پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۵ - Aug 4, 2005
گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به منطقه جنگلي ارسباران
قوانين، مانع بزرگ مشاركت جنگل نشينان
در صيانت منابع طبيعي است
004038.jpg
گروه شهري ـ اسدالله افلاكي: كمبود اعتبارات و تشريفات دست و پاگير مانع از اجراي طرحهاي مشاركت مردمي در حفظ و احياي جنگلهاي كشور است.
به گزارش خبرنگار ما، جمشيد آقازماني مديركل جنگلهاي خارج از شمال با اشاره به اهميت جنگلهاي ارسباران گفت: هدف سازمان جنگلها ومراتع در ارسباران حفظ منظر و صيانت از آخرين ذخاير جنگلي كشور است. زيرا اين جنگلها كه از قابليت هاي فراواني براي جذب گردشگران داخلي و خارجي برخوردار است از ديدگاه گياه شناسي نيز اهميت خاص دارد و در شمار ۹ ذخيره گاه بيولوژيك جهان محسوب مي شود.
وي اعتبارات تخصيص يافته به سازمان جنگلها را براي اجراي طرحهاي مشاركت مردمي ناكافي دانست و افزود: احياء اصلاح و توسعه جنگلها تنها با همياري و مشاركتهاي مردمي و رعايت استانداردهاي جهاني امكان پذير است. اين در حالي است كه فقط ۲ دهم درصد از توليد ناخالص ملي به سازمان جنگلها و مراتع اختصاص يافته و اين ميزان اعتبار، تنها بخش ناچيزي از هزينه اجراي طرحهاي اين سازمان را تامين مي كند.
آقازماني مهمترين عامل تخريب جنگلهاي ارسباران را عوامل طبيعي و نياز ناشي از فقر جنگل نشينان و روستاييان حاشيه اين منطقه دانست و گفت: بايد با تهيه طرح براي اين جنگلها زمينه لازم براي مشاركت بهره برداران عرفي را در اجراي اين طرحها فراهم آورد زيرا اگر اجراي اين طرحها به روستاييان واگذار شود منبع درآمدي براي آنها ايجاد مي شود و در نتيجه براي تامين درآمد ناگزير به تخريب جنگل و قطع درختان نخواهند بود.
مشاركت جنگل نشينان در صيانت از جنگل
وي درخصوص چگونگي اجراي طرح مشاركتي گفت: طرح مشاركت يك سرمايه گذاري دوجانبه ميان بهره برداران عرضي با سازمان جنگلهاست كه اجراي آن ۵۰درصد صرفه جويي براي دولت در پي دارد. زيرا اگر دولت مجري اين طرحها باشد بايد تمام هزينه هاي احيا، اصلاح، دسترسي و حفاظت را متحمل شود در حالي كه هزينه حفاظت و نگهداري تقريبا معادل كل هزينه هاي احيا و اصلاح است. اما با اجراي طرح مشاركت، دولت فقط هزينه هاي اصلاح و احيا را مي پردازد و چون بهره برداران عرفي كه در جنگل و حاشيه آن زندگي مي كنند مجري طرح هستند هزينه هاي حفاظت و نگهباني منتفي و به عهده اين افراد خواهد بود.
مديركل جنگلهاي خارج از شمال ضمن انتقاد از قوانين موجود خاطرنشان ساخت: در حال حاضر، سازمان براي اجراي طرحهاي خود، بايد بر حسب قوانين موجود از طريق آگهي و تشريفات قانوني افرادي را انتخاب كند كه براي سازمان مديريت و برنامه ريزي شناخته شده باشند حال آنكه روستاييان نسبت به افراد غيربومي واكنش نشان مي دهند. بر اين اساس ضروري است راهكاري قانوني براي حذف اين تشريفات و مشاركت افراد بومي در اجراي طرحها فراهم آيد.
قابليت هاي ارسباران
خبرنگار ما مي نويسد: جنگلهاي ارسباران كه با مساحتي بالغ بر ۹۲۵ هزار هكتار در شمال استان آذربايجان شرقي واقع شده، از يك سو به عنوان يكي از ذخيرگاه هاي زيست سپهر يونسكو مورد حمايت جهاني قرار گرفته و جزو مناطق شكار ممنوع و حفاظت شده تلقي مي گردد و از سوي ديگر آثار تاريخي موجود در اين منطقه از جمله قلعه بابك، اهميت و جاذبه هاي گردشگري اين منطقه را دوچندان كرده است. با اين همه، هنوز مسئولين نتوانسته اند از اين قابليت ها در راستاي جذب گردشگر اقدامي موثر انجام دهند. اين در حالي است كه دلسوزان و فعالان عرصه هاي زيست محيطي هشدار مي دهند كه مسئولين بايد با اقدامات پيشگيرانه اجازه ندهند به بهانه صنعت توريسم، حريم جنگل عرصه تاخت و تاز دلالان زمين و افراد فرصت  طلب شود بلايي كه سالهاست گريبانگير عرصه هاي جنگلهاي شمال است و به رغم همه هشدارها و فريادهاي دوستداران محيط زيست همچنان ادامه دارد.

با توجه به افزايش حجم فزاينده سفر
محدوديت هاي ترافيك جاده اي آخر هفته اعلام شد
004020.jpg
گروه اجتماعي: با توجه به اعلام سازمان هواشناسي مبني بر افزايش دماي تهران تا ۴۴ درجه سانتي گراد، حجم سفرهاي آخر هفته افزايش خواهد داشت كه به منظور افزايش ايمني و ايجاد كشش رواني و تسهيل در عبور و مرور، محدوديتهايي از سوي پليس راه ناجا اعمال خواهد شد.
به گزارش معاونت عمليات ترافيكي پليس راه ناجا،
۱- محور هراز
الف- از ساعت ۱۳ الي ۲۳ روز پنج شنبه و جمعه مورخ ۱۳ و ۱۴/۵/۸۴ تردد موتورسيكلت و وسايل نقليه سنگين باربري به استثناي كاميونهاي حامل مواد سوختي و فاسد شدني ممنوع مي باشد.
ب- از ساعت ۱۴ الي ۲۳ روز جمعه
۱۴/۵/۸۴ تردد كليه وسايل نقليه از دوراهي رودهن به سمت آمل ممنوع مي باشد.
ج- از ساعت ۱۶ الي ۲۳ روز جمعه
۱۴/۵/۸۴ تردد كليه وسايل نقليه از آب اسك تا دو راهي رودهن يك طرفه مي باشد.
۲- محور كرج- چالوس
الف- از ساعت ۱۴ الي ۲۴ روز جمعه
۱۴/۵/۸۴ تردد كليه وسايل نقليه از محور كندوان، كرج به چالوس ممنوع مي باشد.
ب- از ساعت ۱۶ الي ۲۴ روز جمعه
۱۴/۵/۸۴ تردد كليه وسايل نقليه از مرزن آباد دو راهي دزدبن به سمت كرج يك طرفه مي باشد.
۳- محور قزوين رشت و بالعكس
از ساعت ۱۲ الي ۲۴  روز جمعه ۱۴/۵/۸۴ تردد كليه وسايل نقليه سنگين و نيمه سنگين و تريلر به جز كاميون هاي حامل مواد سوختي و فاسد شدني ممنوع مي باشد.
۴- محور فيروزه كوه رفت و برگشت
از ساعت ۱۲ الي ۲۴ روز جمعه ۱۴/۵/۸۴ تردد كليه وسايل نقليه سنگين و نيمه سنگين و تريلر به جز كاميون هاي حامل مواد سوختي و فاسدشدني ممنوع مي باشد.
تبصره ۱: تردد موتورسيكلت در ايام تعطيلات از محور كندوان، كرج به چالوس و بالعكس ممنوع مي باشد.
تبصره ۲: تردد وسايل نقليه سنگين و نيمه سنگين باربري از محور كرج _ چالوس كماكان ممنوع مي باشد.
تبصره۳: رانندگان وسايل نقليه اي كه در طول مسير در حركتند موظفند به نحوي برنامه ريزي و تردد نمايند كه قبل از ساعت اجراي محدوديت از جاده عبور كنند درغير اين صورت از حركت آنان جلوگيري به عمل مي آيد.
تبصره ۴: هرگونه تغيير در كاهش و يا افزايش ساعت محدوديت با كسب مجوز از پليس راه ناجا انجام مي شود.

تدوين سند فرابخشي تنوع زيستي
خبرگزاري فارس:سرپرست دفتر موزه تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه سومين گزارش تنوع زيستي جهت ابلاغ به كنوانسيون تنوع زيستي آماده است از تدوين سند فرابخشي تنوع زيستي ايران در برنامه چهارم توسعه نيز خبر داد.
ابراهيمي  صبح ديروز در نشست بررسي تدوين سومين گزارش كشوري تنوع زيستي كه با حضور نمايندگان تشكلهاي زيست محيطي در محل موزه تاريخ طبيعي در پارك پرديسان برپا شده بود، گفت: اولين گزارش تنوع زيستي ايران در سال ۲۰۰۰ و دومين گزارش در سال ۲۰۰۱ به كنوانسيون تنوع زيستي ابلاغ شده است كه اهداف اين كنوانسيون از جمع آوري گزارشها حفاظت از منابع تنوع زيستي، استفاده پايدار از منابع تنوع زيستي و تسهيل دسترسي و تسهيم منافع تنوع زيستي است.
وي در ادامه درخصوص سند فرابخشي تنوع زيستي در برنامه چهارم توسعه كشور گفت: اين سند در ۲۶ اقدام، ۱۵۷ طرح و ۵۶۰ پروژه تعريف شده است كه بخشي از آن به طور مستقيم توسط محيط زيست انجام مي پذيرد و بخشي از آن توسط ديگر سازمانها و ارگانهاي دولتي صورت مي گيرد.
سرپرست موزه تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت: امسال فاز اول تسهيل تبادل اطلاعات تنوع زيستي (CHM) در كشور آغاز مي شود و تمام اطلاعات تنوع زيستي حوزه محيط طبيعي در اختيار علاقمندان قرار مي گيرد.
مصطفي پناهي، رئيس گروه تدوين سومين گزارش تنوع زيستي نيز در اين مراسم متدولوژي تدوين اين گزارش را بررسي و مرور منابع و مستندات موجود در سطح مذاكرات بين المللي، فعاليت ها و برنامه هاي داخلي، سنتز اطلاعات موجود درباره تنوع زيستي، مصاحبه با كارشناسان و متخصصان دولتي، هم انديشي با تشكل هاي محيط زيستي غير دولتي، هم انديشي با صاحب نظران و اعمال نظرات دستگاهها عنوان كرد.

زباله سوزي در غرب تهران
004023.jpg
گروه شهري: زباله سوزي در حوالي مجتمع تفريحي و باغ وحش ارم، گلايه شهروندان غرب تهران را برانگيخته است.
در پي زباله سوزيهايي كه در نيمه هاي شب در اطراف مجتمع تفريحي ارم انجام مي شود، شماري از شهروندان ضمن اظهار گلايه، خواستار رسيدگي شهرداري تهران به اين اقدام ضد محيط زيست شدند.
اين شهروندان تاكيد مي كنند زباله هاي مجتمع ارم پس از جمع آوري توسط پرسنل پيمانكاري در كانالي در نزديكي مجتمع جمع آوري و سوزانده مي شود و دود ناشي از آن سلامت شهروندان را در معرض خطر قرار مي دهد.
يكي از ساكنين اين منطقه مي گويد: به دليل گرماي هوا در اين فصل، پنجره عمده واحدهاي مسكوني باز است و دود ناشي از زباله سوزي موجب سلب آرامش و بهداشت مي شود و اصولاً زباله سوزي در محيط هاي نزديك بافت هاي مسكوني، غيراصولي و مغاير قوانين مي باشد.
زباله سوزي و اعتراض شهروندان به اين محل محدود نمي شود، بلكه اخبار رسيده حاكيست كه اين رفتار غيراصولي در ساير مناطق از جمله رودخانه كن، اطراف پاركينگ موتوسيكلت هاي توقيف شده در شهرك خليج روي مي دهد.
با توجه به اشاعه زباله سوزي در نقاط مختلف شهر، به نظر مي رسد شهرداري تهران بايد با عوامل اين رفتار غيراصولي به طور ريشه اي برخورد كند.

آغاز كف سازي پياده روهاي خيابان وليعصر
خبرگزاري فارس: مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران گفت: كار كف سازي پياده روهاي خيابان وليعصر از ميدان راه آهن تا تجريش آغاز شده است.
ابوالقاسم وحدتي گفت: قسمتي از اين كف سازي را به عنوان الگو از چهار راه وليعصر تا طالقاني انجام داده ايم.
وي گفت: به دليل رفت و آمد زياد و جلوگيري از تردد در خيابان وليعصر كار كف سازي پياده روها را به صورت تكه تكه انجام مي دهيم تا مشكلي براي شهروندان ايجاد نشود و به همين دليل كار كف سازي بيش از يك سال و نيم طول خواهد كشيد. به گفته وي، طول عمر اين كف پوش ها بين ۱۵ تا ۵۰ سال است.

تخفيف ۲۰ درصدي لوازم التحرير
و پوشاك مدارس در سال تحصيلي جديد
004032.jpg
مديرعامل شركت شهروند از ارائه تخفيف ويژه ۲۰ درصدي لوازم التحرير و پوشاك مدارس در فروش فوق العاده سال تحصيلي جديد، خبرداد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، احمد صيفي كاران در اولين همايش خريداران ويژه لوازم التحرير كه در مركز همايشهاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي با حضور مديران مدارس مقاطع دبستان، راهنمايي و دبيرستان و نمايندگان شركتهاي دولتي و غير دولتي برگزار شده بود، از برگزاري اين همايش يكروزه به عنوان تجربه اي نوين در صنعت بازاريابي عمده كالا نام برد و اظهار داشت: مسئوليت اجتماعي شهروند باعث مي شود تا به عنوان يك مكان توزيع سيستماتيك و نوين كالا، بازاريابان يعني فروشندگان اصلي كالا را به خريداران عمده لوازم التحرير و پوشاك مدارس يعني مديران مدارس، مسئولين آموزش و پرورش و رسانه هاي گروهي معرفي كند.
وي به تخفيف ويژه ۲۰ درصدي لوازم التحرير و پوشاك مدارس در فروشهاي عمده به منظور دسترسي آسان به تمام اقلام مورد نياز و نيز جلوگيري از تورم كالا در اين بخش اشاره نمود و اظهار اميدواري كرد، در سال تحصيلي جديد تلاش مي كنيم در بخش پوشاك با عرضه مدلهاي متنوع در رنگهاي گوناگون و با ارائه گسترده و متنوع لوازم التحرير، رضايت خريداران شهروند، بيش از پيش فراهم شود.
مديرعامل شركت شهروند اعلام كرد: همچنين قرعه كشي ۵ دستگاه خودرو در تاريخ ۲۸ مرداد در ميان خريداران كالاي شهروند به منظور قدرداني از مشاركت عمومي خريداران و ايجاد انگيزه هاي خريد مناسب تر برگزار خواهد شد.

شنا در رودخانه هاي لتيان و كن خطرناك است
004029.jpg
ايلنا: مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران، گفت: در سد لتيان و رودخانه كن به علت نبود سيستم حفاظت و كنترل كافي، احتمال غرق شدگي بسيار جدي است. مهندس احمد ضيايي، با اعلام هشدار به خانواده  ها نسبت به مراقبت از فرزندانشان به هنگام مراجعه به مراكز تفريحي و تفرجگاه  ها، افزود: بسياري از شهروندان تهراني در روزهاي تعطيل براي تفريح و استراحت به حاشيه رودخانه كن و سدها، به ويژه سد لتيان مي  روند و متاسفانه مشاهده شده كه به دليل عدم رعايت مسايل ايمني و نبود مراقبت لازم از سوي خانواده  ها، كودكان در حين بازي وارد رودخانه شده و با توجه به عمق زياد و جريان تند آب، غرق مي  شوند.

نصب شش دستگاه پل عابر پياده در معابر شمال تهران
004017.jpg
به منظور استاندارد سازي معابر عمومي و ايجاد تسهيلات لازم جهت تردد شهروندان  توام  با ايمني، دو دستگاه پل عابرپياده مجهز به پله برقي و چهار دستگاه پل عابر پياده پلكاني در معابر و ميادين پرتردد شمال تهران نصب مي شود. دو پل عابر پياده برقي در تقاطع بزرگراه ارتش _ ميني سيتي و بزرگراه شهيد چمران مقابل نمايشگاه بين المللي با هزينه اي بالغ بر ۷ ميليارد ريال و چهار پل عابر پياده پلكاني در بزرگراه شهيد بابايي مقابل شهرك هوانيروز، بزرگراه ارتش ضلع شرقي ميدان اراج، مقابل شهرك كوثر و اقدسيه ابتداي شهيد لنگري با هزينه اي بالغ بر ۲ ميليارد ريال در دست احداث قرار دارد.

برنامه ۵ ساله راهبردي تهران
004035.jpg
ايلنا:مطالعات مربوط به برنامه پنج ساله راهبردي شهرداري تهران، با اتكاء به تجربه و دانش مديران و متخصصان اين سازمان آغاز شده و گزارش نتايج مطالعات اوليه نيز به شوراي شهر تهران ارسال شده است. مديركل تشخيص و ايجاد منابع درآمد شهرداري تهران تصريح كرد: شهرداري علاوه بر برنامه فوق، به منظور استفاده از ظرفيت  هاي موجود در جهت اهداف كيفي و كمي تعيين شده و سياست  ها و جهت گيري  هاي اساسي برگرفته از بيانات مقام معظم رهبري، اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، شهردار تهران و همچنين برنامه پنج ساله چهارم توسعه كشور، اقدام به تدوين برنامه ۵ ساله اجرايي شهرداري تهران در سطح كل واحدها كرده است.

معماري شهري مغلوب زياده خواهي ها
004014.jpg
ظريفي گفته بود مشكل اصلي شهر تهران آمدن دسته جمعي اتومبيل هاي امروز به خيابان هاي ديروز است. اين گفته در مورد ساخت و سازهاي شهري هم صدق مي كند. برآمدن برج ها در معابر تنگ و كوچه هاي باريك، كوركردن بسياري از چشم اندازهاي شهري كه از حقوق مسلم شهروندي است، ناديده گرفتن حريم پياده روها و .. گوشه اي از مشكلات فزاينده كلان شهري است كه بسياري از ساخت و سازهاي آن در طول بيش از يك دهه، قبل از آن كه تابع مقررات و ضوابط شهرسازي باشد، براساس منافع خصوصي و سليقه  مالكان رقم مي خورد. شماري از ساكنان كوچه تنديس، كه ساختمان اصلي روزنامه همشهري نيز در آن واقع شده است، با مراجعه حضوري به روزنامه، اين پرسش را مطرح كرده اند كه آيا ساخت و سازها در داخل يك كوچه تابع مقررات شهري هست يا خير؟
به همين اعتبار به بناي تازه سازي اشاره مي كنند كه اكنون اسكلت فلزي آن در كمركش كوچه سر به آسمان سائيده و در بخش قدامي نيز فراتر از ساير بناها كوچه را در نورديده است.
در معماري شهري در بسياري از شهرهاي جهان علاوه بر مقررات و ضوابط، زيبايي و هماهنگي بناها نيز مراعات مي شود و حتي در شهرهايي مثل پاريس، حفظ هماهنگي معماري بناها در مقررات شهرسازي لحاظ شده است. در تهران اگر از هم اكنون براي حفظ توازن معماري و چشم اندازها به سود حقوق شهروندان اقدام نشود سليقه و منافع خصوصي مالكان براين بخش نيز سايه خواهد افكند و فردا، حل چنين معضلي بسيار دشوار و حتي ناممكن خواهد بود.
بهتر است در مقررات ساخت و ساز، روال معماري، ميزان عقب نشيني  ها و چشم انداز با توجه به ساختار و هارموني معماري در يك كوچه يا خيابان نيز به حساب آيد و هنگام صدور جواز به مالكان تفهيم گردد. درمورد بناي مورد مثال، هنوز فرصت براي بررسي و اصلاح لغزش هاي احتمالي وجود دارد.

پانزدهمين اجلاس سراسري نماز با موضوع نماز
و رسانه ملي برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: پانزدهمين اجلاس سراسري نماز با موضوع نماز و رسانه ملي شانزدهم و هفدهم شهريور امسال از سوي ستاد مركزي اقامه نماز و سازمان صدا و سيما برگزار مي شود.
اين اجلاس با موضوع هاي رسانه و آثار عملي نماز، آسيب شناسي عملكرد رسانه درخصوص نماز، رسانه و راهكارهاي پرداختن به نماز و مباني نظري نماز برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما دبيرخانه اجلاس سراسري نماز در همين رابطه طي فراخواني از نويسندگان، پژوهشگران، استادان حوزه، دانشگاهيان و صاحب نظران خواست مقاله هاي خود را در رابطه با موضوع اين نشست به كميته ملي بفرستند.

وزير مسكن و شهرسازي:
معماري كشور براساس مصوبات شوراي
عالي شهرسازي اصلاح مي شود
ايرنا: وزير مسكن  و شهرسازي  گفت : شوراي  عالي  شهرسازي  و معماري  ايران  در هشت سال  گذشته ، در مجموع  ۲۸۵ مصوبه  شهري  و روستايي  را به  تصويب  رسانده  است .
علي  عبدالعلي زاده  افزود: از آنجا كه  تصميمات  اين  شورا، سيماي  شهرها و روستاهاي  كشور را شكل  مي دهد، مصوبات  آن تاثير زيادي  در معماري  كشور خواهد داشت .
وي  گفت : سيما و معماري  كشور با مصوبات  شوراي  عالي  شهرسازي  و معماري  ايران  شكل  مي گيرد لذا اگر دست اندركاران  بخش  ساختمان  و معماري  بخواهند به سمت  اصلاح  معماري  كشور حركت  كنند، بايد مصوبات  اين  شورا را اجرايي  كنند.
وزير مسكن  و شهرسازي  افزود: اعضاي  شوراي  عالي  شهرسازي  و معماري  ايران ، آيين نامه  جديد اين  شورا را پس  از ۲۶ سال  در سال  ۷۸ به  تصويب  رساندند.
وي  در خصوص  مصوبات  اين  شورا طي  هشت  سال  گذشته ، گفت : تصويب  طرح  جامع  منطقه  آزاد كيش  و جزيره  خارك  به  علت  جزيره  بودن  اين  دو منطقه  در خليج فارس  از اهميت  ويژه اي  برخوردار بوده  است .
وي  افزود: براي  اولين  بار دو طرح  كالبدي  ملي  آذربايجان  و زاگرس  توسط اعضاي  شوراي  عالي  شهرسازي  و معماري  ايران  به  تصويب  رسيده  است .
عبدالعلي زاده  گفت : تصويب  ۱۳ طرح  جامع  ناحيه اي  كه  سندهاي  بالا دست  توسعه  شهرها و روستاهاي  كشور هستند از ديگر مصوبات  اين  شورا بوده  است .
وي  افزود: اولين  طرح  شهري  كشور نيز تحت  عنوان  مجموعه  شهري  تهران  به  تصويب  اين  شورا رسيد كه  معتبرترين  سند كارشناسي  براي  آينده  شهر تهران است .
وي  تصويب  مرحله  اول  مجموعه  شهري  چهار شهر تبريز، شيراز، اصفهان  و مشهد و طرح  جامع  ۸۱ شهرستان  را از ديگر مصوبات  اين  شورا عنوان  كرد و گفت : با تصويب  اين  طرحها در واقع  هيچ  شهرستان  فاقد طرح  جامع  در كشور نخواهيم  داشت .
وزير مسكن  و شهرسازي  افزود: تصويب  طرح  جامع  ۹۸ شهر، هفت  شهرك  و ۹ شهر جديد از ديگر مصوبات  شوراي  عالي  شهرسازي  بوده  است .
وي  با اشاره  به  تصويب  ۱۱ طرح  ويژه  توسط اين  شورا گفت : يكي  از مهمترين  اين  طرحها، طرح  ويژه  شهر بم  بود كه  با سرعت  بسيار بالا به  تصويب  اين  شورا رسيد.
وي  افزود: بحث  كنترل  تراكم  و جلوگيري  از فروش  تراكم  در شهرهاي  بزرگ  ازجمله  شهر تهران  كه  با كمك  شوراي  شهر و شهرداري  تهران  به  تصويب  رسيد از مهمترين  سياستگذاريهاي  اين  شورا بوده  است .
وي  گفت : اين  شورا طرح  آمايش  سرزمين  را نيز براي  نخستين  بار در هيات  وزيران  به  تصويب  رساند كه  در چشم انداز ۲۰ ساله  نيز ديده  شده  است .

رييس سازمان سنجش اعلام كرد:
تدوين طرح هاي  ارزيابي مدارس
و هدايت تحصيلي دانش آموزان
رييس سازمان سنجش آموزش كشور از تهيه دو طرح  ارزيابي دروني مدارس و هدايت تحصيلي دانش آموزان خبر داد.
دكتر حسين رحيمي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به طرح هاي سازمان سنجش در جهت ارتقاي سطح آموزشي كشور، اظهار كرد:  ارزيابي دروني مدارس تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش يكي از اين طرح هاست كه در صورت همكاري جدي آموزش و پرورش مطمئناً شاهد ارتقاي كيفي مدارسي خواهيم بود كه به امر ارزيابي دروني مبادرت مي كنند.
در همين راستا طرح هدايت تحصيلي دانش آموزان نيز تهيه شده است كه اجراي موفق آن مستلزم دخالت و همكاري دستگاه ها و سازمانهاي مختلف است. بر اساس اين طرح استعداد دانش آموزان شناسايي و به سمت نيازها هدايت مي شود. به عبارت ديگر، انطباقي بين استعدادها و نيازها به وجود مي آيد و در نهايت مشكلات و نيازهاي كشور به دست افرادي حل مي شود كه براي اين كار تربيت شده اند.
سرانجام طرح اصلاحي جديد كنكور
دكتر رحيمي با اشاره به سرانجام طرح جديد كنكور، تصريح كرد: اين طرح همچنان در دست بررسي است و در همين راستا طرحي از سوي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ارائه شده كه حاوي بخش هاي اصلي طرح سازمان سنجش است.
وي يادآور شد: طرح هاي سازمان سنجش همواره از حيث قابليت اجرايي مورد توجه طراحان بوده و به همين دليل انتظار مي رود با اعطاي اختيارات بيشتر به سازماني كه قريب به انجام چهل فعاليت، نشان داده مهمترين سازمان تخصصي در تكنولوژي سنجش علمي است، بتواند در زمان كوتاه تري نسبت به اجراي طرح هاي خود اقدام نمايد.

سي دي انتخاب رشته از هفته آينده
به صورت رايگان توزيع مي شود
معاون مركز مطالعات، تحقيقات و ارزشيابي سازمان سنجش اعلام كرد: با هدف افزايش شانس قبولي داوطلب و امكان انتخاب رشته دقيق، نرم افزار انتخاب رشته با عنوان «سامان رشته» طراحي و تهيه شد.
دكتر كوروش پرند، رئيس گروه ارزشيابي آموزش سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با ايسنا، كوتاه بودن زمان در نظر گرفته شده براي انتخاب رشته، نبود اطلاعات كافي درباره انتخاب رشته، رشته هاي دانشگاهي،  دانشگاه ها و امكانات رفاهي آن، فقدان مراكز مشاوره معتبر در اين زمينه و عدم اطلاع از اعتبار دانشگاه ها را از جمله عوامل طراحي اين CD ذكر كرد.
وي گفت: اين نرم افزار هفته آينده به همراه ويژه نامه پيك سنجش به صورت رايگان در اختيار داوطلبان آزمون سراسري قرار مي گيرد.
دكتر پرند با اشاره به بخشهاي مختلف اين CD گفت: بخش راهنماي انتخاب رشته اين نرم افزار شامل ميانگين نمرات سال قبل در برخي از رشته ها، چگونگي و ميزان تخصيص ظرفيت در رشته هاي مختلف بر حسب سهميه بنديهاي آزاد، مناطق، شاهد و رزمندگان است كه داوطلبان با استفاده از اين اطلاعات مي توانند با سهولت بيشتر، رشته اي را كه درصد قبولي بيشتري در آن دارند، انتخاب كنند.
وي اظهار كرد: راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي (دفترچه شماره ۲) به صورت الكترونيكي ارائه شده است كه دسترسي داوطلبان را به مطالب مورد نياز تسهيل مي كند.
مدير پروژه «سامان رشته» با بيان اينكه به دليل دير رسيدن اطلاعات مربوط به دانشگاه هاي غيرانتفاعي به سازمان، معرفي اين بخش به سال آينده موكول شده است، گفت: داوطلبان مي توانند با كليك كردن بر روي بخش هايي چون توصيه هاي انتخاب رشته، توضيحات كارنامه،  ميانگين نمرات پذيرفته شدگان سال قبل، شرايط خاص، تخصيص ظرفيت، معرفي اصطلاحات، خلاصه دفترچه و تجربيات برترين ها و رتبه بندي دانشگاه هاي علوم پزشكي اطلاعات مورد نياز را كسب كنند.
وي با اشاره به پژوهشهاي سازمان سنجش درخصوص مشكلات داوطلبان در انتخاب رشته، اظهار كرد:  كوتاه بودن زمان در نظر گرفته شده براي انتخاب رشته، اضطراب و سردرگمي در انتخاب رشته، عدم اطلاع از آينده شغلي رشته ها و دانشگاه ها، نداشتن اطلاع از امكانات دانشگاه ها، فقدان مراكز مشاوره معتبر براي انتخاب رشته، عدم اطلاع از اعتبار علمي دانشگاه ها، نداشتن اطلاع صحيح از سهميه بنديها و روشهاي گزينش در كنكور برخي از اين مشكلات بوده است كه سازمان را براي تهيه يك نرم افزار و راهنماي مفيد انتخاب رشته براي متقاضيان ترغيب كرد.
وي با بيان اينكه در سال ۱۳۸۲ براي اولين بار نرم افزار انتخاب رشته در سازمان سنجش پياده سازي شد، به به روز شدن اين نرم افزار اشاره كرد و اظهار كرد:  هدف كلي از طراحي و پياده سازي اين نرم افزار كمك به داوطلبان آزمون سراسري براي انتخاب رشته و ارائه اطلاعات صحيح به والدين، مشاوران مدارس و دانش آموزان است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |