نگاهي به ديدگاه هاي گوناگون درباره فعاليت مدرسه هاي ژاپن در طول هفته
شش يا پنج؟!
منبع: كريسچن ساينس مانيتور-مترجم: وحيد رضا نعيمي
|
|
سياستگذاران ژاپني سالهاست مي كوشند كلاس هاي درس را به محيط هاي انعطاف پذير تري براي يادگيري بدل كنند. اكنون آنان در حال بررسي اين هستند كه به علت بروز نگراني در مورد بازده تحصيلي دانش آموزان، برنامه درسي مدارس را تقويت كنند. انتشار مطالعات ضد و نقيض در مورد خوب يا بد بودن بازده تحصيلي دانش آموزان در گذشته، سبب شده است تا بحث هاي داغ در مورد جهت گيري نظام آموزشي كشور به نتيجه نرسد.
انتشار مطالعات بين المللي اخير كه نشان دهنده افت جايگاه ملي دانش آموزان ژاپني است، استدلال سياستمداران محافظه كار و گروههاي متنفذ تجاري را تقويت كرد كه مي گويند اجراي نظام آموزشي بازتر و منعطف تر، ممكن است باعث از دست رفتن توان رقابتي ژاپن در عرصه جهاني شود.
مطالعه سازمان همكاري و توسعه اقتصادي (OECD) نشان داد در سال ،۲۰۰۳ توان خواندن دانش آموزان دبيرستاني نسبت به سه سال قبل پايين آمده بود و گزارش ديگري حاكي از آن بود كه دانش آموزان دوره راهنمايي در حيطه علوم از جايگاه چهارم به ششم نزول كرده اند. در رسانه هاي ژاپن نتايج ياد شده به عنوان گواه اين مدعا مطرح شد كه اصلاحات اخير براي منعطف تر كردن برنامه هاي درسي به زيان دانش آموزان است و رفاه ژاپن را در آينده به مخاطره مي اندازد. مردم ژاپن تا حد زيادي با اين امر موافق هستند. ۷۸ درصد مردم به برنامه درسي جاري مدارس نمره قبولي نمي دهند.
يوكي هوندا استاد نظامهاي آموزشي در دانشگاه توكيو مي گويد: «قانونگذاران و كارشناسان آموزشي محافظه كار از توان ملي ژاپن، به دنبال افت توانايي تحصيلي نگران هستند، در حالي كه دارندگان عقايد چپ گرايانه به دو قطبي شدن فزاينده بين دانش آموزان برجسته و دانش آموزان ضعيف اشاره مي كنند.»
در حال حاضر هدف نظام آموزشي ژاپن اشاعه انعطاف پذيري در كلاس درس و باز كردن دايره سبكهاي يادگيري است. اين نظام كه يوتوري كايوي كو نام دارد، مبتني بر اصول آموزشي دهه ۱۹۷۰ است. در آن زمان، ساعات طولاني كلاس و حجم زياد مطالب درسي كاهش يافت تا مدرسه لذت بخش تر شود. سياست جديد به علاوه واكنش به افزايش ترك تحصيل، خرابكاري و ساير بزهكاريها بود كه نتيجه روشهاي سختگيرانه تدريس تلقي مي شد.
از سال ،۱۹۸۰ برنامه هاي درسي از حفظ كردن طوطي وار فاصله گرفت و به جانب پرورش خلاقيت و مهارتهاي حل مسأله گرايش پيدا كرد. در سال ،۲۰۰۲ دو تغيير مهم ديگر رخ داد. ابتدا هفته تحصيلي از شش روز به پنج روز كاهش يافت و درسي ميان رشته اي گنجانده شد كه هدف آن آموختن استفاده از مبناي اطلاعاتي گسترده تر توسط بچه ها در هنگام مواجهه با مسائل بود. هفته تحصيلي پنج روزه كه به طور مرحله اي از سال ۱۹۹۲ به اجرا درآمد، زمان كل حضور در كلاس را در خلال نه سال اول تحصيل از ۶۹۶۴ ساعت به ۶۴۷۵ ساعت رساند و كلاس ميان رشته اي نيز باعث كاهش۳۰ درصدي زمان كلاس شد.
به نظر مي رسيد گزارش سازمان همكاري و توسعه اقتصادي، وزارت آموزش ژاپن را قانع كرده است كه نظام جديد كار آمد نيست. مقامات ارشد وزارت آموزش چند ماه قبل اعلام كردند آماده اند در برابر فشار سياسي فراگير تسليم شوند و جهت جديدي براي سياست آموزشي اين كشور تدوين كنند. در اين حال، نشانه هايي از اين وجود دارد كه جوني چيرو كويزومي قصد دارد تأكيد بيشتري بر آموزش كند. تغييرات پيشنهادي شامل افزايش ساعات تدريس علوم و رياضيات، برقراري مجدد كلاس در روزهاي شنبه و كاهش روزهاي تعطيل.
اما در حالي كه تلاش براي افزايش ساعات كلاس بيشتر مي شد، وزارت آموزش نتايج نخستين آزمون استعدادسنجي را پس از اصلاحات سال ۲۰۰۲ منتشر كرد. در اين آزمون كه در ماههاي ژانويه و فوريه ۲۰۰۴ برگزار شد، دانش آموزان كلاس پنجم و ششم در ۴۳ درصد سؤالات نمره بهتري از دانش آموزان در سال ۲۰۰۲ گرفتند. وقتي نتايج سه سال دوره راهنمايي در نظر گرفته شود، ميانگين نمرات در تمام مقاطع و در تمام ۲۳ درس مورد آزمون بيشتر بود، به استثناي درس علوم اجتماعي و رياضيات در كلاس اول راهنمايي. هياشي فوبجي استاد آموزش در دانشگاه شين شو مي گويد: «روشن است اين تصور كه برنامه درسي منعطف باعث نزول توانايي تحصيلي مي شود، بي پايه است.»
طرفداران يوتوري كايوي كو مي گويند بحث در مورد افت توانايي تحصيلي را به خصوص شركتهاي برجسته و نيز برخي استادان دامن مي زنند كه خواهان عرضه دائمي دانش آموزان برجسته هستند.
مخالفان نظام به اصطلاح منعطف استدلال مي كنند آموزش بايد به نيروهاي بازار پاسخ دهد و مدارس مسئول نتايج دانش آموزان هستند. فوبجي مي گويد: «اين تفكر بر آن است كه اگر آموزش منعطف به نمرات بيشتر نينجامد، آنگاه روش نتيجه مدار بايد اولويت پيدا كند.»
والدين، بويژه مخالف جدي هفته آموزشي پنج روزه بوده اند. برخي از آنان نمي خواهند يك روز از بچه هايشان نگه داري كنند، چون ناچار مي شوند از كارشان كم كنند. بسياري ديگر از آن نگران هستند كه بچه هايشان آموزش كافي نمي بينند. گروهي مي گويند اگر روز شنبه كلاس نباشد، بايد بچه هايشان را به آموزشگاههاي خصوصي پرهزينه بفرستند. در واقع براساس نظرسنجي ها، نيمي از والدين معتقدند تا زماني كه نظام آموزشي منعطف برقرار باشد، بچه ها به زمان آموزش بيشتر در خارج از مدرسه نيازمندند. حتي برخي نظرسنجي ها نشان مي دهد اختلاف در توانايي علمي بين بچه هاي خانواده هاي مرفه و بچه هاي خانواده هاي عادي در حال افزايش است. خانواده هاي مرفه بچه هايشان را به مدارس خصوصي و آموزشگاه هاي فوق برنامه مي فرستند، در حالي كه بچه هاي خانواده هاي عادي در مدارس دولتي درس مي خوانند.
وزارت آموزش معتقد است نگرش والدين، تا حدي باعث عدم توفيق نظام آموزش منعطف بوده است. تاتسويا اتسوكي مدير بخش برنامه درسي دوره راهنمايي در وزارت آموزش مي گويد: «والدين بايد همكاري بيشتري از خود نشان دهند و تمام مسئوليت تحصيل بچه هايشان را به مدرسه واگذار نكنند.»
مدارس كوشيده اند با افزايش ساعات كلاس در روزهاي هفته، نبود كلاس در روزهاي شنبه را جبران كنند. پارسال، ۹۰ درصد مدارس ابتدايي، ساعات بيشتري از ميزان مورد نظر وزارت آموزش، كلاس برگزار كردند. آمار نشان مي دهد در سال تحصيلي جاري، مدارس ابتدايي و راهنمايي ۱۲ درصد بر زمان كلاس افزود ه اند.
اما اين امر در برخي موارد، نتيجه معكوس داشته است. مثلاً در كلاس اول دبستان، بچه ها روزانه ۵ ساعت درس مي خوانند تا جبران تعطيلي روز شنبه شود، در نتيجه زمان تماس اجتماعي بين بچه ها كاهش مي يابد.
بسياري از آموزگاران مي گويند در نظام آموزشي قديم، كارشان راحت تر بود. فوبجي مي گويد: «با وجودي كه با تعطيلي شنبه، ساعات كار معلمان كمتر شده است، برخي مي گويند ساعات كلاس در طول هفته در واقع انعطاف كمتري پيدا كرده و يك روز تدريس بيشتر باعث مي شد كار قدري راحت تر شود.»
با اين حال، گروهي از ناظران معتقدند لغو نظام يوتوري كايوي كو با گذشت فقط سه سال از اجراي كامل آن، زود هنگام است. انتظار مي رود تا چند سال آينده جمعيت ژاپن شروع به كاهش كند و برخي قانونگذاران اميدوارند طرح كاهش دانش آموزان هر كلاس از ۴۰ نفر فعلي به ۳۰ نفر باعث شود تا آموزگاران بتوانند توجه بيشتري به سبك يادگيري تك تك دانش آموزان نشان دهند و به بهبود نتايج كمك كنند.
طرفداران نظام جديد به موفقيت هاي آن خارج از حيطه توانايي تحصيلي اشاره مي كنند. مطالعات وزارت آموزش نشان مي دهد كاهش يادگيري كتابي و رقابت در كلاس باعث شده است تا دانش آموزان بخواهند براي غير از امتحان درس بخوانند. به علاوه ماندن در مدرسه براي دانش آموزاني كه در خطر ترك تحصيل قرار دارند، آسانتر شده است. برخي والدين، تغيير مثبتي را در رفتار بچه هايشان مشاهده كرده اند و مي گويند بچه ها رغبت بيشتري به درس نشان مي دهند و با تعطيل شدن شنبه، نگرش مثبت تري پيدا كرده اند.
|