام كه مايه عزت و شرف و آزادگي است، دفاع نماييم.
رهبر انقلاب در ادامه افزودند: دفاع از اسلام امروز نيز مانند صدر اسلام جز با گذشت و فداكاري ممكن نيست و جان و مال و تلاش و دانش و آبرو و همه داشته و اندوخته مسلمانان صادق بايد هرگاه لازم شود در راه دفاع از  آن حقيقت روشن و مقدس صرف شود.
در ادامه محمدرضا جعفري دبير يادواره شهداي گمنام و مفقودالاثر كشور گزارشي از چگونگي برگزاري يادواره ارائه و اظهار داشت: قرارگاه عاشقان شهادت به عنوان محور شهادت و شهادت طلبي، شهادت محوري را به عنوان يك اصل قرار داده است و برگزاري سراسري اولين يادواره شهداي گمنام و مفقودالاثر را از افتخارات خود مي داند.
وي افزود: اين يادواره در سراسر كشور و با كمترين هزينه و با مشاركت مردم و بسيجيان عزيز اجرا شده است.
سپس حضرت آيت الله مصباح يزدي كه از شخصيت هاي مدعو اين مراسم بزرگ بود، طي مطالبي يادآور شدند: با توجه به اهميت شهادت در اسلام طبعا اين سئوال در اذهان پديد مي آيد كه فداكردن قطره اي از خون تا چه اندازه اي در درگاه خدا ارزش دارد؟ شايد تنها براي برخي از راه تعبد اين مسئله قابل قبول باشد كه شهيد شدن و شهادت انسان را تا مقام اولياء بالا مي برد، البته شهدا از لحاظ مقام و منزلت يكسان نيستند و مراتب مختلفي از لحاظ نزديكي به خدا و فضايل انساني دارند كه بستگي به مراتب عبادت آنهاست. عزيزترين چيز براي انسان زنده ماندن است و وقتي جواني در عنفوان جواني با هزاران آرزو حاضر باشد جان خود را در پيشگاه خدا فدا كند براي اين كار ارزش والايي در نظر گرفته خواهد شد لذا بهايي كه به شهادت داده مي شود، قابل مقايسه با هيچ چيز نيست.
سخنران بعدي اين يادواره سردار صفاري فرمانده نيروي دريايي سپاه در سخنان مبسوطي ضمن تسليت ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: در طول شبانه روز وقتي نماز مي خوانيم بارها از خداوند مي خواهيم ما را در راه كساني كه به آنها نعمت كامل داده، قرار دهد. وقتي بررسي  كنيم مي بينيم شهدا كساني هستند كه به صورت اسوه و الگو براي همه ما شناخته شده اند و خداوند نعمت كامل را به آنها عطا كرده است.
در پايان اين يادواره، آثار برتر و نويسندگان آنها معرفي و هدايايي به رسم يادبود دريافت كردند. در بخش مقاله، ليلا اصل حسيني، زهرا پيامرثي، ولي الله اردشيري، محمد مستقيمي، مصطفي حيدري، علي اصغر محقق، زهرا رضاخاني، محمدحسين مرداني، علي شريعتي، فاطمه مفرج، مريم نظري، مريم رضايي، جعفر وفا و سوسن سليمي، در بخش عكس فاخته جلاير نژاد، حسين ميرزامحمدي و سيد حميد هاشمي، در بخش شعر علي حيدري، محمدجواد شاهمرادي و مرضيه جعفري و در بخش فيلم، حسن نيكبخت برگزيدگان اولين يادواره سراسري شهداي گمنام و مفقودالاثر بودند.

كره شمالي:
اگر تهديد آمريكا نباشد به سلاح هسته اي نيازي نداريم
كره شمالي اعلام كرد، اين كشور در صورتي كه از سوي آمريكا تهديد نشود، به تسليحات هسته اي نياز ندارد.
به گزارش آسوشيتدپرس، روزنامه دولتي رودونگ شينمون نوشت: ما تمايل نداريم براي هميشه به تسليحات هسته اي مجهز باشيم، در صورتي كه تهديد آمريكا عليه كره شمالي از بين رود و سياست خصمانه اش را كنار گذارد، به وجود هيچ سلاح هسته اي نياز نخواهد بود.
از سوي ديگر شوراي امنيت ملي كره جنوبي اعلام كرد:  در ديدار مقامات عالي رتبه امنيتي كره جنوبي پيشرفت در خلع سلاح كره شمالي خواسته شده تا جامعه بين المللي باور كند كه اين مذاكرات وارد يك مرحله بنيادين شده است.
از سوي ديگر يك مقام عالي رتبه آمريكايي همراه كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرد، مقامات رسمي كره شمالي احتمالا در حال آماده سازي افكار عمومي براي برچيدن برنامه تسليحات هسته اي هستند.
هيرويوكي هوسودا، دبير كابينه ژاپن ديروز اعلام كرد: ژاپن، كره جنوبي و آمريكا سعي دارند مذاكرات سه جانبه اي را در آستانه مذاكرات شش جانبه به انجام برسانند.
هوسودا اظهار داشت: ما اميدواريم تا اوايل هفته آتي نشستي را داشته باشيم.
يك روزنامه كره جنوبي نيز نوشت، دور بعدي مذاكرات خلع سلاح كره شمالي آخرين شانس براي حل اين مساله از طريق مذاكره پيش از تحريمات احتمالي در شوراي امنيت سازمان ملل خواهد بود.
از سوي ديگر سخنگوي وزارت خارجه چين در اين باره اعلام كرد، پكن پايتخت چين به عنوان ميزبان مذاكرات شش جانبه حل مساله هسته اي كره شمالي در حال آماده سازي براي برگزاري اين نشست است . مذاكرات شش جانبه با حضور آمريكا ، چين ، كره جنوبي، روسيه و ژاپن برگزار مي شود و قرار است دور چهارم اين مذاكرات، ماه جاري ميلادي و پس از اعلام آمادگي پيونگ يانگ برگزار شود.
به همين منظور صبح ديروز فرستاده ويژه رييس جمهور چين وارد كره شمالي شد.

ديروز در مجلس
كليات لايحه اصلاح تأسيس مدارس غيرانتفاعي تصويب شد
گروه سياسي: غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز، با محكوم كردن حوادث تروريستي لندن گفت: مادامي كه تروريسم ريشه يابي نشود و مبارزه با آن گزينشي باشد ريشه كن سازي اين پديده شوم راه به جاي نخواهد برد.رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: ريشه تروريسم بي عدالتي مي باشد. عدالت، مطلوب همه انسان ها است و ربطي به نوع اين افراد ندارد و هرجا بي عدالتي باشد بايد منتظر عبور پديده هاي شومي چون تروريسم باشيم.حداد عادل تصريح كرد: عدالت اقتضا مي كند مبارزه با تروريسم گزينشي نباشد و براي تروريست ها تبعيض قائل نشد. تروريسم در عراق به همان اندازه بايد محكوم شود كه در انگلستان و آمريكا و اسپانيا محكوم شده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سالروز قتل عام مسلمانان در بوسني وهرزگوين، بزرگترين تروريسم را تروريسم دولتي تحت حمايت قدرت هاي بزرگ در فلسطين دانست و متذكر شد تا زماني كه با تروريسم دولتي مبارزه نشود تروريسم از بين نمي رود.
نمايندگان ماده ۷۳ قانون برنامه چهارم توسعه را اصلاح كردند. براساس طرح اصلاح ماده ،۷۳ قانون برنامه چهارم توسعه كه يك فوريت آن در جلسه علني بيست وپنجم ارديبهشت ماه سال جاري تصويب شده بود به تأييد نهايي ۱۶۶ نماينده رسيد.
براساس ماده ۷۳ قانون برنامه چهارم توسعه دولت مكلف است در سال اول برنامه چهارم، طرح جامع تقسيمات كشوري را كه دربردارنده شاخص هاي ناظر بر بازنگري واحدهاي تقسيمات موجود براي ايجاد سطح تقسيماتي جديد و با جهت گيري عدم تمركز و تفويض اختيار به مديران محلي و تقويت نقش استانداران به عنوان نمايندگان عالي دولت را تهيه و جهت تصويب به مجلس شوراي اسلامي تقديم كنند.
همچنين نمايندگان لايحه موافقتنامه همكاري هاي حقوقي و قضائي در امور مدني، تجاري، احوال شخصيه و جزايي ميان ايران و كويت را كه از سوي شوراي نگهبان قانون اساسي بازگردانده شده بود دوباره بررسي و با تأكيد بر اين كه امكان رفع اشكال مورد نظر شوراي نگهبان در اين زمينه وجود ندارد به مصوبه قبلي خود اصرار كردند و اين لايحه را بار ديگر به شوراي نگهبان فرستادند.
در جلسه علني ديروز مجلس همچنين كليات لوايح اصلاح قانون تأسيس مدارس غيرانتفاعي و افزايش مستمري والدين شهدا نيز از تصويب نمايندگان گذشت.
در صورت تصويب نهايي لايحه اصلاح قانون تأسيس مدارس غيرانتفاعي، اين مدارس به غيردولتي تغييرنام خواهند داد ضمن اين كه اين مدارس در برخورداري از تخفيف ها، ترجيحات و همه معافيت هاي مالياتي و عوارضي در حكم مدارس دولتي خواهند بود. با تصويب نهايي اين لايحه وزارت آموزش و پرورش اجازه مي يابد زمين و ساختمان مدارس دولتي و ديگر ساختمان هاي مازاد خود را در مناطقي كه امكان دسترسي متقاضيان به مدرسه دولتي وجود دارد به صورت اجاره يا فروش به مؤسسان مدارس غيردولتي واگذار كند.
همچنين، در صورت تصويب نهايي لايحه اصلاح قانون افزايش مستمري والدين شهدا نيز دولت موظف مي شود مستمري والدين يك شهيد را كه تحت پوشش بنياد شهيد و امور ايثارگران هستند معادل حداقل حقوق كاركنان دولت پرداخت كند.

احمدي نژاد در ديدار با دبيرشوراي امنيت ملي اوكراين:
گسترش روابط با تمام دولت ها و ملت ها
سياست اصولي ايران است
ساخت هواپيماي ايران ۱۴۰ مقدمه خوبي را براي توسعه
همكاري هاي دو كشور فراهم كرده است
ايسنا: رئيس جمهور منتخب ملت ايران، ديروز «پتروپوروچنكو» دبير شوراي امنيت ملي اوكراين و هيات همراه وي را به حضور پذيرفت.
دكتر محمود احمدي نژاد در اين ديدار با اشاره به روند رو به رشد گسترش روابط دو كشور طي ساليان گذشته، ابراز اميدواري كرد كه با شناسايي و فعال كردن ظرفيت هاي بالقوه دو كشور، روابط فيمابين در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و امنيتي هرچه بيشتر افزايش يابد و در مباحث منطقه اي و بين المللي نيز همكاري نزديكي صورت گيرد.
رئيس جمهور منتخب همچنين بر اهميت تعميق و توسعه همكاري هاي دو كشور در بخش هاي نفت و گاز و نيز صنعت هوا و فضا تأكيد كرد و افزود: ساخت هواپيماي ايران ۱۴۰ مقدمه خوبي را براي توسعه همكاري هاي دو كشور در صنعت هوا و فضا فراهم كرده است و دو طرف مي توانند به طور مشترك در طرح ساخت هواپيما همكاري كنند.
احمدي نژاد سرمايه گذاري وسيع دو كشور در بخش نفت و گاز را خاطر نشان كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران آماده است تا همكاري هاي متقابل خود را با اوكراين در اين زمينه گسترش دهد.
وي همچنين گسترش روابط با تمامي ملت ها و دولت ها را سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران دانست و ثبات امنيت كشورهاي منطقه را براي حفظ آرامش و ثبات در جهان ضروري خواند.
دبير شوراي امنيت ملي اوكراين نيز در اين ديدار پيام كتبي رئيس جمهور كشورش داير بر تبريك انتخاب ايشان به رياست جمهوري اسلامي را به دكتر احمدي نژاد تقديم كرد و خواستار تعميق و توسعه همكاري هاي فيمابين در تمامي زمينه ها شد.

آفريقاي جنوبي بر حق ايران براي توليد
انرژي هسته اي تاكيد كرد
ايرنا: معاون وزير امور خارجه آفريقاي جنوبي اعلام كرد كه بايد به ايران اجازه توليد انرژي هسته اي براي مقاصد مسالمت آميز داده شود.
خبرگزاري «ساپا» ي آفريقاي جنوبي به نقل از «عزيز پهد» معاون وزير امور خارجه اين كشور گزارش داد: «آفريقاي جنوبي هيچگونه ممانعت و بازدارندگي در زمينه استفاده از انرژي هسته اي را براي مصارف و مقاصد مسالمت آميز نمي پذيرد.»پهد پس از ديدار با معاون وزير امور خارجه ايران در گفت وگو با خبرنگاران در ژوهانسبورگ افزود: «اين تقاضايي است كه ما داريم و در اين رابطه از ايران حمايت مي كنيم.»

حاشيه
* حداد در پاسخ به تذكر عادل آذر نماينده دهلران مبني بر اينكه نبايد اسامي متأخرين و غايبان جلسه هفته گذشته در اول جلسه خوانده مي شد گفت: از اين پس نيز اگر چنين حادثه اي تكرار شود اسامي را در اول جلسه اعلام خواهيم كرد. اما اميدواريم كه ديگر چنين حادثه اي تكرار نشود.
* محمود عليخاني، منتخب مردم قزوين در انتخابات ميان دوره اي مجلس در جلسه علني ديروز مراسم تحليف خود را به جا آورد.
* احمد بزرگيان و سيد حسن عباسي نمايندگان سبزوار و محلات به عنوان ناظران كميته واگذاري اموال و سهام دولت در شركتها انتخاب شدند.
* محمد شاهي عربلو، رئيس كميسيون اقتصادي با اشاره به اعتراض برخي از اعضاي كميسيون اقتصادي به انتخاب هيأت رئيسه گفت: تركيب فعلي هيأت رئيسه اين كميسيون قانوني است و من به هيچ قيمت حاضر به استعفا نيستم. معترضين مي خواهند با خدشه دار جلوه دادن رأي كميسيون بگويند هيأت رئيسه كنوني با لابي و رايزني رأي آورده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |