يكشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۵
برخي رفتارهاي غير منطقي به هنگام رانندگي
ويراژ مي دهم ، پس هستم!
002868.jpg
آرش صوفي وند
شايد براي تغيير در ميزان مقيد بودن رانندگان به قوانين بايد در نسل هاي آينده منتظر نتيجه برنامه ريزي هايمان باشيم البته اين برنامه ريزي ها شامل توسعه سخت افزاري و ...نيز مي شود
به گفته كارشناسان، بيشتر حوادث رانندگي قابل پيشگيري هستند. البته مهارت در رانندگي مي تواند عامل مهمي در پيشگيري از تصادفات باشد، اما رفتار رانندگي بيشترين تاثير را در ايجاد ترافيك و تصادفات رانندگي دارد.
بيشتر ما در خيلي از موارد، اعتقادات عجيبي در مورد نحوه رانندگي، برخورد درست با اتفاقات معمول رانندگي و حتي قوانين رانندگي داريم كه فقط وقتي آنها را از زبان ديگران مي شنويم يا وقتي ديگران مي خواهند آنها را براي خود اعمال كنند، به غير منطقي بودن اين باورها و رفتارها پي مي بريم. نمونه هايي از برخي از اين رفتارها را با يكديگر مرور مي كنيم.
حق تقدم برا ي ما
البته همه ما به حق تقدم اعتقاد داريم، اما در بيشتر موارد، بر اين باور هستيم كه اين حق متعلق به ماست و نه ديگران! جالب اينجاست كه حتي اگر در حال رانندگي هم نباشيم، به هر حال به راننده خودرويي كه در آن هستيم، حق مي دهيم كه حق ديگران را ناديده بگيرد و از رعايت برخي قوانين بيخودي كه معلوم نيست چرا آنها را وضع كرده اند، صرفنظر كند. مفاهيمي مانند حق تقدم ، چراغ چشمك زن زرد يا قرمز و فرعي به اصلي ، تنها در دفترچه آئين نامه رانندگي يافت مي شوند.
تصميم گيري براي ديگران
نكته جالب تر اينكه در بيشتر موارد، تحمل رعايت قوانين توسط ديگران را هم نداريم! اين مسئله از حد رعايت قوانين نيز فراتر مي رود و در خيلي از موارد، از ديگران انتظار داريم كه به خاطر ما و اعتقادات عجيب و غريبمان، خود را به خطر بيندازند.هنگامي كه از مسير فرعي، قصد ورود به خيابان اصلي را داريم يا وقتي كه از بريدگي بزرگراه در حال گردش هستيم، راننده اي كه جلوتر از ما رانندگي مي كند، بايد هرچه سريع تر راه بگيرد . هنگام عبور از چهارراه، هيچ اهميتي ندارد كه عابري در حال عبور از جلوي خودرو ماست.
همه ما معتقديم كه زودتر از ديگران متوجه مي شويم كه چراغ راهنمايي در حال سبز شدن است و البته وظيفه خود مي دانيم كه ديگران را مطلع كنيم و در صورت حتي يك ثانيه كوتاهي و تاخير، اين مسئله را تذكر دهيم كه البته شناخته شده ترين، آسان ترين و موثرترين راه، بوق زدن است.
بايد هميشه عجله داشته باشيد و عجله خود را به راننده جلويي و مخصوصا راننده عقبي نشان دهيد تا باعث آرامش خاطر او شويد و وي نيز با شما در اعتراض به راننده جلوي شما هماهنگ شود. اگر در خط سبقت موقتا نمي توانيد سبقت بگيريد، چون خودرو جلوي شما هم در حال سبقت گرفتن است، اين به من ربطي ندارد و شما به هر حال بايد جاي خود را به من بدهيد تا من خيالم راحت شود. هرچه باشد، من بهتراز شما مي توانم راه بگيرم.
قوانين به نفع من
همه اين رفتارها مسلما از ايجاد تصادفات جلوگيري نمي كنند و همه ما خيلي خوب مي دانيم كه باعث تصادفات بيشتر هم مي شوند، اما قوانين آنقدرها هم بي استفاده نيستند و درست در موارد دردسر است كه با كمك قوانين بيخودي طرف مقابل را محكوم مي كنيم. در اينگونه موارد است كه ثابت مي كنيم جملاتي را درباره قوانين مي دانيم. در بعضي از موارد هم نكاتي را از ريزه كاري هاي قانوني مي دانيم كه ممكن است خيلي از راننده هايي كه در ساير كشورها رانندگي مي كنند، از آن بي اطلاع باشند يا حضور ذهن براي مطرح كردن آن نداشته باشند.
پس آيا آرامش رانندگي در كشورهايي كه كمتر با مشكل رفتار رانندگي مواجه هستند، به دليل قوانين متفاوتي است كه در اين كشورها وجود دارد؟ تا آنجا كه به قوانين مربوط مي شود، اين قوانين در سراسر دنيا يكسان هستند. شايد براي تغيير در ميزان مقيد بودن رانندگان به قوانين، بايد منتظر گذر زمان بوده و در نسل هاي آينده منتظر نتيجه برنامه ريزي هايمان باشيم. البته اين برنامه ريزي ها، شامل توسعه سخت افزاري در زمينه زيرساخت ها از جمله گسترش شبكه هاي حمل و نقل عمومي، اجراي طرح هاي مناسب در زمينه ترافيك و ... نيز مي شود، اما اعمال جدي قوانين و سرمايه گذاري در زمينه آموزش عموم و تبليغات، بايد از امروز آغاز شود و زندگي در شهري كه رانندگي در آن يك فعاليت آرامش بخش محسوب شود، مستلزم تجديدنظر در رفتار و تغيير ديدگاه مان نسبت به رانندگي و ساير شهرونداني است كه تصميم گرفته ايم در كنار آنها زندگي كنيم.

مرگ و خون در بيمارستان هاي بغداد
بيش از دوسال از سرنگوني حكومت صدام و حزب بعث در عراق مي گذرد. به رغم گذشت اين مدت زمان نسبتا طولاني، عراق همچنان دستخوش موج خشونت هاي روزانه است؛ خشونت هايي كه اگر نگوييم هر روز، دست كم هفته اي چهار يا پنج روز، صدر اخبار رسانه هاي گروهي جهان را به خود اختصاص مي دهند.
اما چرا اين وقايع درعراق امروز رخ مي دهند؛ وقايعي كه به طور متوسط روزانه دست كم 10 كشته و چندين برابر آن زخمي به جاي مي گذارند؟
دليل اصلي پايداري اين خشونت ها كه تعداد زيادي از آنها توسط خود اشغالگران به وقوع مي پيوندد را مي توان در حضور نيروهاي ائتلاف در عراق به رهبري آمريكا جست وجو كرد. اين در حالي است كه چند ماه از استقرار دولت جديد عراق به سرپرستي ابراهيم جعفري مي گذرد و قاعدتا پيش از انجام فرآيند انتقال قدرت، اشغالگراني كه به ادعاهاي خود تنها به بهانه سرنگوني صدام و امحاي تسليحات كشتار جمعي اين كشور به عراق حمله كرده بودند، بايد خاك عراق را ترك مي كردند. اما چنين فرآيندي تاكنون به مرحله اجرا درنيامده و كماكان نيروهاي اشغالگر حضور خود را در عراق حفظ كرده اند، همين امر به همراه دلايل ديگري، خشم عراقي ها را موجب شده است.
اين در حالي است كه نيروهاي آمريكايي نيز نه تنها تلاشي در راستاي كم كردن خشونت ها در كشور جنگ زده عراق انجام نمي دهند كه با اعمال نابخردانه خويش به خشم مردم عراق دامن مي زنند.
كارولين هاولي يكي از خبرنگاراني كه در امور اجتماعي فعاليت مي كند طي مقاله اي با اشاره به خشونت هاي روز افزون در عراق به بررسي وضعيت بيمارستان هاي اين كشور پرداخته است.
بيمارستان يرموك
بيمارستان يرموك در بغداد روزانه پذيراي تعداد زيادي از بيماراني است كه به دليل افزايش موج خشونت ها دچار جراحات زيادي شده اند. به همين منظور كارولين هاولي يك روز بعد ازظهر به اين بيمارستان رفته تا از نزديك شاهد وضعيت مجروحان عراقي باشد. اين خبرنگار مشاهدات خويش را در گزارشي اينچنين نوشته است: يك روز بعد از ظهر وارد بخش اورژانس بيمارستان يرموك بغداد شدم. اولين چيزي كه توجه مرا به خود جلب كرد، تلاش بي وقفه پزشكان اين مركز درماني براي رسيدگي به وضعيت بيماراني بود كه در پي انفجار همان روز در جنوب بغداد زخمي شده بودند. مدتي از ورود من نگذشته بود كه متوجه شدم آنها دارند به كار خويش شتاب بيشتري مي دهند. به يكي از تخت ها نزديك شدم، در آنجا تعداد زيادي از پزشكان در حالي كه يونيفورم سفيدرنگشان آغشته به لكه هاي خون شده بود، به منظور نجات جان بيمارشان در تلاش بودند. آنها سعي داشتندجان يك نوجوان عراقي را كه در جريان درگيري ها از ناحيه گردن مورد اصابت گلوله قرارگرفته بود از مرگ نجات دهند.
در واقع اين نوجوان يكي از مجروحاني بود كه توسط نيروهاي آمريكايي در بغداد مورد هدف قرارگرفته بود. پس از پرسش از مسئولان بيمارستان دريافتم كه بين 20 تا۵۰ مجروح حوادث خشونت بار عراق در بيمارستان يرموك بستري شده اند. در گفت وگو با تعدادي از پزشكان بيمارستان متوجه شدم كه علاوه بر مجروحان بمب گذاري هاي اخير، تعداد زيادي از بيماران نيز به دليل هدف قرار گرفتن توسط نيروهاي  آمريكايي به اين بيمارستان آورده شده اند.
وخامت اوضاع
دكتر فايق باقر در ارتباط با افزايش تلفات عمليات مرگبار در عراق، آمار تكان دهنده اي را ارائه مي دهد. بر اساس گفته هاي اين پزشك، به طور ميانگين روزانه 28 نفر در بيمارستان يرموك جان خود را از دست مي دهند كه بيش از 90 درصد آنها از قربانيان خشونت هاي جاري هستند.
دكتر باقر با چهره اي گرفته، مي افزايد: با توجه به وضعيت كنوني، شما نمي توانيد پيش بيني كنيد كه آيا توسط نيروهايي آمريكايي كشته خواهيدشد يا شبه نظاميان.
تنها در ماه گذشته جسد 860 قرباني كه برخي از آنان از ناحيه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند، به بيمارستان يرموك آورده شده بود. دكتر باقر در حالي كه مي توان بهت و حيرت را در چهره اش ديد، مي گويد: آمار بسيار بالا و دردناكي است. اين در حالي است كه دستان تعداد زيادي از قربانيان به هنگام مرگ با دستبند بسته شده بود.
باقر درباره كشف اجسادي كه دستانشان با دستبند بسته شده است، مي گويد: احتمال دارد اين تعداد از قربانيان توسط نيروهاي پليس عراق كشته شده باشند. با توجه به شواهد موجود، اوضاع نه تنها رو به بهبود نيست، بلكه روز به روز به وخامت بيشتري مي گرايد. در واقع همه چيز از كنترل خارج شده است و كسي بدرستي نمي داند براي چه اين قتل ها اتفاق مي افتد و هدف از اين خشونت هاي عراق چيست؟
صحنه هاي دردناك
با گشت و گذار در بيمارستان يرموك به تختي مي رسيم كه عمر عطيه يكي از قربانيان جوان بمب گذاري هاي جنوب بغداد روي آن خوابيده است. در كنار عمر عطيه نيز تختي قرار دارد كه دحيا عباس 50 ساله كه بر اثر اصابت گلوله مجروح شده در آن بستري شده است. دحيا عباس درباره علت مجروح شدنش مي گويد: زماني كه از منزل دخترم باز مي گشتم، نظاميان آمريكايي خودرو ام را گلوله باران كردند. دحيا عباس از ناحيه پا مجروح شده است.
او مي افزايد: پس از اصابت گلوله هايي كه از سوي تفنگ آمريكايي ها به من شليك شد، مرگ را به چشم ديدم و تصور كردم كه مرده ام،  زيرا آمريكايي ها مرتب شليك مي كردند. در حالي كه خيابان ها خلوت بودند و احتمال داشت كه آمريكايي ها به من مظنون شده باشند. آنها بدون هيچ هشداري به سمت من تيراندازي  كردند. به نظر مي رسد كه به آنها تنها دستور تيراندازي داده باشند.
عمر عطيه نيز يكي از بازماندگان 10 انفجاري است كه جمعه گذشته در بغداد به قوع پيوست. در اتاق بغل نيز شياندحم فرحان 30 ساله بستري شده كه به نظر مي رسد، جراحات او عميق تر از سايرين باشد.
او در واقع از نجف به بغداد آمده بود تا در نيروي جديد پليس عراق ثبت نام كند و درباره لحظه وقوع حادثه مي گويد: در حالتي بين خواب و بيداري بودم كه به يك باره صداي خوردن گلوله ها به ميني بوس هوشيارم كرد.
فرحان مي افزايد: ساير مسافران به من گفتند كه آمريكايي ها اين گلوله ها را به دليل اينكه ميني بوس ما بيش از حد به كاروان آنها نزديك شده بود، شليك كردند.
از همين رو است كه بسياري از عراقي ها با فاصله اي نسبتا زياد از كاروان نظاميان آمريكايي  حركت مي كنند، آنها مدام از اينكه از سوي آمريكايي ها مورد اصابت گلوله قرار بگيرند در هراسند.
فرحان مي گويد: ما از ابتدا هم از آمدن آمريكايي ها خوشحال نبوديم و تنها دليل شاديمان سقوط صدام حسين بود.
او مي افزايد: اما اكنون خود من به شخصه از شرايط موجود بسيار احساس نارضايتي و ناامني مي كنم. با توجه به شرايط موجود شما هيچگاه نسبت به زنده ماندن خويش مطمئن نيستيد و همواره در انتظار آن هستيد كه در حادثه اي، اجل گريبانتان را بگيرد. در واقع نمي دانيد توسط آمريكايي ها كشته مي شويد يا شبه نظاميان. تنها اين شهروندان بي گناه هستند كه در درگيري جانشان را از دست مي دهند.

مبارزه با حقوق زيادي مردان
مريم افضلي - قانوني اخيرا در مجلس اسپانيا به تصويب رسيده كه مردهاي اسپانيايي را مجبور مي كند در امور منزل به همسرانشان كمك كنند. اعضاي پارلمان اسپانيا در حال تدوين مفادي در عقدنامه هستند كه طي آن مردها ملزم مي شوند در امور منزل و نگهداري از فرزندان و سالمندان خانواده به همسرانشان كمك كنند. اين قانون كه تابستان امسال در اسپانيا اجرا مي شود، تحولي بزرگ در اين جامعه مردسالار به شمار مي رود.
آمار نشان مي دهد زن هاي اسپانيايي 5برابر همسرانشان در خانه كار مي كنند و حتي در صورت داشتن شغل تمام وقت نيز بايد 3برابر شوهرانشان به امور منزل بپردازند.
طبق بررسي هاي مركز تحقيقات جامعه شناسي، پدرها به طور متوسط روزانه۱۳دقيقه از فرزندانشان نگهداري مي كنند و تنها 19درصد از مردان به همسرانشان اجازه مي دهند شغل تمام وقت داشته باشند.
مارگاريتا اوريا، يكي از اعضاي پارلمان كه با اين قانون موافق است مي گويد: مسئله ما آموزش است. همزمان با اين قانون بايد به بچه ها در مدرسه  آموزش دهيم و مردها بايد بپذيرند در انجام امور منزل سهمي دارند. اين آغاز يك تغيير است. به هر حال پارلمان اسپانيا با تصويب اين قانون موافقت كرده است.
عده اي در مخالفت با او معتقدند: نسل گذشته تغيير نخواهد كرد، زيرا آنها به اين نوع زندگي عادت كرده اند. نسل جوان هم با رشد فرهنگي جامعه تغيير مي كند، نه به اجبار قانون. علاوه بر اين گروه هاي مدافع حقوق زنان در اسپانيا اين قانون را موجب تحقير مسئله برابري حقوق زن و مرد مي دانند و با اجراي آن مخالفند. سخنگوي انجمن مدافع حقوق زنان مي گويد: اجراي اين قانون غيرممكن است زيرا مضحك است كه زني از اينكه شوهرش در خانه به او كمك نمي كند به پليس شكايت كند. در حالي كه اين قانون توسط عده اي مورد انتقاد قرار گرفت، توسط عده اي ديگر از آن استقبال شد.
پپ تورس، مخترع اهل بارسلونا مي گويد: بايد شرايطي به وجود آورد تا تفكر مرد سالاري در جامعه تغيير كند. او براي اين منظور ماشين لباسشويي طراحي كرده است كه در آن از فن آوري اثر انگشت به گونه اي استفاده شده كه يك نفر نمي تواند پي درپي از آن استفاده كند. با اين كار مردها مجبور مي شوند در شست وشوي لباس ها با همسرانشان شريك شوند. او با قرار دادن وزنه هاي سنگين در كناره هاي اتو مردها را تشويق مي كند كه با اتوكشيدن مي توانند عضله هايشان را زيباتر كنند.

پيشخوان
002874.jpg
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست تيتر اول خود را به مواضع سناتور هاي دموكرات آمريكا درباره قاضي جديد دادگاه ديوان عالي اين كشور اختصاص داده است. اين روزنامه به نقل از تعدادي از نمايندگان دموكرات سناي آمريكا نوشته است: بررسي صلاحيت جان رابرتز، كار بسيار دشواري است.
002826.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز بازگشت وحشت به لندن را براي عنوان تيتر اول خود برگزيده است. اين روزنامه در بخشي از خبر اول خود آورده است: دو هفته پس از وقوع انفجارهاي 7 ژوئيه در شهر لندن، مجددا چهار انفجار، البته در ابعاد بسيار كوچكتر نسبت به انفجارهاي قبلي، ايستگاه هاي متروي لندن را لرزاند.
در پي وقوع اين حوادث موجي از رعب و وحشت لندن را فرا گرفت.
002835.jpg
هاندسبلات
روزنامه هاندسبلات خبر اول خود را به موافقت رئيس جمهور آلمان با انحلال پارلمان اين كشور و برگزاري انتخابات زودرس اختصاص داده است.گرهارد شرودر، صدر اعظم آلمان، در روز اول ژوئيه نمايندگان پارلمان را ترغيب كرد تا به دولت وي راي عدم اعتماد بدهند. در نتيجه اين اقدام شرودر، راه براي تجديد انتخابات در آلمان باز شد.
002829.jpg
ال موندو
روزنامه ال موندو نيز مانند بسياري از روزنامه هاي ديگر تيتر اول خود را به موج جديد انفجارهاي لندن اختصاص داده است.
اين روزنامه نوشته: نحوه طراحي اين انفجارها نيز دقيقا مشابه انفجارهاي 7 ژوئيه بوده است.
طي حوادث اخير نيز سه انفجار در ايستگاه هاي مترو و انفجار ديگري در يك اتوبوس به وقوع پيوست.

ذهن زيبا
بزرگترين فن زندگي استفاده از فرصت هاي بي نظيري است كه بر ما مي گذرد.
ساموئل جانسون

چه خوشبختي از انجام وظيفه بالاتر است و چه سرگرمي از كاربهتر.
كارمن سيلو

به جاي آنكه به تاريكي لعنت بفرستيد يك شمع روشن كنيد.
كنفوسيوس

كار كنيد تا به پيروزي برسيد، بكوشيد تا به موفقيت نائل شويد.
توماس مان

شبكه
امروز حدود ساعت 21 قسمت ديگري از مجموعه ايراني ريحانه پخش خواهد شد. در قسمت گذشته اين سريال ريحانه در تعقيب مادر خود دچار چالشي جدي شد و سر از بيمارستان  درآورد.
او كه نياز بيشتري به همراهي طوبي احساس مي كرد، با كمال تعجب با عدم همكاري او مواجه شد. طوبي نيز به دليل درگيري با دامادش منصور و مخالفت شوهرش نتوانست همكاري لازم را با ريحانه داشته باشد. از سوي ديگر افشين با همكاري پروانه، همسرش و منصور درصدد بود تا به خواسته هاي شيطاني خود دست يابد، ولي ...
امروز حدود ساعت 15:40 نيز تكرار اولين قسمت مجموعه خارجي وكلا كه شب گذشته از شبكه يك پخش شد، روي آنتن خواهد رفت. در اين قسمت يك زن ميانسال به نام منجلي كه دفتر ثبت اسناد دارد، كشته مي شود.
ابتدا مستخدم سياهپوست او متهم شناخته مي شود، ولي در مرحله بعدي هنگامي كه ماسيمو پرونده مربوط به اين قتل را در دست مي گيرد، سعي مي كند ثابت كند قاتل، زني به نام الگاست. او متوجه مي شود همسر الگا قصد جدايي از او را داشته است تا بتواند با منجلي ازدواج كند و اين خود انگيزه براي قتل است...
امشب حدود ساعت 22:15 نيز قسمت ديگري از مجموعه ايراني مزرعه كوچك پخش خواهد شد.
ساعت 19 نيز مجموعه خارجي مظنونين از شبكه تهران پخش مي شود.

در فرهنگسراها
آشنايي با مفاهيم قرآني
فرهنگسراي اقوام به منظور آشنايي كودكان با مفاهيم قرآني، برنامه هفتگي يك روز شاد قرآني را برگزار مي كند.
اين برنامه كه توسط كانون قرآن اين فرهنگسرا برگزار مي شود، شامل برنامه هاي پخش فيلم، روخواني قرآن، تعريف قصه هاي قرآني، مسابقه نقاشي قصه هاي قرآني و اهداي جوايز به كودكان است و در محيطي شاد اجرا مي شود. تمامي علاقه مندان براي شركت در اين برنامه مي توانند ساعت 10 روزهاي يكشنبه هر هفته در تالار همايش هاي فرهنگسراي اقوام حضور يابند.
همچنين اين فرهنگسرا به منظور ايجاد روحيه نشاط و شادابي در بين جوانان، اردوهاي هفتگي توچال را برگزار مي كند. كانون ورزشي اين فرهنگسرا اين برنامه را روزهاي دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هر هفته براي خواهران و برادران علاقه مند برگزار مي كند.
علاقه مندان براي ثبت نام و شركت در برنامه ها مي توانند به نشاني: انتهاي اتوبان نواب، ميدان ابوذر، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام مراجعه يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 6237470 تماس حاصل فرمايند.
شبكه محلي در پارك ها و بوستان ها
فرهنگسراي طبيعت (اشراق) طرح شبكه محله را در پارك ها و بوستان هاي بزرگ منطقه 4 برگزار مي كند.
در اين طرح برنامه هاي شاد و مفرح مختلف و متنوعي با همكاري و مشاركت هنرمندان محلي منطقه در رشته هاي موسيقي سنتي، تئاتر، تواشيح و ... در روزهاي پنج شنبه و جمعه هر هفته برگزار خواهد شد.
علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره  تلفن هاي 7327685 و 7329643 تماس بگيرند.
فنون تفاهم و همدلي در كنار هم
فرهنگسراي طبيعت (اشراق)  در راستاي ارائه آموز ش هاي صحيح و افزايش آگاهي هاي خانواد ه ها در رابطه با مشكلات اجتماعي و خانوادگي، اقدام به برگزاري جلسه مشاوره گروهي به صورت رايگان در تاريخ 11 مرداد ماه با حضور دكتر ساعد احمدي كرده است. در اين جلسه دكتر ساعد احمدي در مورد تفاهم و همدلي در كنار هم و رفع اختلافات خانوادگي به بحث و گفت و گو خواهد پرداخت.
علاقه مندان مي توانند جهت شركت در جلسه مذكور در تاريخ اعلام شده از ساعت 17:30 الي 20 به نشان فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي اشراق مراجعه كنيد.
كارگاه هاي دانشجويي
فرهنگسراي دانشجو در راستاي برنامه هاي نهضت فرهنگي تابستان 84، اقدام به برگزاري كارگاه هاي دانشجويي كرده است.
كارگاه نمايشنامه نويسي، طراحي و كاريكاتور، نقاشي، فيلمنامه نويسي، نقد كتاب، نقد فيلم، داستان نويسي كوتاه، آسيب شناسي روابط دختر و پسر، ازدواج موفق،  روزنامه نگاري و فتوژورناليسم از جمله كارگاه هاي دانشجويي است كه در طول تابستان از ساعت 20 - 18 و 12 - 10 طي 12 جلسه  براي علاقه مندان برگزار مي شود.
تمامي علاقه مندان و دوستداران جهت ثبت نام و كسب اطلاع بيشتر مي توانند به خيابان سيد جمال الدين اسد آبادي، خيابان 21، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنند.

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |