پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۴
دنيس برگ كمپ
رئيس هلندي ها
001107.jpg
جهانگير كوثري
او در سن چهارده سالگي به تيم آژاكس آمستردام، يكي از بزرگترين تيم هاي اروپا و جهان پيوست. كمتر كسي در آنجا فكر مي كرد كه او به موفقيت دست پيدا كند. بعد از شش فصل حضور در آژاكس و حضور در صد و هشتاد و پنج بازي اين تيم و به ثمر رساندن يكصد و سه گل به خارج از هلند پا گذاشت و به تيم بزرگ ديگري يعني اينتر ناسيوناله ميلان پيوست و به تيم ملي هلند نيز دعوت شد و در بازي اين تيم برابر انگلستان در سال ۱۹۹۳ نيز بازي فوق العاده اي انجام داد و با به ثمر رساندن دو گل در ورزشگاه ويمبلي باعث شكست انگلستان شد تا هلند به جام جهاني ۹۴ آمريكا راه پيدا كند.
در اينتر او جانشين بازيكن بزرگ آلمانها كلينزمن شد كه به موناكو پيوسته بود. در نخستين فصل حضورش موفق شد ده گل به ثمر برساند. در جام باشگاه ها نيز عملكرد خوبي برابر نوريچ سيتي داشت كه موفق شده بود بايرن را از گردونه رقابتها حذف كند. در پايان سال ۹۴ و پس از جام جهاني او در كمتر از چهل بازي، بيست گل براي تيم ملي هلند به ثمر رساند. فصل دوم حضورش در اينتر چندان خوب نبود و اينتر توسط تيم استون ويلا از گردونه رقابتهاي اروپايي حذف شد و برگي هدف انتقاد رسانه هاي ايتاليا قرار گرفت. پس از دو فصل حضور در اينتر به تيم آرسنال پيوست. مبلغ قراردادش ۵/۷ ميليون پوند بود كه رقم جالبي به حساب مي آمد. در ليگ برتر او به دنبال اثبات خود بود تا اينكه نهايتاً در بازي برابر ساتهمپتون موفق شد هت تريك كند و در آن فصل يازده گل براي آرسنال به ثمر رساند اما نتوانست به فرم بازي خود در آژاكس بازگردد. در يورو ۹۶ نمايش نااميدكننده اي به همراه تيم ملي هلند داشت و در يكي از ديدارها چهار گل از انگلستان دريافت كرد و از گردونه رقابتها حذف شد.

برگ كمپ در فصل بعد حضورش در آرسنال به فرم ايده آلش بازگشت و دوازده گل نيز براي آرسنال به ثمر رساند و دو گلي كه برابر ساندرلند به ثمر رساند فراموش نشدني است. در آن فصل او چهارمين بازيكن برتر ليگ شد. فصل ۹۸-۹۷ براي برگي فوق العاده شروع شد اما در اواسط آن كمي افت كرد و مصدوم شد تا در بازي فينال جام حذفي كه آرسنال آن را فتح كرد حضور نداشته باشد. مصدوميت قبل از دور نهايي جام جهاني فرانسه كمي او را دچار مشكل كرد اما موفق شد گلهاي مهمي برابر كره جنوبي، يوگسلاوي و آرژانتين به ثمر برساند. گل زيباي او برابر آرژانتين، عنوان برترين گل جام جهاني فرانسه را از آن خود كرد. او در سال ۲۰۰۰ از بازيهاي ملي كناره گيري كرد. بازي او به همراه تيه ري آنري، هم تيمي اش آرسنال را در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ صاحب جام اتحاديه و ليگ برتر كرد و به جام قهرمانان نيز راه يافتند. با وجود بازيهاي زيبا برابر يوونتوس و لوركوزن، امتناع و ترس او از مسافرت با هواپيما باعث شد تا آرسنال دچار مشكل شود و آنها شانس پيروزي در يك جام مهم را از دست بدهند اما رؤساي توپچي و هوادارانش باز هم خواستار او بودند و به همين دليل بود كه باز هم قراردادش را در سن سي وشش سالگي و با وجود بازيكنان جوان و مستعد تمديد كردند تا دوران بازيگري اش را با خاطره اي خوش به پايان ببرد.
دنيس برگ كمپ بهترين راه را براي جشن دهمين سال حضورش در آرسنال پيدا كرد يعني فتح يك جام حذفي ديگر براي آرسنال و تمديد قراردادش به مدت يكسال ديگر براي خاتمه دادن دوران فوتبالش. اصلا باور كردني نيست كه برگي از سال ۱۹۹۵ در هايبري حضور دارد، حتي قبل از ونگر و تغييرات پايه اي اش كه وجهه آرسنال را عوض كرد.
اين بازيكن هلندي توسط رئيس قبلي باشگاه يعني بروس ريوك و تقريبا يك دهه قبل استخدام شد (دقيقاً روز بيست و هشتم ژوئن) و به خاطر خدماتش نيز سال آينده مراسم ويژه اي براي خداحافظي وي از دنياي فوتبال انجام خواهد شد. البته تنها وفاداري او به باشگاهش نبود كه باعث شد در سن سي و شش سالگي قراردادش را تمديد كند بلكه اين مهم پس از پيروزي آرسنال در فينال جام حذفي برابر رقيب ديرينه شان منچستر به دست آمد و آينده وي را به مدت يكسال ديگر تضمين كرد. هواداران توپچي ها در چند بازي پايان فصل و نيز بازي فينال جام حذفي با فريادهاي خودخواهان تمديد قرارداد وي به مدت يكسال ديگر شدند و او نيز با بازي خوب خود در بازي نهايي پاداش مناسبي به آنها داد و نهايتا قراردادش تمديد شد. دنيس برگ كمپ كه يكصد و هجده گل براي آرسنال در بازيهاي رسمي و غير رسمي به ثمر رسانده است به مجله شوت گفت:«من سال ديگر نيز در هايبري حضور خواهم داشت كه بسيار خوب است.
اگر سنم كمتر بود باز هم با آرسنال تمديد مي كردم اما فكر نمي كنم كه اين اتفاق بيفتد و بتوانم يكسال ديگر براي توپچي ها بازي كنم.
شما نمي دانيد كه الان از تمديد قراردادم چقدر خوشحال هستم زيرا هميشه گفتم كه دوست دارم به باشگاه كمك كنم تا بتواند جام هاي بيشتري را فتح كند. هايبري مكان فوق العاده اي براي بازي فوتبال است و ما بازيكنان جوان و مستعد زيادي داريم كه بازي كردن در كنار آنها بسيار خوب است زيرا آنها باعث مي شوند تا جوان بمانم و اين احساس را داشته باشم.»
001110.jpg
دنيس نقش عمده اي در پيروزي برابر منچستر در جام حذفي ايفا كرد و دردسرهاي زيادي براي آنها ايجاد كرد. خود او فكر مي كند كه اين جام دهان منتقدان را كه مي گفتند آرسنال فصل بدي را پشت سر گذاشته است خواهد بست. به نظر او آنها چندان هم پايان بدي نداشتند زيرا يك جام را فتح كردند و به مقام دوم رسيدند. همچنين به جام قهرمانان نيز راه پيدا كردند.
وي افزود:«روز فينال براي من بسيار خوب بود زيرا جام حذفي را دوباره برديم چون فتح اين جام چيزي متفاوت از ديگر رقابت هاست. اين باعث مي شود احساس كنيم كه فصل موفقي را پشت سر گذاشتيم و نيز مي توانيم به آينده اميدوار باشيم. مردم مي گويند كه ما خوب بازي نكرديم اما توانستيم يك جام را از آن خود كنيم و مسأله مهم اين است و حالا بايد شروع ديگري از اينجا داشته باشيم زيرا ما بازيكنان جديد زيادي در اختيار داريم.»
در حال حاضر دنيس فكرش را به روي آخرين فصل فوتبالش معطوف كرده كه اين مي تواند هشداري براي بازيكنان جوان آرسنال باشد زيرا او دوست ندارد روي نيمكت بنشيند.
او اظهار كرد:«اصلا فكر نمي كردم كه اين مي تواند آخرين فصل حضورم باشد. من فصل قبل را مانند فصل خداحافظي يا قبل از آن نيز بازي نكردم، فقط توجهم روي بازي بود و اين كه تمام تلاش خود را براي تيم انجام دهم. من صحبت هايي راجع به اين كه حضورم در تيم كمكي براي جوانان است شنيده ام اما براي حضورم در تركيب تمام توانم را به كار خواهم بست. من يك مربي نيستم، بلكه يك بازيكنم و تا زماني كه جزئي از تيم باشم حس رقابت براي تصاحب جايي در تيم را خواهم داشت زيرا هنوز اين توان را در خود مي بينم.»
برگ كمپ همواره يكي از عناصر تأثيرگذار آرسنال در دهه اخير بوده و كسب دومين جام حذفي با حضورش مي تواند جايي خاص در قلب او داشته باشد. در اولين فصل حضور ونگر در آرسنال زماني كه آنها به فينال رسيده بودند او دچار مشكل قلبي شده بود و در بازي حضور نداشت و تنها بيست وچهار ساعت قبل از بازي بود كه به شرايط عادي برگشت. برگي مي گويد:«اگرچه من در آن بازي حضور نداشتم اما بودن در آنجا و در جمع تيم نيز برايم بسيار خوشحال كننده بود.فينال هاي ديگري كه در كارديف حضور داشتم نيز بسيار جالب بود.وقتي به ورزشگاهي كه هواداران دو تيم متفاوت در آن حضور دارد نگاه كنيد، شگفت زده مي شويد. خود روز بازي نيز شرايط خاصي دارد و كاملا مشخص است كه اين يك بازي فينال است زيرا جو خاصي حكمفرماست و بي دليل نيست كه توجه زيادي به اين بازي مي شود.البته جمعيت نيز هيجان خاصي به بازي مي بخشد.» فصل آينده نيز آرسنال تمامي توان خود را براي فتح جام حذفي به كار خواهد گرفت. آنها ركورد جالبي را از خود با هفت بار حضور در نيمه نهايي و پنج بار حضور در بازي  نهايي در هشت سال گذشته از خود به جا گذاشته اند و اين شكست دادن آنها را دشوار مي كند. دنيس افزود:«همچنان كه شهرت ما در اين جام بيشتر مي شود، بازي برابر حريفانمان نيز دشوارتر خواهد شد. با هر تيمي كه روبه رو مي شويم از توانايي هاي ما آگاه است و كاملا تيم را مي شناسد. به علاوه ما هميشه تيمي بوديم كه فوتبال بازي كرديم، اما در شرايط خاص نيز نحوه بازي مان را عوض خواهيم كرد.» اين آخرين فصل حضور آرسنال در هايبري است و آنها در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ در ورزشگاه جديدي به نام اشبرتون بازي خواهند كرد، اگرچه اين مقارن با آخرين فصل حضور برگ كمپ در آرسنال و هايبري خواهد بود اما اين براي سومين بار است كه برگي در آخرين لحظات تصميمش را عوض كرده است. بايد نشست و ديد كه آيا او يك سال ديگر قراردادش را تمديد خواهد كرد يا نه؟ كسي چه مي داند؟!!!
001128.jpg
شناسنامه
نام كامل: دنيس برگ كمپ
تاريخ تولد: ۱۸ مه، ۱۹۶۹
قد: ۱۸۰ سانتي متر
وزن: ۷۰ كيلوگرم
پست: مهاجم
مليت: هلندي
بازي ملي: ۷۹ بازي و ۳۶ گل
افتخارات: قهرماني باشگاههاي هلند ۱۹۹۰-،۱۹۸۹ جام حذفي هلند: ۱۹۸۶-۱۶۸۵ ، ۱۹۸۷- ۱۹۸۶ ، ۱۹۹۳- ۱۹۹۲
ليگ برتر انگلستان: ۱۹۹۸- ۱۹۹۷ ، ۲۰۰۲- ،۲۰۰۱ ۲۰۰۴- ،۲۰۰۳
جام برندگان جام: ۱۹۸۷- ۱۹۸۶
جام يوفا: ۱۹۹۴-۱۹۹۳ و ۱۹۹۲- ۱۹۹۱
گلزن برتر ليگ هلند:
۱۹۹۱-۱۹۹۰
۱۹۹۲-۱۹۹۱
۱۹۹۳- ۱۹۹۲

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |