پنجشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۳ - Jul 21, 2005
گزارش همشهري از چگونگي
جذب نخبگان در آموزش و پرورش
شرايط احراز پست مديريت مدارس اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: هفته گذشته در خبري به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، بدون ذكر جزئيات اعلام شد نخبگان جذب آموزش و پرورش مي شوند.
به دنبال انتشار اين خبر، خبرنگار گروه علمي فرهنگي روزنامه همشهري درصدد تكميل خبر برآمد و پس از آمد و رفت فراوان، بالاخره موفق شد جزئيات جذب نخبگان در وزارت آموزش و پرورش و تعريف اين وزارتخانه از نخبه را در گفت و گو با محمد كليايي، مديركل امور اداري آموزش و پرورش به دست آورد.
اين كه آيا نخبگان از ميان گزينه هاي موجود در ميان وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي، آموزش و پرورش را انتخاب مي كنند يا نه، حرف ديگري است، ولي اگر مي خواهيد متن كامل اين خبر را بخوانيد، به صفحه ۶ امروز مراجعه كنيد.

بيكاران در فاصله ۶/۱۹ و ۸/۲۵ درصدي دو سازمان
تحصيل كردگان بيكار رو به ازدياد گذاشته اند
002736.jpg
گروه اجتماعي: بيكاري يكي از معضلات دامن گير جامعه جهاني است. اين معضل در كشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته جدي تر و علل متفاوت تري نسبت به كشورهاي توسعه يافته دارد.
در حالي كه بسياري از دولتمردان- سابق و حال- اصرار دارند كه رقم نرخ بيكاري را در كشور حداكثر ۵/۱۴ درصد اعلام كنند، اما آمار ديگري اين ارقام را به بالاي ۱۹ درصد و بلكه بيشتر مي رساند؛ همان طور كه برخي صاحب نظران نرخ بيكاري را حتي ۵/۱۱ درصد هم اعلام مي كنند. ارقام اعلام شده بر اساس تعريف هاي متفاوتي است كه اعلام كنندگانش از بيكاري دارند. سن ۱۵تا ۲۹ سال يا فاصله هاي سني ديگر و مقدار درآمد روزانه، از معيارها و شاخص هايي است كه براي تعيين رقم بيكاري استفاده مي شود.
خبرگزاري ايسنا در همين باره با مقايسه دو گزارش از «مركز آمار ايران» و «سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور» كه هر يك نرخ بيكاري را در كشور با عدد و رقمي متفاوت اعلام كرده اند، به موضوع بيكاري در آستانه تشكيل دولت جديد پرداخته است. بيكاري و رفع اين معضل بدون ترديد از چالش هاي جدي كابينه دكتر احمدي نژاد است.
هشدار قابل ملاحظه  اين كه در اين گزارش ملاحظه مي شود روند رو به افزايش بيكاري در ميان تحصيل كردگان و دارندگان مدارك دانشگاهي است. البته در اين گزارش هيچ اشاره اي به دليل تغيير روند بيكاري از غيرتحصيل كردگان به سمت تحصيل كردگان نشده است. به گزارش اين خبرگزاري و به نقل از «مركز آمار ايران» در سال ۸۳ جمعيت فعال ۱۵ تا ۲۹ سال كشور ۶ ميليون و ۸۴۶ هزار نفر و جمعيت بيكار با نرخ بيكاري ۶/۱۹ درصدي، يك ميليون و ۳۴۲ هزار نفر بوده است.
در هر كشوري اعلام آمار و ارقام رسمي از طريق سازمان مربوط به آمارگيري و سرشماري آن كشور صورت مي گيرد. در كشور ما نيز «مركز آمار ايران» مرجع رسمي آمار كشور است كه از طريق سرشماري ها، پيمايش هاي ملي، ميداني و نمونه اي و به صورت ادواري گزارش وضعيت كشور را در عرصه هاي مختلف كشور اعلام مي كند كه در اين زمينه آمار مربوط به اشتغال و بيكاري جوانان نيز از طريق اين مركز اعلام شده و مورد استفاده هاي رسمي قرار مي گيرد.
«مركز آمار ايران» در آمارگيري از ويژگي هاي اشتغال و بيكاري خانوار در سال ۸۳ تعداد جمعيت فعال ۱۵ تا ۲۹ سال كشور را ۶ ميليون و ۸۴۶ هزار نفر اعلام و جمعيت بيكار را يك ميليون و ۳۴۲ هزار نفر با نرخ بيكاري ۶/۱۹ درصد برشمرده كه در سال ۷۶ اين نرخ ۴/۲۳ درصد بوده و طي ۸ سال گذشته به رغم نرخ رشد جمعيت جوان با ميانگين ۷/۳ و تقاضاي بالاي جوانان براي ورود به عرصه كار با رشد ۱۵ درصدي، كاهش يافته است.
از سوي ديگر طبق گزارش «سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور» در «سنتز ملي نتايج پيش بيني جمعيت استانهاي كشور» نرخ بيكاري جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در سال ۸۴ برابر با ۸/۲۵ درصد اعلام شده است.
به گزارش ايسنا، بر اساس گزارش سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ۲۳ ميليون و ۶۰۶ هزار و ۸۲۹ جوان ۱۵ تا ۲۹ سال در سال ۸۳ در كشور وجود داشته كه ۷ ميليون و ۳۱۷ هزار و ۲۰ نفر جزو جمعيت شاغل و ۹ ميليون و ۸۶۲ هزار و ۸۷۷ نفر نيز جزو جمعيت فعال با نرخ مشاركت اقتصادي ۷۸/۴۱ درصد بوده اند. همچنين طبق گزارش اين سازمان، سال گذشته ۲ ميليون و ۵۴۵ هزار و ۸۶۷ نفر جمعيت بيكار ۱۵ تا ۲۹ سال با نرخ بيكاري ۸/۲۵ درصدي در كشور حضور داشته اند.
تحقيقات رسمي انجام شده نيز بالاترين نرخ بيكاري را براي جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله مي داند. همچنين طبق استانداردهاي بين المللي نرخ بيكاري جوانان بايد ۵/۱ برابر نرخ بيكاري بزرگسالان باشد، كه متأسفانه اين نرخ در كشور ما بيش از ۲ برابر است.
همچنين ايجاد سالانه حدود ۵۰۰ هزار شغل كه ۸۰ درصد آن سهم جوانان بوده امري است كه در تاريخ مديريت كشور سابقه نداشته و مي توان آن را از دستاوردهاي دولت خاتمي در امر اشتغال و كاهش بيكاري در ۸ سال گذشته برشمرد.
مطالعات نيز نشان مي دهد روند بيكاري در ايران به سمت جوانان تحصيل كرده در حال حركت است كه در اين ميان نرخ بيكاري زنان جوان داراي تحصيلات دانشگاهي تقريبا ۲ برابر نرخ بيكاري مردان جوان داراي تحصيلات عاليه است؛ به شكلي بيش از ۳۰۰ هزار نفر در كشور سالانه از دانشگاهها فارغ التحصيل مي شوند كه امكان جذب آنها در بخش هاي دولتي در حد صفر است.

درمان فشارخون با كرفس، سير و روغن زيتون
ايسنا: يك كارشناس تغذيه به افراد داراي فشارخون بالا توصيه كرد كه علاوه بر كاهش مصرف مواد غذايي چرب و شور، خوردن سبزيجاتي مانند كرفس، سير و روغن زيتون را فراموش نكنند. سعيده حاجي نجف كارشناس تغذيه واحد علوم پزشكي ايران گفت: افراد با فشارخون بالا به ويژه سالمندان از خوردن ماهي هاي شور و دودي، آجيل، پنير، چيپس و غذاهاي كنسرو شده خودداري كنند و سبزيجات خشك معطر، آب ليمو و ادويه را براي طعم غذا جايگزين نمك كنند. وي افزود: همچنين اين افراد مي توانند مواد غذايي فيبردار مانند سبزيجات، ميوه جات، نان سبوس دار، حبوبات و غلات را جايگزين مواد غذايي پرچرب مانند سس هاي سالاد، گوشت قرمز، زرده تخم مرغ، كله پاچه، مغز، دل، جگر و غيره ... كنند. گفتني است: حفظ وزن بدن در حد مطلوب، دوري از استرس و ناراحتي هاي رواني و انجام حركات ورزشي نيز، در درمان فشارخون بالا مؤثر است.

مسكن هاي مرگبار
فارس: محققان دانشگاه فلوريدا هشدار دادند، استفاده معتادان آمريكا از مسكن  قوي فنتالين به جاي مواد مخدر، بسيار خطرناك بوده و باعث افزايش مرگ و مير در ميان آنان شده است. افزايش مرگ و مير معتادان در اثر استفاده از فنتالين كه ۱۰۰ برابر قوي تر از مرفين است زنگ خطر را در آمريكا به صدا در آورده است. بنابراين گزارش اين مسكن به صورت برچسبي بر روي پوست قرار گرفته و ظرف چند روز به تدريج جذب و وارد جريان خون مي شود. از اين برچسب هاي مسكن براي درمان دردهاي بعد از جراحي و يا دردهاي مزمن استفاده مي شود. اين محققان با استناد به پرونده هاي پليسي ايالت فلوريدا اعلام كردند، تنها در سال گذشته ۱۱۵ معتاد در اثر سوء استفاده از اين برچسب ها جان خود را از دست داده اند. اين محققان مي گويند در سالهاي اخير نه تنها در ايالت فلوريدا، بلكه در تمام ايالت هاي آمريكا  ميزان مرگ مير معتادان در اثر سوء استفاده از داروهاي مسكن به جاي مواد مخدر در حال افزايش بوده است.

۲ درصد از جمعيت شهري دچار فقر شديد هستند
فارس: عليرغم اعلام قبلي مبني بر مشخص شدن خط فقر طي روزهاي آتي، مدير كل فقرزدايي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي گفت: تعيين خط فقر در كشور بسيارزمان بر است و به اين زودي ها حل آن را نمي توان اعلام كرد.
نجات اميني با بيان اينكه ۲ درصد از جمعيت شهري و ۵/۴ درصد از جمعيت روستايي نيز دچار فقر شديد هستند، افزود: مبناي محاسبات خط فقر، سبد مطلوب غذايي است كه بايد ابتدا محاسبات آن انجام شود كه اين هم نيازمند زمان طولاني است.
وي در ادامه گفت: تعيين خط فقر، كاري فني و بسيار زمان بر است و سبد مطلوب غذايي هم چون علاوه بر يك سبد غني غذايي، فاكتور اقتصادي هم هست تعيين آن هم بسيار مشكل است.
مدير كل فقرزدايي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در خصوص مهلت ۴۵ روزه اي كه وزارت بهداشت و درمان در خصوص تعيين سبد مطلوب غذايي داشت، اظهارداشت: جلسات كارشناسي آن در حال برگزاري است و اين مهلت هم از زمان ابلاغ چتر ايمني رفاه محاسبه مي شود، نه از زمان تصويب آن.
اميني در خصوص روش هاي اندازه گيري فقر گفت: فقري كه از حوزه اقتصادي نشأت مي گيرد، فقر مطلق است يعني فرد قدرت و خريد تأمين نيازهاي اساسي خود شامل تغذيه، بهداشت و درمان، مسكن، آموزش و پوشاك را نداشته باشد كه پايه محاسبات اين خط هم تغذيه است.
وي ادامه داد: فقر مطلق زيرمجموعه اي به نام فقر غذايي دارد كه اگر يك خانواده تمام درآمد خود را هزينه كند اما نتواند حداقل سبد مطلوب غذايي خانواده را تأمين كند، دچار فقر شديد است.
مديركل فقرزدايي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در مورد فقرنسبي گفت: وجوه فقر در فقر نسبي هدف قرار نمي گيرد و فقر نسبي مربوط به توزيع درآمد در جامعه مي شود و افراد بر اساس آن با هم مقايسه مي شوند. وي ادامه داد: فقر نسبي بيشتر يك روش آماري است كه ميانه درآمدي جامعه در نظر گرفته مي شود و نصف ميانه درآمدي به عنوان شاخص فقر اعلام مي شود و افرادي كه زير اين خط فقر قرارمي گيرند فقير تلقي مي شوند.
مديركل فقر زدايي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي اظهار داشت: هر چه توزيع درآمد عادلانه تر باشد فقر نسبي عددي پايين تر خواهد داشت.
اميني در خصوص آمار افراد دچار فقر مطلق و شديد در كشور گفت: بر اساس آمار سال ۸۲ ، ۱۲ درصد جمعيت دچار فقر مطلق و ۱۵ درصد جمعيت كشور در نقاط روستايي دچار فقر نسبي و ۱۷ درصد در نقاط شهري دچار فقر نسبي هستند.
وي ادامه داد: رقم فقر مطلق در سال ۸۲ ، ۱۱۵ هزار تومان و فقر شديد ۴۵ هزار تومان بوده است.

بررسي تاريخچه آسيب شناسي در ايران
گروه علمي فرهنگي: مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران مجموعه نشست هايي را با هدف ارائه ديدگاه هاي صاحب نظران در زمينه هاي اخلاق پزشكي و تاريخ پزشكي و گفت وگو و تبادل نظر درباره موضوعات و مسائل مطرح در اين حوزه، در محل موزه ملي تاريخ پزشكي برگزار مي كند.
در نخستين نشست از اين مجموعه نشست ها امروز (پنج شنبه) از ساعت ۱۰ صبح، دكتر شمس شريعت تربقان در مورد تاريخچه آسيب شناسي در ايران، سخنراني مي كند.
علاقه مندان براي شركت در اين نشست مي توانند به موزه ملي تاريخ پزشكي واقع در خيابان اميرآباد شمالي، خيابان شانزدهم، كوچه مدرسه مراجعه كنند.
همچنين در دومين نشست كه روز پنج شنبه ۱۳ مرداد ماه برگزار خواهد شد دكتر مينو محرز در زمينه ايدز و اخلاق، سخنراني خواهد كرد.

شرايط جديد احراز مديريت مدارس اعلام شد
ابلاغ مديريت به شرط موفقيت در آزمون يا
دوره آموزشي صادر مي شود
گروه علمي فرهنگي: شرايط جديد «احراز مديريت مدارس» كشور اعلام شد.
براساس مفاد اين آيين نامه، حداقل تحصيلات و سوابق تجربي مورد نياز مديران در دوره تحصيلي آمادگي و ابتدايي در مدارس درجه ۱ ۲، و ۳ بر اساس حداقل سابقه خدمت آموزشي يا تربيتي با مدرك ليسانس، فوق ليسانس و بالاتر ۲ سال تحصيلي، در مدارس درجه ۴ و ۵ با مدرك ليسانس ۴ و فوق ليسانس و بالاتر ۲ سال و در مدارس درجه ۶ و بالاتر با مدارك ليسانس ۶ سال و فوق ليسانس و بالاتر ۴ سال تعيين شده است.
همچنين حداقل سابقه خدمت آموزشي يا تربيتي مديران در مقطع راهنمايي تحصيلي، با مدرك ليسانس، فوق ليسانس و بالاتر در مدارس درجه يك بايد ۲ سال، مدارس درجه ۲ با مدرك ليسانس ۴ و فوق ليسانس و بالاتر ۲ سال و در مدارس درجه ۳ و بالاتر با مدارك ليسانس ۶ سال و فوق ليسانس و بالاتر بايد ۴ سال باشد.
براي احراز مديريت مدارس متوسطه و پيش دانشگاهي درجه يك نيز با مدرك ليسانس ۴ سال و فوق ليسانس و بالاتر ۲ سال سابقه كار، درجه ۲ با مدرك ليسانس ۶ سال و فوق ليسانس و بالاتر ۴ سال، درجه ۳ و بالاتر با مدرك ليسانس ۸ سال و فوق ليسانس و بالاتر ۶ سال سابقه كار و براي مدارس متوسطه فني و حرفه اي و كاردانش درجه ۱ ، ۲ و ۳ با مدرك ليسانس ۴ سال و فوق ليسانس و بالاتر ۲ سال و مدارس درجه ۴ و بالاتر با مدرك ليسانس ۶ سال و فوق ليسانس و بالاتر ۴ سال سابقه كار در نظر گرفته شده است.
براساس مفاد اين دستورالعمل در مناطقي كه انتخاب مدير با مدرك تحصيلي ليسانس و بالاتر در دوره هاي ابتدايي و راهنمايي تحصيلي امكانپذير نباشد، آموزش و پرورش مجاز است حداكثر تا پايان سال تحصيلي ۸۵ -،۸۶ مديران جديد دوره هاي مذكور را از بين افراد داراي مدرك تحصيلي فوق ديپلم با حداقل ۵ سال سابقه فعاليت آموزشي يا مديريتي منصوب كند.
بعلاوه در شرايط اختصاصي مساوي، دارندگان مدرك تحصيلي رشته هاي مختلف علوم تربيتي، براي تصدي مديريت مدارس ابتدايي، راهنمايي و متوسطه نظري و پيش دانشگاهي، اولويت داشته و دارا بودن مدرك تحصيلي در يكي از رشته هاي فني و حرفه اي براي تصدي مديريت هنرستانهاي فني و حرفه اي و كاردانش الزامي است.
به گزارش ايسنا افراد مورد نظر براي تصدي مديريت مدرسه بايد در دوره هاي آموزشي «مديريت» يا «آزمون احراز صلاحيت هاي مديريت مدرسه» شركت كنند تا به شرط احراز موفقيت، ابلاغ مديريت آنها صادر شود؛ بر اين اساس چنانچه امكان برگزاري اين دوره ها وجود نداشته باشد، صدور ابلاغ مديريت مدرسه به مدت يك سال براي فرد مورد نظر بلامانع بوده و اداره آموزش و پرورش مكلف است ظرف اين مدت شرايط لازم براي برگزاري دوره يا آزمون مذكور را فراهم كند.

۳ درصد مردم تحمل مي كنند
فروش وسايل زندگي براي تأمين هزينه هاي درمان
002739.jpg
ايسنا: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تأمين اجتماعي اعلام كرد: به منظور ارزيابي ميزان موفقيت در تحقق عدالت اجتماعي «شاخص هاي سنجش عدالت اجتماعي استانها» ، تدوين و در وزارت رفاه تصويب شد.
دكتر محمد رضا واعظ مهدوي گفت: شاخص هاي عدالت اجتماعي برنامه چهارم شامل نسبت درآمد ۱۰ درصد ثروتمندان به ۱۰ درصد فقراست كه در سال ۸۰ اين نسبت ۱۹ و براي سال پاياني برنامه چهارم كاهش اين عدد به ۱۴ هدف گذاري شده است؛ يعني در پايان برنامه چهارم ۱۰ درصد ثروتمندان جامعه ۱۴ برابر ۱۰ درصد فقرا درآمد داشته باشند. وي خاطرنشان كرد: همچنين ۲۰ درصد ثروتمندان تا پايان برنامه چهارم بايد حداكثر ۶/۵ برابر۲۰ درصد فقرا درآمد داشته باشند.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه افزود: نسبت ديگر ضريب جيني است كه وضعيت توزيع درآمد در جامعه را مشخص كرده و بين صفر تا يك، متغير است و هر چه اين ضريب به عدد صفر نزديكتر شود توزيع درآمدي عادلانه تر است.
وي شاخص هاي حوزه رفاه و تأمين اجتماعي استان هاي كشور را شامل گسترش پوشش بيمه هاي اجتماعي، توجه به شيوع كم وزني متوسط و شديد در كودكان زير پنج سال ، كاهش تعداد سوانح و حوادث حمل و نقل به ميزان ۵۰ درصد در طول برنامه چهارم ، ميزان بي سوادي در زنان همسردار ۱۰ تا ۴۹ سال، اميد به زندگي در بدو تولد ، شاخص توسعه انساني (HDI)، شاخص رفاه اجتماعي، جمعيت زير خط فقر نسبي، نسبت هزينه ۱۰ درصد ثروتمند ترين به ۱۰ درصد فقيرترين خانواده ها و نسبت هزينه ۲۰ درصد ثروتمند ترين به ۲۰ درصد فقيرترين خانواده ها، نسبت هزينه غير خوراكي به كل هزينه هاي خانوار، توجه به جمعيتي كه هزينه هاي درمان آنان به بيش از ۴۰ درصد هزينه خانوار بالغ مي شود برشمرد و با اشاره به بخش بهداشت و درمان به عنوان ديگر شاخص اقتصادي سنجش عدالت اجتماعي گفت: جمعيت خانوارهايي كه بيش از ۴۰ درصد هزينه هاي خود را بابت درمان مي پردازند و اصطلاحا مجبور به فروش وسايل زندگي خود براي تأمين هزينه هاي درماني كمرشكن مي شوند، در ايران بين ۵/۲ تا ۳ درصد است كه هدف گذاري شده تا اين درصد تا پايان برنامه به يك درصد كاهش بيابد.

تشخيص پزشكي مجاني در هفته زن
گروه اجتماعي: به مناسبت روز زن مركز تشخيص پزشكي ولي عصر MRI وابسته به كميته امداد خدمات پزشكي خود را براي همه با ۵۰ درصد تخفيف انجام مي دهد.
روابط عمومي كميته امداد با اعلام اين خبر افزود: اين خدمات به مدت يك هفته از روز اول مرداد تا هفتم مرداد به صورت شبانه روزي است. ارائه خدمات اين مركز در طول اين هفته براي مددجويان كميته امداد رايگان خواهد بود. مراجعين مي توانند با تعيين وقت قبلي از طريق شماره تلفن هاي ۲۰۵۲۰۲۳ و ۲۰۱۷۱۵۱ از تخفيف در نظر گرفته شده در اين مركز واقع در خيابان آفريقا كوچه گل گونه بهره مند شوند.

داروهاي معمولي از تعهدات سازمان هاي
بيمه گر خارج مي شود
مهر: كارشناس اداره كل درمان غير مستقيم گفت: در صورت تاييد وزارت بهداشت و سازمان هاي بيمه گر داروهايي كه بدون تجويز پزشك قابل خريد هستند، از تعهد سازمان هاي بيمه گر خارج مي شود و داروهاي مهم جايگزين آن خواهد شد.
دكتر رامين مفرح با بيان اين مطلب افزود: وزارت بهداشت پيشنهاد داده تا داروهايي همچون استامينوفن كه بدون تجويز پزشك قابل خريد هستند از تعهدات سازمان هاي بيمه گر خارج و به جاي آنان داروهاي مهم كه بيشتر مورد نياز مردم قرار دارد در تعهد سازمان هاي بيمه گر قرار گيرد.
وي افزود : به طور حتم خارج شدن داروهاي معمولي از تعهدات سازمانهاي بيمه گر و جايگزين شدن داروهاي مهم بار مالي بالايي به همراه خواهد داشت كه بايد منابع لازم جهت اجراي آن تامين گردد.
وي با بيان اينكه خارج شدن دارويي از تعهد به سازمان تامين اجتماعي ارتباطي ندارد، افزود: خارج شدن دارو با تاييد شوراي عالي بيمه ، معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت و با مشورت با سازمانهاي بيمه گر صورت مي گيرد و سازمان تامين اجتماعي نقشي در اين خصوص ندارد.كارشناس اداره كل درمان غير مستقيم سازمان تامين اجتماعي گفت: در سال گذشته ۱۴قلم دارو به تعهدات سازمانهاي بيمه گر اضافه شد.

بدون طي مراحل استخدامي و محدوديت خاص
نخبگان جذب آموزش و پرورش مي شوند
گروه علمي فرهنگي _ علي اصغر محمدي: نخبگان بدون طي مراحل استخدام و محدوديت خاصي جذب وزارت آموزش و پرورش مي شوند.
محمد كليايي، مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين خبر اظهار داشت: بر اساس مصوبه هيأت دولت، برگزيدگان المپيادهاي علمي، نفرات برتر كنكور سراسري دانشگاهها و مخترعين و مكتشفين بدون طي مراحل استخدامي جذب آموزش و پرورش مي شوند.
وي افزود: اين امر با استناد به مصوبه هيأت دولت در مهر ماه سال گذشته، موضوع آئين نامه جذب و نگهداري نيروي نخبه در دستگاه هاي دولتي انجام مي شود كه پس از تصويب شوراي امور اداري و استخدامي كشور به دستگاههاي اجرايي ابلاغ شده و جنبه اجرايي پيدا كرده است.
كليايي با اشاره به ويژگي هاي نخبگان در اين طرح گفت: نخبه فردي با هوش، مستعد، خلاق، كارآفرين و با نبوغ فكري است كه با فعاليت هاي ذهني خود و ايجاد نوآوري، موجب سرعت بخشيدن به رشد و توسعه كشور مي شود.
مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش، ۶ گروه به شرح زير را مشمول اين مصوبه اعلام كرد:
گروه اول: برگزيدگان آزمون سراسري كارشناسي ارشد كه به ازاي هر ۵۰ نفر پذيرفته شده در هر رشته حداكثر ۳ نفر به ترتيب امتيازات علمي، گروه دوم: برگزيدگان المپيادهاي علمي، تخصصي كشور با داشتن مدرك حداقل كارشناسي، گروه سوم: مخترعين و مكتشفين كه اختراع و اكتشاف آنان در مراجع ذيربط به ثبت رسيده باشد، گروه چهارم: برگزيدگان رتبه هاي اول تا سوم جشنواره خوارزمي با داشتن مدرك حداقل كارشناسي، گروه پنجم: رتبه هاي نخست دارندگان مدارك تحصيلي كارشناسي ارشد و بالاتر كه از طريق كنكور سازمان سنجش آموزش كشور پذيرش شده اند، گروه ششم: فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي دانشگاهها كه در آزمون سراسري ورود به دانشگاهها كه توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار مي شود حائز رتبه هاي زير شده باشند: رتبه هاي كل زير ۵۰۰ براي رشته رياضي فيزيك، ۲۵۰ براي رشته علوم تجربي، زير يكصد براي رشته علوم انساني، زير ۱۰ براي رشته هنر.
وي در پايان، هدف از اجراي اين برنامه را جذب و نگهداري نيروي انساني در آموزش و پرورش اعلام كرد.

عليرغم تعطيلي تابستاني دانشگاه ها
گلدكوئيست، دانشجويان عضو را خوابگاه نشين كرد
گروه علمي فرهنگي: جمعي از دانشجويان خوابگاهي دانشگاه ها عليرغم تعطيلي تابستاني، به دليل عضويت در شبكه هاي اينترنتي بازاريابي و تداوم فعاليت در اين سيستم اينترنتي به شهر خود بازنگشتند و خوابگاه نشين شدند.
اين دانشجويان كه به دليل نداشتن ترم تابستاني، مجاز به سكونت در خوابگاه خود نيستند، براي انجام فعاليتهاي گلدكوئيست، بعضاً به صورت گروهي خانه  يا خوابگاهي را براي سكونت در ايام تعطيل كرايه كرده اند.
به گزارش ايسنا، بنا به گفته برخي فعالان دانشجويي، سيستم هاي هرمي بازاريابي اعم از گلدكوئيست، گلدماين و EBL براي دانشجويان عضو از حالت تفنن خارج شده و وقت، سرمايه و فكر دانشجويان را درگير مي كند، به نحوي كه در ايام تعطيلي تابستاني دانشگاه ها به شهرها و نزد خانواده خود بازنگشته و به جاي مطالعه يا استراحت، مشغول به فعاليت در اين سيستم هاي اينترنتي اقتصادي شده اند.
وزارت علوم براي رفع معضل گسترش سيستم هاي هرمي بازاريابي در دانشگاه ها و خوابگاه ها اعلام آمادگي كرد.
دكتر علي محدث، مدير كل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با ايسنا ضمن اظهار بي اطلاعي از اين امر گفت: وزارت علوم آماده همكاري با كليه نهادها و سازمانهاي ذيربط براي جلوگيري و رفع معضل گسترش اين نوع فعاليتهاي اينترنتي در دانشگاه هاست.
در اين ميان يك عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي، اقتصاد و فرهنگ بيمار جامعه را منشاء شيوع سيستم هاي هرمي بازاريابي در بين قشر جوان و دانشجوي كشور بيان كرد. وي گفت: دانشجو هم بيكار است و هم بي پول، بنابراين از هر نوع فعاليت درآمدزا استقبال مي كند. وي با بيان اينكه دانشجويان بيكار به علت دارا بودن اوقات فراغت به اين سمت كشيده مي شوند، خاطرنشان كرد: بنابراين بايد ابتدا علتهاي گرايش جوانان به سمت اينگونه سيستم ها بررسي و در جهت اصلاح آن اقدام شود، اين در حاليست كه در حال حاضر با معلولهاي اين مسأله برخورد مي شود. دكتر باهر در گفت وگو با ايسنا افزود: ارشاد دانشجويان و ممانعت از وارد شدن دانشجويان به سيستم هاي هرمي بازاريابي دردي را دوا نمي كند، بلكه بايد با برگزاري كلاسهاي كارآموزي، كارورزي و ايجاد اشتغال براي دانشجويان و جوانان، علاوه بر جلوگيري از حضور آنان در اين گونه سيستم ها، بستر لازم براي اشتغال آنان را فراهم آوريم.
ابراز نگراني فعالان دانشجويي از فراگير شدن گلدكوئيست در دانشگاه ها و افت علمي دانشجويان
در عين حال تني چند از فعالان و اعضاي شوراي صنفي دانشجويان دانشگاه هاي كشور نيز نسبت به شيوع سيستمهاي هرمي بازاريابي و تبعات منفي آن در دانشگاه ها ابراز نگراني كردند.
نيما شايان، نايب دبير مجمع صنفي دانشگاه هاي تهران با ابراز نگراني نسبت به شيوع سيستم هاي هرمي يا network marketing در دانشگاه ها به ويژه  خوابگاه هاي دانشجويي، گفت: متصور نبودن آينده كاري، وضعيت اقتصادي پايين نخبگان دانشجويي، هزينه هاي بسيار بالاي زندگي در شهرهاي بزرگ براي دانشجويان خوابگاهي، استفاده نكردن از پتانسيل هاي دانشجويي در طرح هاي بزرگ ملي در ابعاد مختلف و فضاي ضعيف علمي  پژوهشي در دانشگاه ها، باعث شده تا عده اي از دانشجويان از اصالت علمي - فرهنگي خود فاصله گرفته و به اميد سراب زندگي بي دغدغه از سوي سران اين سيستم ها، تمام وقت و توان خود را جهت بارور كردن اين راه صرف مي كنند. وي افزود: حذف ترم هاي متوالي و افت تحصيلي شديد در ميان دانشجويان درگير در اين سيستم ها كه تعدادشان كم نيز نيست، دليلي بر اين ادعاست.

پرهيز از مصرف خودسرانه داروهاي موضعي
002733.jpg
ايسنا: مصرف خودسرانه داروهاي موضعي خصوصاً كرم ها، باعث حساسيت، سوزش، تحريك و ايجاد ضايعات پوستي شده و در نهايت منجر به سرطان پوست مي شود.
دكتر حبيب انصارين متخصص پوست و مو ضمن بيان اين مطلب اظهار كرد: مصرف خودسرانه داروهاي خوراكي نيز، معده، جهازهاضمه، كبد، كليه و قلب را تحريك و فرد را با مشكلات عديده اي مواجه مي كند. اين دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران تصريح كرد: بايد از استفاده ماده تاليوم براي رفع كچلي سر پرهيز كرد، چرا كه باعث ريزش موها شده و عوارض معده اي، روده اي، ريوي و قلبي را در پي دارد. وي گفت: همچنين داروهايي كه براي رفع ريزش مو مورد استفاده قرار مي گيرند به دليل داشتن مواد آرسنيكي، ميزان ابتلا به عوارض پوستي همچون خشكي پوست، پوسته ريزي و تغيير رنگ پوست را افزايش داده و يا حتي باعث ايجاد تاول مي شوند.
انصارين در پايان خاطرنشان كرد: از لحاظ علمي استفاده از داروها در صورتي مفيد و مؤثر است كه پزشك آنها را تجويز كرده باشد، افراد از تركيبات موجود در آنها اطلاع داشته باشند و همچنين از طرف جامعه بين المللي مورد تاييد قرار گرفته و اثربخشي و مفيد بودن آنها در اثر آزمايش هاي طولاني و كافي و يا سابقه ذهني به دست آمده باشد.

افزايش اعتبارات در بنياد شهيد
فارس: رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در خصوص بودجه و اعتبار اين بنياد گفت: زماني كه اين سمت را گرفتم تمام اعتبار و بودجه ما ۶۳۰ ميليارد تومان بود كه در سال  گذشته اين اعتبار ۹۵۰ ميليارد تومان و امسال به يك هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان افزايش يافته است كه اميدواريم براي سال آينده اين اعتبار را به دو برابر اعتبار موجود برسانيم.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |