چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۴
اقتصاد
Front Page

گفت وگو با دكتر قاسم انصاري رناني رئيس سازمان ملي بهره وري ايران
فرصت هاي از دست رفته
001599.jpg
اشاره: امروزه با كم رنگ  شدن مرزهاي اقتصادي، رقابت در صحنه جهاني ابعاد ديگري يافته و تلاش براي بهبود بهره وري پايه اصلي اين رقابت را تشكيل داده است. اگرچه بهبود بهره وري بر اساس اصل عقلانيت اقتصادي همواره بايد مورد توجه باشد؛ ليكن به جهت اين كه بهبود بهره وري بالفعل درآوردن توان بالقوه است از اين رو به يك محرك نياز دارد كه مناسب ترين محرك رقابت در صحنه اصلي و بازارهاي بين المللي است.
ارتقاي بهره وري موجب پيشرفت و توسعه يافتگي گرديده و بسياري از كشورها براي اشاعه نگرش بهره وري و تصميم  به كارگيري فنون و روش هاي بهبود آن سرمايه گذاري هاي زيادي انجام داده اند. بررسي عملكرد كشورهايي كه طي دهه اخير رشد اقتصادي چشم گيري داشته اند حكايت از آن دارد كه اكثر اين كشورها، اين رشد را از طريق افزايش بهره وري به دست آورده اند و سهم افزايش اشتغال و سرمايه گذاري جديد در مقايسه با سهم ارتقاي بهره وري در افزايش رشد اقتصادي اندك بوده است. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۵ حدود ۶۷ درصد رشد اقتصادي مالزي مربوط به بهره وري و تنها ۳۳ درصد مربوط به افزايش اشتغال بوده است. با توجه به نوسانات شديد درآمدهاي ارزي كشور از بابت صادرات نفت خام و فرآورده هاي نفتي سال هاي اخير و پيش بيني تداوم آن براي آينده، ايجاد اشتغال براي نيروي كار جوان كشور از طريق افزايش سطح دانش و مهارت كاركنان بهره وري نيروي كار ارتقا يافته و بدين ترتيب نيروي انساني به سرمايه  انساني تبديل مي شود؛ بنابراين در سالهاي آتي رشد اقتصادي كشور در گرو افزايش بهره وري خواهد بود. همچنان كه در شرايط فعلي افزايش بهره وري از يك انتخاب فراتر رفته و به يك ضرورت تبديل شده است.
وضعيت كنوني بهره وري در كشور، بررسي مشكلات و كاستي هاي پيش روي آن و ترسيم وضعيت مطلوب، موضوعاتي هستند كه در گفت وگو با دكتر قاسم انصاري رناني رئيس سازمان ملي بهره وري ايران به آنها پرداخته ايم.

* ابتدا در خصوص اهداف كمي بهره وري در برنامه  چهارم مختصري توضيح بفرماييد.
- وقتي از بهره وري صحبت مي كنيم در واقع از يك بهبود مستمر صحبت مي كنيم. براي اين كه بخواهيم در يك بنگاه توليدي يا خدماتي امور را بهبود ببخشيم يا توسعه اي داشته باشيم، مي توانيم با استفاده از سرمايه گذاري يا افزايش ورودي هاي خود اقدام كنيم، كه تأمين ماشين آلات، زمين، تكنولوژي، نيروي انساني و... را شامل مي شود.
در مقابل رويكرد ديگري وجود دارد كه به جاي پرداختن به افزايش ورودي ها، به اصلاح فرايندها مي پردازد؛ به اين معني كه از نيروي انساني منابع و توان موجود كه در اختيار داريم چگونه استفاده بهينه كنيم تا از طريق بهبود فرايند حاصله خروجي ها را افزايش دهيم. اين رويكرد را در توسعه اصطلاحاً رويكرد بهره وري يا ستانده گرايي مي نامند.
در روش اول، برنامه آن چناني نياز نيست ولي در مقابل، سرمايه كلاني مي خواهد. اما در روش دوم يا به اصطلاح بهره وري به همان نسبت كه سرمايه زيادي نمي خواهد، نيازمند تفكر و برنامه ريزي دقيق است.
به طور مثال اگر بخواهيم با استفاده از روش اول به A ريال ارزش افزوده برسيم، لازم است كه حداقل به همان اندازه سرمايه گذاري كنيم.
در مقابل اگر شما بخواهيد به توسعه برسيد و حاضر نباشيد كه اين ميزان سرمايه گذاري كنيد بايد از طريق بهره وري حركت كنيد. در اين روش ما به جاي اين كه سرمايه گذاري را افزايش دهيم مي آييم امكانات موجود را به بهره وري بيشتر مي رسانيم.
استفاده از مكانيزم هاي بهره وري طبق محاسبات انجام شده تقريباً هزينه توسعه را تا يك پنجم كاهش مي دهد. يعني ما اگر بهره وري خود را افزايش دهيم آن گاه براي رسيدن به توسعه موردنظر تنها به ۲۰ درصد كل سرمايه پيش بيني شده نياز خواهيم داشت. در حالي كه اگر از طريق سرمايه گذاري بخواهيم اقدام كنيم، بايد ۱۰۰ درصد هزينه را سرمايه گذاري كنيم.
پس در يك نگاه از منظر سود و زيان به بهره وري، خواهيم ديد كه ۵ برابر سرمايه گذاري ارزش افزوده ايجاد مي كند.
بهره وري از اين فرمول كلي پيروي مي كند كه افزايش ستانده ها نسبت به داده ها نشانه موفق بودن بهره وري است.
* تفاوت بهره وري با كارآيي در چيست؟
- تفاوت بهره وري با كارآيي در اين است كه وقتي از كارآيي صحبت مي كنيم، ستانده هايمان را نسبت به يك استاندارد مي بينيم نه نسبت به داده  ها. به طور مثال اگر قرار بوده روزي ۱۰۰ جعبه توليد كنيم، ولي ۸۰ جعبه توليد كرده ايم، مي گوييم كارآيي ما ۸۰ درصد است و اگر ۱۲۰ جعبه توليد كنيم مي گوييم كارآيي ما ۲/۱ برابر پيش بيني است.
* به نظر شما بهره وري يك سازوكار است يا يك مقوله فرهنگي؟
- بهره وري بيشتر يك فرهنگ است تا سازوكار، مثل روش كار، شيوه آموزشي و پژوهشي، پس اگر بهره وري را به عنوان فرهنگ بشناسيم راهكارهاي آن هم بيشتر فرهنگي خواهند بود. از نوع آموزش، مهارت آموزي، مشاوره و... دنيا اگرچه دير به مقوله بهره وري رسيد و از عمر آن بيش از ۴۰ سال نمي گذرد، به طور كلي بيان مي كند كه چه طور از امكانات موجود خود بهتر استفاده كنيم تا ستانده هايمان را نسبت به داده هايمان افزايش دهيم.
* در مورد شاخص هاي بهره وري كمي توضيح بفرماييد.
- شاخص هاي بهره وري به دو دسته، كلان و خرد تقسيم مي شوند. به شاخص هاي كلان بهره وري شاخص كل عوامل هم مي گويند. در مقابل شاخص هايي از قبيل بهره وري نيروي كار، سرمايه  و انرژي شاخص هاي خرد بهره وري هستند.
يكي از شاخص هاي خرد بهره وري سرمايه است. ممكن است شما رقمي را در اختيار داشته باشيد و آن را در جايي سرمايه گذاري كنيد كه براي شما بازگشت مناسبي نداشته باشد و شاخص هاي مديريت مالي آن كم باشد كه مشخص كننده كم بودن بهره وري سرمايه است. بيشتر مواردي كه در مقوله مديريت مالي در بحث سرمايه به كار گرفته مي شود در بهره وري قابل استفاده است.
* در مورد روش (كايزن) در خصوص بهره وري توضيح بفرماييد.
- Gemba-Kaizen (بهبود مستمر در محل واقعه) يك روش ژاپني است. اين روش بيان مي كند براي بهبود بخشيدن به امور بايد به خود محل مراجعه كرد و در محل، اقدامات بهره وري را انجام داد. در حالي كه اگر ما اينجا حرف بزنيم و گروه هاي ديگري بخواهند در جاي ديگر عمل بكنند، بهبودي حاصل نخواهد شد. به همين دليل هم عنوان اين طرح به هدف آن دلالت دارد- بهبود مستمر در محل واقعه-
ما اين روش را در واحدهاي توليدي مختلفي اجرا كرده ايم كه نتايج مثبتي در بر داشته است.
* وظايف و مسئوليت هاي قانوني سازمان ملي بهره وري چيست؟ با اشاره به برنامه هاي توسعه، جايگاه بهره وري را در هر كدام توضيح دهيد.
- در برنامه اول- در تبصره ۳۵ برنامه دوم توسعه دولت موظف شده است كه بهره وري را گسترش دهد. در برنامه سوم در متن قانون چيزي به نام بهره وري نداريم و تنها در مصوبه اي در هيأت دولت كه به مصوبه ۸۰-۷۰ معروف معروف است دولت موظف شده كميته هاي بهره وري را در دستگاه هاي اجرايي شكل دهد، تا از اين رهگذر فرآيندها را از طريق استفاده از سازوكارهاي مناسب بهبود بخشد.
ما آمده ايم با ابتكار خود در روش كايزن كه در بنگاه هاي توليدي كاربرد دارد، چرخه اي را تعريف كرديم به نام چرخه بهبود مديريت بهره وري در دستگاه هاي اجرايي. در اين مدل كار ما اندكي با روش كايزن تفاوت داشت، چون ما براي اولين بار آن را در دستگاه هاي خدماتي به كار مي برديم و اين در حالي است كه حتي خود ژاپني ها تاكنون روش كايزن را در دستگاه هاي خدماتي استفاده نكرده اند؛ از اين رو آنها نيز مترصد اين هستند كه نتايج كار ما را ببينند. روش كار ما در اين مدل به اين شكل است كه ابتدا تيمي با عنوان تيم حل مسئله تشكيل مي دهيم و يك فرآيند مشكل دار را به طور مثال، در آموزش و پرورش، فرآيند ثبت نام در مدارس را انتخاب مي كنيم. پس توسط گروهي متشكل از مديران رده بالا، سرپرستان، كارشناسان، كاركنان و مشاورين سازمان بهره وري از واحدهاي مختلفي كه به طور مستقيم و غيرمستقيم با آن فرايند مرتبط هستند، يعني يا توليد كننده خدمات يا كالاهاي مصرفي مورد نياز آن واحد هستند يا مصرف كننده توليدات آن واحد هستند نيز براي شركت در اين گروه دعوت مي كنيم تا عملاً آن اصلاح را انجام دهند. هدف ما از تشكيل اين گروه ها بيشتر فرهنگ سازي است. اين كه افراد متوجه شوند با اصلاحاتي كه انجام مي گيرد كارها چگونه تسريع پيدا مي كنند.
* آقاي دكتر آيا درست است كه سازمان بهره وري رديف بودجه معيني ندارد؟
- بله، سازمان ملي بهره وري يك سازمان دولتي است، اما بدون رديف بودجه، اين سازمان بايد هزينه هايش را از محل درآمدهايش تأمين كند، به اين صورت كه تعريف پروژه براي بخش هاي دولتي و غيردولتي و انجام آن براي سازمان منبع درآمد ايجاد مي كند كه البته براي رفع مشكلات سازمان كافي نيست. به طور مثال در مرداد ماه به دليل كمبود بودجه و منابع مالي نتوانستيم حقوق كارمندان خود را تماماً پرداخت كنيم. به نظر بنده دولت بايد بودجه  ثابتي را براي بهره وري اختصاص دهد.
به دليل مشكلات مالي امكان استفاده از نيروهاي كيفي براي سازمان وجود ندارد و اين باعث پايين آمدن راندمان كاري سازمان مي گردد.
* آيا به نظر شما جوان بودن سازمان، خود دليل وجود مشكلات فراوان آن نيست و اين كه زمان لازم است تا با استفاده از تجربيات ديگران و انجام آزمون و خطا به مدل ايده  آل برسد؟
- دقيقاً همين طور است. نه تنها در ايران، بلكه در كل دنيا اين مقوله نسبت به ساير مقوله هاي مديريت مقوله جديدي است. مي پذيرم كه بخشي از مشكلات ما مربوط به جوان بودن خود بهره وري و سازمان بهره وري است، اما به هر حال بايد فضا را آماده كرد.
* سازمان ملي بهره وري چه برنامه هايي را در آينده در دستور كار دارد؟
- يكي دو سال است كه چند برنامه مد نظر داريم ولي به دليل مشكلات مالي هنوز نتوانسته ايم آنها را انجام دهيم، طرح بهره وري در خانواده از آن جمله است. اين كه بهره وري يك خانواده فقط صرفه جويي نيست. از مسايل رفتاري، پخت و پز و تهيه غذا، گرفته تا استفاده از امكانات عمومي حتي در اين بحث موضوع تفريحات در خانواده ها پيش بيني شده است. اين كه دوره هاي تفريح يك خانواده چگونه و چه ميزان بايد باشد تا افراد خانواده هيچ وقت به عصبيت يا افسردگي دچار نشوند و حداكثر كارايي را داشته باشند .برنامه ديگر، بهره وري در خدمات است كه به دليل كمبود منابع مالي هنوز نتوانسته ايم نيروهاي متناسب با طرح هاي جديد را جذب كنيم.
* به كارگيري يا الگوبرداري از روش هاي متداول بهره وري در خارج از كشور آيا محدوديتي براي شما ايجاد نمي كند؟
- بهره وري از آنجايي كه يك مقوله فرهنگي است و اين كه كشورهاي مختلف خصوصيات فرهنگي خاص خود را دارند لذا نمي شود روش هاي استفاده شده در كشورهاي ديگر را بدون هيچ گونه بازنگري و تغيير در جهت همخواني با فرهنگ ايراني، به كار گرفت. لذا براي استفاده از روش هاي وارداتي بايد بومي سازي صورت گيرد.
* موضوع استفاده از امكانات و منابع با بحث بهره وري چگونه ارتباط پيدا مي كند؟
- بهره وري زمينه ساز اشتغال نسل آينده است. بهره وري به معناي استفاده بهينه از انرژي و امكانات توليد است و اين خود به معناي حفظ منابع براي نسل هاي آينده خواهد بود.
* ارتباط مديران با موضوع بهره وري چگونه است؟ آيا استقبال وجود دارد؟ دولتي بودن يا غيردولتي بودن آنها چه تأثيري دارد؟
- خوشبختانه امروزه مديران رويكرد خوبي به موضوع بهره وري دارند و از آن استقبال مي كنند. درخواست هاي بسيار زيادي جهت اجراي برنامه هاي بهره وري از ما مي شود. مؤسسات بسيار زيادي در انجام پروژه هاي بهره وري تأسيس شده اند كه خود نشان دهنده ميزان تقاضاست و در مقابل هم عرضه متناسب با تقاضا را نيز انتظار دارند.
اما در پاسخ به قسمت دوم سؤال شما بايد بگويم. از آنجايي كه در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اقتصاد كشور دولتي است و از آنجايي كه نظارت بر سازمان هاي دولتي در مورد بودجه بيشتر در اين خصوص انجام مي گيرد كه بودجه مقرر براي فلان دستگاه آيا در جاي خود هزينه شده است يا خير و نظارتي مبني بر اين كه آيا درست از اين بودجه استفاده مي شود يا نه صورت نمي گيرد. يكي از مشكلات مديريتي و نظارتي ما در دستگاه هاي دولتي عدم توجه به فرصت هاي از دست رفته است. نظارت هايمان بيشتر در اين زمينه است كه قانوني عمل كرده ايم يا نه. بعضاً ما به دستگاه ها در استان ها كه كل بودجه را جذب كرده باشند جايزه مي دهيم در حالي كه استفاده بهينه از بودجه مورد توجه نيست.
* آقاي دكتر با توجه به اين كه عمده ترين مشكل بخش خصوصي در ايران تأمين منابع مالي است. آيا همين امر باعث افزايش انگيزه آنها در استقبال از برنامه هاي بهره وري كه كاهش قابل توجهي در منابع مالي را به دنبال دارد، نمي گردد؟
- از آنجايي كه بخش خصوصي منابع سرمايه اي معدود دارد، به دنبال اين است كه از منابع معدود خود بهترين بهره وري و اثربخشي را داشته باشد. بنابر اين من با شما موافق هستم كه بخش خصوصي بايد به بهره وري توجه جدي تري داشته باشد. اما متأسفانه در حدود ۹۲ درصد از بخش خصوصي ما شركت هاي متوسط و كوچك هستند كه به لحاظ عدم آشنايي كافي و ضعف مالي كمتر به مباحث بهره وري توجه دارند.در اين بين تنها درصد اندكي از شركت هاي بزرگ و متوسط هستند كه به اين  مقوله توجه دارند. لذا ضروري است با برنامه ريزي دقيق و سنجيده و تبليغات مناسب اطلاعات و آگاهي هاي لازم در اختيار سايرين نيز قرار گيرد و هزينه هاي استفاده از روش هاي بهره وري كاهش پيدا كند. تا بنگاه هاي اقتصادي كوچك و بزرگ به اين نتيجه برسند كه بهره وري مي تواند براي آنها با ايجاد ارزش افزوده، سود بيشتري را به دنبال داشته باشد.
* نحوه تعامل سازمان ملي بهره وري با سازمان هاي بهره وري در كشورهاي ديگر چگونه است؟ و تا به حال چه استفاده هايي از اين تعامل و ارتباط انجام گرفته است؟
- ما يكي از ۲۰ عضو سازمان بهره وري آسيايي هستيم. آخرين عضو، كشور كمونيستي كامبوج است كه سال قبل به اين سازمان پيوسته است و نام خود را به عنوان بيستمين كشور در اين سازمان ثبت كرده است.
اين سازمان در قالب همايش ها و سمينارها فرصت هاي خوبي را براي تعامل بين كشورها جهت استفاده از تجربيات يكديگر ايجاد كرده است. مقر سازمان بهره وري آسيايي در ژاپن قرار دارد. از طريق سازمان بهره وري آسيايي كشورهاي عضو امكان اين را خواهند يافت كه با ساير سازمان هاي بهره وري در ساير كشورها آشنا شوند. مثل سازمان ILO در فرانسه.
* سازمان هاي بهره وري و نوع ارتباط آنها با دولت به عبارتي دولتي بودن يا نبودن آنها در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه چگونه است؟
- در غالب كشورهاي آسيايي، سازمان هاي بهره وري دولتي هستند. به اين شكل كه هم از دولت كمك مي گيرند و هم از محل اجراي پروژه هاي خود كسب درآمد مي كنند. كسب درآمد از طريق اجراي پروژه براي سازمان هاي بهره وري اين حسن را دارد كه در ازاي انجام كار پول دريافت مي كنند و اين خود مي تواند در جدي گرفتن پروژه ها توسط آنها مؤثر باشد. اما حمايت هاي دولتي را نيز نبايد فراموش كرد و به نظر من حمايت هاي دولتي از طرح هاي بهره وري ضرورت دارد.
* نقش بهره وري در تحقق پيش بيني رشد ۸ درصدي در برنامه چهارم را چگونه مي بينيد؟
- از آنجايي كه صرفاً از طريق سرمايه گذاري رسيدن به اين ميزان رشد غيرممكن است و در خوش بينانه ترين وضعيت حداكثر ۵/۵ درصد از رشد ۸ درصدي پيش بيني شده از طريق سرمايه گذاري محقق مي گردد. بنابر اين سهم بهره وري ۵/۲ درصد خواهد بود.
* در حال حاضر ميزان بهره وري در كشور چند درصد است؟
- در حال حاضر ميزان بهره وري در كشور منفي است. اما خوشبختانه سطح بهره وري در كشور ما خيلي پايين است به اين ترتيب كه ما با ايجاد يك تغيير خيلي جزيي مي توانيم سطح وسيعي از بهره وري را ايجاد  كنيم.
به طور مثال دونده اي كه ۱۰۰ متر را در ۳۰ ثانيه مي دود، مي تواند با اندكي تمرين و تلاش زمان آن را به ۱۵ ثانيه كاهش دهد بدون اين كه فشار زيادي را متحمل شود. اما دونده اي را در نظر بگيريد كه ركورددار دوي ۱۰۰ متر است و ۱۰۰ متر را در ۹ ثانيه مي دود. براي او كاهش حتي چند دهم ثانيه اي نيز كار بسيار دشواري خواهد بود. براي كشورهايي مثل ايران كه از ركوردهاي پايين در رشد برخوردارند رسيدن به رشد ۸ درصدي خيلي سخت نخواهد بود.
* ايران در ميان كشورهاي آسيايي عضو سازمان بهره وري آسيايي چه جايگاهي دارد؟
- ما بين ۱۹ كشور بدون احتساب كامبوج كه تازه به عضويت اين سازمان درآمده است هجدهم هستيم.
* مشكلات و موانع بر سر راه بهره وري در كشور را چه عواملي مي دانيد؟
- ۱- باور مديران تصميم گير به تأثير بهره وري در توسعه ۲- سرمايه گذاري هاي لازم در خصوص بهره وري ۳- ايجاد فضاي مناسب سرمايه گذاري براي تمام اقشار مردم ۴- قطع رانت ها و سوءاستفاده ها ۵- هماهنگي بين نهادهاي مسئول و تصميم گير ۶- ارتباط معقول و منطقي با ساير كشورها در اين خصوص و تعامل علمي و فرهنگي و تكنولوژيكي با كشورهاي ديگر ۷- ايجاد فضاي مناسب براي حضور جدي تر مردم به خصوص در بحث خصوصي سازي ۸- براي انجام صحيح كارها در دستگاه هاي مختلف ارزش قائل شويم ۹- شاخص هايمان را جهاني كنيم ۱۰- فرصت رشد را براي همه به وجود بياوريم.
* اخذ گواهينامه هاي كنترل كيفيت جهاني در مقوله بهره وري چه جايگاهي دارد؟
- ارزيابي منظم، متمركز و كنترل شده بهره وري دستگاه ها و بنگاه ها از طريق سازمان ملي بهره وري با يك شيوه واحد و مناسب براي آنها مي تواند در ايجاد رقابت و توسعه فعاليت ها و ايجاد بازارهاي جديد مثبت باشد.
اگر بخواهيم به دنيا كالا و خدمات صادر كنيم و از آنها كالا و خدمات دريافت كنيم و به رفاه و سلامت مردم توجه داشته باشيم حتماً بايد به استانداردهاي جهاني توجه كنيم.
* وضعيت كنوني سازمان ملي بهره وري ايران چگونه است؟ و با وضعيت مطلوب چقدر فاصله دارد؟ وضعيت مطلوب به نظر شما داراي چه مشخصه هايي است؟
- در مقايسه با سازمان هاي بهره وري در كشورهاي در حال رشد آسيايي كه به صورت دولتي يا غير دولتي اداره مي شوند و همگي از حمايت هاي مالي و غيرمالي دولت برخوردارند؛در ايران هنوز ما به اين تفاهم نرسيده ايم، اگرچه حمايت هاي اندك در اين زمينه صورت مي گيرد ولي سازمان ملي بهره وري ايران هنوز از جايگاه محكمي برخوردار نيست.
* دليل پايين بودن ميزان بهره وري در ايران چيست؟
- ۱- باور نه چندان قوي مسئولين تصميم گيرنده به تأثير سازوكارهاي بهره وري در رشد توليد ناخالص ملي
۲- اندازه گيري هاي نه چندان قوي از بهره وري و عدم برنامه ريزي درست حتي برمبناي اين اندازه گيري ها
۳- كم انگيزگي كاركنان و مديران در افزايش بهره وري
۴- اقدام هاي حاكمانه و دستوري براي افزايش بهره وري

سايه روشن اقتصاد

كسري بودجه ايران تا پايان سال ۲۰۰۵ به۱۲ ميليارد دلار مي رسد
واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست پيش بيني كرد، كسري بودجه رسمي ايران تا پايان سال ۲۰۰۵ به بيش از ۱۲ ميليارد دلار خواهد رسيد. كسري بودجه رسمي ايران تا پايان سال ۲۰۰۵ به ۱۲‎/۵ ميليارد دلار خواهد رسيد، كه افزايشي دو برابر نسبت به رقم سال گذشته نشان مي دهد.
بر پايه اين گزارش، كسري بودجه رسمي ايران در سال ۲۰۰۴ برابر با شش ميليارد دلار بوده است.
بر اساس اين گزارش، كسري بودجه ايران تا پايان سال جاري ميلادي به ۷.۱ درصد توليد ناخالص داخلي ايران خواهد رسيد، و اين در حالي است كه كسري بودجه ايران در سال ۲۰۰۴ برابر با ۴.۱ درصد توليد ناخالص داخلي ايران بود. با اين وجود، اكونوميست پيش بيني مي كند كه تراز ناخالص بودجه ايران در سال ۲۰۰۵ با مازادي هشت ميليارد دلاري روبرو باشد.
اكونوميست همچنين پيش بيني كرده است، كسري بودجه رسمي ايران در سال ۲۰۰۶ به ۱۵ ميليارد دلار افزايش يابد.
بنابر پيش بيني اين مؤسسه ايران تا سال ۲۰۰۹ نيز كماكان با كسري بودجه روبرو خواهد بود. اين گزارش حاكي است، نسبت كسري بودجه به توليد ناخالص داخلي ايران طي شش سال گذشته ۱۰ برابر شده است.
ايران بيست وهفتمين حق رأي بالا را در صندوق بين المللي پول دارد
براساس تازه ترين گزارش از ميزان حق رأي ۱۸۳ كشور در صندوق بين المللي پول، ايران با تعداد حق رأي ۱۵۲۲۲ رأي، ۷/۰ درصد كل حق رأي را در صندوق بين المللي پول دارد و از اين لحاظ بين ۱۸۳ كشور جهان در رتبه بيست وهفتم قرار دارد.
حق رأي كشورها در صندوق بين المللي پول براساس ميزان سهم مالي هر يك از اين كشورها در اين صندوق برآورد شده است و ايران در آسيا ششمين حق رأي بالا را در صندوق بين المللي پول دارد و در خاورميانه نيز پس از عربستان سعودي در رتبه دوم قرار دارد.
بنابراين گزارش، آمريكا بالاترين حق رأي را در صندوق بين المللي پول به ميزان ۱۴/۱۷ درصد دارد و ژاپن پس از آمريكا با حق رأي ۱۵/۶ درصدي در صندوق بين المللي پول در رتبه دوم قرار دارد. اين گزارش حاكي است: حق رأي كشورهاي آلمان ۰۱/۶ درصد، فرانسه ۹۶/۴ درصد، انگليس ۹۶/۴ درصد و عربستان سعودي ۲۳/۳ درصد مي باشد و اين كشورها در رتبه هاي سوم تا ششم حق رأي بالا در صندوق بين المللي پول قرار دارند.
براساس گزارش صندوق بين المللي پول، حق رأي كشورهاي آرژانتين ۹۹/۰ درصد، استراليا ۵/۱ درصد، اتريش ۸۷/۰ درصد، بلژيك ۱۳/۲ درصد، برزيل ۴۱/۱ درصد، كانادا ۹۵/۲ درصد، چين ۹۵/۲ درصد، دانمارك ۷۷/۰ درصد، هند ۹۳/۱ درصد، كره جنوبي ۷۶/۰ درصد، مكزيك ۲/۱ درصد، هلند ۳۹/۲ درصد، نيجريه ۸۲/۰ درصد، نروژ ۷۸/۰ درصد، روسيه ۷۵/۲ درصد، آفريقاي جنوبي ۸۷/۰ درصد، اسپانيا ۴۲/۱ درصد، سوئد ۱۲/۱ درصد، سوئيس ۶۱/۱ درصد و ونزوئلا ۲۴/۱ درصد مي باشد.
۵ منطقه آزاد جديد ايجاد مي شود
دبير شورايعالي مناطق آزاد اسامي پنج منطقه آزاد جديد كه طرح آن به هيات دولت ارائه شده است را اعلام كرد.
حسين نصيري افزود: اين پنج منطقه ماكو، قصرشيرين، مريوان، بوشهر و سه منطقه ويژه شهيد رجايي( كشتي سازي، شهيد رجايي و معادن فلزات كه با قشم منطقه آزاد خليج فارس را تشكيل دهند) است.
وي خاطرنشان كرد: هيات دولت شرط كرده بود زماني كه سند برنامه تصويب شود اين درخواستها را رسيدگي كند. نصيري گفت: تا به حال به دليل آماده نبودن سند توسعه مناطق از بررسي اين درخواست ها خودداري شده است كه با تصويب سند در جلسه گذشته هيأت وزيران پيگير اين طرح ها خواهيم بود و همه اينها نشان دهنده تصحيح برخي باورهاي نادرستي است كه در زمينه فعاليت مناطق آزاد در ذهن برخي وجود داشت.
شركت ملي نفت ۴ هزار و ۵۶۰ ميليارد ريال ماليات پرداخت كرد
در سه ماهه اول سال جاري، شركت ملي نفت ايران براي اولين بار پس از اجرايي شدن ضوابط مربوط به بهره مالكانه، ۱۰۰ درصد مالياتش را برطبق رقم مصوب بودجه اي به حساب دولت واريز كرد. درآمد دولت از طريق دريافت ماليات از شركت ملي نفت از ۳۹۷ ميليارد ريال سه ماهه اول سال ۸۲ به ۴۵۶۰ ميليارد ريال در سه ماهه اول امسال رسيده كه ۱۴۸ درصد رشد نشان مي دهد.
براساس اين گزارش، درحالي شركت ملي نفت ايران در سه ماهه اول امسال ۴۵۶۰ ميليارد ريال بابت ماليات به حساب دولت واريز كرده كه در بودجه سال جاري در همين مدت ۴۵۳۱ ميليارد ريال درآمد براي دولت در نظر گرفته شده بود. يعني تحقق درآمد مالياتي دولت ناشي از دريافت ماليات از شركت ملي نفت نسبت به رقم مصوب بودجه اي ۶/۱۰۰ درصد بوده است.
اين گزارش مي افزايد: شركت هاي دولتي بدون شركت ملي نفت، در سه ماهه اول امسال در مجموع ۲۳۳۷ ميليارد ريال بابت ماليات به حساب دولت واريز كرده اند كه نسبت به رقم مصوب بودجه اي، ۸/۷۴ درصد تحقق يافته است.
برپايه اين گزارش، درحالي كه بر طبق برنامه قرار بود شركت هاي غير دولتي در سه ماهه اول امسال ۴۸۰۰ ميليارد ريال ماليات پرداخت كنند، ۳۳۲۰ ميليارد ريال ماليات به حساب دولت واريز كرده اند، يعني تنها ۶۵ درصد رقم مصوبه بودجه اي از اين محل محقق شده است. اين گزارش حاكيست، رقم ماليات بر درآمد و ماليات بر ثروت نيز به ترتيب ۳۱۶۶ ميليارد ريال و ۸۷۰ ميليارد ريال بوده است كه نسبت به رقم مصوب بودجه اي به ترتيب ۸۶ و ۵۰ درصد محقق شده است.
شاخص دستمزد كارگران كاهش و قيمت زمين، سكه و ارز افزايش يافت
فارس: آمارهاي بانك مركزي نشان مي دهند، در آخرين ماههاي پاياني دولت خاتمي، شاخص دستمزد كارگران كاهش و قيمت زمين، سكه و ارز افزايش داشته است.
شاخص قيمت زمين در مناطق شهري در سه ماهه سوم سال هشتاد و دو ۳۴۲ بوده است كه در مدت مشابه سال ۸۳ به ۴۱۵ افزايش يافته و اين رقم حاكي از ۳/۲۱ درصد تغيير است.
بر اساس اين گزارش، شاخص دستمزد كارگران ساختماني نيز در پايان سه ماهه سوم سال ۸۳ از ۳۶۰ به ۲۹۵ رسيد كه نشان دهنده منفي ۱/۱۸ درصد تغيير است.
اين گزارش اضافه مي كند: همچنين نرخ برابري دلار به ريال در بازار بين بانكي از ۸ هزار و ۴۲۲ ريال به ۸ هزار و ۸۳۳ ريال رسيد و اين شاخص نيز در سال ۸۳ نسبت به سال ۸۲ با ۵ درصد تغيير روبرو بوده است. آمارهاي بانك مركزي نشان مي دهند در پايان سال ۸۲ قيمت سكه بهار آزادي از ۹۴۷ هزار ريال به يك ميليون و ۲۵۹ هزار ريال در پايان سال ۸۳ رسيد. قيمت سكه بهار آزادي در پايان سال ۸۳ بيانگر ۳۳ درصد تغيير نسبت به پايان سال ماقبل آن است.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   علم  |   فرهنگ   |   موسيقي  |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |