سه شنبه ۲۸ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۱ - Jul 19, 2005
۹۰۰ ميليون كاربر اينترنت در جهان
002523.jpg
گروه انفورماتيك- علي اصغر محمدي: نشست ارائه يافته هاي پژوهشي گروه فناوري اطلاعات با رويكرد اجتماعي از سلسله نشست هاي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، سليمان پاك سرشت در تحقيقي با عنوان جايگاه استفاده از اينترنت در سبك زندگي و فراغت جوانان ۱۸ تا ۲۸ ساله تهراني اظهار داشت: جوانان مرفه بيش از ديگران از اينترنت استفاده مي كنند. پاك سرشت ادامه داد: هر چه سن بالاتر مي رود ميزان استفاده از اينترنت بيشتر مي شود.
وي سپس به ارائه آماري در خصوص ميزان اينترنت در جهان پرداخت و گفت: تعداد كاربران اينترنت در سال ۲۰۰۵ ميلادي به بيش از ۹۰۰ ميليون نفر رسيد.
پاك سرشت همچنين با بيان اينكه ميزان استفاده از اينترنت در سال ،۲۰۰۱ ۴۷۴ ميليون نفر بود، افزود: اين رقم در سال ۲۰۰۳ ميلادي به ۷۶۲ ميليون نفر رسيد.
به گفته وي استفاده از اينترنت در سال ۱۹۸۲ ميلادي از انحصار نخبگان علمي و مقاصد اوليه نظامي رهايي يافت و كاربرد عمومي پيدا كرد.
اين پژوهشگر اجتماعي در پايان ادامه داد: در سال ۹۵ ميلادي در مجموع ۲۰ هزار وب سايت ثبت شده بود كه اين رقم در سال ۲۰۰۰ به ۱۰ ميليون وب سايت بالغ شد.وي در خصوص ميزان استفاده از اينترنت درميان جوانان مورد برسي گفت: ميزان استفاده از اينترنت براساس بررسي ها ۹ تا ۱۰ ساعت در هفته است و كمترين ميزان استفاده نيم تا يك ساعت در هفته و بيشترين استفاده شش ساعت در روز بوده است.
وي در ادامه اظهار داشت: افراد با سرمايه اجتماعي بالا بيشتر از اينترنت استفاده مي كنند و اشخاص شاغل كمتر از غير شاغلين پاي اينترنت مي نشينند.
به گفته پاك سرشت، كساني كه بيشتر از اينترنت استفاده مي كنند بيشتر به روش هاي گذران اوقات فراغت جمعي و خارج از منزل گرايش دارند.
وي در عين حال اظهار داشت: افرادي كه به اينترنت اعتياد دارند بيشتر به روش هاي فردي و گذراندن اوقات فراغت در منزل علاقه نشان مي دهند.
همچنين در اين نشست «مسعود كوثري» پژوهشگر اجتماعي به ماهيت اجتماعات مجازي و شبكه هاي دوستي در عرصه اينترنت پرداخت و اظهار داشت: تعاملي بودن نشانه شناختي در فضاي استاندارد از جمله خصوصيات اين شبكه است.
در ادامه اين نشست ايرج فيضي به ارائه نتايج پژوهش خود با عنوان بررسي ميزان و نحوه استفاده از اينترنت و جايگاه و تأثير آن در سبك زندگي فراغتي شهر تهران پرداخت و گفت: سبك فراغتي دانش آموزان همواره بر استفاده از اينترنت تأثير مي گذارد.
وي گفت: براساس يك پژوهش، هر چند كه پديده چت يكي از موارد شايع بين دانش آموزان است و وقت بسياري از آنها را مي گيرد، اما نگرش آنها در خصوص روابط در محيط چت منفي است.
اين پژوهشگر اظهار داشت: به نظر مي رسد در گروه سني (۱۸-۱۲ سال) اين اينترنت نيست كه بر سبك فراغتي دانش آموزان تأثير مي گذارد بلكه سبك فراغتي آنها است كه بر ميزان و نوع استفاده از اينترنت اثر مي گذارد.
اين پژوهشگر كه تحقيق خود را از طريق ۴۲ مصاحبه عمقي در ميان دانش آموزان دبيرستاني دختر و پسر در سه منطقه شمال، مركز و جنوب تهران انجام داده، تصريح كرد: افرادي كه فعاليت هاي منظم و با برنامه فراغتي همچون كلاس هاي آموزشي و ورزشي را در بيرون از منزل مي گذرانند، كمتر از اينترنت استفاده مي كنند.
فيضي ادامه داد: اين دانش آموزان در صورتي هم كه از اينترنت استفاده كنند سراغ سايت هاي غيرمجاز نمي روند.
به گفته اين پژوهشگر، در مقابل دانش آموزاني كه بيشتر سبك فراغتي آنها منزل محور است و فعاليت هاي تفريحي كمتري در بيرون از منزل دارند بيشتر پاي اينترنت مي نشينند.
وي در ادامه گفت: به نظر مي رسد ويژگي هاي شخصيتي افراد نيز تأثير مستقيمي بر استفاده افراد از اينترنت نمي گذارد، بلكه اين سبك ابتدا سبك فراغتي را متأثر مي سازد و سبك فراغتي نيز استفاده از اينترنت را تعيين مي كند.

دكتر شفيعي: توجه به آموزش مجازي در اولويت است
گروه انفورماتيك- محمد فؤاد رحمان سرشت: با توجه به جايگاه وزارت ارتباطات در امرتولي گري ICT، آموزش مجازي و توليد محتوا در اولويت كارهاي اين وزارتخانه است.
به گزارش خبرنگار همشهري، معاون تحقيقات، پژوهش و امور بين الملل وزارت ICT روز گذشته در نشست مطبوعاتي با موضوع حمايت هاي مالي وزارت ICT از بخش تحقيقات، در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: هنگامي كه آموزش در جهت رشد و ارتقاء شغلي در جامعه مطرح مي شود، زمان نيز بسيار اهميت دارد.
دكتر مسعود شفيعي، افزود: با توجه به اينكه كارمندان و اكثر افراد شاغل زمان بسياري را صرف انجام امور كاري خود در ادارات، سازمان ها و غيره مي كنند، بنابراين مجال اينكه براي دوره ها حضور بهم رسانده و آموزش هاي لازم را ببينند ندارند، بنابراين آموزش مجازي بدليل حذف زمان و مكان در امر آموزش، فرصت مناسبي براي فراگيري در عصر ارتباطات است.
وي آموزش و توليد محتوا را از اركان اصلي فعاليت هاي وزارت ICT معرفي كرد و يادآور شد: با توجه به آمار رسانه اي از ميزان ۷۰ درصد جمعيت زير ۳۰ سال در جامعه، اگر بخواهيم براي رفع بيكاري و ارتقا جامعه كاري انجام دهيم، بايد آموزش و در كنار آن مهارت را مد نظر قرار دهيم.
شفيعي با اشاره به اينكه آموزش از قديم الايام بخصوص در دين اسلام مورد توجه و توصيه واقع شده اظهار داشت: با توجه به رشد فزاينده و سريع در عرصه ICT، براي عقب نماندن از پيشرفت هاي فناوري روز دنيا مي بايست به آموزش به عنوان ركن اصلي حتي به عنوان زيرساختار توسعه ICT در جامعه بيش از پيش بپردازيم.وي به آموزش مهارت هاي ۷گانه ICDL در كشور طي يكي دو سال اخير به عنوان امري مفيد اشاره كرد و خاطر نشان ساخت: در همين زمينه ۷۰ هزار جلد كتاب چاپ و توزيع شد و جلسات ويدئو كنفرانس در بين استان تهران و ۸ استان كشور نيز از طريق اينترنت با ۱۴۰ سخنراني در قالب رشته هاي مديريتي، IT و ICT و برخي رشته هاي تخصصي با اعطاي گواهينامه در كنار برپايي كارگاه هاي آموزشي، ارائه شد.
معاون تحقيقات، پژوهش و امور بين الملل وزارت ICT تأكيد كرد: زبان انگليسي و يادگيري آن براي ارائه مطالب، فكر و توانمنديهاي ايرانيها در خارج از كشور بسيار مهم است.
وي افزود: به همين علت امسال با تأكيد بر آموزش زبان انگليسي به عنوان زبان رايج سايتهاي اينترنتي، حركتي را با كمك بخش خصوصي آغاز كرديم و اميدواريم دوره هاي زبان در مرحله اول براي ۳۰۰ نفر در وزارت ICT ارائه شود.
معاون وزير ICT همچنين يادآور شد: وزارت ICT متولي فناوريهاي نوين است بنابراين خود بايد زيرساختار علمي قوي داشته باشد پس بايد سطح علوم رياضيات و فيزيك در بين كارشناسان به حدي باشد كه بتوانند فناوريهاي نوين را به خوبي جذب كنند.
شفيعي همچنين به اقدامات اخير وزارت ICT در تشويق دانشگاه ها اشاره و بيان كرد: در اين راه، براي راه اندازي رشته IT و ICT در دانشگاه ها تفاهم نامه اي بين وزير ICT و وزير علوم، تحقيقات و فناوري به امضا رسيد كه طي آن هر دانشگاه دولتي با راه اندازي يك رشته جديد مربوط به ICT در مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا، مبلغ يك ميليارد ريال و به ازاي جذب هر دانشجو ۲۰ ميليون ريال دريافت خواهند كرد.
شفيعي اظهار داشت: از سال گذشته با فعاليت بيش از ۲۰ دانشگاه كشور، حدوداً مبلغ ۲۰ ميليارد ريال از سوي وزارت ICT به آنها پرداخت شده، كه با تصويب آيين نامه اي در خصوص حمايت از پروژه هاي مرتبط با ICT ، پروژه هاي كارشناسي ارشد در زمينه ICT و زيرشاخه هاي آن، براي هر پروژه ۳ ميليون تومان و هر پايان نامه ۵/۷ ميليون تومان به قرار يك سوم به دانشجو يك سوم به استاد راهنما و يك سوم به دانشكده جهت خريد تجهيزات مربوط به پروژه پرداخت شده است.
وي يادآور شد: تاكنون بيش از ۷۰۰ پروژه كارشناسي ارشد، مطرح شده كه حدود ۵۰۰ پروژه مصوب و اقدامات لازم جهت پرداخت صورت گرفته و شروع شده است.
شفيعي به تفاهم نامه اخير وزارت ICT با وزارت كار در خصوص آموزش نيروي انساني در زمينه هاي مهارتي و تدوين استانداردهاي مهارتي اشاره كرد و گفت: در اين راستا ۲۰ ميليارد ريال در اختيار وزارت كار با نظارت وزارت ICT قرار گرفته تا نيروي مهارتي براي فعاليتهاي خدماتي فراهم شود.
شفيعي همچنين تفاهم نامه مابين وزارت ICT و دانشگاه هاي اميركبير و علم و صنعت را براي فوق ليسانس مجازي مخابرات و فوق ليسانس مجازيICT و ايجاد آزمايشگاه تخصصي امنيت از سوي وزارت ICT در دانشگاه علم و صنعت را از ديگر فعاليتها معرفي كرد و افزود: به غير از قرارداد ما با دانشگاه جامع علمي كاربردي براي كاربرد ICT براي پست و آموزش حدوداً ۷۰ دانشجو در سال گذشته تاكنون، با دانشگاه پيام نور نيز در خصوص برگزاري رشته ليسانس IT بدون كنكور تفاهم نامه اي به امضا رسيده است.
شفيعي در پايان خاطر نشان كرد: اميدواريم با توجه به موقعيت  هاب گونه ايران در منطقه خاورميانه و علاقه مندي ITU طبق توافقات قبلي دبير كل آن با ايران طي ۲۰ روز آينده اقدامات اوليه براي راه اندازي مركز آموزش بين المللي در تهران صورت گرفته كه در صورت تحقق ،ايران به قطب آموزش مجازي منطقه تبديل مي شود.

نقش  آلرژي ها در كاهش  ابتلا به  سرطان  مغز
گروه دانش:بررسي هاي  جديد نشان  مي دهد كساني  كه  به  آسم  يا ديگر بيماري هاي  حساسيتي  مبتلا شده اند كمتر به  سرطان  مغز مبتلا مي شوند.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  و يك  فاريست ، محققان  دريافتند تنوع  در گونه اي  خاص  از ژن ها ممكن  است  فرد را مستعد به  ابتلا به  آسم  يا ديگر انواع  آلرژي  كند و اين  در حالي  است  كه  همان  جهش هاي  ژني  موجب  مي شوند افراد در برابر ابتلا به  شايع ترين  نوع  سرطان  مغز در امان  بمانند.گلديو بلاستوم  كه  نوعي  سرطان  كشنده  مغزي  است  بسته  به  سن  فرد ۳ تا ۱۳ نفر از هر صد نفر را مبتلا مي كند.
در اين  تحقيق  دو ژن  موثر در بروز آلرژي  شامل  اي ال ،ار اي  و اي ال  ، ۱۳ مورد بررسي  قرار گرفتند كه  نتايج  نشان  داد انواع  خاصي  از اين  دو ژن  موجب  مي شوند خطر بروز آلرژي  افزايش  و خطر گلديوبلاستوم  كاهش  يابد.

مايكروسافت همكاري با نرم افزارهاي
داراي كد باز را تكذيب كرد
گروه انفورماتيك: مقامات شركت «مايكروسافت» خبر همكاري اين شركت با جامعه توليدكنندگان نرم افزارهاي داري كد بازي (Opensource)از جمله سيستم عامل «لينوكس» ، را تكذيب كردند.
به گزارش ايرنا به نقل از سايت اينترنتي «نيوزفكتور» ، «استارت كوهن» رييس انجمن بين المللي توسعه نرم افزارهاي داراي كد باز (OSDL) هفته گذشته اعلام كرده بود كه اين انجمن درنهايت راهي براي جلب همكاري شركت «مايكروسافت» پيدا خواهد كرد و امكان اجراي نرم افزارهاي ساخت شركت مايكروسافت در سيستم عاملهاي داري كد باز، به ويژه «لينوكس» ، در آينده فراهم خواهد شد.
در همين حال «كاترين كلوز» يكي از سخنگويان شركت مايكروسافت پس از انتشار اخبار فوق اظهار داشت كه مايكروسافت هيچ گونه برنامه اي براي ايجاد زمينه اجرا شدن نرم افزارهاي اين شركت در سيستم عامل «لينوكس» ندارد.
از سوي ديگر «مارتين تيلور» مدير بخش سيستم  عاملهاي شركت مايكروسافت نيز اعلام كرد كه مايكروسافت همچنان معتقد است سيستم عامل «ويندوز» در مقايسه با سيستم عاملهاي رقيب بويژه «لينوكس» داراي ارزش تجاري بيشتري بوده و در بلند مدت هزينه كمتري را براي كاربران خواهد داشت.
سيستم عامل «لينوكس» داراي كد باز يا «اوپن سورس» است. اين بدان معنا است كه شركت ها و يا افراد مختلف مي توانند با دسترسي به كد اصلي برنامه «لينوكس» ، آن را به دلخواه خود تغيير داده و نگارشهاي جديد آن را به نام خود وارد بازار كنند به علاوه «لينوكس» در بسياري از موارد، داراي ضريب امنيتي بالاتر از سيستم عامل «ويندوز» بوده و به همين علت گرايش به اين سيستم  عامل در حال سرعت گرفتن است.
با وجود آنكه «ويندوز» همچنان بالاترين سهم بازار سيستم عامل رايانه هاي شخصي جهان را داراست، اما شركت هاي زيادي به توليد نگارش هاي كارآمد سيستم عامل «لينوكس» روي آورده اند و بسياري از شركتهاي مطرح توليدكننده رايانه هاي شخصي نيز فروش رايانه هايي را كه يكي از نگارشهاي سيستم عامل «لينوكس» روي آنها نصب شده، آغاز كرده اند كه اين امر تهديد جدي براي موقعيت شركت «مايكروسافت» محسوب مي شود.
برخي كارشناسان عقيده دارند كه مايكروسافت همواره به خوبي خود را با پيدايش فناوري هاي جديد هماهنگ كرده و به همين علت در آينده همكاري با دنياي نرم افزارهاي داراي كد باز را آغاز خواهد كرد.

مقام نخست تيم شبيه سازي امداد دانشگاه شريف
گروه انفورماتيك: در پنجمين دوره مسابقات بين المللي ليگ شبيه سازي ربات امدادگر دانشجويان جهان كه در شهر ازاكاي ژاپن برگزار شد تيم ۶ نفره دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف مقام اول اين مسابقات را كسب كرد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي شريف،در اين دوره از مسابقات تيم دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف متشكل از عليرضا فتحي، حميدرضا واعظي، مجيد والي پور، سامان علياري، سعيد حسن پور و محمدرضا قدسي به سرپرستي دكتر جعفر حبيبي، در بين ۲۱ تيم دانشجويي از كشورهاي مختلف جهان، موفق به كسب مقام اول شدند، همچنين تيم محيط شبيه سازي فازي ديگر اين دانشگاه به سرپرستي دكتر سعيد باقري شوركي متشكل از امير اعوان، رضا حامي فرد، سارا رمضاني و وحيد هاشمي نيز موفق شدند در بخش ارائه مقالات جايزه بهترين مقاله ارائه شده در اين بخش را به دست آورند.شبيه سازي نيروهاي امدادگر، ترفند جديدي براي به دست آوردن راه كارهاي نو و بهينه براي مقابله با حوادث غيرمترقبه است. ايده  اوليه اين مسابقات پس از وقوع يك زلزله در شهر كوبه ژاپن مطرح شد. در اين مسابقات يك شهر پس از وقوع يك زلزله به صورت رايانه اي شبيه سازي مي شود و هر تيم سعي مي كند با هدايت نيروهاي پليس، امدادگر و آتش نشاني و همكاري بين آنها افراد مصدوم را از زير آوار نجات دهد.
با توجه به زلزله خيز بودن كشورمان، و همچنين كم هزينه بودن روش هاي شبيه سازي رايانه اي، توجه جدي به اين رشته مي تواند راه كار مؤثري براي مقابله با اين گونه حوادث دلخراش باشد. از ديگر كاربردهاي اين رشته، شبيه سازي آتش سوزي و وقوع سيل و ديگر حوادث غيرمترقبه است.

كاربردهاي  درماني  بازي  هاي  رايانه اي
گروه انفورماتيك:محققان  مي گويند بازي  هاي  رايانه اي  مي توانند كاربردهاي  درماني  داشته  باشند.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  نشريه  پزشكي  بريتانيا، يكي  از مواردي  كه  مي توان  از بازي هاي  رايانه اي  كمك  گرفت  كنترل  درد است ، زيرا اين  بازي ها مي تواند توجه  بازيگر را طوري  منحرف  كند كه  درد خود را فراموش  كند.
همچنين  بازي هاي  رايانه اي  مي توانند بچه ها را در زمان  شيمي  درماني  از شرايط  موجود منحرف  كند.
بازي هاي  رايانه اي  به  عنوان  فيزيوتراپي  نيز قابل  استفاده اند همچنين  از آنها مي توان  براي  افزايش  مهارت هاي  اجتماعي  در كودكان  استفاده  كرد.
البته  درباره  استفاده  از اين  بازي ها نگراني هايي  هم  وجود دارد و در كودكان  و نوجوانان  موجب  اعتياد به  بازي  و افزايش  پرخاشگري  مي شود توهم  شنوايي ، آسيب  دست  و چاقي  هم  از عوارض  اين  بازي هاست .
با اين  حال  بازي  به  ميزان  كم  و حساب  شده  احتمالاً مشكلي  ايجاد نمي  كند.

يافته هاي جديد درباره بزرگي مغز
گروه دانش: محققان  مي گويند مسير جديدي  را در تكامل  مغز پستانداران  يافته اند كه  معين  مي كند مغز تا چه  اندازه  رشد كند.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  انستيتو پزشكي  هوارد هيوز، وجود يك  مسير پيام  رسان  خاص  موجب  مي شود كه  سلول هاي  پيش  ساز عصبي  مسير معيني  را در رشد خود دنبال  كند و در فواصل  مشخصي  تقسيم  شوند.
اين  پيام ها از آن  نظر اهميت  دارند كه  تقسيم  عمودي  موجب  توليد سلول هاي  بالغ  مي شود و تقسيم  افقي  سلول هايي  را به  وجود مي آورد كه  همچنان  قدرت  تكثير دارند.
بنابر اين  بزرگي  مغز در نهايت  بستگي  به  تعداد تقسيم هاي  سلولي  و جهت  آن  دارد كه  عمودي  يا افقي  باشد.
پروتئين هاي  جي  نقش  مهمي  را در اين  زمينه  دارند و مختل  كردن  عملكرد اين  پروتئين  در موش ها موجب  مي شود مغز اين  حيوانات  رشد بي  برنامه اي  داشته  باشد و پيوندهاي  مناسب  بين  سلول  هاي  عصبي  به  وجود نيايد.

تاريخ  پرتاب  دومين  فضاپيماي  سرنشين دار چين
يك  نشريه  دولتي  چين  اعلام  كرد دومين  فضاپيماي  سرنشين  دار چين  با نام  شنزو شش  در اوايل  اكتبر امسال  به  فضا پرتاب  خواهد شد. به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  بي  بي  سي ، اين  بار سازمان  فضايي  چين  قصد دارد دو فضانورد را به  فضا بفرستد تا پنج  يا شش  روز در مداري  به  دور زمين  گردش  كنند.اولين  ماموريت  سرنشين  دار چين  به  فضا در سال  دو هزار و سه  انجام  شد و نام  اين  كشور را به  عنوان  سومين  كشور اعزام  كننده  انسان  به  فضا به  ثبت  رساند.روسيه  و آمريكا دو كشور ديگري  هستند كه  به  فناوري  پرتاب  سفينه هاي سرنشين  دار به  فضا مجهز هستند.

كشف  ژني  كه  تكثير سلول  را تحت  كنترل  دارد
محققان  موفق  شدند ژني  را در مگس  ميوه  شناسايي  كنند كه  تكثير سلول  را تحت  كنترل  دارد.به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  ساوث  وسترن  ، ژن  تازه  كشف  شده  به طور همزمان  تكثير سلول  را محدود و مرگ  آن  را تسهيل  مي كند.به  گفته  محققان  اين  يافته  مي تواند در درك  بهتر علت  بروز سرطان  در انسان ها نيز مفيد باشد. حذف  اين  ژن موجب  مي  شود در همه  اعضاي  بدن  مگس  ميوه  سرطان  ايجاد شود. اين  ژن  يكي  از معدود ژن هايي  است  كه  مستقيماً دو مسير را تحت  كنترل  دارد يعني  هم  تكثير سلول  و هم  مرگ  سلول  را هدف  قرار مي دهد.

يافته هاي  جديد درباره  سرطان  ريه
گروه دانش:محققان  مي گويند سلول هاي  سرطاني  ريه  نوعي  ماده  ترشح  مي  كنند كه  دستگاه  ايمني  بدن  را از كار مي اندازد و داروي  سلبركس  مي تواند مانع  از اين  روند شود.به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  نشريه  ايمونولوژي، محققان  دريافتند پروستاگلدندين ئي  دو كه  به طور معمول  در سلولهاي  پوشش  توليد مي شود ولي  در تومورهاي  سرطاني  ريه  مقدار توليدات  بسيار زياد است  فعاليت  نوعي  سلول  ايمني  بدن  را افزايش  مي  دهد كه  اين  افزايش  فعاليت  موجب  مي  شود دستگاه ايمني  بدن  مهار شود و نتواند به  سلولهاي  سرطاني  واكنش  نشان  دهد.به  گفته  محققان  داروهاي  مهار كننده  كاكس ، دو مانند سلبركس ، مقادير پرسوتاگلدندين  ئي  دو را كاهش  مي دهند بنابراين  استفاده  از اين  دارو مي تواند در تقويت  دستگاه  ايمني  بدن  موثر باشد.

تأثير استفاده  توام  از پرتو درماني 
و ماده  جلوگيري  كننده  از رشد عروق
گروه دانش:محققان  مي گويند استفاده  از مقادير كمي  از ماده  طبيعي  انژيوستاتين  به  همراه  شيمي  درماني  موجب  درمان  موثر تومورهاي  سرطاني  مي  شود.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  هاروارد، انژيوستاتين  نوعي  ماده  طبيعي  است  كه  در بدن  ساخته  مي  شود و مي تواند از رشد عروق  خوني  جلوگيري  كند. در صورتي  كه  در درمان  سرطان ها از اين  ماده  همراه  با پرتو درماني  استفاده  شود نتيجه  درمان  بسيار بهتر خواهد بود. تأثير استفاده  اين  دو روش  با يكديگر از مجموع  اثر هر يك  به  تنهايي  بيشتر است  و به  عبارت  ديگر اين  دو روش  اثر يكديگر را تقويت  مي كنند. در يك  نمونه  از سرطان هاي  مغز موش  انژيوستاتين  حجم  تومور را شانزده  درصد و پرتو درماني  هيجده  درصد كاهش  داد اما استفاده  توام  از دو روش  حجم  تومور را به  ميزان  شصت  و چهار درصد كاهش  داد. گفتني  است  انژيوستاتين  فقط  رشد عروق  را در تومورها مختل  مي  كند و بر خلاف  پرتو درماني  نمي تواند سلول  هاي  سرطاني  را از بين  ببرد.

تهيه فهرست نرم افزارهاي مخرب
گروه انفورماتيك: چين به زودي استانداردهايي را براي كمك به مردم به منظور حفاظت از آن ها در برابر نرم افزارهاي مخرب و خطرناك معرفي خواهد كرد.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا، هياتي با حضور كارخانه داران، كارشناسان و مصرف كنندگان نرم افزاري با هدف تعريف و شرح ويژگي هاي اين قبيل نرم افزارها كه از راه اينترنت ويروس ها را منتقل كرده و براي مردم دردسر ايجاد مي كنند تشكيل شده است.
زماني كه اين استانداردها مشخص شوند تمام نرم افزارهاي مخرب در فهرست سياه قرار خواهند گرفت و اين فهرست ها در دسترس عموم قرار مي گيرد تا شركت هاي داخلي نسبت به آسيب هاي احتمالي آگاه باشند.

فعاليت تازه رصدخانه فضايي چاندرا
لندن- ايرنا: رصدخانه فضايي «چاندرا» كه سرگرم جمع آوري اطلاعات درباره منابع تابش پرتو ايكس در كيهان است در تازه ترين دوره فعاليت خود موفق شد در يك محدوده بسيار كوچك كيهان شمار زيادي از اين گونه اجرام تابش دهنده پرتوهاي ايكس را رديابي كند.
به نوشته نشريه علمي «آستروفيزيكيس» رصد خانه چاندرا كه به دور زمين در گردش است موفق شد در ناحيه كوچكي از بخش جنوبي آسمان در محدوده اي به وسعت يك سوم يك درجه مربع، به ۵۸۹ منبع جديد مولد پرتو ايكس دست يابد و به اين ترتيب شمار كل منابع شناسايي شده در اين محدوده بسيار كوچك را تا ۹۱۵جرم افزايش دهد.
اغلب اين اجرام سماوي كه مورد شناسايي رصد خانه چاندرا قرار گرفته اند از نوع اجرامي هستند كه اخترشناسان پيشاپيش با انواع مشابه آنها آشنا هستند.
از جمله مهمترين اين منابع هسته هاي دروني كهكشانها هستند كه به اعتقاد اخترشناسان سياهچاله هايي هستند كه با بلعيدن مواد اطراف خود، انرژي را به صورت پرتو ايكس به بيرون تشعشع مي كنند.
اما اخترشناسان اميدوارند با فهرست كردن كليه جرم هاي تازه كشف به مواردي برخورد كنند كه انواع ناشناخته منبع توليد پرتو ايكس به شمار مي آيند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |