دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۰ - Jul 18, 2005
فعاليت گلد كوئيست و افت شديد تحصيلي دانشجويان ايراني
اعتراض عليه گلدكوئيست به محافل دانشجويي كشيده شد
گروه اجتماعي: برخورد قانوني با شركت گلدكوئيست همچنان ادامه دارد. تاكنون ۲۰ نفر از متهمان اصلي اين پرونده دستگير و با قرار تأمين وثيقه سنگين آزاد شده اند. شركت گلدكوئيست از سال ۱۹۹۸ با راه  اندازي يك سايت اينترنتي شروع به كار كرد. كار اين شركت فروش محصولات مختلف از طريق بازاريابي با شبكه (اينترنت) يا Network marketing است. نحوه كار به اين صورت است كه افراد محصولات شركت را به نزديكان و دوستان خود معرفي و در معرض فروش قرار مي دهند و پس از اين كه توانستند ۶ نفر را به صورت هرمي وارد شبكه كنند پولي را به عنوان پورسانت و يا حق الزحمه دريافت مي كنند.
عده اي از پيشرفت هاي ايجاد شده در عرصه اينترنت استفاده هاي مثبتي كرده و به توليد علم و ثروت و سرمايه مشغول شدند، عده اي ديگر نيز به مانند سوءاستفاده كنندگان از شركت گلدكوئيست به سمت جرايم جديد رفتند. مقابله با جرايم مدرن كه به واسطه توسعه تكنولوژي ايجاد مي شوند نيازمند متخصصاني است كه يك پله بالاتر از مجرمين حضور داشته باشند و بتوانند حفره هاي امنيتي سايت ها و محل هاي سوءاستفاده را شناسايي و از وقوع جرايم پيشگيري كنند.در اين بين توانايي نيروهاي پليس، مسئولان قضايي و مردم در برخورد با اين معضلات نقش مهمي ايفا خواهد كرد. شناخت اين گونه جرايم از سوي مردم امكان وقوع آن را كاهش خواهد داد.مخالفان حضور و فعاليت شركت گلدكوئيست معتقدند ارزش كالاهايي كه در معامله با اين شركت به دست مي آيد متناسب با پولي نيست كه خريدار پرداخت مي كند.به نظر كريمي راد سخنگوي قوه قضاييه، يارگيري در شركت گلدكوئيست متقلبانه است و براساس قانون ارتشاء و اختلاس و كلاهبرداري جرم محسوب مي شود و مجرمان علاوه بر رد اصل مال به حبس و جزاي نقدي معادل اصل مال محكوم مي شوند.
بخشي ديگر از مخالفت ها مربوط به آينده شغلي كاربران اين سيستم است. آنها مي گويند كسي كه هفته اي ۲ ميليون تومان درآمد داشته باشد ديگر نمي تواند وارد بازار كار واقعي با معادلات حاكم برآن شود اين نگراني در حدي بوده است كه در آخرين واكنش به اين نوع معاملات تني چند از فعالان و اعضاي شوراي صنفي دانشجويان دانشگاه هاي كشور نسبت به شيوع سيستم هاي هرمي بازاريابي و تبعات منفي آن در دانشگاه ها ابراز نگراني كردند.
نيما شايان، نايب دبير مجمع صنفي دانشگاه هاي تهران با ابراز نگراني نسبت به شيوع سيستم هاي هرمي يا Network marketingدر دانشگاه ها به ويژه در خوابگاه هاي دانشجويي، گفت: متصور نبودن آينده كاري، وضعيت اقتصادي پايين نخبگان دانشجويي، هزينه هاي بسيار بالاي زندگي در شهرهاي بزرگ براي دانشجويان خوابگاهي، استفاده نكردن از پتانسيل هاي دانشجويي در طرح هاي بزرگ ملي در ابعاد مختلف و فضاي ضعيف علمي پژوهشي در دانشگاه ها، باعث شده تا عده اي از دانشجويان از اصالت علمي- فرهنگي خود فاصله گرفته و به اميد سراب زندگي بي دغدغه از سوي سران اين سيستم ها، تمام وقت و توان خود را جهت بارور كردن اين راه صرف مي كنند.وي افزود: حذف ترم هاي متوالي و افت تحصيلي شديد در ميان دانشجويان درگير در اين سيستم ها كه تعدادشان كم نيز نيست، دليلي بر اين ادعاست.شايان در ادامه گفت: هم اكنون تنها در تهران نزديك به ۳۰۰ هزار نفر عضو اين شبكه خريد هستند و طبق آماردادسراي عمومي انقلاب در مهر ۸۳ حدود ۸۴ ميليون دلار ارز از طريق اين سيستم از كشور خارج شده است.

«سكته گرمايي» موجب تشنج و اختلالات مغزي در كودكان مي شود
002472.jpg
گروه اجتماعي _ مريم غفاري: سكته گرمايي كه با پيشرفت گرمازدگي ايجاد مي شود موجب تشنج و اختلالات مغزي در كودكان مي شود.
دكتر سوسن پارسا، متخصص تغذيه در اين باره به همشهري گفت: پوست داغ و خشك، نداشتن تعريق، افت فشارخون، تنفس تند و نيز سرگيجه، كاهش هوشياري و تاري ديد از علامت هايي است كه مي تواند «سكته گرمايي» را هشدار دهد. بيماران مبتلا به سكته گرمايي گاهي دچار تشنج هم مي شوند.
وي گفت: به كساني كه علايم ذكر شده را نشان مي دهند در صورت هوشياري بايد مايعات شيرين خنك داده شود و در صورتي كه در خيابان يا مكانهاي عمومي... كسي را با اين علايم از هوش رفته و افتاده ديديم بايد به سرعت به مراكز درماني منتقل كنيم.
وي افزود: چون كودكان حجم بيشتري از بدنشان را آب تشكيل مي دهد در مواقع گرماي بيش از حد، بيشتر در معرض خطر از دست دادن آب بدنشان هستند كه اين امر در بچه هاي زير ۵ سال مي تواند منجر به گرمازدگي شود.
اين كارشناس انجمن تغذيه با شير مادر افزود: در خصوص نوزاداني كه سن آنها زير ۶ هفته مي باشد چون قادر به تأمين درجه حرارت بدن خود نمي باشند نياز به پوشش نازك دارند و حتماً بايد شير مادر را بيشتر و به كرات بخورند و در شيرخواران بالاي ۶ هفته بايد حتماً مراقب تعريق بدن آنها بود و از سرخ شدن هاي شيرخواران در اثر گرما جلوگيري كرد چون اگر منجر به گرمازدگي شوند به سلولهاي مغز آنها آسيب مي رساند و منجر به اختلالات مغزي مي گردد در حالي كه اين امر در بزرگسالان به خستگي، سردرد و... منجر مي شود و خيلي خطرساز نيست.
وي در خصوص سالمندان نيز گفت: در گروه سالمندان نيز به دليل بي توجهي اطرافيان كه از دادن مايعات به آنها جلوگيري مي كنند تا مانع از بيرون روي بيش از حد در آنها شوند هم خطر بيشتري دارد و همچون كودكان بيشتر در معرض خطر گرمازدگي مي باشند.
به گفته دكتر پارسا: توليد گرما در بدن به علت افزايش شديد حرارت محيط و ناتواني در دفع حرارت ايجاد شده و به اين ترتيب باعث گرمازدگي مي شود كه به دو دسته تقسيم مي شود:
الف _ كلاسيك
ب _ فعاليتي
فرم كلاسيك بيشتر در سنين بالا و در بيماران قلبي عروقي، بيماريهاي مزمن، بيماريهاي رواني، معلولان، افراد چاق، افرادي كه به هر دليل دچار كاهش آب بدن شده اند، افراد الكلي و استفاده كنندگان از بعضي داروها (آرامبخش و خواب آور، آنتي كولينرژيك، آنتي هيستامين و داروهاي مدر) پس از چند روز تماس با هواي گرم كه امكان تهويه مناسب محيط هم نباشد اتفاق مي افتد.فرم فعاليتي در سنين پايين تر و به دنبال فعاليتها و ورزشهاي سنگين در آب و هواي گرم (مانند كساني كه مسافت زيادي مي دوند، بازيكنان فوتبال) و در شرايط كمبود آب بدن (دهيدراتاسيون) اتفاق مي افتد.
بطور كلي گرمازدگي در بالاي ۵۰ سال و بيشتر در فصول گرم و مرطوب اتفاق مي افتد كه دماي مركزي بدن به بيش از ۴۰ درجه سانتيگراد مي رسد.
وي افزود: فرد گرمازده اغلب خسته و گيج مي شود و ممكن است دچار برخي علائم از قبيل سردرد، گرفتگي عضلات، پوست خشك و داغ، تهوع يا استفراغ، سنكوپ، تشنج، اختلالات ريتم قلب، اختلال تكلم، افت فشار خون ( به دليل دهيدراسيون و اتساع عروق محيطي)، رنگ پريدگي، نبض ضعيف، هذيان، كاهش حجم ادرار و در موارد پيشرفته عدم هوشياري شود كه در صورت عدم رسيدگي به بيمار مي تواند كشنده باشد.
وي خاطر نشان كرد: در صورت عدم تشخيص يا انجام ندادن مراقبت هاي لازم، احتمال بروز عوارض و حتي مرگ و مير در اين افراد بالاست. وقتي كه دماي مركزي بدن از ۴۱ درجه سانتيگراد بالاتر مي رود و در مواردي كه گرمازدگي شديد است، عليرغم انجام اقدامات تشخيصي و درماني به دليل شدت صدمات بافتي و عوارضي مانند نارسايي كليه، مشكلات تنفسي، عوارض مغزي، عوارض قلبي _ عروقي، شوك و اختلالات انعقادي، عوارض كبدي و گوارشي و اختلالات الكتروليتي مرگ ومير روي مي دهد.
به گفته كارشناسان، اگر كار سنگين مي كنيد، اگر بدن شما مقادير زيادي آب از دست داده است، اگر در معرض تابش مستقيم و شديد نور خورشيد قرار داريد و اگر در هواي گرم و مرطوب هستيد، امكان بروز حالت گرمازدگي براي بدن شما افزايش مي يابد افراد مسن، خردسالان، افرادي كه در محيط خارج از منزل مشغول كار هستند و نيز افرادي كه به دليل ابتلا به بيماريهاي خاص تحت مراقبت هاي پزشكي قرار دارند، بيش از سايرين در معرض ابتلا به گرمازدگي هستند.
اين متخصصان اظهار كردند كه مي توان به روش هاي مختلف از جمله كاهش ساعات حضور در فضاي خارج از منزل، نوشيدن مقادير زيادي آب (و عدم مصرف چاي، قهوه و الكل) استفاده از كلاه هاي لبه پهن و پوشيدن لباس هاي آستين بلند در فضاي باز و محول كردن فعاليت هاي سنگين و كار سخت به ساعات آغازين و يا پاياني روز كه هوا خنك تر است، از بروز گرمازدگي جلوگيري كرد.

دانش آموزان ميان پايه نيازي به مراجعه حضوري
ثبت نام در مدارس ندارند
گروه علمي فرهنگي: دانش آموزان ميان پايه، بر اساس دستورالعمل صادره از سوي آموزش و پرورش بدون مراجعه حضوري به مدرسه، ثبت نام شده تلقي مي شوند.
بر اساس اين اطلاعيه تنها دانش آموزان پايه اول كليه مقاطع تحصيلي اعم از پايه هاي اول ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي بايد براي ثبت نام سال تحصيلي ۸۵ ۸۴ به مدارس مراجعه كنند و دانش آموزان ميان دوره ها اگر قصد ادامه تحصيل در همان مدرسه سال گذشته خود را دارند، براي ثبت نام نيازي به مراجعه به مدارس ندارند.
بديهي است اگر دانش آموزان ميان پايه قصد انتقال به مدرسه اي جديد را داشته باشند بايد براي ثبت نام به همان مدرسه مراجعه كنند.
در اطلاعيه آموزش و پرورش همچنين تأكيد شده است: اخذ كمكهاي مردمي در هنگام ثبت نام ممنوع بوده و مدارس در اين زمينه تنها مي توانند در حد اطلاع رساني اقدام كنند؛ بنابراين هيچ مدرسه اي حتي «مشاركتي» و «نمونه» ، حق دريافت وجه از اولياي دانش آموزان به استثناي هزينه بيمه و كتاب درسي را ندارند.
بر اساس اين اطلاعيه سازمانهاي آموزش و پرورش استانها در سراسر كشور موظف به نظارت بر حسن اجراي دستورالعمل مربوط به ثبت نام و ممنوعيت اخذ وجه در زمان ثبت نام شده اند.

كارت داوطلبان از فردا توزيع مي شود
جزئيات آزمون علوم پزشكي دانشگاه آزاد
گروه علمي فرهنگي: آزمون رشته هاي علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي صبح روز جمعه ۳۱ تير ماه در تهران و ۶۴ حوزه امتحاني در سراسر كشور برگزار مي شود.
دكتر ناصر اقبالي، رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي  در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر گفت:   آزمون رشته هاي علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي با بيش از ۱۵۰ هزار داوطلب در ۱۶۰ رشته، شهر برگزار مي شود.
وي همچنين اظهار كرد:   كارت ورود به جلسه اين آزمون در روزهاي سه شنبه و
چهارشنبه ۲۸ و ۲۹ تير ماه در حوزه هاي اعلام شده توزيع مي شود.
دكتر اقبالي در عين حال گفت: ۷۵ درصد داوطلبان آزمون امسال را زنان و ۲۵ درصد را مردان تشكيل مي دهند.
به گفته رئيس مركز آزمون، تعداد داوطلبان آزمون امسال رشته هاي علوم پزشكي دانشگاه آزاد نسبت به سال گذشته ۴ درصد كاهش يافته است.
وي ظرفيت پذيرش آزمون پزشكي دانشگاه آزاد را در سال جاري حدود ۸ هزار نفر بيان كرد و گفت: جدول توزيع كارت روز سه شنبه ۲۸ تيرماه مجدد در هفته نامه فرهيختگان منتشر مي شود.
به گفته دكتر اقبالي، كارت آزمون رشته هاي علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي در دو نوبت صبح ( ۷ تا ۱۳) و عصر ( ۱۴ تا ۲۰) براساس واحد دانشگاهي انتخاب اول داوطلبان توزيع مي شود.
كارت داوطلبان حوزه تهران با در نظر گرفتن حرف اول نام خانوادگي و شماره شناسنامه و براي حوزه هاي شهرستانها با در نظر گرفتن حرف اول نام خانوادگي توزيع مي شود.
رئيس مركز آزمون درباره نحوه توزيع كارت داوطلبان استثنايي، اظهار كرد: كارت ورود به جلسه داوطلبان استثنايي آزمون علوم پزشكي كه در شهر تهران امتحان خواهند داد، از روز سه شنبه در مركز آزمون دانشگاه  آزاد اسلامي واقع در تهران، خيابان پاسداران، بعد از پمپ بنزين، نبش بهستان ششم، پلاك ۲ توزيع خواهد شد.
وي درباره چگونگي رفع نقص كارت داوطلبان گفت: چنانچه داوطلبان پس از دريافت كارت ورود به جلسه مغايرتي در مندرجات آن از نظر مشخصات فردي، رشته،شهرهاي انتخابي،  دين و زبان خارجه ملاحظه كردند، بايد به باجه رفع نقص همان حوزه مراجعه و پس از دريافت فرم رفع نقص، نسبت به تكميل آن اقدام نموده و فرم تكميل شده را تحويل باجه رفع نقص دهند.
بديهي است اين درخواست ها در صورتي مورد رسيدگي و اقدام قرار خواهد گرفت كه مورد اصلاحي با مندرجات كارت درخواست ثبت نام داوطلبان مطابقت داشته باشد.
وي تأكيد كرد كه داوطلبان يك ساعت قبل از برگزاري آزمون، در محل حوزه امتحاني حاضر باشند زيرا پس از بسته شدن درهاي ورودي حوزه برگزاري آزمون از ورود داوطلبان جلوگيري خواهد شد.

عبادت بر طول عمر مي افزايد
002469.jpg
واحد مركزي خبر: پژوهشگران اعلام كردند افرادي كه به طور مرتب به اماكن مذهبي مي روند نسبت به ديگران عمر طولاني تري دارند.
به نوشته شماره ديروز روزنامه «لاليبر» ، پژوهشگران دانشگاه كپنهاگ اعلام داشتند در اروپا افرادي كه به طور منظم به كليسا مي روند بيش از ساير افراد عمر مي كنند.
مطالعات نشان داد زناني كه به طور مرتب به اماكن مذهبي مي روند نسبت به افراد هم سن و سال خود به طور متوسط دو سال و نيم و مرداني كه عادت رفتن به اماكن مذهبي دارند به طور متوسط يك سال و نيم بيش از همسالان خود عمر مي كنند.

تهراني ها بيش از ۳ ميليون متر مكعب آب مصرف كردند
گروه اجتماعي: مصرف آب تهران در روز سه شنبه به ۳ ميليون و ۱۰۰ هزار متر مكعب رسيد كه به گفته مسئولان سازمان آب و فاضلاب بسيار زياد است.
واحد مركزي خبر در گفت وگو با يك مسئول سازمان آب حداكثر مصرف آب شهر تهران را ۳ ميليون متر مكعب اعلام كرد و گفت مصرف بيش از اين موجب افت فشار و قطع احتمالي آب در برخي نقاط مرتفع شهر مي شود.

پزشكان درمان سرطان را مخفي مي كنند
ايسنا: براساس اعلام رسمي نتايج نظرسنجي در آمريكا، ۲۷ درصد مردم اين كشور معتقدند دانشمندان راه نهايي مبارزه و درمان سرطان را پيدا كرده اند، اما با اين حال از علني كردن آن خودداري مي كنند.
مجله خانوادگي و پزشكي _درماني Good Housekeepingohk اعلام كرد، نتايج اين نظرسنجي مهم در اول ماه آگوست سال جاري ميلادي در ژورنال معتبر سرطان(Cancer) به چاپ خواهد رسيد. آنها معتقدند كه اين امر به دليل ايده هاي سودجويانه صنايع دارويي صورت مي گيرد.

بسيج و كمك ۳۲۰ ميليارد ريالي به بم
فارس:  نيروي مقاومت بسيج از محل جمع آوري كمك هاي مردمي، مبلغ يك ميليارد و ۳۲۰ ميليون ريال به منظور كمك به بازسازي منازل نيازمندان مناطق زلزله زده بم اختصاص داد.
روابط عمومي كميته امداد امام خميني (ره)، اعلام كرد اين نهاد و نيروي مقاومت بسيج بازسازي و احداث بيش از ۵۰۰۰ واحد مسكوني در شهرستان بم را تقبل كرده اند.

اغلب زنان در صورت تولد فرزند حاضر به
ترك كامل شغل نيستند
ايسنا: بازار كار، به ويژه بازار كار زنان در ايران سال هاي بسيار قابل ملاحظه اي را در پيش رو دارد. جواني جمعيت كه از وضعيت هرم سني جمعيت نشأت مي گيرد موجب تحولات چشمگيري در عرضه نيروي انساني و از سوي ديگر افزايش سطح سواد و آموزش و افزايش سهم تحصيل كردگان دانشگاهي به ويژه در بازار كار زنان شده است.
علي رغم افزايش مشاركت اقتصادي زنان هنوز جزء آخرين كشورها از اين نظر هستيم. از سوي ديگر نتايج پژوهش «بررسي موانع و مشكلات موجود در اشتغال زنان در بخش هاي دولتي» بر روي زنان شاغل در بخش هاي دولتي شهر تهران نشان مي دهد كه نزديك به نيمي از پاسخگويان بر اين باورند كه اشتغال زنان در خارج از خانه به انجام كارهاي خانه و نقش زن در خانواده خللي وارد نمي كند. همچنين باور كلي زنان شاغل بخش دولتي اين است كه آرامش خانواده با اشتغال آنها دچار اختلال نمي شود و تنها ۱۷ درصد آنها اشتغال را موجب سلب آرامش خانواده مي دانند، از سويي ۸/۵۸ درصد زنان شاغل در بخش دولتي تهراني بين اشتغال زنان در خارج از خانه و بروز اختلاف هاي خانوادگي رابطه كم و خيلي كم، ۳۱ درصد محتمل و ۱۰ درصد آن را قابل توجه و بسيار زياد ارزيابي مي كنند.
گفتني است كه ۷۰ درصد زنان نقش هاي ديگري را براي زنان قائل هستند و باور آنها در خصوص انحصار نقش اصلي زنان در اداره امور خانه، انجام وظايف زناشويي و تربيت فرزندان منفي است، چرا كه ارتقاي سطح آگاهي آنها موجب عدم پذيرش نگرش هاي منسوخ و سنتي درباره نقش هاي خود شده تا ضمن ارج نهادن به وظايف زناشويي و تربيت فرزند، توانايي هاي خود را وراي پرداختن به اين امور بدانند.
از ديدگاه زنان اشتغال اثر بازدارندگي در تربيت فرزندان ندارد به گونه اي كه تنها ۱۷ درصد زنان معتقدند كه كار خارج از خانه اثر زياد يا بسيار زيادي بر تربيت فرزندان دارد و ۶/۳۰ درصد معتقدند كه اشتغال تا حدودي بر تربيت فرزندان اثر منفي مي گذارد.

صدها نامه كه براي خدا نوشته مي شود
واحد مركزي خبر: مقامات پست قدس روزانه دهها مورد نامه  هايي را دريافت مي كنند كه بعضي از آنها براي خدا و بعضي ديگر نيز براي حضرت مسيح و يا بابانوئل نوشته شده و در آنها مشكل شخصي مطرح شده و از خداوند و يا قديسان خواسته شده به حل اين مشكلات كمك كنند. در بعضي از اين نامه ها هم نويسندگان از عمل بدي كه در گذشته صورت داده ا ند توبه كرده و از خداوند و يا مسيح طلب بخشش مي كنند.
مقامات پست قدس سپس اين نامه ها را به خاخامي سيوري مي دهند تا آنها را مطابق رسم ديرينه اي در شكافهاي ديوار ندبه قرار دهد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |