پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۵ - Aug 4, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي (ع): بزرگترين گناه كسي آن است
كه از عيوب خود آگاه نباشد.
ارشاد/۱۴۲
امروز با حافظ
ببر اندوه دل و مژده دلدار بيار
اي صبا نكهتي از خاك ره يار بيار
نامه خوش خبر از عالم اسرار بيار
نكته روح فزا از دهن دوست بگو
در ديدار با مديران مسئول مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي انجام شد:
وداع مسجد جامعي با رسانه ها
ايسنا: مسجد جامعي گفت: در دوراني كه گذشت سعي ما بر برقراري ارتباط دوسويه و مبتني براعتماد بين اصحاب مطبوعات و مسئولان نظام بود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت خاتمي در ديدار با مديران مسئول مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي ضمن بيان مطلب فوق با اشاره به صدور مجوز بيش از ۲۳۰۰ نشريه طي مدت وزارت خود، اظهار داشت: با شيوه اي آرام و همدلانه و به مدد زباني مشترك با ساير بخش هاي حاكميت، سعي كرديم تا نگاه به مطبوعات عوض شود.
احمد مسجدجامعي با بيان اين كه عرصه فرهنگ، عرصه دستور و صدور بخشنامه نيست، افزود: همواره تلاش كرديم تا در مسائل عمده و احيانا بحران هايي كه پيش مي آمد، به جاي بخشنامه، با برگزاري سريع جلسه هماهنگي با مديران مسئول و مذاكره و گفت وگو آنها را نسبت به موضوع توجيه كنيم تا براي آنها مشكلات پس از درج خبر يا مطلب پيش نيايد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، گفت: معمولا جمع بندي و حاصل جلسات مستمرمان با اصحاب مطبوعات را خدمت جناب آقاي خاتمي ارائه مي كرديم و به صورت مشخص شاهد لحاظ نمودن اين نظرات كه برآمده از متن مردم بود در تصميم گيري هاي كلان كشور بوديم. وي با اشاره به اين نكته كه طبق قانون، فرهنگ و ارشاد اسلامي تنها يكي از اعضاي هيات نظارت بر مطبوعات است ، اظهار داشت: با اين وجود با اتخاذ شيوه اي آرام و در تعامل با ساير اعضا، كه اكثرا هم معتقد به كافي بودن مجوزهاي صادر شده بودند، به انجام وظيفه قانوني خود پرداختيم كه حاصل آن آمار بي سابقه صدور مجوز نشريات در دو دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي بود. وي افزود: شاهد اين مدعا آن است كه در جلساتي كه مجوز روزنامه اي صادر شده معمولا اكثر قريب به اتفاق اعضا راي مثبت داده اند.
مسجدجامعي دفاع از حيثيت اهالي فرهنگ، خصوصا روزنامه نگاران را مقدم بر دفاع از امور صنفي و اقتصادي آنها عنوان كرد و گفت: حيثيت فرهنگ هر كشور با حيثيت اصحاب فرهنگ آن كشور پيوندي ناگسستني دارد. در راستاي پاسداشت اين حيثيت در دوران اخير تلاش هاي بسياري صورت گرفت كه تنها بخش بسيار اندكي از آنها رسانه اي شد. وي اظهار داشت: در طول دوران اخير مرامنامه اخلاقي نانوشته اي بين روزنامه نگاران ايجاد و نهادينه شد كه در انتها به نگارش اصول اخلاق حرفه اي روزنامه نگاري توسط دكتر معتمدنژاد براي اولين بار در طول تاريخ مطبوعات ايران انجاميد. همچنين با برگزاري جلساتي متعدد نظام نامه ملي رسانه ها براي اولين بار تدوين شد كه البته تصويب آن بر عهده دولت محترم بعدي است. مسجدجامعي خود را عضو كوچكي از جامعه مطبوعات كشور دانست و افزود: از آغاز جواني تاكنون تقدير بر اين بود كه همواره در عرصه فرهنگ اين كشور حضور داشته باشم و از اين پس نيز در ميان همين قشر فرهيخته باقي خواهم ماند.
پيش از سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت خاتمي، معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني او گزارشي از آخرين اقدامات حمايتي وزارت ارشاد از مطبوعات را ارائه كرد.
سيد محمد صحفي توجه به امر آموزش، افزايش سهميه كاغذ يارانه اي، تقويت نهادهاي مدني و صنفي مطبوعات در مركز و شهرستان ها، واگذاري امور تصدي گري به خود مطبوعات از جمله تعاوني مطبوعات، انجمن صنفي و ساير انجمن هاي فعال مطبوعاتي كشور و كمك به راه اندازي و تقويت خبرگزاري هاي غيردولتي را از جمله اين اقدامات طي ساليان اخير ذكر كرد.
در اين جلسه تني چند از مديران مسئول مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي كشور به نمايندگي از سايرين از خدمات احمد مسجدجامعي در ساليان اخير قدرداني كردند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمود دعايي، نماينده ولي فقيه و مديرمسئول موسسه اطلاعات نيز در سخناني اظهار داشت: در طول دوران وزارت جناب عالي هيچگاه روي ترش و عصبانيت شما را نديديم و همواره با وجود اوج مشكلات و مسائل با چهره اي بشاش و رويي گشاده از اصحاب خبر و مطبوعات استقبال كرديد. وي خدمات احمد مسجدجامعي و معاونان مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را در ساليان اخير به جامعه مطبوعاتي كشور ارزنده ارزيابي و براي وي در ادامه فعاليت هايش آرزوي توفيق كرد. دعايي گفت: در سال هاي اخير گرفتاري هاي اجرايي مانع از انتشار آثار شما شده كه ما آمادگي انتشار آنها در مطبوعات و رسانه ها به صورت كامل داريم.
در پايان اين نشست صميمانه لوح سپاسي از سوي «مديران مسئول مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي» به مسجدجامعي اهدا شد.

در بررسي چهارمين دوسالانه مجسمه سازي اعلام شد:
هنر معاصر ايران فراگير نشده است
هنر معاصر ايران فراگير نشده است. بهنام كامراني مجسمه ساز در نشست نقد و بررسي چهارمين دوسالانه مجسمه سازي معاصر تهران كه در محل سينماتك، مؤسسه فرهنگي _ هنري صبا برگزار شد ضمن بيان اين مطلب افزود: وقتي به هنر به عنوان هسته دروني تشكيل دهنده فرهنگ نگاه نكنيم و نگاهي صرفا تزئيني به آن داشته باشيم نتيجه آن اين مي شود كه هنر در جامعه فراگير نشود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، اين مجسمه ساز با اشاره به اين كه هنر مجسمه سازي و نقاشي از ميان ساير هنرها بيشتر مظلوم واقع شده اند درباره دلايل عدم فراگيري هنر در جامعه گفت: اين امر از اقتصاد هنر، كم كاري وسايل ارتباط جمعي، نگاه سهل و آسان و سرگرمي فرض كردن هنر ناشي مي شود.
در اين نشست كه با حضور جمع كثيري از مجسمه سازان، علاقه مندان به مجسمه سازي و تعدادي از مديران فرهنگستان هنر برگزار شد حميد شانس با بيان اين كه اگر مي خواهيم مجسمه سازي ما به حيات خود ادامه دهد لازم است آموزش آكادميك به عنوان بخشي از آموزش هنر نهادينه شده و گسترش يابد گفت: از آنجا كه آموزش هنر جايي در آموزش هاي اوليه ما ندارد هنر ناب ما تبديل به هنر گلخانه اي، پرورشي و تزئيني شده است كه هر لحظه امكان فرورفتن در ورطه نيستي و نابودي آن مي رود.
سعيد شهلاپور مجسمه ساز و دبير چهارمين دوسالانه مجسمه سازي معاصر تهران نيز در اين نشست با اشاره به آثار عرضه شده گفت:  به نسبت دوسالانه هاي گذشته سطح كيفي و اجرايي آثار بسيار بالا رفته است و به همين دليل با قاطعيت مي توان گفت تعدادي از آثار به نمايش درآمده در چهارمين دوسالانه قابليت عرضه در بي ينال هاي كشورهاي ديگر را دارند.
چهارمين دوسالانه مجسمه سازي معاصر تهران از ۱۲ تير با برپايي دو نمايشگاه در نگارخانه هاي مؤسسه فرهنگي _ هنري صبا و خانه هنرمندان فعاليت خود را آغاز كرد و تا ۲۰ مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

دكتر غلامرضا اعواني:
اعتقادات ديني در هنر تجلي پيدا مي كند
زيبايي در دين، جايگاه و مكانت خاصي دارد و يكي از اركان آن به شمار مي رود.
دكتر غلامرضا اعواني، رئيس انجمن حكمت و فلسفه ايران ضمن بيان اين مطلب در گفت و گو با ستاد خبري همايش زيبايي شناسي و دين افزود: هميشه هنر و آفرينش هنري، از اركان مقوم هر ديني بوده است، حتي تمام اعتقادات ديني، در هنر آن تجلي پيدا مي كند.
وي درباره تقابل نگاه شريعت گرا و درك زيبايي شناسانه از دين، عنوان كرد: قوانين شريعت بسيار قابل احترام است و بايد احكام آن را در هنر رعايت كنيم. به عنوان مثال، در اسلام، پيكره نگاري مشروعيت ندارد. از همين روي، هنرمندان اسلامي به آن نپرداخته اند. اما در مقابل، به هنرهاي ديگر روي آورده اند.
دكتر اعواني همچنين گفت: در مجموع، هنر درون گراست و بيشتر با باطن دين سر و كار دارد. به همين دليل، علاوه بر حفظ جنبه هاي شريعت، با طريقت و عرفان ارتباط پيدا مي كند.
نويسنده كتاب «حكمت و هنر معنوي» يادآور شد: البته نمي توان گفت كه نگاه زيبايي شناسانه به دين، دقيقاً همان نگاه عرفاني به اين مقوله است، اما عرفان با اين نوع نگاه ، ارتباط دارد.
وي در پايان گفت: ما به هنري مقدس مي گوييم كه حضور الهي در آن متجلي شده باشد و مسلم است كه اين هنر، نمي تواند از شخصي كه مقدس نيست، پديد بيايد.
همايش زيبايي شناسي دين پنجم و ششم دي ماه در تهران برگزار خواهد شد و مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ مهر ماه تعيين شده است.

تحليل اين گروه خشن و پدرخوانده ها در نياوران
كلاس هاي آموزشي تخصصي فيلم نامه نويسي و نقد فيلم در فرهنگسراي نياوران داير مي شود.
«علي ميرزايي» استاد دانشگاه و مسئول واحد سينما تئاتر بنياد آفرينش هاي هنري نياوران براي علاقه مندان، فيلم نامه نويسي مقدماتي شامل آموزش قالب بياني و زبان سينما، ساختمان دراماتيك، چگونگي منحني كششي فيلم نامه را تدريس و «روبرت صافاريان» در ۱۰ جلسه خشونت در سينما ي آمريكا را تحليل خواهد كرد.
در روند برگزاري اين كلاس ها فيلم هايي نظير باني و كلاير، پدرخوانده ها، اين گروه خشن و... تجزيه تحليل مي شوند.

عسگرپور دبير جشن سينماي ايران شد
خبرگزاري فارس: محمدمهدي عسگرپور دبير نهمين جشنواره سينماي ايران شد.
به گزارش روابط عمومي خانه سينما، براساس پيشنهاد مديرعامل خانه سينما و تصويب هيات مديره جامعه اصناف سينماي ايران محمد مهدي عسگرپور به عنوان دبير نهمين جشن بزرگ سينماي ايران برگزيده شد.
اين گزارش از آغاز فعاليت ستاد برگزاري جشن خانه سينما متشكل از ابراهيم حاتمي كيا، مجتبي راعي و منوچهر محمدي خبر داد.
همچنين كامران ملكي از سوي دبير جشن به عنوان سخنگوي نهمين جشن بزرگ سينماي ايران تعيين و معرفي شد.
نهمين جشن خانه سينما همزمان با روز ملي سينما (۲۱ شهريور) در تهران برگزار خواهد شد.

يادداشت بر زمين ،نماينده سينماي ايران در ونيز
فيلم  يادداشت  بر زمين  نخستين  ساخته  بلند علي  محمد قاسمي به  جشنواره بين المللي  ونيز ايتاليا راه  يافت .
شصت  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  ونيز از ۹ تا ۱۹ شهريور در ايتاليا برگزار مي شود.
انجمن  سينماي  جوانان  گزارش  داد فيلم  يادداشت  بر زمين  به عنوان  تنها نماينده  سينماي  ايران  در بخش  رقابتي  هفته  بين المللي  منتقدين  جشنواره  ونيز حضور مي يابد.
دربخش  هفته  بين المللي  منتقدين  ونيز آثاري  از فيلم سازان  ايتاليا، فرانسه ، آمريكا، چين ، مكزيك  و ايرلند شركت  دارد.
يادداشت  بر زمين  (ايران )، مادر طبيعت  از ماسيمو آندري  (ايتاليا)، مسافر ساخته  اريك  كاراواكا، آجر ساخته  رايان  جانسون  (آمريكا)، كوئيهودودو به  كارگرداني  وانگ  بائومين  (چين )، آسي  از عيسي  ماريو (مكزيك ) و پاوي  لاكين  ساخته  پري  اوگدن  محصول  ايرلند در اين  بخش حضور دارند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
گزارش آغاز دوره ۴ ساله رياست جمهوري احمدي نژاد از زبان تلويزيون هاي آمريكا
شبكه هاي تلويزيوني آمريكا آغاز دوره ۴ ساله رياست جمهوري دكتر احمدي نژاد را در اخبار بامدادي چهارشنبه خود (ساعت ۳ و نيم بعد از ظهر به وقت تهران) با تصوير پخش كردند و گزارش دادند كه تنفيذ انتخاب وي در مراسمي با حضور رهبر ايران كه هزار تن از معاريف و مقامات در آن شركت داشتند در حالي برگزار شد كه مبادله اخطار ميان اين كشور و سه دولت اروپايي بر سر برنامه هاي اتمي ادامه دارد و روز پيش از آن معاون ۴۲ ساله دادستان تهران كه قبلاً قاضي دادگاه انقلاب بود در خيابان ترور شده بود و در يك برج محل استقرار دفترهاي چند شركت انفجاري خفيف روي داده بود.
اين شبكه ها گفتند كه نطق رسمي دكتر احمدي نژاد در مراسم آغاز به كار، برخلاف سخنراني هاي متداول در ايران نسبتاً كوتاه بود، زيرا كه رئيس جمهور تازه كه ۴۹ ساله است عادت به حرف زدن طولاني ندارد. در اين نطق، وي قول داد كه همه توان خود را در جهت تأمين عدالت و فرصت هاي برابر در همه زمينه ها، توزيع عادلانه امكانات كشور و رفع تبعيض به كار خواهد انداخت. او در اين نطق بار ديگر خود را خادم مردم خواند. رئيس جمهور تازه از اقتدار و استقلال ملي و نيز رعايت حقوق همگان و قطع كينه، بي انصافي و ناديده گرفتن حق ديگران و همچنين از تاريخ و فرهنگ افتخارآميز و منابع عظيم توليد ثروت در ايران سخن گفت.
اين شبكه ها گفتند كه شنبه آينده دكتر احمدي نژاد كه نخستين رئيس جمهور غير روحاني ايراني از سال ۱۹۸۱ است، در مجلس سوگند ياد خواهد كرد و اطرافيان او گفته اند كه تا آن زمان وزيران خود را معرفي خواهد كرد.
كشف تازه درباره خطر دود سيگار دست دوم
گزارش زير كه سه روز پيش در صفحات اول روزنامه هاي آمريكا به چاپ رسيده بود در دو روز گذشته هم از سوي رسانه ها دنبال شده است:
بررسي دقيق و مطالعه طولاني روي هزاران جوان ۱۳ تا ۱۹ ساله كه دچار چاقي شكم و عارضه دگرگوني متابوليسم بودند نشان داده است كه آنان در محيط دود سيگار بزرگ شده و اين دود زيان آور متابوليسم بدن آنها را تغيير داده و باعث تمركز چربي در ناحيه شكم ايشان شده و آنان را درمعرض بيماري قند، بيماري هاي عروق و قلب در سنين بالاتر قرار خواهد داد. پدر و يا مادر اين جوانان و يا هردوي آنان سيگاري بوده و دود سيگار را در فضاي خانه رها مي ساختند و كودكان، آن را استنشاق مي كردند (دود دست دوم). معاينه اين جوانان نشان داده است كه سلول هاي بدنشان در حال ايجاد مقاومت تدريجي در برابر تأثير انسولين هستند و در اين سن پايين، كلسترول خوب آنان اندكي پايين و چربي خونشان (تري گليسريد) نسبت به همسالان كمي بالاتر است. اين كشف مي تواند هشدار گرانبهايي براي خانواده ها باشد كه تا دير نشده خود و كودكانشان را از شر دخانيات برهانند.
درباره روش پژوهش و نويسندگي ميشل دو مونتاين
دوم اوت سال ۱۵۸۰ «ميشل دو مونتاين» نويسنده و پژوهشگر بنام فرانسوي تأليف دو جلدي خود «رساله ها» را منتشر ساخت كه روزنامه هاي اروپايي به اين مناسبت مدعي شده اند كه وي مبتكر رساله نگاري ( «اسي» نويسي) بوده است كه اينك قلمرو بيشتري يافته و فيلم و عكس را هم در برگرفته است. اين در حالي است كه مورخان ابتكار رساله نويسي را به صورتي كه در دانشگاه هاي امروز مرسوم است از «پلوتارك» دانسته اند.
تعريف مونتاين از رساله چنين بوده است: جمع آوري هر مطلب و سند و شاهد درباره يك «موضوع» همراه با مقدمه و نتيجه گيري. وي نوشته است: تأكيد بر «يك موضوع» يعني نپريدن از اين شاخه به آن شاخه و پرداختن و تمركز كردن تنها روي يك موضوع و مسئله. رساله نقطه مقابل تخيل است. نتيجه گيري نويسنده از رساله اش نمي تواند خيالبافي باشد. چشم انداز و پيش بيني به استناد حقايق و تجربه ها، خيالبافي نيست. «رساله» نه بايد زياد طولاني باشد و نه خيلي كوتاه. جمع آوري رساله هاي مربوط به يك موضوع از نويسندگان و پژوهشگران مختلف در يك كتاب، خدمت بزرگي به امر تحقيق و پيشرفت است. مونتاين كه يك انساندوست بود و سفرها و مطالعات بسيار كرده بود، در عين حال روشي جامع براي بررسي و مطالعه انسان، از شناخت طبيعت بشر تا شناخت عادت ها، عقايد و استعداد هاي او به دست داده و گفته است كه براي پژوهش بشر، يك پژوهشگر بايد نخست خودش را تحت مطالعه قرار دهد زيرا كه انسان ها احساس و عواطف و خواسته هاي مشترك فراوان دارند.
عبور از درياي مانش با شنا در ۱۳ ساعت
مروري بر اديشن اينترنتي ديروز روزنامه هاي چهار گوشه جهان نشان مي دهد كه بسياري از آنها با عكس و مطلب، عبور يك بانوي جوان را با شنا از درياي مانش به مخاطبان خود يادآوري كرده اند. پنجم اوت سال ۱۹۵۰ بانوي آمريكايي «فلورنس چدويك» عرض درياي مانش (كانال ميان انگلستان و فرانسه - اروپاي قاره اي) را در ۱۳ ساعت و ۲۳ دقيقه شنا كرد و خود را از انگلستان به فرانسه رساند و ركوردساز شد. وي سال بعد اين مسافت را از فرانسه به انگلستان شنا كرد. سابقه عبور از درياي مانش با شنا به قرن نوزدهم باز مي گردد. «ماتيو وب» ۲۲ اوت ۱۸۷۵ اين فاصله را در ۲۱ ساعت و ۴۵ دقيقه طي كرده بود، و در سال ۱۹۲۳ «هنري ساليوان» در ۲۶ ساعت و ۵۰ دقيقه.

برگي از تاريخ
۹۹ ساله شدن دمكراسي ايران
چهارم اوت (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۵۷۸ سباستيانو پادشاه پرتغال كه براي مسيحي كردن مراكشي ها به اين كشور لشكر كشيده بود در جنگ القصر الكبير از مسلمانان شكست خورد و ناپديد شد. در سال ۱۷۳۶ ميلادي، رضاقلي ميرزا افشار كه از جانب پدرش نادرشاه فرماندار كل خراسان شده بود، «ابوالحسن خان» فرماندار محلي بلخ را كه در پرداخت ماليات تعلل مي كرد دستگير و براي محاكمه و مجازات نزد او به قندهار فرستاد. از هزاران سال پيش تا قرن نوزدهم بلخ، بخارا، مرو، خجند و هرات همانند توس و نيشابور از شهرهاي خراسان بودند و در بيشتر ازمنه، شهر هرات حاكم نشين خراسان بود. در بازجويي از ابوالحسن خان معلوم شد كه وي به تحريك ازبك ها از پرداخت ماليات طفره رفته بود كه رضاقلي ميرزا با لشكر خراسان سراغ ازبك ها رفت و آنان را تا آن سوي تاشكند عقب زد و سپس از راه قندوز و كابل به ديدار پدر شتافت و پدرش به خاطر رشادت هاي او، پس از مشورت با بزرگان كشور و سرداران سپاه وي را وليعهد ايران كرد. در سال ۱۸۵۰ گي دو موپاسان (هانري رنه آلبرت) داستان نگار فرانسوي كه در نوشتن داستان كوتاه نبوغ داشت و چند داستان ترسناك هم نوشت به دنيا آمد. در سال ۱۸۹۵ (پنجم اوت) «فردريك انگلس» فيلسوف و سوسياليست بزرگ آلماني و يكي از دو نويسنده مانيفست كمونيست درگذشت. در سال ۱۹۰۷ دولت فرانسه قتل ۹ اروپايي را در مراكش بهانه قرار داد و به اين كشور لشكر كشيد و بعداً آن را تحت الحمايه خود كرد. در سال ۱۹۱۴ نخستين چراغ ترافيك جهان در شهر كليولند ايالت اوهايو آمريكا نصب شد. در سال ۱۹۲۵ تفنگداران دريايي آمريكا پس از ۱۳ سال استقرار، خاك نيكاراگوئه را ترك كردند. در سال ۱۹۴۰ ايتاليا كه سوداي بازگشت به عظمت روم باستان را در سرداشت همزمان به سودان، كنيا و سومالي كه هر سه سرزمين در استعمار انگلستان بودند حمله نظامي برد. در سال ۱۳۳۵ (۱۹۵۶ ميلادي) دكتر محمد مصدق پس از تحمل سه سال زندان به احمدآباد نزديك كرج تبعيد شد و تا پايان عمر به مدت ده سال و هفت ماه در اين روستا تحت نظر بود. تبعيد دكتر مصدق در اين روستا غيرقانوني بود، زيرا اين تبعيد به حكم دادگاه نبود و به اراده شاه صورت گرفته بود كه از استخوان هاي اين مرد هم مي ترسيد. در سال ۱۹۸۴ ولتاي عليا به «بوركينا فاسو» تغيير نام داد.
و اينك برگ امروز: فردا سالروز مشروطيت ايران است. در پي يك رشته مبارزات پي گير، ۹۹ سال پيش در اين روز (پنجم اوت سال ۱۹۰۶ ميلادي = ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ ه.ش.) سرانجام مظفرالدين شاه قاجار فرمان مشروطيت را امضاء كرد. بعداً قانون اساسي تدوين و نخستين جلسه مجلس شورا در كاخ گلستان با حضور مظفرالدين شاه تشكيل شد و بر سر در ورودي عمارت مجلس در ميدان تاريخي بهارستان تابلوي «عدل مظفر» قرار گرفت (انتخاب اين عبارت به اين صورت، براي آن بود كه لزوماً مفهوم موافقت مظفرالدين شاه را نداشته باشد و حكايت از پيروزي عدالت كند و در عين حال مظفرالدين هم با برداشتي ديگر از معناي آن، خرسند شود و بعداً از كاري كه كرده بود ابراز پشيماني نكند). مظفرالدين شاه كه به بيماري سل دچار بود در همين سال درگذشت. ضمنا نقش رقابت هاي استعماري قدرت هاي اروپايي را در مشروطه شدن ايران نمي توان كاملاً رد كرد. مشروطيت ايران جز در چند برهه كوتاه، شكل دمكراسي واقعي به خود نگرفت. رضا شاه يك فرمانده نظامي بود و به نمايندگان مجلس و سياسيون اعتماد نداشت و پسرش از دمكراسي و ابزارهاي آن كه احزاب، تشكيل اجتماعات و بيان آزاد (روزنامه) هستند هراس داشت و به علاوه، توان تفكر درست نداشت و خود را چيزي مافوق همه خيال مي كرد، و چون در رفاه بزرگ شده بود نمي توانست دردهاي مردم را درك كند و اواخر حكومت، خود را كاملاً از مردم جدا كرده بود و تنها اطرافيانش را مي ديد كه او را از انگلستان و آمريكا مي ترسانيدند. (در اوج انقلاب) شاه سابق در چهاردهم مرداد ۱۳۵۷ در نطقي به مناسبت هفتاد و دومين سالگرد مشروطيت كه روز بعد در دو صفحه روزنامه هاي تهران به چاپ رسيده بود، وعده داد كه انتخابات بعدي صددرصد آزاد و دمكراتيك خواهد بود. ولي، ديگر خيلي دير شده بود.
در سال۱۲۸۵ اين نخستين بار نبود كه ايران داراي پارلمان مي شد، در دوران اشكانيان، حكومت ايران به نوعي مشروطه بود و براي تصويب قوانين و انتصابات مهم، حتي تعيين شاه، دو مجلس وجود داشت كه مجلس عالي تر را مهستان (سنا) مي خواندند. اشكانيان به فلسفه و دمكراسي يونان باستان علاقه داشتند و ايجاد اين مجالس به همين دليل بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
۳ پاسخ
دكتر روزنفلد به ۳ پرسش پزشكي چنين پاسخ داده است:
كمتر ديده شده است بانواني كه اقدام به جلوگيري از بچه دار شدن نكرده باشند، پيش از يائسگي دچار حمله قلبي شوند، مگر اين كه مبتلا به بيماري قند و يا فشار خون و چربي باشند.
- عامل دود سيگار در همه بيماري هاي خطرناك ديده شده است و به علاوه، دخانيات باعث تشديد بيماري هاي ديگر مي شود و به همين سبب، سازمان ملل آن را قاتل شماره يك انسان اعلام كرده است.
نبايد داروهاي بيماري صرع و غش را بدون اجازه دكتر براي تخفيف ميگرن (درد نيمه سر) مصرف كرد، تنها به اين دليل كه ميان اين دو بيماري رابطه وجود دارد. اين عمل خودسرانه خطرناك است.

بهارستان
عبدالمطلب گويد كه آن شب (مولود پيامبر) من به كعبه اندر بودم كه كعبه را ديدم كه ساجد گشت، باز راست بايستاد و به آوازي فصيح همي گفت: «الله اكبر» .
تاريخ سيستان

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ابر سياه
ابر سياه مي خواست ببارد. به مزرعه اي رسيده بود كه دهقانان در آن مشغول دروكردن محصول بودند. ابر سياه گذشت.
رضا ايزي

گشتي در دنياي خبرها
برخورد با اسكيت سواران متخلف
كامپالا: اخيراً تعداد جوانان و نوجوانان اسكيت سوار در شهر كامپالا پايتخت اوگاندا افزايش يافته است به گونه اي كه آنها در ترافيك سنگين خيابان ها لابه لاي خودروها مانور مي دهند و جان خود را به خطر مي اندازند. به همين دليل پليس قصد برخورد با اين افراد متخلف را دارد. به گفته پليس از زمان گسترش اسكيت سواري در خيابان ها، تعداد مرگ و مير ناشي از حوادث رانندگي افزايش يافته است.
تهديد اداره ماليات
ميامي: كارمند يك آژانس سلامتي در آمريكا به جرم تهديد كاركنان اداره ماليات توسط پليس دستگير شد. پس از اينكه وي قبض ماليات سنگيني بابت ملك خود دريافت كرد با اداره ماليات تماس گرفت و تهديد كرد در صورتي كه به وي تخفيف ندهند او با پودر سياه زخم به آنها حمله خواهد كرد.
دوچرخه سوار نگون بخت
اهايو: يك دوچرخه سوار به دليل سقوط از دوچرخه خود علاوه بر بستري شدن در بيمارستان توسط پليس دستگير شد. او با توجه به اينكه در زمان تصادف با كاميون در پياده رو مشغول دوچرخه سواري بود، مقصر شناخته شد و علاوه بر پرداخت هزينه بيمارستان بايد جريمه نيز بپردازد.
دوخته شدن لب هاي زنداني
مكزيكوسيتي: يك تاجر زنداني در مكزيك براي نشان دادن اعتراض خود لب هايش را با نخ و سوزن به هم دوخت. اين تاجر براي برنده شدن در مناقصه هاي بزرگ دولتي، مبلغي كلان به سياستمداران رشوه داده بود و چون يك نفر تصاوير پرداخت رشوه را توسط وي ضبط كرده بود به زندان محكوم شد.
تلفات جنگ خروس ها
مكزيكوسيتي: جنگ خروس ها در مكزيك منجر به مرگ ۴ نفر و مجروح شدن ۱۱ نفر ديگر شد. شرط بندان در جريان جنگ خروس ها با يكديگر اختلاف نظر پيدا كردند و به همين دليل دو نارنجك به ميان تماشاگران انداختند. در جريان اين حادثه ۴ نفر كشته و ۱۱ نفر مجروح شدند.
قدرت حافظه
پيونگ يانگ: كيم جونگ ايل رهبر كره شمالي از حافظه اي بسيار قوي برخوردار است. به گفته افراد نزديك به وي، اين سياستمدار هر روز صبح پس از برخاستن از خواب به تمرين حافظه مي پردازد و شماره تلفن تمام كاركنان زير نظر خود را مرور مي كند. وي ۳ سال قبل در جريان يك كنفرانس از حفظ و خيلي سريع شماره تلفن تمام كارمندان خود را به زبان آورد. رهبر كره شمالي از مردم اين كشور خواسته است حافظه خود را تقويت كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۲۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۴۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۵ دقيقه

گل و گياه
بيد خزنده
004005.jpg
نام علمي: Salix reticulata
خانواده: SALICACEAE
درختچه كوچك خزنده و خزان پذير، مناسب كاشت در باغهاي صخره اي، با حداكثر بلندي ۸-۵ سانتي متر و گستردگي ۲۰ سانتي متر. زمان گلدهي آن فصل بهار مي باشد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك پيت مرطوب و خنك، حداقل دماي مورد تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تهيه و كاشت قلمه در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |