دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۰ - Jul 18, 2005
در يك قطار سريع السير، اتوبوس و يا خودرو صورت مي گيرد
سير در اينترنت با سرعت ۲۰۱ كيلومتر در ساعت
002463.jpg
گروه انفورماتيك: در حال حاضر مي توان در هواپيما به سير در اينترنت پرداخت، در تونل ها و آسانسورها، سيگنال هاي تلفن همراه را دريافت كرد و با نسل جديد سيستم (wi-fi) تمام شهرها را تحت پوشش قرار داد.
به نظر شما پيشرفت بعدي در چه حوزه اي رخ خواهد داد؟ 
شايد در آينده اي نزديك بتوان هنگام سفر در يك قطار سريع السير، اتوبوس و يا خودرو و به سير در اينترنت پرداخت.
ديروز يك شركت ژاپني اعلام كرد موفق به طراحي يك دستگاه گيرنده همراه شده كه با استفاده از اين دستگاه مي توان هنگام سفر با وسايل نقليه سريع السير روي زمين به خطوط اينترنت پرسرعت دسترسي داشت و در حين سفر به سير در اينترنت مشغول شد.
اين دستگاه جديد «LiteBrid» نام دارد كه از لحاظ حجم كوچك است و مي توان آن را در هر وسيله نقليه متحرك نصب كرد.با استفاده از اين دستگاه مي توان در وسيله نقليه اي كه سرعت حركت آن ۲۰۱ كيلومتر است با سرعت Mbps ۶به كار با اينترنت پرداخت.
دستگاه «Lite Bird» با سيستم هاي بي سيم LAN و ۳G و همچنين نسل سوم شبكه هاي تلفن همراه سازگار است. به عبارتي ديگر مي توان به صورت بي سيم، لپ تاپ  و ساير دستگاه هاي همراه از جمله گوشي هاي نسل سوم تلفن همراه را به خطوط اينترنت پرسرعت وصل كرد و وارد شبكه جهاني شد.
سيستم ۳G براي انتقال بسيار سريع داده هاي چند رسانه اي طراحي مي شود كه سرعت انتقال داده ها بين ۱۲۸Kbps تا چندين مگابيت در ثانيه متغير است.
البته اين پايان ماجرا نيست چون شركت  ژاپني قصد دارد از اين تكنولوژي بهره هاي بيشتري ببرد.
به عنوان مثال با بهره  از اين تكنولوژي مي توان به صورت آن لاين و لحظه اي به ارسال صدا و تصوير بين مراكز انتقال داده ها و وسايل نقليه امدادي پرداخت. يكي ديگر از اهداف اين شركت، انتشار اطلاعات و همچنين ارائه خدمات اينترنت به مسافران قطارها و اتوبوس ها مي باشد.

روزهاي آخر زندگي OS/2
002466.jpg
گروه انفورماتيك- محمدتقي رسولي: شركت IBM روز گذشته طي اعلاميه اي تاريخ از رده خارج شدن و انحلال سيستم عامل OS/2 را اعلام كرد و متذكر شد به زودي پشتيباني خود از اين سيستم عامل را قطع خواهد كرد. IBM در ده سال اخير نسخه جديدي از OS/2 ارائه كرده و فقط به ارائه تعدادي Patch (وصله) جهت رفع اشكالات عمده OS/2 بسنده كرده بود. اين شركت روز گذشته فهرست تعدادي از محصولات خود كه در ماه دسامبر پشتيباني آنها را قطع خواهد نمود منتشر كرد. ضمنآً بعد از ۳۱ دسامبر IBM جهت سخت افزارهاي جديد خود ديگر درايوري براي OS/2 ارائه نخواهد كرد. يك سال بعد يعني در دسامبر سال ،۲۰۰۶ IBM كليه پشتيباني هاي خود را قطع كرد و كليد Patch روي سايت خود را نيز حذف مي كند. پس از آن زمان كاربراني كه هنوز از OS/2 استفاده مي كنند مي توانند با تماس به دفاتر سرويس دهي منطقه اي IBM مشكلات خود را رفع نمايند ولي بهتر است هر چه سريع تر به فكر تعويض سيستم عامل خود باشند.شركت IBM بهترين گزينه براي جايگزيني را Lunix مي داند.
سيستم عامل OS/2 توسط دو شركت بزرگ IBM و مايكروسافت در اواخر دهه ۸۰ ميلادي توليد گرديد. در اوائل دهه ۹۰ اين دو شركت همكاري خود را در اين زمينه قطع كردند و مايكروسافت شروع به توليد ويندوز نمود. پس از آن IBM هيچ گاه به دنبال شريك نرم افزاري جديدي جهت ادامه دادن به سيستم عامل OS/2و ارتقاء آن نبود و از هر از چند گاهي به صورت پراكنده اشكالات اساسي پيش آمده را توسط Patch هايي برطرف مي نمود.
تاكنون تعداد زيادي از هواخواهان اين سيستم عامل به اين موضوع اعتراض نموده اند و بر روي سايت OS2world.com نيز درخواستي با امضاء بيش از ۸۰۰۰ نفر وجود دارد كه از IBM درخواست پيگيري OS/2و يا Open Source كردن آن را داشته اند.
سخنگوي IBM اين اتفاق را بسيار بد ولي لازم الاجرا مي داند و Open Source كردن آن را نيز غيرممكن مي داند.
اين سيستم عامل در كشورمان در تعدادي از ادارات بزرگ به عنوان سيستم عامل اصلي شبكه در حال كار مي  باشد.

يافته هاي  جديد درباره  سلول هاي  عصبي
گروه دانش:محققان  به  يافته هاي  جديدي  درباره  انتقال  پيام  در سلول هاي  عصبي  دست  پيدا كردند كه  نشان  مي  دهد چرا با وجود تنوع  پيام  هاي  عصبي  در انتقال  پيام  اشتباهي  به  وجود نمي آيد.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  ايلينويز، سلول هاي  عصبي  با سرعت  بسيار زياد و با آزاد كردن  ناقل  هاي  شيميايي  در فضاهاي  سيناپسي  پيام ها را منتقل  مي كنند و با وجود آن كه  بسياري  از پيامها همزمان  منتقل  مي شوند در انتقال  آنها تداخل  صورت  نمي  گيرد.
بررسي  هاي  دانشمندان  در مگس  ميوه  نشان  مي  دهد نوعي  پروتئين  گيرنده هاي  سطح  سلول  را به  ساختمان  هاي  دروني  پيوند مي  دهد وظيفه اش  آن  است  كه  اتصال  بين  گيرنده  درست  و ناقل  عصبي  را برقرار كند.
به اين  ترتيب  هر ناقل  شيميايي  دقيقاً با گيرنده اي  اتصال  برقرار مي  كند كه  براي  انتقال  همان  پيام  مناسب  است .در صورتي  كه  اين  اتفاق  نيفتد آشفتگي  انتقال  پيام  موجب  مي  شود به  فرض  صدا را به  صورت  مزه  احساس  كنيم .

تاثير داروي  سولفات  روي  بر بيماران 
مبتلا به  زبان  جغرافيايي
گروه دانش:نتايج  پژوهشي  در ايران  نشان  داد، داروي  سولفات  روي  بر بيماران  مبتلا به  زبان  جغرافيايي  موثر است .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر، دكتر حميدرضا عبدالصمدي  استاديار دانشگاه  علوم  پزشكي  همدان  در پژوهشي  بر روي ۴۰ بيمار دريافت  كه  سولفات  روي  سبب  بهبودي  بيماران  مبتلا به  زبان  جغرافيايي  مي شود. بر اساس  اين  پژوهش  نتايج  قابل  توجه  داروي  سولفات  روي  بر بافتهاي  اپي  تليايي  مشخص  شد.
همچنين  اين  دندانپزشك  دريافت  از سولفات  روي  مي توان  در درمان  ديگر زخمهاي  مخاط  دهان  هم  استفاده  كرد.
گفتني  است ، زبان  جغرافيايي  ضايعه  شايعي  است  كه  ممكن  است  باعث  احساس  سوزش  و درد در زبان  بيماران  شود. اين  ضايعه  بيشتر در زنان  ديده  مي شود. نتايج  اين  پژوهش  در چهل  و پنجمين  كنگره  سالانه  دندانپزشكي  ايران  ارائه  شد.

ساخت نسخه جديد سلول هاي خورشيدي
گروه دانش: دانشمندان دانماركي موفق به ساخت نسخه جديد سلول هاي خورشيدي پلاستيكي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، دانشمندان دانماركي اعلام كردند كه موفق به ساخت نوع جديدي از سلول خورشيدي پلاستيكي شدند كه از نسخه قديمي بسيار مناسب تر است و همچنين اين نسخه جديد امكان صاف كردن و شفاف كردن موج هاي دريافتي را دارد و از لحاظ هزينه اي نيز به هزينه كمتري احتياج دارد.
دانشمندان دانماركي مي گويند كه آنها براي ساخت اين سلول پلاستيكي  از سخت ترين و مقاوم ترين ماده ها استفاده كرده اند و استفاده از اين ماده ها سبب شده تا كارايي در تبديل انرژي خورشيدي به انرژي الكتريكي بيشتر شود.
سلول هاي خورشيدي پلاستيكي با وجود پيشرفت هايي كه در عرصه ساخت آنها وجود دارد، نياز به مطالعه و بررسي بيشتري دارند.

طراحي نگاتوسكوپ ديجيتال دندانپزشكي
گروه دانش: نگاتوسكوپ هاي ديجيتال دندانپزشكي به منظور ارتقاء سطح درمان دندانپزشكي و تشخيص به موقع دندانپزشك، توسط كارشناسان ايراني طراحي و ساخته شد.
نعمت شاهمرادي طراح و سازنده اين نگاتوسكوپها در گفت و گو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار داشت: مهمترين ويژگي اين دستگاه تشخيص بهتر عكس هاي پزشكي در مقايسه با دستگاه هاي مشابه و منتشر كردن نوري زرد رنگ در مرحله نهايي كار است كه باعث مي شود آن قسمت از عكسهاي پزشكي كه در نوع ساده نگاتوسكوپ ديده نمي شود به راحتي با كمك اين نور مشاهده شود و دندانپزشك را در تشخيص به موقع و صحيح ياري كند .
وي با تأكيد بر گسترش نگاتوسكوپهاي ديجيتال در سراسر كشور افزود: ما براي ساخت اين دستگاه با اساتيد دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز همكاري هايي داشته ايم تا تمامي مراحل ساخت اين نگاتوسكوپ ديجيتال به طور علمي و تخصصي انجام شود.

روش جديد تشخيص تصاوير اصلي از مونتاژ
گروه دانش- مرتضي اسلام زاده: در سال ۲۰۰۴ و در كشاكش مبارزات انتخابات رياست جمهوري ايالت متحده تصويري از جان كري نامزد حزب دموكرات در كنار «جين فوندا» هنرمند و مبارز ضد جنگ ويتنام منتشر شد. كه جان كري و جين فوندا را در كنار راهپيمايان نشان مي داد.
به گفته سناتور جان كري اين تصوير تنها براي آلوده كردن فضاي انتخاباتي عليه او انتشار يافته بود.
كن لايت، عكاس اين تصوير در اين باره گفت: در اين تصوير دست برده شده بود، احساس كردم به من خيانت شده و خيلي عصباني شدم كه چه طور عكس من توانسته بود به اين صورت ظاهر شود. اين تقلب ها موجب شد تا گروه محققي در دانشگاه Roma Tre در ايتاليا روش جديدي از Water Marking ارايه دهند. تا از طريق آن بتوان تصاويري را كه از طريق تكنيك ديجيتالي دست كاري شده اند را از تصاوير اصلي تشخيص داد. در حقيقت با استفاده از اين روش سايه اي به تصوير اضافه مي شود كه بعدها مي توان به كمك اين سايه دستكاري در تصوير را تشخيص داد. به گفته لورنزو و كوتزولا رئيس اين گروه تحقيقاتي تكنيك واتر ماركينگ يا سايه دار كردن عكس كمابيش حدود ۳۰ سالي است كه اختراع شده ولي سيستمي كه ما از آن استفاده مي كنيم از بعضي لحاظ با سيستم قديمي متفاوت است. در درجه اول ما از نوع خاصي رايانه به نام CGH استفاده مي كنيم، دوم اين كه ما از تكنيكي استفاده مي كنيم كه اين سايه را نامرئي و پنهان مي كند. بدين صورت يك علامت نامريي به تصوير اضافه مي شود و براي روزنامه ها يا مجلاتي كه از عكاسان مستقل عكس تهيه مي كنند اين مي تواند تكنيك خوبي براي موثق كردن خبر باشد.
لورنزو كوتزولا اضافه مي كند از تكنيك ما مي توان به صورت خصوصي و يا عمومي استفاده نمود بعضي از دوربين هاي ديجيتالي نرم افزار اين سايه گذاري را در خود دارند . محققان پيش بيني مي كنند كه در آينده اي نزديك مي توان از سيستم واترماركينگ براي جلوگيري از سارقان رايانه اي كه در تصاوير قانوني مانند انگشت نگاري دست مي برند استفاده كرد.

رونق بازار خدمات اينترنتي در هند
گروه انفورماتيك: استقبال مردم هند از سرويس هاي اينترنتي رو به افزايش است به طوري كه انتظار مي رود اين روند تا سال ۲۰۰۹ ادامه يابد.
به گزارش موج در سال مالي ۲۰۰۵-۲۰۰۴ بازار خدمات اينترنتي در كشور هند رشد بسيار بالايي داشته و اين ميزان تقريبا ۷/۲۶ درصد اعلام شده است.
مسئولين پيش بيني مي كنند، ميزان رشد سالانه بازار سرويس هاي اينترنتي در هند تا سال ۲۰۰۹ به ۸/۱۹ درصد خواهد رسيد.

كارخانه توليد ريزتراشه در چين راه اندازي مي شود
ايسنا: شركت ژاپني ماتسوشيا در پاسخ به تقاضاي رو به افزايش در زمينه  ابزار ديجيتالي، ۱۱۸ ميليون و ۴۶۰ هزار دلار براي احداث يك كارخانه ديگر توليد نيمه رسانا در چين سرمايه گذاري خواهد كرد.
تاسيس اين كارخانه از ماه جاري آغاز خواهد شد و توليد انبوه اين كارخانه ريزتراشه ها و قطعات دوربين هاي ديجيتالي در تلفن هاي همراه خواهد بود.
كارخانه  قبلي نيز كه سالانه دو ميليارد ريزتراشه توليد مي كند قرار است توليد خود را به ۷ ميليارد ريزتراشه و ۵۰ ميليون قطعه  الكترونيكي براي دوربين هاي ديجيتال افزايش دهد.

همايش علمي كاربردي IT در دانشگاه كيش
گروه انفورماتيك: همايش علمي كاربردي IT با هدف آموزش، ترويج و توسعه كاربردي ICT در كيش و ساير نقاط كشور، از سوي دانشگاه كيش برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه كيش، ايجاد محيط  تعامل از آخرين دستاوردهاي بانك ها، مراكز تجاري و ساير بخش هاي خصوصي و دولتي علاقه مند در ارائه خدمات نوين الكترونيكي و افزايش توان علمي كاربردي مديران و دست اندركاران براي ورود به عرصه پررقابت تجارت جهاني از ديگر اهداف اين همايش است.
بر اساس اين گزارش، همايش علمي- كاربردي IT از ششم تا نهم مرداد ماه به مدت چهار روز و با همكاري مشترك دانشگاه كيش و شركت بين المللي كامپيوتر كوسوئيس برگزار مي شود.
علاقه مندان مي توانند با دبيرخانه همايش به نشاني پست الكترونيكي: info@KFZO-ict.com مراجعه كنند.

نخستين نشست شوراي عالي فناوري اطلاعات برگزار مي شود
ايسنا: معاون فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات گفت: نخستين نشست شوراي عالي فناوري اطلاعات با دستور كار تعيين آيين نامه  شورا و تصويب چارچوب كلي نظام ملي فناوري اطلاعات كشور روز سه شنبه (فردا) تشكيل خواهد شد.
دكتر صدري اظهار داشت: در اين جلسه كه با حضور رييس جمهور تشكيل خواهد شد، بررسي سند ملي توسعه  فناوري اطلاعات كشور در برنامه  چهارم، تصويب چارچوب كلي نظام ملي فناوري اطلاعات كشور و تعيين آيين نامه  شوراي عالي فناوري اطلاعات دستور كار قرار گرفته است.

مبارزه با پيشروي صحرا
داكا پايتخت  سنگال  روزهاي  بيست  و شش  و بيست  و هفتم  جولاي ميزبان  نشست  مبارزه  با پيشروي  صحرا خواهد بود.
به  نوشته  روزنامه  لوموند در اينترنت ، بنابر گزارش  شوراي  وزرا كه  روز پنجشنبه  به  رياست  عبدالله  واد رئيس  دولت  سنگال  برگزار شد.اين  نشست  پيشنهاد ايجاد مديريت  صحرايي  براي  توسعه  آفريقا و ايجاد ديواري  سبز از داكار تا جيبوتي  به  پهناي  پنج  كيلومتر را مورد بررسي  قرار خواهد داد.

تأسيس  بانك  سلولهاي  بنيادين  در كره  جنوبي
نخستين  بانك  سلولهاي  بنيادين  در كره  جنوبي  از اكتبر در اين  كشور گشايش  مي يابد. پروفسور هوانگ  وو سوك  نخستين  كسي  كه  به  شبيه  سازي جنين  انساني  در روشهاي  درماني  مبتني  بر سلولهاي  بنيادين  دست  زد اعلام  كرد بانك  سلولهاي  بنيادين  كه  بين  المللي  خواهد بود با بودجه  دولتي  چهاردهم  اكتبر،(بيست  و دوم  مهرماه) گشايش  خواهد يافت .گفتني  است  گروه  تحقيقاتي  پروفسور هوانگ  فوريه  دو هزار و چهار اعلام  كرد كه  براي  نخستين  بار با شبيه  سازي  جنين  انساني  از آن  سلولهاي  بنيادين  تهيه  كردند.

كتاب راهنما براي گردشگر «مريخ»
براي  كمك  به  گردشگر «ناسا» در اكتشافات  آينده ، دانشمندان  در حال  نوشتن  يك  كتاب  راهنماي  شيميايي  جهت  تسهيل  جستجوي  حيات  ماوراء زميني  هستند.
آزمايشگاه  ملي  «آيداهو» اعلام  كرد: محققين  در حال  استفاده  از وسايل  جديد ايجاد تصاوير رايانه اي  و ساختن  محيط هاي  مشابه  آب  و هواي  گذشته  سياره  مريخ  هستند تا تغييرات  نامحسوسي  را كه  احتمالاً ميكروب هاي  مريخي  بر سنگ هاي  اين  سياره  به  جا  گذاشته اند، ثبت  نمايند.
محققيني  كه  از سوي  برنامه  اختر زيست شناسي  ناسا حمايت  مي شوند، اميدوارند روزي  بتوانند يك  گردشگر مريخ  را به  كتاب  راهنما، تصويرساز دقيق  شيميايي  و توانايي  استدلال  انسان  گونه  مجهز سازند تا اين  گردشگر بتواند به  تنهايي  به  دنبال  نشانه هاي  حيات  موجودات  فرا زميني  برود.
دانشمندان  آزمايشگاه  ملي  «آيداهو» و دانشگاه هاي  «آيداهو و مونتانا» در حال  كار بر روي  اين  كتاب  راهنماي  شيميايي  هستند و آن را قسمتي  از روشي  مي دانند كه  اميدوارند روزي  به  عنوان  روش  نهايي  براي  تعيين  اين  امر باشد كه  آيا سنگ هاي  ماوراء زميني  هيچ گاه  حياتي  را پناه  داده اند.
در سال  ۱۹۹۶ گروهي  از دانشمندان  گزارش  دادند كه  شواهدي  از حيات  را بر روي  شهاب  سنگ  مريخي  يافته اند.
«دافنه  استونر» مدير پروژه  و استاد تحقيقات  شيمي  دانشگاه  آيداهو در اين  مورد گفت : اين  ادعاها هنوز بحث انگيز هستند.

ساخت دستگاه آبياري هوشمند اراضي كشاورزي
گروه دانش- علي  اصغر محمدي: براي نخستين بار در كشور دستگاه آبياري هوشمند اراضي كشاورزي توسط يك دانشجوي مهندسي شيمي طراحي و ساخته شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، مهندس محمد ساده پيرتوانا، طراح نخستين دستگاه  آبياري هوشمند اراضي كشاورزي با اشاره به قابليت هاي اين دستگاه گفت: با استفاده و به كارگيري دستگاه آبياري هوشمند در اراضي كشاورزي در مصرف آب در اين بخش صرفه جويي  مي شود و از طرفي كيفيت محصولات كشاورزي افزايش مي يابد.اين مخترع جوان افزود: با بهره گيري از اين دستگاه زمان حضور كشاورز در مزارع و نيز زمان آبياري كاهش مي يابد.
وي گفت: اين دستگاه داراي سه مكانيزم شيميايي، مكانيكي و الكترونيكي است و با استفاده از هيدروژن كات يوني در عمق ۴ الي ۵ متري خاك، به وسيله سانترومتر ميزان اشباعيت آب را از صفر تا ۱۰۰ مشخص مي كند.پيرتوانا با اشاره به مكانيسم هوشمندسازي اين دستگاه به سه بخش اظهار داشت: در اين دستگاه از سنسورهاي آبي، سنسورهاي آپتيكي و آب سنج هاي مجزا استفاده شده است.
وي با تأكيد بر اين نكته كه به كارگيري سيستم آبياري هوشمند موجب صرف جويي قابل توجهي در مصرف آب و افزايش بهره وري مي شود افزود: اين طرح در سال ۱۳۸۳ به عنوان طرح قابل تقدير در گروه مهندسي كشاورزي و همچنين در گروه فني و مهندسي جشنواره خوارزمي شناخته شد و از سوي وزير علوم، تحقيقات و فناوري مورد تقدير قرار گرفت.

نخستين همايش بين المللي علوم زيستي ايران
گروه دانش: نخستين همايش علوم زيستي ايران با هدف ارائه آخرين دستاوردها و يافته هاي پژوهشگران در زمينه علوم زيستي و ارتقاي جايگاه اين علوم در ايران، توسط انجمن علوم زيستي ايران، آذر ماه امسال برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر فتح الله فلاحيان، رئيس نخستين همايش بين المللي علوم زيستي ايران با اعلام اين خبر اظهار داشت: علوم جانوري (فيزيولوژي، تكويني، بيوسيستماتيك)، علوم گياهي (فيزيولوژي، تكويني، بيوسيستماتيك)، علوم سلولي و مولكولي، ميكروبيولوژي، بيوشيمي، بيوفيزيك، ژنتيك، بيوانفورماتيك، بيوتكنولوژي و مهندسي ژنتيك، اكولوژي و محيط زيست و بيولوژي آبزيان و شيلات از محورهاي اصلي اين همايش است.
رئيس انجمن علوم زيستي ايران افزود: اين همايش با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي واحدهاي علوم و تحقيقات كرج طي روزهاي ۲۳ و ۲۴ آذر ماه امسال در شهرستان كرج برگزار مي شود و علاقه مندان مي توانند به پايگاه اينترنتي نخستين همايش بين المللي علوم زيستي ايران به نشاني www.bioscicongress.com مراجعه كنند.

استفاده  از ليزر كم توان  در كاهش  حساسيت  دندانها
گروه دانش:نتايج  پژوهشي  در ايران  نشان  داد استفاده  از ليزر كم توان  در كاهش  حساسيت  دندانها موثر است .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر، دكتر نسرين  اصفهاني  زاده  و دكتر مريم  رئيسي دهكردي،  اعضاي  هيأت  علمي  دانشكده  دندانپزشكي  دانشگاه  آزاد اسلامي  در پژوهشي  بر روي  ۶۳ نفر كه  دندانهاي  حساس  داشتند دريافتند كه  استفاده  از ليزر كم توان  در كاهش  حساسيت  دندانها موثر است .

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |