شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۴
بازگشت پس از دو سال
آسمان خراش ژرمن ها
مريم دري منش
002238.jpg
دقيقاً ۶۳۰ روز تمام زندگي شغلي متزلدر بين بيم و اميد گذشت. در روز ۲۲ مارس ۲۰۰۳ شصت و هشتمين بازي خود را در بوندسليگا انجام داد. پس از دو عمل جراحي بر روي زردپي آشيل و پس از مشكلات متعدد، در تابستان سال ۲۰۰۴ هم درگير اين موضوع بود كه آيا شصت و نهمين بازي اش را انجام بدهد يا نه. خود وي با نگاهي به گذشته مي گويد: «ديگر حاضر به بازي كردن نبودم. عكسهايي كه از پايم گرفته مي شد هر روز تصاوير بدتري را نشان مي داد. اين دوران براي من سخت ترين دوران زندگي ورزشي ام بود.»
پس از ۶۳۰ روز در تاريخ ۱۱ دسامبر سال ۲۰۰۴ در ديدار مقابل روستوك به صحنه بوندسليگا بازگشت: «دو سال تمام آرزوي چنين لحظه اي را داشتم و آنقدر اين زمان زود گذشت كه اصلاً متوجه آن نشدم.»
كريستف متزلدر كوتاه ترين راه را در بوندسليگا پيمود، او در زمان مناسب، در مكان مناسب قرار داشت. دوره فعاليت اين مدافع جوان در توس هالتون شروع شد كه از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۵ در آنجا بازي مي كرد. سپس يك سال در جوانان شالكه ۰۴ بازي كرد و به دنبال آن در سال ۱۹۹۶ به پروس مونستر منتقل شد. متزلدر از تابستان سال ۲۰۰۰ نيز به بوروسيا دورتموند پيوست. او در سن ۲۰ سالگي اولين بازي خود را در بوندسليگا انجام داد و در ۲۲ سالگي به همراه اين تيم قهرمان آلمان شد و توانست به فينال جام يوفا راه پيدا كند كه البته در اين بازي به دليل محروميت حضور نداشت. بازي مهم ديگر وي فينال جام جهاني ۲۰۰۲ در مقابل برزيل بود. در ۲۳ سالگي متزلدر جوانترين بازيكن رهبر در بوندسليگا بود اما به دليل مصدوميت نتوانست از عهده انجام وظايفش برآيد. او علاوه بر فوتبال در فعاليت هاي ديگر نيز شركت داشته و حتي از سوي پاپ ژان پل دوم نيز پذيرفته شده بود.كريستف متزلدر مدافع ۲۴ ساله دورتموندي پس از يك دوره مصدوميت طولاني در مورد بازگشتش به تيم ملي، روبرت هوت و فشار موجود بر روي تيم آلمان براي قهرماني در جام جهاني با مجله اشپيگل گفت وگو كرده است.
* آقاي متزلدر، پس از جام كنفدراسيون ها ارزش هاي شما به عنوان اميد خط دفاعي آسيب پذير تيم ملي آلمان بيشتر نمايان شد. آيا در جام جهاني ۲۰۰۶ حضور خواهيد داشت؟
- من در تمام طول مدت مصدوميتم ارتباطم را با تيم ملي قطع نكردم، نه در زمان رودي فولر و نه حالا در زمان كلينزمان و بيرهوف. من معتقدم كه آنها توانايي هاي مرا مي شناسند و حالا وظيفه من اين است كه سالم مانده و فرم مطلوب و مقتضي را كسب كنم. آن وقت است كه مي تواند ادعا كنم كه در تيم ملي حضور خواهم داشت.
* دفاع تيم ملي در اين تورنمنت همه چيز به غير از اطمينان را از خود نشان داد. چه استنباطي از اين مسأله داريد؟
- در واقع آنچه كه بيش از هر چيز در اين مسابقات نظر مرا جلب كرد اين بود كه در هر بازي گل هاي زيادي رد و بدل شد. تمام تيم ها با ريسك بسيار بالايي وارد زمين شده و بيشتر به دنبال بازي تهاجمي بودند. حالتي كه تقريباً غيرعادي بود به خصوص در ارتباط با تيم ملي آلمان كه كسي به اين نوع بازي آنها عادت ندارد. بدين ترتيب خيلي زود دروازه بان و چهار مدافع تيم مورد توجه همه واقع شده و همين طور مورد انتقاد واقع شدند، اما به من ثابت شده كه در جام جهاني هر تيم در بازي هاي اول مي خواهد اين ريسك را به حداقل برساند.
* آيا در دفاع مياني روبرت هوت يك مشكل به حساب مي آيد؟
- براي خط دفاعي ابتدا هم تيمي من كريستين ورنز در تيم حضور داشت، سپس پر مرتزاكر و روبرت هوت آمدند. بعد هم من آمدم. اما در مورد كارايي همكارانم بيشتر ترجيح مي دهم اظهار نظر نكنم.
* آيا واقعيت دارد كه وقتي رقابت مستقيم براي به دست آوردن جاي ثابت در تركيب تيم حاضر در جام جهاني از بين مي رود، ديگر رضايت خاطر و مسرتي وجود نخواهد داشت؟
- ابداً. يادم مي آيد كه قبل از جام جهاني ۲۰۰۲ هم خط دفاعي تيم با انتقادات زيادي مواجه بود. اما رودي فولر آن موقع از ما حمايت كرد. همان كاري كه امروز يورگن كلينزمان انجام مي دهد تا به هوت و ديگران اعتماد به نفس بدهد. با اين حال فكر مي كنم كه اگر من دوباره شرايط قبل از مصدوميتم را احراز كنم بازيكن ثابت تيم ملي آلمان خواهم شد.
* پس از گذشت دو سال از آسيب ديدگي تان، الان در چه مرحله اي از رسيدن به فرم ايده آل خود قرار داريد؟
- نمي توانم ميزان آمادگي ام را با درصد بيان كنم ولي در مرحله آماده سازي پيش از فصل توانستم در همه تمرين ها و بازي هاي تداركاتي شركت كنم و متوجه شدم كه دوباره به شرايط جسمي مطلوب رسيده ام. برعكس در دور برگشت بازي ها با محدوديت زيادي روبه رو شدم. هفته ها بود كه به خوبي تمرين نكرده بودم و با اين شرايط به ميدان رفتن در روز شنبه واقعاً برايم سخت و طاقت فرسا بود.
* آيا هنوز هم محدوديت هاي ناخواسته اي وجود دارد كه در موقعيت هاي خاص مانع كار شما شود؟
- نه. تنها چيزي كه ممكن است مانع من شود اين است كه در جريان مسابقه يك رباط يا زردپي مثل هميشه پاره شود. البته در اولين تمريني كه در آخر نوامبر انجام دادم هيچ مشكلي در دوئل هاي دو نفره نداشتم.
* تيم دورتموند فراز و نشيب هاي زيادي داشته است. حذف از UI-cup در مقابل اولموتس پس از دوره كوتاه موفقيت در بازي هاي برگشت ليگ، اين سؤال را پيش مي آورد كه بالاخره دورتموند به كجا مي رود؟
- شايد به نظر برسد كه مي خواهم بهانه بياورم ولي در اين مرحله از دوران آماده سازي پيش از فصل، شركت كردن در چنين مسابقاتي بسيار مشكل است. هامبورگ و وولفسبورگ نيز همين مشكلات را داشتند، اما گل هايي زدند كه براي كسب اطمينان در تيم به آن نياز بود. اما ما برخلاف بازي هاي آخر مرحله برگشت كه بازي هاي بدي  هم انجام داده بوديم، اين بار اين گل ها را هم نتوانستيم بزنيم.
* آيا علت ناكامي دورتموند اين نيست كه پس از يك دوره شكوفايي توان خود را بيش از حد تخمين زده و با دست بالا گرفتن اين توان باعث گم كردن راه خود شده است؟
- من فقط مي توانم راجع به خودم صحبت كنم. من بلافاصله پس از اتمام فصل هشدار دادم كه اين فصل از بازي ها شايد سخت ترين فصل فوتبال در تاريخ باشگاه باشد. دوازده بازيكن رفته اند و با اين كه همه آنها بازيكن ثابت نبوده اند، اما نبودشان كيفيت كلي تيم را پايين مي آورد. بايد نقل و انتقالات معقولانه و سنجيده باشد. روند انتقالات اين فصل ما بدين گونه بوده كه بازيكنان با تجربه از تيم رفته اند و بازيكنان جوان و بي تجربه جايگزين آنها شده اند، مثل وزي زاهين كه هنوز در تيم B نوجوانان بازي مي كند. به هر حال اين اقدامات سؤالات زيادي را در مورد اين روند ايجاد مي كند.
* يعني فكر مي كنيد كه روش كار دست اندركاران تيم توأم با كوته فكري است كه فقط به صندوق پس انداز تيم تكيه دارند و حتي شايد اورتون برزيلي را هم كه گل هاي تيم را به ثمر مي رساند به فروش رسانند؟
- به هر حال شايد نتوان او را نگه داشت. اگر طلبكاراني كه همواره از جريان بازسازي تيم حمايت مي كنند وارد ماجرا شوند ديگر حق انتخابي براي باشگاه نمي ماند.
* پس برت فان مارويك مربي تيم تقريباً بدون هيچ اختياري بايد شاهد باشد كه بازيكنان تيمش يك به يك به فروش مي رسند.
- طبيعي است كه او، البته نه فقط از اين فصل، از شرايط موجود رضايت نداشته باشد. هر چه باشد او تحت شرايط كاملاً متفاوتي به اين تيم آمده بود. با اين وجود وي در كار روزانه با اين تيم جوان، روح شادي را به بچه ها تزريق كرده است. براي راهي كه اكنون بوروسيا دورتموند بايد طي كند، روش بهتري وجود ندارد.
* بيشترين فشار را سهامدار بزرگ باشگاه فلورين هوم به تيم وارد كرده است. وي با سرمايه گذاري يك ميليون يورويي براي كسب عنوان قهرماني بوندس ليگا، انتظاراتي را در هواداران ايجاد كرده كه دورتموند به سختي مي تواند از عهده انجام آنها برآيد.
- من تصور نمي كنم كه هواداران ما اين قدر دور از واقعيت باشند كه به علت اقدامات هوم خواب قهرماني را ببينند. تمام اين سرمايه گذاري ها و اقدامات از اين جهت است كه سهام باشگاه تقويت شده و تصوير آبرومندي از تيم مشاهده شود.
* بنابر اين هدف اصلي و مهم اين فصل جلوگيري از سقوط تيم به دسته پايين تر مي باشد؟
- اگر همه ما سالم باشيم، تيممان توانايي تضمين اين موضوع را خواهد داشت كه سروكاري با سقوط نداشته باشد. اگر بخواهيم خوشبين باشيم مثل بازي هاي آخر دور برگشت، آن وقت من رده پنجم جدول را پيش بيني مي كنم و بدين ترتيب مي توانيم به جام يوفا راه پيدا كنيم. اما اگر دچار بدبياري و يا شروع دوراني نامساعد شويم، مثل مصدوميت هاي طولاني مدت، آن وقت بايد قبول كنيم كه نه تنها از لحاظ اقتصادي بلكه از لحاظ ورزشي هم بايد براي بقا بجنگيم. من نمي خواهم بدبين باشم و شرايط را ناگوار جلوه دهم اما معتقدم هر كدام از ما بايد اين امكان را هم مدنظر داشته باشيم.

كريستف متزلدر در يك نگاه
002235.jpg
موفقيت ها به عنوان بازيكن
نايب قهرماني جهان با تيم ملي آلمان در جام جهاني
نايب قهرمان جام يوفا در سال ۲۰۰۲با دورتموند
نايب قهرمان جام حذفي در سال ۲۰۰۳ با دورتموند
قهرمان بوندس ليگا در سال ۲۰۰۲ با دورتموند
موقعيت در تيم ملي به عنوان بازيكن
مدافع تيم ملي آلمان در سال ۲۰۰۱ با ۱ بازي،
در سال ۲۰۰۲ با ۱۴ بازي و در سال ۲۰۰۳با ۱ بازي (در مجموع ۱۶ بازي ملي، بدون گل زده)
موقعيت در باشگاه به عنوان بازيكن
از فصل ۲۰۰۱/۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶/۲۰۰۵ عضو باشگاه بوروسيا دورتموند به عنوان مدافع با مجموع ۸۵ بازي
كريستف متزلدر با قدي ۹۳/۱ متري يك سرزن فوق العاده است كه حتي در فصل گذشته بهترين در ليگ بود. خصوصيات شخصيتي وي نيز در ميدان كاملاً مثبت است. با وجود جواني از اعتماد به نفس بالايي برخوردار است و باعث آرامش اطرافيان شده و با بازي بي نقص و آرامش عصبي عجيبش همه را تحت تأ ثير خود قرار مي دهد.اين مدافع مياني در سيستم دفاع خطي مي تواند در سمت راست دفاع نيز به كار گرفته شود، مثل تمام بازيهايي كه در بازيهاي برگشت فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ انجام داد. ولي بزرگترين نقطه قوت او در مركز خط دفاعي و در يارگيري است. با وجود قد بلند از تكنيك بسيار خوبي برخوردار بوده و در دفاع از توانايي هاي زيادي سود مي برد.
حالا پس از گذشت دو سال از مصدوميت، يكي از بازيكنان ثابت تيمش بوده و دورتموند با وي راه صعود را طي مي كند. بوروسيا دورتموند با وجود اين بازيكن آمار يك تيم طراز اول ليگ را دارد: بوروسيا در ۱۶ بازي ۳۴ امتياز كسب كرده، در حالي كه در نبود او در ۱۸ بازي ۱۳ امتياز كمتر كسب شده است. متزلدر در ۵۹ درصد دوئل ها موفق بوده و از اين حيث با وجود مصدوميت طولاني در زمره بهترينهاي ليگ در بين مدافعان مي باشد. به علاوه وي در ۷۴ درصد موارد در ضربات سر و نبردهاي هوايي موفق تر از حريف عمل كرده و در صدر بازيكنان بوندسليگا قرار دارد. اين بازيكن ۲۴ ساله صرف نظر از دو بازي در مقابل هامبورگ و وولفسبورگ در دور برگشت همواره در پست مدافع راست در سيستم دفاع خطي بازي كرده است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |