سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۳ - Aug 2, 2005
حضرت رسول اكرم (ص): انسان نماز مي گزارد، در حالي كه شش يك بلكه ده يك آن را هم براي او نمي نويسند؛ براي انسان از نماز همان مقدار را كه از روي توجه و تعقل خوانده باشد مي نويسند.
بحارالانوار ۸۴/۲۴۹
امروز با حافظ
سر مرا به جز اين در حواله گاهي نيست
جز آستان تو ام در جهان پناهي نيست
كه تيغ ما به جز از ناله اي و آهي نيست
عدو چو تيغ كشد من سپر بيندازم
برگزيدگان چهارمين دوسالانه
مجسمه سازي تهران معرفي شدند
برگزيدگان  چهارمين  دوسالانه  مجسمه سازي  تهران  با برپايي  مراسمي در موزه هنرهاي  معاصر تهران  معرفي  شدند.
به  گزارش  روابط عمومي فرهنگستان  هنر، در اين  مراسم  جايزه ويژه  استاد صنعتي  به  عليرضا سميع  آذر رئيس  مركز هنرهاي  تجسمي وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامي اهدا شد.
جوايز اول  تا سوم  فرهنگستان  هنر به  ترتيب  به  ستاره  بريراني ، نغمه فكورزاده  و زين العابدين  بنايي  تعلق گرفت.
جوايز هيات  داوران  در بخش  خيال  ايراني  - افق  جهاني  به  مجموعه  آثاربهروز دارش ، رضا لواساني  و عبدالناصر گيور اهدا شد و با اعطاي تنديس  از علي  اصغر گلناري  تقدير شد.
در بخش  آزاد نيز بيژن  نعمتي  شريف ، علي  محبوبي  صوفياني  و محمدحسين عماد و در بخش  زير ۳۵ سال  نيز الهام  پوريامهر و محمد مردي  برترشناخته  شدند.
سازمان  زيباسازي  شهر تهران  سهند حساميان ، داريوش  سعيدي  وحميد رضاحكيمي را به  عنوان  برگزيدگان  خود معرفي  كرد و همچنين  از كامبيز وكامران  اسماعيلي  شريف  تقدير كرد.
نسترن  شهبازي  و پويا خزائلي  پارسا، رضا لواساني  وعباس  اكبري  به عنوان  برندگان  جايزه  كمال الدين  بهزاد از سوي  دانشگاه  الزهرا معرفي شدند و همچنين  بهروز دارش  با دريافت  جايزه  ويژه از سوي  اين  دانشگاه مورد تقدير قرار گرفت .
منتقدان  نشريه  تنديس  نيز به  محمد حسين  عماد، كريم  نصر وابوالفضل شاهي  جوايزي  اهدا كردند.

پاسخ به پرسش پزشكي
۳ پاسخ: ضربه سر، فشار خون و تشخيص سرطان
دكتر روزنفلد به سه سئوال پزشكي پاسخ داده كه خلاصه پاسخ هاي او از اين قرار است:
- ضربه وارد به سر و يا خونريزي مغزي، هر قدر هم كه ناچيز باشد، اگر در قسمت يادگيري مغز صورت گرفته باشد ممكن است حافظه كوتاه مدت (يادگيري اخير) را تضعيف كند.
- فشار خون در قوزك پا و نيز بازوي هر ديابتي (مبتلا به بيمار قند) بالاي ۵۰ سالگي را پس از مراجعه به دكتر بايد به دست  آورد و با هم سنجيد. اگر دو فشار تفاوت داشته باشد و فشار قوزك پا كمتر باشد نشانه تنگ شدن سرخرگ پا است كه اگر بدون درمان رها شود به احتمال زياد به انسداد و قطع عضو منجر مي شود.
- امروزه با آزمايش خون مي شود به وجود چند نوع سرطان در بدن پي برد و تشخيص كامل آن نياز به معاينات و آزمايش هاي بيشتري دارد.

بهارستان
پرسيد: يا رسول الله، در توبه چه باشد؟
پيغامبر(ص) گفت كه: «توبه را دري باشد كه درازنا و پهناي آن صدساله راه باشد، و آن همچنان باز نهاده باشد تا علامت رستاخيز پيدا آيد» .
تفسير طبري

تازه هاي دنياي رسانه ها
۷۸ ساله شدن ارتش آزاديبخش چين
و نگاهي به گزارش ها و تفسيرها
ديروز (اول اوت) زادروز ارتش آزاديبخش چين بود كه بزرگترين نيروي مسلح جهان به شمار مي رود و در اين روز در سال ۱۹۲۷ به عنوان بازوي نظامي حزب كمونيست به وجود آمده است. شصت سال پيش در اين روز، اين ارتش (بدون دولت) نيروهاي متجاوز ژاپن را، كه ارتش دولت مركزي در طول ۱۲ سال نتوانسته بود متوقف سازد، شكست داد و وادار به تسليم كرد. به اين مناسبت، رسانه هاي كشورهايي كه از قدرت گرفتن چين نگران شده اند، فيچر و تفسيرهاي متعدد در باره ارتش چين منتشر ساخته و عموماً عكسي از يك صحنه ديدار و گفتگوي خودماني «هو» رهبر چين با تني چند از سالخوردگان يك روستا واقع در ايالت «شانخي» را ضميمه مطالب خود كرده بودند. «هو» ديروز به مناسبت سالروز ارتش آزاديبخش چين به شانخي رفته بود تا نظاميان قديمي و بازماندگان راهپيمايي طولاني را ملاقات و از احوالشان جويا شود. رهبر چين از اين فرصت استفاده كرده و در چند روستا، بدون تشريفات در يك رشته گپ زدن خودماني با روستايي ها از مشكلاتشان پرسيده بود و راه حل هايي را كه مطرح كرده بودند يادداشت كرده بود و از آنان خواسته بود كه درباره مشكلات آتي نيز مستقيماً با او مكاتبه كنند. «هو» در يك سخنراني به مناسبت ۷۸ ساله شدن ارتش آزاديبخش و شصتمين سال شكست ژاپني ها از اين ارتش (در آن زمان غير دولتي) گفت كه ارتش چين روحيه انقلابي خود را همچنان حفظ كرده است. روحيه انقلابي يعني انگيزه براي پيشرفت و پيروزي. وي افزود: ما با همان روحيه اي كه ژاپني ها را شكست داديم، داريم پيش مي رويم كه روحيه ملي مان شده است و اين روحيه نيرويي شده است كه ملت ما را به سوي پيشرفت و ترقي مي راند. بنابراين ما نبايد اجازه دهيم كه اين روحيه (روحيه زمان انقلاب) تضعيف شود.مفسران روزنامه هاي غرب نوشته اند كه بودجه نظامي چين خيلي بيشتر از آن است كه اعلام مي شود. چين ارتش خود را براي جهان قرن ۲۱ تجهيز مي كند و دنبال جنگ افزارهايي كه به سرعت كهنه مي شوند نمي رود. چين در اين زمينه از تجربه شوروي (سابق) درس گرفته است. اين كشور بزرگترين خريدار جنگ افزار ساخت روسيه است و با روسيه به توافق كامل دست يافته و دو كشور به دوران اتحاد دهه ۱۹۵۰ بازگشته اند. چين همچنين همه تلاش خود را به كار مي برد تا كدورت و نقار گذشته با هند به فراموشي كامل سپرده شود و به اتفاق روسيه، مانع گسترش نفوذ آمريكا در مناطق آسياي مركزي و قفقاز شوند. به نظر اين مفسران، دادن مهلت شش ماهه از جانب ازبكستان به آمريكا كه پايگاه خود را در «خان آباد» كه به بهانه مبارزه با تروريسم در افغانستان داير كرده است برچيند نيز به اتكاء حمايت چين بوده است. اين مفسران اظهارات تند اخير «ايوانف» وزير دفاع روسيه نسبت به خراب تر شدن اوضاع افغانستان پس از مداخله نظامي آمريكا را نوعي اخطار تلقي كرده اند كه نتيجه سرد شدن مناسبات مسكو با واشنگتن و نيز تقويت هماهنگي هاي روسيه و چين بوده است كه روي هم قدرتي وسيع به وجود مي آورند.مفسران غربي ديروز (دوم اوت) در مقالات خود درباره درگذشت ملك فهد ۸۴ ساله كه دوستي و همكاري هاي دولت سعودي با آمريكا را گسترش داد پيش بيني كرده اند كه در دوران ملك عبدالله ۸۱ ساله (پادشاه تازه) كه نظر به ايجاد تعادل در روابط خارجي و دوستي با همه قدرت ها دارد، به احتمال زياد چين بيش از پيش در منطقه خاورميانه فعال خواهد شد. در حال حاضر دوست پا برجاي چين در خاورميانه ايران است كه در عين حال با هند و روسيه هم مناسبات حسنه دارد.
نويسنده اي كه بلندگوي قربانيان تبعيض و انحصار بود
رسانه هاي جهان هشتاد و دومين زادروز «جيمز بالدوين» نويسنده سياهپوست آمريكايي را گرامي داشته اند. بالدوين دوم اوت ۱۹۲۳ به دنيا آمد و اول دسامبر ۱۹۸۷ در فرانسه از سرطان معده فوت شد. او يك داستان نويس ماهر و با احساس و يك مقاله نگار و منتقد بزرگ بود كه در طول عمر نويسندگي خود درباره تبعيض به خاطر رنگ پوست و جدايي انسان ها از هم به دليل مقدار پولشان نوشت و بلندگوي ناله هاي قربانيان تبعيض و انحصار به شمار مي رفت. داستان ها، مقاله ها و فيلمنامه هاي او كمك بزرگي به جنبش حقوق مدني سياهان آمريكا كرد تا قانون مربوط تصويب شد. بالدوين كه از مشاهده تبعيض در زادگاه خود خسته شده بود كشور فرانسه را براي ادامه زندگي انتخاب كرد و تا پايان عمر همانجا ماند. بالدوين بعداً مقالات منتشره خود در روزنامه ها را در مجموعه اي تحت عنوان «يادداشت هاي يك فرزند وطن» منتشر ساخت كه مورد استقبال و توجه قرار گرفت. «كسي نام مرا نمي داند» و «دفعه بعد، آتش مي زنم» از داستان هاي عميق و پر معناي او هستند. نمايشنامه «قتل يك جوان سياه» كه به صورت فيلمي سياسي اجتماعي در آمده است بهترين درام بالدوين به شمار مي رود.

دومين همايش «ادبيات معاصر زنان لرستان» برگزار شد
به همت مركز آفرينش  هاي ادبي حوزه هنري استان لرستان، به مناسبت ميلاد باسعادت بانوي آب و آينه زهرا مرضيه (س) و هفته گراميداشت مقام زن دومين همايش ادبيات معاصر زنان لرستان در خرم آباد برگزار شد.در اين مراسم، به ۲۵ نفر از بانوان جوان شاعر هدايايي به رسم يادبود اهدا شد و از پنج نفر از نويسندگان زن صاحب آثار مكتوب در حوزه ادبيات زنان لرستان تقدير ويژه به عمل آمد.

قيمت بليت سينما شناور مي شود
ايرنا: سخنگوي  اتحاديه  تهيه كنندگان  و عضو شوراي  صنفي  نمايش  فيلم ، گفت : با اجراي  طرح  مكانيزه  سالن هاي  نمايش  فيلم ، بليت هاي  سينما با قيمت هاي  شناور در اختيار مخاطبان  قرار مي گيرد.«سيد غلامرضا موسوي » روز دوشنبه  در گفت  و گو با خبرنگاران ، افزود: با اجراي  اين  طرح ، بهاي  بليت  سينماها در نوبت هاي  مختلف ، متفاوت  خواهد بود.عضو شوراي  صنفي  نمايش  فيلم  بر لزوم  شكل گيري  جريان هاي  تخصصي  در حوزه  پخش  فيلم  و پرورش  نيروهاي  انساني  متخصص  در اين  حوزه  تأكيد كرد و افزود: توزيع  نامناسب  جغرافيايي  سالن هاي  نمايش  از عوامل  منفي  و تاثيرگذار بر چرخه  اقتصادي  سينما است  و برخي  از مخاطبان  در تهران  براي  رسيدن  به  سالن هاي  سينما بايد هزينه  و وقت  زيادي  صرف  كنند.
موسوي  به  عدم  تناسب  تعداد سالن هاي  نمايش  فيلم  با تعداد مخاطبان  كشور اشاره  كرد و ادامه  داد: ايران  به  بيش  از دو هزار سالن  سينما نياز دارد كه  در زمان  حاضر فقط ۳۰۰ سالن  نمايش  فيلم  داريم  كه  برخي  از آن ها كاربري  سينمايي  و نمايشي  خود را از دست  داده اند.وي  يادآور شد: چهار گروه  سينمايي  اصلي  به  همراه  گروه هاي  سينمايي  كودك  و نوجوان  و مخاطب  خاص  فعال  هستند و قراردادهاي  سينماهاي  زير گروه  بصورت  آزاد بسته  مي شود.نماينده  اتحاديه  تهيه كنندگان  در شوراي  صنفي  نمايش  فيلم  تصريح  كرد: براي  بقا و حمايت  از سينماي  كشور بايد تلاش  كنيم  اين  صنعت  در بخش  اقتصادي  به استقلال  برسد.موسوي  كاهش  تصدي گري  دولت  در بخش  نمايش  فيلم  و شكل گيري  چرخه  آزاد اكران  را از دستاوردهاي  سينماي  كشور عنوان  كرد.

نخستين نشريه زيبايي شناسي دين منتشر شد
نخستين  شماره  نشريه زيبايي  شناسي  دين  با مديريت  مركز مطالعات  وتحقيقات  هنري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي منتشر شد. به  گزارش  ستاد خبري  همايش  زيبايي  شناسي  دين، اين  نشريه  كه  به  مناسبت برگزاري  همايش  جهاني  زيبايي  شناسي  دين  منتشر مي شود، شامل  مطالبي  از انديشمندان، گفت  و گو با صاحب  نظران  و نيز رويدادهاي  گوناگون  همايش زيبايي  شناسي  دين  است.
 سوي  محبوب  نوشته  محمدرضا لاهوتي، زيبايي  شناسي  در فلسفه  اسلامي به قلم  دبورابلك  ترجمه  داريوش  قنبري، هنر ديني  چيست  نوشته  دكتر همايون همتي ، دين  و زيبايي  شناسي  از نيكلاس  والتر استرف  ترجمه  مشيت  علايي ، ادبيات  اسلامي و علم  زيبايي  شناسي  نوشته  دكتر نجيب  الكيلاني ، صحيفه آسماني، نماد همايش  زيبايي  شناسي  دين، برخي  عناوين  مقالات  اين  نشريه است.  همچنين  زيبايي  يكي  از اركان  دين  است ، گفت  و گو با دكتر غلامرضااعواني  و فراخوان  همايش  از ديگر مطالبي  است  كه  در نخستين  شماره  اين نشريه  به  چاپ  رسيده  است.در سرآغاز نشريه  به  نقل  از مقام  معظم  رهبري  در تعريف  هنر ديني  آمده است  هنر ديني  آن است  كه  بتواند معارفي  را كه  همه  اديان  وبيش  ازهمه، دين  مبين  اسلام  به  نشر آن درميان  انسانها همت  گماشته اند وجان هاي  پاكي كه  در راه  نشر اين  حقايق  نثار شده  است ، نشر بدهد، جاودانه كند و در ذهن  ها ماندگار سازد.گفتني  است  همايش  جهاني  زيبايي  شناسي  دين  به  همت  مركز مطالعات  وتحقيقات  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي با حضور انديشمندان  و صاحب  نظران داخلي  و خارجي  پنجم  و ششم  دي  امسال  در تهران  برگزار مي شود.

۱۲ فيلم جديد در شبكه ويديويي
شوراي  صدور پروانه  نمايش  برنامه هاي  ويديويي ، مجوز ورود ۱۲ عنوان  فيلم ايراني  و خارجي  به  شبكه  نمايش  خانگي  را صادر كرد.
روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  گزارش  داد: آثار جديد در قالب  فيلم  بلند سينمايي  از كشورهاي  ايران ، آمريكا، چين  وهند وارد شبكه  نمايش  خانگي  شده  است .
فيلم هاي  ايراني  «دختري  در قفس » ، «نگين»  ، «باج  خور» به  همراه  آثار خارجي  «بچه هاي  محله  اسكس » ، «آنتي  بادي » ، «شكست  ناپذير» و «حق  السكوت»   ازفيلم هاي  جديد شبكه  ويديويي  به  شمار مي روند.«مرد نامرئي » ، «حكايت  يك  سلحشور» ، «تولدي  ديگر» ، «خدمتكار منهتن » و «واقعيت  موهوم » عناوين  ديگر آثار هستند.فيلم هاي  ايراني  نگين ، دختري  در قفس  و باج  خور در قالب  لوح  فشرده  (دي وي  دي  ) در شبكه  نمايش  خانگي  عرضه  مي شود.

برنامه سينماها تا عيد فطر اعلام شد
خبرگزاري فارس: شوراي صنفي نمايش برنامه نمايش سالن هاي سينمايي تا عيد سعيد فطر را اعلام كرد.
همايون اسعديان سخنگوي شوراي صنفي نمايش برنامه هاي نمايش سالن هاي سينمايي كه تا عيد فطر قرارداد فيلم هاي آنان مشخص شده را اعلام كرد.
وي گفت: بر اساس اين قراردادها فيلم «به من نگاه كن» ساخته شهرام اسدي به جاي فيلم «زن زيادي» و سپس فيلم «اسپاگتي در ۸ دقيقه» ساخته رامبد جوان و پس از آن «مكس» ساخته سامان مقدم در گروه سينما قدس به نمايش درخواهند آمد.
اسعديان اضافه كرد: سالاد فصل به جاي ماهي ها عاشق مي شوند به نمايش درخواهد آمد و پس از آن به ترتيب در اين گروه فيلم هاي «پشت پرده مه» ، «كافه ترانزيت» در گروه عصر جديد روي پرده مي روند.سخنگوي شوراي صنفي نمايش همچنين خاطر نشان كرد: فيلم «بيد مجنون» ساخته مجيد مجيدي به جاي فيلم شارلاتان، و پس از فيلم هاي «شكلات» و «عروس فراري» در گروه استقلال روي پرده خواهند رفت.
وي درباره فيلم هاي گروه آفريقا اظهار داشت: اين گروه تاكنون قراردادي نداشته و تنها فيلم «نوك برج» ساخته كيومرث پور احمد جاي «رستگاري در ۲۰/۸» را خواهد گرفت.
يادآوري مي شود فيلم هاي «سالاد فصل» ساخته فريدون جيراني و «به من نگاه كن» به كارگرداني شهرام اسدي چهارشنبه اين هفته به نمايش درخواهد آمد.

صوفي اعلام كرد:
تشكيل بانك شعر در مركز موسيقي و سرود صدا و سيما
رئيس مركز موسيقي و سرود از شعرا، مداح ها و آهنگ سرايان در حوزه  مديحه سرايي و مولودي خواني دعوت به همكاري كرد.
محمدحسين صوفي در گفت وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو ايسنا، اعلام كرد كه اين اقدام در راستاي اجراي فرامين مقام معظم رهبري انجام مي شود.
وي با ذكر اين مطلب كه صدا و سيما تا به حال به مناسبت هاي مختلف اعياد و عزا و سالروز ولادت و شهادت ائمه، آثاري را توليد و پخش كرده است، اظهار داشت: قطعا توقع از صدا و سيما بيش از اين هاست.
رئيس مركز موسيقي و سرود صداوسيما با بيان اين كه مركز موسيقي و سرود، اخيرا چند كار را در دستور كار خود قرار داده است، گفت: از شعرا و مداح ها دعوت مي كنم كه در اشعار، مداحي و مرثيه ها از تعاريف غلو آميز و تعريف و تمجيد ها پرهيز كنند و تاثير مداحي صحيح را در ترويج معارف اسلامي و فضايل اخلاقي و معنوي افزايش دهند.
وي ادامه داد: مركز موسيقي و سرود از مداحان و شعرا براي چاپ سروده ها و اشعار و ترانه هايشان در مدح و منقبت ائمه دعوت مي كند.
صوفي همچنين با اشاره به اين كه به بهترين آثار هدايايي تعلق مي گيرد، اظهار كرد: اشعار و سروده ها به عنوان بانك اطلاعاتي در توليدات مركز موسيقي و سرود مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي در ادامه با بيان اين كه اقدام به ايجاد گروهي متشكل از شعرا كرده اند كه موظف به جمع آوري شعرهايي هستند كه در مدح و منقبت ائمه سروده شده است، گفت: اين بخش به عنوان بانك شعري مورد استفاده اقشار مختلف قرار مي گيرد.رئيس مركز موسيقي و سرود صداوسيما همچنين از آهنگسازان سازنده  آهنگ هاي مناسب با اعياد به گونه اي كه مشابه عزاها و شهادت نباشد ، دعوت به همكاري كرد.
وي توليد برنامه هاي الگو با استفاده از مداحي ها و اشعار صحيح و مناسب با اعياد اسلامي و پخش آن از شبكه هاي راديويي و تلويزيوني را از ديگر فعاليت هاي اين مركز اعلام كرد.
وي از اهالي فكر و انديشه و صاحب نظران خواست تا نظرات و پيشنهادات خود را براي توليد آهنگ ها و ترانه ها و موسيقي هاي مناسب با اين مناسبت ها را به مركز موسيقي و سرود منتقل كنند.
رئيس مركز موسيقي و سرود صداوسيما، مولودي خواني را جزيي از موسيقي هاي آييني و سنتي برشمرد و در پاسخ به اين كه آيا مركز موسيقي و سرود مي تواند مداح و مديحه سرا تربيت كند، اظهار كرد: تربيت مداح و مديحه سرا از وظايف صدا و سيما نيست، اما صداوسيما وظيفه الگوسازي و جلوگيري از پخش آثاري را دارد كه در شان ائمه نيست.
وي خاطرنشان كرد: صداوسيما از محرم سال گذشته با جلساتي كه با مداح ها برگزار كرده، هدايتگري آنها را آغاز كرده است.
صوفي در پايان با اظهار اميدواري كه از اين پس شاهد پخش آثاري كه در شان ائمه نيست، نباشيم، گفت: اين كار مستلزم همكاري، مشاركت هنرمندان شامل شعرا، مداحان و آهنگ سرايان و دلسوزان اين امور است.

برگي از تاريخ
اجباري شدن پاسخ به نامه و ملاقات عمومي مقام ها
دوم اوت (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: درسال ۳۳۸ پيش از ميلاد فيليپ دوم پادشاه مقدونيه ارتش اتحاديه يوناني ها را كه از نظر شمار بيش از نيروهاي او بودند در «چائه رو نه آ» شكست داد و با تصرّف همه يونان مسير تاريخ را تغيير داد. در سال ۱۴۹۲ (سالي كه كريستف كلمب به قاره آمريكا رسيد) دولت وقت اسپانيا دستور اخراج يهوديان را از اين كشور صادر كرد كه جمعي از آنان به استانبول نقل مكان كردند. در سال ۱۷۴۳ نادرشاه افشار در جريان جنگ خود با عثماني در خاك عراق دستور حمله به كركوك را كه به دست عثماني ها افتاده بود صادر كرد كه دو روز بعد توپخانه ارتش ايران اين شهر را گلوله باران كرد. در طول اين جنگ ها، نادر در همين سال بغداد و بصره را پس گرفت. در سال ۱۹۳۴ مارشال هيندربورگ رئيس جمهور آلمان درگذشت و همان روز هيتلر از پارلمان خواست كه با تصويب قانون او را «فوهرر» به معناي رهبر و پيشوا لقب دهد كه هم رئيس جمهور باشد و هم صدر اعظم (رئيس دولت). در سال ۱۹۳۶ (۱۳۱۵ ه.ش) در تهران، محاكمه علي منصور وزير پيشين راه به اتهام گرفتن رشوه و سوءاستفاده از مقام آغاز شد. در سال ۱۹۳۹ آلبرت اينشتين آلماني كه به دليل يهودي بودن و داشتن تعصبات مذهبي مجبور به ترك زادگاه خود شده و به آمريكا مهاجرت كرده بود، در نامه اي كه براي روزولت رئيس جمهوري وقت آمريكا ارسال داشت به او تأكيد كرد كه ساخت بمب اتمي كاري است شدني. اين نامه روزولت را ترغيب به فراهم ساختن مقدمات توليد بمب اتمي كرد.
در سال ۱۹۴۵ كنفرانس سران دول فاتح در پتسدام كه از ۱۷ ژوئيه آغاز شده بود پس از موافقت با تقسيم آلمان و اتريش ميان فاتحان و محاكمه اطرافيان هيتلر و باز گرداندن آلماني ها از خاك لهستان و احاله تعيين مرزهاي لهستان به يك اجلاس بين المللي به كار خود پايان داد. در سال ۱۹۶۴ ناوشكن آمريكايي «مادوكس» طبق نقشه قبلي واشنگتن براي گسترش جنگ ويتنام مأمور شد كه در آب هاي خليج تونكن، سواحل ويتنام شمالي تجسس كند كه چون عملي تحريك آميز بود، مورد حمله سه ناوچه گشت ساحلي ويتنام شمالي قرار گرفت و چند گلوله به بدنه آن اصابت كرد و بهانه گسترش جنگ به دست آمد كه برخلاف پيش بيني وزارت دفاع آمريكا، اين دولت بازنده جنگ شد. در سال ۱۹۹۰ پس از قطع مذاكرات عراق و كويت، ارتش عراق به كويت حمله برد و اين سرزمين را متصرف و ضميمه خاك عراق كرد و مسئله اي را به وجود آورد كه هنوز ادامه دارد.
و اينك برگ امروز: ناپلئون بناپارت كنسول اول فرانسه (رئيس قوه مجريه) كه خود را سردار انقلاب مي خواند دوم اوت ۱۸۰۲ و دو سال پيش از امپراتور شدنش دستور اكيد داد كه مقامات ارشد فرانسوي به نامه هاي مردم ظرف سه روز پس از وصول، پاسخ كتبي دهند و شنبه ها را براي ملاقات با متقاضيان، صرفنظر از اين كه چه كساني باشند، اختصاص دهند. ناپلئون از مردم فرانسه نيز درخواست كرد كه در صورت مشاهده نقض آن دستور، آن را به دفتر او اطلاع دهند تا شخصاً رسيدگي كند.
پارلمان انگلستان پيش از بخشنامه مورخ دوم اوت ۱۸۰۲ ناپلئون، كميسيون عرايض در جوار خود به وجود آورده بود كه الگوي همه پارلمان ها شده است. مورخان، اقدام ناپلئون را وسيع تر از كار پارلمان انگلستان خوانده و نوشته اند كه ناپلئون با الهام از اصول انقلاب فرانسه چنين بخشنامه اي را صادر كرده است، نه به اقتباس از كار لندن. به باور اين مورخان، پيشرفته بودن كشورها تنها به خاطر دانش و صنعت آنها نيست، بلكه از رسيدگي به درد دل ها است، پيش از آن كه ناله ها «فرياد» شوند.
www.iranianshistoryonthisday.com

گيتار ليلي افشار در نياوران
گروه ادب و هنر: ليلي افشار، نوازنده شاخص و صاحب نام ايراني در ساعت ۱۹ روزهاي ۱۳ و ۱۴ مرداد در فرهنگسراي نياوران به اجراي گيتار مي پردازد.افشار در اين اجرا آثاري از براور، آلبينز، ني داود، والي رودريگو و... را در سالن خليج فارس نياوران اجرا مي كند.

سينگر و ادبيات ديني
گروه ادب و هنر: يكصد و شصت و نهمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه با عنوان «سينگر و ادبيات ديني» به نقد و بررسي كتاب يك مهماني، يك رقص نوشته باشويس سينگر و ترجمه مژده دقيقي اختصاص دارد. اين نشست با حضور مترجم كتاب و مصطفي مستور در ساعت ۵ بعدازظهر يازده مرداد در خانه كتاب برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
همه دنيا
بس كه فقط از بديهاش گفتم، وقتي خواستم تركش كنم هيچي بهم نگفت، فقط نگاهم كرد.
من هم كه هوايي شده بودم، با صد جور بهانه گذاشتمش و رفتم. اما حالا بعد از اين همه سال دوري، هنوز دلتنگش مي شم و آرزوشو مي كنم. وقتي احساسش مي كنم، ديگه تنها نيستم؛ انگار با همه آشنام و خودم را با نام كوچيك به ياد مي آرم.
هنوز طعم نذريهاش، كوچه پس كوچه هاش و حال و هواي دسته هاي عزاداري اش يادمه! يا امام رضا! تو مي دوني غربت نشيني يعني چي! اما شايد ندوني كه هيچ جاي دنيا بوي پاكي حرمت را نمي ده! آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
خواب بي موقع
ريو: يك توزيع كننده مواد مخدر در برزيل به دليل خواب آلود بودن، يك كيلوگرم كوكايين را از دست داد. او در حاليكه مشغول حمل گوني كوكايين بود ناگهان احساس خستگي كرد و در كنار پياده رو به خوابي عميق فرو رفت. در همين حال يك فرد فرصت طلب گوني او را دزديد.
حكم جديد
كانزاس: چندي پيش يك دانش آموز ۱۷ ساله عمداً روي معلم خود استفراغ كرد و به همين دليل در دادگاه محاكمه شد. قاضي اين دادگاه حكم عجيبي براي او صادر كرده است. بر اساس اين حكم جوان متخلف موظف است در ۴ ماه آينده هر بار كه متهمي داخل خودروهاي پليس استفراغ كرد به تميز كردن آلودگي بپردازد. البته هنوز مشخص نيست كه پليس چگونه اين حكم را اجرا خواهد كرد.
تخفيف به مشتريان
نيويورك: صندوقدار يك فروشگاه در آمريكا به مشتريان كمك كرد تا از ۵ هزار دلار تخفيف غيرمجاز بهره مند شوند. اين كارمند كه دل خوشي از صاحب فروشگاه نداشت به صورت رندوم به مشتريان از جانب خود تخفيف مي داد. به هر حال مسئولان فروشگاه با استفاده از سرنخ يكي از مشتريان متوجه اين موضوع شدند و كارمند متخلف را اخراج كردند.
تحول در پكن
پكن: شهر پكن براي ميزباني رقابت هاي المپيك ۲۰۰۸ متحول خواهد شد. براساس اعلام مقامات اين شهر بيش از هزار سوپرماركت جديد در اين شهر ساخته خواهد شد. همچنين قرار است بزرگترين تحول در زمينه نوسازي سرويس هاي بهداشتي اين شهر صورت بگيرد تا ۱۵ ميليون شهروند پكن و جهانگردان در رفاه به سر برند. علاوه بر اين قرار است ۵۵ مركز خريد۵۰۰، خشكشويي و ۱۲۶۳ توالت عمومي در نقاط مختلف اين شهر ايجاد شود.
عقب نشيني باغ وحش
غزه: مقامات رژيم اشغالگر قدس به مسئولان باغ وحش غزه دستور داده اند حيوانات اين مكان را بلافاصله تخليه كنند. با توجه به اينكه قرار است اسرائيل از غزه عقب نشيني كند، حيوانات اين باغ وحش نيز به مكاني ديگر انتقال داده خواهند شد. گفته مي شود صدها پرنده، مار و ساير حيوانات در اين باغ وحش وجود دارد كه انتقال دادن آنها بسيار دشوار است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۲۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۳۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۴ دقيقه

گل و گياه
كامليا گل رزي
003750.jpg
نام علمي: Camellia rosaeflora
خانواده:THEACEAE
درختچه اي هميشه سبز بومي چين، برگها بيضي كشيده به طول ۷ سانتيمتر با حاشيه دندانه دار، گل هاي قيفي شكل آن به قطر ۴ سانتيمتر از اواخر پاييز تا اول بهار ظاهر شده و در مكان كاملاً آفتابي (آفتاب شديد) كم رنگ مي شوند.
نيازها: مكان سايه _ آفتاب، خاك سبك با زهكشي خوب و PH خنثي تا اسيدي، در فصل زمستان نياز به رطوبت بالا و يا دماي بالاتر از ۱۵ درجه سانتيگراد دارد. يك گلخانه خنك و مرطوب مكاني ايده آل براي كاشت و نگهداري اين گياه است. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰- درجه سانتيگراد است (در هواي رطوبت) .
ازدياد: از طريق قلمه چوب سخت از اواسط تابستان تا اول زمستان يا پيوند زدن در آخر زمستان يا اول بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |