سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۳ - Aug 2, 2005
مدير كل مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت:
مراكز درماني معتادان «دادگاه مدار» راه اندازي مي شود
003726.jpg
گروه اجتماعي:مريم غفاري- آسيب پذيري جامعه با توجه به جوان بودن جمعيت كشور به دليل اعتياد، نيازمند انجام مبارزه اصولي و علمي با اين پديده خطرناك است. به كارگيري شيوه هايي چون درمان با متادون به جاي نگهداري معتادان در اردوگاه، راه اندازي مراكز درمان «دادگاه مدار» ، انجام ملاقاتهاي شرعي و كاهش بيماريهاي جنسي، غربالگري معتادان در مقابل بيماري ايدز و ضرورت آموزش پزشك متخصص معتادان همگي ممكن است در كنترل اين پديده شوم مؤثر باشند ولي اگر امروزه چاره اي جدي تري براي معضل اعتياد انديشيده نشود و بدون احساس مسئوليت انساني و اجتماعي از كنار آن بگذريم به طور حتم آيندگان ما را در محاكمه تاريخ عفو نخواهند كرد.
براساس آمارها خانواده  هاي پرتنش كه هميشه درگير بحث و دعوا هستند و نيز خانواده هاي  بدسرپرست، تك سرپرست و بي سرپرست به خاطر نبود يكي از والدين و يا عدم صلاحيت آنها در تربيت فرزندان بيشترين افراد معتاد را دارند، معضل مواد مخدر در جامعه يك آسيب اجتماعي چند بعدي است كه با مسائل ديگري چون فقر و بيكاري مرتبط است همچنين بي سوادي، داشتن بستگان و دوستان معتاد، افسردگي، سهولت دسترسي به مواد و نبود حمايتهاي جدي اجتماعي از عوامل مهم گرايش به اعتياد در افراد است.
بودجه درمان اعتياد
دكتر صفاتيان با اشاره به وضعيت بودجه درمان اعتياد در كشور گفت: بودجه درمان اعتياد در كشور در سال ۸۳ حدود ۵/۸ ميليارد تومان بود كه در سال ۸۴ حدود ۴۰ درصد كاهش يافت. در حالي كه با اعلام برنامه درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در بودجه امسال براي شروع يك حركت فراگير در اين زمينه درخواست ۴۰ ميليارد تومان اعتبار كرده بوديم كه به نتيجه نرسيد. اگر چنين بودجه اي اختصاص مي يافت، ايران دومين كشور پس از آمريكا بود كه براي درمان معتادان اعتبار قابل توجهي اختصاص داده است.
راه اندازي مراكز درمان «دادگاه مدار»
مدير كل مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت، اعلام كرد: مراكز درمان «دادگاه مدار» به زودي توسط قوه قضاييه راه اندازي مي شود.
محمدمهدي گويا افزود: در اين مراكز افراد معتادي كه جرم سنگيني ندارند؛ به جاي انتقال به زندان به مراكزي مي روند كه علاوه بر درمان اعتياد حرفه آموزي نيز مي كنند. اين روش در كشورهاي پيشرفته بسيار خوب بوده و در اين طرح از رفتارهاي پرخطر زندانيان معتاد نيز جلوگيري مي شود.
بهداشت زندانها
و كاهش بيماري هاي خطرناك
محمداسماعيل اكبري افزود: براي كاهش بيماري ايدز در زندان ها، به خانواده ها و خود زندانيان آموزش هاي لازم ارائه مي شود.وي افزود: از سال ۷۶ غربالگري بيماريهاي مختلف در زندانها آغاز شد و در سال ۸۰ نيز تفاهم نامه اي براي پيشگيري از اين بيماريها امضا شد.
به گفته اكبري، بحث بهداشت زندانها به حدي خوب پيش رفته است كه زندان ها استاندارد ISO دارند و نظام بهداشت زندان كشور از زندان هاي منطقه، بسيار بهتر است.
۲۰ درصد زندانيان معتاد كشور
ايدز دارند
پرويز افشار مديركل بهداشت و درمان زندان  ها، اعلام كرد: امسال نمونه  گيري و تست بيماري ايدز بين زندانيان عمومي نيز اجرا خواهد شد.وي گفت: تاكنون نمونه  گيري براي بيماري ايدز، بين زندانيان با رفتارهاي پرخطر انجام مي  شد كه امسال اين طرح بين زندانيان عمومي هم انجام مي  شود. وي افزود: بيماري ايدز بين زندانيان ۱۶ برابر مردم عادي است و ۲/۳ درصد از زندانيان پرخطر بيماري ايدز دارند و در ۶۵ پايگاه در زندان براي بيماري ايدز نمونه  گيري مي  شود.وي تصريح كرد: ۲۰ درصد زندانيان معتاد كشور به بيماري ايدز مبتلا هستند كه بيشتر آنها سابقه زندان و تزريق نيز دارند.
مديركل بهداشت و درمان زندان  ها، گفت: ديوار بلند زندان  ها، مانع از ورود مواد به اين مكان نمي  شود و ۷۰ درصد مواد مخدر، توسط خود زندانيان به زندان وارد مي  شود.
به گفته افشار، استفاده از روش  هاي كنترل فيزيكي و سگ  هاي موادياب براي پيشگيري از ورود مواد به زندان  ها كافي نيست و ارائه داروهاي جايگزين و سرنگ رايگان نيز، ضروري است.با توجه به وضعيت خاص روحي رواني زندانيان تقاضاي مواد مخدر نسبت به جامعه بيرون به مراتب بيشتر است و با قيمتهاي چند برابر بيرون، در زندان توزيع مي شود.
زندانيان براي ورود مواد مخدر به زندان روشهاي خاصي دارند مانند بلعيدن، ورود مواد مخدر توسط زندانيان جديد الورود و نيز پس از مرخصي يا هنگام مراجعه به بيمارستان براي درمان، زندانيان از هر فرصتي براي ورود مواد مخدر استفاده مي كنند زيرا به علت قيمت گرانتر آن در زندان سودهاي سرشار كسب مي كنند.
زندانيان حتي روشهاي ابداعي براي ورود مواد مخدر دارند، استفاده از لوله هاي آب، كبوتر و حيوانات اطراف زندان يا از طريق پرتاب مواد مخدر از بالاي ديوار و ... از جمله روشهايي است كه آنان براي ورود مواد مخدر به زندان استفاده مي كنند. بنابراين استفاده از سگهاي موادياب يا دستگاههاي الكترونيكي براي كشف مواد مخدر در ميان زندانيان چندان كارساز نيست. تنها راه حل مقابله با اعتياد در زندان استفاده از روشهاي درمان جايگزين ارزان قيمت با متادون است، زنداني كه از متادون استفاده مي كند، ديگر نيازي به مصرف مواد مخدر احساس نمي كند. ضمن اينكه ميزان رفتارهاي پر خطر و خشونت آميز وي نيز به مراتب كمتر مي شود.
مدير كل بهداشت و درمان سازمان زندانها افزود: به طور كلي براي كنترل بيماريها و اصول بهداشتي درماني در زندانها دو شوراي مستقل تشكيل شده است، يكي شوراي ارتقاي سلامت و امور اعتياد زندانيان و ديگري شوراي اصلاح رفتار و مشاوره رواني زندانيان است كه فعاليت اين دو شورا وضعيت بهداشت و سلامت زندانيان را در ايران به سطح استاندارهاي بين المللي رسانده است.

قانون  مشاغل  سخت  تا شهريور  قابل  اجرا ست
ايرنا: به گفته يك مسئول در سازمان تأمين اجتماعي قانون  مشاغل  سخت  و زيان آور تا پايان  شهريور ماه  سال  جاري  قابل  اجرا است .
وي افزود: اجراي  قانون  مشاغل  سخت  و زيان آور از سال  ۱۳۸۱ آغاز شد و تا پايان  اسفند ماه  سال  ۱۳۸۳ قابليت  اجرايي  داشت ، اما با توجه  به  تمديد شش  ماهه  آن  تا شهريور ماه  سال  جاري  نيز قابل  اجرا مي باشد.
مجيد روزي فراخ  اظهار داشت : تاكنون  در تهران  بزرگ  حدود ۲۰ هزار نفر مشمول  قانون  مشاغل  سخت  و زيان آور شده  و با ميانگين  حقوقي  بيش  از دو ميليون  و ۵۰۰ هزار ريال  بازنشسته  شده اند.
مدير كل  تأمين  اجتماعي  تهران  بزرگ  گفت : براساس  اين  قانون ، تقاضاي  بازنشستگي  افرادي  كه  در مشاغل  سخت  و زيان آور۲۰ سال  كار متوالي  و يا ۲۵ سال  سابقه  كار متناوب  دارند، پس  از بررسي  كارشناسي  كميته هاي  استاني  مورد قبول  واقع  شده  و براي  اجرا به  شعبه هاي  تأمين  اجتماعي  ابلاغ  مي شود.
روزي فراخ  ادامه  داد: هر سال  سابقه  كار در مشاغل  سخت  و زيان آور، هنگام  محاسبه  بازنشستگي ، يك  سال  و نيم  سابقه  كاري  محسوب  مي شود.

دختر نمونه ايراني معرفي مي شود
003723.jpg
فارس: رئيس شوراي فرهنگي، اجتماعي زنان از تجليل دختر نمونه ايراني براي اولين بار پس از انقلاب در كشور خبر داد.
منيره نوبخت در اين باره افزود: طرح انتخاب دختر نمونه به پيشنهاد شبكه سه سيما و برنامه تلويزيوني «با تو» و همكاري شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان مطرح شده است.
وي تصريح كرد: شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان مصوبه اي را ۴ سال پيش به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رساند كه دستگاهها براي تجليل از مقام زن در طول سال، طرح سياست ها و راهبردهاي فرهنگي- تبليغي هفته زن را اجرا كنند كه اين طرح نيز از سوي شبكه ۳ سيما حركت شايسته اي مي تواند باشد.
وي اظهار كرد: طرح انتخاب دختر نمونه در مقاطع مختلف سني اجرا مي شود به اين معني كه اگر تحصيل علم و آموزش يك شاخص و موفقيت در جامعه است بايد نمونه ها و موفق ها در عرصه تحصيل به جامعه معرفي شوند.
رئيس شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان در مقايسه جايگاه خانواده بين كشورهاي جهان با ايران گفت: جايگاه خانواده در ايران قابل توجه بوده به همين علت انتخاب دختران و همسران موفق در خانواده به عنوان يكي از شاخص هاي دختر نمونه ايراني مي تواند ديده شود.
به پيشنهاد رئيس شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان شبكه ۳ سيما مي تواند در نظرسنجي از جامعه زنان و دختران، شاخص و ملاك دختر نمونه را مطرح كند و شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان به دليل جايگاه سياستگذاري خود با ارائه آمار، تعيين شاخص ها و عرصه هايي كه نمونه ها معرفي شوند در اين مسير مي تواند ايفاي نقش كند.

آماده باش وزارت بهداشت براي
مقابله با اپيدمي وبا در كشور
فارس: رئيس مركز مديريت مبارزه با بيماري هاي وزارت بهداشت گفت:  ورود نوع جديد وبا از مرزهاي شرقي خطر اپيدمي وبا در كشور را به وجود آورده است به همين علت از يك ماه پيش براي همه نيروهاي وزارت بهداشت و حتي پزشكان بخش خصوصي براي مقابله با اين بيماري اعلام آماده باش كرده ايم.
محمد مهدي گويا افزود: از يك ماه و نيم پيش همه گيري وبا در كشورهاي افغانستان و پاكستان به صورت گسترده شروع شده است، در افغانستان بيش از ۱۰ هزار مورد وبا گزارش شده كه احتمالاًَ موارد خيلي بيشتر است. در پاكستان هم وضع به همين شكل است ،به خصوص در ايالت بلوچستان پاكستان كه هم مرز بلوچستان ايران است موارد زيادي از وبا گزارش شده است.
وي ادامه داد: به علت تردد در مرزها احتمال ورود افرادي كه مبتلا به وبا باشند و در مراحل بدون علامت بيماري باشد بسيار زياد است كه بعد از ورود به كشور علايم وبا در آنها آشكار مي شود بر همين اساس در چابهار دو مورد از اين نوع وبا را داشتيم، در قزوين هم دو مورد، در كرج سه مورد و در قم هم ۱۰ مورد از اين نوع وبا كه با نام وباي ايناوا شناخته مي شود مشاهده كرديم.
گويا افزود: اين نوع وبا با نام ايناوا قدرت سرايت كمتري دارد، اما قدرت كشندگي آن زيادتر است. به همين علت اگر كسي براي درمان دير اقدام كند ممكن است جان خود را از دست بدهد بنابراين توصيه مي كنيم به كساني كه به اسهال آبكي شديد مبتلا مي شوند از خود درماني پرهيز كنند و بلافاصله به پزشك مراجعه كنند تا در صورت لزوم تحت درمان قرار گيرد.
وي گفت: در زمان حاضر از آب آشاميدني شهرها به خصوص شهر قم اطمينان كامل داريم، روزانه در مقاطع مختلف و در مكان هاي مختلف از سوي وزارت نيرو و بهداشت سلامت آب آشاميدمي شهر قم كنترل مي شود، اما مسأله مهم و نگران كننده مواد غذايي و آبي است كه توسط دستفروشان به فروش مي رسد .

اجراي وعده  هاي وزارت رفاه آسان نيست
گروه اجتماعي: حدود يك ماه از سالگرد تأسيس و راه اندازي وزارتخانه رفاه و تأمين اجتماعي مي گذرد. مسئولان اين وزارتخانه در سالي كه گذشت وعده هاي بيشماري را به مردم دادند. از طرح هايي كه در حد ذكر نام در مطبوعات بر سر زبان هاي مردم افتاد، گرفته تا طرح هايي كه به صورت نيمه كاره در آخرين روزهاي تصدي دولت در حال اجرا ست. مردم به سختي روزهايي را به خاطر مي آورند كه يكي از مسئولان اين وزارتخانه از وزير، معاون و مدير كل در مورد طرح هاي پيشنهادي و در برخي موارد در حال اجرا سخن به ميان نياورده باشند. «مي شود» و «خواهد شد» از آن دست فعل هايي است كه مسئولان اين وزارتخانه به كرات از آن استفاده كرده اند. بي ترديد فردي كه به عنوان وزير رفاه و تأمين اجتماعي انتخاب مي شود مدت زيادي را صرف انجام و امكان سنجي طرح هاي دولت قبلي خواهد كرد. از وزارت رفاه در ابتداي شروع به كار انتظار مي رفت ناكارآمدي نظام بيمه را جبران كند اما تنها به تيترهايي چون بيمه اجباري كارگران ساختماني، رانندگان تاكسي، روستائيان، زنان سرپرست خانوار روحانيون و... بسنده شد و در برخي موارد به صورت محدود اقداماتي صورت گرفت. نمي توان به آنها هم چندان خرده گرفت وقتي بودجه انجام اين امور محدود باشد دستور جلسات مسئولان پر مي شود از طرح هايي كه فقط مي توان راجع به آنها صحبت كرد و جلسه گذاشت و در مطبوعات دنبال تيتر شدن رفت.
عبدالرضا مصري، رييس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در مورد مسئوليت هاي وزير بعدي رفاه مي گويد: «فردي كه در راس وزارت رفاه و تامين اجتماعي قرار مي گيرد بايد از اقشار آسيب پذير جامعه، سيستم ها و روشهاي موجود در نظام سازمان درماني و تأمين اجتماعي، مسائل اقتصادي كشور و تقسيم يارانه ها اطلاع داشته باشد تا بلافاصله بعد از شروع كار دولت، كار اجرايي را شروع كند؛ در غيراين صورت براي كسب اطلاع از اين موارد زمان را از دست خواهد داد.»
نماينده كرمانشاه با اشاره به چهارصد ميليارد توماني كه مجلس براي ۲۲ ميليون نفر جمعيت روستايي اختصاص داد، گفت: «متاسفانه وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در قراردادي با وزارت بهداشت، پولها را به اين وزارتخانه سرازير كرده است، در صورتي كه اگر وزارت بهداشت مي خواست اين كار را انجام دهد تاكنون انجام داده بود.»رييس كميسيون اجتماعي مجلس مهمترين اولويتي كه وزير آينده رفاه و تأمين اجتماعي بايد به آن بپردازد را مشخص كردن ميزان برخورداري و نياز مردم از بيت المال عمومي دانست . عبدالرضا ثروتي عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز گفت: «طبيعي است در دولت آقاي احمدي نژاد و با عنايت به شعارهايي كه در دوران تبليغات مطرح شد، وزارت رفاه و تامين اجتماعي بايد يكي از فعال ترين وزارتخانه ها باشد.»
وي با تاكيد بر اينكه بايد توجه ويژه اي به اين وزارتخانه شود، گفت: «فردي بايد مسوول اين وزارتخانه باشد كه عميقا به بحث رفاه و تامين اجتماعي و ساير اصول قانون اساسي در ارتباط با حمايت كودكان، زنان و تامين اجتماعي فراگير در جامعه اعتقاد عميق و تجربه مناسب داشته باشد و قطعا آقاي احمدي نژاد اين موضوع را مدنظر خواهد داشت.»

زنان تهراني بهتر از مردان رانندگي  مي كنند
فارس: يك كارشناس برنامه ريزي شهري گفت در حاليكه روند رو به افزايش رفتارهاي تهاجمي در بسياري از رانندگان به ويژه رانندگان جوان، امنيت رواني و حتي امنيت جاني شهروندان تهران را مورد تهديد قرار داده، در مقابل اكثر رانندگان زن تهراني را به دليل نحوه صحيح رانندگي مي توان الگوي «رانندگي سالم» ناميد.
به گفته وي زنان راننده عموما كمتر تصادف مي كنند و در صورت بروز تصادف غالبا مقصر نيستند، اين كارشناس شهري يادآوري كرد: برخوردهاي پرخاشگرايانه اي كه پس از وقوع تصادفات از سوي برخي رانندگان سر مي زند در خانم ها ديده نمي شود.

تحقيق و تفحص از مركز مشاركت زنان پايان نيافته است
ايلنا: رئيس مركز امور مشاركت زنان، گفت بعد از اعلام نتايج رسمي هيأت تحقيق و تفحص، به اظهارنظرهاي برخي افراد در مورد عملكرد مركز امور مشاركت زنان، پاسخ خواهيم داد.
زهرا شجاعي، در پاسخ به اظهارنظر يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مورد حيف و ميل برخي از بودجه مركز امور مشاركت زنان در سفرهاي خارجي، گفت: قبل از اتمام بررسي و اعلام رسمي نتايج توسط رئيس هيأت تحقيق و تفحص به كميسيون مربوطه در شوراي اسلامي، هر گونه قضاوت و پيش داوري خلاف اخلاق اداري و شئونات انساني است.
گفتني است عشرت شائق، نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي بيان كرده در سال هاي گذشته مقاديري از بودجه اين مركز، براي سفرهاي خارجي عده اي از چهره هاي تكراري و داراي تفكر خاص، هزينه شده است.

سينماها هم براي سالمندان رايگان شد
فارس: مجري طرح جامع گنجينه ها در خصوص مزاياي كارت منزلت سالمندان، اظهار داشت سالمنداني كه اين كارت را دريافت مي كنند مي توانند از تمام امكانات و خدمات شهري و رفاهي از قبيل مترو، اتوبوس، كتابخانه، مراكز ورزشي تفريحي و كليه فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ رايگان استفاده كنند.
همچنين در پي مذاكراتي كه با انجمن سينماداران صورت گرفته از اين پس استفاده از تمام سينماهاي شهر تهران نيز براي سالمندان با ارائه كارت منزلت رايگان مي شود.

چامسكي از انگيزه هاي غرب
براي تغيير فرهنگ زنان شرقي خبر داد
فارس: نوآم چامسكي منتقد مشهور آمريكايي از تلاش ليبرالهاي غربي براي تغيير در فرهنگ زنان و خانواده هاي شرقي براي تفوق بر آنها خبر مي دهد.
چامسكي در يكي از آخرين نوشته هايش كه در وبلاگ شخصي خود قرار داده است از ترس ديرينه غرب از جمعيت رو به افزايش شرقي ها خبر داد و نوشت: از سالها قبل غرب از رشد فزاينده جمعيت در شرق هراس داشت و حتي روزگاري خطر جمعيت بسيار زياد چين خطري براي امنيت آمريكا و غرب پنداشته مي شد.
چامسكي در اين باره مي نويسد: يكي از راه هايي كه غربي هايي كه از بنيادگرايي در هراسند انتخاب مي كنند اين است كه با تغيير فرهنگ خانواده و زنان در كشورهاي شرقي ميزان رشد جمعيت در اين كشورها را كاهش دهند.
چامسكي مي افزايد: به سادگي با مشغول كردن زنان به تحصيل و كار و ايجاد زمينه ها و فرصت هاي خارج از خانواده براي آنها مي توان از رشد جمعيت در اين كشورها جلوگيري كرد و نرخ رشد جمعيت و علاقه زنان به بارداري را كاهش داد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |