سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۳ - Aug 2, 2005
بزرگترين موتور جستجوي جهان مشابه پيدا كرد
گوگل چيني مي آيد
003717.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: پايگاه اينترنتي Baidu.com كه نام يك شعرچيني مربوط به ۹۰۰ سال پيش است قصد دارد جايگزين گوگل به عنوان يك موتور جستجو مرجع البته به زبان چيني بشود. Baidu.com كه سايتي شناخته شده در خارج از چين به شمار نمي آيد ۵ سال گذشته فعاليت خود را آغاز كرد و گفته مي شود كه ششمين سايت پرمراجعه جهان است البته به دليل اينكه كشور چين صاحب ۱۰۰ ميليون كاربر اينترنت مي باشد. قرار است اين شركت در آينده اي نزديك اقدام به پذيره نويسي نمايد تا از اين راه حداقل صاحب ۴۵ ميليون دلار سرمايه بشود. شركت بايدو يكي از شركت هاي چيني است كه رسم الخط چيني را وارد شبكه اينترنت كرده است. سايت Baidu.com در سال ۲۰۰۰ توسط «رابين لي» كه صاحب مدرك كارشناسي ارشد كامپيوتر از دانشگاه نيويورك بود تأسيس شد. البته در اين راه دكتر «اريك زو» نيز وي را ياري كرد.
شركت گوگل سال گذشته ۶/۲ درصد از شركت بايدو خريداري كرد كه در آن زمان تصور مي شد كه گوگل قصد دارد درنهايت مالكيت آن را به خود اختصاص بدهد اما بايدو كماكان مستقل ماند. با اين حال ظاهر سايت بايدو كاملاً شبيه به سايت گوگل است. ازسوي ديگر سايت چيني ۳۷۲۱.com كه در سال ۲۰۰۳ توسط ياهو خريداري شد از لحاظ ظاهري بسيار زيباتر از بايدو است.
با آنكه هنوز شركت بايدو سهامي عام نشده اما در ۳ماه اول سال جاري ميلادي ۳۰۳ هزار دلار درآمد داشت.
با وجود اينكه دولت چين شركت هاي تجاري و آموزش و پرورش را تشويق به استفاده از اينترنت مي كند اما كنترل كاملي بر اين شبكه دارد و به فيلتر كردن سايت هاي غير اخلاقي مي پردازد. جالب اينكه شركت هاي آمريكايي نيز خود را خيلي سريع با قوانين اينترنتي چين تطبيق داده اند. به عنوان مثال شركت مايكروسافت در قسمت وبلاگ خود اجازه استفاده از واژه هايي چون دموكراسي، آزادي و حقوق بشر را به كاربران نمي دهد.
همچنين امكان جستجوي واژه هايي چون تايوان و دالاي لاما در گوگل وجود ندارد. به همين دليل دولت چين مايل است به صورت محدود به شركت هاي اينترنتي خارجي اجازه فعاليت بدهد البته با هدف افزايش درآمدزايي شركت هاي داخلي. نظر به اينكه شركت بايدو قصد حفظ استقلال خود را دارد به همين دليل دولت اين كشور حساسيت كمتري نسبت به آن از خود نشان خواهد داد.
چالش ديگري كه موتورهاي جستجو در چين با آن مواجه هستند طراحي سايت ها به زبان چيني است. با توجه به اينكه دو رسم الخط سنتي و مدرن در چين وجود دارد موتورهاي جستجو بايد از حروف متعددي در پايگاه اينترنتي خود استفاده كنند.
از سوي ديگر چندي پيش شركت بايدو از لحاظ حقوقي با شركت ۳۷۲۱ درگير شد. مسئولان بايدو معتقد بودند كه شركت ۳۷۲۱ نرم افزاري تهيه كرده بود كه از ورود كاربران به سايت بايدو جلوگيري مي كرد.
به هر حال دادگاه به نفع بايدو رأي داد و همين موضوع باعث شد كه تصوير بسيار جالبي از آن در اذهان عمومي باقي بماند. در حقيقت از زمان صدور حكم، تعداد مراجعه كنندگان به سايت بايدو چند برابر شده است.

شكوفايي  حيات  در يخهاي  قطب  جنوب
003720.jpg
گروه دانش:سالهاست  كه  دانشمندان  معتقدند باكتريها را مي  توان  در هرجايي  پيدا كرد.
در محيط  بسيار اسيدي  معده  انسان  تا چشمه هاي  آب  گرم  جزاير گالاپاگوس .امروز زيست  شناسان  به  كشف  جالب  توجهي  رسيده اند و آن  شناسايي  دهها نمونه  باكتري  در آبهاي  نيمه  منجمد قطب جنوب  است .
به  گزارش  روزنامه  واشنگتن  پست  دراينترنت  آبهاي  بسيار سرد جنوبگان  نيز يكي  از نقاطي  است  كه  دانشمندان  بعيد مي دانستند در آن  باكتري  پيدا كنند.
درماه  مارس  محققان  به  طور تصادفي  كلني  بزرگي  از باكتري  ها و صدفها را در كف  اقيانوس  اطلس  در حوالي قطب جنوب  در شكاف  عميق  صفحه  يخي  قطوري  كشف  كردند.
اين  محل  هزاران  سال  بود كه  به  علت  قطر يخهاي  آن  از ساير نقاط  اقيانوس  جدا شده  بود و يخي  قطور سطح  آبهاي  آن  را پوشانده  بود.
باكتري  ها ساده  ترين  و قديمي  ترين  نوع  حيات  در جهان  هستند و توانايي  آنها در تجزيه  مواد آلي  جزء لاينفكي  از تداوم  چرخه  حيات  به  شمار مي  رود.
ولي  وجود باكتري  ها در محيطي  بسيار سرد در زير لايه اي  از صدوهشتاد متر يخ  نشان  مي  دهد كه  حيات  درشرايطي  فوق العاده  سخت  هم  تا چه  حد مي  تواند امكان پذير باشد و جريان  داشته  باشد.
دانشمندان  در بررسي  اين  باكتري  ها در دريا هنوز هم  با پرسشهاي  پيچيده  و ابهام  آميزي  روبه رو هستند. اينكه  اين  باكتري ها ازچه  نوع  و گونه  اي هستند و چگونه  درمحيطي  سرد و بي  نور به  حيات  خود ادامه  داده  و غذا و انرژي  به دست  مي  آورند و آيا داراي  تواناييها و رفتارهاي  ويژه اي  هستند يا نه.

مباحثه و مناظره بر روي حفره هاي امنيتي Cisco
گروه انفورماتيك - محمدتقي رسولي: از زماني كه آسيب پذيري  مسيرياب هاي شركت Cisco توسط محققان مشخص شد، مباحثه بر روي آن بالا گرفت.
شركت Cisco هفته گذشته تمامي تلاش خود را براي جلوگيري از تحقيقات يك محقق IT انجام داد. اين محقق مناظره اي در زمينه حفره هاي Router شركت Cisco كه در نرم افزار كنترلي آن وجود دارد تشكيل داد كه در آن بسياري از كاربران و محققان حاضر بودند و در اين زمينه به بحث و گفتگو پرداختند. ضمناً در اين مناظره متخصصان شركت Cisco نيز حاضر بوده و به سئوال ها پاسخ مي دادند.
مايكل لين، محققي كه تا روز ۴ شنبه در شركت تحقيقات امنيت اينترنت (ISS) كار مي كرد، در اين مناظره مسائلي نظير مسئوليت پذيري شركت Cisco در مقابل اعلام مشكلات موجود و نحوه عملكرد و عكس العمل توليدكنندگان در مقابل مسائل امنيتي را مطرح نمود.
اين مناظره از زماني لازم الاجرا شد كه لين در كنفرانسي در آمريكا نحوه و جزئيات خاموش كردن يك Router را با استفاده از حفره هاي امنيتي موجود در سيستم عامل آن تشريح نمود. شركت هاي Cisco و ISS هر دو تمام تلاش خود را براي جلوگيري از اين كنفرانس آقاي لين انجام دادند. حتي آنها اجرا كنندگان كنفرانس را مجبور نمودند كه CDها و صفحات آماده شده لين را از بين ببرند. با اين حال آقاي لين اين كنفرانس را برگزار نمود.
لين قبل از اجراي كنفرانس به صورت ضمني با عدم برگزاري آن موافقت كرده بود اما صبح چهارشنبه گذشته از شركت ISS استعفا داد و از دادگاه فدرال آمريكا درخواست نمود تا از جان و اطلاعات او در مقابل شركت هاي مزبور محافظت نمايد. شركت هاي Cisco و ISS تحقيقات لين را ناكامل و غيرواقعي خوانده و نتيجه  گمراهي و اطلاع او از جزئيات مسائل امنيتي دانسته اند. ولي لين اين افشاگري را دليلي بر آگاهي افكار عمومي از يكي از قوي ترين سخت افزارهاي امنيتي اينترنت دانست.
شركت  Cisco يكي از بزرگترين سازندگان Router يا مسيرياب مي باشد كه تجهيزات آن با تأييد شركت ISS  به صورت زيربنايي در ساختار اينترنت استفاده شده است.

كشف رصدخانه هزاره سوم قبل از ميلاد
مسكو- ايرنا: باستان شناسان روس در باشقيرستان واقع در منطقه اورال جنوبي رصدخانه اي را كشف كردند كه به اعتقاد آنان به هزاره سوم قبل از ميلاد تعلق دارد.
اين رصدخانه در منطقه اوچالينسكي قرار دارد و از نظر شكل هندسي مدور است.
كشف رصدخانه اوچالينسكي پس از بررسي تصاوير فضايي از اين منطقه كه در گذشته گرفته شد و كاملاً محرمانه بود، امكان پذير شد.
به گفته يانين رفيكوف كارشناس علمي موزه ملي باشقيرستان، اين رصدخانه كاملاً به سوي ستارگان جهت داده شده بود ولي سؤالات زيادي در مورد آن وجود دارد كه دانشمندان بايد پاسخ آنها را بيابند.
به گفته وي، اين كشف يكي از مهمترين كشف هاي باستان شناسي در اورال جنوبي محسوب مي شود. باستان شناسان علاوه بر اين رصدخانه، در همين محل اشياي مختلف ديگري از جمله يك سرنيزه فلزي پنج هزار ساله را كشف كردند.

بهره برداري از نخستين ديتاسنتر آموزش و پرورش
گروه انفورماتيك: اولين ديتاسنتر آموزش و پرورش كشور، ديروز با حضور وزير آموزش و پرورش در محل دفتر تكنولوژي آموزشي اين وزارتخانه، افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش در سخنراني خود در اين مراسم با ابراز خوشحالي از قدم هاي مثبت برداشته شده در زمينه تكنولوژي هاي آموزشي در اين وزارتخانه اظهار داشت: تلاش ها در اين زمينه به بار نشسته است و اينك با بهره برداري از اين مركز كه با همكاري وزارت ICT راه اندازي شده است زمينه لازم را براي سرويس دهي آموزشي و فناوري به مراكز آموزشي كشور فراهم مي كند.
وي با اعلام اين كه در ابتداي راه هستيم و بايد با ايجاد فرصت هاي بيشتر، توليد نرم افزار و ايجاد فرهنگ صحيح براي بهره مندي از ICT و فراهم آوري زمينه ها و زيرساخت ها قدم هاي اساسي برداشته شود، گفت: بنابر اين نيازمند برنامه  ريزي، صرف وقت و هزينه براي توليد محتواي مناسب كه ركن فعاليت مركز داده ها يا Data Center است، كار بزرگي را انجام دهيم.
حاجي،همراه شدن دوره هاي تخصصي در كنار دوره هاي پايه را لازمه توليد محتواي مناسب به عنوان گامي مؤثر در توسعه ICT براي نسل جوان كشور بيان كرد و اظهار داشت: بايد روزي برسد كه كادر آموزشي خود به حدي از مهارت ها و فناوريها برسند تا هر مركز خود پشتيبان و برطرف كننده مشكلات فني خود باشد.
بنابر گزارش خبرنگار ما در ادامه مراسم رحمت ا... محرابي، مدير كل دفتر تكنولوژي آموزشي با اشاره به اين كه اين مركز اولين مركز ديتاسنتر وزارت آموزش و پرورش است، افزود: اميدواريم با آغاز به كار اين مركز، تعليم و تربيت در نظام جمهوري اسلامي از سطح كيفي قابل توجهي برخوردار شود و بسياري از معضلات موجود در امر آموزش برطرف شود.وي به مراكز ديتاسنتر سراسر كشور اشاره و خاطرنشان كرد: ۷ مركز Data Center پيش بيني شده كه دو مركز آن در تهران و بقيه مراكز در شيراز، تبريز، اصفهان، مشهد و همدان است كه دو مركز تهران و شيراز راه اندازي شد و بقيه تا ۲ هفته آينده راه اندازي مي شود.
محرابي به لايه هاي دسترسي مدارس به اينترنت اشاره كرد و گفت: مدارس در لايه اول به Head Quarters و سپس به ديتاسنتر و نهايتاً به اينترنت متصل مي شوند و وظيفه آموزش و پرورش ايجاد شبكه اينترانت و ارايه سرويس هاي آموزشي و توليد محتواست. وي خاطرنشان كرد: ۴ هزار مدرسه با همكاري وزارت ICT به اينترنت و اينترانت مركز رشد متصل شده اند و ۱۲۲۶ دبيرستان براساس طرح تكفا به شبكه متصل شده و ۵۲۲۶ مركز آموزش در دوره متوسطه به اين شبكه متصل مي شوند.
محرابي هدف از اين پروژه را راه اندازي سازمان الكترونيكي براي ارائه سرويس هاي مختلف آموزش در هر زمان و هر مكان براساس خواست متقاضي، به شيوه الكترونيكي بيان كرد و اظهار داشت: سرويس هاي ديتاسنتر آموزش و پرورش شامل سرويس هاي عمومي و اختصاصي است.
وي بيان داشت: سرويس هاي عمومي شامل ايميل و فعاليت هاي تحت وب و سرويس هاي اختصاصي تأكيد بر آموزش الكترونيكي دارد.
محرابي با اشاره به پشتيباني براي ميزباني فضا و پايگاه داده ها در اين مركز اظهار داشت: به دنبال اين هستيم كه فضاي وب مورد نياز را در داخل كشور تأمين كنيم تا مديريت واحد در ايجاد امنيت براي دسترسي به اطلاعات فراهم شود و درضمن، دسترسي به اطلاعات نيز آسان شود.

آثار شهيد مطهري در اينترنت
مهر: نخستين طرح مطالعه آثار شهيد مطهري از طريق اينترنت با عنوان «نسيم مطهر» در پايگاه اطلاع رساني جامعة الزهرا آغاز به كار كرد.
پيشنهاد ارائه خدمات اين طرح به همت پايگاه اطلاع رساني حوزه علميه خواهران قم ( جامعة الزهرا ) پس از فعاليت چند ساله در بخش هاي مختلف و با توجه به گسترش تقاضاي علاقه مندان از سراسر كشور پيگيري شد و امروز شاهد فعاليت اين طرح هستيم.
در اين طرح با بيان اهداف و ضرورت هاي ارتباط با آثار شهيد مطهري به بيان شيوه سير مطالعاتي و روشهاي اجرايي پرداخته مي شود.بر اساس گزارش رسا، كليه علاقه مندان بدون نياز به نام نويسي در پايگاه مي توانند كتابهاي استاد شهيد را مطالعه و متن كامل آنها را دريافت كنند.از آنجا كه جملات كليدي و مهم شهيد مطهري و خلاصه مقالات و سخنراني هاي ايشان مورد توجه و نياز اقشار مختلف فرهنگي است، اعضا مي توانند جملات و خلاصه هاي مورد نظر خويش را وارد كنند تا پس از تأييد به نام آنها در پايگاه درج شود.
بخش ديگر اين پايگاه بخش آزمون است. هر يك از اعضا پس از نام نويسي مطالعه آثار شهيد مطهري را به صورت سير آسان به مشكل آغاز كرده و پس از مطالعه هر كتاب در آزمون پايگاه شركت و در صورت قبولي كتاب بعدي را شروع كنند.
اعضاي پايگاه در صورت تمايل مي توانند با واريز كردن هزينه آخرين نسخه از كتب شهيد مطهري را با تخفيف ۲۰ درصد دريافت كنند.
از ديگر برنامه هاي اين طرح علمي برگزاري نمايشگاه هنري با موضوع مطالب مطرح شده در كتب شهيد مطهري است.علاقه مندان مي توانند به نشاني اينترنتي WWW.g-alzahra.org/motahar مراجعه كنند.

۵۱ درصد مزرعه داران آمريكايي
از اينترنت استفاده مي كنند
ايسنا: وزارت كشاورزي آمريكا اعلام كرد كه۵۳ درصد از مزرعه داران آمريكا به رايانه دسترسي دارند و ۵۱ درصد نيز از اينترنت استفاده مي كنند.
در گزارش وزارت كشاورزي آمريكا كه هر دو سال يك بار منتشر مي شود، از رشد ۴ درصدي دستيابي مزارع به رايانه نسبت به دو سال گذشته خبر داده شده است.
طبق آخرين آمار رسيده، ۶۲ درصد از خانواده هاي آمريكايي در منزل خود رايانه دارند و ۵۵ درصد از خانواده ها نيز به شبكه  اينترنت متصل اند.
تحقيقات شركت Pew نشان مي دهد كه بيشترين كاربرد اينترنت مربوط به خانه ها و مراكز آموزشي كلان شهرها است. به گزارش وزارت كشاورزي آمريكا ۷۹ درصد از مزرعه داراني كه به رايانه دسترسي دارند، حداقل ۲۵۰ هزار دلار درآمد ساليانه دارند.

يافته  هاي  جديد درباره  نوعي  باكتري  بيماري  زا
محققان  مي گويند نوعي  باكتري  خطرناك  به  نام  سودوموناس  رمز دستگاه  ايمني  بدن  را يافته است  و به  همين  علت  به  راحتي  مي تواند در بدن  ايجاد بيماري  كند.دانشگاه  شيكاگو باكتري  فرصت  طلب  سودوموناس  توانايي خاصي  يافته است  كه  به  اين  باكتري  امكان  مي دهد دريابد چه  زماني  ميزبان  بيشترين  آسيب پذيري را دارد و قبل  از آنكه  بدن  بتواند توانايي  خود را از نو به دست  آورد به  آن  حمله  مي كند.به  گفته  محققان  اين  باكتري  ماده  گاما ،اينترفرون  را كه  نوعي  ناقل  شيميايي  ايمني  بدن  است  شناسايي  مي  كند.

تكذيب ناسازگاري «اكسپلورر۷ » با ياهو و گوگل
گروه انفورماتيك: شركت نرم افزاري مايكروسافت خبر عدم سازگاري مرورگر جديد اينترنت اكسپلورر ۷ با نوار ابزارهاي شركتهاي ياهو و گوگل را تكذيب كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از سايت اينترنتي «تك وب» ، مايكروسافت در وبلاگ مربوط به مرورگر اينترنت اكسپلورر خود اعلام كرد هرچند وجود يك ايراد برنامه نويسي در نسخه اوليه و آزمايشي اكسپلورر ۷ سبب ناسازگاري اين مرورگر با نوار ابزارهاي ياهو و گوگل مي شود، اما اين ايراد در نسخه آزمايشي جديد «بتا۱» اين مرورگر برطرف شده و اين شركت با شركتهاي ياهو و گوگل همكاري نزديكي را به منظور سازگاري اكسپلورر۷ با نوار ابزارهاي ارائه شده براي آن، انجام داده است.
اين شركت همچنين اعلام كرد در نسخه آزمايشي «بتا ۱» مرورگر اينترنت اكسپلورر۷ كاربران قادر خواهند بود از ميان يكي از۵ موتور جستجوي ام اس ان، گوگل، ياهو، آمريكن آن لاين و اسك جيويز يكي را به عنوان جستجوگر اصلي مرورگر خود برگزينند و ملزم به استفاده از موتور جستجوي ام اس ان اين شركت نخواهند بود. مايكروسافت چند روز قبل نگارش آزمايشي «بتا۱» از اينترنت اكسپلورر را به صورت محدود براي گروه انتخاب شده اي از كاربران، برنامه نويسان و كارمندان خود عرضه كرد تا به دست اين افراد مورد آزمايش قرار گيرد. شركت مايكروسافت با وجود انتظار طولاني مدت كاربران، تاكنون جزييات اندكي را در مورد مرورگر اينترنت اكسپلورر ۷ منتشر كرده است.
بر طبق آنچه پيش از اين گفته شده، اكسپلورر جديد قابليت باز كردن چند سايت اينترنت در يك پنجره يا به عبارتي قابليت tabbing را خواهد داشت كه مدتهاست مرورگر جديد و رقيب فايرفاكس آن را عرضه مي كند و همچنين تنها در ويندوز ايكس پي به روز شده توسط مجموعه به روزكننده اس پي۲ قابل اجرا خواهد بود. اين مرورگر از قابليت هاي امنيتي بالايي برخوردار است و از پروتكل ارتباطي RSS (ويژه آگاه سازي كاربران در مورد به روز شدن وب سايتهاي اينترنتي) پشتيباني خواهد كرد.

يافته  هاي  جديد در درمان  وسواس
بررسي  هاي  جديد نشان  مي  دهد داروي  ريلوزول  كه  در درمان  نوعي  اختلال  عصبي  به  كار مي رود در درمان  اختلال  وسواس  مؤثر است .
دانشگاه  پيل  از داروي  ريلوزول  در درمان  سيزده  بيمار مبتلا به  اختلال  وسواس  استفاده  شد نتايح  درمان  بسيار اميدوار كننده  است . اين  عده  از بيماران  به هيچ  يك  از درمانهاي  دارويي  ديگر يا رفتار درماني جواب  نداده  بودند.به  عقيده  محققان  داروي  ريلوزول  ويژگيهاي  ضد وسواس، ضد افسردگي  و ضد اضطراب  چشمگيري  دارد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |