سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۳ - Aug 2, 2005
هشدار وزارت بهداشت نسبت به شيوع وبا در كشور
ايرنا:معاون  مركز مديريت  بيماريهاي  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  نسبت  به  اپيدمي  بيماري  وبا در شهرها و روستاهاي  كشور هشدار داد.
دكتر محسن  زهرايي ، ديروز در گفت  و گو با خبرنگار حوزه  بهداشت و درمان ، ايرنا افزود: با توجه  به  فصل  گرما و گسترش  وبا در اين  فصل ، تاكنون  در استانهاي  بوشهر، سيستان  و بلوچستان ، قم ، قزوين  و كرج  موارد ابتلا به  اين  بيماري  گزارش  شده  است .
وي  بيشترين  علت  ابتلاي  افراد به  وبا در اين  استانها را عدم  رعايت بهداشت  فردي  مبتلايان  خواند و اظهار داشت : مردم  با رعايت  بهداشت ، در سلامت خود دخيل  هستند و اكنون  با توجه  به  اپيدمي  وبا، نيازمند آموزش  و اطلاع رساني  به  مردم  هستيم .
دكتر زهرايي  گفت : آلوده  شدن  منابع  آبي  به ويژه  آب آشاميدني  مهمترين راه  شيوع  ميكروب  وباست  و اگر اين  ميكروب  با آب آشاميدني ارتباط پيدا كند، احتمال  شيوع  وبا قوي تر مي شود.
وي ، با اشاره  به  اينكه  ۱۰۰ درصد مناطق  روستايي  داراي  آب آشاميدني سالم  نيستند، گفت : در مناطق  شهري  استفاده  مردم  به ويژه  كودكان  و نوجوانان از جوي هاي  آب و نوشيدن  آب پاركهايي  كه  داراي  تابلوي آلودگي  آب است ، احتمال شيوع  وبا را دو چندان  مي كند.
اين  مقام  مسئول  در وزارت  بهداشت  و درمان  گفت : مردم  همچنين  بايد در مصرف  مواد غذايي  به ويژه  شستن  سبزيجات  و ميوه ها دقت  بيشتري  كنند و به  هنگام خارج  شدن  از منزل  با خود بطري  آب به  همراه  داشته  باشند.
دكتر زهرايي  تأكيد كرد كه  مردم  بايد به  هنگام  مبتلا شدن  به  اسهال  از خود درماني  بپرهيزند و حتما به  پزشك  مراجعه  كنند.
راه هاي جلوگيري از ابتلا به وبا
در همين زمينه رئيس  مركز بهداشت  شبكه  بهداشت  و درمان  كرج  نيز از مردم  خواست  براي  جلوگيري  از ابتلا به  بيماري  وبا، بهداشت  فردي  و اجتماعي  را رعايت  كنند.
مسعود رفعتي  ديروز درگفت  و گو با ايرنا افزود: با توجه  به گزارش هاي  دريافتي  مبني  بر ابتلاي  برخي  از شهروندان  به  اين  بيماري  ضرورت دارد تا مردم  به  توصيه هاي  بهداشتي  كارشناسان  توجه  لازم  را داشته  باشند.
وي  تصريح  كرد: دفع  زياد آب از طريق  مدفوع  در بزرگسالان  و استفراغ  در كودكان  از علائم  آشكار اين  بيماري  بشمار مي رود.
رفعتي  خاطرنشان  كرد: طبق  بررسي  ها، ۹۰ درصد از مبتلايان  به  اين  بيماري داراي  علائم  ظاهري  نبوده  و اين  امر توجه  بيشتر شهروندان  را در استفاده  از آب  و مواد غذايي  به ويژه  سبزيجات  مي طلبد. وي  آب و مواد غذايي  آلوده  و مدفوع  انسان  را از راههاي  انتقال  بيماري  وبا عنوان  كرد.
رئيس  مركز بهداشت  كرج  گفت : براين  اساس  شستشوي  بهداشتي  دستها با آب و صابون  پس  از استفاده  از سرويسهاي  بهداشتي  و ضدعفوني  كامل  مواد غذايي  و سبزيجات  براي  جلوگيري  از ابتلا به  بيماري  وبا ضروري  است .
رفعتي  از شهروندان  خواست  تا مواد غذايي  را قبل  از مصرف  گرم  كرده  و از خوردن  موادي  كه  در تماس  مستقيم  حشرات  موذي  نظير مگس  بوده  جداً خودداري كنند.

تحليل كارشناسان آمريكايي از انتخابات ايران؛
انتخابات اخير قدرت جمهوري اسلامي
را به واشنگتن مخابره كرد
مهر: مركز مطالعاتي نيكسون آمريكا اخيرا اقدام به برگزاري ميزگردي با عنوان انتخابات ايران و گزينه هاي پيش روي آمريكا نمود كه در آن كارشناسان حاضر، جفري كمپ و ري تاكيه، دو تن از كارشناسان مسايل ايران به بحث درباره نتايج انتخابات اخير رياست جمهوري و پيروزي محمود احمدي نژاد پرداختند.
در اين ميزگرد لزوم اتخاذ سياستي موثرتر از سوي آمريكا در قبال تهران مطرح شد.
دكتر ري تاكيه، كارشناس مطالعات خاورميانه اي شوراي روابط خارجي و دكتر جفري كمپ، رييس برنامه هاي استراتژيك منطقه اي در مركز نيكسون، هر يك ديدگاههاي خود را مطرح كردند.
رابرت مك فارلين، مشاور امنيت ملي سابق دولت آمريكا و رييس موسسه راه حل هاي انرژي و ارتباطات و عضو شوراي مركز مشاوره اجراي اين ميزگرد را كه به صورت زنده از شبكه C-SPAN پخش مي شد، برعهده داشت.
ري تاكيه صحبت خود را با اين موضوع آغاز كرد كه انتخابات اخير دو اعتقاد را در بين تحليلگران مسايل ايران بي اعتبار كرد و آن اين كه اكثريت راي دهندگان معمولا از كانديداهاي اصلاح طلب و كانديداهايي كه مايل به بهبود روابط با آمريكا هستند، حمايت مي كنند اما انتخابات اخير نشان داد كه مردم به كانديداي محافظه كار و سرسخت در برابر آمريكا يعني احمدي نژاد راي دادند.
ري تاكيه، احمدي نژاد را فردي ضد رانت خواري ناميد كه طرفدار عدالت اقتصادي براي طبقات پايين جامعه است.
به اعتقاد تاكيه، انتخاب احمدي نژاد به دليل نگرش ضد رانت خواري او - كه عمدتا بر مبارزه با فساد طبقه حاكمه از جمله فرزندان رهبران سياسي متمركز است- احتمالا جنبش محافظه كاري را در ايران خدشه دار كرده و مانعي ديگر پيش راه وضعيت بن بست سياسي كشور بوجود آورده است.
به گزارش سايت عمليات رواني، دكتر تاكيه در زمينه سياست خارجي ايران اظهار نمود كه سياست آمريكا براي منزوي كردن ايران به بي تفاوت شدن خيل عظيمي از جوانان ايراني نسبت به غرب كمك كرده است.
دكتر جفري كمپ، ديدگاههاي خود را روي سه موضوع متمركز كرد: تاثير انتخابات ايران بر سياست خارجي آمريكا در قبال اين كشور، مشاركت و حضور ايران در عراق و چالش هسته اي ايران با سه كشور اروپايي و آمريكا.
كمپ در زمينه موضوع اول اظهار نمود: انتخابات اخير ايران پيام قدرت جمهوري اسلامي و آزاد بودن بحث هاي سياسي را به واشنگتن مخابره مي كند.
دكتر كمپ بر اهميت تعامل با ايران به منظور تثبيت اوضاع در عراق تصريح كرد و اظهار نمود: گرچه در گذشته ايران حضور آمريكا را در عراق تهديدي براي خود مي دانست اما هم اكنون بسياري از سياستمداران ايراني، آمريكاي زمين گيرشده در باتلاق افغانستان و عراق را خطر نه چندان مهمي به حساب مي آورند.
به اعتقاد كمپ، ايران توانايي ايجاد مشكلات زيادي را براي آمريكا در عراق دارد، از اين رو واشنگتن بايد با تهران در اين زمينه همكاري كند.
جفري كمپ در ادامه سخنانش به اهميت نشست نمايندگان كشورهاي اروپايي و ايران در زمينه مسايل هسته اي ايران اشاره كرد.
وي اظهار نمود كه آمريكا بايد در برابر حق ايران در رسيدن به توسعه قدرت هسته اي به خصوص با در نظر گرفتن تاييد برنامه هاي هسته اي كشورهاي ديگر از سوي دولت بوش، واقع بين باشد.
كمپ در پايان تاكيد كرد: اكنون بسيار زود است كه درباره احتمال بحران سازي نتايج انتخابات ايران اظهارنظر كنيم.

احمدي نژاد ۱۵ مرداد رسما رييس جمهور ايران مي شود
فارس: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور منتخب مردم در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، پانزده مردادماه براي اداي سوگند رياست جمهوري و مراسم تحليف به مجلس شوراي اسلامي  مي رود.رئيس جمهور منتخب پس از انجام مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري وي توسط مقام معظم رهبري كه چهارشنبه دوازدهم مردادماه در حضور رهبر معظم انقلاب، روساي سه قوه، اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، اعضاي مجلس خبرگان رهبري، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و فرماندهان قواي نظامي و انتظامي و ديگر مسئولان كشوري و لشگري برگزار مي شود، شنبه پانزده مردادماه به مجلس شوراي اسلامي  مي رود و در برابر قرآن مجيد و ملت ايران بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسي به عنوان رئيس جمهور در پيشگاه قرآن كريم و در برابر ملت ايران به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي كند «پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي كشور باشد و همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسئوليت هايي كه برعهده گرفته است به كار گيرد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي كشور، ترويج دين و اخلاق و پشتيباني از حق و گسترش عدالت سازد و از هر گونه خودكامگي بپرهيزد و از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي كه قانون اساسي براي ملت شناخته است حمايت كند و در حراست از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشور از هيچ اقدامي دريغ نورزد و با استعانت از خداوند و پيروي از پيامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار عليهم السلام قدرتي را كه ملت به عنوان امانتي مقدس به او سپرده است همچون اميني پارسا و فداكار نگاهدار باشد و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارد.» همچنين براساس ماده ۱۸۸ آيين نامه داخلي مجلس، رئيس جمهور در مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحليف وقت دارد كتبا اسامي هيات وزيران را به همراه شرح كامل هر يك از وزيران و برنامه دولت، تسليم مجلس كند.كابينه دولت متشكل از ۱۹ وزير، يك معاون اول و سه معاون رئيس جمهور مي باشد.حميدرضا حاجي بابايي عضو هيات رئيسه مجلس گفت: با توجه به اينكه رئيس جمهور منتخب دو هفته پس از مراسم تحليف بايد اسامي كابينه خود را به مجلس معرفي نمايد، به نظر مي رسد دولت آينده اول شهريور ماه راي اعتماد خود را از مجلس كسب نمايد.وي اظهار داشت: براساس آيين نامه مجلس، نمايندگان يك هفته بعد از معرفي اعضاي كابينه وقت دارند، براي دادن راي اعتماد صلاحيت وزراي پيشنهادي را بررسي كنند.حاجي بابايي در پايان بيان داشت: بررسي اعضاي كابينه دولت آينده تداخلي با تعطيلات تابستاني مجلس ندارد و نمايندگان مجلس به دقت اين كابينه را بررسي خواهند كرد.وي همچنين در پايان اظهار داشت: مجلس هفتم امروز از زحمات سيدمحمد خاتمي  رئيس جمهوري تقدير و قدرداني مي كند.

بررسي ناآرامي هاي كردستان
در كميسيون امنيت ملي مجلس
ايسنا: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس علل و عوامل ناآرامي هاي برخي شهرهاي كردستان همچون سنندج، مهاباد، اشنويه و نقده را ريشه يابي مي كند. كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي با بيان اينكه اين جلسه امروز (سه شنبه) با حضور مسئولان ذيربط از وزارت كشور، وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي برگزار مي شود، ادامه داد: « در اين نشست علاوه بر بررسي گزارش نهادهاي مربوط، بررسي خواهيم كرد كه آيا نهادهاي مذكور وظايف خود را به دقت انجام داده اند يا نه؟» به گفته  وي با ريشه يابي اين حوادث، تلاش مي شود كه مجموعه  نظام به سمتي حركت كند كه ديگر شاهد تكرار وقايعي از اين دست نباشد.

ادعاي تازه زيباري عليه ايران
فارس: وزير امور خارجه عراق مدعي شد: «عناصر تروريستي از كشورهاي همسايه به ويژه ايران و سوريه وارد خاك عراق مي شوند.»هوشيار زيباري در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه اي الشرق الاوسط با تأكيد بر اينكه ورود افراد مسلح خارجي از مرزهاي كشورهاي همسايه به اين كشور ادامه دارد، گفت: «ما از مقامات ايران و سوريه خواستيم مرزهايشان را با عراق كنترل كنند و مانع از ورود افراد نفوذي به اين كشور شوند.» وي با بيان اينكه عمليات ورود افراد مسلح به عراق بديهي است، مدعي شد: «با وجود اينكه ايران و سوريه دستگاههاي امنيتي در اختيار دارند كه توانايي جلوگيري از ورود افراد نفوذي به عراق را دارا هستند اما آنها چنين نمي كنند.» وزير امور خارجه عراق تأكيد كرد:اظهارات مسئولان برخي كشورهاي همسايه به گونه اي است كه عراق كشوري تجاوزكار است نه يك كشور قرباني. اين اظهارات زيباري در حالي صورت مي گيرد كه وي پيش از اين در گفت وگو با العالم با اشاره به عمليات نفوذ عوامل گروههاي تروريستي از طريق مرز ايران گفت: «مرز دو كشور پيچيده و طولاني است و عواملي از گروههاي تروريستي افراطي مي توانند از اين مساله استفاده كنند و اين در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران براي جلوگيري از اين موضوع با ما همكاري مي كند و ما يقين داريم سياست رسمي اين كشور در اين راستا اتخاذ شده است.» سخنگوي رسمي حزب كنگره ملي عراق نيز برنقش جمهوري اسلامي ايران در برقراري امنيت و ثبات عراق تأكيد كرده است.اين در حالي است كه مقامات جمهوري اسلامي ايران بارها بر حفظ امنيت عراق به عنوان عامل ثبات در منطقه تأكيد كرده اند.

ابوترابي فرد : مجلس تغييري در فهرست
اسامي دولت احمدي نژاد ايجاد نمي كند
ايرنا: سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: مجلس هيچ تغييري در فهرست اسامي پيشنهادي دولت محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري منتخب ايجاد نمي كند. وي روز گذشته در حاشيه مراسم تشييع پيكر مرحوم آيت الله بهلول درخصوص احتمال تغيير در فهرست اسامي پيشنهادي دولت جديد از سوي نمايندگان مجلس خاطرنشان كرد: مجلس افرادي را به رئيس جمهوري منتخب به عنوان وزير معرفي نمي كند. ابوترابي فرد تصريح كرد: نمايندگان مجلس در خدمت رئيس جمهوري منتخب هستند و به او هر قدر كه لازم باشد كمك مي كنند، اما در نهايت كابينه را وي بايد معرفي كند. نماينده مردم قزوين در مجلس گفت: آنچه مورد نظر بوده، اين است كه نمايندگان مجلس در جريان فهرست اسامي اعضاي كابينه دولت قراربگيرند و چنانچه احتمال داشته باشد برخي افراد در مجلس از پشتوانه لازم برخوردار نيستند، به نحو مقتضي به اطلاع رئيس جمهوري منتخب برسد. نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: در اين زمينه گفت وگوهايي وجود دارد كه اميدواريم با يك تعامل منطقي و شايسته، بهترين ها در مجراي خدمت به مردم قرار گيرند.

پرونده هاي تخلفات انتخاباتي به
تحقيقات بيشتري نيازمند است
ايسنا: رييس دادگاه هاي عمومي و انقلاب گفت: هيچ يك از پرونده هاي تخلفات انتخاباتي منتهي به صدور كيفرخواست و ارائه به دادگاه نشده است. محمد كرمي در پاسخ به اين كه آيا پرونده هاي تخلفات انتخاباتي منتهي به صدور كيفرخواست و ارسال به دادگاه شده اند يا خير؟ تصريح كرد: هيچ يك از پرونده هاي تخلفات انتخاباتي منتهي به صدور كيفرخواست نشده و به دادگاه ارسال نشده است اما شكي نيست كه به اين پرونده ها رسيدگي خواهد شد. وي پرونده هاي تخلفات انتخاباتي را نيازمند تحقيقات بيشتري دانست.

حداد عادل: مردم بيش از كمبود از تبعيض ناراضي هستند
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي با ابراز تاسف از تفاوت زياد ميان پرداخت حقوق و مزايا به كارمندان دولت، تصريح كرد: مردم آن اندازه كه از تبعيض ناراحت مي شوند، از كمبود و فقدان ناراحت نمي شوند. غلامعلي حداد عادل روز گذشته با حضور در جلسه كميسيون مشترك رسيدگي به لايحه مديريت خدمات كشوري تصريح كرد: اهميت لايحه مديريت خدمات كشوري كمتر از لايحه بودجه نيست و بايد همه تلاش خود را به كار گيريم تا اين لايحه هر چه زودتر با دقت تصويب شود تا مردم آثارش را در زندگي خود لمس كنند. رئيس مجلس شوراي اسلامي تصميم گيري درباره نظام پرداخت كاركنان دولت را جزو وظايف ذاتي مجلس دانست و افزود: در تقسيم كار ميان مجلس و دولت، عمدتاً جنبه هاي سخت افزاري مربوط به دولت است و جنبه هاي نرم افزاري و انديشه اي به مجلس مربوط مي شود. وي افزود: در وهله نخست توقع از دولت امور اجرائي است و ما نمايندگان مجلس نيز بايد مباني نظري كشور را با انديشه و منطق تصويب و براي اجرا به دولت ارائه كنيم. رئيس قوه مقننه با اشاره به سطح پايين قشرهاي زيادي از حقوق بگيران و تبعيض و تشتت در نظام هاي پرداخت ،گفت: اين در حالي است كه اين پرداختهاي متفاوت، همه از بيت المال صورت مي گيرد و انواع آشفتگي در آنها وجود دارد. وي بر جديت مجلس شوراي اسلامي در پيگيري اين قبيل موضوعات پيچيده و مهم تاكيد كرد و گفت: اميدوارم با صبر، تفكر و دقت، لايحه اي به تصويب برسد كه بخش قابل توجهي از مشكلات موجود را رفع  كند.رئيس مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از تبعيض موجود ميان حقوق هاي پرداختي به كارمندان دولت افزود: گاهي تفاوت ميان حقوق ها به پنج تا شش برابر مي رسد و مردم در مراجعات متعدد به اين وضع انتقاد دارند.وي افزود: امروز به تعداد دستگاههاي مهم در كشور، نظام پرداخت داريم و تشتتي كه اكنون در پرداختها ميان دستگاه ها به وجود آمده است، كشور را دچار لطمات شديد مي كند.

۶۰ هزار طرح نيمه تمام مسكن فرهنگيان تكميل مي شود
گروه علمي فرهنگي: مشاور وزير آموزش و پرورش خبر داد: دولت با اختصاص ۸۰۰ ميليارد ريال اعتبار جهت تامين مسكن فرهنگيان از محل آيين نامه اجرايي تبصره دو قانون بودجه سال ۸۴ موافقت كرد.
ضيايي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به پيشنهاد وزير و پيگيريهاي ۵/۱ سال گذشته آموزش و پرورش اظهار كرد: بر اين اساس دولت مصوب كرد تا ۸۰۰ ميليارد ريال اعتبار در اختيار اتحاديه هاي تعاوني مسكن فرهنگيان قرار گيرد.
وي ادامه داد: بر اين اساس اين ميزان اعتبار با اولويت تكميل طرحهاي نيمه تمام سالهاي گذشته و ساخت مسكن متقاضيان فرهنگي كه سالها در نوبت بوده اند و مقرر بود در طرح ضربتي سه ساله مشكل آنها از طريق دادن زمين و ساخت مسكن رفع شود، هزينه مي شود.وي با اشاره به وجود ۶۰ هزار پروژه نيمه تمام ساخت مسكن فرهنگيان گفت: هم اكنون ۳۰ هزار فرهنگي در سطح كشور مشكل مسكن داشته و دوسوم حقوق فرهنگيان صرف تامين مسكن آنها مي شود.ضيايي گفت: پيش بيني مي شود تا اواسط سال ۸۵ مشكل مسكن فرهنگيان رفع شود.

كريمي راد:
مجمع تشخيص در برگزاري همزمان انتخابات وارد شود
ايسنا: سخنگوي قوه  قضاييه معتقد است كه مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد در رابطه با برگزاري همزمان انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي وارد عمل شود.
جمال كريمي راد درباره  پيشنهاد برگزاري انتخابات در هر دو سال يك بار، اظهار داشت: درباره  دوره  مجلس شوراي اسلامي قانون اساسي صراحت دارد كه دوره  نمايندگي مجلس چهار سال است و احيانا ادامه پيدا كردن چهار سال، در شرايط خاصي كه قانون پيش بيني كرده، صورت مي گيرد، كه در كشور شاهد چنين فضايي نيستيم.وي با اشاره به اصل ۱۰۸ قانون اساسي در رابطه با مجلس خبرگان رهبري نيز خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد مجلس خبرگان هم نمي خواهد دوره  نمايندگي خود را يك سال بيشتر كند.
ما بايد به جايي برسيم كه انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان را با هم برگزار كنيم.اما در حال حاضر در يك دوره  مجلس خبرگان دو دوره مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود.سخنگوي قوه  قضاييه يادآور شد: اگر بررسي كردند كه با برگزاري كمتر انتخابات در هزينه صرفه جويي مي شود و افكار عمومي نيز خسته نمي شود، تنها راهكار اين است كه در رابطه با مجلس خبرگان و تطبيق شروع آن با مجلس شوراي اسلامي، مجمع تشخيص مصلحت نظام وارد عمل شود.

۵ هزار مدرسه تا پايان امسال به شبكه رشد متصل مي شوند
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش و پرورش گفت: تا كنون ۲۰۰ هزار معلم شامل يك پنجم كل معلمان كشور آموزش IT ديدند.
به گزارش ايسنا مرتضي حاجي صبح ديروز در مراسم افتتاح مركز داده اي آموزش و پرورش با عنوان «زنده ياد مهندس جعفر علاقه مندان» با اشاره به اينكه براي آموزش همچنان نيازمند برنامه ريزي بهتر و صرف وقت و هزينه بيشتر هستيم، تصريح كرد: در اين زمينه براي آموزش مابقي معلمان در زمينه IT بايد شيوه هاي متنوع تري در نظر گرفته شود.وي با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته براي متنوع كردن آموزش معلمان و استفاده از تمامي  ظرفيت هاي استاني تصريح كرد: تاكنون تنها يك پنجم كاركنان آموزش و پرورش، از آموزشهاي فوق بهره مند شده اند، بر اين اساس براي آموزش چهار پنجم باقي مانده بايد با سرعت بيشتري حركت كرد چرا كه در اين صورت ۴ تا ۵ سال طول خواهد كشيد تا اين تعداد نيز تحت آموزش قرار گيرند.در اين مراسم مهندس نويد ادهم معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش نيز افتتاح مركز داده اي اين وزارتخانه را برگ زريني در كارنامه آموزش و پرورش خواند و تصريح كرد: در سال ۸۱ از بين هر يك مدرسه ۲۰۵ مدرسه مجهز به فناوري اطلاعات بوده اند كه اين نسبت هم اكنون يك به ۶۰ شده است.وي با اشاره به اينكه در طول يكسال بيش از ۳۰ درصد معلمان دوره متوسطه از آموزشهاي فناوري اطلاعات بهره مند شده اند تصريح كرد: تا سال ۸۱ حدود ۷۰ هزار معلم براي تدريس در مراكز IT آموزش و پرورش آموزش ديده اند.

اختصاص ۳۷ هزار ميليارد تومان
به هدفمندسازي يارانه ها و فقرزدايي
گروه اجتماعي: وزير رفاه  و تامين  اجتماعي  اظهارداشت : ۳۰ درصد منابع  ملي  مصروف  رفاه و تامين  اجتماعي  مي شود كه  با تعامل  بين  توسعه  و عدالت ، اثربخش  خواهد شد.
محمدحسين  شريف  زادگان  ديروز در جمع  خبرنگاران  در توضيح  عملكرديكساله  اين  وزارتخانه  افزود: هم اكنون  ۸۰ درصد جمعيت  شهري  تحت  پوشش بيمه هاي  اجتماعي  و ۶۴ درصد جمعيت  كل  كشور تحت  پوشش  بيمه  بازنشستگي  هستندو بيش  از ۹۰ درصد جمعيت  كشور نيز خدمات  درماني  دريافت  مي كنند.وي  گفت : براي  پنج  سال  آينده  ۳۷ هزار ميليارد تومان  براي  هدفمندسازي  يارانه ها و اجراي  فقرزدايي  انجام  مي شود كه۲۰ تا ۲۲ هزار ميليارد تومان  اين يارانه  در كشور عمدتا يارانه انرژي  است .به  گفته  وي ، يارانه ها عمدتا هدفمند نيست  و افراد متمكن  نيز از اين يارانه ها همزمان  با افراد آسيب  پذير جامعه  استفاده  مي كنند كه  اين  اتلاف منابع  است .وي  با اشاره  به  اينكه  در حال  شناسايي  اقشار آسيب  پذير جامعه  هستيم ، گفت : اولين  اقدام  يكپارچه سازي  مفهوم  رفاه  اجتماعي  در مسايل  مربوط به مسكن ، بهداشت  و درمان ، آموزش ، اشتغال  و توانمندسازي  است .شريف  زادگان  گفت : درحال  ايجاد پايگاه  اطلاعات  ملي  و پايگاه  اطلاع رساني  براي  تامين  اجتماعي  هستيم .به  گفته  وي  تاسيس  وزارت  رفاه  و تامين  اجتماعي  به  عنوان  وزارتخانه اي  با صبغه  اقتصادي ، اجتماعي  براي  تعادل  بخشي  و ايجاد عدالت  اجتماعي  در جامعه است .
وزير رفاه  اظهارداشت : امسال  بيش  از ۱۳۰۰ ميليارد تومان  بر اساس قانون  بودجه  مطالبات  سازمان هاي  تامين  اجتماعي  و بازنشستگي  از سوي  دولت پرداخت  مي شود.
وي  خاطرنشان  كرد: امسال  حدود ۳۰۰ هزار نفر از كساني  كه  به  طور غيرارادي  بيكار مي شوند، ماهانه  ۱۵۰ هزار تومان  بيمه  بيكاري  دريافت  مي كنند.
وزير رفاه  گفت : با اختصاص  ۱۲۰ ميليارد تومان ، يارانه  داروي  بيماران خاص  هدفمند شده  و براي  همه  اين  افراد تا چند ماه  آينده  كارت  هوشمند صادر خواهد شد.وي  خاطرنشان  كرد: صندوق  پس  انداز ملي  براي  آينده  در شرف  تاسيس  است .وي  خاطرنشان  كرد: با تصويب  آيين  نامه  تشكيل  صندوق  حمايت  از ازدواج  جوانان  در دولت ، از اين  پس  پنج  درصد هزينه هاي  سالانه  حج  به  اين  صندوق  اختصاص  مي يابد و البته  منابع  ديگر نيز به  اين  صندوق  افزوده  خواهد شد.به  گفته  وي ، پنج  هزار ميليارد تومان  كه  عمدتا مربوط به  كالاهاي  اساسي است  را به  طرف  مناطق  محروم  و مددجويان  بهزيستي  هدفمند كرديم .شريف  زادگان  خاطرنشان  كرد: ۴۲۰ ميليارد تومان  اعتبار براي  دفترچه بيمه  درماني  روستاييان  و عشاير اختصاص  يافته  كه  براساس  طرح  ارجاع  و پزشك خانواده  با همكاري  وزارت  بهداشت  اجرا مي شود و به  موجب  آن تمامي  روستاييان  از اين  امكان  برخوردار خواهند شد.با تشكيل  صندوق  بيمه  روستاييان  و عشاير، امسال  بيش  از يك  ميليون  و۵۰۰ هزار نفر از روستاييان  بيمه  از كار افتادگي ، بازنشستگي  و مستمري  بازماندگان  دريافت  خواهند كرد و به  تدريج  تمامي  روستاييان  از اين  امكان  بهره مند خواهند شد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |