پنجشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۹ - Jul 28, 2005
گزارش همشهري از وضعيت بازار
و قيمت و عرضه برخي كالاهاي اساسي
003342.jpg
گروه اقتصادي- علي ابراهيمي: با وجود اقدامات دستگاه هاي ذي ربط براي تنظيم بازار كالاهاي مشمول طرح خريد و ذخيره سازي يا نظارت بر عرضه و قيمت برخي ديگر از محصولات، نابساماني قيمت و عرضه برخي مايحتاج ضروري مردم همچنان ادامه دارد. چندي پيش برخي شركت ها كه با افزايش قيمت پايه خريد شير خام، قيمت فرآورده هاي لبني خود را افزايش داده بودند با توافق دولت مبني بر پرداخت يارانه به اين شركت ها مقرر شد تا قيمت ۲۶ قلم از فرآورده  هاي مذكور به قيمت  هاي قبلي برگشته و در بقيه موارد نيز افزايش قيمت ها در چارچوب ضوابط سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان صورت گيرد. اين در حالي است كه نوسانات قيمت و عرضه فرآورده هاي لبني همچنان ادامه داشته و به نظر مي رسد هشدارهاي دستگاههاي نظارتي چندان مؤثر نبوده است. علاوه بر آن طي ۱۰ روز گذشته قيمت مرغ و تخم مرغ پس از هشدارهاي قبلي كارشناسان مبني بر تاثير افزايش قيمت نهاده  ها بر قيمت هاي تمام شده، با افزايش روبرو شده است به طوري كه ديروز مرغ و تخم مرغ حداقل افزايش قيمت ۱۰۰ تومان در هر كيلو را شاهد بوده است. گر چه برخي از تغييرات قيمت تخم مرغ ناشي از تغييرات قيمتي اعمال شده از سوي فروشندگان فروشگاههاي سطح شهر بوده اما اجراي برنامه هاي ذخيره سازي نيز در اين زمينه موثر بوده است.
همچنين برخي ديگر از مايحتاج ضروري مردم نيز طي روزهاي اخير افزايش قيمت يا نابساماني در عرضه را تجربه كرده است به نحوي كه اكنون عرضه شكر با مشكل مواجه شده و قيمت اين محصول نيز افزايش يافته است.
افزايش قيمت مرغ و تخم مرغ
مرغ و تخم مرغ از جمله مايحتاج مورد نياز مردم است كه مشمول طرح تنظيم بازار نيز شده است اما علي رغم اجراي طرح خريد و ذخيره سازي مرغ درچند سال گذشته و تصميم به اجراي طرح ذخيره سازي تخم مرغ از اول مرداد ماه جاري طي روزهاي اخير نوسانات قيمت اين فرآورده ها را شاهد بوده ايم. با اعمال تعرفه ۲۵ درصدي واردات كنجاله سويا و ممنوعيت واردات ذرت از تيرماه سال جاري و عدم تحقق وعده حذف تعرفه مذكور يا تامين نياز توليدكنندگان، هزينه هاي توليد مرغ و تخم مرغ افزايش يافت. گر چه تا پيش از اين توليدكنندگان از كاهش قيمت مرغ به دليل اجرا نشدن به موقع و صحيح طرح خريد و ذخيره سازي مرغ گلايه مي كردند اما اكنون با ورود دستگاههاي متولي تنظيم بازار مرغ و اقدام به خريد مرغ براي ذخيره سازي طي روزهاي گذشته افزايش قيمت مرغ را در بازار شاهد بوده ايم به نحوي كه قيمت مرغ تازه در بازارهاي سطح شهر با افزايش ۱۰۰ توماني به ۱۷۶۰ تومان در هر كيلو عرضه مي شود.
اين موضوع در زمينه قيمت تخم مرغ نيز مصداق دارد به نحوي كه فروشگاههاي سطح شهر عنوان مي كنند قيمت هر كارتن ۵/۱۲ كيلويي تخم مرغ كه قبلا ۶ هزار و ۶۰۰ تومان بوده اكنون به ۷ هزار و ۸۰۰ تومان افزايش يافته و تخم مرغ نيز با افزايش قيمت ۱۰۰ توماني از هر كيلو ۵۵۰ تومان به ۶۵۰ تومان افزايش يافته است.
اين درحالي است كه قائم مقام سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري معتقد است در بازارهاي عرضه مستقيم مشكلي براي عرضه و قيمت مرغ و تخم مرغ وجود ندارد و در زمينه عرضه مرغ منجمد علي رغم اعلام قيمت ۱۴۴۰ توماني توسط دولت اكنون اين محصول به قيمت ۱۲۵۰ تومان در هر كيلو عرضه مي شود.
گر چه صدرا... دولت قيمت عرضه مرغ تازه در ميادين مذكور را هر كيلو ۱۳۳۰ تومان اعلام و معتقد است در اين مراكز قيمت تخم مرغ نيز تغيير نكرده است اما وي مي گويد: در ۱۰ روز گذشته قيمت مرغ و تخم مرغ در بازارهاي سطح شهر افزايش يافته كه اين امر ناشي از ورود دولت به بازار پس از كاهش قيمت ها براي تنظيم بازار و خريد مرغ و تخم مرغ براي اجراي طرح ذخيره سازي بوده است گر چه اخيرا اعلام شده دولت براي متعادل كردن قيمت تخم مرغ در فصول مختلف به ازاي هر كيلو تخم مرغ روزانه ۱۷ ريال به مرغداران يارانه پرداخت خواهد كرد تا هزينه هاي جانبي توليد و عرضه جبران و از زيان توليدكنندگان جلوگيري شود. همچنين دولت متعهد شده در فصول افزايش قيمت تخم مرغ به بيش از ۷۵۰ تومان اين محصول را با حداكثر كيلويي ۶۶۰ تومان به مصرف كنندگان ارايه دهد.
نوسانات بازار فرآورده هاي لبني
با توافق دولت و شركت هاي توليدكننده فرآورده  هاي لبني مقرر شد از تاريخ ۱/۵/۸۴ قيمت ۲۶ قلم كالاي اعلام شده به قيمت هاي سابق برگردد. متعاقب آن سازمان حمايت نسبت به تخلف عرضه كنندگان از توافق مذكور هشدار داد اما مروري بر قيمت برخي محصولات عرضه شده توسط اين شركت ها تا روز دوشنبه هفته جاري و ديدگاه هاي فروشندگان سطح شهر نشان از عدم اجراي صحيح اين موافقتنامه دارد. به عنوان نمونه ماست آرسيل يك ليتري كه قبلا به قيمت ۴۷۵ تا ۵۰۰ تومان به فروشندگان ارايه مي شده اكنون به قيمت ۵۰۰ تومان ارايه و به قيمت ۵۵۰ تومان به مردم عرضه مي شود يا قيمت ماست ليواني ۵۰۰ گرمي از ۳۰۰ به ۳۳۰ تومان و ماست ليواني ۹۰۰ گرمي از ۵۵۰ به ۶۰۰ تومان افزايش يافته است. از سوي ديگر برخي فروشندگان اظهار مي دارند برخي فرآورده هاي لبني هنوز با تاريخ توليد و قيمت هاي گذشته به آنها ارايه مي شود و با بازگشت قيمت ها نيز شركت هاي عرضه كننده حاشيه سود خود را حفظ كرده اند به نحوي كه ماست يك كيلويي كه قبلا به قيمت ۴۷۰ تومان به فروشندگان ارايه و با قيمت ۵۴۰ تومان به فروش مي رسيده اكنون با قيمت ۵۳۰ تومان به فروشگاهها عرضه مي شود كه با احتساب نرخ ۱۲ تا ۱۶ درصدي فروش به مصرف كنندگان ارايه مي شود. همچنين در زمينه ساير فرآورده هاي لبني كه مشمول قيمت گذاري و توافق مذكور نبوده نيز افزايش قيمت ها با ضوابط اعلام شده سازمان حمايت همخواني چنداني ندارد.
مثلا قيمت خامه صورتي يك چهارم ليتري از ۵۰۰ به ۵۷۵ تومان، شيركاكائو ليواني از ۱۳۰ به ۱۵۰ تومان، پنير حلب ۷۰۰/۱۵ كيلويي از كيلويي ۱۹۰۰ به ۲۲۵۰ تومان افزايش يافته و برخي اقلام مانند شيرپاكتي بلندپاك كه قيمت قبلي آن ۵۰۰ تومان بوده، اكنون عرضه نمي شود و قيمت شير سه گوش نيز از ۱۲۵ به ۱۵۰ تومان افزايش يافته است.
فروشندگان معتقدند حتي در زمينه برخي فرآورده ها مانند ماست دبه اي و سطلي توليدكنندگان با كاهش حجم اين فرآورده ها آن را در بسته بندي هاي قبلي عرضه مي كنند.
نابساماني عرضه و قيمت شكر
در روزهاي اخير عرضه و قيمت فروش شكر نيز با نابساماني همراه بوده است به نحوي كه اكثر فروشندگان اظهار مي كنند نمي توان به راحتي شكر را در بازار تهيه نمود و در صورتي كه براساس روابط موفق به تهيه اين كالا شويم نيز قيمت عمده فروشي آن را از ۴۵۰ به ۵۷۰ تومان افزايش داده اند، مراكز فروش عمده شكر در بازار از عرضه اين محصول خودداري نموده و اگر موفق به تهيه آن شويم نيز بايد اين محصول را حداقل هر كيلو ۱۰۰ تومان گرانتر از قيمت هاي قبلي خريداري كنيم كه با محاسبه نرخ سود فروشگاههاي سطح شهر، قيمت آن براي مصرف كنندگان در هر كيلو بيش از ۶۲۰ تومان خواهد بود.
همچنين برخي فرآورده ها كه از اواخر سال گذشته با نوسانات قيمتي همراه بوده اما با اقدامات انجام شده قيمت ها تثبيت شده بود در دو ماه گذشته با افزايش قيمت همراه بوده است. قيمت رب گوجه فرنگي كه با نوسانات عرضه اين محصول در روزهاي پاياني سال گذشته افزايش يافته بود باز هم توسط برخي شركت ها در حال افزايش است.

لزوم نظارت دقيق تر مؤسسه استاندارد
بر واردات محصولات سلولزي -بهداشتي
گروه اقتصادي: روابط عمومي انجمن صنايع سلولزي _ بهداشتي ايران پيرو درج مطلبي در مورخ ۲۳ تيرماه در صفحه اقتصادي روزنامه به نقل از دبير اين انجمن اعلام كرد: هم اكنون كالاهاي بسياري به كشور وارد مي شوند كه در بعضي موارد برخي از آنها داراي برچسب استاندارد مورد تأييد مؤسسه استاندارد نيستند.
اين روابط عمومي افزود: ضرورت دارد كه مؤسسه استاندارد براي جلوگيري از ورود بي رويه كالاهاي معمولي نظارت دقيق تري به عمل آورد.
اين در حاليست كه محصولات وارداتي كه اغلب با قيمت هاي نازل وارد كشور مي شود در بعضي از اماكن تا ۵ برابر قيمت اصلي در داخل كشور به فروش مي رسند.

مبادلات تجاري ايران و آمريكا به ۲۰۰ ميليون يورو رسيد
مهر: مركز آمار اتحاديه اروپا (يورواستات) اعلام كرد، مبادلات تجاري ايران با آمريكا در پايان سال ۲۰۰۴ به ۲۰۰ ميليون يورو رسيده است.
ايران در سال گذشته ميلادي ۱۰۰ ميليون يورو كالا به آمريكا صادر و ۱۰۰ ميليون يورو كالا نيز وارد كرده است.
بر اساس اين گزارش، صادرات ۱۰۰ ميليون يورويي ايران به آمريكا فقط ۴/۰ درصد از كل صادرات ايران در سال ۲۰۰۴ را تشكيل مي داده است.
همچنين واردات يكصد ميليون يورويي ايران از آمريكا در سال گذشته ميلادي نيز برابر با ۳/۰ درصد از كل واردات ايران بوده است.
گزارش يورواستات حاكي است، در سال ۲۰۰۴ ميلادي اتحاديه اروپا بزرگترين شريك تجاري ايران بوده است.
بر اين اساس، واردات ايران از اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۴ برابر با ۵/۱۲ ميليارد يورو و صادرات ايران به اين اتحاديه نيز۵/۷ ميليارد يورو بوده است.

ثبات نسبي قيمت ها در بازار نفت
003339.jpg
گروه اقتصادي: ديروز در بازارهاي جهاني، قيمت هر بشكه نفت خام سبك آمريكا ۳۳ سنت كاهش يافت و ۸۷/۵۸دلار و هر بشكه نفت برنت درياي شمال نيز با ۳۳ سنت كاهش ۷۰/۵۷ دلار معامله شد.
به گزارش خبرنگار ما فعالان بازار نفت علت كاهش اندك قيمت نفت خام را به دليل انتظار بازار براي انتشار آمار ذخاير هفتگي فرآورده هاي نفتي آمريكا دانستند.
علاوه بر اين برخي گزارش ها از بهبود شرايط پالايش نفت در آمريكا خبر داده اند.
در حال حاضر قيمت نفت خام چهل درصد بالاتر از نرخ هاي سال گذشته است.
نگراني  آمريكا از همكاري هند و چين با ايران
ديروز منابع خبري از ابراز نگراني آنتوني وين مشاور وزير امور اقتصاد و تجارت آمريكا از همكاريهاي ايران با هند و چين در زمينه انرژي خبر دادند.
وي تاكيد كرد مشاركت متعدد هند و چين در طرحهاي نفت و گاز ايران نگراني آمريكا را برانگيخته است.
در همين حال و در پي انتشار گزارش هايي در مورد فشار آمريكا بر هند و پيشنهاد اين كشور براي كمك به توسعه توليد انرژي اتمي در هند در مقابل توقف طرح واردات گاز از ايران، ماني شانكار آيار در گفتگو با خبرنگاران اين مسئله را رد كرد و تاكيد كرد كه هيچ ارتباطي بين اين دو مسئله وجود ندارد.
در همين زمينه سوبيدرها مديرعامل بزرگترين شركت نفتي دولتي هند تاكيد كرد هيچ دليلي ندارد هند به توصيه هاي آمريكا عمل كند در شرايطي كه همه كشورها از جمله آمريكا مانند هند و چين در پي منافع انرژي هستند.
وي در عين حال احتمال حمله آمريكا به ايران را احمقانه خواند و تاكيد كرد: اين اقدام مخاطره افزايش قيمت نفت به قيمت هاي بي سابقه را در پي دارد.

در سال گذشته انجام شد
صادرات ۱۵۰ ميليون دلاري قطعات خودرو
گروه اقتصادي : سال گذشته قطعه سازان خودرو وعده داده بودند كه حداقل ۳۰۰ ميليون دلار از محل صدور قطعات درآمد ارزي نصيب كشور خواهند كرد.
با وجود اين وعده تنها نيمي از رقم فوق (۱۵۰ ميليون دلار) از محل صدور قطعات خودرو درآمد نصيب كشور شد.
رئيس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودروي ايران دليل عدم تحقق اين ميزان را انحصار بازارهاي خودرو جهان مي داند و مي گويد: سهم بازار خودرو در جهان هزار ميليارد دلار است كه اگر ايران حداقل يك درصد از اين سهم را به خود اختصاص دهد، بايد سالانه ۱۰ ميليارد دلار از محل صدور قطعات خودرو درآمد نصيب كشور شود.
محمدباقر رجال مي افزايد: خودروسازان بزرگ دنيا بازارهاي جهاني را بين خود تقسيم كرده اند. بازارهايي انحصاري كه ورود هيچ كشوري به آن ها ميسر نيست. وي با اشاره به اينكه تنها از طريق عقد قراردادهاي مشترك و با حضور خود شركت هاي بزرگ مطرح در سطح جهاني مي توانيم به اهداف صادراتي خود دست يابيم تأكيد مي كند: در اين راستا كميته اي متشكل از ۳ نماينده از ايران و ۳ نماينده از شركت پژوي فرانسه تشكيل شده است كه در قالب آن قرار است از سوم مهرماه امسال با انعقاد قراردادي، قطعات مورد نياز پژوي فرانسه از طرف قطعه سازان ايراني توليد و تأمين شود.وي مي گويد: اين همكاري مشترك نتيجه اي جز حضور ايران در بازار جهاني نخواهد داشت كه به دنبال آن سهم صادراتي كشورمان در اين عرصه نيز افزايش خواهد يافت.وي مي گويد: امسال ۵۰۰ ميليون دلار قطعه خودرو به خارج صادر خواهيم كرد. وي در پاسخ به اين پرسش كه انعقاد قرارداد سرمايه گذاري مشترك جديد ميان قطعه سازان ايراني با يك شركت هندي به ارزش ابتدايي يك ميليون دلار براي ساخت استارت موتورسايپا را چگونه ارزيابي مي كنيد، مي افزايد: اين قبيل قراردادها كه هم سرمايه گذار طرف خارجي حدود ۶۵ درصد و طرف ايراني ۳۵ درصد است، به جز انتقال سرمايه به داخل، زمينه ساز انتقال تكنولوژي و باز هم حضور بيشتر قطعه سازان داخلي در عرصه بين المللي مي شود.

به دنبال درخواست خودروسازان از مجلس براي اجراي مجدد
طرح خروج خودروهاي فرسوده مطرح شد:
انتظار تصميم مالي داشتن از مجلس
خلاف قانون اساسي است
گروه اقتصادي- افروز پورهاشمي: با وجود تصويب پيشنهاد خروج ۲۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده در آخرين جلسه هيات دولت براي سال جاري، طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده عملا در ۲ شركت بزرگ خودروسازي متوقف شده است.
علت اصلي اين توقف به جز همكاري نكردن برخي از سازمان ها، ناشي از مشخص نبودن وضعيت اسقاط خودروهاي فرسوده و عدم تامين اعتبارات لازم است.
چنانچه سال گذشته فقط ۲۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده جمع آوري شد و فقط براي يك دوم از اين ميزان مجوز اسقاط اخذ گرديد به نحوي كه تنها ۱۰ هزار خودرو سال گذشته اسقاط شدند كه براي ۴۷۰۰ دستگاه مجوز گرفته و براي ۵۳۰۰ خودرو هنوز مجوزي اخذ نشده است.
اين در حاليست كه دولت براساس بند ب ماده ۶۲ قانون برنامه چهارم مكلف شده است مشكل وجود خودروهاي فرسوده در ناوگان حمل و نقل را تا پايان برنامه به طور كامل حل كند.
مدير خروج خودروهاي فرسوده شركت سايپا بر اين باور است كه در صورت حمايت مجلس ظرف ۲ دوره پنج ساله امكان خروج تمامي خودروها فرسوده بالاي ۲۰ سال عمر فراهم مي شود.
به گفته رمضان شرقي، اگر بخواهيم براي هر خودروي فرسوده وام ۵ ميليون توماني با كارمزد ۱۶ درصد پرداخت كنيم به اين ترتيب براي خروج ۱۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده بايد ۵۰۰ ميليارد تومان تسهيلات مالي صرف شود.
اين در حاليست كه سايپا ۵۰ ميليارد تومان تاكنون در اين زمينه هزينه كرده است، اما در قبال ارائه گواهي اسقاط ۴۷۰۰ خودرو به گمرك از هيچ تخفيفي برخوردار نشده است.
سال گذشته شرقي گفته بود كه سايپا آمادگي دارد ۱۴ هزار دستگاه خودروي فرسوده را از رده خارج كند و سال ۸۴ نيز باكمك ايران خودرو ۲۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده را از رده خارج خواهد كرد.
اين در حاليست كه علي رغم توقف طرح جايگزيني خودرو هاي فرسوده، چندي پيش معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست در گفتگو با ايسنا تاكيد كرده بود كه اين طرح به هيچ عنوان متوقف نشده است.
به گفته يوسف حجت طرح فقط در سايپا آن هم به دليل مشكلات جزئي متوقف شده اما در ايران خودرو ادامه دارد چنانچه تاكنون ۱۰ هزار و ۳۳ دستگاه خودروي فرسوده از ابتداي سال تاكنون جمع آوري شده است كه خودروسازان با ارائه پلاك خودروي فرسوده ۵/۱ ميليون تومان روي عوارض گمركي تخفيف مي گيرند.
نديمي: خودروسازان انگيزه ندارند
ايرج نديمي مخبر كميسيون اقتصادي مجلس در اين زمينه مي گويد: طرح خروج خودروهاي فرسوده با مشكل مالي روبرو بوده و هست.
وي مي افزايد: در اجراي اين طرح بيش از آنكه منافع و بودجه لازم براي خريدار و فروشنده معين شود تبليغ صورت مي گيرد. در واقع بايد خودروسازان دليلي براي خروج داشته باشند. وقتي واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به كشور هدف گذاري مي شود اين تفكر براي خودروسازان پيش مي آيد كه دولت در صدد است با واردات خودروهاي متنوع آن ها را تهديد كند و بخشي از بازار را در اختيار گيرد، در چنين شرايطي مشخص است كه انگيزه لازم براي تجهيز منابع مالي براي خروج خودروهاي فرسوده وجود نداشته باشد.
وي تاكيد مي كند: مجلس هم اكنون منبعي در اختيار ندارد كه در اين مورد تصميم گيري كند، چرا كه هر طرحي كه بار مالي دولت را افزايش دهد و محل جابه جايي آن مشخص نشود با مخالفت شوراي نگهبان روبرو خواهد شد.
وي مي گويد: تصميمات مجلس عمدتا در محدوده سياست گذاري ها خواهد بود و اين دولت است كه بايد معلوم كند از منابع مختلف مانند مازاد درآمد نفتي براي اهدافي چون خروج خودروهاي فرسوده، افزايش كيفيت توليد، كاهش مصرف، خدمات پس از فروش و از بين رفتن اشتغال در ازاي واردات چه تمهيداتي خواهد انديشيد.
وي با اشاره به اينكه طبق اصل ۷۵ قانون اساسي هر تصميم مالي با مخالفت روبرو مي شود مي افزايد: از مجلس انتظار تصميم مالي داشتن خلاف قانون اساسي است.
نديمي در پاسخ به اين پرسش كه آيا دولت مي تواند در سال جاري ۲۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده را از رده خارج كند، اظهار مي كند: سال گذشته خودروسازان پرداخت هزينه در قبال خروج خودروهاي فرسوده را هزينه اي بابت ايجاد محدوديت براي واردات مي دانستند، اما امسال چنين نگرشي وجود ندارد و آنان با واردات خودروهاي خارجي بايد خود را براي رقابت آماده كنند، در نتيجه مسلما از منابع مالي خود نخواهند كاست.وي مي گويد: امسال حتي به اندازه سال گذشته (۲۰ هزار دستگاه) خودروي فرسوده از رده خارج نخواهد شد، حتي اگر از مازاد درآمد نفتي در شش ماهه دوم سال نيز بيشتر استفاده شود شايد تنها ۵/۱ برابر پارسال خودروي فرسوده از رده خارج گردد.
رحماني: امكان خروج ۲۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده براي امسال وجود ندارد
همچنين رضا رحماني عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در اين زمينه مي گويد: طرح هاي مجلس اغلب بسته به شرايط روز به صورت موقتي تهيه و تنظيم مي شوند.
به گفته وي در ايران مانند ساير نقاط جهان خودروها بايد پس از طي عمر مفيد از رده خارج شوند.
وي با اشاره به وجود ۲ ميليون و ۶۹ هزار دستگاه خودروي فرسوده با عمر بالاي ۲۰ سال در كشور اظهار مي كند: مجلس مصمم است مشكل وجود خودروهاي فرسوده درناوگان حمل و نقل حل شود.وي در پاسخ به اين پرسش كه اغلب سازمان ها، همكاري لازم را براي تحقق اين طرح نمي كنند، اظهار مي كند: كميسيون صنايع و معادن هر گونه شكايتي كه در اين زمينه مطرح شود را پيگيري خواهد كرد.
عضو كميته تحقيق و تفحص صنعت خودرو مصرف سوخت خودروهاي فرسوده را بالا دانسته و مي گويد: استاندارد مصرف سوخت در جهان ۷ ليتر است، حال آنكه اين رقم در ايران با توجه به خودروهاي فرسوده ۱۳ تا ۱۴ ليتر است.
رحماني در پاسخ به اين پرسش كه آيا دولت مي تواند امسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج كند مي افزايد: دولت بودجه كافي در اين زمينه را در اختيار ندارد چرا كه در بسياري از بخش هاي اقتصادي كشور مشكل وجود دارد كه هر بخش بودجه اي براي رفع مشكلات نياز دارد.
اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن هم در اين زمينه اظهار كرده است كه با مبلغ ۳۰ ميليارد توماني كه در بودجه سال جاري براي از رده خارج كردن خودروها مدنظر گرفته شده است، امسال تنها ۲۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج خواهد شد.

مقررات ترخيص كالاهاي غيرهمراه مسافر اعلام شد
گروه اقتصادي: روابط عمومي گمرك ايران نحوه مقررات ترخيص كالاهاي غيرهمراه مسافر (فريت) را اعلام كرد.
برابر اين مقررات، مسافراني كه كالاهايشان را از مبداء خارج كشور توسط موسسات حمل و نقل و يا پست به كشور وارد مي كنند، با ارائه بارنامه مي توانند از معافيت ۸۰ دلاري، همانند كالاهاي همراه مسافر استفاده كنند.
اسباب سفر و اشياء شخصي مسافران كه در موقع حركت از مبداء به عنوان بار غيرهمراه براي حمل به موسسات حمل و نقل تسليم مي شود، به منزله كالاي همراه مسافر تلقي شده و ترخيص آن براي مسافران خارج از كشور با ارائه گذرنامه مسافر انجام خواهد شد.
اين گزارش حاكيست، كالاهاي غيرهمراه مسافر مي بايست يك ماه زودتر و يا حداكثر يك ماه بعد از ورود مسافر وارد كشور شود، در غير اين صورت كالاهاي تجاري محسوب مي شود و مشمول معافيت ۸۰ دلاري كالاهاي همراه مسافر نخواهد شد.
براساس اين گزارش تمام قوانين و مقرراتي كه در خصوص كالاهاي همراه مسافر اعمال مي شود در مورد كالاهاي فريت نيز قابل اجراست. كالاهاي فريت چنانچه بيش از ۸۰ دلار ارزش داشته باشد، مابه التفاوت ارزش آن با پرداخت دو برابر حقوق ورودي قابل ترخيص است.
مسافراني كه قصد دارند هنگام سفر به خارج كالاهاي شخصي و اسباب سفر خود را به صورت كالاي فريت به خارج ارسال كنند، مي توانند با در دست داشتن گذرنامه و بليت، چند روز قبل از پرواز در ساعات اداري با مراجعه به بخش فريت گمركات مسافري نسبت به انجام تشريفات مربوطه اقدام كنند.

مصرف بنزين در تيرماه ۴/۱۱ درصد افزايش يافت
مهر: براساس آمار منتشره ، ميزان مصرف بنزين ايران در تير ماه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۴/۱۱ درصد افزايش يافته است .
متوسط مصرف روزانه فرآورده هاي نفتي در تيرماه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل نشان مي دهد كه ميزان مصرف بنزين در تيرماه سال گذشته ۶۱ ميليون و ۴۰۰ هزار بشكه بوده است كه در مدت مشابه سال جاري اين رقم با ۴/۱۱ درصد رشد به ۶۸ ميليون و ۴۰۰ هزار بشكه رسيده است .
براساس اين گزارش ،در ميان فرآورده هاي نفتي ميزان مصرف نفت سفيد با كاهش مواجه بوده است به گونه اي كه از ۱۰ ميليون و ۸۰۰ هزار ليتر در روز در تيرماه سال ۱۳۸۳ به ۹ ميليون و ۵۰۰ هزار ليتر كاهش يافته است كه بدين صورت ميزان مصرف نفت سفيد در چهارمين ماه سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد كاهش داشته است .

توزيع سيمان با هيچ مشكلي روبرو نيست
گروه اقتصادي: ديروز يكي از اعضاي انجمن انبوه سازان مسكن اعلام كرد كه توزيع سيمان مختل شده و قيمت هر تن آن به صد هزار تومان رسيده است.
براي آگاهي از شرايط جاري بازار توزيع سيمان با رضا سميعي يكي از اعضاي اتحاديه توزيع كنندگان مصالح ساختماني در تهران گفتگو كرده ايم.
***
*به عنوان توزيع كننده سيمان آيا در اين بازار تنشي مشاهده مي كنيد؟
در حال حاضر هيچ مشكلي در روند توزيع سيمان وجود ندارد و تحويل سيمان به متقاضيان با قيمت هاي مصوب ادامه دارد. در انبار توزيع كنندگان سيمان اين كالا در حد بسيار بالا وجود دارد و معلوم نيست كه چه كساني خواهان اعلام قيمت هاي غيرواقعي و القاي اين مسئله هستند كه در بازار بحران وجود دارد.
*قيمت هاي سيمان در بازار در حال حاضر چه ميزان است؟
سيمان تيپ دو و پوزولان تهران هر كيسه در مغازه هاي توزيع كننده در تهران به قيمت ۲ هزار و چهارصد و پنجاه تومان عرضه مي شود.
سيمان فله مشابه نيز به قيمت هر تن چهل و سه هزار و سيصد و پنجاه تومان در محل مصرف تحويل مي شود.
ديگر انواع سيمان مثل سيمان آبيك و غيره نيز به قيمت هاي مصوب در بازار تهران عرضه مي شود و هيچ مشكلي در تامين نياز مصرف كنندگان وجود ندارد.
*در حال حاضر وضع توليد و عرضه در چه شرايطي است؟
عرضه و تقاضا برابر است و هيچ بحراني وجود ندارد و مصرف كنندگان داراي پروانه ساختمان زير هفتصد متر مي توانند به عاملان توزيع مراجعه كنند تا ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت سيمان مورد نياز خود را تحويل گيرند.
پروژه هاي عمراني و دارندگان پروانه هاي ساختماني بالاي هفتصد متر مي توانند به كارخانجات توليد سيمان مراجعه نمايند.
در حال حاضر توليد كارخانجات در حد مطلوبي است و توليدكنندگان به نحو قابل قبولي توليدات خود را عرضه مي نمايند. در عين حال اجراي طرح آزادسازي قيمت سيمان نيز به روان شدن بازار سيمان كمك كرده است.
* در آينده بازار سيمان چه شرايطي خواهد داشت؟
- در حال حاضر تقاضا در بازار به دليل فصل ساخت و ساز بالا است و در فصل هاي سرد سال ميزان تقاضا كمتر خواهد بود و در مجموع تنش قابل توجهي در اين بازار وجود ندارد.

در چهارماهه نخست سال جاري
مجموع درآمدهاي مالياتي كشور افزايش يافت
رئيس  كل  سازمان  امور مالياتي  كشور، اعلام  كرد: مجموع  درآمدهاي  مالياتي كشور اعم  از مستقيم  و غيرمستقيم  در چهار ماهه  اول  امسال  نسبت  به مدت  مشابه سال  قبل ، ۶۹ درصد رشد داشت .
غلامرضا حيدري  كرد زنگنه  ديروز  در گفت وگو با خبرنگاران ، گفت : اين  ميزان  بدون  احتساب  ماليات  بخش  نفت  كه  در سال  جاري  بيش  از پيش  نسبت  به سالهاي  قبل  افزايش  يافته ، معادل  ۴۰ درصد رشد نشان  مي دهد.وي  سپس  گفت : در همين  مدت  افزون  بر ۲۶ تريليون  ريال  ماليات  وصول  شده  كه ۲۲ تريليون  و ۷۱۹ ميليارد ريال  از آن مربوط به  مالياتهاي  مستقيم  و سه تريليون  و ۳۷۵ ميليارد ريال  آن مربوط به  مالياتهاي  غيرمستقيم (كالاو خدمات )است .
معاون  وزير امور اقتصادي  و دارايي  اضافه  كرد: وصولي  مالياتهاي  مستقيم  وغيرمستقيم  در چهار ماهه  اول  امسال  نسبت  به  مدت  مشابه  سال  قبل  به  ترتيب ۷۷ و ۲۸ درصد رشد داشت .وي  با بيان  آنكه  در اين  مدت  در مجموع  ۹۵ درصد ماليات  پيش  بيني  شده  دربودجه  تحقق  يافته ، گفت : با وجودي  كه  تا قبل  ۵۰ درصد ماليات  وصولي  كشور ازاستان  تهران  و ۵۰ درصد بقيه  از ديگر استانها وصول  مي شد، در راستاي  تحقق عدالت  اجتماعي  پيش بيني  شده  در برنامه هاي  توسعه ، مبني  بر دريافت  ماليات بيشتر از مناطق  برخوردار و كمتر از مناطق  غيربرخوردار، هم اكنون  سهم  استان تهران  تا ۶۳ درصد افزايش  يافته  است .
كرد زنگنه ، تأكيد كرد، با وجود بروز مسايلي  نظير توقف  توليد پيكان  توسط وزارت  صنايع  و معادن  كه  سبب  كاهش  ۸۰ تريليون  ريالي  درآمدهاي  مالياتي  كشورشد، اما درآمد كشور از اين  محل  بيش  از ۱۰۰ درصد پيش  بيني  شده  در بودجه خواهد بود.
وي  ادامه  داد: ابلاغ  قانون  تنظيم  بخشي  از مقررات  تسهيل  نوسازي  صنايع كشور مبني  بر امكان  اختصاص  درآمدهاي  مالياتي  براي  نوسازي  واحدها، نيز سبب شد كه  درآمدهاي  مالياتي  سازمان  نسبت  به  مدت  مشابه  سال  قبل  حدود ۳۰ درصديا ۳۱۰ ميليارد ريال ، كاهش  يابد.وي  يادآور شد: وصولي  مالياتهاي  مستقيم  در دوره  مورد بررسي  نسبت  به  مدت مشابه  سالهاي  ،۸۰ ،۸۱ ۸۲ و ۸۳ به  ترتيب  ۸/ ،۱۷ ۳/ ،۵ ۳/ ۱۹ و ۳/ ۲۵ درصدرشد داشته  است .
وي  آمار اوليه  اظهارنامه هاي  دريافتي  توسط سازمان  امور مالياتي  كشور راتا زمان  تعيين  شده  يك  ميليون  و ۹۱۰ هزار مورد ذكر كرد و گفت : اين  ميزان نسبت  به  مدت  مشابه  سال  قبل  هشت  درصد رشد نشان  داد.
كرد زنگنه ، با بيان  آنكه  رشد اظهارنامه هاي  مشاغل  نسبت  به  گذشته  بهتر وكيفي  تر شده  است ، دريافت  وجه  همراه  با اظهارنامه هاي  مشاغل  را از ويژگيهاي آن  نسبت  به  گذشته ، عنوان  كرد.

قيمت طلا و ارز
نوع ----فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۳۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۹۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۷۹۸


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |