چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۶ - Jul 13, 2005
طرح ساماندهي درمان بيماران خاص
با كارت هوشمند آغاز شد
وزير رفاه: ۱۲۰ ميليارد تومان يارانه دارو هدفمند شد
۲ درصد فقراي جامعه قادر به تأمين كالري روزانه خود نيستند
گروه اجتماعي: طرح ساماندهي بيماران خاص از طريق توزيع كارت هوشمند بيماران خاص در استان سمنان با حضور وزير رفاه و تأمين اجتماعي و استاندار همدان و جمعي از مسؤولان آغاز شد.
به گزارش ايسنا، دكتر شريف زادگان، وزير رفاه و تأمين اجتماعي با اشاره به اين كه حدود ۳۴ هزار بيمار خاص در سراسر كشور عمدتا تحت پوشش سازمان خدمات درماني، سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح داروهايي را دريافت مي كنند كه عمدتا گران قيمت بوده و يارانه دولتي به آن تعلق مي گيرد به همين جهت وزارت رفاه و سازمان بيمه خدمات درماني از طريق طرح ساماندهي درمان بيماران خاص تجويز، دريافت از داروخانه ها و مصرف اين داروها را ساماندهي و تحت كنترل در مي آورد.وي تصريح كرد: سالانه حدود ۱۲۰ ميليارد تومان يارانه بيماران خاص پرداخت مي شود كه از طريق توزيع كارت هوشمند بيماران خاص اين يارانه هدفمند شده و از سوء استفاده هاي احتمالي جلوگيري مي شود.
شريف زادگان خاطرنشان كرد: طرح ساماندهي درمان بيماران خاص از امروز به صورت آزمايشي در استان سمنان آغاز و طي ماههاي آينده در سراسر كشور اجرايي مي شود كه بر اين اساس ارايه دارو به بيماران خاص شامل بيماران كليوي، تالاسمي و هموفيلي تنها از طريق ارائه كارت هوشمند امكان پذير مي شود.
به گفته وي از طريق اين طرح محل مصرف هزينه هاي دولت مشخص شده و با كاهش ضايعات امكان پوشش داروهاي بيشتر و با كيفيت بهتري ايجاد مي شود.
به گزارش ايسنا، دكتر شريف زادگان با اشاره به مصوبه چتر ايمني رفاه اجتماعي افزود: اين طرح مهمترين برنامه ملي در جهت تحقق رفاه اجتماعي در زمينه تامين مسكن حداقلي، اشتغال پايدار، سلامت پايه، مديريت و مخاطرات، از طريق بيمه هاي اجتماعي آموزش پايه و توانمندسازي است.
به گفته وي اين طرح با اولويت كودكان، زنان و اقشار در معرض آسيب از طريق منابع مشخص شده در قانون ساختار نظام جامع شامل منابع حاصل از هدفمند كردن يارانه ها، خمس و زكات، ماليات رفاه اجتماعي كه بزودي جزئيات لايحه آن به دولت ارائه مي شود، تامين خواهد شد، تا از سقوط افراد جامعه زير خط فقر جلوگيري شود.شريف زادگان گفت: حدود ۱۰ درصد جامعه زير خط فقر و كمتر از ۲ درصد جامعه دچار فقر شديدند كه قادر به تامين كالري روزانه خود نيستند.
وي افزود: ۴۰ درصد جامعه در اوايل انقلاب زير خط فقر قرار گرفتند كه اين ميزان در سال ۷۸ به ۱۷ تا ۲۰ درصد جامعه و هم اكنون به ۱۰ درصد كاهش يافته است.
وزير رفاه همچنين كاهش فقراي جامعه را نسبت به قبل از انقلاب نتيجه افزايش ظرفيت اقتصادي كشور و رشد ۶ درصدي عمليات اقتصادي و در نتيجه افزايش درآمد ملي دانست.
به گزارش ايسنا، در جريان بازديد وزير رفاه از استان سمنان خانه بهداشت روستاي خيرآباد اين استان جهت اجراي ساماندهي طرح بيمه روستاييان و عشاير افتتاح شد.
۲۸ پروژه بيمه اي و درماني
به بهره برداري مي رسد
بنا به گزارش ديگري به  مناسبت  فرارسيدن  هفته  تامين  اجتماعي ، ۲۸ پروژه  بيمه اي  و درماني در سراسر كشور با اعتباري  بيش  از ۱۰۴ ميليارد ريال  و با زيربناي  ۳۶ هزارو ۷۳۶ متر مربع  به  بهره  برداري  مي رسد.
به  گزارش   روابط عمومي سازمان  تامين  اجتماعي ، دراين  هفته همچنين  ۱۰ پروژه  بيمه اي  و درماني  با اعتباري  بيش  از ۸۲ ميليارد ريال  و درزير بناي  ۲۱ هزار و ۴۱۵ متر مربع ، با حضور مسئولان  تامين  اجتماعي  آماده كلنگ  زني  است .
براساس  اين  گزارش ، پروژه هايي  همچون  درمانگاه  بيمارستان  سقز، درمانگاه شهرستان  نوشهر، قسمتي  از فاز دوم  بيمارستان  وليعصر قائم شهر، ساختمان  جديدتاسيس  شده  شعبات  يك  و دو بابل ، نور و شعبه  دو قائم  شهر، ساختمان  اداري بانك  رفاه  بال  و بانك  رفاه  نور در هفته  تامين  اجتماعي  افتتاح  مي شوند.درمانگاه  بيمارستان  شهريار، پلي  كلينيك  تخصصي  فلاورجان ، پلي  كلينيك تخصصي  شهررضا، انبار دارويي  بيمارستان  نجف  آباد و مركز بهداشتي  و درماني مهرشهر كرج  از ديگر پروژه هايي  است  كه  در هفته  تامين  اجتماعي  افتتاح  خواهدشد.

نرخ بيكاري جوانان در سال ۸۳ كاهش يافت
فارس: براساس آمار اعلام شده از سوي مركز آمار ايران، نرخ بيكاري در بين جوانان در آغاز تشكيل دولت خاتمي
۲/۲۳ درصد بود، كه در سال ۸۳ نرخ بيكاري به ۷/۱۹ درصد رسيد كه يكي از اين موفقيت ها كنترل رشد نرخ بيكاري جوانان و سپس كاهش آن بود.
بر اين پايه، «پذيرش جوانان به عنوان مهمترين گروه هدف نظام توسعه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي كه منجر به بهبود و ارتقاء شاخص ها در تمام زمينه ها شد» نيز از جمله دستاوردهاي دولت خاتمي به روايت آمار به شمار مي روند و گستره وسيعي هم دارند. از جمله در حوزه آموزشي بر اساس آمار، سواد عمومي جوانان از ۹۱ درصد در سال ۷۶ با شش درصد افزايش به ۵/۹۶ درصد در سال ۸۳ رسيد كه دختران جوان با رشد
۹/۷ درصد و پسران با رشد ۸/۳ درصد مواجه بودند.
همچنين تعداد دانشجويان با ۸۵ درصد افزايش از يك ميليون و ۱۹۲ هزار و ۵۳۸ نفر به ۲ ميليون و ۲۱۱ هزار و ۳۲۲ نفر رسيد. شمار دانش آموزان مقطع متوسطه و پيش دانشگاهي نيز طي سالهاي ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ از ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر به ۴ ميليون و ۱۸۰ هزار نفر افزايش يافته اند كه با رشد ۴/۱۹ درصدي مواجه بوده است.
همچنين در حوزه فرهنگي در دولت خاتمي به موازات فعاليت هاي زيربنايي از جمله در آموزش و پرورش، شاخص هاي مرتبط با جوانان از جمله در حوزه رسانه هاي نوشتاري (كتاب و مطبوعات) ، رسانه هاي ديداري و شنيداري (سينما ، صدا و سيما) ، رسانه هاي ديجيتالي (اينترنت) بهبود چشمگيري يافت. در بخش رسانه هاي نوشتاري (كتاب و مطبوعات) تعداد كتابخانه هاي عمومي طي سالهاي مذكور با ۶/۳۶ درصد از ۱۱۴۹ به ۱۵۶۹ رسيد و در همين راستا جوانان عضو كتابخانه هاي عمومي از ۱۴۵ هزار نفر با ۷۷۶ درصد به يك ميليون و ۲۷۰ هزار نفر افزايش يافت.
اين موضوع رابطه مستقيم با تنوع بخشي در حوزه كتاب و در نظر گرفتن سلايق جوانان داشت؛ زيرا كتب موجود در كتابخانه هاي عمومي كشور از ۷ ميليون به ۵/۱۴ ميليون افزايش يافت. همچنين تعداد كتب چاپ شده با عنوان جوان، ۵۲ درصد و مطبوعات با عنوان جوان با ۸۰ درصد افزايش روبه رو بوده است. در بخش رسانه هاي ديداري و شنيداري (سينما، صدا و سيما)، نيز با رشدي در خور توجه مواجه بوديم؛ به گونه اي كه تعداد فيلم هاي ساخته شده، با ۴/۳۱ درصد افزايش از ۴۲۷ حلقه به ۵۶۱ حلقه رسيده و ميزان برنامه هاي پخش شده از شبكه جوان صدا كه در سال ۷۶ ، ۶۴۲۰ ساعت بود، با رشدي ۲/۲۹ درصدي به ۸۲۹۵ ساعت رسيد.
اينترنت از جمله مواردي است كه نه تنها در فرهنگ و توسعه جوامع بسيار اثرگذار بوده بلكه به عنوان يكي از مهمترين رسانه ها به شمار مي رود.
خوشبختانه دولت خاتمي با فراهم آوردن زير ساخت ها، ضريب نفوذ اينترنت را از ۸ درصد به ۹/۹ افزايش داد.
و اكنون تعداد كاربران اينترنت از ۲۳۰ هزار نفر در سال ۷۶ به ۶ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۸۳ رسيد كه ۸۰ درصد اين تعداد بر اساس گزارش رسمي جوان هستند.
همچنين وبلاگ هاي فارسي زبان كه اكنون تعداد آنها به
۶۳ هزار و ۱۳۹ عدد مي رسد در سال ۱۳۷۶ وجود نداشتندكه در حوزه اوقات فراغت و تربيت بدني هم خدمات قابل توجهي ارائه شد. اوقات فراغت امروزه در كشورهاي توسعه يافته به صنعت بسيار مهمي تبديل شده است، به نحوي كه جامعه شناسان يكي از شاخص هاي توسعه يافتگي را نحوه پر كردن اوقات فراغت مي دانند.
بر همين اساس طي هشت سال گذشته با تدوين سياست ها و راهبردهاي كلي در زمينه غني سازي اوقات فراغت اقدامات چشمگيري انجام شده كه از جمله در نظر گرفتن بودجه براي اوقات فراغت و گنجاندن آن در برنامه چهارم توسعه و ...بود.
مجموعه اين اقدامات، افزايش ۱۴۴ درصدي در ميزان بهره مندي جوانان از اوقات فراغت بود؛ بنحوي كه در سال ۱۳۸۳ ، ۱۵ ميليون و ۴۰۰ هزار جوان از برنامه هاي اوقات فراغت استفاده كردند و نرخ پوشش افراد ۱۰ تا ۲۴ ساله در برنامه هاي اوقات فراغت از ۷ درصد به ۷/۲۷ درصد افزايش يافت و از رشدي ۲۱۰ درصدي خبر مي داد.
در حوزه ورزشي، تعداد فضاها و باشگاه هاي ورزشي از ۱۰ هزار و ۹۵۸ باب به ۱۴ هزار و ۷۶۷ باب رسيد كه رشدي
۵ درصدي براي هر سال داشته است. همچنين سرانه استفاده از فضاهاي ورزشي براي هر جوان از ۵۳/۰ متر مربع به ۴/۱ متر مربع و سرانه اعتبار تخصيص يافته به ازاي هر جوان در اين باره از ۶۹۸۹ ريال در سال ۷۶ به ۲۶ هزار و ۶۱۱ ريال افزايش يافته است كه رشدي ۲۸۱ درصدي را نشان مي دهد.

هيأت عالي نظارت مجلس درصدد پيگيري
خواسته هاي نمايندگان است
ايسنا: يوسفيان گفت: اگر هيات عالي نظارت مجلس مسير واقعي خود را طي كند مسئله نظارت در كشور شكل واقعي خود را پيدا مي كند و بسياري از مشكلات حل مي شود.عزت الله يوسفيان، سخنگو و نايب رئيس هيات عالي نظارت مجلس در جمع خبرنگاران در گزارشي از عملكرد اين هيات گفت: هيات عالي نظارت درصدد پيگيري خواسته ها و مطالبات نمايندگان و به سرانجام رساندن تذكرات، سؤالات و طرح هاي استيضاح نمايندگان است.نماينده آمل ادامه داد: در قانون اساسي دستگاه ها و نهاد ها براي نظارت بر عملكرد قواي سه گانه مشخص شده است كه سازمان بازرسي كل كشور، كميسيون اصل ۹۰ و رئيس جمهور به عنوان مسئول اجراي قانون اساس كار نظارت را انجام مي دهند.يوسفيان افزود: كار بازرسي در كشور به خوبي آغاز مي شود اما متاسفانه به سرانجام مطلوبي نمي رسد و مردم از سرنوشت و دستا وردهاي آن اطلاعي كسب نمي كنند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام:
جامع نگري بايد ويژگي اصلي كابينه باشد
ايسنا: مرتضي نبوي در ارتباط با تشكيل كابينه  جامع نگر، با بيان اين كه اين عبارت، عبارت زيبايي است، گفت: در ابتدا بايد رئيس جمهور منتخب در نظر داشته باشد كه رئيس جمهور تمام ملت است؛ رئيس جمهور ۱۰ ميليوني كه به  هاشمي راي دادند و بقيه  كساني كه در انتخابات شركت نكردند.عضو مجمع تشخص مصلحت نظام با اشاره به اين كه احمدي نژاد در حال حاضر بعد از در اختيار گرفتن رياست قوه  مجريه، بالاترين مقام اجرايي كشور است و جامع نگري بايد ويژگي اصلي كابينه  وي باشد، گفت: البته اين جامع نگري بايد در حوزه  مسائل داخلي و خارجي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي در نظر گرفته شود. يعني اين طور نباشد كه كابينه از يك سري مسائل غفلت كند. مثلا در بعد سياست خارجي بايد نگاهي جامع و حرف هايي براي زدن همراه خود داشته باشد تا قدرت ديپلماسي كشورمان را بالا ببرد.

الحيات : كشورهاي  عرب  بايد دست  دوستي 
را به  سمت  احمدي نژاد دراز كنند
ايرنا: پايگاه  اينترنتي  روزنامه  فرامنطقه اي  الحيات  در گزارشي  در رابطه  با روابط ايران  و كشورهاي  عرب ، از آنان  خواست  تا به  سوي  دولت  محمود احمدي نژاد، دست  دوستي  دراز كنند.اين  منبع  خبري  نوشت : كشورهاي  عرب  براي  خنثي  كردن  بهانه جويي هاي  آمريكا در رابطه  با دست  داشتن  احمدي  نژاد در اشغال  سفارت  آمريكا در تهران  و احتمال  ناكامي مذاكرات  هسته اي  و اتهام  اتريش  در رابطه  با دست  داشتن  احمدي نژاد در ماجراي ميكونوس بايد دست هاي  دوستي  خود را به  سمت  ايران  دراز كنند تا مانع  اجراي  نقشه  آمريكا عليه  ايران  شوند.
الحيات  گفت : در مقابل ، ايران  بايد تعهدات  قبلي  خود در قبال  اعراب  و كشورهاي  همجوار و ادامه  همكاري  با دوستان  عرب  خود پايبند باشد تا آتش خاموش  شود و شعله ورتر نگردد، تا تجربه  تلخ  جنگ  ايران  و عراق  تكرار نشود.

يوشكا فيشر: آلمان  و ايتاليا در خصوص 
مسائل  ايران  با يكديگر اتفاق  نظر دارند
ايرنا: يوشكا فيشر وزير امور خارجه  آلمان  كه  در رم  به سر مي برد در پايان  ديدار با جان  فرانكو فيني  همتاي  ايتاليايي  خود گفت : آلمان  و ايتاليا در مورد مسايل  ايران  اتفاق  نظر دارند.وي به  خبرنگاران گفت : دو طرف  در اين  مذاكرات  در مورد وضعيت  ايران  و عراق  و روند صلح  در خاورميانه  ديدگاه  مشتركي  داشتند.
فيشر افزود: رم  و برلين  اميدوارند كه  بتوانند نقش  بيشتر و قوي تري  در سياست  جهاني  به ويژه  در مورد كشورهايي  چون  ايران  و عراق  و منطقه  خاورميانه  ايفا كنند.

كاردار روسيه در ايران: مذاكرات تهران - مسكو
در فضايي با حداكثر اعتماد انجام مي گيرد
ايسنا: اينترفكس به نقل از كاردار روسيه در ايران، نوشت: مذاكرات ميان روسيه و ايران بر سر نبرد عليه تروريسم و خلع سلاح هسته اي در فضايي اعتمادآميز انجام مي شود.اين خبرگزاري روسي به نقل از الكسي ديدوف،  كاردار روسيه در ايران افزود: مايلم تأكيد كنم كه روسيه، ايران را به عنوان شريك و نه رقيب در منطقه مي نگرد.
ريدوف افزود: اين تصادفي نيست كه مذاكرات بر سر موضوعات كليدي چون امنيت بين المللي، خلع سلاح هاي هسته اي كشتار جمعي و نبرد عليه تروريسم و افراطي گرايي، در فضايي با بالاترين سطح ممكن اعتماد بين دو كشور، صورت مي گيرد.

ديدار دبير شوراي عالي امنيت ملي اوكراين با خرازي
فارس: دبير شوراي عالي امنيت اوكراين و وزير امور خارجه كشورمان بر بسط و گسترش مناسبات و همكاريها بين دو كشور تأكيد كردند.دبير شوراي عالي امنيت اوكراين در ديدار با خرازي علاقه مندي كشورش براي تقويت هرچه بيشتر مناسبات با جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي مختلف را مورد تأكيد قرار داد.پترو پوروچنكو با تبريك برگزاري انتخابات رياست جمهوري كشورمان و انتخاب محمود احمدي نژاد تصريح كرد: اوكراين و ايران مشتركات زيادي دارند و ما بسيار علاقه منديم روابط خوب تهران - كيف در ابعاد مختلف ادامه يابد و بايد جهش هاي جديدي به مناسبات فيمابين دهيم.وي در اين ملاقات آمادگي كشورش را براي انتقال گاز ايران به اروپا از طريق اوكراين ابراز داشت.
وزير امور خارجه كشورمان نيز در اين ملاقات گفت: دو كشور همواره روابط خوبي داشته اند و بر پايه پيشرفت هاي خوب و ارزنده ايران در زمينه صنايع مختلف و ظرفيت هاي صنعتي و اقتصادي دو طرف مي توانيم همكاري هاي نزديكتر را با شتاب بيشتري دنبال نماييم.

ديدار كاردار جمهوري  اسلامي ايران 
در بغداد با نخست  وزير عراق
ايرنا: كاردار جمهوري  اسلامي  ايران  در بغداد دوشنبه  شب  با ابراهيم  الجعفري  نخست  وزير عراق  ديدار كرد.يك  منبع  آگاه  در سفارت  جمهوري  اسلامي ايران  در بغداد به  ايرنا گفت : اين  ديدار به  منظور هماهنگي  و برنامه  ريزي  مناسب  جهت  سفر قريب الوقوع  نخست  وزير عراق  به  ايران  صورت  گرفت .بنابراين  گزارش ، نخست  وزير عراق  در اين  ديدار ابراز اميدواري  كرد كه  سفر وي ، مناسبات  دو كشور دوست  و همسايه  را به  سطح  قابل  قبولي  كه  در شأن  دو كشور مسلمان است ، برساند.گفتني است، ابراهيم  الجعفري  نخست  وزير عراق  در راس  هياتي  عالي  رتبه  متشكل  از تعدادي از وزيران  و مديران  ارشد عراقي  قرار است  شنبه  آينده  عازم  جمهوري  اسلامي ايران  شود.

خرازي: تغييري در استراتژي خارجي
جمهوري اسلامي ايران ايجاد نخواهد شد
ايسنا: وزير امور خارجه پيش از ظهر ديروز در جمع سفرا و روساي نمايندگي هاي خارجي مقيم تهران انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري را اوج دموكراسي خواند و گفت: آنها كه درخصوص انتخابات ايران تبليغات منفي مي كنند بايد خود را اصلاح كنند و به اراده و خواست ملت ايران احترام بگذارند.
كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان انتخابات را نشانگر پويايي عميق جامعه ايران دانست و برگزاري انتخابات باشكوه و با مشاركت مردمي بيش از ۶۰ درصد واجدين شرايط در آن را موضوع داخلي ايران نام برد و برخورد دوگانه بعضي كشورها با روند دموكراسي در ايران را جفاي به مردم ايران خواند.وي اضافه كرد: برخي كشورها كه از آمريكا دنباله روي كردند در واقع به دموكراسي ايران و به حركت بومي دموكراسي خواهي در اين منطقه جفا كرده اند.وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به هجمه تبليغاتي عليه رئيس جمهور منتخب در محافل رسانه اي و غيررسانه اي برخي كشورها را كاملا بي اساس دانست و گفت: حملات شتابزده با انگيزه هاي ديگري انجام گرفته و جز رسوايي عاملان تبليغات نتيجه ديگري نداشته است.وزير امور خارجه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را منبعث از برنامه چشم انداز بيست ساله نظام و برنامه چهارم توسعه برشمرد و خاطرنشان كرد: تغييري در استراتژي خارجي جمهوري اسلامي ايران ايجاد نخواهد شد.خرازي تصريح كرد: تنش زدايي و همكاري با كشورهاي مختلف جهان سياست رسمي، قاطع و مسلم جمهوري اسلامي ايران است و در دولت جديد ايران تداوم خواهد يافت.

ديدار آخر خاتمي با خبرنگاران
ايسنا: عصر امروز نشست صميمانه حجت الاسلام سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور با خبرنگاران حوزه دولت برگزار مي شود.آخرين مصاحبه خاتمي با خبرنگاران پس از جلسه هيات دولت، در سومين ماه از سال ۸۴ برگزار شد.
رئيس جمهور پيش از اين گفته بود كه در اين جلسه به درددل با خبرنگاران خواهد پرداخت. همه خبرنگاران حوزه دولت منتظر هستند؛ خاتمي چه خواهد گفت؟

آزمون رشته هاي پزشكي دانشگاه آزاد
هفته آينده برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: تاريخ توزيع كارت آزمون رشته هاي پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي  اعلام شد.
به گزارش ايسنا دكتر ناصر اقبالي، رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي  در اين باره گفت: كارت ورود به جلسه آزمون رشته هاي علوم پزشكي دانشگاه در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه ۲۸ و ۲۹ تير ماه سال ۸۴ توزيع خواهد شد.
وي افزود: اطلاعات لازم در خصوص چگونگي و زمان مراجعه داوطلبان جهت دريافت كارت ورود به جلسه در هفته نامه فرهيختگان ۲۱ و ۲۸ تير ماه و روزنامه آفرينش ۲۳ و ۲۵ تير ماه منتشر خواهد شد.
آزمون علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي  روز جمعه ۳۱ تيرماه در تهران و ۶۴ حوزه امتحاني در سراسر كشور برگزار خواهد شد.

رتبه ششم دانش آموزان ايراني در المپياد فيزيك اسپانيا
گروه علمي فرهنگي: شركت كنندگان  ايراني  در سي وششمين  المپياد بين المللي  فيزيك  در شهر «سالامانكا» اسپانيا موفق  به  دريافت  مدال  شدند.
نمايندگان  المپياد بين المللي  فيزيك  در دانشگاه  سالامانكا سه شنبه  در گفت  وگو با ايرنا اعلام  كردند، ايران  در ميان  بيش  از ۷۰ كشور شركت كننده  در سي  و ششمين  المپياد فيزيك  كه  از ۱۲ تيرماه  در شهر سالامانكا در شرق اسپانيا برگزار شد رتبه  ششم  را به دست  آورد.
در اين  المپياد «روشن  توراني » و «اشكان  جعفرپور» با كسب  نمره ۷/ ۴۷ و ۹/ ۴۶ و رتبه هاي  به  ترتيب  ۹ و ۱۵ مدال  طلاي  المپياد را از آن خود كردند.همچنين  «احمد رضا حسيني » با كسب  رتبه  ۵۲ و نمره  ۴/ ۴۴ موفق  به  كسب  مدال نقره  اين  دوره  المپياد شد.
در همين  راستا «علي  شاهنده » و «سيد پيمان  نظام  آبادي » نيز با نمرات ۴/ ۳۹ و ۴/ ۳۷ و با رتبه هاي  به  ترتيب  ۷۹ و ۹۴ موفق  به  دريافت  مدال  برنزشدند.در طي  اين  دوره  سرپرستان  ايراني  مقدمات  برگزاري  سي  و هفتمين  المپياد جهاني فيزيك  در ايران  را فراهم  كردند.

تشكل هاي غيردولتي اصفهان خواستار اعلام
سريع تعديل «جهان نما» به يونسكو شدند
گروه علمي فرهنگي: تشكلهاي  غيردولتي  اصفهان ، از سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  خواستار تسريع در ارايه  گزارش  تعديل  ارتفاع  برج  جهان  نما به  كميته  فني  يونسكو شدند.
تشكلهاي  غيردولتي  روز سه شنبه  در بيانيه اي ، از رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  خواستند: با توجه  به  برگزاري  مجمع  عمومي ميراث  جهاني  در ۲۵ تير ماه جاري  و در دستور كار قرار گرفتن  موضوع  برج  جهان  نما و ميدان نقش  جهان اصفهان ، هرچه  زودتر موضوع  تعديل  ارتفاع  برج  جهان  نما به  يونسكو اعلام  شود.
اين  تشكلها در بيانيه  خود كه  رونوشت  آن نيز روز سه شنبه  در اختيار ايرنا قرار گرفت ، خطاب  به  رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  خاطرنشان  كردند: ثبت  اثري  مانند ميدان  نقش  جهان  در فهرست  آثار جهاني  به  دليل  ويژگيها و ارزشهاي  جهاني  برجسته اش  با ثبت  در فهرست  آثار ملي  تفاوت  فاحش  دارد.
در اين  بيانيه  آمده  است : كسب  چنين  امتيازي  منوط به  داشتن  ويژگيهايي  ازجمله  شاهكار نبوغ  خلاق  انساني ، تاثير متقابل  ارزشهاي  انساني  در يك  دوره  زماني معين ، توسعه  در معماري  و فناوري  هنرهاي  ساختماني  و برنامه ريزي  شهري  است  و ميدان نقش  جهان به  دلخواه  و با سفارش  كسي  به  ثبت  ميراث  جهاني  نرسيده  است .
اين  عده  خاطرنشان  كردند: كشور ما جزو پيشكسوتان  كنوانسيون  ميراث  جهاني است  كه  نزديك  به  ربع  قرن ، فرصت  طلايي  براي  ثبت  آثار فرهنگي  و طبيعي اش  را از دست  داده  است .

عضو جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات:
از هر پنج جوان ايراني يك نفر سيگاري است
گروه اجتماعي: يك  عضو جمعيت  مبارزه  با استعمال  دخانيات  گفت : از هر پنج  جوان  ايراني يك  نفر سيگاري  است .
دكتر مهشيد آريان  پور ديروز در دوره  يك  روزه  آموزشي  پيشگيري  و كنترل  دخانيات  ويژه  بانوان  با بيان  اينكه  ميزان  جوانان  سيگاري  كشور از ۱۱درصد به  ۱۷ درصد افزايش  يافته است ، افزود: ۶۰ درصد اين  جوانان  بين  سال هاي ۱۳ تا ۱۶ سالگي  نخستين  تجربه  استعمال  دخانيات  را داشته  و سيگار كشيدن  را شروع  كرده اند.
آريان  پور، اظهار داشت : سنين  استعمال  دخانيات  بين  جوانان  كشور، روز به روز كاهش  مي ِيابد و به  سنين  دبستاني  نيز خواهد رسيد.
وي  گفت : مشاهده  سيگار كشيدن  هنرپيشه هاي  محبوب  در برنامه هاي  تلويزيوني ، خانواده  و دوستان  از جمله  عوامل  الگوپذيري  فرزندان  است .
وي ، در بخش  ديگري  از سخنانش ، به  يك  ششم  بودن  جمعيت  زنان  سيگاري نسبت  به  مردان  اشاره  كرد و گفت : براساس  تجربه هاي  كشورهاي  مختلف  از جمله انگلستان ، زنان  با وجود اينكه  ديرتر و كمتر از مردان  به  استعمال  دخانيات روي  مي آورند ولي  پس  از مدت  زماني  نه  چندان  طولاني ، آمارشان  نه  تنها به مردان  مي رسد بلكه  بيشتر نيز مي شود.دكتر زهرا حسامي  عضو مركز تحقيقات  دخانيات  بيمارستان  مسيح  دانشوري نيز در اين  جلسه  گفت : فقط ۲۰ درصد سيگاري ها آمادگي  ترك  سيگار را داشته  و به  كلينيك هاي  تخصصي  ترك  سيگار مراجعه  مي كنند.
حسامي ، اظهارداشت : ۴۰ درصد سيگاري  ها، اصلا آماده  ترك  سيگار نيستند كه  فقط براي  ترك  سيگار، مي توان  به  آنان  پيام هاي  هشداردهنده  مختصري  را داد و ۴۰ درصد ديگر نيز براي  ترك  سيگار مردد بوده  و در اين  واهمه  بسر مي برند كه  پس  از ترك  سيگار دچار عوارض  شوند كه  مي توان  به  آنان  آگاهي  داد.
وي  بر تاسيس  كلينيك هاي  ترك  سيگار در كشور تأكيد كرد و گفت : افراد سيگاري  در يك  برهه  از زندگي  شان  تصميم  به  ترك  سيگار مي گيرند كه  اگر اين  كلينيك ها به  اندازه  كافي  در كشور وجود داشته  باشد، كمك  بزرگي  به افراد سيگاري  مي شود تا درصورت  تصميم گيري  براي  ترك  سيگار به  اين  مراكز مراجعه  كنند.
وي  گفت : هم اكنون  دو كلينيك  ترك  سيگار در خيابان هاي  پيروزي  و طالقاني تهران  داير است  و خدمات  رايگان  ترك  سيگار به  سيگاري ها ارايه  مي دهد.مهندس  زرين  احمدزاده  عضو هيات  مديره  جمعيت  مبارزه  با استعمال دخانيات  ايران  نيز در اين  جلسه  گفت : روزانه  نزديك  به  ۱۰ ميليون  سيگاري  در كشور، بيش  از ۴۰ ميليارد ريال  خرج  سيگار مي كنند.احمدزاده  افزود: با اين  هزينه  استعمال  دخانيات  مي توان  خدمات  اجتماعي بسياري  از جمله  ساختن  مدرسه  و بيمارستان  را ارايه  داد.

همايش  بين المللي  «اصلاح  ساختار سازمان  ملل » در تهران
ايرنا: همايش  بين المللي  اصلاح  ساختار سازمان  ملل  با حضور كارشناسان  و شخصيت هاي  داخلي  و بيست  كشور خارجي  روزهاي  ۲۶ و ۲۷ تيرماه  در دفتر مطالعات  سياسي  و بين المللي  وزارت  امور خارجه  در تهران ، برگزار مي شود.
مديركل  دفتر مطالعات  سياسي  و بين المللي  وزارت  امور خارجه  ديروز در گفت وگو با خبرنگاران  با اعلام  اين  مطلب ، افزود: شركت كنندگان  ايراني و خارجي  با ارائه  مقالات  خود، در اين  همايش  دو روزه ، گزارش  پيشنهادي  دبيركل  سازمان  ملل  در خصوص  اصلاح  ساختار سازمان  ملل  را مورد نقد و بررسي  قرار خواهند داد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |