پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۵ - Aug 4, 2005
گزارش همشهري از كميت و كيفيت
بهره مندي بخش كشاورزي از تسهيلات بانكي
عدم تخصيص تسهيلات بانكي، موجب كاهش ۲۹ درصدي
سرمايه گذاري در بخش كشاورزي شده است
003903.jpg
گروه اقتصادي- علي ابراهيمي: پرداخت تسهيلات بانكي از جمله سياست هايي است كه به منظور حمايت از توليد كنندگان بخش كشاورزي مورد توجه قرار گرفته و بدين منظور در برنامه سوم توسعه پيش بيني شده بود تا ۲۵ درصد تسهيلات بانكي به بخش آب و كشاورزي تخصيص يابد اما تاكنون سهم بخش كشاورزي از تسهيلات مذكور ۱۷ درصد بوده در حالي كه اين سهم در بخش صنعت ۳۷ درصد و در بخش خدمات ۵/۲۶ درصد محقق شده است. از سوي ديگر بانك هاي تجاري تمايلي به سرمايه گذاري در بخش كشاورزي نداشته و با وجود تكاليف مندرج در برنامه سوم اولويت پرداخت اين تسهيلات را به بخش هاي خدمات و صنعت به دليل نرخ سود بالاتر داده اند. گرچه سهم ۲۵ درصد بخش كشاورزي از تسهيلات مذكور در برنامه چهارم نيز مورد توجه قرار گرفته و از سوي ديگر با يكسان سازي نرخ سود تسهيلات بانكي (۱۶ درصد) اميد مي رود تا در آينده سهم بخش كشاورزي از تسهيلات مذكور محقق شود اما تأمين ۵/۲ درصد مابه التفاوت نرخ سود ۵/۱۳ تا ۱۶ درصدي در بخش كشاورزي، ريسك بالا و ديربازده بودن سرمايه گذاري در اين بخش، از چالش هاي پيش روي تخصيص تسهيلات بانكي در بخش كشاورزي محسوب مي شود.
زيان ۱۳۴ هزار ميليارد ريالي عدم سرمايه گذاري در بخش كشاورزي
گرچه براساس بند ج ماده ۱۰۶ قانون برنامه سوم توسعه، قانونگذار سيستم بانكي را مكلف نموده تا حداقل ۲۵ درصد مجموع تسهيلات اعطايي بانك ها به بخش كشاورزي اختصاص يابد اما به طور متوسط در طول سال هاي برنامه ۷/۱۷ درصد از اين تسهيلات تخصيص يافته و بانك هاي تجاري تمايل چنداني به پرداخت تسهيلات مذكور به اين بخش ندارند. با توجه به نقش و جايگاه بخش كشاورزي در تأمين امنيت غذايي به گفته مسئولين ذي ربط در وزارت جهاد كشاورزي اين بخش به دليل عدم تحقق تخصيص ۲۵ درصدي تسهيلات به شدت متضرر شده است.
مديركل دفتر توسعه سرمايه گذاري بخش كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي معتقد است، در طول سال هاي برنامه سوم عدم تحقق سهم ۲۵ درصدي بخش كشاورزي عقب ماندگي معادل ۲۹ درصد در زمينه عدم سرمايه گذاري را در پي داشته چرا كه مقرر شده بود تا در طول سال هاي برنامه و مطابق با اهداف اعلام شده ۴۶۰ هزار ميليارد ريال تسهيلات بانكي به بخش كشاورزي پرداخت شود. اما براساس گزارش وزارت امور اقتصادي و دارايي تنها ۳۲۵ هزار ميليارد ريال تسهيلات به اين بخش پرداخت شده و بخش كشاورزي با زياني معادل ۱۳۴ هزار ميليارد ريال عقب ماندگي ناشي از عدم تخصيص تسهيلات مواجه شده است.
مجتبي مومن صفايي معتقد است در حالي كه حتي اين ميزان تسهيلات بانكي نيز نياز بخش را براي تحقق اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه برآورده نمي سازد اما سيستم بانكي به دليل كمتر بودن نرخ سود و كارمزد پرداخت تسهيلات به بخش كشاورزي نسبت به بخشهاي خدمات، بازرگاني و صنعت در طول برنامه سوم، ديربازده بودن و ريسك بالاي طرح هاي كشاورزي، رغبت كمتري به پرداخت تسهيلات به بخش كشاورزي داشته است و پيگيري هاي به عمل آمده در شوراي عالي بانكها، بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار براي اجراي تكاليف قانون برنامه سوم نيز بي نتيجه مانده است.
پيش از اين بانك ها عدم ارايه طرح هاي داراي توجيه بازگشت سرمايه را از عوامل محقق نشدن سهم ۲۵ درصدي تسهيلات بانكي بخش كشاورزي عنوان كردند در حالي كه وزارت جهاد كشاورزي معتقد است در طول سال هاي برنامه حدود ۵۶ هزار طرح در سراسر كشور به بانك ها معرفي شده و بانك ها كتباً اعلام كرده اند كه منابع و اعتبارات را نداشته و بنا به دلايلي از پذيرش طرح هاي اين بخش خودداري كرده اند و نبود دستور العمل اجرايي براي پذيرش طرح هاي بخش كشاورزي از منابع داخلي بانك هاي تجاري در استانها بهانه اي در اين زمينه بوده است. سيستم بانكي پاسخگو نبوده و هيچ مرجعي نيز پيگير علل عدم اجراي حكم قانوني برنامه دوم و سوم توسعه در اين زمينه نيست. اين در حالي است كه مدير كل اعتبارات بانك مركزي معتقد است در سال هاي گذشته نرخ سود تسهيلات بانكي در بخش كشاورزي پايين بوده و بانك هاي تجاري تمايلي براي پرداخت تسهيلات به اين بخش نشان نداده اند. همچنين به دليل گستردگي شعب بانك ها امكان كنترل و برنامه ريزي براي تحقق رقم ۲۵ درصدي تسهيلات تا پايان سال وجود نداشته است و گرچه بانك كشاورزي عملكرد خوبي داشته اما عملكرد نه چندان خوب ساير بانك ها باعث شده تا ميزان تسهيلات تخصيص يافته در بخش كشاورزي چندان مطلوب نباشد.
محمدرضا شجاع الديني تعيين سهميه برخورداري بخش هاي مختلف از تسهيلات بانكي را كارآمد ندانسته و معتقد است نمي توان بانك ها را ملزم به پرداخت اين تسهيلات كرد چرا كه اين شيوه آزادي عمل بانك ها را تا حدودي كاهش مي دهد. همچنين در دسترس بودن منابع بسيار مهمتر از هزينه  منابع است. بايد ابتدا تلاش كنيم تا پولي وجود داشته باشد و سپس سهم بخش ها را مشخص كنيم.
گرچه تعيين پرداخت ۲۵ درصد تسهيلات بانكي به بخش كشاورزي براي حصول اطمينان از وجود اين منابع است اما در نظر گرفتن سياست هاي تشويقي براي بانك هاي تجاري كارآمدتر خواهد بود.
وي معتقد است وزارت جهاد كشاورزي تعداد طرح هاي اعلام شده به بانك ها را به صورت تلفيقي اعلام مي كند. گرچه طرح هاي مختلفي در چارچوب منابع آزاد بانك ها، تسهيلات تكليفي بانك ها و طرح هايي براي استفاده از وجوه اداره شده وجود دارد. اما بسياري از طرح هايي كه به بانك معرفي شده براي استفاده از وجوه اداره شده است كه براي آنها منابعي وجود ندارد و بانك ها نيز تخصيص اعتبار نداده اند. همچنين از آنجا كه براساس قانون برنامه سوم و چهارم توسعه پرداخت ۲۵ درصد تسهيلات بانكي به بخش آب و كشاورزي با هماهنگي دستگاههاي ذي ربط مدنظر قانونگذار بوده و ۱۷ درصد تحقق اعلام شده تنها مربوط به كشاورزي است، با در نظر گرفتن تسهيلات اعطايي بانك ها در زمينه سدها، نيروگاهها و كانال كشي آب حتي بيش از رقم ۲۵درصدي تكليف برنامه به بخش آب و كشاورزي تسهيلات پرداخت شده است.
دبيركل خانه كشاورز نيز معتقد است، گرچه پرداخت ۲۵ درصد تسهيلات بانك هاي تجاري تكليف قانوني است اما اگر اين رقم تخصيص نيابد نيز اتفاقي نيفتاده و قانون در اين زمينه سكوت كرده است. سهم واقعي بخش كشاورزي از تسهيلات بانكي در سال هاي برنامه سوم ۱۱ تا ۱۲ درصد بوده و ۵ الي ۶ درصد ارقام اعلام شده عددسازي است حتي پرداخت ۱۷ درصدي تسهيلات مذكور به بخش كشاورزي را بعيد مي دانم.
عيسي كلانتري سود بيشتر پرداخت تسهيلات بانك هاي تجاري به بخش هاي خدمات و بازرگاني، مشكل كشاورزان خرده پا براي تهيه وثيقه دريافت تسهيلات بانكي به جز در زمينه تسهيلات تكليفي و بالا بودن سود ۵/۱۳ درصدي تسهيلات مذكور در بخش كشاورزي را از دلايل عدم تحقق سهم اين بخش در برنامه سوم دانسته و معتقد است با وجود كمبود شديد سرمايه گذاري در بخش كشاورزي تنها بانك كشاورزي با بوروكراسي زياد اين تسهيلات را پرداخت نموده و بانك هاي تجاري حتي درخواست هاي كشاورزان را بررسي نمي كنند.
وي طرح هاي موجود در بخش كشاورزي را بيشتر براي بهبود وضعيت توليد و نه توسعه اين بخش دانسته و معتقد است بانك ها در زمينه توسعه بخش به راحتي وام مي دهند ولي از پرداخت تسهيلات در زمينه احيا و بهينه سازي توليد خودداري مي كنند. همچنين بوروكراسي سيستم بانكي به هيچ وجه منطبق با شيوه فعاليت و زندگي كشاورزان نبوده و ۸۰ درصد كشاورزان قادر به استفاده از اين تسهيلات نيستند.
يكسان سازي نرخ سود و تخصيص تسهيلات بخش كشاورزي
براساس مصوبه اخير هيأت وزيران بانك هاي عامل موظف شده اند هر سه ماه يكبار گزارش تسهيلات اعطايي خود را به تفكيك مورد مصرف به بانك مركزي ارايه نموده و بانك مركزي نيز بايد گزارش هاي دريافتي را پس از تطبيق با جداول موضوعي اعلام شده در بودجه سال ۸۴ به سازمان مديريت و كميسيون اجتماعي مجلس ارايه كند. همچنين با تأكيد بر سهم ۲۵ درصدي بخش كشاورزي از تسهيلات بانكي براساس جزء ۲ بند ج ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم و يكسان سازي نرخ سود تسهيلات بانكي، برخي معتقدند تحقق سهم بخش كشاورزي از تسهيلات بانكي در برنامه چهارم دور از دسترس نيست. اين در حالي است كه تأمين  مابه التفاوت ۵/۲ درصدي نرخ سود تسهيلات در بخش كشاورزي و اجراي صحيح  يكسان سازي نرخ سود تسهيلات بانكي در همه بخش ها از چالش هاي پيش روي تحقق اين امر است.
دبيركل خانه كشاورز مي گويد: اگر تك نرخي شدن سود تسهيلات بانكي واقعي باشد و دولت به تعهد پرداخت ۵/۲ درصدي مابه التفاوت اين نرخ در بخش كشاورزي عمل كند، همچنين بانك ها بوروكراسي پرداخت تسهيلات را كم كنند مي توان به تحقق سهم بخش كشاورزي اميدوار بود. اما اگر بانك هاي تجاري به صورت غيررسمي تسهيلات بانكي را به بخش هايي كه نرخ سود مثلاً ۲۲ درصدي دارند ارايه نموده و دولت به تعهد خود عمل نكند روند كنوني ادامه خواهد يافت. بهتر آن است تا تسهيلات بخش كشاورزي تنها از طريق بانك كشاورزي و با تسهيل روند تخصيص آن صورت گيرد.
اين در حالي است كه مديركل اعتبارات بانك مركزي معتقد است مابه التفاوت مذكور تأمين شده و اين موضوع حداكثر تا هفته آينده با توجه به آيين نامه بند «ذ» تبصره ۲ مصوب هيأت دولت اجرايي خواهد شد و نگراني در اين زمينه وجود ندارد.

آخرين جلسه جهانگيري با خبرنگاران
003912.jpg
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: روز گذشته ساختمان شماره يك وزارت صنايع و معادن حال و هواي ديگري داشت.
اسحاق جهانگيري وزيري كه هشت سال بر مسند وزارت نشست، در ديداري با خبرنگاران حوزه صنعت، ضمن وداع با وزارت با خبرنگاران اين حوزه نيز خداحافظي كرد.
زمان رفتن فرارسيده و تازه به فكر تشكر از خبرنگاران افتاده ايم. هر چند كه اين تشكر فقط با الفاظ بيان خواهند شد، چرا كه كسي جرات تشكر مادي كردن و قدرداني مالي را ندارد. اسحاق جهانگيري سخنان خود را با اين جمله شروع كرد و بدون وقفه مانند گذشته به سراغ ارائه آمار و ارقام رفت.
در دوره برنامه پنج ساله سوم از نظر شاخص ، بخش صنعت و معدن با رشد بالاي ۱۱درصد، رشد قابل ملاحظه اي داشته است.
ميزان سرمايه گذاري در اين بخش در ۴ سال برنامه سوم به ۶/۱۷درصد رسيد و در زمينه صادرات نيز صادرات كالاهاي صنعتي به عنوان شاخص صادراتي از يك ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار به ۴ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار رسيد. وي از موفقيت هاي كسب شده در اين عرصه به توسعه صنعت سيمان با راه اندازي كارخانه سيمان در خارج از كشور، رشد صنعت خودرو، كشتي سازي، افزايش ظرفيت توليد فولاد و مس و مهمتر از همه تدوين استراتژي توسعه صنعتي اشاره كرد و افزود: خوشحالم كه من اولين وزير وزارتخانه ادغام شده صنايع و معادن بودم. در اين دوران سياست گذاري صنعتي كشور در يك مكان متمركز شد و با تدوين استراتژي توسعه صنعتي راه حركت براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله هموار گرديد.
در واقع وزارتخانه ديگر جايگاهي براي ارائه مجوز و تقسيم رانت نيست بلكه تمام ۲هزار كارمند آن در سراسر كشور فقط به سياست گذاري، نظارت و پيگيري مي پردازند.
جهانگيري در ميان سخنانش پيش از آنكه خبرنگاران سئوالات خود را مطرح كنند كنايه اي نيز زد: نهادهاي مدني براي اولين بار در اين وزارتخانه تشكيل شدند. نهادهايي كه اگر توسط دولت به بازي گرفته شوند، بسيار مشكل گشا خواهند بود و اگر به بازي گرفته نشوند براي دولت مشكل ساز خواهند بود.
جهانگيري پس از بيان اين جملات گفت كه بهتر است جو جلسه از حالت رسمي و ارائه ارقام خارج شود. پس با الفاظي طنزگونه خبرنگاران با بيان آنچه مدنظر روزنامه هاست از زبان مسئولان و واداركردن مسئولان به بيان آن مطالب اشاره كرد و البته گفت: ما هم كم خبرنگاران را اذيت نكرده ايم. وقتي خبرنگاران را در كوهها و مناطق دور شهرستانها كه براي تهيه خبر از راه اندازي واحدهاي صنعتي آمده بودند، مي ديدم واقعا متعجب مي شدم.
احتمالا شركت مشاوره اي راه مي اندازم
وقتي نوبت به خبرنگاران رسيد، خبرنگاري از جهانگيري پرسيد از اين پس به چه كاري خواهيد پرداخت؟ كجا مي رويد؟ جهانگيري با خنده گفت: به خانه.
وزير صنايع و معادن افزود: وقتي ۴ سال پيش كه جوان تر بودم و انتخابات رياست جمهوري برگزار شد، از من پرسيدند كه اگر مجددا وزير نشويد كجا مي رويد گفتم: براي ادامه تحصيل به خارج مي روم. اما هم اكنون كه پخته تر شده ام احساس مي كنم عجله اي براي شروع يك كار تازه ندارم. وي تاكيد كرد: به نظرم گذشت زمان انسان ها را با تجربه  تر مي كند. چنانچه وقتي نطق هاي خود در مجلس دوم را مي خوانم متعجب مي شوم كه اين حرفهاي احساساتي را من گفته ام!
وي گفت: احساس مي كنم دولت جديد از مديران گذشته بي نياز نباشد چرا كه جمهوري اسلامي مخارج سنگيني براي مديرشدن افراد صرف كرده است.
جهانگيري تاكيد كرد: برخلاف اظهارنظر سرحدي زاده كه ما غير از وزارت كاري بلد نيستيم، من كار بلدم. حتي اگر كار دولتي مناسبي به من ارائه نشود، مي توام ظرف سه ماه كار خصوصي با سرمايه فكري راه بيندازيم. مثلا يك شركت مشاوره اي، پيمانكاري يا خدمات مهندسي. البته اگر بلد بودم خبرنگار مي شدم.
چه مي خواستيد، چه شد؟
جهانگيري در پاسخ به اينكه چه خواسته اي داشتيد كه در طول دوران وزارت به آن نرسيديد، گفت: فكر مي كردم ظرفيت توليد فولاد كشور به ۱۲ ميليون تن برسد كه چنين نشد. همين طور فكر مي كردم ال ۹۰ در زمان ما به بازار بيايد كه به علت طولاني شدن مذاكرات باز اين امر محقق نشد.
عضو هيچ حزبي نخواهم شد
همچنين وي در مورد اينكه آيا به حزب اعتدال خواهيد پيوست، گفت: من در بدترين زماني كه حزب كارگزاران مورد انتقاد بود به عضويت اين حزب درآمدم البته ۳ سال است كه در جلسات مشترك آنها شركت نكرده ام. فكر نمي كنم عضو حزبي شوم مگر آنكه خودم حزبي تشكيل بدهم.
از رفتن ناراحت نيستم
وي در ادامه اظهاراتش گفت كه از رفتن از وزارت صنايع ناراحت نيست چرا كه هرچه در توان داشته است به انجام رسانده. كسي هم پا در كفشش نكرده است. در مجموع راضي هستم و اميدوارم حداقل چندماهي وقت آزاد داشته باشم تا بتوانم از رساله دكتراي خود دفاع كنم. مشغله هاي زياد مانع از گرفتن مدرك دكتراي من شد.
درخواست از وزير آينده
وي در پايان از وزير آينده خواست كه راه توسعه صنعتي را همچنان ادامه دهد چرا كه به بخش صنعت هزينه هاي زيادي براي رسيدن به آن چه امروز هست،  پرداخته است.
در پايان اين جلسه خبرنگاران حوزه صنعت لوح يادبودي را تقديم وزير صنايع و معادن كردند و در كنار او عكس هاي يادگاري گرفتند. عكس هايي كه نمايانگر آخرين روزهاي حضور جهانگيري در وزارت صنايع بود. عكس هاي خداحافظي با جهانگيري.

با پايان  ساخت توسط كارشناسان ايراني
امروز از ماهواره مصباح پرده برداري مي شود
003909.jpg
گروه اقتصادي: با پايان  ساخت ماهواره مصباح كه يك ماهواره مخابراتي است و براي ذخيره سازي و ارسال اطلاعات طراحي شده است امروز در مراسمي با حضور دكتر احمد معتمدي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و مقامات اين وزارتخانه از اين ماهواره پرده برداري مي شود.
به گزارش خبرنگار ما براي پرتاب اين ماهواره كه توسط كارشناسان داخلي ساخته شده است قراردادي با روسيه براي پرتاب از ايستگاه فضايي پلستسك Plesetsk و بوسيله موشك كاسموس امضاء شده است. ماه گذشته در جلسه شوراي عالي فضايي كشور به رياست سيدمحمد خاتمي جزئيات مراحل اجرايي اين طرح بررسي و مقرر شد كه اين ماهواره در سال جاري به فضا پرتاب شود.
براساس قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات شوراي عالي فضايي به رياست رئيس جمهور با عضويت وزراي ارتباطات و فناوري اطلاعات، علوم تحقيقات و فناوري، امور خارجه، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، صنايع و معادن همچنين معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، رئيس سازمان صداوسيما، سه نفر از صاحب نظران و همچنين رئيس سازمان فضايي ايران تشكيل و سازمان فضايي ايران مجري مصوبات شورا است كه رئيس سازمان فضايي ايران دبير شورا و سازمان فضايي ايران مجري مصوبات شوراي عالي فضايي است.
طرح احداث ماهواره زهره نيز با همكاري كشورهاي چين و تايلند نيز از سوي سازمان فضايي جمهوري اسلامي ايران در حال پيگيري است.

۸ ميليون و ۷۳۵ هزار تن گندم خريداري شد
003900.jpg
از آغاز خريد تضميني گندم تا كنون ۸ ميليون و ۷۳۵ هزار و ۱۴۱ تن گندم از كشاورزان كشور خريداري شد.
دفتر مجري طرح گندم، اعلام كرد خريد تضميني گندم از كشاورزان تا ۱۱ مردادماه جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/۸ درصد رشد كرده است. بنابراين گزارش استانهاي فارس با يك ميليون و ۶۸۰ هزار تن، خراسان جنوبي ۲۵ هزار و ۲۰۰ تن، خراسان رضوي ۷۴۵ هزارتن، خراسان شمالي ۱۹۳ هزارتن، خوزستان يك ميليون و ۲۶۰ هزار تن، گلستان ۸۸۸ هزارتن و كرمانشاه ۵۱۰ هزارتن تاكنون بيشترين خريد گندم را داشته اند.

آغاز كار كميته مشترك ايران و هند
براي بررسي مسائل صادرات گاز
003906.jpg
گروه اقتصادي: با سفر معاون بين الملل وزارت نفت كشورمان به هند براي پيگيري مذاكرات در مورد صادرات گاز ايران به هند ديروز رسانه هاي گروهي اين كشور از پيشنهاد ايران براي امضاي يك تفاهم براي ترسيم زمان بندي اجراي طرح يادشده خبر دادند.
به گزارش خبرنگار ما، جوادي مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران در گفتگو با منابع هندي تاييد كرد كه امضاي تفاهم نامه بين فروشنده و خريدار آينده روشني براي اجراي آن بوجود مي آورد.وي افزوده است كه ايران خواهان عملياتي شدن اين طرح در سال آينده ميلادي است.
اين در حالي است كه منابع خبري هند با تاكيد بر اينكه توافقي پيش از اين ميان شركت ملي صادرات گاز ايران و شركت گاز هند امضا شده و نيازي به امضاي تفاهم نامه جديدي وجود ندارد، از اهميت مسائل امنيتي طرح سخن گفته اند.
هادي نژادحسينيان معاون وزارت نفت در اين زمينه اعلام كرده است كه مسائل امنيتي طرح در كميته كارشناسي مشتركي كه از ديروز كار خود را به مدت دو روز در دهلي نو آغاز كرده است مورد بررسي قرار مي گيرد.
هند و پاكستان نيز در كميته مشترك جداگانه اي مسائل مورد علاقه خود را بررسي خواهند كرد.
نژادحسينيان ديروز در دهلي با مقامات نفتي هند از جمله ماني شانكار آيار وزير نفت اين كشور ديدار كرد.

با اجراي طرح اكتشافي ، حجم ذخاير
هيدروكربوري پارس جنوبي ارزيابي مجدد مي شود
گروه اقتصادي: منطقه پارس جنوبي به عنوان منطقه اي كه با ذخيره فراوان گاز در آينده درآمد سرشار و توان بالايي را براي توسعه كشور فراهم مي كند، به عنوان مهمترين منطقه اقتصادي ايران در آستانه كار دولت جديد چه شرايطي دارد. براي آگاهي از تحولات و آينده اين منطقه با مهندس مرتضي الهي مدير برنامه ريزي و كنترل شركت نفت و گاز پارس گفتگو كرده ايم.
***
* در حال حاضر ذخاير گاز در پارس جنوبي چه ميزان است؟
- ذخاير گاز پارس جنوبي كه سهم ايران است معادل ۵۰۰ تريليون فوت مكعب برآورد شده كه با معيارهاي متري معادل ۱۴ تريليون مترمكعب حدود ۵۰درصد كل ذخاير گاز كشور است.
* اين برآورد نهايي است و اطلاعات در مورد مخزن نهايي شده؟
- اطلاعات اين مخزن براساس مطالعات گذشته است ولي طرح اكتشافي در پارس جنوبي طراحي شده كه با اجراي آن و انجام لرزه نگاري ۳ بعدي و حفر چاه برآورد جديد و دقيق تري از ميزان ذخاير هيدروكربوري ميدان به دست مي آيد و بنظر كارشناسان ما ميزان ذخاير گازي اين ميدان بيشتر از برآوردهاي قبلي خواهد بود.
* در حال حاضر چه ميزان سرمايه گذاري در اين منطقه انجام شده است؟
- تاكنون معادل ده ميليارد دلار در اين منطقه سرمايه گذاري شده، با توجه به اينكه هر فاز يك ميليارد دلار هزينه دارد ولي ميزان سرمايه گذاري كه انجام خواهد شد با توجه به نهايي شدن ۱۸ فاز معادل ۱۸ ميليون دلار است.
* ميزان برداشت گاز ايران در اين حوزه مشترك با قطر در چه تعادلي قرار دارد؟
- در حال حاضر با توجه به افتتاح ۵ فاز پارس جنوبي و برداشت يك ميليارد فوت مكعب در هر فاز ميزان برداشت روزانه ما از قطر تا حدي فراتر رفته است. البته قطر پيش تر از ما دراين حوزه فعاليت كرده است و از نظر زمان از ما جلوتر است. در دو سال آينده با طرحهايي كه در دست اجرا دارد بار ديگر برداشت روزانه قطر از ما فراتر مي رود ولي با اجراي فازهاي ۲۲گانه اي كه طراحي شده تا سال ۲۰۱۲ برداشت ما از قطر بيشتر مي شود.
* تاكنون چند فاز پارس جنوبي به مرحله امضاي قرارداد رسيده است؟
- تاكنون ۱۸ فاز پارس جنوبي با امضاي قرارداد اوليه وارد مرحله اجرايي شده است. فازهاي ۱۹ _ ۲۰ _ ۲۱ و ۲۲ باقي مانده است كه با نهايي شدن وضع اين چهار فاز برداشت ما از اين ميدان به ۲۷ ميليارد فوت مكعب در روز مي رسد چرا كه برخي فازها به توليد گاز مايع طبيعي ال.ان.جي اختصاص داده شده و ميزان برداشت هر فاز آنها معادل ۲ تا ۳ ميليارد فوت مكعب است و از فازهاي معمولي كه يك ميليارد فوت مكعب است، بيشتر است.

استقبال از سرمايه گذاري در بخش هاي مطمئن
گروه اقتصادي: پذيره نويسي يك بانك خصوصي كه به تازگي مجوز فعاليت كسب كرده است، در ساعات اوليه روز سه شنبه تكميل شد و بسياري از مردم در ساعات مياني روز پشت درهاي بسته بانك ها ماندند.
به گزارش خبرنگار ما، بانك خصوصي پاسارگاد كه با سرمايه ۲۵۰ ميليارد تومان فعاليت خود را آغاز كرده قرار بود ۲۰۰ ميليارد تومان توسط مؤسسين و ۵۰ ميليارد تومان از طريق پذيره نويسي تأمين شود.
به دليل استقبال گسترده مردم از پذيره نويسي اين بانك تا ساعت ۳۰/۱۳ مبلغ ۱۳۵ ميليارد تومان جمع آوري شد و سرمايه اين بانك به ۳۳۵ ميليارد تومان افزايش يافت. اين استقبال حكايت از يك واقعيت در اقتصاد ايران دارد و آن علاقه مردم به سرمايه گذاري در بخش هاي مطمئن است و مي تواند علامت خوبي براي چشم انداز اقتصادي ايران باشد، ضمن اين كه درمان كننده يكي از مشكلات اقتصادي كشور در كوتاه مدت يعني نقدينگي لجام گسيخته است.

قيمت هاي بي سابقه در بازار نفت همچنان ادامه دارد
ديروز نفت بالاي ۶۲ دلار معامله شد
گروه اقتصادي: پس از چند روز بي ثباتي در بازار نفت ديروز با توجه به ادامه نگراني ها از عدم تامين تقاضاي بازار به دليل ناكافي بودن توان توليد نفت كشورهاي عضو و غيرعضو اوپك قيمت نفت از مرز ۶۲ دلار گذشت.
به گزارش خبرنگار ما، ديروز نفت سبك آمريكا براي تحويل در ماه آينده ۱۶ سنت افزايش يافت و ۰۵/۶۲ دلار معامله شد، نفت برنت درياي شمال نيز ديروز ۸۳/۶۰ دلار داد و ستد شد، برخي منابع خبري نگراني ها از گردباد در اقيانوس آرام و خسارات احتمالي اين حوادث جوي بر تاسيسات نفتي آمريكاي شمالي را دليل اصلي افزايش قيمت نفت اعلام كردند.

ادامه فشار رواني ناشي از درگذشت فهد
بازار نفت عليرغم تغيير آرام قدرت در عربستان سعودي پس از درگذشت پادشاه اين كشور همچنان در نگراني از تحولات آينده اين كشور است. علاوه بر اين فقدان توان كافي پالايشگاه هاي نفت در آمريكا شرايطي ايجاد كرده است كه برخي تحليلگران از ايجاد بحران در بازار آمريكا ابراز نگراني كرده اند.
با توجه به شرايط جاري بازار به نظر نمي رسد كه سطح قيمت هاي نفت از قيمتهاي بي سابقه بالاي ۶۰ دلار به سطوح  كمتري نزول كند.

طراحي «سمند شمال» براي خيابان هاي روسيه
گروه اقتصادي: مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو از آغاز طراحي نسل جديدي از خودرو سمند به نام «سمند شمال» خبرداد كه با تغييرات فني، ظاهري، متناسب با سليقه مشتريان و استانداردهاي زيست محيطي، براي صدور به روسيه و كشورهاي مشترك المنافع، بزودي وارد خط توليد مي شود.
به گزارش ستاد خبري گروه صنعتي ايران خودرو، منوچهر منطقي ضمن تأكيد بر علاقه مندي روسها به خودرو سمند، افزود: بازار روسيه بازار بكري است كه ايران خودرو با عرضه خودروهاي با كيفيت بالا و قيمت مناسب، درصدد كسب سهم بالايي از اين بازار است.

ايران در ساخت فرودگاه بين المللي عراق مشاركت مي كند
فارس: روزنامه واشنگتن پست خبر داده است عراق قصد دارد با دريافت وام كم بهره از ايران فرودگاه بين المللي در نزديك شهر نجف احداث نمايد.
اين روزنامه افزوده است: وزير حمل و نقل عراق اعلام كرده اگر شرايط امنيتي شهر بغداد به همين منوال باشد، بايد پروازها به شهر ديگري مانند نجف اشرف منتقل شود و بدين منظور فرودگاه مذكور با دريافت وام كم بهره از ايران طي ۴ ماه آينده ساخته خواهد شد.

توليد شيشه بطري و جار به ۱۹۰ هزار تن در سال مي رسد
گروه اقتصادي: توليد شيشه بطري وجار با افزايش ظرفيت توليد در برخي واحدهاي صنعتي، امسال به ۱۹۰ هزار تن مي رسد.
مديرعامل يك واحد صنعتي در خبري كه دوشنبه هفته جاري در صفحه ۴ به چاپ رسيد اعلام كرده بود كه توليد شيشه بطري وجار از ۱۵۵ هزار تن به ۱۹۰ هزار تن در سال جاري خواهد رسيد.
در خبر فوق رقم مورد اشاره در تيتر مربوط به آمار توليد كل انواع شيشه در كشور به نقل از وزير صنايع بود كه اعلام كرده بود آمار كل توليد شيشه به ۹۰۰ هزار تن مي رسد.
رقم صحيح ۱۹۰ هزار تن است كه به اين ترتيب اصلاح مي شود.

شركت ملي نفت، پتروشيمي و ايران خودرو در ميان
۱۰۰ شركت برتر كشورهاي اسلامي
مهر: مؤسسه تحقيقات اقتصادي دينار استاندارد، ۱۰۰ شركت بزرگ كشورهاي اسلامي را از لحاظ درآمدي اعلام كرد، كه سه شركت ايراني نيز در اين رده بندي قرار دارند.شركت ملي نفت ايران با درآمدي بيش از ۳۸ ميليارد دلار در پايان سال ۲۰۰۳ دومين شركت بزرگ در جهان اسلام بوده است. شركت ايران خودرو نيز با درآمدي بالغ بر ۵/۲ ميليارد دلار در رتبه چهل و چهارم بزرگترين شركتهاي كشورهاي اسلامي قرار دارد.
شركت ملي پتروشيمي ايران نيز با ۱/۲ ميليارد دلار درآمد، پنجاه و سومين شركت بزرگ جهان اسلام است. شركت ملي نفت عربستان سعودي با ۸۳‎/۱ ميليارد دلار درآمد، بزرگترين شركت كشورهاي اسلامي است.
گزارش مهر حاكي است، ۹ شركت برتر كشورهاي اسلامي شركتهاي نفت، گاز يا پتروشيمي كشورهاي نفت خيز اسلامي هستند.
پس از شركتهاي ملي نفت عربستان و شركت ملي نفت ايران، بزرگترين شركتهاي كشورهاي اسلامي عبارتند از: شركت پتروناس مالزي، شركت ملي نفت الجزاير، شركت پتروشيمي كويت، شركت نفت پرسروي اندونزي، شركت ملي نفت ابوظبي، شركت ملي نفت عراق، و شركت صنايع شيميايي سابيك عربستان سعودي، كه به ترتيب در رتبه هاي سوم تا نهم بزرگترين شركتهاي كشورهاي اسلامي قرار دارند.
شركت سرمايه گذاري كوك هولدينگ تركيه تنها شركتي است كه جزو ۱۰ شركت بزرگ جهان اسلام قرار دارد، اما در زمينه نفت، گاز يا پتروشيمي فعاليت ندارد.از ميان ۱۰۰ شركت بزرگ جهان اسلام فقط ۱۳ شركت خصوصي هستند و مابقي شركتها دولتي يا نيمه دولتي هستند.
در حاليكه هيچ شركت خصوصي از ايران جايي در ميان ۱۰۰ شركت بزرگ كشورهاي اسلامي ندارد، شركت سرمايه گذاري كينگدام هولدينگ عربستان سعودي با ۹‎/۴ ميليارد دلار درآمد، بزرگترين شركت خصوصي جهان اسلام است و در رتبه يازدهم ۱۰۰ شركت برتر نيز قرار دارد.اين گزارش حاكي است، در ميان ۱۲ شركت برتر خصوصي در جهان اسلام، شش شركت عربستاني، پنج شركت تركيه اي و يك شركت مصري حضور دارند.به گزارش مهر، در ميان ۱۰۰ شركت بزرگ دنياي اسلام ۱۸ شركت نفت، گاز يا پتروشيمي، ۱۱ بانك و شركت سرمايه گذاري، ۱۰ شركت مخابراتي و ارتباطي،، ۶ شركت خودروسازي، و ۴ شركت هواپيمايي حضور دارند.

قيمت طلا و ارز
نوع ---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۶۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۰۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۷۶


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |