پنجشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۴
آقاي ژرمن ها
001380.jpg
مريم دري منش
كارل هاينس رومنيگه متولد ۲۵/۹/۱۹۵۵ در شهر ليپ اشتات آلمان است. او قبلاً كارمند بانك بود و فوتبال حرفه اي را با باشگاه بايرن مونيخ آلمان شروع كرد و با اين تيم بين سال هاي ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۴ به افتخارات زيادي دست يافت كه از آن جمله مي توان به دو بار قهرماني بوندس ليگا در سال هاي ۱۹۸۰ و ،۱۹۸۱ دو بار قهرماني جام حذفي آلمان در سال هاي ۱۹۸۲ و ،۱۹۸۴ دو بار قهرماني ليگ قهرمانان اروپا در سال هاي ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ و يك بار نايب قهرماني اين جام در سال ۱۹۸۲ اشاره كرد. وي در طول مدت عضويت در بايرن در ۳۱۰ بازي كه به عنوان مهاجم حضور داشت، موفق به زدن ۱۶۲ گل شد و در اين مدت تنها ۲۲ كارت زرد دريافت كرد كه نشانگر اخلاق ممتاز وي در كنار توانايي هايش به عنوان بازيكن مي باشد. پس از اين دوران بود كه وي به عنوان يكي از اولين لژيونرها راهي كشور ايتاليا و باشگاه اينترميلان شد. وي از سال ۱۹۷۶ تا سال ۱۹۸۶ نيز در عضويت تيم ملي فوتبال كشورش بود كه در اين مدت يك بار در سال ۱۹۸۰ قهرمان اروپا شد و در سه جام جهاني ۱۹۷۸ ، ۱۹۸۲و ۱۹۸۶ حضور داشت كه در ۹۵ بازي ملي موفق به زدن ۴۵ گل شد و جالب اينكه در اين دوران هيچ كارت زردي هم دريافت نكرد.
رومنيگه به عنوان كاپيتان آلمان ها دو بار در سال هاي ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ به فينال جام جهاني راه يافت كه هر دو بار با شكست در مقابل تيم هاي ملي ايتاليا و آرژانتين در آرزوي تصاحب جام طلايي فيفا باقي ماند. وي دو بار نيز عنوان مرد سال فوتبال اروپا را از آن خود كرده است.

* آقاي رومنيگه، از سال ۱۹۸۴ ديدار رده بندي از مسابقات اروپا حذف شده است، اما در جام كنفدراسيون آلمان و مكزيك در فينالي كوچك به مصاف يكديگر رفتند به طوري كه بازيكنان مجبور شدند چهار روز بيشتر در مسابقات باشند. آيا انجام اين بازي با توجه به فشاري كه روي بازيكنان وارد مي آورد مفهومي دارد؟
- كل اين تورنمنت يك آزمايش مسرت بخش و دلگرم كننده بود كه در آن تمام بازي ها روند مثبتي داشتند. با اين وجود اين جام تورنمنت بدون ارزشي است. از بازي رده بندي مي توانست صرفنظر شود. اگر ليگ قهرمانان به چهار روز كاهش پيدا كند، بازي ها زيباتر مي شود، اگر فيفا و يوفا برنامه بازي ها را مناسب با بازيكنان شركت كننده در آن تورنمنت ارائه دهند. البته در حال حاضر اميد اندكي به اين برنامه دارم.
* چرا اينقدر بدبين و نااميد هستيد؟
- همه چيز در انحصار پول و قدرت است. فدراسيون ها مي خواهند قدرتشان را حفظ كنند و گرچه آنها كارفرماي بازيكنان نيستند ولي مي خواهند از آنها همانگونه كه خودشان مايلند و نياز دارند استفاده كنند.
* آيا ليگ و باشگاهها از جام كنفدراسيون ها و از درآمدهاي آن نفعي مي برند؟
- تاكنون كه هيچ توافق و قراري با فيفا يا يوفا در خصوص بازي هاي قهرماني جهان و اروپا نشده است.
* شما خيلي خودتان را درگير فعاليت هاي گروه ۱۴ كرده ايد. چرا تاكنون موفقيت قابل ذكري نداشته ايد؟
- اوضاع اين قدرها هم بد نيست. تمام امور توسط مقامات رسمي مسابقات در برن در جريان است. اميدوارم بتوانيم قبل از مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ به يك جمع بندي برسيم. گروه ۱۴ به فعاليت خود ادامه مي دهد، ما ميل نداريم بازيكنانمان را بيش از اين رايگان بفروش برسانيم.
* در مصاحبه اي در تاريخ ۲۰ ژوئن، سپ بلاتر رئيس فيفا در پاسخ به سؤالي در خصوص سهم باشگاهها از درآمد جام جهاني گفت: اينگونه مشكلات را اتحاديه باشگاهها بايد حل كند كه اعضاي آن خود باشگاهها هستند. اگر اتحاديه ها اين موارد را ضبط كرده و به باشگاهها و ليگ ها منتقل نكنند، ديگر اين هرم در دست ما نخواهد بود، آن وقت مجموعه اي با دو كلاس متشكل از تيم هاي فقير و تيم هاي غني ايجاد مي شود. نقش گروه ۱۴ را در اين راستا چگونه تعريف مي كنيد؟
- مشكل اينجاست كه كارها خيلي هم ساده نيست. با فدراسيون فوتبال آلمان در قرارداد اصلي توافقي هم در اين مورد شده است. اما مثلاً در برزيل اوضاع چگونه مي تواند باشد؟ حرف بر سر مبالغي ميلياردي است كه بايد كارفرما را هم در آن سهيم كرد. فيفا فقط بايد اساسنامه خود را با آن مطابقت دهد.
* فرانتس بكن باوئر در مصاحبه با كيكر گفته بود: «الان ما تنها كشور بزرگ صاحب فوتبال هستيم كه با ۱۸ تيم بازي مي كنيم و در حال سنجش هستيم كه اين تعداد را به ۲۰ تيم افزايش دهيم.» پس چرا هيأت مديره بايرن مونيخ بر خلاف اين عقيده اظهار نظر مي كند؟
- هر كس مي تواند نظر خود را ابراز كند. نظرسنجي هاي فدراسيون فوتبال حاكي از اين است كه۱۸ تيم در بوندس ليگا مورد رضايت اكثر مردم است. البته اگر تعداد تيم ها به ۲۰ افزايش پيدا مي كرد، مجبور مي شديم از تعطيلات زمستاني چشم پوشي كنيم و اين به نفع تيم ملي نبود. بازيكنان كشورهاي بزرگ صاحب فوتبال مثل انگليس، ايتاليا و اسپانيا به طور معمول از لحاظ بدني در تورنمنت ها كم مي آورند، چون در طول تعطيلات زمستاني هم بازي مي كنند. در هر حال ما از لحاظ تكنيكي و تاكتيكي از بسياري از تيم ها پايين تريم، اگر مزيت قدرت بدني را هم نداشته باشيم ديگر شانسي نخواهيم داشت. دو هفته پيش مجمع عمومي فدراسيون براي تصميم گيري در مورد تعداد تيم هاي ليگ تشكيل شد.
* فراهم كردن بودجه تأسيس ورزشگاههاي جديد تلاش بسيار زيادي را ايجاب مي كند. چه چيزي مانع افزايش تيم هاي بوندس ليگا مي شود؟
- وقتي اف.ث. بايرن مي آيد، ورزشگاهها كاملا پر شده و از تمام فضاي آنها استفاده مي شود. براي مخالفت با افزايش تيم ها به ۲۰ تيم، دلايل زيادي از جمله هزينه هاي اضافي سفر و تقسيم حق پخش تلويزيوني به ۲۰ قسمت است و البته كدام دو تيم صعود مي كنند؟ اگر در اختيار من بود، تيم هاي بوندس ليگا را به ۱۶ تيم كاهش مي دادم چون كيفيت اهميت دارد، نه كميت. البته در جلسه روز چهارشنبه جرأت نكردم كه اين پيشنهاد را مطرح كنم.
* آيا به دلايل سياسي ورزشي، افزايش تيم ها براي آلمان كه از ۱۵ سال پيش جمعيتش بيش از ۱۷ ميليون نفر افزايش داشته، اهميت ندارد؟
- بخش شرقي آلمان بيشتر در ورزش هاي ديگر و مسابقات مربوط به آن سهيم است.
* ليگ آلمان در ادامه مذاكره درباره حق پخش تلويزيوني چه پيشنهادي را مي تواند ارائه دهد تا درآمد بيشتري از اين راه كسب كند؟
- خوشبختانه بازار پخش تلويزيوني به طور هيجان انگيزي تغيير كرده است. آخرين بار متقاضي شبكه ARD بوديم، اما امروز نيستيم. امروز هم تنها شبكه pay-TV و آقاي كوفلر وجود ندارد. ما حق انتخاب داريم.
001383.jpg
* از لحاظ بازار اين كار چه مبلغي منصفانه و مناسب است؟
- ما به ۵۰۰ ميليون يورو نياز داريم.
* آيا در كنار برنامه هاي جديد و زمان متغير شروع بازي ها، تغييرات ديگري نيز در شيوه بازي ها مي تواند اعمال شود؟ مثل مرحله حذفي همانگونه كه ولفگانگ هولتس هويزر از لوركوزن پيشنهاد كرده است، يا بازي هاي حذفي براي تعيين تيم هاي صعود و سقوط كننده بوندس ليگا؟
- ما بايد در آرامش در مورد تمامي اين پيشنهادات مذاكره كنيم. ايده هاي جالبي وجود دارد.
* به كداميك از آنها فكر مي كنيد؟
- من آدم روراستي هستم. مهم اين است كه بازار بهتري پيدا كرده و درآمد بيشتري كسب كنيم. بايد در زمينه تلويزيون از ساختارهاي انحصاري جدا شويم. بايد سه، چهار، پنج كانال تلويزيوني در پخش مسابقات سهيم باشند. من مطمئنم كه همينطور خواهد شد.
* آيا شيوه تقسيم حق پخش تلويزيوني تغيير خواهد كرد؟
- ما در هيأت مديره سازمان ليگ آلمان بر اين عقيده ايم كه اول بايد خرس را بكشيم و بعد پوست آن را تقسيم كنيم.
* پس بايد منتظر اصلاحات و تغيير و تحولات بود؟
- من در اين مورد ممانعتي نخواهم كرد.
* آيا در كنار بازاريابي ليگ اين امكان براي باشگاهها هم وجود دارد كه بتوانند هر يك به تنهايي با شبكه هاي تلويزيوني قرارداد ببندند، مثل آنچه كه در ايتاليا و يا اسپانيا وجود دارد؟
- اصولا بايد تمام امكانات و راهها باز گذاشته شود. اما به اين راحتي هم نمي توانيم خودمان را با اين كشورها مقايسه كنيم، ساختارها در آن كشورها متفاوت است.
* چرا به نظر مي رسد كه پول بيشتر، فوتبال بهتري را به دنبال دارد؟ پس از سال ۲۰۰۲ ليگ آلمان در صحنه هاي بين المللي در سراشيبي افتاده است.
- اينكه در مسابقات مجبوريم با تيم هايي مثل يوونتوس، تورين، ميلان يا چلسي روبه رو شويم بسيار تعيين كننده است. در اين مواقع مي توانيم به ايرادات تيم پي  ببريم.
* آيا در حال حاضر ليگ آلمان به خاطر جام جهاني ۲۰۰۶ در موارد حساس در مقابل فدراسيون فوتبال، يوفا ، فيفا عقب نشيني مي كند؟
- واضح است. هيچ كس نمي خواهد اوضاع را دشوارتر و پيچيده تر كند. ما در اين جام جهاني داراي مزيت هايي از جمله ورزشگاههاي فوق العاده عالي هستيم. كمي خودداري در اين شرايط بد نيست.
* يعني پس از جام جهاني دوباره همه چيز به حالت اول بر مي گردد؟
- من با اتحاد مثبت و راهگشا موافقم. اما در عين حال بايد جدي گرفته شويم. نمي شود كه ما را فقط براي ساختن بازيكنان ملي پوش به بازي بگيرند.
* الان در كنار گروه ،۱۴ اتحاديه ليگ هاي اروپايي (EFPL) نيز تشكيل شده است كه پيشرو آن اتحاديه فوتبال آلمان بوده است. آيا اين اتحاديه رقيبي براي گروه ۱۴ محسوب مي شود؟
- اين اتحاد براي اين بوجود آمده كه علايق كارفرماها را مشخص كرده و از آنها در مقابل فيفا و يوفا حمايت كند.
* بنابراين EFPL به نوعي شريك گروه ۱۴ مي باشد؟
- صبر كنيد. من تجربه خوبي با فدراسيون ها ندارم.
* در فصلي كه روز ۵ آگوست شروع مي شود در هر باشگاه فقط چهار و در فصل ۲۰۰۷- ۲۰۰۶ تنها سه بازيكن خارجي غير اروپايي مي توانند حضور داشته باشند. نظر شما در اين خصوص چيست؟
- ما بايد به فكر بازي هاي ملي باشيم و روي آن حساب كنيم و مجبوريم تاوان توجه بيشترمان به تيم ملي را بپردازيم.
* نظرتان در مورد دروازه تيم ملي و دوئل دروازه بان ها چيست؟
- من اين موضوع را با علاقه و لذت دنبال مي كنم و برايم هم فرقي نمي كند كه كداميك از دروازه بان ها ديگران را پشت سر بگذارند.
* در خصوص انتقاد ينس لمان مبني بر اينكه حاميان و دست اندركاران باشگاه بايرن  مانع پيشرفت و موفقيت او هستند چه پاسخي مي دهيد؟
- اين موضوع بيشتر مرا سرگرم مي كند. در بازي هاي جام كنفدراسيون ها، بازيكنان بايرن با به كارگيري حداكثر توان و كارايي خود سهم بسيار بزرگي در راه بهتر ظاهر شدن تيم ملي در قياس با سال گذشته داشتند. مشاوران يورگن كلينزمان مشاوره خيلي خوبي به او مبني بر استفاده از بازيكنان بايرن داده اند. كار آنها كيفيت بالايي دارد، آنها مي توانند خود را با فشار حاكم بر بازي ها تطبيق دهند و مي دانند كه چگونه مي توان در بازي هاي بزرگ به پيروزي رسيد.
* آيا هدف كلينزمان كه همانا قهرماني در جام جهاني ۲۰۰۶ مي باشد، پس از اتمام جام كنفدراسيونها و ديدن بازي هاي تيم ملي آلمان براي شما واقعي تر به نظر مي رسد؟
- هدفي كه كلينزمان به حق در نظر دارد، بسيار جاه طلبانه و توأم با بلندپروازي است، چون غير از قهرماني هيچ چيز ديگري قابل قبول نيست. يورگن بسياري از كارها را درست انجام مي دهد. جام كنفدراسيون ها آزمون بسيار خوبي بود تا تيم كار خود را در فضايي معقول به نمايش بگذارد. در مقابل آرژانتين و برزيل از لحاظ تكنيكي و تاكتيكي با درصدي كمبود و مشكل مواجه بوديم. اين يك اتفاق نيست كه مدتي طولاني تيم آلمان نتوانسته در مقابل يك تيم بزرگ به پيروزي برسد. كمبودها را فقط با اراده و تصميم، مبارزه و قدرت بدني مي توانيم جبران كنيم. پيش از هر چيز در چنين مسابقاتي قدرت بدني براي ما اهميت دارد كه البته همه اين مسئوليتها مربوط به سرمربي تيم ملي مي باشد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |