پنجشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۳ - Jul 21, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): ثمر خرد، پيروي از حق است.
غررالحكم / ۱۵۸
امروز با حافظ
سخن اهل دل است اين و به جان بنيوشيم
دوستان وقت گل آن به كه به عشرت كوشيم
چاره آن است كه سجاده به مي بفروشيم
نيست در كس كرم و وقت طرب مي گذرد
برگزيدگان جشنواره بين المللي تئاتر معلولان معرفي شدند
مراسم  اختتاميه  دومين  جشنواره  بين المللي  تئاتر معلولان  با حضوروزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، مسئولان  سازمان  بهزيستي  و هنرمندان  در تالار وحدت  برگزار شد و از برگزيدگان  اين  جشنواره تقدير به  عمل  آمد.
براساس  راي  هيات  داوران  درزمينه  طراحي  بروشور ليلا كرمي براي  طراحي  بروشور نمايش  رقص  مرگ از قم  رتبه  سوم ، نسيم  پاشاني  طراح  بروشور عروسكي  زير برف  ازتهران  رتبه  دوم  و جليل  رزمي طراح  بروشور نقاشي  متفكر از بوشهررتبه  اول  را در اين  بخش  به  خود اختصاص  دادند.
در بخش  موسيقي  نيز هوشنگ  عظيمي براي  ساخت  موسيقي  مترسك  از گرگان رتبه  سوم ، هوشنگ  هدايتي  به  خاطر ساخت  موسيقي  جوجه  كلاغ  جارچي  ازتهران  رتبه  دوم  و شاهين  حيدري  براي  ساخت  موسيقي  نمايش  گئورنيكا ازكرمانشاه  رتبه  اول  اين  بخش  را كسب  كردند.
در بخش  معلولان  ذهني  بازيگران  زن  هانيه شهرياري  بازيگر نمايش  عروسكي  زير برف  از تهران  رتبه  سوم  بازيگري  زن ، سولماز نورمحمد بازيگر نمايش  مترسك  از گرگان  رتبه  دوم  و شنو قادري بازيگر نمايش  گئورنيكا از كرمانشاه  رتبه  اول  بازيگري  زن را بدست آوردند.
در بخش  جسمي بازيگري  زن  نيز رتبه  سوم  بازيگري  زن  به  طور مشترك  به مژگان  عليزاده  بازيگر نمايش  ديگر مرا صدا نزن  از رشت  و فاطمه  مسلك زاده  بازيگر نمايش  بلبل  سرگشته  از تهران  اهدا شد و رتبه  دوم  بازيگري زن  نيز به  طور مشترك  به  بصيرت  صادقي  بازيگر سمنگان  از ياسوج  و نادياچمني  بازيگر گئورنيكا از كرمانشاه  اهدا شد.
سميه  باقرپور بازيگر بلبل  سرگشته  نيز عنوان  بهترين  بازيگر رتبه  اول را از آن خود كرد.
دربخش  معلولان  ذهني ، نيز رتبه  سوم  به  طور مشترك  به  محسن  رياحي  بازيگر نمايش  كشتن  گربه  بابافونتن  و حسيني  بازيگر سينوزيت  اهدا شد و مسعود صارمي بازيگر باغ آرزوها رتبه  دوم  و رتبه  اول  را مرتضي  محبوبي  بازيگر گئورنيكا ازكرمانشاه  به  خود اختصاص  دادند.
در بخش  جسمي بازيگري  مرد نيز محسن  پرش  از بوشهر، احمد رنجبر و يوسف  رنجبر از ميناب  هرمزگان  رتبه  سوم  اين  بخش  را از آن خود كردند.
رتبه  دوم  نيز به  محسن  صادقي  از شهركرد و نعمت  بابا علي  از نهاوند داده  شد .رتبه اول  بازيگر مرد اين  بخش  نيز به  شاهرخ  رفوگران  بازيگر نمايش  فاصله  ازمشهد و احمد محمودي  سرشك  بازيگر جوجه  كلاغ  جارچي  از تهران  اختصاص داده  شد.
همچنين  هيات  داوران  جايزه  ويژه  خود را به  دليل  هماهنگي  وانسجام گروهي  به  گروه  نمايش  جنگ  كور از تهران  اهدا كرد.
در بخش  نمايشنامه نويسي ، هيات  داوران  نتوانست  اثري كه  بتواند مسائل  ومشكلات  معلولان  را در ابعاد كامل آن  به  نحو دقيق  مطرح  كند معرفي  كند.
در بخش  كارگرداني  بخش  ذهني ، محمد امير پورعباسي  كارگردان سينوزيت  از شيراز و هاتف  دوستدار كارگردان  دريا از تهران  رتبه  سوم كارگرداني ، كاظم  صفاري  كارگردان  نقاش  متفكر از بوشهر و رحيم عبدالرحيم  زاده  كارگردان  ارامسايگاه  از بوكان  رتبه  دوم  و ساسان  هزارخاني  كارگردان  گئورنيكا از كرمانشاه  رتبه  اول  اين  بخش  را به  خوداختصاص  دادند.
در بخش  كارگرداني  بخش  جسمي نيز، عليرضا فرشاد پور از بوشهر و نازنين  قراگوزلو كارگردان جوجه  كلاغ  جارچي  از تهران  موفق  به  دريافت  رتبه  سوم  به  طورمشترك  شدند واز ميناب  هرمزگان  رتبه  دوم كارگرداني  را دريافت  كرد.
مهرداد نظام آبادي  كارگردان  نمايش  جنگ  كور موفق  به  دريافت  رتبه  اول كارگرداني  در بخش  جسمي شد.
در بخش  نمايش  برگزيده ، هيات  داوران  به  اتفاق  آرا و با توجه  به خلاقيت  و ابتكارات  صحنه اي ، انسجام  در بازيگري  و بكارگيري  روشهاي موثر براي  تاثير نهادن  بر روي  تماشاگر، نمايش  گئورنيكا از كرمانشاه را به  عنوان  نمايش  برگزيده  معرفي  كرد.

خانه دوست كجاست
در فهرست فيلم هاي توصيه شده به كودكان جهان قرار گرفت
002799.jpg
خبرگزاري فارس: مؤسسه فيلم انگلستان فهرستي شامل ۵۰ فيلم از بهترين فيلم هايي كه ديدن آنها براي كودكان زير ۱۴ سال توصيه پذير است تهيه كرده كه در آن از «داستان اسباب بازي ها» تا «خانه دوست كجاست» كيارستمي  وجود دارد.
به گزارش بي بي سي، در اين فهرست كه توسط موسسه فيلم انگلستان تهيه شده است، تنها هشت فيلم توليد انگلستان وجود دارد.
اين فهرست توسط اين مؤسسه و با كمك عموم مردم تهيه شده است و هدف از ارائه آن بوجود آوردن زمينه گفت و گو درباره فيلم هايي است كه ديدن آنها براي كودكان مفيد و يا مضر است.
در ميان فيلم هاي پيشنهادي اين فهرست علاوه بر فيلم ايراني «خانه دوست كجاست» فيلم ايتاليايي «دزدان دوچرخه» ، فيلم  هاليوودي «اي تي» و انيميشن ژاپني «شهر اشباج» به چشم مي خورد.
«كري بازالگيت» ، مسئول آموزش در مؤسسه فيلم انگلستان گفت: اين فهرست فهرستي بحث برانگيز است كه مي تواند زمينه را براي بحث هاي بيشتر در اين زمينه فراهم سازد البته اين هنوز فقط در حد يك تئوري است.
وي افزود: ما مي خواهيم مردم بيشتر در اين باره كه بچه هايشان چه بايد ببينند بحث كنند تا اينكه هميشه نگران آن باشند كه آنها چه چيزي را نبايد تماشا كنند.
اين فهرست از فيلم هاي ساخته شده در تمامي كشورهاي دنيا از جمله «ايران» ، «فرانسه» ، «استراليا» و «اسپانيا» انتخاب شده است.
گفتني است: قديمي ترين فيلم توصيه شده در اين فهرست، فيلمي فرانسوي به كارگرداني «جورجز مليس» محصول سال ۱۹۰۲ و مدرترين و جديدترين آنها انيميشن  «در جستجوي نمو» محصول كمپاني انيميشن سازي «والت ديسني» در سال ۲۰۰۳ است.
در ميان فيلم هاي انگليسي منتخب نيز فيلم هاي مشهوري چون «اليور تويست» ، «بيلي اليوت» و «بچه هاي راه آهن» قرار دارد.

معاونت هنري وزارت ارشاد:
جشنواره آواهاي مذهبي يادمان
مؤذن زاده اردبيلي برگزار مي شود
با پايان گرفتن نمايشگاه هنري معنوي، معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به ارايه گزارش دستاوردهاي حوزه هاي هنري در دوره خاتمي پرداخت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران  در نشست خبري كه به اين مناسبت در نگارخانه فرهنگسراي نياوران با حضور محمدحسين ايماني خوشخو و محمد فدوي رئيس فرهنگسرا برگزار شد، ايماني با اشاره به واگذاري تصدي گري ها و فعاليت هايي كه در دوره خاتمي در حوزه هنرهاي تجسمي، موسيقي و تئاتر آغاز و باعث توجه ويژه اعتبارات در اين زمينه شد، گفت كه به گمان او جايگاه فعاليت هاي هنري نسبت به گذشته افزايش يافته؛ اما هنوز با جايگاه ايده آل فاصله بسياري وجود دارد.
وي سپس به كارهاي انجام شده در حوزه تئاتر اشاره كرد و گفت: مهمترين كار تنظيم سند توسعه ملي تئاتر بود كه حدود ۹ ماه با نظرخواهي و مشورت استادان و كارشناسان، راهكارهاي اساسي توسعه تئاتر تدوين شد.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: دستاوردهاي هشت ساله معاونت هنري در نسخه پيش نويس اين معاونت تا چند روز ديگر چاپ مي شود كه در آن آمار و ارقام دستاوردهاي هشت ساله معاونت درج شده است.
وي برپايي نمايشگاه هنر معنوي و تشكيل دبيرخانه را از جمله كارهاي ويژه اي دانست كه در حوزه هنرهاي تجسمي، نمايش و موسيقي رخ داده است.او همچنين به اعزام هنرمندان به كشورهاي خارجي و برپايي جايزه جهاني هنر و نيايش و طرح تكريم هنرمندان پيشكسوت در عرضه هنرهاي تجسمي اشاره كرد و گفت: در حوزه موسيقي به دليل تشتت مديريت تصميم گيري هماهنگ و پيشرفت چشمگيري در اين حوزه رخ نداد.
ايماني خبر داد: به زودي جشنواره آواها و نواهاي مذهبي ايران يادمان مرحوم موذن زاده اردبيلي برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
... و به اين سان جنگ داخلي مرگبار و ويرانگر آمريكا آغاز شد
۲۱ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال۱۵۴۲ پاپ پل سوم شورايي مركب از شش كاردينال را تشكيل داد تا معارضان مذهب كاتوليك را مجازات كند و اين مجازات شامل مصادره اموال هم مي شد. هدف اين بود كه «كالون» ديگري پيدا نشود. در سال ۱۷۷۴ قرارداد «كوچوك كاي نارجه» ميان روسيه و عثماني در پي يك رشته جنگ هاي شش ساله امضاء شد كه در آنها، روسيه طرف پيروز بود. طبق آن قرارداد، روسيه بر مناطق غربي و شمالي درياي سياه (اينك وابسته به اوكراين) دست يافت. در سال ۱۸۷۷ اعتصاب كارگران راه آهن آمريكا در مريلند، اوهايو و پنسيلوانيا با توسل به نيروي مسلح سركوب شد و ۹ كارگر به دست نظاميان كشته شدند. در سال ۱۸۹۹ ارنست همينگوي نويسنده شهير به دنيا آمد. وي برنده جايزه ادبي نوبل سال ۱۹۵۵ بود. در سال ۱۹۳۱ كمپاني «سي.بي.اس» آمريكا در نيويورك يك كانال تلويزيوني داير كرد كه هفت ساعت در روز برنامه داشت. اين شركت قبلاً داراي چند ايستگاه راديويي بود. در سال ۱۳۳۱هجري شمسي (۱۹۵۲ ميلادي) ايرانيان پس از پنج روز تظاهرات خونين و پر تلفات در تهران و چندين شهر ديگر، شاه را مجبور كردند شرايط دكتر مصدق را بپذيرد و از او بخواهد كه بار ديگر رياست دولت را بر عهده گيرد. دكتر مصدق به عنوان اعتراض به مداخلات شاه در امور اجرايي از رياست دولت كناره گيري كرده بود و شاه احمد قوام (قوام السلطنه) را مأمور تشكيل كابينه ساخته بود كه مردم به خيابان ها ريختند و شاه را شكست دادند. دكتر مصدق تأكيد داشت نظام حكومتي ايران مشروطه پارلماني است و شاه قانوناً حق مداخله در امور اجرايي (دولت) را ندارد، زيرا كه رئيس دولت منتخب مجلس (نمايندگان ملت) است، نه شاه. در سال ۱۹۵۴ در ژنو قرار داد تقسيم موقت ويتنام (براي مدت سه سال) امضاء شد كه چون صداقت در كار نبود به جنگي خونين انجاميد و بالاخره ملت ويتنام بر توطئه هاي خارجي پيروز شد و وحدتي را كه قرار بود با انتخابات به دست آورد با خون و ايثار كسب كرد. در سال ۱۹۷۰ ساختمان سد اسوان بر روي رود نيل (درمصر) بدون كمك غرب، پس از ۱۱ سال به پايان رسيد.
و اينك برگ امروز: بيستم ژوئيه سال ۱۸۶۱ كنگره كنفدراسيون آمريكا نخستين جلسه خود را در شهر ريچموند با شركت نمايندگان شش ايالت جدايي طلب (كاروليناي جنوبي، مي سي سي پي، فلوريدا، آلاباما، جورجيا و لوئيزيانا) تشكيل داد. اين كنفدراسيون بر پايه تفسير قانون اساسي آمريكا توسط ايالت هاي برده دار، در پنجم فوريه آن سال (پنج ماه پيش تر) ايجاد شده بود و پايتخت موقت آن شهر بيرمنگام ايالت آلاباما بود. اين ايالات، اختيارات حكومتي را حق خود مي دانستند و معتقد به وجود يك دولت مركزي كوچك با اختيارات محدود بودند كه كار آن تنها حفظ وحدت كشور، هماهنگي ايالت ها، برقراري و حفظ مناسبات ديپلماتيك با خارج و بسيج نيرو براي جلوگيري از تعرض خارجي باشد. اين كنفدراسيون پس از قطعي شدن انتخاب آبراهام لينكلن تشكيل شده بود زيرا كه وي ضمن نطق هاي انتخاباتي اش وعده داده بود كه بردگي را در آمريكا لغو و به سياهپوستان آزادي و تابعيت آمريكايي بدهد و ايالات برده دار، اين كار را يك مداخله دولت فدرال در امور خود و مغاير قانون اساسي مي دانستند. پس از ايجاد كنفدراسيون، لينكلن در چهارم مارس ۱۸۶۱ عمل شش ايالت را غير قانوني خواند كه باعث خشم ايالت تگزاس شد و بي درنگ به كنفدراسيون پيوست. لينكلن در يك اعلاميه ديگر، ايالات هفتگانه را از مداخله در امور گمركات، ادارات فدرال و ساختمان هاي متعلق به دولت مركزي واقع در ايالات ممنوع كرد كه ايالت كاروليناي جنوبي دست به لجبازي زد و با يك دهن كجي نسبت به لينكلن، به ميليشياي ايالت دستور حمله به پادگان نيروهاي دولت مركزي (فدرال) در شهر چارلستون به نام پادگان «سامتر» را صادر كرد و اين پادگان پس از مختصر مقاومت تسليم شد. لينكلن از اين عمل برآشفته شد و از ايالت هاي وفادار به دولت مركزي (فدراسيون) خواست كه دست به بسيج نيرو بزنند. اين اقدام لينكلن، ايالت هاي ويرجينيا كه ضلع جنوبي و غربي شهر واشنگتن را تشكيل مي دهد، آركانزاس، كاروليناي شمالي و تنسي را به خشم آورد كه آنها هم به كنفدراسيون پيوستند. پايتخت كنفدراسيون به شهر ريچموند ويرجينيا منتقل شد و رابرت لي، ژنرال ويرجينيايي فرماندهي نيروهاي كنفدراسيون را برعهده گرفت. ايالت هاي ميسوري و كنتاكي هم وعده كمك به كنفدراسيون دادند و اكثريت مردم آريزونا و نيومكزيكو (كه هنوز ايالت كامل نشده بودند) اعلام پشتيباني كردند و پنج طايفه سرخپوست اوكلاهما هم به كنفدراسيون پيوستند و از ۲۱ ژوئيه ۱۸۶۱ (يك روز پس از تشكيل كنگره كنفدراسيون در ريچموند) جنگ كنفدراسيون با فدراسيون آمريكا شروع شد. نخستين نبرد در مناساس (واقع در جنوب شهر واشنگتن) روي داد زيرا كه دولت مركزي در ايالت مريلند حكومت نظامي برقرار كرده بود تا اين ايالت به كنفدراسيون نپيوندد. در نخستين نبرد، نيروهاي كنفدراسيون پيروز شدند. جنگ داخلي ويرانگر آمريكا كه در آن نيم ميليون نظامي كشته شدند چهار سال طول كشيد و دولت هاي اروپايي كوشيدند كه در آن مداخله نكنند و طولاني شدن جنگ به همين جهت بود كه هيچ دولت خارجي حاضر به ميانجي گري ميان طرفين آن نبود.
www. iranianshistoryonthisday.com

مجلس بزرگداشت كامران داروغه
گروه ادب و هنر: مجلس بزرگداشت خاطره، ياد و آثار زنده ياد كامران داروغه، كمانچه نواز نامي، در ساعت ۱۷ فردا (جمعه) در فرهنگسراي شفق برپا مي شود.
در اين مجلس استاد احمد ابراهيمي رديف دان و مدرس پيش كسوت تئاتر به همراه شاگردانش قطعاتي را اجرا مي كنند.

سينماي ايران در جشنواره ونيز
فيلم  سينمايي  يادداشت  بر زمين  نخستين  ساخته  بلند علي  محمد قاسمي به  بخش  مسابقه  هفته  منتقدين  جشنواره  بين المللي  ونيز ايتاليا راه  يافت .
شصت  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  ونيز از ۹ تا ۱۹ شهريورماه  آتي در ايتاليا برگزار مي شود.
انجمن  سينماي  جوانان  گزارش  داد: فيلم  يادداشت  بر زمين  در نخستين  حضور بين المللي  در جشنواره  معتبر ونيز كه  در رديف  ۱۰ رويداد درجه يك  سينمايي  جهان  قرار دارد، شركت  مي كند.
اين  فيلم  با مضموني  اجتماعي  روايتگر اين  است  كه  خداوند برزمين ، يادداشت هاي  بسيار دارد، اما وقتي  انسان  آن را بد مي خواند، فاجعه  آغاز مي شود.
قاسمي كارگردان  اين  فيلم  پيشتر آثار مستند و كوتاه  تحسين  شده اي  همچون باد سرخ  را در كارنامه  خود ثبت  كرده  است .

مجلس ختم دكتر عمومي و ميرزاده
گروه ادب و هنر: مجلس ختم استاد زنده ياد حسين عمومي از ساعت ۱۸ و ۳۰ تا ۲۰ امروز در مسجدالرضا و مجلس ختم شادروان مجتبي ميرزاده از ساعت ۹ تا ۱۰و۳۰ صبح در مسجد نور برگزار مي شود.

نكوداشت استاد ترابي در شهرري
مراسم  نكوداشت  استاد ولي  الله  ترابي  به  پاس  پنجاه  سال  هنرمندي  و كوشش  در پويايي  هنر نمايش  و نقل  حماسه هاي  تاريخي  كهن  ايران  با حضورمديران  و هنرمندان  تئاتر، نقالي  و نمايش  استان  تهران  و مسئولان شهرستان  ري  در مجتمع  فرهنگي  هنري  شيخ  ابوالفتح  رازي  شهرري  برگزارشد.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر، داود فتحعلي  بيگي  سرپرست  اداره تئاتر اداره  فرهنگ  و ارشاد اسلامي استان  تهران ، استاد ترابي  را ميراث  دار قرن  ها تجربه  در عرصه  نقالي  دانست  و گفت : رسانه ها و مطبوعات  در هرچه  بهتر معرفي  كردن  استاد ترابي  بكوشند تا هنر نمايشي و نقالي  او بهتر شناخته  شود.
وي  تأكيد كرد: مجموعه  نقالي  شاهنامه  استاد ترابي  بايد براي  حفظ هنر نقالي  حماسه هاي  تاريخي  كهن  ايران  جمع  آوري  شود. حجت  الاسلام  سيد رحيم  مولوي  رئيس  اداره  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  شهرستان  ري  نيز در اين  مراسم  از تلاش  هاي ۵۰ ساله  استاد ولي الله  ترابي  در حفظ هنر گرانقدر نمايش ، تعزيه  و نقالي  در كشور تشكر كرد.
در اين  مراسم  كه  با اجراي  نقالي  استاد ولي الله  ترابي  همراه  بود به رسم  يادبود به  اين  استاد لوح  تقدير، تنديس  و هديه  اهدا شد.

بهارستان
پسر عزيزم، شراگيم!
از تجربه هاي مردم بايد چيزها فهميد، فقط كتاب نيست كه ما را چيزفهم مي كند.
نامه ها _ نيما يوشيج

تازه هاي دنياي رسانه ها
درگذشت مدافع امنيت شغلي روزنامه نگاران
«پال ديوك» روزنامه نگار معروف آمريكايي و از بزرگترين مدافعان امنيت شغلي روزنامه نگاران در سطح جهان پريروز در ۷۸ سالگي از بيماري لوكيميا (سرطان خون) درگذشت. وي ۵۵ سال در آسوشيتدپرس، وال استريت جورنال، شبكه تلويزيوني «ان.بي.سي» و ساير رسانه ها كار كرده بود و همزمان ۲۱ سال در شبكه تلويزيون عمومي آمريكا (پي.بي.اس) برنامه هفتگي مستقل «مروري بر اخبار» را اجرا مي كرد و خبرنگاران گمنام را به آن دعوت مي كرد تا نامدار شوند. خبرنگاراني كه براي شركت در اين برنامه دعوت مي شدند درباره خبر اختصاصي كه نوشته بودند و طرز تهيه آن و هدف از تعقيب و نگارش آن توضيح مي دادند. ديوك مي كوشيد كه ضمن صحبت با آنان، شخصيتشان را منعكس و اهميت كارشان را نشان دهد و ثابت كند كه از اعضاي مؤثر و دوستدار جامعه هستند. برنامه ديوك به دليل صداقتي كه در آن به كار مي برد مورد توجه خاص بود و ميليون ها بيننده مخصوصاً در ميان طبقه تحصيلكرده جامعه داشت. ديوك در دفاع از امنيت شغلي روزنامه نگاران ثابت مي كرد كه روزنامه نگاري تنها يك حرفه و وسيله كسب معاش نيست، بلكه يك عشق است و روزنامه نگار نبايد همواره نگران از دست دادن دلدار (روزنامه نگاري) باشد كه در او عقده به وجود آيد. وي پرداخت غرامت اخراج را براي ترميم غم از دست دادن چنين معشوقي كافي نمي دانست. ديوك كه به خاطر پوشش بي غرضانه اخبار مبارزات سياهان براي كسب حقوق مدني و نيز انعكاس اخبار مربوط به نارضايي مردم از ادامه جنگ ويتنام و قضيه واترگيت به دريافت چند جايزه بين المللي روزنامه نگاري نائل شده بود، از هواداران روزنامه نگاري «با هدف» بود و نوشتن خبر ساده را كافي نمي دانست و از سردبيران مي خواست كه از خبرنگار بخواهند كه نظر خود را درباره خبري كه تهيه كرده است به صورت مقاله بنويسد تا در تحول جامعه مؤثر افتد.
مخالفت پوتين با كمك مالي از خارج به فعالان سياسي روسيه
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه پريروز در نطقي در شوراي «تقويت جامعه مدني و رعايت حقوق بشر در روسيه» تأكيد كرد اجازه نخواهد داد فعالين سياسي داخلي و سازمان هاي مربوطه، براي ادامه و گسترش كار خود، از خارج كمك مالي دريافت دارند. وي گفت: ما شديداً با دريافت كمك مالي براي فعاليت سياسي در روسيه مبارزه خواهيم كرد. فعالان سياسي بايد تنها روي توان خود و كمك هواداران داخلي شان حساب كنند. دريافت پول از خارج براي فعاليت سياسي در داخل، عملي غير قانوني و برابر با خيانت است. خارجي با چشمداشت و در اجراي برنامه ها و سياست هاي خود كمك مالي مي كند كه مآلاً به سود ملت نيست و مسئله ساز خواهد بود. پوتين با تأكيد تمام گفت هيچ دولت حاكم، مستقل و آزاد چنين اجازه اي نمي دهد كه فرضاً يك گروه و يك حزب با پول خارجي تشكيل شود يا فعاليت كند. رسانه هاي اروپايي كه اين اظهارات پوتين را تفسير كرده اند نوشته اند كه اين اظهارات، نخستين واكنش پوتين به اختصاص بودجه صدها ميليون دلاري آمريكا براي كمك به افراد، گروه ها و احزاب در شوروي سابق تحت عنوان «توسعه و تحكيم دمكراسي» بوده است. اين مفسران پيش بيني حملات، انتقادها و سختگيري هاي بيشتري را از جانب پوتين كرده اند.
اختراع تيربار و برتري دولت هاي سلطه گر
«تيربار» در ۲۱ ژوئيه سال ۱۸۸۴ (۱۲۱ سال پيش در روزي چون امروز) توسط «هيرام ماكزيم» تكميل شد و وسيله برتري كشور دارنده آن به ويژه در سلطه بر ملل ضعيف تر قرار گرفت. تيرباري كه ماكزيم ساخت با گاز باروت «فشنگ رساني» مي شد و هر ثانيه ۱۱ گلوله تا مسافت ۲۵۰۰ متر شليك مي كرد. ديروز در گوشه و كنار جهان، به اين مناسبت تاريخچه مسلسل در روزنامه ها انتشار يافته بود. ۱۵ سال پس از اختراع ماكزيم در همين روز (۲۱ ژوئيه ۱۸۹۹) سيصد و بيست سرباز فرانسوي به دليل داشتن تيربار بر ۱۲ هزار نظامي كشور آفريقايي چاد فائق آمدند و اين سرزمين را مستعمره فرانسه ساختند. «جنگ افزار» از هزاران سال پيش عامل برتري كشورها بوده است. اسكندر مقدوني با به كار بردن نيزه پنج متري، جنگ گرانيكوس را برد. از همان زمان، مخصوصاً در قرون جديد و معاصر، دولت هاي برتري جو كوشش داشته اند سلاح هاي پيشرفته در دسترس همگان نباشد.

پاسخ به پرسش پزشكي
بي تا بلاكر
دكتر روزنفلد در پاسخ به يك پرسش درباره «بي تا بلاكر»  ها كه براي بيماران قلبي تجويز مي شوند گفته است كه خاصيت «بي تا بلاكر»  ها كه با نام هاي مختلف در بازار بفروش مي رسند كاستن از كار قلب و در نتيجه فشار وارده به آن است. اين نوع دارو مانع مؤثر واقع شدن «آدرنالين» مي شود كه اين هرمون تپش قلب را تشديد مي كند و نياز آن را به اكسيژن افزايش مي دهد. اين دارو در عين حال فشار خون را پايين مي آورد، آنژين (انجينا) را تخفيف مي دهد و تا حدي مانع حملات ثانوي قلب مي شود.

ثبت نام هنرستان موسيقي پسران
گروه ادب و هنر: هنرستان موسيقي پسران براي سال تحصيلي ۸۵-۸۴ از بين قبول شدگان پنجم ابتدايي ثبت نام به عمل مي آورد.
عليرضا محمدي لاري سرپرست هنرستان در گفتگويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: قبول شدگان پنجم ابتدايي تا ۱۰ مرداد فرصت دارند با تلفنهاي ۶۴۰۲۱۷۰ و ۶۹۵۷۷۹۲ تماس گرفته و اطلاعات لازمه را از مسئولان هنرستان جويا شوند.
به گفته محمد لاري ثبت نام با شرط معدل و امتحان ورودي به عمل مي آيد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
فريب
همين طور كه داشت به اين موضوع فكر مي كرد كه چرا بايد براي آرامش به سيگار پناه آورد، يك نخ سيگار از پاكتش درآورد، آن را به آرامي گوشه لب گذاشت، روشن كرد پكي عميق به آن زد و بار ديگر در افكار خود غوطه ور شد.
محمدرضا شريفي صادقي

گشتي در دنياي خبرها
هوشياري پشت فرمان
لندن: رانندگاني كه حين رانندگي آواز مي خوانند كمتر از رانندگاني كه پشت فرمان ساكت هستند تصادف مي كنند و به خواب فرو مي روند.
به گفته دانشمندان، خواندن آواز باعث هوشيار ماندن مغز مي شود به همين دليل راننده تمركز خود را حفظ مي كند و كمتر به خواب فرو مي رود.
البته به رانندگان توصيه مي شود كه با صداي خيلي بلند آواز نخوانند.
پيرزن كوكايين فروش
فلوريدا: يك خانم ۷۶ ساله به جرم فروش كوكايين به دام پليس افتاد.
اين خانم، كوكايين مورد نياز مشتريان را داخل كيف پول خود قرار مي داد و به وسيله طناب كيف پول را از پنجره منزلش واقع در طبقه دوم يك آپارتمان به پايين مي فرستاد.
او به ازاي هر كيف پول مملو از كوكايين ۲۰ دلار از مشتريان مي گرفت.
اقدام به قتل شوهر سابق
ايداهو: يك زن در آمريكا به جرم اقدام به قتل همسر خود دستگير شد. اين خانم براي اينكه شوهر خود را از بين ببرد، مقداري مرگ موش داخل دستگاه قهوه سازي وي ريخت.
اين نوع سم، هر بار كه آب جوش داخل دستگاه ريخته مي شد، مقداري ماده سمي آزاد مي كرد كه موجب خونريزي داخلي در بدن شوهر اين زن مي شد. به گفته پزشكان اگر شوهر براي چند روز ديگر، نوشيدن سم را ادامه مي داد به طور حتم مي مرد.
شكلات و فشار خون
پاريس: پزشكان مي گويند شكلات هاي تيره رنگ در كاهش فشار خون موثر است.
در شكلات تركيباتي وجود دارد كه باعث روان شدن خون در رگ ها مي شود و به همين دليل احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي كاهش مي يابد.
با اين وجود، دانشمندان به مردم توصيه نمي كنند كه مقدار زيادي شكلات بخورند چون شكلات حاوي مقادير زيادي كالري، شكر و چربي است.
ربات ويژه سالمندان
توكيو: با توجه به رشد سريع جمعيت سالمندان در ژاپن، پيش بيني مي شود كه اين كشور در آينده با كمبود پرستار خانگي مواجه باشد، به همين دليل دانشمندان اين كشور مشغول طراحي و ساخت ربات هايي هستند كه بتوانند در قالب پرستاران خانگي از سالمندان مراقبت كنند.
اين ربات ها قادر خواهند بود به سالمنداني كه ماهيچه هاي ضعيفي دارند و يا قادر به راه رفتن نيستند، كمك كنند.
جعل مدارك پزشكي خلبانان
كاليفرنيا: ۴۰ خلبان در كاليفرنيا به اتهام ارائه مدارك پزشكي جعلي تحت تعقيب قرار گرفتند.اين افراد با آنكه از مشكلات مختلف رنج مي بردند مدارك پزشكي خود را جعل كردند تا در آزمون خلباني مردود نشوند.
در ميان اين خلبانان حتي افرادي به چشم مي خورند كه به مواد مخدر اعتياد دارند، از بيماريهاي شديد قلبي رنج مي برند يا به دليل كمردرد شديد نمي توانند براي مدت طولاني بنشينند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت۲۰و ۳۷ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۲۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵ دقيقه

گل و گياه
كامليا
002796.jpg
نام علمي: Camellia japonica شSilvia'
خانواده: THEACEAE
گلهايي با گلبرگهاي صورتي مايل به سفيد كه داراي رگبرگهاي صورتي پررنگ و پرچمهاي زردرنگ و قطر ۵/۷ سانتي متر هستند كه اواسط زمستان تا اواسط بهار ظاهر مي شوند. جهت كاشت گلداني و كاشت در هواي آزاد مناسب است.
نيازها: مكان نيم سايه، خاك با زهكشي خوب، خنثي تا اسيدي، هرس فرم پس از پايان گلدهي، حداقل دماي قابل تحمل ۲۰- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه نيمه رسيده يا چوب سخت از اواسط تابستان تا اوايل زمستان يا پيوند زدن در اواخر زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |