پنجشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۳ - Jul 21, 2005
مصرف آب در تهران دو برابر ميانگين جهاني است
عبور از بحران آب در تهران فقط با پنج درصد صرفه جويي
002706.jpg
گروه شهري: مدير عامل  شركت  آب و فاضلاب  شهر تهران  گفت:  اگر مصرف  آب در روزهاي آينده  همچنان  افزايش  يابد مجبور به  قطع  نوبت  بندي  و جيره  بندي  آب در مناطق  مختلف  شهر تهران  خواهيم  شد.اصغر قرباني  در مصاحبه  با خبرنگار گروه  اقتصادي  واحد مركزي  خبر افزود: مصرف  آب اگر حداقل  به  اندازه  پنج  درصد كاهش  يابد ما اين  مشكل را پشت  سر مي گذاريم .
وي  اوج  مصرف  آب را در شهر تهران  بين  ساعت  ۱۶ تا ۲۱ اعلام  و خاطرنشان  كرد: در اين  ساعات  گاهي  اوقات  مصرف  آب به  ۴۵ متر مكعب  در ثانيه  مي رسد؛ در حالي كه  شبكه  آب تهران  ۳۵ متر مكعب  در ثانيه  آبرساني  مي كند ودر ساعات  اوج ۱۰متر مكعب  در ثانيه  از ذخاير توزيع  آب استفاده  مي شود.قرباني  با تأكيد بر اينكه  اين  ميزان  مصرف  آب در هيچ  جاي  دنيا ديده نمي شود گفت  :ميانگين  مصرف  آب در دنيا براي  هر نفر۱۵۰ليتر درشبانه  روز است  در حاليكه  در تهران  به  حدود ۳۰۰ ليتر براي  هر نفر مي رسد.وي  افزايش  دما به  ويژه  در نيمه  دوم  تير ماه  را از علل  اصلي  افزايش مصرف  آب دانست  و خاطر نشان  كرد به  دليل  بارندگيهاي  مناسب  مشكل منابع  آب وجود ندارد و سدهاي  كرج ، لار و لتيان  از ظرفيت  هاي  خوبي برخوردارند اما مصرف  كنوني  آب بيش  از ظرفيت  طراحي  شبكه  هاي  آبرساني تهران  است .
مديرعامل  شركت  آب و فاضلاب  شهر تهران  گفت : مشكل  فعلي  تصفيه ، انتقال  و توزيع  آب در ساعات  اوج  مصرف  است. وي  با اعلام  اينكه  تاكنون  با وجود افزايش  مصرف  آب در هيچ  يك  ازمناطق  تهران  قطع  نشده  است،  افزود:تنها در برخي  از مناطق  به ويژه مناطق  شمالي  در روزهاي  اخير شاهد كاهش  فشار آب بوديم. قرباني  ميانگين  افزايش  مصرف  آب را از ابتداي  امسال  نسبت  به  سال  گذشته ۵/۷ درصد دانست  و گفت : در روزهاي  اخير مصرف  آب نسبت  به  مدت  مشابه سال  قبل  تا ۲۸ درصد افزايش  يافته  است .

سرپرست شهرداري تهران در گفت و گو با همشهري اعلام كرد
ده ها ميليارد ريال خسارات روزانه ترافيك سنگين در تهران
دكتر سعيد لو: براي كاهش آلودگي هواي شهر بايد ترافيك را مديريت كرد؛
در غير اين صورت، با بحران هاي زيست محيطي رو به رو خواهيم شد.
002721.jpg
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: سرپرست شهرداري تهران اعلام كرد: ترافيك سنگين و پيچيده در معابر عمومي تهران، افزون بر ايجاد آسيب هاي روحي و رواني، روزانه ده ها ميليارد ريال خسارت متوجه شهر و مديريت شهري مي كند، از اين رو حل و فصل معضل ترافيك در سرلوحه برنامه هاي شهرداري است.
دكتر علي سعيد لو در گفت و گو با همشهري با بيان اين مطلب كه دامنه تبعات ناشي از ترافيك سنگين معابر عمومي بسيار گسترده بوده و حتي شأن انساني و اجتماعي شهروندان را مورد آسيب جدي قرار داده است، از آلودگي هوا و ترافيك پيچيده به عنوان دو مشخصه و مؤلفه تهران نام برد و افزود: به منظور رفع منابع آلاينده هواي شهر، ده ها راهكار وجود دارد كه روان سازي ترافيك از بااهميت ترين آنها به شمار مي آيد.
وي افزود: با توجه به اينكه حدود ۷۰ درصد منابع آلاينده هواي تهران را خودروهاي با سوخت هاي فسيلي تشكيل مي دهند و بيش از ۶۰ درصد سفرهاي درون شهري با استفاده از خودروهاي شخصي انجام مي گيرد، طبيعي است كه در كنار ناكارآمدي حمل و نقل عمومي و ضعف فرهنگ شهرنشيني و حقوق شهروندي و دهها عامل ديگر، شاهد افزايش روز افزون بار ترافيك در شبكه معابر عمومي باشيم، از اين رو براي داشتن شهري با هواي سالم و پاك بايد وضعيت كنوني ترافيك پايتخت را بهبود بخشيم.
دكتر سعيد لو بر ضرورت تقويت مديريت ترافيك تأكيد كرد و افزود: يك سوم حاشيه معابر عمومي اصلي همواره در اختيار پارك حاشيه اي و به اصطلاح ترافيك مرده  است و اين در حالي است كه ما از مديريت بر اين بخش غافل مانده و صرفاً به ترافيك فعال توجه نشان داده ايم. البته در صورت اعمال مديريت صحيح علمي بر حاشيه معابر، براي عبور و مرور كاملاً آزاد شده و شاهد رواني ترافيك مي شويم.
وي خاطرنشان كرد: توقف خودروها در حاشيه معابر و اشغال يك سوم سطح معابر، موجب مي شود تا مديريت شهري براي روان سازي ترافيك به تعريض معابر مبادرت ورزد و تأمين اعتبارات آن موجب سنگين شدن هزينه زندگي شهروندان مي شود كه مغاير سياستهاي شهرداري است. سرپرست شهرداري تهران همچنين مديريت حاكم بر تقاطع ها را ضعيف خواند و افزود: براساس آمارهاي موجود حدود ۱۰۰۰ تقاطع مهم در تهران وجود دارد كه در صورت اعمال مديريت كارشناسانه بر آن، جريان ترافيكي حدود ۱۲ درصد بهبود مي يابد و شاهد افزايش متوسط سرعت حركت و سفرها خواهيم بود.
به گفته وي در حال حاضر متوسط سرعت و حركت در معابر عمومي حدود ۱۲ كيلومتر در ساعت است و اين ميزان فاصله زيادي با استانداردهاي جهاني دارد.

با حضور سرپرست شهرداري
۹ پروژه عمران شهري در شمال تهران
امروز مورد بهره برداري قرار مي گيرد
002715.jpg
شهردار منطقه ۳ تهران  اعلام كرد: همزمان با ديدار سرپرست شهرداري با شهروندان منطقه ،۳ بهره برداري و آغاز عمليات اجرائي ۹ پروژه فضاي سبز، ورزشي، ترافيكي و فني و عمراني انجام مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۳ تهران، دكتر علي اصغر تهراني گفت: در راستاي افزايش سرانه هاي ورزشي شهروندان به ويژه بانوان يك مجموعه ورزشي بزرگ در محله زرگنده ساخته مي شود. اين مجموعه ورزشي به گونه اي طراحي شده است كه بانوان و آقايان با دسترسي هاي مستقل مي توانند به طور همزمان از امكانات آن استفاده كنند.
وي افزود: به منظور دسترسي سريع شهروندان به بوستانها و گذران اوقات فراغت، چندين بوستان از جمله بوستان ياس با كاركرد محلي و ناحيه اي، امروز مورد بهره برداري قرار مي گيرد. اين بوستان در زميني به وسعت ۲ هزار و ۱۰۰ متر مربع در بلوار كاوه ساخته شده و داراي آبنما و فضاي بازي كودكان مي باشد. همچنين عمليات ساخت بوستان بزرگ ونك به مساحت ۳۵ هزار مترمربع با حضور سرپرست شهرداري آغاز مي شود.
به گفته شهردار منطقه ،۳ بوستان بزرگ ونك با الهام از فرهنگ ايراني و با كاركردهاي تفريحي و آموزشي طراحي شده است. تنوع گونه هاي گياهي در بوستان بزرگ ونك به گونه اي است كه شهروندان مي توانند با انواع گياهان و شيوه زيست آشنا شوند.
دكتر تهراني در ادامه از آغاز عمليات تعريض بزرگراه مدرس بعد از پل حقاني در حد فاصل پل حقاني تا راستگرد به بخش غربي بزرگراه همت خبر داد و افزود: رمپ بزرگراه همت به بزرگراه حقاني نيز تعريض مي شود.
وي درباره طرح هاي ترافيكي به بهره برداري از دور برگردان در بلوار ميرداماد اشاره كرد و گفت: با بهره برداري از اين دوربرگردان كه در حد فاصل ميدان مادر و تقاطع شريعتي است، از بار ترافيك سنگين در تقاطع بلوار ميرداماد _ خيابان شريعتي به شدت كاسته شده است.
شهردار منطقه ۳ افزود: ۳ طرح تعريض بزرگراه رسالت، رمپ جديد بزرگراه رسالت به مدرس و خيابان شيدايي مورد بهره برداري قرار مي گيرند.

بازار روز بزرگ «قيطريه» تهران به بهره برداري رسيد
ايرنا: بازار روز بزرگ  قيطريه  در منطقه  يك  تهران  صبح  چهارشنبه  در مراسمي  با حضور مسئولان  شهري  به  بهره برداري  رسيد.
اين  بازار هشتادمين  بازار ميوه  و تره بار شهرداري  تهران  است  كه  عمليات  احداث  آن از آبان  ماه  سال  ۸۳ در زميني  به  مساحت  سه هزار مترمربع  آغاز شد.
براي  ساخت  اين  ميدان  كه  داراي  غرفه هاي  عرضه  كالاهاي اساسي ، ميوه وتره بار، لبنيات ، سبزي  و مرغ  و تخم مرغ  است ، بيش  از ۱۴ ميليارد ريال  هزينه  شده  است .
مديرعامل  سازمان  ميادين  ميوه  و تره بار شهرداري  تهران  در اين  مراسم  باتشريح  فعاليت ها در توسعه  مراكز خريد شهري  از سوي  شهرداري  تهران ، گفت : تلاش داريم  تا پايان  شهريورماه  تعداد اين  بازارها را به  يكصد بازار برسانيم .
محمود صلاحي  گفت : بنابر اعلام  رسمي  بانك  مركزي ، نرخ  اجناس  توزيعي  درميادين  ميوه  و تره بار شهرداري  در سال  ۸۳ در قياس  با نرخ  مغازه هاي  شهر، ۸/ ۱۲۹ درصد كمتر بوده  است  كه  نشان  از اثرگذاري  مطلوب  فعاليت  ميادين  درا قتصاد خانوارهاي  تهراني  دارد.

خطر امواج الكترومغناطيسي براي زندگي
خبرگزاري فارس: يافته هاي جديد دانشمندان از آثار مخرب امواج الكترومغناطيسي بر حيات وحش خبر مي دهد.
بر پايه خبري كه در سايت اينترنتي Coastal post انتشار يافته طبق اعلام دانشمندان ارتباطات از راه دور كه از طريق امواج الكترومغناطيسي صورت مي گيرد، آثار مخربي بر حيات وحش و زندگي موجودات در طبيعت دارد.
كاترنيا ساندي نرل در اين رابطه مي نويسد: ما انسانها كه يك بار با استفاده گستره از د.د.ت به عنوان كود شيميايي و آفت كش، به حيات وحش و زندگي پرندگان لطمات غيرقابل جبراني زديم اكنون در حال وارد كردن يك ضربه بزرگ ديگر از طريق امواج الكترومغناطيسي هستيم.
او مي افزايد: امواج EMF آثار بلندمدت خطرناكي همانند د.د.ت بر زندگي حيوانات دارد و حتي مي تواند در DNA آنها دستكاري ها و تغييراتي ايجاد كند.
امواج الكترومغناطيسي مي توانند در حيوانات آثار بيماري هاي سرطان، تغيير در DNA، آلزايمر و.... را ايجاد كنند كه اين بيماري ها در كودكان و سالخوردگان نيز قابل پي گيري است.

تأسيس بانك شهرداري ها به وزارت كشور ابلاغ شد
مديركل دفتر بودجه و طرحهاي اقتصادي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور با اشاره به تصويب كليات لايحه ماليات بر ارزش افزوده در مجلس، گفت: اگر نمايندگان با اصلاحات دولت بر روي اين لايحه موافقت نكنند، قطعاً شهرداري ها به لحاظ منابع درآمدي دچار مشكل خواهند شد.
به گزارش سما به نقل از خبرگزاري مهر، مهندس سيد مناف  هاشمي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران، توضيح داد: بعد از تصويب كليات لايحه ماليات بر ارزش افزوده در مجلس، رايزني هايي درخصوص اختصاص سهم درآمدي به شهرداري ها و دهياري ها در كميسيون زيربنايي دولت و همچنين وزارت اقتصادي و دارايي صورت گرفت و درنهايت،  موافقت شد كه يك سوم از عايدات قانون مذكور به شهرداري ها و دهياري ها اختصاص يابد.  وي ضمن تأكيد بر موافقت دولت با اين پيشنهاد، اظهار داشت: در صورتي كه اصلاح صورت گرفته به تصويب دولت برسد  و نمايندگان مجلس آن را تصويب كنند، مي توان درآمدي بين ۷۰۰ تا ۹۰۰ ميليارد تومان براي شهرداري ها و دهياري ها در نظر گرفت كه اين رقم بسيار مطلوبي محسوب مي شود. هاشمي در عين حال گفت:  در قانون جديد، لايحه ماليات بر ارزش افزوده، شهرداري ها و دهياري ها فقط سهم يك درصد عوارض از محل كالاهاي نهايي را از دست مي دهند و ساير اعتبارات همچنان باقي خواهد ماند.
مديركل دفتر بودجه و طرح هاي اقتصادي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور درخصوص پيامدهايي كه مي تواند در صورت عدم موافقت مجلس با اصلاح صورت گرفته بر روي لايحه مذكور متوجه شهرداري ها و دهياري ها شود، افزود: اگر اين اتفاق بيفتد و مجلس با اصلاح قانون موافقت نكند، ضررهاي زيادي متوجه شهرداري ها و دهياري ها خواهد شد.
وي در ادامه به موافقت بانك مركزي با تأسيس بانك شهرداري ها اشاره و گفت: به دنبال مطالعاتي كه ازسوي موسسه پولي و بانكي صورت گرفت، بانك مركزي به اين نتيجه رسيد كه شهرداري ها هم مي توانند بانك خصوصي داشته باشند تا ضمن ارائه خدمات براي مجموعه هاي خود، به ساير بخش ها و حوزه هاي ديگر نيز خدمات رساني ارائه دهند تا از اين طريق محلي براي كسب درآمد آنها فراهم شود. هاشمي گفت: هم اكنون بانك مركزي به وزارت كشور ابلاغ كرده كه بر اساس ضوابط مي تواند نسبت به مجوز تأسيس بانك شهرداري ها اقدام كند.

نمايشگاه تخصصي حجاب در اديان ابراهيمي
نخستين همايش بزرگ پوشش فاطمي به مناسبت سالروز ولادت بزرگ بانوي عالم، حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته گراميداشت مقام و منزلت زن، با حضور كارشناسان، صاحبنظران و متفكران حوزه و دانشگاه برگزار مي شود.
مدير روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همچنين از برپايي نمايشگاه علمي _ تخصصي حجاب در اديان ابراهيمي در بخش جنبي دومين نمايشگاه بزرگ فرهنگ فاطمي خبر داد.وي تاريخ برگزاري نخستين همايش بزرگ پوشش فاطمي را اول تا چهارم مرداد اعلام كرد و افزود: علاقمندان مي توانند در روزهاي برگزاري همايش هر روز از ۱۷ تا ۱۹ به ضلع جنوبي پارك شهر، خيابان بهشت، محل برگزاري دومين نمايشگاه فرهنگ فاطمي مراجعه كنند.
نمايشگاه عكس  اماكن متبركه
همچنين نمايشگاه عكس اماكن متبركه تهران با عنوان ستاره هاي زميني تا سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در محل دومين نمايشگاه بزرگ فاطمي ميزبان علاقمندان است.
نمايشگاه عكس ستاره هاي زميني با هدف معرفي امامزاده هاي تهران برپا گرديده و شناسنامه اي شامل نام، مقام و موقعيت مكاني به همراه عكس به معرض نمايش گذاشته شده است.اين نمايشگاه كه شامل يكصد قطعه عكس از آثار مجيد خاكسار قهرودي، فارغ التحصيل رشته عكاسي و فيلمبرداري است هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در نمايشگاه فرهنگ قاطعي برپاست و علاقمندان مي توانند تا تاريخ ۵/۵/۸۴ جهت بازديد به ضلع جنوبي پارك شهر، خيابان بهشت، مؤسسه فرهنگ شهر مراجعه نمايند.

بازگشت به دامن طبيعت
واحد مركزي خبر: كركس زخمي در پارس آباد اردبيل پس از مداوا به دامن طبيعت بازگردانده شد.
يكي از اهالي پارس آباد اردبيل اين پرنده شكاري كمياب و مجروح را پس از ۴ روز درمان به اداره محيط زيست شهرستان تحويل داد. ماموران محيط زيست پارس آباد هم با يك هفته مراقب و مداوا اين پرنده را در آسمان اين شهرستان رها كردند. پرنده شكاري كركس به علت نقش مهمي كه درپاكسازي لاشه هاي حيوانات تلف شده دارد، از حمايت بين المللي برخوردار است.

درياچه زيباي ولشت در معرض آلودگي شديد است
ايرنا: انواع  آلودگي ، ورود پسابها و شيرابه  فاضلاب  خانگي  روستاهاي  همجوار درياچه  زيباي  «ولشت » كلاردشت ، محيط زيست  اين  مكان  تفريحي  و گردشگري  را آلوده  ساخته  و سلامت  آن را به  خطر انداخته  است .
درياچه  «ولشت»   كلاردشت  با ۲۴ هكتار مساحت  و با ۱۷ الي  ۳۰ متر عمق ، مربوط به  دوران  چهارم  زمين  شناسي  بوده  كه  در ارتفاع  يكهزار متري  از سطح  درياي خزر در ۴۵ كيلومتر شهر چالوس  در غرب  مازندران  واقع  است .آب  اين  درياچه  طبيعي  از چند چشمه  بستر آن تامين  مي شود.
اين  در حالي  است  كه  محيط زيست  اين  درياچه  زيبا به دليل  فقدان  امكانات  و ورود انواع  آلودگي  و زباله ، نبود امكانات  رفاهي  و بهداشتي  در اطراف  آن  و سرازير شدن  فاضلاب  برخي  روستاهاي  اطراف ، در خطر جدي  قرار گرفته  است .

حفظ درختان تهران در برابر گرما
002718.jpg
مدير عامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران گفت: در تابستان امسال علي رغم افزايش دماي ناگهاني، بدنبال تنظيم زمان آبدهي و تغذيه مناسب درختان ، پديده خزان زودرس پهن برگ ها را نداشتيم.
علي محمد مختاري با بيان اين مطلب افزود: هر ساله در فصل تابستان بر اثر شوك ناشي از بالا رفتن درجه حرارت هوا اغلب درختان پهن برگ و ضعيف دچار خزان زودرس مي شوند و از طريق تقويت درختان و نگهداري مناسب در فصل پاييز مي توان اين پديده را كاهش داد.
وي گفت: در تابستان امسال اين پديده به صورت نادر در تعداد انگشت شماري از درختان سطح شهر تهران روي داده است.

بسياري از واحدهاي صنعتي كشور
تعطيل يا نيمه   تعطيل است
002712.jpg
ايلنا: مسئول بخش كارآفريني شوراي اسلامي شهر تهران، گفت   : در حال حاضر بسياري از واحدهاي اشتغال زاي كشور در زمينه  هاي مختلف از جمله صنايع، به حالت نيمه تعطيل و تعطيل در آمده و اين معضل موجب بيكاري بسياري از شاغلين و نابودي فرصتهاي شغلي شده است.خانم دكترخيرحبيب اللهي افزود  : بر طبق اطلاعات موجود، در شمال كشور به چايكاران وام مي دهند كه بوته هاي چايشان را نابود كنند، در صورتي كه همين وام را مي توانستند در جهت اصلاح نواقص صنعت چاي هزينه كنند تا با انجام اين مهم، موجبات اشتغال زايي افراد بسياري فراهم شود.

مديركل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان محيط زيست:
كاربرد آزبست در لنت ترمز ممنوع شد
ايسنا: مديركل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه استانهاي مازندران، گيلان و خوزستان بيشترين مصرف كنندگان آزبست هستند، گفت: استفاده از آزبست در لنت ترمزهاي توليد داخل اول فروردين ماه سال ۸۵ ممنوع شد.
دكتر سعيد متصدي افزود: با مشخص شدن ماده اي سلولزي كه براي جايگزيني ماده خطرناك «آزبست» در لنتهاي ترمز بسيار مناسب است، سازمان حفاظت محيط زيست مصمم شده كه اين ماده را جايگزين «آزبست» كند.
وي افزود: لنت ترمز از فيبرهاي آزبست تشكيل شده كه در اثر اتصال به ديسك در حين ترمز كردن، ساييده و فرسايش ايجاد شده موجب انتشار فيبرهاي آزبستي در هوا مي شود.
مديركل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: تنفس فيبرهاي آزبستي موجب بروز بيماري «آزبستوزيست» مي شود كه اين بيماري مي تواند موجب بروز بيماريهاي تنفسي تا سرطان ريه شود. وي با اشاره به اقدامات انجام شده از سوي سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر حذف آزبست تصريح كرد: اين مساله از سال ۷۹ آغاز شده و بر اساس مصوبه شوراي عالي محيط زيست صنايع استفاده كننده از آزبست ۷ سال مهلت داشتند كه استفاده از آزبست را متوقف و مواد ديگري را جايگزين آن كنند.

رئيس انجمن علمي جنگلباني ايران:
اصلاح قوانين موجود براي حفظ جنگلها و مراتع ضروري است
گروه شهري: براي مقابله با پديده قاچاق و تخريب جنگل ها و مراتع، اصلاح برخي قوانين موجود اجتناب ناپذير است.
به گزارش خبرنگار ما، شبكه هاي سازمان يافته قاچاق، گونه هايي از درختان جنگلي را هدف قرار گرفته اند كه اغلب از نوع كمياب و بدون جايگزين هستند؛ به طوري كه دلسوزان محيط  زيست هشدار مي دهند، تعلل در پيشگيري از اين روند خانمان سوز، در آينده نزديك محيط زيست و اكوسيستم جنگل هاي شمال را با فاجعه اي جبران ناپذير مواجه مي سازد.
كاظم نصرتي، رئيس انجمن علمي جنگلباني ايران در اين باره مي گويد: قاچاقچيان چوب را گروه هاي مختلفي تشكيل مي دهند كه برخي از آنها اقشار مردم و افراد كم درآمد جامعه هستند كه به دليل نياز و تنگناهاي معيشتي دست به اين كار مي زنند ولي طيف ديگري هستند كه به دليل سودجويي به قاچاق مبادرت مي كنند. اين افراد يا وابسته به شبكه هاي وسيع قاچاق اند يا كساني هستند كه از مزيت هاي محلي برخوردارند و با برخي از دستگاه ها در ارتباط اند. از همين رو براي رسيدن به اهداف خود از هيچ كاري روي گردان نيستند. تا آنجا كه اگر نتوانند از طريق تطميع و ارعاب، كاركنان زحمتكش جنگلباني را با خود همراه سازند با كشتن آنها موانع را از سر راه خود برمي دارند. قتل مظلومانه رشيد غفاري در برابر چشمان خانواده اش و اخيراً قتل وحشيانه ناصر پيروي در ماسال، نمونه هايي از گستاخي قاچاقچيان سازمان يافته اي است كه در عرصه جنگل هاي شمال تاخت و تاز مي كنند.
به گفته وي باندهاي قاچاق، برخي افراد محلي را در داخل جنگل به خدمت مي گيرند و آنها تحت عناوين مختلف كار اصلي يعني قطع درخت و حمل آن به كنار جاده را انجام مي دهند و در پي آن، توسط اعضاي باند، چوبهاي بدست آمده را در بازار به فروش مي رسانند.
نصرتي معتقد است در حال حاضر، منابع طبيعي ابزار و امكانات لازم براي مقابله با قاچاقچيان را در اختيار ندارد تا آن جا كه قادر نيست حتي از جان مأموران خود در مقابل تعرض باندهاي قاچاق محافظت كند.
خبرنگار ما مي نويسد: در حالي كه راهكارهاي مختلفي از سوي كارشناسان و مسئولان ذيربط براي مقابله با چپاول جنگلهاي شمال پيشنهاد مي شود اما بررسي اين راهكارها نشان مي دهد يكي از عوامل اثرگذار در پديده قاچاق وضعيت اقتصادي است. به طوري كه هرگاه مردم از وضعيت اقتصادي نسبتاً مطلوبي برخوردار بوده اند، پديده قاچاق هم كاهش يافته و در زمانهايي كه زمينه اشتغال با ركود مواجه بوده است منحني قاچاق سير صعودي داشته است. هرچند قاچاقچيان حرفه اي در اين منحني جايي ندارند. اما عامل ديگري كه بيش از ساير عوامل به سوءاستفاده از منابع جنگلي دامن زده است ضعف قوانين و نبودن متولي قدرتمندي براي حفاظت از اين منابع ملي بوده است. به طوري كه سه شنبه گذشته، سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به روند مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: برخي قوانين به نحوي پيش بيني شده اند كه عده اي با توسل به اين قوانين و مقررات سوءاستفاده كرده و بيشتر اين قوانين مربوط به زمين، منابع و جنگل است.
وي با اشاره به تشكيل پرونده هايي مرتبط با تغيير كاربري هاي بي حساب و كتاب زمين و جنگل در چند استان از دستگاه تقنيني و دولت خواست در جهت اصلاح برخي از قوانين كه ايجاد مشكل مي كند راهي بينديشند.اين در حالي است كه اغلب كارشناسان و استادان دانشگاه ها و تشكل هاي مرتبط با جنگل و محيط زيست با اشاره به ضعف هاي موجود تأكيد مي كنند حفاظت از منابع طبيعي در صورتي امكان پذير است كه منابع طبيعي كشور از قدرت و امكانات لازم براي برخورد با مشكلات موجود برخوردار باشد تا بتواند به وظيفه اصلي خود يعني حفظ، احيا و توسعه منابع طبيعي عمل كند. به اعتقاد اين كارشناسان اين هدف با تشكيل وزارت منابع طبيعي قابل دستيابي است.

ساماندهي آژانس هاي مسكن
002709.jpg
خبرگزاري مهر: رئيس كانون كاردانهاي فني ساختمان گفت: به منظور كنترل قيمت اجاره و خريد واحدهاي مسكوني آژانس هاي مسكن بايد ساماندهي شوند.مهدي موذن افزود: در حال حاضر كه سياستهاي دولت در زمينه كنترل قيمت مسكن نتوانسته موثر واقع شود، دولت بايد با اتخاذ تمهيداتي و با همكاري شهرداري ها، تشكل ها و كانون هاي مرتبط با ساخت و ساز در جهت كنترل قيمت اجاره مسكن و كمك به قشر عظيم جمعيت اجاره نشين كشور گام بردارد.وي در مورد گفته هاي وزير مسكن و شهرسازي مبني بر اينكه قيمت مسكن در اختيار وزارت مسكن نيست، تصريح كرد: پس قيمت مسكن را چه دستگاهي بايد تعيين كند، و چه ارگاني مسئول است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |