چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۴
چگونه تابستان را به فصلي شاد براي فرزندمان بدل كنيم؟
مادران در خدمت فرزندان
001620.jpg
اشاره: زيبايي فصل گرما براي دانش آموزان وصف ناشدني است. فصل فراغت از تحصيل، تفريح و سرگرمي و مهم تر از همه زندگي به شيوه دلخواه، بي دغدغه و نگراني از مشق هاي ننوشته يا پرسش هاي بي پاسخ!
در اين بين والدين بويژه مادران بهترين راهنمايان بوده و با اتخاذ تدابيري ساده اما مهم مي توانند شادي و نشاط را به فرزندشان هديه بدهند.آنچه در پي مي آيد هفت روش كاربردي براي خانواده هابويژه مادران است كه از طريق اجراي آنها بتوانند در خدمت فرزندان خود باشند.

۱- مشخص كردن اهداف: هر چند تابستان فصل استراحت و تفريح و به اصطلاح اوقات فراغت است اما نبايد آن را با فصل بطالت اشتباه كرد. از اين رو اولين قدم شناسايي توانايي ها و علايق فرزندان است. در قدم بعدي بايد با برنامه ريزي صحيح و هدف مند توانايي ها به كار گرفته شود. اين فعاليت ها مي تواند از علاقه به باغباني در منزل تا فراگيري ورزش هاي مختلف يا كلاس هاي مختلف درسي- آموزشي متغير باشد. بنابر اين با توجه به علايق فرزندتان هدف را مشخص كنيد.
۲- تدوين برنامه منظم: برنامه منظمي براي تفريح، استراحت، آموزش و... نه تنها براي فرزندتان كه براي همه اعضاي خانواده در نظر بگيريد؛ به طوري كه جايگاه خواب و استراحت، مطالعه، آموزش و حضور در كلاس هاي مختلف، مسافرت، گردش و تفريح مشخص باشد تا از هر گونه سردرگمي، بطالت و كلافگي جلوگيري شود.
۳- تنوع در برنامه ها: اگرچه توجه به علايق فرزندتان بهترين شيوه  انتخاب تفريح مناسب است، اما گنجاندن برنامه هاي تفريحي- آموزشي چون بازديد از موزه ها، كتابخانه، سينما و تئاتر و... بسيار مفرح و آموزنده است.
۴- انتخاب ورزش يا ورزش هاي مورد علاقه فرزندتان را به عنوان برنامه تفريحي فراموش نكنيد: دوچرخه سواري، اسكيت، بدمينتون و... از بهترين ورزش ها هستند. انجام يكي از اين ورزش ها به صورت حرفه اي بسيار عالي است. اين ورزش ها مي تواند به صورت گروهي نيز انجام شود كه بي شك نشاط بيشتري را نيز به همراه دارد.
۵- مطالعه آزاد: مطالعه  آزاد يكي از بهترين تفريحات در اوقات فراغت كودكان است. كودك با مطالعه بر مهارت گفتاري، نوشتاري و كلامي خويش مي افزايد. مطالعه آزاد يكي از بهترين شيوه هاي آموزش غيرمستقيم توانايي خواندن و نوشتن در كودكان است.
۶- معاشرت با دوستان: در برنامه تابستاني فرزندتان فرصتي نيز براي معاشرت با دوستان فرزندتان و خانواده  آنها در نظر بگيريد. تفريحاتي چون سينما، تئاتر، موزه، پارك و... مي تواند به صورت دسته جمعي برگزار شود چرا كه كودكان با بازي با همسالان خود نشاط بيشتري مي يابند.
۷- تحول در برنامه ها: بسياري از والدين تأكيد دارند فرزندشان ساعت مشخصي به رختخواب رفته و يا صبح از خواب برخيزد. اين تفكر، تفكري بسيار منطقي است، اما در تعطيلات تابستان اندكي تغيير لازم است. تغيير در زمان خواب و استراحت تا يك ساعت، آزادي تماشاي برنامه هاي تلويزيون، استفاده بيشتري از رايانه و... در فصل تابستان اشكالي ايجاد نمي كند. علاوه بر اين كه اين تحول خود نوعي نشاط ناشي از آزادي را به همراه خواهد داشت. البته براي ايجاد تحول نيز حساب شده عمل كنيد تا لطمه اي به انضباط خانواده وارد نشود.
و اين كه؛ فصل تابستان فصل تفريح و شادي است. همواره اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه تابستان نيازمند اندكي تحول در برنامه ها است تا خانواده و در نتيجه كودكان به سوي شادي بيشتر گام بردارند.
سها دادمند

يك كتاب ،يك گفت وگو
همسر اگر اين گونه مي بود
مؤلف: راضيه محمدزاده، ناشر: مركز فرهنگي انتشاراتي منير/ چاپ اول، ۱۴۴ صفحه، وزيري/ ۱۴۰۰ تومان
راضيه محمدزاده، مؤلف كتاب حاضر در گفت وگويي كوتاه با خبرنگار ما اظهار داشت: كتاب «همسر اگر اين گونه مي بود» ،  سومين مجلد از يك مجموعه پنج جلدي (زن اگر اين گونه مي بود، مادر اگر اين گونه مي بود، همسر اگر اين گونه مي بود، فرزند اگر اين گونه مي بود، دوست اگر اين گونه مي بود) است.
وي هدف از تأليف اين كتاب را شناسايي همسران با راز و رمزهاي يك زندگي موفق، براساس تعاليم انسان ساز و نيز جديدترين تحقيقات روان شناسي عنوان كرد و گفت: كتاب همسر اگر اين گونه مي بود، ره توشه هاي جاده سبز زندگي است، تا رسيدن به آرامش، با بيان ناشناخته هايي درباره روابط همسري، كه مي تواند مردان و زنان را براي بهبود و ارتقاي روابط كمك كند.
وي افزود: مسائلي كه در اين كتاب مطرح شده، براساس تجربيات سال ها مشاوره با خانواده هاي جوان و آشنايي با مشكلات آنان است و اهم موضوعات كتاب در آيين همسرداري جمع آوري گشته است. راه كارهاي عملي و روان شناختي براي ايجاد ارتباط بهتر و مؤثرتر با همسر، به تفصيل بحث شده است.
وي گفت: در اين كتاب هرگز سعي نشده است طرفداري و جانبداري از فرد (مرد- زن) صورت پذيرد. اگر خطاب به مردان يا زنان مطالبي آمده، صرفاً متعلق به همان گروه است و به اين معنا نيست كه طرف مقابل با خواندن مطالب از آن به عنوان حربه و سلاحي عليه همسر خود استفاده كند و نقاط ضعف همسر را به رخ او بكشد.
محمدزاده با تأكيد بر اين كه در امر تربيت هرگز نمي توان يك نسخه واحد براي تمام مردان و زنان ارائه كرد، گفت: هدف و روش هاي تربيت در جوامع مختلف و همچنين خانواده هاي مختلف، متفاوت و تابع شرايط آن جوامع است.

كتاب زهرا (س)
ترجمه و شرح اشعار منسوب به فاطمه زهرا و امامان معصوم عليهم السلام از فرزندان آن حضرت
نويسنده: حسن  عبدالهي/ ناشر: بوستان كتاب قم/چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۳۴۴ صفحه، وزيري /۳۰۰۰ تومان.
دكتر حسن عبدالهي در بخشي از پيش گفتار كتاب چنين آورده است: «... با وجود همه كارهايي كه در خصوص اشعار منسوب به اهل بيت عليهم السلام انجام شده، جاي خالي يك اثر در ميان آن آثار كاملا مشهود است و آن نيز ترجمه و شرح اين اشعار به زبان فارسي است تا بدين وسيله همه فارسي زبانان شيفته و عاشق اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام بتوانند با مضامين بلند اشعار پيشوايان خود آشنا شوند. از آن جا كه اشعار منسوب به امام علي(ع) بارها ترجمه و شرح شده است، ما از ترجمه و شرح آن صرف نظر كرده و در اين كتاب به ترجمه و شرح اشعار منسوب به فاطمه زهرا (س) و ديگر پيشوايان معصوم (صلوات الله عليهم اجمعين) پرداخته ايم.
در اين اثر، سروده هاي خود معصومان عليهم السلام گرد آمده و از ذكر اشعاري كه معصومان عليهم السلام بدان تمثل جسته اند، خودداري شده است، مگر در مواردي كه شعري مورد عنايت خاص يكي از بزرگواران قرار گرفته و امام آن را چندين بار تكرار فرموده كه البته در اين موارد هم در پاورقي بدان اشاره شده است. بنابراين ممكن است محققان محترم اشعاري را در بعضي از كتاب ها بيابند كه برخي از مؤلفان، آنها را در زمره اشعار مربوط به امامان معصوم عليهم السلام ذكر كرده اند، ولي از آن جا كه براي ما مسلم شده كه شعر از آن معصوم نيست، بلكه امام بدان تمثل جسته، از ذكر آن در اين نوشتار خودداري كرديم و همچنين از ذكر اشعاري كه انتساب به آن ائمه اطهار عليهم السلام پايه علمي ندارد، خودداري كرديم...
در مواردي برخي از اشعار به دو تن از معصومين عليهم السلام نسبت داده شده است و ما در اين نوشتار براي كم كردن حجم كتاب، انتساب مشهور و معتبرتر را ذكر كرده و در پاورقي انتساب آن به امام ديگر را با ذكر منبع نيز يادآور شده ايم.در اين اثر، اشعار هر يك از معصومان عليهم السلام با توجه به قافيه آن براساس حروف الفبا تنظيم و براي هر قطعه شعر با توجه به مضامين آن عنواني در نظر گرفته شده است و بعد از ذكر هر قطعه شعر، بلافاصله ترجمه آن ذكر و در پاورقي به ذكر اختلاف نسخه ها و نيز شرح و توصيف مفردات و اصطلاحات و مطالب محتاج شرح و توضيح پرداخته شده است و نيز در مواردي مناسبتي كه امام در آن مناسبت شعري را سروده، بيان شده است.
001614.jpg
نوريه آسماني سيرت و سنت فاطمه زهرا (عليها السلام)
نويسنده: عليرضا مسجد جامعي/ ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (سازمان چاپ و انتشارات)/ چاپ ۱۳۸۳/ ۲۰۸ صفحه، رقعي/ ۱۰۰۰ تومان.
كتاب حاضر پژوهشي است كوتاه در سيرت و سنت بانوي يگانه عالم، حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها. آن حضرت الگوي كاملي از عصمت، شجاعت، عطوفت، كرامت و تقوا هستند و اين كتاب تنها ذره اي از خورشيد بي  كران فضايل و مناقب آن صديقه طاهره را به تصوير كشيده است.
كتاب در سه بخش تدوين شده است: بخش اول، گوشه هايي از كرامات، فضايل، رنج ها و مظلوميت هاي آن «برترين بانوي عالم»   را روايت مي كند. بخش دوم، ويژگي هاي آن حضرت را از منابع كتب اهل سنت برمي شمارد و بخش سوم، خطبه فدك و ترجمه آن را بيان مي كند.

نگاه فرهنگ
جوانان هدفمند
001617.jpg
مهشيد باستاني پور مقدم
نيروي جواني بسيار پر اهميت است و قلب جوانان مالامال از آرزوست. در ميان همه چيزهايي كه جوانان دارند، مهم ترينشان آرزوهاست. آنان كه آرزو و هدف دارند، فقر را نمي شناسند. زيرا به اندازه هدفهايشان ثروتمندند. جوانان اگر هيچ چيز هم نداشته باشند، چون هدف دارند، نيازي به رشك و غبطه خوردن نمي بينند. تاريخ متعلق به كساني است كه در زندگي هدف دارند. آرزوها، اهداف، آمال و اميدها، قدرت هايي هستند كه با آنها مي توان جهان را متحول ساخت. جوامع، ملتها و جواناني كه داراي هدف هستند و برنامه دارند،  سرانجام اهدافشان به واقعيت منتهي مي شود. كشوري هم كه جوانانش را براي رسيدن به اهدافش به مشاركت مي گيرد، قهرمان تاريخ جهان خواهد شد. بي شك كساني كه امروزه سرنوشت جهان را شكل مي دهند، كساني هستند كه ديروز در دوران جواني براي زندگيشان هدف داشته اند.
آرزو اشخاص را مي سازد و شخصيت آنها را كنترل مي كند. آرزو مانند سكان يك كشتي، جهت حركت را مشخص مي كند. سكان يك كشتي نسبت به خود آن، ممكن است خيلي كوچك باشد و ديده نشود، اما مسير حركت يك كشتي عظيم را كنترل مي كند. زندگي بدون اميد و هدف مانند يك كشتي بدون سكان است .همين طور يك فرد بي هدف نيز جهت خود را از دست خواهد داد و آن قدر در امواج متلاطم زندگي سرگردان مي شود تا سرانجام غرق شود. البته يك فرد با اهداف و آرزوهاي غلط همان قدر خطرناك است كه شخص بي هدف. شخصي كه اهداف و آرزوهايش از محدوده آسايش و رفاه شخصي فراتر نمي رود، بسيار دردناك تر و تأثيرانگيزتر از فردي است كه اصلا هدف و آرزويي ندارد. او از ارزش و اهميت جواني آگاهي ندارد و همواره در پي حفظ وضع موجود است.
اما اكنون حفظ وضع موجود، ديگر به هيچ وجه بهترين راهي نيست كه پيش پاي ما قرار دارد. بهترين راهي كه در مقابل ما قرار دارد، هميشه راحت ترين و آسانترين راه نيست. اگر خواهان بهره گيري بيشتر از فرصت و پذيرش خطر كمتري باشيم، لازم است كه تغييرات را بهتر درك كنيم و از اين تغييرات به نفع خود بهره برداري كنيم. جواناني كه از تغييرات به نحو احسن استقبال مي كنند، مي توانند به جاي آن كه در مقابل آن واكنش منفي نشان دهند، آن را به خدمت بگيرند. گاهي تغييرات كوچك مي توانند بهترين فرصتها در زندگي ما باشند، پس اگر جوانان نيز هدفمند و نسبت به تغييرات حساس و دقيق باشند، مي توانند اميدوار باشند با پرورش هدفهايشان بهترين مسير را براي زندگي شان برگزيده اند.
منابع:
۱- سنگفرش خيابان از طلاست، نويسنده كيم ووچونگ، مترجم محمد سوري، انتشارات سيمين.
۲- عصر سنت گريزي، چارلز هندي، مترجم: عباس مخبر، انتشارات طرح نو.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |