پنجشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۵۹ - Jul 28, 2005
دردسر تازه براي مايكروسافت
«ويستا» مي ماند يا مي رود؟
003336.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: روز جمعه گذشته شركت مايكروسافت نام «ويستا» را براي ويندوز جديد خود كه قبلاً لانگهورن ناميده شده بود برگزيد اما حالا پس از گذشتن چند روز از آن نامگذاري مشخص شده كه احتمالاً شركت مايكروسافت با مشكلات حقوقي مواجه خواهد شد.
گفته مي شود كه در حال حاضر چند شركت و محصول به نام ويستا وجود دارد كه از جمله مي توان به چند دستگاه چرخ خياطي، آسانسور و حتي مايع تميز كننده با مارك ويستا اشاره كرد.
با توجه به اينكه مايكروسافت همواره تأكيد زيادي بر حفظ حقوق معنوي محصولات خود داشته پيش بيني مي شود شركت هايي كه قبلاً از مارك ويستا استفاده كرده اند عليه مايكروسافت شكايت بكنند.
يك كارشناس حقوقي در اين رابطه مي گويد: با توجه به اينكه مايكروسافت يك شركت بزرگ و بسيار قدرتمند است مقامات آن تصور مي كنند هر كاري كه اراده كنند مي توانند انجام بدهند. اما از سوي ديگر مايكروسافت مدعي شده پيش از اينكه نام ويستا را براي محصول جديد خود در نظر بگيرد وجود نامي مشابه را در ۱۰۰ كشور مورد بررسي قرار داده بود.
با آن كه هنوز هيچ مؤسسه اي به صورت رسمي عليه مايكروسافت شكايت نكرده اما شركت ويستا كه توليدكننده نرم افزار مي باشد مدعي شده طي چند روز اخير تعداد زيادي از مشتريان با واحد فروش شركت تماس گرفته اند و در مورد اين موضوع شكايت كرده اند.
به همين دليل چند روزي است كه عمليات روزمره اين شركت تنها به دليل شباهت نام با ويستا مختل شده است. اما هنوز اين شركت اعلام نكرده كه آيا اين قضيه را به دادگاه خواهد كشاند يا خير.
بر اساس قانون استفاده از مارك يكسان براي محصولات در صورتي كه باعث گمراهي مصرف كنندگان نشود مشكلي در بر نخواهد داشت. به عنوان مثال اگر نام يك محصول كريستال قبلاً ويستا بوده باشد اين شركت نمي تواند عليه مايكروسافت اقامه دعوي نمايد چون مصرف كننده هيچ گاه سيستم عامل ويستا مايكروسافت را با محصول كريستال اشتباه نخواند گرفت.
با استناد به آمار موجود در آمريكا تا كنون هيچ شركتي نام ويستا را براي سيستم عامل خود در نظر نگرفته است. البته نرم افزارهاي متعددي به اين نام وجود دارد.
اما اين اقدام مايكروسافت براي برخي از شركت ها بسيار خوش يمن بوده است. به عنوان مثال يك شركت نرم افزاري كه ويستا نام دارد نوعي موتور اطلاعات جامع به نام ويستا توليد مي كند كه از قضا اين موتور تنها با ويندوز جديد عمل مي كند. با آن كه اين اتفاق كاملاً تصادفي مي باشد اما تعداد مراجعه كنندگان به سايت اين شركت از جمعه گذشته تا كنون چند برابر شده است.
به عبارتي ديگر اين شركت كوچك به واسطه محصول جديد مايكروسافت صاحب اعتبار شد.
با اين حال برخي از كارشناسان مي گويند تمام شركت هاي كامپيوتري كه محصولي به نام ويستا دارند. مي توانند مايكروسافت را به دادگاه بكشانند.

گرسنگي دادن به غده ها، روش جديد مبارزه با سرطان
گروه دانش- علي اصغر محمدي: جستجو در پي داروهاي مبارزه با سرطان، شامل پژوهش هايي است كه با قدم هاي كوچك پيش مي رود. دانشمندان، دائماً در حال آزمودن راه هاي جديد هستند تا عليه اين بيماري به مبارزه خود ادامه دهند. اينك، پژوهشگران دانشگاه كلن نيز در برداشتن اين چنين گام هاي كوچك سهمي دارند.
نكته اساسي تحقيق در اين موضوع نهفته است كه يك غده سرطاني به انرژي زيادي احتياج دارد. به همين دليل اين گونه غدد، يك شبكه خون رساني جديد را به كار مي گيرند تا مواد غذايي و اكسيژن لازم را براي آنها تأمين كنند. بنابر اين، سالهاست دانشمندان در پي آن هستند كه نه خود غده هاي سرطاني بلكه سيستم تغذيه كننده آنها را نابود كرده و اين معضل را از راه «گرسنگي دادن» از ميان برند. به اين منظور ارتباط سيستم خون رساني به غده سرطاني بايد قطع شود.
در گام نخست، دانشمندان دارويي توليد كرده اند كه ساخته شدن يك شبكه جديد خون رساني را مانع مي شود تا غده سرطاني ديگر رشد نكند. پژوهشگران دانشگاه كلن اينك علاوه بر اين امكان ديگري يافته اند كه با آن مي توانند رگ هاي تغذيه كننده غده سرطاني را مسدود كنند.
شبكه هاي خون رساني به تومورهاي سرطاني با رگ هاي معمولي تفاوت دارند. ساختمان و عملكرد آنها كاملاً به گونه ديگري است و از لحاظ ميكروسكوپي و مولكولي نيز اختلاف هايي را نشان مي دهند. به اين ترتيب مي توان اين دگرگوني ها را براي درمان سرطان به كار گرفت.
به همين دليل، محققان پروژه، پروتئين هاي ويژه اي را تهيه كرده اند كه بخشي از آنها را آنتي بادي ها تشكيل مي دهند. اين بخش از مولكول پروتئيني قادر است در محل خاصي از ساختمان دروني رگ غده سرطاني يعني آنتي  ژن جاي بگيرد. بخش ديگر اين مولكول، از پروتئين  ساخته شده است كه پس از جاي گرفتن در رگ مربوطه، باعث انعقاد خون آن مي شود. به اين ترتيب در شبكه خوني غده سرطاني، يك لخته ايجاد مي شود كه رگ را مسدود مي سازد. بافت جدا مانده غده از سيستم گردش خون، از دريافت مواد غذايي محروم شده و مي ميرد. نخستين آزمون اين ماده، بر روي موش هاي آزمايشگاهي با موفقيت همراه بود.
پژوهشگران بيماري هاي سرطاني اميدوارند اين روش بتواند كامل كننده روش هاي دارو درماني عادي باشد. اغلب داروهاي سرطان مستقيماً بر روي غدد سرطاني اثر مي كنند اما اين كار هميشه ساده نيست. علاوه بر اين، غده هاي سرطاني اغلب دچار موتاسيون يا جهش ژنتيكي شده و در مقابل داروها مقاوم مي شوند. اين در حالي است كه سلول هاي رگ هاي خوني، در قاعده تغييري نمي كنند. به علاوه، آنها توسط داروهاي جديد نبايد كاملاً از ميان بروند بلكه تنها مسدود شدن آنها كافي است.
محققان دانشگاه كلن، همچنين در اين اميدند تا داروهاي جديد به تومورهاي ثانوي كه شبكه خوني آنها از ساختماني مشابه برخوردارند نيز برسند. از اين طريق، حتي امكان از ميان بردن متاستازهايي فراهم مي گردد كه شايد پزشك معالج هنوز آنها را كشف نكرده است.
روش كار به اين صورت است كه اين داروي جديد پروتئيني به درون سياهرگ ها تزريق شده و در شبكه گردش خون بدن پخش مي شود. سپس در ساختمان هاي ديوار سلولي، خود را به آنتي ژن هاي مربوطه متصل مي كند. اما با وجود نتايج مثبت به دست آمده، بايستي آزموده هاي بيشتري در اين زمينه صورت گيرند تا داروي مزبور بتواند در مطالعات باليني به كار گرفته شود.
امكان استفاده از اين داروي جديد براي مقابله با غدد سرطاني بر اين پايه استوار است كه ساختمان هاي ويژه آنتي ژن ها، واقعاً تنها در رگ هاي خوني اين غدد موجود باشند و نه در رگ هاي طبيعي بدن، علاوه بر اين، بايد تذكر داد كه اين ويژگي در همه گونه هاي بيماري سرطان وجود ندارد و دانشمندان در پي يافتن امكانات ديگري براي استفاده از اين داروهاي پروتئيني در ديگر موارد بيماري هاي سرطاني هستند.

خطر انتقال مواد ژنتيكي از گياهان «تراريخته» به گياهان طبيعي
لندن- ايرنا: محققان انگليسي در بررسي هاي خود به شواهدي دست يافته اند كه نشان مي دهد كلم قمري هايي كه ساختار ژنتيكي آنها تغيير داده شده و به طور آزمايشي در برخي مزارع كاشته شده اند، با انتقال گرده هاي خود به انواع وحشي اين گياه در مزارع اطراف محل آزمايش ساختار ژنتيكي آنها را دستخوش تغيير كرده اند.
به اين ترتيب اين نگراني در ميان محققان پيدا شده است كه آن دسته از گياهان تراريخته كه به طور آزمايشي به گونه اي توليد شده اند كه در برابر علف كشها مقاوم باشند، با انتقال ساختار ژنتيكي خود به گياهان وحشي و علفهاي هرز موجب مقاومت اين گياهان در برابر سموم گياهي مي شوند.
تحقيق اخير كه با هزينه دولت انگليس و در مركز زيست-محيط شناسي و آب شناسي دورست در انگلستان انجام شده حكايت از آن دارد كه احتمالا كلم قمري تراريخته اطلاعات ژنتيكي خود را به گياه موسوم به خردل بياباني كه از گونه هاي وحشي كلم قمري است انتقال داده باشد و به اين ترتيب يك گونه پيوندي بوجود آمده باشد كه در برابر علف كشها مقاوم است.
به گفته «لز فربنك» از مركز دورست «Dorset» گياهان مقاوم در برابر علف كش ها براي آن دسته از كشاورزاني كه مي خواهند مزارع خود را از شر علفهاي هرز خلاص كنند مشكل خواهد بود.
اما در سطح محيط زيست به طور كلي به نظر نمي رسد اين گياهان پيوندي، مشكل خاصي ايجاد كنند. اما شماري از متخصصان زيست بوم شناس با اين ديدگاه موافق نيستند و معتقدند توليد گياهان پيوندي اين خطر را به دنبال دارد كه اين نوع گياهان مقاوم در برابر سموم نباتي در محيط تكثير شوند.
به نوشته هفته نامه علمي «نيچر» محققان انگليسي در يك بررسي سه ساله به مطالعه در علفها و علف گونه هايي پرداختند كه در۲۸ مزرعه تحت آزمايش رشد كرده بودند.
در نيمي از اين مزارع كلم قمري هاي تراريخته كاشته شده بود و در نيمي ديگر كلم قمري هاي عادي. در اين بررسي دو گياه شناسايي شدند كه هم خاصيت كلم قمري را واجد بودند و هم خاصيت خردل بياباني را.
از اين دو گياه اولي كه در مزرعه گياهان تراريخته رشد كرده بود گياهي بارور بود كه قادر به توليد مثل بود. اما گياه دوم كه در مزرعه كلم قمري هاي عادي رشد كرده بود هرچند خاصيت پيوندي و دوگانه (مابين كلم قمري و خردل بياباني) پيدا كرده بود، اما قادر به توليدمثل و توليد گرده نبود.
در اين ميان برخي از محققان معتقدند ممكن است نتايج بررسي ها و اين نكته كه يك گياه پيوندي با خاصيت تكثير در اين مزارع توليد شده، دقيق نباشد و آنچه كه به عنوان انتقال اطلاعات ژنتيكي به يك گياه وحشي تلقي شده، در عمل چيزي نباشد جز محصول آلوده شدن دستگاههاي اندازه گيري به اطلاعاتي كه از گياهان تراريخته اخذ شده است.
به گفته «برايان جانسن» كه زيست بوم شناس با تخصص ژنتيك است، اين نكته روشن نيست كه گياهان پيوندي كه از اين طريق به وجود آمده اند بتوانند به بقاي خود در محيط زيست ادامه دهند.

خدمات اينترنتي نوين بر روي گوشي تلفن همراه
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: يكي از بزرگترين شركت هاي سازنده تلفن همراه در بازارهاي آمريكا و اروپا در حال ارائه امكان جديدي در گوشي هاي تلفن همراه خود است. اين سرويس جديد به كاربران اجازه مي دهد تا به سايت ياهو دسترسي داشته باشند و از خدمات اين سايت استفاده كنند.
همچنين اين شركت در حال فراهم آوردن امكان جديد ديگري بر روي گوشي هاي همراه به عنوان راديوي اينترنتي (iradio) است.كاربران از طريق دستگاه هاي تلفن همراه اين شركت كه محصولات خود را بر پايه سيستم عامل لينوكس عرضه مي كند به سايت ياهو و ديگر امكانات اينترنتي از جمله راديوي اينترنتي دسترسي خواهند داشت. راديوي اينترنتي دستگاه جديدي است كه توانايي پخش كانال هاي راديويي اينترنتي و همچنين مجموعه  موسيقي هاي شخصي را دارد. اين شركت قصد دارد كه اين امكانات جديد را در اواخر سال جاري ميلادي عرضه كند.
به گفته مقامات سايت ياهو همكاري با شركت مذكور موجب گسترش شبكه كاربران اين سايت در وراي رايانه هاي روميزي و در سطح سيستم هاي بي سيم مي شود.

كاهش مشتريان شركت هاي مسافرتي اينترنتي
موج: يك گروه تحقيقاتي اينترنتي پس از نظرخواهي هاي خود از كاربران اينترنتي اعلام كردند، ميزان اعتماد مشتريان به سايت هاي اينترنتي ويژه سير و سفر و سايتهاي خدمات رساني مسافرتي با كاهش همراه بوده است.
ميزان گرايش كاربران به سايت هاي ارائه دهنده خدمات مسافرتي در سال جاري با كاهش همراه بوده است و نيز نارضايتي كاربران از اين شركت ها را به همراه داشته است.
در فصل دوم اقتصادي تحقيقات صورت گرفته بين ۴۱ سايت مسافرتي اينترنتي نشان مي دهد ۳۸ درصد از آنها توانايي جلب اعتماد مشتريان خود را ندارند و اين در حالي است كه اين ميزان در فصل اول سال جاري ۲۶ درصد بوده است.

مدارگرد مريخ به فضا مي رود
گروه دانش: مدارگرد مريخ در ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) براي اكتشافات بيشتر بر روي سطح مريخ به سمت اين سياره پرتاب خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي يونيورس تودي ماموريت بعدي كه ناسا قصد دارد در مورد اكتشاف سياره مريخ انجام دهد فرستادن يك مدارگرد به اين سياره است.
اين مدارگرد به همراه فضاپيمايي در تاريخ ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) به فضا فرستاده خواهد شد و براي رسيدن به هدف خود ۷ ماه در سفر خواهد بود.
اين مدارگرد، شش وسيله مختلف را براي بررسي و مطالعه جو، سطح و سطح زيرين مريخ با خود مي برد و جزييات بيشتري را مورد بررسي قرار مي دهد كه تكميل كننده يافته هاي قبلي خواهد بود و برخي از اين دستگاه هايي كه اين مدارگرد به همراه خود خواهد برد به بررسي آب بر روي مريخ خواهند پرداخت.
مقامات ناسا اعلام كرده اند كه آخرين آزمايش براي آماده كردن اين فضاپيما در حال انجام است و اگر با موفقيت اين آزمايش انجام شود در ۱۰ آگوست اين مدارگرد از مركز فضايي كندي به فضا خواهد رفت و در ماه مارس ۲۰۰۶ به مدار سياره مريخ خواهد رسيد.

مسابقه  ساخت  دستكش  براي  فضانوردان
سازمان  فضايي  آمريكا ناسا جايزه اي  دويست  و پنجاه  هزار دلاري  را براي  ساخت  بهترين  دستكش  براي  فضانوردان  تعيين  كرده  است .به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  يونيورس  تودي، ناسا تاكيد كرده  است  دستكشي كه  براي  فضانوردان  ساخته  مي شود بايد محكم تر، راحت  تر و انعطاف  پذيرتر از دستكشهايي  باشد كه  هم  اكنون  فضانوردان  استفاده  مي  كنند.سازمان  ناسا تاريخ  مسابقه  دستكشهاي  فضايي  را نوامبر سال  دوهزاروشش  اعلام  كرده  است .هر كدام  از شركت  كنندگان  در اين  مسابقه  بايد يك  جفت  دستكش  ساخت  خود را در سه  مرحله  به  آزمايش  بگذارند.

دريافت  امواج  راديويي  عجيب  از سياره  زحل
اخترشناسان  اعلام  كردند فضاپيماي  كاسيني  از قطب هاي  زحل  امواج  راديويي  عجيبي  را دريافت  كرده  است .به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  يونيورس  تودي ، دانشمندان  مي  گويند امواج  راديويي  قطبهاي  شمال  و جنوب  زحل  كه  تابشهاي  كيلومتريك  نام  گرفته  است ، احتمالا به  همراه  پديده شفقهاي  قطبي  در اين  سياره  منتشر مي شود.قدرت  فراوان  دستگاههاي  نصب  شده  بر روي  فضاپيماي  كاسيني  اين  امكان  را فراهم  كرده  است  تا دقت  امواج  راديويي  دريافت  شده  به  حدي  زياد باشد كه  دانشمندان  بتوانند آن  را به  امواج  صوتي  تبديل  كنند و مورد مطالعه  قرار دهند.

كاربران اينترنتي خسارت دريافت مي كنند
گروه انفورماتيك: كاربران اينترنتي در صورت قطع ارتباط با شبكه و يا دريافت خدمات با كيفيت پايين، خسارت دريافت مي كنند.
به گزارش خبرنگار همشهري، مدير عامل شركت ارتباطات داده ها، ديروز در نشست  خبري بررسي وضعيت شبكه ملي ديتا و افتتاح پروژه ICT روستايي با بيان مطلب فوق، اظهار داشت: اين شركت به عنوان يك دستگاه دولتي در جهت ارتقاي ارائه خدمات و كيفيت ارتباطات ديتا و اينترنت و همچنين تشويق ارائه دهندگان سرويس اينترنت در ارائه خدمات با كيفيت بالا و نيز جبران خسارات وارده به وقت و هزينه مشتركان و كاربران اينترنتي در كشور، طرح پرداخت خسارت به كاربران را از ابتداي ماه جاري اجرايي كرده و آن را به اطلاع شركت هاي ICP و ISP نيز رسانده است.مهندس رضا رشيدي افزود: اجراي اين طرح شروع شده كه تاكنون به موردي برخورد نكرده ايم و اجراي آن براي آحاد جامعه و كاربران خانگي كه مستقيماً خدمات را از ما دريافت نمي كنند، منوط به قانونمند شدن اين طرح و ابلاغ آن از سوي سازمان تنظيم مقررات است تا كاربران از آن بهره مند شوند. وي در توضيح اين طرح تصريح كرد: در پايلوت اين طرح پيش بيني شده است، كه در صورت قطع ارتباط كاربر با شبكه به مدت ۳۰ الي ۶۰ دقيقه، نيمي از مدت زمان قطع ارتباط از شارژ ماهانه وي كسر شود كه افزايش اين ميزان تا بيش از ۱۵ روز شامل كسر كل شارژ ماهانه مشترك مي شود.مدير عامل شركت ارتباطات داده ها با اشاره به اين كه با افزايش ظرفيت شبكه ظرف يك ماه آينده ميزان پهناي باند ارتباطات ديتا به ۳۲۰۰ مگابيت بر ثانيه بر روي فيبر نوري در ارسال و دريافت ديتا مي رسد، افزود: بيشترين انتقال ديتا در تبادلات دريافتي است و ارسال ديتا در كشور ما به دليل كمبود محتوا كمتر است.رشيدي ورود NGN را دگرگوني در شبكه مخابراتي و ارتباطاتي كشور دانست و بيان داشت: اين انقلاب در دنيا بخش مخابرات را به ارتباطات مختلف بر روي يك خط ارتباطي مجهز ساخته كه در صورت تحقق در كشور صوت، تصوير، ديتا قابل انتقال بر روي خط ارتباطي كاربران خواهد بود.رشيدي در توصيف شبكه ملي ديتا كشور در آينده بيان داشت: با توسعه اين شبكه ايران به دليل موقعيت خوب جغرافيايي در منطقه به هاب منطقه خاورميانه تبديل خواهد شد.وي افزود: براي پشتيباني و به عنوان سرويس Back up شبكه ديتا حدود ،۴۰۰ ۵۰۰ مگابيت بر ثانيه پهناي باند نيز به صورت ماهواره اي تأمين خواهد شد.وي همچنين به ايجاد يك بستر IP جهت انتقال سرويس SMS در سطح بين شهري و بين المللي در تعامل با شركت ارتباطات سيار و پروژه خدمات Billing تلفن ثابت اشاره كرد و اظهار داشت: هدف از اجراي اين پروژه استفاده از قابليت هاي Billing مركز NOG براي ارائه خدمات صورت حساب به شركت هاي مخابرات استان ها و ارائه دهندگان سرويس اينترنتي و شركت هاي PAP است.

نگراني ناسا از صدمات احتمالي وارده به شاتل
003333.jpg
گروه دانش: در پي پرتاب شاتل ديسكاوري كه دو سال و نيم پس از حادثه انهدام كلمبيا صورت مي گيرد، ناسا اكنون سرگرم بررسي اين فضاپيما براي يافتن هرگونه صدمه احتمالي به بدنه آن در جريان پرتاب است.
آژانس فضايي آمريكا مي گويد در حال بررسي احتمال برخورد دو مورد اشياي سرگردان به بدنه شاتل است كه حين پرتاب از راكت ها يا مخزن سوخت آن جدا شدند.
به نظر مي رسد ناسا هنوز نمي داند كه مشكل تا چه حد جدي است.
مهندسان در فرآيندي كه چند روز طول خواهد كشيد تمام فضاپيما را بررسي خواهند كرد تا مطمئن شوند سپرهاي ضدحرارت آن آسيب نديده است.
پرتاب
ديسكاوري در ساعت ۳۹:۱۰ به وقت محلي از مركز فضايي كندي در فلوريدا راهي مدار زمين شد.
اين فضاپيما در ميان غريو شادي تماشاگران و اعضاي خانواده هاي خدمه، غريد و در حالي كه دود غليظي از خود به جا مي گذاشت آسمان آبي فلوريدا را شكافت و به فضا رفت.
خدمه فضاپيما در جريان ماموريت ۱۲ روزه خود به ايستگاه بين المللي فضايي ضمن رساندن تداركات به ايستگاه، تدابير تازه ايمني كه پس از حادثه كلمبيا در سال ۲۰۰۳ در اين فضاپيما تعبيه شده است را امتحان خواهند كرد.
مايك لينباخ، مدير پرتاب ناسا پيش از پرواز خطاب به آيلين كالينز و خدمه او گفت: «به نمايندگي از سوي ميليون ها نفري كه عميقاً به كار ما اعتقاد دارند، بخت يارتان و كمي هم آن بالا تفريح كنيد.»اين دومين تلاش ناسا براي پرتاب شاتل در محدوده زماني پرتاب فعلي از ۱۳ تا ۳۰ ژوئيه بود.
تلاش قبلي براي پرتاب در روز ۱۳ ژوئيه به دليل بروز ايراد فني در يكي از حسگرهاي مخزن سوخت خارجي شاتل لغو شده بود. با اين حال اين مشكل اين بار در جريان شمارش معكوس بروز نكرد.
تقويت كننده (solidbooster) و مخزن سوخت خارجي بدون حادثه جدا شدند و ديسكاوري پس از هشت دقيقه و نيم موتورهايش را خاموش كرد تا وارد مدار اوليه شود.
طي دو روز آينده موتور شاتل چند بار آتش خواهد كرد تا ارتفاع فضاپيما را به تدريج افزايش دهد.مايكل گريفين، رئيس ناسا گفت: «از آنچه امروز شاهد بوديد يادداشت برداريد. از قدرت و شكوه پرتاب البته؛ اما همچنين از قابليت، عملكرد حرفه اي، جسارت مطلق، شهامت و روحيه اين تيم كه اين برنامه را از احساس عجز عميق دو سال و نيم قبل بيرون كشيد و آن را به پرواز درآورد.»
ناسا مي گويد از فاجعه كلمبيا كه به قيمت جان هفت فضانورد تمام شد، درس هاي ايمني لازم را گرفته است.كلمبيا هنگام بازگشت به جو زمين متلاشي شد.
گازهاي بي نهايت داغ به حفره اي كه هنگام پرتاب در اثر برخورد يك تكه عايق (كه از مخزن سوخت جدا شده بود) ايجاد شده بود نفوذ كرد و باعث تكه تكه شدن فضاپيما شد.
ناسا تعداد زيادي دوربين را در زمين و همچنين ايستگاه فضايي و روي بدنه شاتل كار گذاشته است تا هرگونه جزئيات صعود ديسكاوري به مدار را از نزديك زير نظر داشته باشد.
ديسكاوري مصالح ساختماني ايستگاه فضايي و تداركات را به آن منتقل مي كند.
به علاوه خدمه فضاپيما وسايل تازه ايمني مانند يك مجموعه ابزارهاي تازه براي تعمير آزمايشي سپر ضدحرارتي و يك بازوي خودكار ۱۵ متري كه شاتل را براي يافتن آسيب هاي احتمالي معاينه خواهد كرد محك خواهند زد.
ديسكاوري قرار است صبح روز هفتم اوت در مركز فضايي كندي به زمين بنشيند.

تغيير سريع  ژنتيكي  ويروس  آنفلوآنزا
گروه دانش :پژوهشگران  دريافتند ويروس  آنفلوآنزا قادر است  با تغيير و جابجايي  سريع  بسياري  از ژنها خود را در برابر داروها و شرايط  تازه  مقاوم  كند.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  بي بي سي  پيش  از اين  دانشمندان  تصور مي كردند تغيير ژنها در ويروس  آنفلوآنزا فصل  به  فصل  صورت  مي گيرد اما بررسي هاي  جديد در آمريكا درباره  گروهي  از ويروس هاي  آنفلوآنزا موسوم  به  اي  نشان  داد اين  ويروس  مي تواند در آن  واحد و به  سرعت  چندين  ژن  را تغيير دهد يا تعويض  كند و تغييرات  عمده اي  را در ساختار خود پديد آورد. اين  ويژگي  باعث  مي  شود تا درمان  بيماري  آنفلوآنزا سخت تر شود.
از اين  رو دانشمندان  پيش بيني  مي كنند با وقوع  جهش  در ويروس  آنفلوآنزاي  مرغي  اين  ويروس  به  گونه هايي  تبديل  شود كه  قابليت  توليد بيماري  در انسان  را داشته  باشد و به  سرعت  بين  انسانها منتشر شود.
در نتيجه  دانشمندان  بايد براي  مقابله  با انتشار اين  بيماري  هر سال  داروي  جديدي  را بسازند كه  بر شايع ترين  نوع آنفلوآنزا موثر باشد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |