پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۵ - Aug 4, 2005
با تنفيذ آراي مردم توسط مقام معظم رهبري
رئيس جمهور جديد كار خود را آغاز كرد
احمدي نژاد بر چهار اصل عدالت، مهرورزي، خدمتگزاري و پيشرفت كشور تأكيد كرد
دفتر رئيس جمهور جديد طي اطلاعيه اي از دستگاه هاي دولتي خواست با جديت و دقت وظايف خود را به انجام رسانند و از نصب عكس وي بر ديوارها خودداري كنند
004041.jpg
004047.jpg
ايسنا: حكم رياست جمهوري دكتر محمود احمدي نژاد، صبح روز گذشته دوازدهم مردادماه ۱۳۸۴ در حسينيه امام خميني (ره) از سوي مقام معظم رهبري تنفيذ شد.در اين حكم كه توسط حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي  قرائت شد آمده است:
 بسم الله الرحمن الرحيم
خداي حكيم قدير را سپاس مي گويم كه با توفيق و هدايت خود، ملت ايران را در آزمون شكوهمندي ديگر، كامياب و مفتخر ساخت و نهمين انتخابات رياست جمهوري، مايه ي عزت و افتخار ايران اسلامي گشت.
حماسه  ملت بزرگ ما در انتخابات نهم، پديده اي شگفت انگيز بود. حضور حداكثري مردم در عرصه ي انتخاب و نزديك به شصت ميليون رأي را در دو مرحله به ميدان اين مسابقه ي پربركت آوردن جهاد بزرگ اين ملت بود با مستكبران مداخله جو كه در محاسبه ي شيطاني خود، مردم را بي تفاوت، جمهوري اسلامي را بي پشتوانه و انقلاب و امام را به غربت افتاده مي پنداشتند. ملت ايران اين خواب و خيال را باطل كرد. انتخابات نهم سيلي ملت ايران بر گونه ي دشمناني بود كه مردمسالاري برخاسته از ايمان اسلامي را برهم زننده ي جادوي تبليغاتشان بر ضد اسلام مي دانند و درخشش اين ستاره را بر پيشاني نظام اسلامي  برنمي تابند.
ايران اسلامي  عزم و تصميم خود، نشاط و سرزندگي خود، و حضور پرمعنا و مبارك خود را يكبار ديگر به رخ مستكبران كشيد و شيطان بزرگ را يكبار ديگر ناكام ساخت.
انتخابات نهم جلوه اي از اعتصام ملت ايران به حبل الله بود.
مردمسالاري اسلامي به بركت انقلاب و امام كبير ما، به ما آموخته است كه حضور مردمي در عرصه ي گزينش مديران كشور ، عامل حراست از اقتدار ملي و حصاري مستحكم در برابر استيلاطلبي بيگانگان و دستاويزي مطمئن براي جلوگيري از لغزش و انحراف مديران است.
ملت ايران درس مردمسالاري را از اسلام فراگرفته و از بن دندان، مؤمن و متعهد به آن است، موانع اين راه را با مجاهدت خويش، هموار كرده و سند آن را با خون عزيزترين جوانانش، به امضاء رسانده است.
خاتمي نهاد رياست جمهوري را به احمدي نژاد تحويل داد
روزگذشته و پس از برگزاري مراسم تحليف، سيد محمد خاتمي و محمود احمدي نژاد به صورت مشترك از نهاد رياست جمهوري بازديد كردند و نهاد رياست جمهوري رسماً به احمدي نژاد تحويل داده شد.
در بدو ورود خاتمي و احمدي نژاد كه پس از گذشتن آنها از زير قرآن كريم صورت گرفت، مديران و كاركنان نهاد رياست جمهوري با ذكر صلوات از آنها استقبال كردند.
احمدي نژاد و خاتمي سپس از بخشهاي مختلف نهاد رياست جمهوري ديدن كردند.
از جمله نكات جالب توجه در اين حضور و بازديد مشترك خاتمي و احمدي نژاد اين بود كه آنها دست در دست يكديگر اقدام به بازديد از نهاد نمودند.
مديران نهاد رياست جمهوري نيز در پايان مراسم با خاتمي عكس  يادگاري گرفتند.
اكنون به بركت الطاف كريمانه ي حضرت حق _ جلت الائه _ و دعاي مستجاب حضرت ولي الله الاعظم روحي فداه، همت مردم عزيز، دور تازه ئي از مديريت را در كشور ما رقم زده و ميدان را براي تلاشي نو و مديراني تازه نفس، گشوده است.
ملت ما با اكثريتي قاطع، شخصيتي انقلابي و دانشمند و مديري شايسته و كارآزموده و داراي سوابق مجاهدت صادقانه در صحنه هاي گوناگون را، به رياست جمهوري برگزيده است.سخن صريح و قاطع و صادقانه ي ايشان در تعهد به خدمتگزاري و رفع محروميت و مبارزه با فساد، و لحن افتخارآميز ايشان در پايبندي به اسلام و آرمان هاي انقلاب، كه با منش مردمي و ساده زيستي همراه بود، دلها و آراء مردم را متوجه ايشان كرد و مسئوليت مهم رياست جمهوري را بر دوش ايشان نهاد.
اينجانب ضمن تبريك به ملت شريف و آزاده، راي آنان را تنفيذ و جناب آقاي دكتر محمود احمدي نژاد را به رياست جمهوري اسلامي ايران منصوب مي كنم.
بديهي است كه راي ملت و تنفيذ اينجانب تا هنگامي است كه ايشان به تعهد خود و صراط مستقيمي كه تاكنون در آن حركت كرده اند يعني راه اسلام و آرمان هاي نظام اسلامي و دفاع از حقوق ملت و ايستادگي در برابر مستكبران و زورگويان پايبند باشند كه به توفيق الهي همواره چنين خواهد بود انشاءالله.
رئيس جمهور محترم را به توكل به خداوند قادر و اغتنام فرصت زودگذر و اخلاص در عمل و به كارگيري همه ي توان خود و بهره گيري از ظرفيت عظيم انساني كشور در راه دستيابي به هدف هاي والائي كه اعلام كرده اند، توصيه مي كنم و كمك و هدايت الهي را براي ايشان و همه ي مسئولان كشور مسالت مي نمايم.
سيد علي خامنه اي
در ادامه  اين مراسم رهبر معظم انقلاب در سخناني، تنفيذ راي ملت به رئيس جمهور منتخب را روزي مبارك و تجلي رحمت الهي خواندند و با تشكر صميمانه از مردم به دليل هوشياري، درك به موقع نياز كشور و نظام و حضور قدرتمندانه در انتخابات افزودند: نعمت بزرگ حضور مردم، هديه انقلاب و تجلي مردم سالاري حقيقي و متكي به ايمان است.حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به برگزاري پرشور، سالم و افتخارآميز انتخابات نهم، تلاش دشمنان را براي نااميد كردن مردم و بي رونق ساختن انتخابات يادآور شدند و افزودند: ملت مومن، شجاع، هوشمند و مستقل ايران با حضور تحسين برانگيز در پاي صندوق هاي راي، همه تلاش هاي دشمنان از جمله حركت گستاخانه و ابلهانه رئيس جمهور آمريكا در دعوت مردم ايران به شركت نكردن در انتخابات را، نقش بر آب كرد به گونه اي كه انسان در مقابل اين همه هوشياري، حقاً و انصافاً احساس تواضع و خضوع مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي، سخنان يكي از مسئولان آمريكايي را درباره ي مخالفت دولت آمريكا با دمكراسي حقيقي در ايران، نشانه ي خوي پليد استكباري شيطان بزرگ ارزيابي كردند و افزودند: ملت ايران نيز دموكراسي آمريكايي را كه متكي بر پول سرمايه داران صهونيست است قبول ندارد و همانگونه كه در انتخابات نهم نشان داد بر اساس احساس مسئوليت و تكليف ديني و ملي وارد عرصه انتخابات مي شود و اين معناي حقيقي مردم سالاري است و رئيس جمهوري كه با چنين آرايي انتخاب مي شود وامدار هيچكس جز خدا و مردم نيست.
رهبر معظم انقلاب در ادامه ي سخنانش عدالت را اساسي ترين اصل اسلام، و هدف بزرگ انقلاب و نظام برشمردند و با اشاره به توجه و تأكيد آقاي احمدي نژاد بر مقوله ي عدالت، افزودند: وظيفه ي اساسي دولت عدالت مدار، توجه ويژه به قشرهاي محروم است و اهداف والايي كه مطرح شده است بايد با تلاش و كار مستمر، بكارگيري همه نيروهاي بانشاط و مستعد كشور و استفاده از همه امكانات براي خدمت به مردم، دنبال شود.
ايشان با اشاره به مخالفت هاي زورگويان و مفسدان با عدالت افزودند: عده اي سعي مي كنند عدالت را به عنوان تندروي، متهم و محكوم كنند اما عدالت تندروي نيست بلكه حق گرايي، توجه به حقوق آحاد مردم، جلوگيري از ويژه خواري و مقابله با تجاوز به حقوق مظلومان است.
حضرت آيت الله خامنه اي، با تأكيد بر لزوم استفاده از علمي ترين، بهترين و مدبرانه ترين روش ها براي تحقق عدالت، خاطرنشان كردند: تحقق عدالت مغاير استفاده از شيوه هاي علمي نيست بلكه بايد با استفاده از همه شيوه هاي پيشرفته و نوين علمي و با تكيه بر فهم و درك و نياز ايراني، به تلاش براي تحقق آرمان هاي انقلاب ادامه داد.
ايشان با توصيه به آقاي احمدي نژاد براي پرهيز از شتاب زدگي خاطر نشان كردند: مردم عزيز نيز در مطرح كردن و پيگيري خواسته هاي خود از شتاب زدگي خودداري كنند و دولت جديد و خدمتگزار با برنامه ريزي صحيح و با همان كيفيتي كه در سند چشم انداز ۲۰ ساله مقرر شده است اهداف مهمي هم چون عدالت، رفاه عمومي و توسعه همه جانبه را پيگيري كند.
رهبر معظم انقلاب در همين زمينه خاطر نشان كردند: تحقق برخي اهداف به سال ها كار و تلاش نياز دارد و ملت ايران ضمن درك اين واقعيت، از مسئولان كار و تلاش بي وقفه و جدي را مي طلبد.
ايشان در زمينه ي سياست خارجي نيز صلح طلبي هميشگي ملت ايران را يادآور شدند و افزودند: ملت ما همچون گذشته با هيچ كشور و ملتي سر ستيزه ندارد اما قدرتمندان جهاني به خصوص شيطان بزرگ بدانند اين ملت همچنان از حقوق خود، مقتدرانه دفاع مي كند و به هيچ قدرتي باج نخواهد داد.
حضرت آيت الله خامنه اي وظيفه ي مسئولان كشور را در دفاع از حقوق مختلف ملت و حفظ و ارتقاي جايگاه منطقه اي و جهاني نظام اسلامي يادآور شدند و افزودند: جمهوري اسلامي  ايران همچون گذشته، طرفدار روابط برادرانه و صميمانه با همسايگان و همه  كشورهاي برادر و دوست در همه مناطق جهان است.
ايشان در بخش ديگري از سخنانشان، آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور را به توكل دائم بر پروردگار، اخلاص در عمل، حفظ روحيه  ي خدمتگزاري و تواضع در مقابل مردم و توجه به انتقادات و اصلاح امور توصيه كردند و افزودند: قدرت فقط هنگامي  ارزشمند است كه براي احقاق حق و تحقق عدالت باشد و اگر اين گونه تلاش ها با نيت صادقانه همراه شود رحمت بي دريغ پروردگار نيز شامل حال انسان خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با تشكر صميمانه از آقاي خاتمي و همكاران ايشان به علت ۸ سال تلاش و خدمت به مردم افزودند: در پرتو تلاش هاي دولت آقاي خاتمي و دولت هاي قبلي، كشور آمادگي و ظرفيت هاي فراواني يافته است و كار و تلاش صادقانه، مقابله با «فقر و فساد و تبعيض و بي عدالتي» و خدمت بي وقفه به مردم مي تواند ضمن افزايش اين ظرفيت ها مشكلات موجود را رفع و شتاب حركت كشور را در توسعه  همه جانبه بيشتر كند.
دولت اسلامي بر چهار اصل عدالت، مهرورزي، خدمتگزاري و پيشرفت تأكيد خواهد داشت
رئيس جمهوري اسلامي ايران در مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي تأكيد كرد: دولت اسلامي بر چهار اصل بنيادين عدالت مهرورزي خدمتگزاري و پيشرفت تأكيد خواهد داشت.
متن كامل سخنان محمود احمدي نژاد رئيس جمهور منتخب در مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم عجل لوليك الفرج و النصر واجعلنا من اعوانه و انصاره و المستشهدين بين يديه حمد و ستايش خداي سبحان را كه تحول احوال و دگرگوني  دلها جز به اشارت او ميسر نيست.
درود خداوند بر پيامبر رحمت حضرت ختمي مرتبت و ائمه هدي عليهم السلام به ويژه قطب عالم امكان و واسطه غيب و شهود حضرت ولي عصر (عج) وارث همه انبياء و اولياء كه حكومت عدل را در زمين مستقر خواهد كرد.
رحمت و رضوان پروردگار نثار روح بلند و ملكوتي حضرت امام خميني كه با قيام خود دين را زنده كرد، گرد مظلوميت از سيماي تابناك اسلام زدود و عزت و شرف مسلمانان را به آنان بازگرداند.
و سلام بر شهيدان، جانبازان، آزادگان و رزمندگان سرافراز و خانواده هاي معزز آنان كه استقلال و آزادي و عزت امروز ايران مرهون جانفشاني و فداكاري آنان است.
پيروزي انقلاب اسلامي در بهمن ۵۷ سرآغاز زنجيره اي از اعجاب آفريني هاي مردمي بود كه به شهادت تاريخ هرگز در برابر حاكمان مستبد و دشمنان متجاوز ساكت ننشسته و تن به ذلت نداده اند.
حوادث ۲۷ سال گذشته ايران گوياي حيات، بيداري و هوشمندي ملتي است كه هر زمان به اقتضاي حال دست به كاري زده كه شگفتي و تحسين جهانيان را برانگيخته است، همچنانكه حضور آگاهانه و پرمعناي خيل عظيم مرد و زن ايراني در دو مرحله انتخابات نهم رياست جمهوري باطل السحر همه توطئه ها و وسوسه هايي شد كه از جانب بدخواهان ملت ايران القا مي گردد.
مشاركت قريب ۶۰ ميليون نفر در دو مرحله انتخابات نشان داد هيچ عاملي مانع از حضور پرصلابت مردم در دفاع از انقلاب ارزشها و نظام برآمده از اراده آنان نبوده و از اين پس نيز نخواهد بود.
اينجانب اين حضور پرشور را ارج نهاده و ضمن حمد و ستايش پروردگار، خاضعانه و صميمانه از ملت عزيز ايران تشكر مي كنم.
در محضر شريف رهبر بزرگوار و عزيزان حاضر در اين جمع به ملت بزرگ ايران عرض مي كنم كه دولت اسلامي برآمده از اراده مردم در اين دوره بر چهار اصل بنيادين كه تجلي پيام مردم در اين انتخابات است تأكيد خواهد داشت.
۱ - اصل اول عدالت گستري
اقامه عدل و قسط، اعلي مقصد انبيا و اوليا و آرزو و آرمان همه آزادگان جهان است.
اگر عدالت بيايد ظلمت، بي عدالتي و تبعيض و ظلم رخت برخواهد بست.
مردم با شهد عدالت كه محبوب خداست كام جانشان شيرين مي شود و با حقيقت پيوند مي خورد.
راه گم كردگان با رايحه عدالت به راه حق برخواهند گشت.
اين دولت به تبعيت از فرهنگ ناب اسلامي و با توجه به مطالبات عمومي با همه توان در جهت بسط عدالت در همه عرصه ها خواهد كوشيد، عدالت در توزيع فرصتها و امكانات، تخصيص منابع براي مناطق مختلف به نسبت محروميتها و استعدادها و ظرفيتها، رفع فقر و مبارزه با تبعيض و فساد در سازمان اداري سرلوحه اقدامات دولت خواهد بود.
راهي پرفراز و فرود در پيش است كه توفيق آن در گرو قيام همگاني و تن دادن به لوازم اجراي عدالت است.
در عرصه بين المللي آنچه از منازعات و جنگها و تجاوزها و حق كشي ها ديده مي شود نتيجه بي عدالتي است.
امروز كام جهان تشنه عدالت است.
عدالت ضامن صلح پايدار است.
با عدالت است كه حق ملتها، محرومان مستضعفان و مظلومان استيفا مي گردد.
تبعيض و برخوردهاي چندگانه در روابط خارجي و بين المللي، بستر هرگونه تفاهم و همكاري را از بين مي برد و ملتها چنين رفتاري را در مناسبات جهاني بر نمي تابند.
اعمال استانداردهاي تبعيض آميز و برخوردهاي چندگانه با ملتها و برخورداري دولتهاي خاص از حقوق و امتيازات ويژه در اقتصاد، سياست، علم و فناوري و محروم كردن ديگر ملتها از اين حقوق، از مظاهر بي عدالتي است.
ايران اسلامي بدنبال دستيابي همه ملتها به صلح پايدار در سايه عدالت همه جانبه است.
عدالت بايد ملاك و ميزان حاكم در روابط بين الملل باشد.
از اين رو عناصر تهديد جهاني از قبيل سلاحهاي كشتار جمعي، شيميايي و ميكروبي كه امروز در دست نظام سلطه است بايد برچيده گردد.
۲ - اصل دوم مهرورزي با بندگان خدا
خداوند از رهگذار محبت بي منتهايش به محبوب خود حضرت ختمي مرتبت همه هستي را خلق فرمود.
اگر محبت و مهرورزي، مودت و برادري و احترام به حقوق يكديگر در جامعه پايدار شود، اختلافات، كينه ورزيها، بخل ها، حسادت ها، حق كشي ها و بي انصافي ها به طور كلي رخت برخواهد بست و خيرخواهي و ايثار و فداكاري جانشين آن خواهد شد.
چنين امري علاوه بر تاثيرات گسترده بر زندگي فردي و جمعي آحاد جامعه، پايه هاي وحدت و اقتدار ملي را نيز تقويت خواهد كرد.
دولت با اتكا به فرهنگ ديني و ملي كه اساس آن بر عشق و محبت استوار است، تمام هم و غم خود را در ترويج روحيه برادري محبت و همبستگي بين اقشار مختلف مردم، صرف نظر از قوميت، دين، مذهب و جغرافيا به كار خواهد بست.
۳ - اصل سوم، خدمتگزاري به آحاد ملت
ما با اتكا به خداوند و با آرمان خدمتگزاري، كار خود را شروع مي كنيم و با به كارگيري همكاران مومن، شجاع، كارآمد و مردمي همه توان خويش را به كار خواهيم بست تا در اين دوره، خدمتگزاري بي منت و پرافتخار به فرهنگ و منش پايدار دولت و مديران در همه رده ها و سازمانها تبديل شود.
۴ - اصل چهارم، تعالي و پيشرفت مادي و معنوي كشور
شايستگي ها و امتيازات ملت ايران، نظير پيشينه تاريخي، فرهنگ شكوهمند و پرافتخار، نشاط و اميد، شجاعت و هوشمندي از يك طرف و منابع عظيم انساني، ثروتهاي فراوان مادي و معنوي، موقعيت سياسي و جغرافيايي و دستاوردهاي علمي و فني از جانب ديگر، فرصتي كم نظير را فراهم آورده است.
اميد است با مجاهدت، عزم، مشاركت و نظارت مستمر ملي و تلاش بي وقفه، عالمانه و شجاعانه مردم به خصوص جوانان عزيز و پشتيباني همه جانبه دولت خدمتگزار و ساير قوا، راه ترقي و تعالي به سرعت طي شود و قله هاي علم و معرفت و پيشرفت فتح گردد و ملت ما بر بام عزت جهاني بدرخشد.
ملت ما شايستگي اين افتخار را دارد و به لطف خدا اين امري دست يافتني و شدني است.
اينجانب به عنوان خادم مردم همچنين خود را موظف مي دانم كه:
- حافظ استقلال و منافع ملي كشور و فرهنگ و آيين اسلام باشم.
- از حقوق شهروندي آحاد ملت ايران در داخل و خارج دفاع كنم.
- عرصه هاي فعاليت سالم را تقويت نموده و فرصت رشد و خلاقيت و تعالي را براي همه تا حد امكان فراهم آورم.
- رفع مشكلات موجود جوانان رشيد و عزيز و توجه جدي به محرومين و اقشار ضعيف را در اولويت برنامه هاي خود قرار دهم.
- از عزت و حقوق ملت ايران در عرصه هاي جهاني دفاع نمايم.
- در راه وحدت و همدلي ميان كشورهاي اسلامي و دفاع از كيان امت اسلام بكوشم.
- آرمان عدالت خواهي، صلح طلبي و تهديد زدايي ملت ايران را در عرصه بين المللي پي گيري كنم.
در اينجا لازم مي دانم مراتب احترام و ارادت خود را به حضور خلف شايسته روح خدا، پيشواي انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي كه عبور كشور و ملت از عقبه هاي دشوار حوادث ساليان اخير، بدون رهنمودهاي راهگشاي ايشان ناممكن بود، اعلام دارم.
اينك از جايگاه خادم جمهور و به عنوان قطره اي از اقيانوس بيكران ملت ايران و به شكرانه فرصتي كه براي خدمتگزاري فراهم آمده است، پيشاني سپاس به درگاه پروردگار بزرگ مي سايم و در پيشگاه رهبر فرزانه و ملت شريف پيمان مي بندم كه حق اعتماد و اميد چنين مردمي را با خدمت صادقانه به جاي آوردم و با احساس مسئوليت و پايبندي به اسلام و آرمانهاي امام و انقلاب و التزام به قانون اساسي، حق اين امانت بزرگ را ادا كنم.
براي تحقق اين مهم به عنايت حق تعالي و توجهات اما حاضر حضرت ولي عصر(عج) و دعاي خير همه مردم و پشتيباني و همكاري همگان به ويژه علما، انديشمندان، محققان، نخبگان و اساتيد و معلمان كه چشم و چراغ ملتند و همه پيشرفتها و موفقيتها مرهون تلاش و مجاهدت ايشان است، توكل و توسل مي جويم و استمداد مي طلبم.
همچنين از زحمات روساي جمهور و دولتهاي گذشته كه دستاوردهاي امروز رهين زحمات و تلاشهاي بي وقفه آنان است، به ويژه جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي خاتمي و همكاران ايشان در دولت هشتم و نيز روسا و دست اندركاران محترم ساير قوا و فرماندهان محترم ارتش، سپاه، بسيج و نيروي انتظامي، به نام ملت تشكر و قدرداني مي كنم.
خدايا تو شاهدي كه جز براي اعتلاي دين تو و خدمت به بندگان تو قيام نكرده ايم، پس در اين راه پرخطر از آفات قدرت و خودخواهي و فزون طلبي مصونمان دار، خدايا ما را در راه خدمت صادقانه به ملت شريف ايران و ايفاي وظيفه و پاسداشت اين امانت بزرگ موفق بدار.
خدايا به ملت ما عزت، سعادت و سلامت و پيشرفت و تعالي كرامت بفرما و رهبر ما را در ظل عنايت خود حفظ كن.
خداوندا همه را مشمول ادعيه حضرت ولي عصر (عج) قرار بده
والسلام عليكم و رحمه الله
مشاركت حداكثري راهبرد
وزارت كشور در انتخابات نهم بود
سيد عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور، نيز در مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري دكتر احمدي نژاد گزارشي از روند برگزاري انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري ارايه كرد.
وزير كشور اظهار داشت: وزارت كشور به عنوان امين مردم با اصرار بر اجراي دقيق قانون، مقدمات برگزاري انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري را با ساماندهي مراحل مختلف آن و تجهيز امكانات اجراي آن در سراسر كشور فراهم كرد.
موسوي لاري ضمن تقدير از تلاش همه دست اندركاران امر برگزاري انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري تاكيد كرد كه وزارت كشور، با اتخاذ راهبرد مشاركت حداكثري مردم تلاش كرد زمينه هاي حضور گسترده تر مردم در انتخابات فراهم شود.
وي در ادامه به تشريح روند برگزاري انتخابات اخير پرداخت و گفت: وزارت كشور با هماهنگي شوراي نگهبان قانون اساسي در روز بيستم ارديبهشت ۱۳۸۴ همزمان با ثبت نام از داوطلبان نهمين دوره رياست جمهوري و تشكيل ۳۲۵ هيات اجرايي در سطح استان ها و ۵۴۳ هيات اجرايي در بخش هاي مستقل كشور، آماده اجراي انتخابات شد.
موسوي لاري افزود: در فرصت ۵ روزه ثبت نام از داوطلبان رياست جمهوري، ۱۰۱۴ نفر داوطلب شدند كه از اين ميان ۸ نفر توسط شوراي نگهبان واجد شرايط نامزدي تشخيص داده شدند و با انصراف يكي از نامزدها در روزهاي پاياني زمان تبليغات انتخابات، نهايتا ۷ نفر در صحنه رقابت باقي ماندند.
وزير كشور ادامه داد: تبليغات انتخابات رياست جمهوري، از تاريخ ششم خرداد ماه آغاز و تا ۹ صبح روز ۲۶ همان ماه ادامه يافت و در اين دوره انتخابات، هر يك از نامزدهاي رياست جمهوري به طور يكسان از طريق صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران كه با اتخاذ رويكرد و روش هاي جديد و متفاوت شرايط مناسبي را براي تبليغات انتخاباتي فراهم كرده بود، به امر تبليغات انتخابات پرداختند و رسانه هاي گروهي داخلي و خارجي و عوامل خبري و اجرايي صدا و سيما و مطبوعات نيز از شرايط و امكانات مناسب و سهل براي كسب خبر و اطلاع رساني برخوردار بودند.
موسوي لاري خاطر نشان كرد كه نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با ساير ادوار متفاوت و دو مرحله اي بوده است و اضافه كرد: مرحله اول انتخابات در تاريخ ۲۷ خرداد ماه ۸۴ در چهل هزار و ۸۹۸ شعبه ثبت نام و اخذ راي از ساعت ۹ صبح آغاز شد و در پايان مهلت ۱۰ ساعته قانوني به علت استقبال هم ميهنان عزيز، اين مدت در سراسر كشور تا ساعت ۲۳ تمديد شد.
وزير كشور با بيان اين كه نتيجه اخذ راي نخستين مرحله انتخابات با مساعدت دست اندركاران اجرايي در داخل كشور و همچنين ستاد انتخابات وزارت امور خارجه براي خارج از كشور در روز ۲۸ خرداد ماه آماده و به اطلاع هم ميهنان عزيز رسيد تصريح كرد: در اين مرحله، از تعداد ۴۶ ميليون و ۷۸۶ هزار و ۴۱۸ نفر واجدان شرايط، ۲۹ ميليون و ۴۰۰ هزار و ۸۵۷ نفر در داخل و خارج از كشور راي دادند و درصد مشاركت مردم ۸۴/۶۲ بود، اما از آنجا كه هيچ يك از نامزدها اكثريت آرا را كسب نكردند، انتخابات با حضور آقايان اكبر هاشمي رفسنجاني و محمود احمدي نژاد، دو نامزد رياست جمهوري كه اكثريت آرا را به خود اختصاص دادند، به مرحله دوم كشيده شد.
وي توضيح داد: مرحله دوم انتخابات نيز، در ۴۰ هزار و ۹۷۹ شعبه اخذ راي صورت پذيرفت و از ساعت ۹ صبح سوم تير ماه آغاز شد و تا ساعت ۲۳ ادامه يافت و نتيجه اخذ راي در اين مرحله نيز، روز چهارم تير ماه اعلام شد.
به گفته موسوي لاري، در اين مرحله از انتخابات از تعداد ۴۶ ميليون و ۸۱۱ هزار و ۴۱۸ نفر واجد شرايط، تعداد ۲۷ ميليون و ۹۵۹ هزار و ۲۵۳ نفر در داخل و خارج كشور راي دادند كه ميزان مشاركت مردم ۷۶/۵۹ درصد بود و در نتيجه آن آقاي احمدي نژاد با كسب ۱۷ ميليون و ۲۴۸ هزار و ۷۸۲ راي رييس جمهور منتخب ملت گرديد.
وزير كشور در خاتمه، از ۸ سال فداكاري و تلاش و مديريت كارآمد سيد محمد خاتمي رييس جمهوري كشورمان قدرداني و براي وي آرزوي سربلندي و سعادت و بهروزي كرد.موسوي لاري همچنين ضمن تبريك به رييس جمهوري منتخب، ابراز اميدواري كرد كه وي در راستاي اعتلاي ايران اسلامي و خدمت به مردم شريف و بزرگوار كشورمان توفيق يابد.

پاسخ ايران به آخرين نامه اروپايي ها
گروه سياسي: روز سه شنبه وزراي خارجه سه كشور اروپايي با ارسال نامه اي خطاب به حسن روحاني تهديد كردند درصورتي كه ايران فعاليت هايي را كه در حال حاضر در تعليق دارد  آغاز كند مذاكرات ايران و اروپا به پايان خواهد رسيد و اروپا چاره اي جز دنبال كردن روش هاي ديگر ندارد.
وزير امور خارجه فرانسه نيز در اقدامي مشابه ايران را تهديد كرد كه وارد يك بحران بين المللي نشود. دوست بلازي با اصرار به اين كه ايران بايد پاي ميز مذاكره بازگردد ، افزود: در غير اين صورت بايد پرونده ايران به شوراي امنيت فرستاده شود و شوراي امنيت سازمان ملل مي تواند در واكنش به تصميم ايران براي اين كشور مجازات تعيين كند.
اين درحالي است كه ايران هرچند پيگير روند ازسرگيري فعاليت كارخانه UCF اصفهان است اما هرگز حاضر به ترك ميز مذاكره نبوده است و ادامه مذاكره با اروپا را به عنوان يك راهبرد ادامه مي دهد.استفان دوجاريك سخنگوي كوفي عنان هم روز گذشته اعلام كرد: دبيركل سازمان ملل از ايران مي خواهد تا دريافت آخرين پيشنهاد سه كشور اروپايي فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم را از سر نگيرد.
در پي نامه اروپا به ايران سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا هم اعلام كرد واشنگتن از موضع فعلي اروپا در قبال ايران حمايت مي كند. در پي اين اظهارات، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان شب گذشته گفت: راه حل موضوع مذاكرات هسته اي تهديد نيست. وي افزود: اروپا به جاي تهديد بايد به توافق پاريس متعهد باشد ما به اين توافق پايبنديم و تضمين عيني را ارائه مي كنيم، آنها نيز بايد به وظايف خود عمل كنند. زيرا از تهديد راه به جايي نخواهند برد.
وي تأكيد كرد: كليه فعاليت هاي هسته اي ما صلح آميز بوده و خواهد بود و تحت نظارت آژانس صورت خواهد گرفت. ما همچنان به مقررات بين المللي احترام مي گذاريم و از حقوق مشروع خود صرف نظر نمي كنيم.
پس از پاسخ آصفي به اروپا، آقاي خاتمي رئيس جمهوري هم در آخرين روز كاري خود به نامه تابوامبكي رئيس جمهور آفريقاي جنوبي مبني بر درخواست آفريقا از ايران براي متوقف ماندن فعاليت هسته اي در اصفهان پاسخ داد.
آقاي خاتمي در اين نامه ضمن تشريح روند تصميم ايران براي تصميم به  راه اندازي تأسيسات هسته اي در اصفهان نوشته است، اعمال حق ذاتي كشورها طبق NPT نيازمند مذاكره و كسب توافق ديگران نيست و نمي توان هيچ كس را مجبور كرد كه اين حق را تعليق كند. عليرغم تلاش هاي همه جانبه و رويكرد عملگرايانه و انعطاف آشكار از طرف ايران، مشخص گرديد كه تداوم بيشتر اين وضعيت با وجود تفسيرهاي مبهم ذهني از اقدامات اعتمادسازانه ايران توسط طرف مقابل، تنها باعث تضييع حق ايران مي شود. به همين دليل جمهوري اسلامي ايران تصميم به راه اندازي تأسيسات اصفهان تحت نظارت آژانس گرفته است و منطقا و قانونا اين تصميم نمي تواند منجر به پيامدهاي غيرقابل اجتناب شود. در عين حال جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد كه با حسن نيت و به نحوي سريع به مذاكراتي كه معطوف به نتيجه باشد با اروپا ادامه دهد.

اختلافات در مذاكرات هسته  اي كره شمالي كم شده است
«كريستوفر هيل» مذاكره كننده ارشد هسته اي آمريكا در نهمين روز از مذاكرات شش جانبه هسته اي در پكن گفت : اختلافات طرفين در مذاكرات كاهش يافته است.
اين مقام آمريكايي قبل از آغاز نهمين روز از مذاكرات تاكيد كرد كه هيات هاي شركت كننده موفق شده اند اختلافات خود را درباره پيش نويس سند مشترك مذاكرات كاهش دهند.
تاكنون پيش نويس سند مشترك چهار بار مورد تجديدنظر قرار گرفته است و «هيل» پيش بيني كرد كه پيش نويس چهارم شامل مضامين مهم و مساعدي است و احتمال دارد همين پيش نويس مورد توافق نهايي قرار گيرد.

دستور دفتر رئيس جمهور
براي جلوگيري از توقف فعاليتهاي اجرايي
ايسنا: دفتر دكتر محمود احمدي نژاد، رييس جمهوري اسلامي ايران، با صدور اطلاعيه اي از كليه  مديران و كاركنان دستگاه هاي دولتي و وابسته به دولت خواست تا وظايف سازماني و اداري خود را با دقت و جديت به انجام برسانند و اجازه ندهند كار مردم معطل بماند.
در اين اطلاعيه كه ديروز منتشر شد آمده است: روند انجام فعاليت هاي اجرايي، عمراني، خدماتي و رفاهي در نظام اداري كشور بايد با صلابت و بدون هيچ گونه وقفه اي پيگيري و دنبال شود و از تمامي كاركنان دستگاه هاي دولتي يا وابسته به دولت انتظار مي رود وظايف خود را با دقت و جديت به انجام برسانند.
دفتر رييس جمهور در اين اطلاعيه همچنين از تمامي مردم، مقامات و مسئولان كشور در خواست كرده است تا از انتشار هرگونه پيام تبريك و تهنيت در رسانه ها و ارسال نامه و تلگراف در اين زمينه كه مستلزم انجام هزينه است مجدانه پرهيز كنند. همچنين از تمامي دستگاه هاي دولتي درخواست شده است تا از نصب تصاوير دكتر احمدي نژاد در محيط هاي اداري قويا پرهيز شود و تنها تصاوير حضرت امام خميني (ره) و رهبر فرزانه  انقلاب زينت بخش سازمان ها و موسسات دولتي خواهد بود.

در آخرين روز كاري دولت؛
خاتمي تخلف هاي انتخاباتي را به قوه قضائيه گزارش داد
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور طي نامه اي به آيت الله شاهرودي رئيس قوه قضاييه ضمن ارسال مستندات تخلف هاي صورت گرفته درخصوص تخريب نامزدهاي نهمين دور انتخابات رياست جمهوري برخورد قاطع با عوامل اين تخلف ها را خواستار شده است.
رئيس جمهور در اين نامه با ذكر مصاديق تخلف هاي صورت گرفته از رئيس قوه قضاييه خواسته است تا با قاطعيت دستور رسيدگي و برخورد بي طرفانه با عوامل تخلف را صادر نمايد. در متن نامه رئيس جمهوري به رئيس قوه قضاييه آمده است: اينك كه انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري به ياري خداوند منان و با حضور پرشور مردم بزرگوار ايران در دو جمعه متوالي به پايان رسيده است، ضمن تقدير از ملت شريف و آرزوي موفقيت براي رئيس جمهوري منتخب محترم، جناب آقاي دكتر محمود احمدي نژاد لازم است به وقايع ناگوار و نگران كننده اي اشاره شود كه پيش از برگزاري انتخابات به خصوص در تخريب نامزدهاي محترم رخ داد. اين بدعت خطرناك با استفاده از سخنراني ها و توزيع بولتن ها، اطلاعيه ها، CDها و شب نامه ها، در اذهان گروه هاي اجتماعي اثر سوئي بر جا نهاده است كه زدودن آن مستلزم برخورد قاطع و بي گذشت با عوامل توليد و توزيع اين كالاهاي غيرفرهنگي و ضداخلاقي است، در غيراينصورت خداي ناخواسته ممكن است شاهد پايدارشدن رفتار و شيوه اي ناپسند باشيم كه در انتخابات آتي فضاي رقابت سالم سياسي را مسموم خواهد كرد. در اين دوره علاوه بر سخنراني هاي بعضي مسئولان منع شده، شب نامه ها و جزوه ها و اطلاعيه هايي با سوءاستفاده از اموال و امكانات عمومي چاپ و توزيع گرديد كه عمدتا به نفي احزاب و گروهها و شخصيت ها و حمايت آشكار جانبدارانه از بعضي جريانات پرداخت.
در اين نامه آمده است پيوند زدن بدنه نهادهاي انقلابي با افكار افراطي كه از جمله به صورت سازمان يافته در بعضي از حوزه هاي علميه وجود دارد و يا با جريانهاي افراطي كه تحت عناوين مؤسسه هاي ديني و فكري و يا با انتساب به عناوين مقدس فعاليت مي كنند، زمينه نگران كننده اي از انجام فعاليتهاي خودسرانه را به وجود مي آورد كه انقلاب اسلامي و جامعه ما صدمات جبران ناپذيري را نظير شهادت عزيزاني چون آيت الله علامه مطهري (قده) از اين ناحيه تحمل كرده است. وي خاطرنشان كرده است: رسيدگي و داوري نهايي به عهده قوه محترم قضاييه است كه ان شاءالله با قاطعيت دستور رسيدگي و برخورد بي طرفانه صادر خواهد شد.
خاتمي در پايان يادآورشد مسأله مهمتر اين كه بايد از اين موارد عبور كرد و به زمينه ها و ظرفيت هاي نهفته خطرناكي رسيد كه امروز و فرداي جامعه و انقلاب را با تهديدهاي بزرگي مواجه خواهد كرد و اين كار بر عهده كل نظام است.

پيكر قاضي مقدس تشييع شد
004044.jpg
ايسنا: رييس كل دادگستري استان تهران اظهار داشت كه با كشتن مقدس و مقدس ها چراغ اسلام خاموش نمي شود.
عباسعلي عليزاده در مراسم تشييع پيكر قاضي مقدس اظهار داشت: خداوند اين گونه مقدر كرده كه دوستي عزيز و قاضي عادلي به شهادت برسد كه اين شهادت را به بقيه الله الاعظم و رهبر معظم انقلاب، رييس قوه  قضاييه و خانواده  وي تسليت مي گويم.
عليزاده با بيان اين  كه قاضي مقدس يك قاضي شجاع، عادل و ايثارگر بود، يادآور شد: اين چراغ خاموش نخواهد شد. به منافقان مي گويم اين راه، راه خداست و افتخار مي كنيم كه در آن شهيد شويم. وي با بيان اين كه خون اين شهيد تا ابد بر تارك قوه  قضاييه باقي خواهد ماند، تصريح كرد: آرزو مي كنم كه اين شهيد با مولايمان علي (ع) محشور شود. در اين مراسم، دري نجف آبادي، شوشتري، عليزاده، مرتضوي، سالاركيا، مبشري، محمودي، كريمي راد، ميركوهي، كرمي و تني چند از قضات و كارمندان دستگاه قضايي حضور داشتند.
بر اساس اين گزارش، پيكر قاضي مقدس از مقابل دادسراي عمومي و انقلاب تهران تا ديوان عالي كشور تشييع شد و عزاداران با سر دادن شعارهاي «مرگ بر منافق» ، «حسين حسين شعار ماست، شهادت افتخار ماست» ، «اين گل پرپر شده، هديه به رهبر شده» پرداختند.
داخلي يا خارجي بودن ريشه ترور روشن نيست
وزيركشور با بيان اينكه با اطلاعات موجود نمي تواند داخلي يا خارجي بودن ريشه ترور قاضي مقدس را اعلام كند گفت: متاسفيم از اينكه عوامل جنايت جز به جنايت نمي انديشند و جز از طريق جنايت تامين مقاصد خود را جستجو نمي كنند. عبدالواحد موسوي لاري درحاشيه مراسم خداحافظي با خبرنگاران حوزه وزارت كشور، در پاسخ به سئوالات آنان درخصوص ترورقاضي مقدس با بيان اين مطلب، گفت: اين ترور عملي جنايتكارانه است و با هرانگيزه و عنواني صورت گرفته باشد، تاثيري در نفس قضيه كه مجرمانه است نمي گذارد.
وي درادامه تاكيد كرد: كشور به اندازه كافي از ظرفيت هاي قانوني برخوردار است. وزير كشور ضمن تسليت به خانواده، همكاران و دوستان قاضي مقدس، از تلاش پيگير و جدي استانداري تهران همچنين عوامل انتظامي و اطلاعاتي از نخستين دقايق حادثه براي شناسايي عوامل آن خبرداد و ابراز اميدواري كرد اين پيگيري ها هرچه سريعتر نتيجه دهد.

احمدي نژاد ارتحال حاج شيخ بهلول گنابادي را تسليت گفت
مهر: دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهور ملت ايران با ارسال پيامي ارتحال ملكوتي روحاني برجسته و وارسته دوران معاصر، حاج شيخ محمد تقي بهلول گنابادي را تسليت گفت.
در اين پيام آمده است:خبر ارتحال ملكوتي روحاني برجسته و وارسته دوران معاصر؛ حاج شيخ محمد تقي بهلول گنابادي كه سندي گويا و شاهدي پرجاذبه براي مبارزات ملت ايران در يك قرن اخير محسوب مي شد، غم و اندوه فراواني را بر دل و جان عموم مردم و به ويژه شيفتگان و علاقمندان خود ريخت و با فراقش، نداي وااسفا را بر زبانها جاري كرد. بدون ترديد، اين مجاهد خستگي ناپذير و پرتلاش از نوادر روزگار ما محسوب مي شود زيرا زهد و وارستگي بي نظيري داشت، با وجود ضعف جسماني و كهولت سن، حتي لحظه اي را براي تنوير و هدايت اذهان عمومي از دست نمي داد، كوخ نشيني و زندگي در محروميت، منش و ممشاي پايدار او بود، صداقت و صميميت در كلام و مرامش موج مي زد و بيان صريح حقايق و واقعيت ها مويد شجاعت و شهامتش بود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |