پنجشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۹ - Jul 28, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): اطمينان كردن پيش از احتياط،
ضد احتياط است.
بحارالانوار ۷۸/۹
امروز با حافظ
حقوق خدمت ما عرضه كرد بر كََرَمَت
چه لطف بود كه ناگاه رشحه قلمت
كه كارخانه دوران مباد بي رقمت
به نوك خامه رقم كرده اي سلام مرا
نخستين كنگره ميراث علمي و معنوي
حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد
با حضور مراجع  عاليقدر، اسلام  شناسان  و استادان  حوزه  وو دانشگاه ، نخستين كنگره  ميراث  علمي و معنوي  حضرت  فاطمه  زهرا(س) در مشهد برپا شد.
به گفته دبير علمي اين  كنگره  از مجموع  ۱۸۰ مقاله  رسيده به  دبيرخانه  اين  گردهمايي ، حدود ۵۰ مقاله  برتر انتخاب  و ضمن  استفاده  دراين  گردهمايي ، چاپ  خواهد شد.
حجت الاسلام  دكتر محمد هادي  عبدخدايي  افزود: اين  مقالات  در ۲۳ موضوع  و درخصوص  معرفي  ابعاد مختلف  شخصيت  حضرت  فاطمه  زهرا(س ) است . ضمنا ۱۰ نفر از استادان  حوزه  و دانشگاه  كار داوري  مقالات  اين گردهمايي  علمي را بعهده  دارند.
ضمنا طي  مراسمي خاص  هفتمين  دوره  كتاب  سال  ولايت  برگزار مي شود كه  طي  آن از پديد آورندگان آثار ولايي  تقدير بعمل  خواهد آمد.
آيت الله ناصر مكارم شيرازي در سخناني درباره شخصيت حضرت فاطمه زهرا(س) و نقش ايشان در جمهوري اسلامي ايران گفت: در سالهاي گذشته درباره حضرت زهرا سلام الله عليها، امواج خودجوشي در جامعه به راه افتاد كه طليعه مباركي است كه تنها بر اثر عنايت آن بزرگوار ايجاد شده است.
وي همچنين با اشاره به عنايت ائمه اطهار عليهم السلام افزود: توجه و شور احساس و علاقه ما به حضرت زهرا(س)، شبيه شور عاشورايي است و همين مساله باعث عاقبت به خيري در مسائل سياسي مي شود.
در ادامه اين مراسم معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سخناني گفت: برگزاري كنگره ميراث علمي، معنوي حضرت زهرا(س) نقطه آغازي است تا معارف و محبت اهل بيت عليهم السلام به ويژه حضرت فاطمه زهرا(س) از زوايا و ابعاد مختلف به جامعه فرهنگي، هنري معرفي شود.

بهاءالدين خرمشاهي قرآن پژوه و حافظ شناس :
هنر قدسي دين را منشاء زيبايي مي داند
مهر: بهاءالدين خرمشاهي قرآن پژوه و حافظ شناس، به مناسبت برگزاري همايش زيبايي شناسي دين ، درباره جايگاه هنر قدسي گفت: هنر قدسي دين را منشاء زيبايي مي داند.
به گزارش گروه دين و انديشه مهر بهاءالدين خرمشاهي، قرآن پژوه و حافظ شناس، افزود: بخش اعظم آثار هنري جهان، از آثار ميكل آنژ و شكسپير گرفته تا اشعار سعدي و حافظ از نوع هنر قدسي است.هنر قدسي نه فقط از دين نشأت مي گيرد، بلكه مي تواند در نوع نگاه ما به مقولات ديني نيز مؤثر باشد.چه بسا ديدن كليساها، مساجد و معابد بزرگي كه با معماري هنري فراهم شده است، در مؤلفان يا هنر شناسان بي طرف، تجربه ديني به بار آورد.
مترجم قرآن كريم درباره زيبايي شناسي قرآن گفت: درمورد قرآن كريم، انواع كارهاي هنري و زيبايي شناسانه صورت گرفته است، در هر يك از اين دو زمينه آثار عظيمي در جهان اسلام پديد آمده است و حدود ۲۰ هزار قرآن نفيسي خوش نوشته در كتابخانه ها و موزه ها و مجموعه هاي خصوصي جهان محفوظ است كه در سالهاي اخير، بعضي از آنها با زيبايي تمام به چاپ رسيده است.
وي با بيان اينكه اكثر انديشمندان هنرها را به دو بخش بزرگ هنر عرفي و هنر قدسي تقسيم كرده اند، گفت: هنر قدسي نگاهي عرفاني دارد كه خداوند را زيبا و دوستدار زيبايي مي داند ولي هنر عرفي از زيبايي شناسي عرفاني و ديني محروم است.
بر اساس گزارش ستاد خبري همايش زيبايي شناسي دين استاد خرمشاهي كاميابي برگزاري چنين همايشي را در انتخاب افرادي دانست كه در هنرهاي اسلامي به عنوان هنرشناس، صاحب نظر باشند.
همايش زيبايي شناسي دين ۵ و ۶دي ماه به همت مركز مطالعات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تهران برگزار خواهد شد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
۶۲ ساله شدن قانون تعليمات اجباري، رايگان و يكنواخت در ايران
لايحه آموزش و پرورش اجباري، رايگان و يكنواخت در ايران كه ششم مرداد ۱۳۲۲ (روزي چون امروز) به تصويب مجلس رسيده بود، هشتم مرداد همان سال پس از امضاي آن توسط رئيس كشور به صورت قانون در آمد. اين قانون شامل تعليمات عمومي بود. پس از اجراي نظام تازه آموزش و پرورش كه طرح آن در سال ۱۳۴۵ انتشار يافت و ايجاد دوره راهنمايي تحصيلي، اعلام شد كه منظور از تعليمات عمومي، دوره هاي ابتدايي ۵ ساله و راهنمايي تحصيلي ۳ ساله است كه در سراسر كشور اجباري هستند. قانون ۶۲ ساله آموزش اجباري و رايگان مصوب سال ۱۳۲۲ از مردمي ترين قوانين وطن ما به شمار آورده شده است. امر رايگان بودن از شهريور ۱۳۵۳ به همه دوره هاي آموزشي از جمله دوره هاي آموزش عالي تعميم داده شد. اصل سي ام قانون اساسي جمهوري اسلامي مصوب سال ۱۳۵۸ نيز امر آموزش و پرورش رايگان را براي همه ايرانيان تا پايان دوره متوسطه به صورت امري تغييرناپذير درآورده است.
بازگشت روسيه به سياست موازنه نظامي در جهان
دستور اكيد «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه به ۳۸ تن از فرماندهان ارشد نيروهاي مسلح اين كشور كه هر ابزار نظامي كه ارتش و نيروي دريايي روسيه لازم داشته باشد بايد به سرعت تأمين شود، در رسانه هاي آمريكا با نگراني و حيرت مورد تفسير قرار گرفته و آن را بازگشتي به دوران مسابقات تسليحاتي دانسته و نوشته اند كه روسيه به نام «بازگشت به سياست موازنه نظامي به عنوان تنها عامل صلح و ثبات جهان» مي خواهد دوباره دست به تقويت بنيه نظامي خود بزند. آمريكا اينك با دو رقيب روبه روست، يكي چين با نيروي اقتصادي و ديگري روسيه با نيروي نظامي و روي دوستي عملي اروپاي غربي، جز انگلستان هم نمي تواند حساب كند.
پوتين دو روز پيش در كرملين در اجتماع ژنرال هاي روسيه گفته بود: «نيروهاي روسيه بايد آماده باشند تا به هر فشار سياسي و نظامي كه به روسيه وارد مي شود پاسخ دهند. بايد موازنه نظامي در جهان دوباره برقرار و حفظ شود. ما بايد مطمئن باشيم كه نيروهاي مسلح روسيه قادر به تضمين حاكميت و تماميت روسيه (بزرگترين كشور جهان از لحاظ وسعت) هستند. ثابت شده است كه موازنه نظامي ضامن صلح و ثبات در جهان است و ما به اين سياست باز مي گرديم. نيروهاي مسلح عنصري مهم و رديف اول در حفظ ثبات و حاكميت ملي و اقتدار هركشور هستند، از جمله روسيه. هرچه را كه ارتش و نيروي دريايي روسيه براي تقويت بنيه خود و حفظ آمادگي لازم داشته باشد بايد بي درنگ در اختيارش قرار گيرد و اين امر از اين پس در روسيه در اولويت قرار خواهد داشت. هر جنگ افزار تازه براي نيروهاي مسلح وطن بايد ساخته شود تا بتوانند در زمان لازم از آنها براي محافظت از ملت و صلح جهان استفاده كنند.پوتين كه در اين مراسم ترفيع و ارتقاء افسران ارشد را ابلاغ كرد همچنين از مقامات مربوطه در روسيه خواست با توجه به تجربه خرابكاري هاي لندن، مصر و... روسيه نيز بايد دست به حملات پيشگيرانه بزند و از اين پس، سياست ما بر اين اساس قرار خواهد داشت.» (همان بهانه آمريكا در حمله نظامي به افغانستان و عراق و استقرار در آنجا).
ورود چين به قلمرو اقتصادي غرب
هنوز رامسفلد وزير دفاع آمريكا از تاجيكستان خارج نشده بود كه دولت چين اعلام داشت ۲۰ ميليون دلار كمك بلاعوض ديگر و ۱۵ ميليون دلار كمك تكنولوژيك در اختيار تاجيكستان قرار خواهد داد و نيازمندي هاي تاجيك ها را از طريق توسعه داد و ستد با اين كشور تأمين خواهد كرد. از اين كمك تكنولوژيك براي تكميل شبكه ارتباطي فيبر نوري و شبكه سلفون (تلفن هاي موبايل) تاجيكستان استفاده خواهد شد. رامسفلد به تاجيكستان رفته بود تا از تاجيك ها بخواهد باز هم اجازه دهند هواپيماهاي باربر آمريكايي در سر راه خود به افغانستان و يا باز گشت از آنجا، از فرودگاه هاي تاجيكستان استفاده كنند. مي دانيم كه تاجيك ها از جمله اصيل ترين ايرانيان هستند كه زبان فارسي و فرهنگ ايراني را حفظ كرده اند. پكن اين روزها شده است محل ديد و بازديد سران كشورها و انعقاد قراردادهاي كمك و توسعه مناسبات اقتصادي. در حالي كه هنوز موگابه در چين است، پريروز رئيس جمهور اندونزي هم وارد پكن شد تا گره دوستي دو كشور را كه ميان سوكارنو و مائو زده شده بود، محكم تر كند. مفسران غربي اين ديد و بازديد ها و توجه پكن به فعال شدن در معاملات جهاني پول را آغاز تعرض اقتصادي چين به قلمرو سنتي غرب خوانده اند. چين همچنان بر حجم مبادلات و توسعه روابط خود با برزيل (پنجمين كشور پرجمعيت جهان) مي افزايد. برزيل روش مشابه با چين را در امور اقتصادي اجتماعي دنبال مي كند.

همايش تخصصي سينماي دفاع مقدس
شهريورماه برگزار مي شود
ايرنا: مديرعامل  انجمن  سينماي  دفاع  مقدس  گفت : همايش  تخصصي  سينماي  جنگ  اواخر شهريورماه  سال  جاري  برگزار مي شود.
«محمد رضا شرف الدين »   در گفت  و گو با ايرنا، افزود: كارشناسان  در اين  همايش  كه  قبل  از جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  برپا مي شود ابعاد مختلف  اين  گونه  سينمايي  را مورد بررسي  قرار مي دهند.
وي  از تشكيل  يك  گروه  كارشناسي  در انجمن  سينماي  دفاع  مقدس  براي  بررسي  علل  توقف ، كندي  توليد و كمك  به  توليد برخي  از طرح هاي  سينماي  دفاع  مقدس  خبر داد.
اين  تهيه كننده  تصريح  كرد: توليد فيلم هاي  دفاع  مقدس  به  شيوه  ديجيتالي  بصورت  گسترده  آغاز شده  است .
وي ، سينماي  دفاع  مقدس  را كاملا ايراني  دانست  و ادامه  داد: بايد زمينه  استفاده  از فناوري  در سينماي  ايران  فراهم  شده  و توليد و توزيع  به  شيوه   سنتي  فراموش  شود.
شرف الدين  توجه  به  جنبه هاي  اقتصادي  و صنعتي  را لازمه  رشد سينماي  ملي  دانست  و يادآور شد: توجه  به  بازارهاي  جهاني  و تاثير بر مخاطبان  ديگر كشورها بايد در الگوي  كار فعالان  حوزه  فرهنگ  قرار گيرد.
اين  تهيه كننده  گفت : نگاه  رئيس  جمهوري  منتخب  به  حوزه  فرهنگ  روشن  و شفاف  است ، اميدوارم  با اين  رويكرد زمينه  شكوفايي  سينماي  ايران  در ابعاد مختلف  فراهم  شود.

به رغم برنامه ريزي براي اجراي ۴۵ روزه
اجراي نمايش بيضايي جمعه به پايان مي رسد
ايسنا:محمد بهرامي مديرروابط عمومي مجموعه تئاتر شهر درباره وضعيت بليت هاي پيش فروش شده آخرين نمايش بيضايي توضيحاتي ارائه داد.
وي به ايسنا گفت: بليت هاي اين نمايش تا روز جمعه هفتم مردادماه، پيش فروش شده و براي روزهاي بعد از آن تنها تعداد اندكي بليت پيش فروش شده اند.
اجراي نمايش مجلس شبيه در ذكر مصايب استاد نويد ماكان روز جمعه اين هفته به پايان مي رسد.
اين در حالي است كه اين نمايش قرار بود تا ۴۵ روز اجرا شود و حتي بيضايي نسبت به تمديد اجراي اين نمايش اظهار اميدواري كرده بود.
بيضايي درباره علت پايان اجراي اين نمايش گفته است علت آن را نمي دانم و تنها مي دانم كه اين نمايش روز جمعه به پايان مي رسد!
او در پاسخ به سئوالي درباره انتشار خبري در زمينه اجراي اين نمايش در دو سانس گفت كه اجراي اين نمايش در دوسانس به من پيشنهاد شد ولي به دليل سنگيني و دشواري كار آن را نپذيرفتم.

همزمان با ولادت حضرت زهرا (س ) در كرمانشاه:
همايش فصلي «شعر» برگزار مي شود
مهر: همايش فصلي «شعر» حوزه هنري استان كرمانشاه و همچنين مراسم اختتاميه مسابقه ادبي غزل فاطمي با حضور استاد محمد علي بهمني شاعر و ترانه سراي معاصر، امروز در كرمانشاه برگزار مي شود.به گزارش گروه فرهنگ و ادب مهر، عباس سروري - مدير حوزه هنري استان كرمانشاه - ازرويكرد حوزه هنري به تقويت كانون هاي آفرينش شعر و داستان سخن گفت و افزود: حوزه هنري در بخش ادبيات به دنبال تربيت نسل جديد شاعران و نويسندگان توانمند و متعهد است و تمام تلاش خود را براي ارتقاي سطح علمي و تكنيكي آنان و بهره گيري از بهترين استادان به  كار خواهد بست.وي برگزاري همايش هاي فصلي شعر و داستان را از ديگر برنامه هاي اين حوزه در سال جاري اعلام كرد و افزود: محوريت برنامه هاي حوزه و مخاطبان آن عموما از بين جوانان خواهد بود و با شناسايي استعدادهاي هنري و ادبي نوجوانان و جوانان در جهت تقويت آنها با تمام توان تلاش خواهيم كرد.

شاعران نخجواني در بزرگداشت «پروين اعتصامي»
در اروميه حضور مي يابند
ايسنا: مشاور استاندار آذربايجان غربي در امور بانوان و جوانان، از برگزاري همايش بزرگداشت پروين اعتصامي  بانوي شعر ايران براي اولين بار در ۱۸ مردادماه جاري خبر داد.دكتر فريبا بشيري در آغاز هفته  گراميداشت مقام زن و روز مادر، با اعلام اين مطلب، همايش يادشده را به نمايش گذاشتن مشاركت زنان در عرصه  فرهنگ و ادب دانست و افزود: اين همايش در مجتمع فرهنگي اروميه، با حضور مشاور رئيس جمهور، استاد دانشگاه الزهرا (س) و همچنين ۱۰ نفر از شاعران آذربايجان غربي و جمهوري خودمختار نخجوان برگزار مي شود.

سينماهاي همدان از پرداخت عوارض شهرداري معاف شدند
رئيس  كميسيون  برنامه  و بودجه  شوراي  اسلامي شهر همدان  گفت : با تصويب  اين كميسيون ، سينماهاي  همدان  از پرداخت  عوارض  به  شهرداري  معاف  شدند.
«پژمان  محبي » در گفتگو با ايرنا افزود: اين مصوبه  به  دليل  ركود شديد اقتصادي  سينماها تصويب  شد و تا سه  سال  اعتباردارد.
وي  اضافه  كرد: پيش  از اين  عوارض  سينماهاي  همدان  به  شهرداري  براي  فيلم هاي داخلي  پنج  درصد، فيلم هاي  خارجي  ۲۵ درصد و نمايش هاي  هنري  و مسابقات  ورزشي ۱۵ درصد بهاي  بليت بوده  است .
شهر همدان  داراي  دو سينما به  نام هاي  قدس  و فلسطين  است .

«كاليگولا» در فرهنگسراي نياوران
نمايشنامه «كاليگولا» ، اثر آلبركامو به كارگرداني مهبود مهرنوش در فرهنگسراي نياوران روخواني مي شود.
به گزارش روابط عمومي  فرهنگسراي نياوران، در هشتمين جلسه نمايشنامه خواني موضوعي تراژدي، كاليگولا با ترجمه ابوالحسن نجفي، توسط گروه تئاتر بامداد روخواني مي شود و همايون علي آبادي اجراي اين اثر را مورد نقد و بررسي قرار مي دهد.
صادق توكلي، محمد ساربان، يعقوب صباحي، كامران بهرامي، هومن صالحي، رويا امينيان، محمد علي نوروش، پويان مقدم، حميد يعقوبيان و علي كاشي نقش خوان هاي اين اثر هستند.
روح الله كماني دستيار كارگردان و سعيد اردياني، آهنگساز اين اجرا خواهد بود.

پاسخ به پرسش پزشكي
پاسخ به دو پرسش
دكتر روزنفلد به دو پرسش به اين گونه پاسخ داده است:
زنان حامله در دوران حاملگي بايد بكوشند بدنشان دچار كمبود ويتامين «ث» نشود كه براي سلامت جنين زيان آور خواهد بود و ممكن است براي وضع حمل نيز ايجاد دشواري كند.
كساني كه دچار عارضه سكته خفيف مغزي شوند نبايد دست روي دست بگذارند و منتظر باشندكه به خودي خود برطرف شود، بايد پس از احساس عارضه، به سوي بيمارستان بشتابند تا اقدامات لازم به عمل آيد و داروي رفع انسداد سرخرگ به آنان داده شود. پيش از رسيدن به بيمارستان، مصرف آسپرين نافع است.

بهارستان
پسر عزيزم، شراگيم
مسافر كه دير از خواب بيدار شد، دير هم به منزل مي رسد. بايد از قصه هاي خودمان تجربه پيدا كنيم. هرجور كه كاركني، فايده از همان جور كار مي بري.
نامه ها- نيما يوشيج

برگي از تاريخ
پيشنهاد انتقال پايتخت ايران از تيسفون به شيراز
۲۸ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۱۶۵ ميلادي محي الدين العربي الحاتمي بزرگترين فرضيه پرداز صوفيسم به دنيا آمد. در سال ۱۵۴۰ هنري هشتم پادشاه انگلستان كه شهرت به گردن زدن افراد از جمله دو تن از همسرانش داشت، رئيس الوزراي انگلستان، «توماس كرمول» را هم به شمشير جلاد سپرد و در همين روز با كاترين هووارد پنجمين زن خود ازدواج كرد. در سال ۱۷۲۹ چهل و چهار برده سياهپوست در آمريكاي شمالي بر ضد اربابان بپا خاستند و مسلحانه عازم فلوريداي اسپانيا شدند تا آزادي به دست آورند. آنان در سر راه خود از كاروليناي جنوبي به فلوريداي اسپانيا هر سفيدپوستي را كه ديدند كشتند، اما پيش از رسيدن به مرز فلوريدا و به دست آوردن آزادي، به محاصره نيروهاي نظامي انگلستان (دولت مهاجرنشين ها) درآمدند و اسير و كشته شدند. در سال ۱۷۵۰يوهان سباستيان باخ، موسيقيدان بلندآوازه آلماني درگذشت. در سال ۱۸۷۱ كنگره آمريكا پيمان «فورت ستاويكس» را كه در سال ۱۷۶۸ ميان بوميان (سرخپوستان) آمريكا و دولت انگلستان امضاء شده بود و دولت انگلستان بوميان را يك ملت مستقل خوانده و حاكميت و قلمرو و قوانين آنها را به رسميت شناخته بود، يكجانبه لغو كرد و اعلام داشت كه در ايالات متحده، فقط يك ملت مي تواند وجود داشته باشد. در سال ۱۸۶۸ بوميان نيوزيلند (موآري ها) سومين جنگ خود را با انگليسي ها كه سرزمين آنان را مالك شده بودند آغاز كردند. در سال ۱۹۰۹ (۱۲۸۸ ه.ش.) شيخ فضل الله نوري كه پس از خلع محمدعلي شاه، در خانه اش تحت نظر قرار گرفته بود، به اتهام مخالفت با نظام مشروطه و ترغيب ديگران به اين مخالفت به دادگاه انقلاب مشروطيت تسليم و به اعدام محكوم شد. در سال ۱۹۱۴ امپراتوري اتريش در پي اولتيماتوم مورخ ۲۳ ژوئيه و دريافت جواب نامساعد، به صربستان اعلان جنگ داد و به اين ترتيب جنگ جهاني اول آغاز شد زيرا كه روسيه به كمك كشور هم نژاد خود (صربستان) شتافت و آلمان نيز براي دفاع از هم نژادان اتريشي خود در برابر روسيه وارد جنگ شد و... در سال ۱۹۳۷ ارتش ژاپن كه چين را به رغم مخالفت جهانيان مورد تعرض نظامي قرارداده بود، در اين روز شهر پكن را هم تصرف كرد. در سال ۱۹۴۱ مطبوعات متفقين براي آماده ساختن زمينه حمله نظامي به ايران و توجيه آن، در شماره هاي ۲۸ ژوئيه خود، با مضموني واحد ايران را محل استقرار ستون پنجم هيتلر وانمود كردند و نوشتند كه ارتش ايران طبق نقشه محرمانه آلمان آماده حمله به قفقاز مي شود تا در اين منطقه نيروهاي شوروي از دو سوي، تحت فشار قرار گيرند. در سال ۱۳۳۱ هجري شمسي (۱۹۵۲ ميلادي) لايحه اختيارات دكتر مصدق در مجلس شوراي ملي مطرح و روز بعد به تصويب رسيد.
و اينك برگ امروز: ۲۸ ژوئيه سال ۶۳۶ ميلادي (روزي چون امروز) و چند ماه پس از كشته شدن رستم فرخزداد، سردار ايران در جنگ با اعراب مسلمان، يزدگرد سوم آخرين شاه ساساني به اصرار بزرگان كشور درعمارت سلطنتي (طاق كسري در مدائن) جلسه مشورتي تشكيل داد تا نظرات و پيشنهادهاي آنان را بشنود. تا آن زمان، اين نخستين بار بود كه پرچم ارتش ايران از دست رفته بود و موجب اندوه و نگراني شده بود. پيش از نبرد قادسيه، يك واحد از ارتش ايران به فرماندهي ژنرال هرمز در نبرد حيره (نبرد زنجير در جنوب غربي عراق امروز نصيريه) از مسلمانان شكست خورده و ژنرال هرمز كشته شده بود. در جلسه مذكور پيشنهاد شد كه راه حل، انتقال فوري پايتخت از تيسفون (مدائن در كنار دجله در عراق امروز) به شهر استخر (شيراز) و تخليه آن شهر (تيسفون) و بردن خزائن است و استدلال شد كه نيروهاي عرب مسلمان، تجربه عبور از كوهستان و رسيدن به استخر را ندارند كه يزدگرد اين پيشنهاد را نپذيرفت. مورخان اين سماجت يزدگرد سوم به ماندن در تيسفون را اشتباه استراتژيك او خوانده اند. سربازان پياده ارتش ايران كه عمدتاً از كشاورزان و كارگران بودند از ظلم و تبعيض هاي موجود در جامعه و نظام فئودالي ايران و برتري اربابان ناراضي بودند و در جنگ با مسلمانان كه از عدالت و برابري انسان ها و مراعات شئون انساني سخن مي گفتند، تسليم شدن را بر جنگيدن ترجيح مي دادند، كاري كه قبلاً در ارتش ايران ديده نشده بود و اكيداً ممنوع بود. افسران و نيز سواران (سواره نظام) ايران در آن زمان، از ميان طبقات بالاي جامعه و اعيان انتخاب مي شدند و سعي بر اين بود كه افسران ارتش از ميان مردان مازندراني و ديلمان دستچين شوند. عامل ديگر شكست نظامي ايران و در نتيجه از ميان رفتن امپراتوري ساسانيان اين بود كه ارتش ايران در دوران پادشاهي خسروپرويز و در نتيجه جنگ هاي غير ضروري او با روميان و لشكركشي به مصر و تصرّف اين سرزمين و پيش از همه اينها، درگيري اش با بهرام چوبين، سردار نامدار ايراني، خسته و فرسوده شده بود و مردم هم تحمل پرداخت ماليات اضافي براي تأمين مخارج جنگ را نداشتند.
www.iranianshistoryonthisday.com

۴ فيلم انيميشن در سينما فرهنگ
روز جمعه، ۸ مرداد ماه، در ادامه روند نمايش فيلم هاي انيميشن ايران و جهان، ۴ فيلم انيميشن در سينما فرهنگ به نمايش در مي آيد.به گزارش ايلنا، برنامه نمايش فيلم هاي انيميشن كه به همت « موسسه پيل بان» و «سينما فرهنگ» ترتيب داده شده است، روز جمعه از ساعت ۱۱ تا ،۱۴ فيلم هاي انيميشن «از سيب تا سيب» ساخته «بهمن نظري» ، « پلاتو» ساخته «فائز عليدوستي» ، «چت ايروني» ساخته «امير سحر خيز» و انيميشن بلند «قطار سريع السير قطبي» به نمايش در خواهد آمد.

نوآوري در داستان در كانون ادبيات ايران بررسي مي شود
يكصد و بيست و پنجمين نشست هفتگي كانون ادبيات ايران به سخنراني دكتر عباس پژماني و داستان خواني و نقد اثري از اردشير عطاپور اختصاص دارد.
به گزارش روابط عمومي كانون ادبيات ايران؛ نوآوري در داستان موضوع سخنراني دكتر عباس پژمان است.همچنين در اين نشست داستان كوتاه باغچه نوشته اردشير عطاپور با حضور رضا نجفي و محمدرضا گودرزي نقد و بررسي مي شود.باغچه از مجموعه داستان درخت عقيم و داستان هاي ديگر انتخاب شده است.
گفتني است، از اردشير عطاپور تاكنون آثار زير به چاپ رسيده اند: مثل هميشه نيست (مجموعه داستان) مو لاي درز فلسفه (طنز فلسفي) پيامبر كفرگوي (بررسي تفكر نيچه در قالب داستان) توهم توطئه (گفتگو با صادق زيباكلام) هفت خط از جام حافظ (حافظ شناسي) اقتدا به كفر (بررسي حكايت شيخ صنعان از عطار).

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آشيانه
خاطرم نيست تاكنون چند بار است كه اين خانه كلافبندي و تعميرشده. كبوتر قمري هرباره با تلاش بسيار لانه پشت پنجره را بازسازي مي كرد، آشيانه اي كه به دفعات با بادي نه چندان سخت خراب مي شد و تخم ها يا جوجه هايش از بين مي رفتند.
امروز در نبودش براي حفظ لانه، جعبه اي را به پشت پنجره محكم كردم و لانه را داخل آن گذاشتم. نگران بودم از اينكه در بازگشت به جاي جديد لانه نرود.
اما دغدغه من طولي نكشيد و پرنده اي كه فكر مي كردم از عقل كلاغ و فهم طوطي هيچ نشاني ندارد؛ اينبار آسوده خاطرتر از هميشه بر روي تخم هايش در لانه نشست....
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
طوطي بي ادب
لندن: يك طوطي در انگليس كه همواره به شهروندان فحاشي مي كرد از حضور در اماكن عمومي منع شد.
اين طوطي كه قبلاً با يك راننده كاميون زندگي مي كرد، چندي پيش به مركز نگهداري پرندگان انتقال يافت اما همواره به بازديدكنندگان دشنام مي داد. به همين دليل مسئولان اين مركز تصميم گرفتند او را از حضور در اماكن عمومي محروم كنند.
البته قرار است اين طوطي در كلاس هاي تربيتي شركت كند تا از اين پس فحاشي نكند.
چسباندن دهان دانش آموزان
سيدني: اخيراً اعلام شد يكي از مدارس استراليا به دهان دانش آموزان شلوغ و پر سروصداي خود چسب مي زده است.
داستان از اين قرار بود كه يكي از مسئولان اين دبستان از دانش آموزان يكي از كلاس ها كه مشغول تمرين آواز بودند خواست ساكت باشند اما چون آنها توجهي نكردند مسئول مورد نظر ۲۰ تكه چسب تهيه كرد و دهان دانش آموزان را چسباند.
وزارت آموزش و پرورش استراليا در حال پيگيري اين موضوع است.
شاد كردن همسر
لندن: به گفته دانشمندان بهترين راهي كه يك مرد براي شاد كردن همسرش مي تواند انتخاب كند، خريد هداياي گرانقيمت از جمله طلا نيست.
بسياري از مردان تصوّر مي كنند تنها با خريد هداياي گرانقيمت مي توان همسر را راضي كرد در حاليكه با دعوت همسر به شام در يك رستوران مي توان او را بسيار شاد نمود.
كشاورز نگون بخت
زاگرب: يك كشاورز در كرواسي كه مشغول دوشيدن شير از گاوش بود بر اثر واژگون شدن اين حيوان له شد و جان باخت.
اين كشاورز ۶۱ ساله به مدت ۲۰ سال هر روز به دوشيدن گاوهاي خود مي پرداخت اما ديروز هنگامي كه مشغول دوشيدن شير يكي از گاوها بود ناگهان او را ترساند و حيوان نيز روي زمين افتاد. كشاورز نگون بخت بر اثر سقوط گاو زير آن گير كرد و جان باخت.
هجوم مردم به كليسا
رم: طي چند روز اخير ده ها هزار تن از مردم ايتاليا به كليسايي در نزديكي شهر ناپل هجوم آورده اند تا با گوشي هاي تلفن خود از تنديس مريم مقدس اين كليسا عكس و فيلم بگيرند.
چندي پيش اهالي شهري كه كليسا در آن واقع است مدعي شدند كه پاهاي اين تنديس تكان مي خورد به همين دليل هر روز هزاران نفر به اين مكان مراجعه مي كنند.
ركورد اهداي خون
ژوهانسبورگ :يك مرد در آفريقاي جنوبي براي سيصدو پنجاهمين بار در طول زندگي خود به اهداي خون پرداخت و ركورد خود را بهبود بخشيد.
اين مرد هنگامي كه ۱۱ سال سن داشت يك تصادف مرگبار را شاهد بود كه در جريان آن ۵ نفر جان خود را از دست دادند به همين دليل تصميم گرفت از آن پس به هر نحوي به انسان ها كمك كند.
اين پير مرد ۷۹ ساله ۱۴ بار ركورد جهاني اهداي خون را شكسته و به طور متوسط هر سه ماه يكبار ۴۸۰ ميلي ليتر خون اهدا كرده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۳۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۳۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۰ دقيقه

گل و گياه
كامليا
003270.jpg
نام علمي: Camellia Japonica Bobs Tinsie
خانواده: THEACEAE
واريته اي از كامليا با گلهاي قرمز تيره كه تعداد زيادي گلبرگهاي كوچك به رنگ قرمز روشن در وسط آن مشاهده مي شوند.
قطر گلها ۵ سانتيمتر بوده و شبيه گل آنمون پرگلبرگ مي باشند. حاشيه برگهاي آن دندانه هاي ريز دارد. گلها اواخر زمستان تا اواسط بهار ظاهر مي شوند. جهت كاشت در گلدان و نگهداري در خانه نيز مناسب است زيرا بسيار كند رشد مي كند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكش خوب با PH خنثي تا اسيدي، پس از پايان گلدهي مي توان آنرا هرس فرم نمود.
حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه چوب سخت يا قلمه نيمه رسيده از اواسط تابستان تا اول زمستان يا بوسيله پيوندزدن در آخر زمستان يا اول بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |