چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۶ - Aug 17, 2005
شمار مبتلايان به وبا در تهران ۲۴ نفر اعلام شد
شمار مبتلايان به وبا در كشور به ۴۷۷ تن رسيد
فارس: رئيس اداره بيماريهاي منتقله از آب وزارت بهداشت گفت: با مرگ دو بيمار ديگر تعداد قربانيان ناشي از وبا در ايران به ۶ نفر رسيد در حالي كه تاكنون ۴۷۷ بيمار مبتلا به وبا در كشور شناسايي و تأييد شده است.
محمود سروش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: دو قرباني جديد بيماري وبا در كشور در شهرهاي زنجان و تهران بوده اند و چهار قرباني قبلي نيز در شهرهاي قم، قزوين، همدان و كرج جان خود را از دست داده اند.
وي اضافه كرد: بر اساس آخرين آمار تأييد شده تاكنون ۱۳۴ نفر در قم( ۱۱ افغاني و دو پاكستاني)، ۶۷ نفر قزوين، ۴۹ نفر كرج، ۳۹ نفر در همدان،  ۲۸ نفر كاشان، ۲۰ نفر گنبد، ۲۰ نفر گرگان، ۱۶ نفر زنجان، ۱۴ نفر ساوجبلاغ، ۱۱ نفر آزاد شهر، ۵ نفر نظر آباد، ۹ نفر شهريار، ۱۲ نفر شرق تهران، ۱۰ نفر غرب تهران،  ۱۲ نفر كرمانشاه، ۵نفر ساري به اين بيماري مبتلا شده اند.
وي افزود: در هر يك از استانهاي گيلان، مركزي تاكنون ۳ نفر به وبا مبتلا شده اند علاوه بر آن در هر يك از شهرهاي كنارك، شاهرود، سمنان، جنوب تهران و استان لرستان هر كدام ۲ نفر و در شهرهاي زابل، رباط كريم، بندرگز، كردكوي، اصفهان، بابل هر كدام يك نفر به بيماري وبا مبتلا شده اند.
وي گفت: مصرف سبزي عامل اصلي انتقال بيماري وبا است به همين علت از همه شهروندان مي خواهيم تا اطلاع ثانوي سبزي را از برنامه غذايي خود حذف كنند؛ ضمن اينكه مراقبت هاي جدي تري را در بهداشت فردي داشته باشند.
نگراني مجلس از وضعيت بهداشتي كشور
در همين زمينه نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان گفت: اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس نگران عدم رفع مشكلات كنوني در زمينه بهداشت و درمان اند
و تمايل به حضور فردي دارند كه توانايي حل اين مشكلات را داشته باشد، بنابراين بايد برنامه هاي وزير بهداشت پيشنهادي و توانمندي هاي وي مورد بررسي قرار گيرد.
دكتر علي باغبانيان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: تنها اطلاعاتي كه اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس درمورد وزير بهداشت پيشنهادي دارند بر اساس زندگينامه ارائه شده توسط دولت به مجلس بوده است و امروز نيز اعضاي كميسيون بهداشت جلسه اي با وزير بهداشت پيشنهادي دارند تا با اطلاع از برنامه و رفع ابهامات احتمالي، كميسيون به جمع بندي نهايي خود درمورد تأييد وي به عنوان وزير جديد بهداشت برسند.
وي اظهار داشت: اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس معتقدند در صورت داشتن توانايي مقابله با مشكلات در زمينه بهداشت و درمان در كشور، وزير پيشنهادي وارد اين عرصه شود چون افراد بسيار توانمند و بزرگي طي اين سالها وزير بهداشت شده اند اما به علت وجود مشكلات زياد، نابساماني در زمينه بهداشت و درمان تا كنون افرادي زيادي را بلعيده است.
باغبانيان ادامه داد:عاقبت اغلب وزراي بهداشت پيشين با وجود توانمند بودن آنها به گونه اي بوده كه يا منجر به استيضاح آنها و يا رها كردن اين مسئوليت توسط آنها شده است.
بنابراين كميسيون بهداشت و درمان از وزراي بهداشت طي سال هاي بعد از انقلاب ارزيابي مثبتي نداشته است چون وزراي موفقي نبوده اند.
وي تصريح كرد: با توجه به سوابق و مدارك علمي وزير پيشنهادي مي توان گفت كه از درجه بالاي علمي برخوردار هستند اما سوابق اجرايي كه در زندگي نامه وي مطرح شده، سوابق اجرايي بالايي نبوده است و چون شناخت قبلي از عملكرد وي نيز نداشته ايم. بنابراين در صورتي كه اعضاي كميسيون با داشتن توانايي هاي لازم به وي راي بدهند از اين فرد حمايت مي شود اما بايد گفت كه اعضاي كميسيون بهداشت و درمان نسبت به عدم رفع مشكلات موجود در زمينه بهداشت و درمان، نگران هستند.

مديركل سياستگذاري بيمه هاي درماني وزارت رفاه:
جزئيات بيمه هاي تكميلي درمان كاركنان دولت ابلاغ شد
005079.jpg
گروه اجتماعي: مديركل برنامه ريزي و سياستگذاري بيمه هاي درماني وزارت رفاه و تامين اجتماعي با اعلام جزئيات مصوبه سياستهاي اجرايي بيمه هاي تكميلي از ابلاغ رسمي آن به وزارتخانه هاي بهداشت و درمان و اقتصاد و دارايي و سازمانهاي مديريت و برنامه ريزي و نظام پزشكي خبر داد.
به گزارش فارس حميدرضا صفي خاني گفت: با ابلاغ مصوبه بيمه هاي تكميلي براي كاركنان دولت هر كدام از وزارتخانه هاي بهداشت و درمان و اقتصاد و دارايي و سازمانهاي مديريت و برنامه ريزي و نظام پزشكي موظفند جزئيات آن را به زيرمجموعه هاي خود كه مجري يا مرتبط با بيمه هاي تكميلي هستند، ابلاغ كنند.
وي در ادامه با بيان اينكه براساس بند «ز» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۸۴ كشور، سياست هاي اجرايي بيمه هاي مكمل درمان در سال ۸۴ در شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي به تصويب رسيد، افزود: كليه دستگاههاي اجرايي كه به عنوان بيمه گذار ايفاي نقش مي كنند و كارمندان خود را بيمه تكميلي مي كنند ملزم به رعايت دستورالعملهاي اين مصوبه هستند.
مديركل برنامه ريزي و سياستگذاري بيمه هاي درماني وزارت رفاه و تامين اجتماعي، در خصوص جزئيات چگونگي اعمال بيمه هاي تكميلي براي كاركنان دولت گفت: منظور از بيمه هاي پايه در اين دستور العمل ، به استناد ماده ۱۰ قانون بيمه همگاني، آن دسته از طرح هاي بيمه اي است كه حداقل شمول و سطح خدمات پزشكي و دارو شامل خدمات پزشكي اورژانس، عمومي و تخصصي (سرپايي و بستري) را تحت پوشش قرار مي دهند كه انجام و ارائه آن در نظام بيمه خدمات درماني به عهده سازمانهاي بيمه گر (سازمانهاي بيمه خدمات درماني، تامين اجتماعي، تامين اجتماعي، نيروهاي مسلح و كميته امداد امام خميني) است.
صفي خاني افزود: منظور از بيمه مكمل درمان در اين دستورالعمل، آن دسته از طرح هاي بيمه اي است كه در چارچوب مصوبه مورخ ۲۶/۱/۸۳ هيأت وزيران در مورد ضوابط حداقل شمول و سطح خدمات پزشكي و دارو و ليست خدمات فوق تخصصي مشمول بيمه هاي مكمل يا سطح بالاتري از خدمات بيمه همگاني درمان را دربرمي گيرند يا خدمات و مزاياي اضافه و جديدي را ارائه مي كنند، تامين مي كند.
وي درباره بيمه هاي جايگزين گفت: به نوعي به قسمتي از بيمه هاي مكمل گفته مي شود كه بسته هاي بيمه پايه و مكمل را به صورت توأمان ارائه كند و بيمه شده با خريد آن از پوشش بيمه هاي پايه خارج شود.
مديركل برنامه ريزي و سياستگذاري بيمه هاي درماني وزارت رفاه و تامين اجتماعي تصريح كرد: شركت هاي بيمه تجاري (دولتي و خصوصي) مكلفند در چارچوب قوانين و مقررات مورد استناد اين دستورالعمل و در قالب ضوابط مصوب شوراي عالي بيمه خدمات درماني نسبت به فروش بيمه نامه هاي مكمل درمان تنها براي تركيب هاي متفاوت از خدمات مكمل اقدام كنند، به گونه اي كه امكان بهره مندي بيمه گران از بسته هاي متنوع خدمات در شرايط رقابتي فراهم شود.
صفي خاني ۳۲ خدمت بيمه تكميلي را خدمات و تجهيزات براي عينك طبي، سمعك، دست دندان، وسايل كمك درماني از قبيل عصا و واكر، خدمات و تجهيزات براي تعريض مفاصل، پيوند اعضا در صورت نياز به استثناي پيوند كليه، خدمات و تجهيزات براي اعمال فوق تخصصي، داروهاي موجود در فارما كوپه رسمي كشور كه در تعهد بيمه ها نيست، كليه خدمات جديدي كه وارد بازار بخش سلامت مي شود تا زمان تصميم گيري در مراجع مربوط، كليه خدمات كار درماني، گفتار درماني، روان درماني، گروه درماني، خانواده درماني و ...، تهيه كپسول اكسيژن و تعلقات آن، خدمات پرستاري در منزل، خدمات حمل و نقل با آمبولانس، فرانشيز خدمات قابل ارائه (بخش دولتي - بخش خصوصي)،مابه التفاوت بخش خصوصي و دولتي براساس تعرفه هاي مصوب هيأت وزيران، هتلينگ اطاق يك تخته و دو تخته (بخش دولتي - بخش خصوصي)، خدمات دندانپزشكي به غير از كشيدن دندان و بروساژ، خدمات پزشك همراه، خدمات ويزيت در منزل، خدمات آمبولانس هوايي، خدمات ليزيك (چشم - پوست)، واكسنهاي غير از برنامه كشوري، خدمات نقاهتگاهي مربوط به بيماران مزمن رواني، خدمات ترك اعتياد، داروهاي گياهي، تزريق سرپايي در مطب، خدمات ناشي از ضرب و جرح، خدمات تصوير برداري جديد، خدمات فناوري جديد تا زمان تصميم گيري در مراجع مربوط، خدمات توان بخشي در منزل، خدمات آزمايشگاهي جديد تا زمان تصميم گيري در مراجع مربوط، عنوان كرد.
وي اظهار داشت: دبيرخانه شوراي عالي بيمه خدمات درماني مكلف است حداكثر ظرف ۴ ماه از ابلاغ اين دستورالعمل نسبت به تشكيل كميته تدوين تعهدات بيمه هاي پايه و مكمل درمان با مشاركت افراد حقيقي و حقوقي ذي ربط اقدام و روش هاي اجراي مصوبه مورخ ۲۶/۱/۸۳ هيأت وزيران را به شوراي عالي بيمه خدمات درماني ارائه كند.

شرايط ادامه تحصيل دانش آموزان سنين بالا اعلام شد
كتابهاي درسي بدون تأخير از اول شهريور توزيع مي شود
گروه علمي فرهنگي: ۸۷۱ عنوان كتاب درسي امسال به موقع و بدون تاخير به دانش آموزان عرضه مي شود. همچنين شرايط ادامه  تحصيل  دانش آموزان  دوره  ابتدايي  و راهنمايي  تحصيلي  كه  به  دلايل  مختلف  در شرايط سني  بالاتر از سن  متعارف  پايه  تحصيلي  خود قرار دارند، اعلام  شد. اين  دسته  از دانش آموزان  مي توانند در صورت  قبولي  در امتحانات  خردادماه  با حداقل  معدل  كل  ۱۴ در شهريورماه  همان  سال  تحصيلي  در امتحانات  پايه  بالاتر در مدرسه  قبلي  يا مدرسه  جديد به  صورت  يك  نوبتي  شركت  كنند و در صورت  احراز شرايط قبولي  به  پايه  بعدي  ارتقا يابند.
براساس  اعلام  وزارت  آموزش  و پرورش ، بالا رفتن  سن و دسترسي  نداشتن  به  مدرسه  مي تواند از دلايل  وقفه تحصيلي  باشد. داوطلبان  آزاد امتحانات  متفرقه  پايه  پنجم  ابتدايي  و دانش آموزان  شبانه  (بزرگسالان  دوره  راهنمايي  تحصيلي)  مجاز به  استفاده  از مفاد اين  ماده  نخواهند بود.
شرايط قبولي  در امتحانات  شهريور ماه  همانند شرايط مندرج  در آيين نامه  امتحانات  دوره  ابتدايي  و راهنمايي  تحصيلي  خواهد بود. غايبان  موجه  شهريورماه  مي توانند در امتحانات  داخلي  با تاييد شوراي  مدرسه  و در امتحانات  هماهنگ  با تأييد كميسيون  خاص  منطقه  آموزش  و پرورش  در امتحانات  غايبان  مجاز شركت  كنند.
گروه علمي فرهنگي: مديركل چاپ و توزيع كتب درسي با اعلام افزايش ۵/۲ درصدي قيمت كتابهاي درسي با توجه به افزايش هزينه هاي دستمزد اعلام شده از سوي وزارت كار نسبت به سال گذشته تصريح كرد: ۸۷۱ عنوان كتاب درسي با شمارگان ۱۶۲ ميليون و ۱۴۷ هزار و ۳۰۰ جلد براي سال تحصيلي ۸۴-۸۵ چاپ شده و در شهريور ماه توزيع مي شود.
سيد احمد حسيني با اشاره به اينكه آمار كتابهاي چاپ شده براساس آمار ارسالي از سوي سازمانهاي آموزش و پرورش استانهاي كشور، مركز آمار و ... تهيه شده است افزود: بر اين اساس كتابهاي درسي دوره راهنمايي و دبيرستان از اول شهريور ماه در كليه استانهاي كشور توسط ۳ هزار و ۹۰۰ كتابفروشي و كتابهاي دانش آموزان استان تهران از تاريخ ۱۵ شهريور ماه توسط يكهزار و ۳۰۰ كتاب فروشي توزيع خواهد شد.
وي با اعلام اينكه هم اكنون كتابهاي دوره ابتدايي در اختيار آموزش و پرورش كليه مناطق و استانها قرار گرفته است، تصريح كرد: بر اين اساس كتابهاي دوره ابتدايي از دهم شهريور ماه در اختيار واحدهاي آموزشي قرار گرفته و از بيستم شهريور اين كتابها از سوي مسئولان توزيع كتابهاي درسي مناطق تهران نيز در اختيار واحدهاي آموزشي قرار مي گيرد. همچنين كتابهاي دوره پيش دانشگاهي نيز به محض تشكيل كلاس در واحد آموزشي با توجه به كتابي كه در مناطق آموزش و پرورش قرار گرفته است تحويل خواهد شد.
به گزارش ايسنا، حسيني با اشاره به اينكه كتابهاي رشته هاي فني و حرفه اي و كاردانش نيز از هم اكنون در اختيار مسؤولان توزيع استانها قرار گرفته و با توجه به نياز هنرستانها و تنوع رشته هاي تحصيلي در اختيار هنرستان ها قرار خواهد گرفت، اظهار كرد: همچنين كتب مراكز تربيت معلم نيز با توجه به نياز آنها و تاييد مناطق آموزش و پرورش توزيع خواهد شد.
به گفته وي كتب دانش آموزان فني و حرفه اي و كاردانش دقيقا بر اساس آمار ارسالي دفاتر آموزش،  چاپ و توزيع شده است.وي با اشاره به مشكلات سال گذشته در زمينه توزيع كتابهاي اين حوزه خاطرنشان كرد: از آنجا كه تنوع اين رشته ها زياد بوده و تغيير رشته در آنها به سهولت امكانپذير است، لذا سال گذشته مشكلاتي در زمينه توزيع كتابهاي اين مناطق به وجود آمد كه سعي شده در سال جاري اين مشكلات به حداقل برسد كه در اين زمينه هم اكنون ۹ ميليون جلد كتاب در اين حوزه چاپ شده است.
به گزارش ايسنا، مديركل چاپ و توزيع كتابهاي درسي تصريح كرد: ۴۶ ميليون جلد از كتابهاي درسي دوره هاي راهنمايي و دبيرستان به علت اينكه در هنگام چاپ آنها نرخ ترخيص ارز كاغذ مشخص نبود و آموزش و پرورش نيز از يكسال پيش ناچار به چاپ آنها بود، بدون درج قيمت در پشت چاپ شده است.
وي با تاكيد بر اينكه تمام فروشگاه هايي كه قيمت كتابهاي درسي تعيين شده از سوي آموزش و پرورش را بر پشت شيشه نصب كرده باشند، حق توزيع دارند، گفت: بر اين اساس با كتابفروشي هايي كه بر خلاف مقررات عمل كرده و سوء استفاده كنند، از سوي اتحاديه ناشران برخورد جدي خواهد شد.
به گفته حسيني كليه كتابهاي درسي از ابتداي مهر ماه و در طول سال تحصيلي در تمامي فروشگاه هاي شركت چاپ و نشر ايران و انتشارات مدرسه به طور كلي يا تك جلد به دانش آموزان تحويل خواهد شد.

دستورالعمل اعطاي وام بلاعوض به دانشجويان
حادثه ديده تصويب شد
گروه علمي فرهنگي: رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت گفت: دستورالعمل اعطاي كمك خاص به دانشجوياني كه در اثر بلاياي طبيعي، حوادث و بيماري دچار خسارت و مشكلات شده اند تصويب شد.
دكتر محمد حسين اسدي در كارگاه آموزشي «مديران رفاهي» دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور افزود: بر اساس اين مصوبه به هر دانشجو در يك نوبت حداكثر سه ميليون ريال وام بلاعوض پرداخت مي شود.
به گزارش ايسنا، وي گفت: بر اساس بند «ر» تبصره ۲ قانون بودجه كل كشور سال ۸۴ تسهيلات بانكي قرض الحسنه دانشجويي به منظور كمك شهريه دانشجويان دوره شبانه توسط صندوق رفاه به دانشگاه هاي علوم پزشكي پرداخت و اقساط آن پس از فارغ التحصيلي از دانشجويان اخذ مي شود.
رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت افزود:  دستورالعمل اعطاي تسهيلات رفاهي به دانشجويان ممتاز و نمونه و پرداخت وام ضروري و تحصيلي به ميزان سه برابر سقف مجاز تصويب گرديده است.
دكتر اسدي در پايان ضمن اشاره به افزايش سرانه  وام هاي دانشجويي از مهرماه سال جاري، گفت: وام تحصيلي مجردي ۲۰ درصد، وام تحصيلي متاهلي ۳۳ درصد، وام مسكن مجردي روزانه ۲۰ درصد، وام ضروري ۵۰ درصد و وام ازدواج روزانه ۲۰ درصد افزايش خواهد يافت.

تا سال ۲۰۲۰ ميلادي كشورها ملزم به كنترل
بيماري هاي چشمي تراخم،آب مرواريد و آب سياه شدند
005076.jpg
گروه اجتماعي: پروژه vision ۲۰۲۰ سازمان جهاني بهداشت، كشورها را ملزم كرد كه چهار بيماري چشمي تراخم، آب مرواريد، آب سياه و مشكلات بينايي ناشي از ديابت را به طور كامل تحت كنترل قرار دهند.
دكتر لاشيئي دبير علمي كنگره چشم پزشكي در يك نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران يكي از موضوعات اصلي كنگره را جلوگيري از نابينايي هاي قابل پيشگيري در جهان برشمرد و افزود: خوشبختانه بيماريهاي عفوني چشم پزشكي در ايران كنترل شده و با آنها مواجه نيستيم ولي بحث بيماريهاي عفوني در كشورهاي جهان سوم، نقش ديابت در تضعيف بينايي همچنين بحث ليزيك از بحثهاي مطرح كنگره خواهد بود.
دكتر صادقي دبير اجرايي كنگره نيز اظهار داشت: از اهداف اين كنگره بررسي تازه هاي علمي چشم پزشكي در كشورهاي مختلف است كه اين اطلاعات و تازه ها در زمينه «چشم پزشكي و داروسازي» و «تجهيزات مدرن» ميان ايران و كشورهاي شركت كننده تبادل مي شود.
وي افزود: اين كنگره بين المللي توسط مركز تحقيقات چشم پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران با همكاري دانشگاه هاي علوم پزشكي كل كشور برگزار مي شود.
براساس اين گزارش، در پانزدهمين كنگره چشم پزشكي كه با حضور متخصصان كشورهاي مختلف در ايران برگزار مي شود، ژن درماني به عنوان شيوه اي نوين در چشم پزشكي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
اين كنگره علمي _ تخصصي با حضور هيأت هاي علمي كشورهاي آمريكا، اسپانيا، فرانسه، انگلستان و عربستان به عنوان سخنران علمي برگزار خواهد شد. همچنين متخصصاني از كشورهاي آسياي ميانه، كشورهاي حاشيه خليج فارس، پاكستان و افغانستان نيز حضور خواهند داشت.گفتني است، اين همايش به مدت سه روز از ۱۵ تا ۱۸ آذر ماه ۱۳۸۴ برگزار خواهد شد.

انتقال باكتري ها با بوسيدن كودكان
005085.jpg
فارس: مطالعات نشان مي دهد بوسيدن كودكان توسط والدين باعث انتقال باكتري پوسيدگي دندان از والدين به كودكان و در نتيجه پوسيدگي دندان آنان مي شود.
بر اساس اين گزارش، پوسيدگي دندان يك بيماري عفوني(مسري) است و به همين خاطر پزشكان به والدين توصيه مي كنند كه به طور منظم دهان و دندان هايشان را معاينه كنند و از سلامت آن مطمئن شوند. محققان همچنين به والدين توصيه مي كنند كه مسواك زدن را در كودكان تا جايي كه ممكن است زود شروع كنند و به آنان روش ساده مسواك زدن را بياموزند.

خطرناك ترين سرطان جهان در انتظار سيگاري ها
ايسنا: بررسي ها نشان مي دهد كه ۹۰ درصد علت ابتلا به سرطان ريه استفاده از دخانيات است كه سيگار در بين اين مواد، اصلي ترين عامل ايجاد اين سرطان به شمار مي رود.
پژوهشگران اعلام كردند: سرطان ريه همچنان خطرناكترين و گسترده ترين نوع سرطان به شمار مي آيد و درمان قطعي براي آن وجود ندارد. بنابر اين گزارش هم اكنون بيش از يكصد و هفتاد هزار نفر آمريكايي به اين سرطان مبتلا هستند و شيوه هاي درماني فعلي فقط قادرند مقاومت بدن را در برابر پيشرفت آن كمي افزايش دهند اما به هر حال بيمار تسليم بيماري مي شود. نتايج پژوهش هاي پنج ساله در آمريكا حاكي از آن است كه ميزان مبتلايان در پنج سال گذشته حدود پانزده درصد افزايش داشته است و اين بيماري شايع ترين نوع سرطان نيز به شمار مي آيد.

وزارت بهداشت ليست برخي از كالاهاي غير
مجاز را اعلام كرد
ايسنا: وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي توزيع، فروش و مصرف برخي اقلام را غير مجاز اعلام كرد.
اسامي اين اقلام به شرح ذيل است: ۱ - نوقا با مارك طوطياي اسماعيلي ۲ - انواع حبوبات و غلات بسته بندي شده با مارك عدالت (كوزه كناني) ۳ - گلاب با مارك پنج ستاره ۴ - لواشك با مارك پريسا ۵ - آلوچه با مارك تپلي ۶ - همبرگر با مارك بي نظير ۷ - ترشي مخلوط و مرباي هويج با مارك فارس دلنشين ۸ - كرم كاكائو با كراكر با مارك باستان ۹ - روغن زيتون هاي فاقد پروانه ساخت ۱۰ - اتانل ۹۶ درجه با برچسب اكسير ساخت كارخانه صنايع شيميايي اكسير
بنا به اين گزارش كليه دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور موظف شدند در صورت مشاهده اين محصولات در سطح عرضه اقدامات قانوني و لازم را اعمال كنند.

۱۵ درصد زنان خانه دار ايراني اختلالات رواني دارند
ايسنا: رئيس اداره سلامت روان وزارت بهداشت اعلام كرد: بر اساس آخرين نتايج تحقيقات اختلالات رواني در زنان خانه دار ايراني ۴۸/۱۵ درصد، مردان بيكار ۰۵/۱۲ درصد، كارگران ۶/۷ درصد و كارمندان ۹۹/۶ درصد است.
دكتر محمدتقي ياسمي با بيان اين كه نتايج اين تحقيقات حاكي از آن است كه سلامت روان كارمندان در حد مناسبي است، خاطرنشان كرد:  در بررسي هاي بين المللي مشاغلي از قبيل آتش نشاني، مديران ارشد، جراحان، افسران پليس و رانندگان جزو مشاغل پراسترس معرفي مي شوند. رئيس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با بيان اين كه زنان خانه دار و متأهل بيشتر در معرض استرس قرار دارند بر ضرورت وجود برنامه هاي سلامت روان زنان خانه دار متاهل تاكيد كرد.
به گفته ياسمي، اختلالات رواني شايع در زنان طرح هاي شديد و روان پريشانه را شامل نمي شود و بيشتر شامل اختلالاتي نظير اضطراب و افسردگي است. وي افزود: اكثر پژوهش ها سلامت روان شاغلين را مطلوب تر گزارش كرده است و احتمالاً نداشتن درآمد، عامل استرس زاي بيكاري، محدوديت روابط اجتماعي و يكنواختي زندگي مي تواند عامل افزايش شيوع اختلالات رواني باشد.

سكته قلبي، زخم معده و آسم، ارمغان بيماري هاي روان تني
ايسنا: در بيماري هاي روان تني همچون افسردگي، اضطراب، وسواس و جنون، خطر ابتلا به عواملي نظير سردرد، زخم معده، آسم، كهير، سكته قلبي و فشار خون افزايش مي يابد.
براساس يافته هاي مركز تحقيقات بهداشت و روان دانشگاه علوم پزشكي ايران در بروز بيماري هاي رواني عواملي همچون وراثت، آسيب هاي مغزي جنين در دوران بارداري مادر، ضربه هاي مغزي، مصرف مواد اعتياد آور، استرس بيش از اندازه، تنش هاي مكرر خانوادگي شغلي، محيط ناسالم خانواده، الگوهاي رفتاري مخرب و تجربه هاي تلخ كودكي مانند بد رفتاري و آزار دخالت دارند. براساس گزارش هاي اين مركز كساني از سلامت رواني برخوردارند كه داراي نگرش مثبت يا واقع بينانه هستند، آمادگي برخورد با مشكلات زندگي را دارند، در محيط كاري، اجتماع و خانواده مسئوليت پذيرند و نيز در مورد خود و ديگران داراي نگرش و احساس خوب هستند. نتايج تحقيقات حاكي از آن است: كم خوابي، پرخوابي، كم اشتهايي، پراشتهايي، تغيير در ميل و فعاليت جنسي، پرخاشگري، بي قراري، هذيان گويي، افسردگي يا شادي بيش از اندازه، انزواي اجتماعي، تحصيلي و شغلي و نيز، مشكل حافظه و تمركز، از جمله نشانه هاي ابتلا به بيماري هاي رواني است و در صورت مشاهده اين ناراحتي ها ، مراجعه به روانپزشك و روانشناس ضروري است.
گفتني است اختلالات و حالات عصبي، رواني و رفتاري نظير شب ادراري، لكنت زبان، جويدن ناخن، پرتحركي و ناسازگاري، در كودكان و نوجوانان رو به افزايش است.

هفتمين مرحله آزمون زبان تافل ۲۹ مرداد برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: هفتمين مرحله آزمون زبان تافل TOEFL روز شنبه ۲۹ مردادماه سال ۸۴ برگزار مي شود.هفتمين مرحله آزمون زبان تافل TOEFL با شركت يك هزار و ۴۱۶ نفر در دانشگاه هاي صنعتي شريف، صنعتي اميركبير، مؤسسه علوم بانكداري و آموزشكده سازمان سنجش آموزش كشور در روز شنبه ۲۹ مردادماه سال ۸۴ رأس ساعت مقرر برگزار مي شود.

هشدار وزارت بهداشت
شير خشك نستله غيرقانوني به كشور وارد شده است
مهر: بالا بودن يد در يكي از محصولات شير خشك شركت نستله باعث بيماري هزاران كودك شيرخوار چيني شد.
مقامات بهداشتي چين اعلام كردند: بر اساس استانداردهاي بهداشت اين كشور، ميزان مجاز يد موجود در هر ۱۰۰ گرم شير خشك براي شيرخواران ۳۰ تا ۱۵۰ ميكروگرم است در صورتي كه در شير خشك هاي شركت مذكور بيش از ۱۵۰ ميكروگرم يد موجود بوده است كه مصرف بيش از اندازه يد منجر به ورم غده تيروئيد خواهد شد.بر اساس اين گزارش، شركت نستله به دنبال بروز بيماريهاي ناشي از بالابودن ميزان يد در شير خشك خود، از دولت و مردم چين عذر خواهي كرد.
بر پايه اين گزارش، وزارت بهداشت و درمان ايران نيز بيش از ۱۵ سال است كه هيچ گونه مجوزي براي واردات محصولات شير خشك توليد نستله صادر نكرده است و هم اكنون محصول اين شركت به صورت غير قانوني وارد كشور مي شود بدون اينكه مطابقت كيفيت آن با استانداردهاي وزارت بهداشت به تاييد برسد.
بر اساس اين گزارش، كارشناسان تغذيه و پزشكان كودك توصيه مي كنند از شير خشك هايي استفاده شود كه با مجوز وزارت بهداشت در داروخانه هاي مجاز كشور و در بسته بندي هاي فارسي نويس در دسترسي عموم قرارگرفته اند.
بر پايه اين گزارش، به توصيه اين پزشكان با توجه به وجود فقر آهن در كشور شير خشك هاي مورد استفاده بايد با آهن غني سازي شده و داراي محتواي ۷ تا ۸ ميلي گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم بر اساس متوسط استاندارد مورد تاييد وزارت بهداشت و درمان كشور باشد.

۴۰۰ ميليون تومان خسارات آتش سوزي ۱۷ شهريور
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: خسارت احتمالي حادثه خيابان ۱۷ شهريور ۴۰۰ ميليون تومان برآورد شد.
جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه كه تا چند روز ديگر (درصورت دريافت رأي اعتماد از نمايندگان مجلس) وزير دادگستري كابينه جديد خواهد شد، در نشست مطبوعاتي اين هفته گفت: آتش سوزي خيابان ۱۷ شهريور در شعبه يك دادسراي ناحيه ۱۴ در حال رسيدگي است. در اين پرونده تاكنون۵ نفر دستگير شده اند كه مسئول پمپ بنزين نيز يكي از بازداشت شده ها است. آنها مي توانند با سپردن وثيقه در نظر گرفته شده آزاد شوند.وي با اشاره به خسارت ۴۰۰ ميليون توماني اين حادثه گفت: امكان افزايش ميزان خسارات هنوز وجود دارد. هنوز نظر كارشناسي اعلام نشده است. اين عمل ناشي از رفتار غيرمسئولانه كاركنان پمپ بنزين بوده است. وي در ادامه با تأكيد بر رسيدگي جدي به پرونده هاي مفاسد اقتصادي از سوي دستگاه قضايي گفت: قوه قضائيه به دنبال حمايت از سرمايه گذاري سالم است و اميدواريم كشور به يكي از محل هاي سالم سرمايه گذاري در دنيا تبديل شود.
كريمي راد از اختلاس ۱۱هزار ميليارد تومان در يكي از سازمانهاي دولتي خبر داد و گفت: اگر ديوان محاسبات اداري كه مرجع نظارتي است به اين نتيجه رسيده باشد بايستي پرونده را براي رسيدگي قضايي به قوه قضائيه ارجاع دهد.وي نسبت به همكاري دستگاه قضايي با دولت جديد به مانند قبل ابراز اميدواري كرد و گفت: در همين مدت كوتاهي كه از عمر دولت جديد مي گذرد تعامل خوبي بين قوا در خصوص لوايح برقرار شده است.جمال كريمي راد در مورد پرونده هاي تخلفات انتخاباتي گفت: براي ۱۰۰ مورد از پرونده هاي تشكيل شده در كشور قرار منع پيگرد صادر شده است و براي ۱۰ پرونده كيفرخواست صادر شده است.

اعزام زائران عتبات عاليات با امضاي تفاهم نامه
امنيتي بين ايران و عراق آغاز مي شود
005082.jpg
گروه اجتماعي: رئيس سازمان حج و زيارت گفت: اعزام زائران عتبات عاليات با امضاي تفاهم نامه امنيتي بين وزارت كشور ايران و عراق آغاز مي  شود.
به گزارش فارس، احمد زرهاني گفت: در حال حاضر حملات انتحاري و جنگ داخلي در عراق، شرايط بد امنيتي در اين كشور براي اعزام زائران به وجود آورده است؛ لذا ما براي اعزام زائران عتبات عاليات منتظر امضاي يك يادداشت تفاهم نامه امنيتي بين ايران و عراق هستيم كه در صورت انجام اين كار، ظرف دو ماه آينده زمينه اعزام زائران عتبات عاليات فراهم مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در اين يادداشت تفاهم، پيش بيني شده زائران ۷ روز به سفر عتبات عاليات بروند و ۳ روز را در نجف و ۴ روز ديگر را در كربلا اقامت كنند و در صورت ايجاد شرايط مناسب ۲ روز ديگر به سفر اين زائران براي اقامت در كاظمين و سامرا نيز افزوده خواهد شد.
رئيس سازمان حج و زيارت در خصوص ايجاد شرايط بهداشتي مناسب در عراق گفت: مسئوليت اين كار به هلال احمر ايران واگذار شده و آنان نيز مقدماتي را براي برقراري وضعيت بهداشتي مناسب در عراق فراهم كرده اند.
زرهاني با اشاره به اين كه مذاكراتي با دولت عراق جهت اعزام زائران از طريق مرزهاي هوايي صورت گرفته است، گفت: ايران با عراق مذكراتي انجام داده تا پس از تجهيز، بازسازي و آماده شدن فرودگاه نجف،  امكان سفر زائران به عراق از طريق هوايي فراهم شود.

مشكل صدور كارت ملي مناطق دورافتاده حل شد
مهر: با اجراي طرح اعزام ماموران سازمان ثبت احوال كشور به مناطق دورافتاده مشكل صدور كارت ملي ساكنان اين مناطق نيز رفع شده است.
معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور با بيان اين مطلب افزود: از اين پس تقاضاي كارت ملي و شماره ملي نيز توسط ماموران اعزامي سازمان ثبت احوال كشور به مناطق مرزي اخذ مي شود.
سعيد عبودي همچنين تصريح كرد: سازمان ثبت احوال كشور به منظور جلوگيري از ديرثبتي وقايع حياتي ساكنان مناطق مرزي و دورافتاده با اجراي طرح هاي اخير ، ثبت وقايع حياتي ازدواج و طلاق و همچنين صدور شناسنامه و گواهي فوت را در صدر برنامه هاي خود دارد و از اين پس نيز اين افراد تقاضاي كارت ملي متقاضيان را تحويل گرفته تا نسبت به صدور كارت ملي مرزنشينان و مناطق دورافتاده اقدام شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |