چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۶ - Aug 17, 2005
مجلس ديروز تصويب كرد
مقررات جديد ورود و خروج كالا
گروه سياسي: مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در جلسه علني با تصويب لايحه يك فوريتي الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، مقرر كرد ورود و خروج هرگونه كالا جز از طريق مبادي مجاز كه گمرك ايران جهت اجراي مقررات مربوط در آنها حضور دارد ممنوع است.
اقدام به ورود يا خروج كالا برخلاف ترتيب فوق از مصاديق قاچاق بوده و با متخلفان برابر موازين قانوني برخورد خواهد شد.
فهرست مبادي مجاز گمركي با ذكر نوع رويه ها و تشريفات قانوني مورد عمل در هر يك از آنها توسط گمرك ايران اعلام مي گردد و هرگونه تغيير در فهرست مزبور با اعلام گمرك ايران خواهد بود.
همچنين بر اساس اين مصوبه طرح ساماندهي مبادي رسمي با هدف كنترل موثر اين مبادي و ايجاد و تجهيزات گمركات تخصصي با پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
طبق بند ۲ ماده ۱۶ لايحه مذكور، نگهداري كالاهاي خارجي كه جنبه تجاري داشته و از طريق غيرمجاز وارد كشور مي شود، ممنوع و قاچاق محسوب شده و مشمول مجازات قوانين قاچاق كالا مي گردد.آئين نامه اجرايي اين لايحه با پيشنهاد وزارت بازرگاني به تصويب هيات وزيران مي رسد.
به موجب بند سه ماده ۱۶ به گمرك ايران اجازه داده مي شود، كالاهاي وارداتي را با تعيين مهلت حداكثر يك سال با اخذ وثايق معتبر از قبيل ضمانت نامه بانكي، بيمه نامه و يا ساير وثايق و يا نگهداري بخشي از كالاي معادل حقوقي ورودي به طور قطعي ترخيص نمايند.
براساس بند ۴ ماده ،۱۵۶ واردات كالا به صورت تجاري از طريق تسهيلات در نظر گرفته شده براي كالاهاي مورد مصرف شخصي از قبيل همراه مسافر، مرزي، ملواني، ته لنجي (به استثناي ته لنجي غيرتجاري) ممنوع است.
براساس بند پنج ماده ۱۶ اين لايحه دولت مكلف شد، با حذف تخفيف ها و معافيت ها ضمن وصول درآمدهاي دولت از ايجاد و امتياز براي افراد خاص جلوگيري نمايد.
شوراي اقتصاد و ساير مراجع نمي توانند به طور موردي سود بازرگاني يا ما به التفاوت را براي اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از دولتي و غيردولتي تخفيف داده يا مشمول بخشودگي نموده و يا با وضع تعرفه ها براي اشخاص فوق الذكر امتياز ايجاد نمايند.
تخفيف هاي متقابل منظور شده در روابط تجاري با ساير كشورها از مشمول اين بند مستثني هستند.
براساس ماده ۱۹ لايحه مذكور در اجراي بند (ح) ماده ۳۳ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و براي حفاظت مؤثر و به موقع از محصولات داخلي كه در معرض لطمه ناشي از كاهش قيمت غيرمتعارف محصولات مشابه خارجي قرار مي گيرند به دولت اجازه داده مي شود به پيشنهاد وزير بازرگاني و تصويب شوراي اقتصاد ظرف ۱۰ روز از محصولات خارجي كه با قيمت غيرمتعارف و يا تسهيلات غيرعادي به كشور وارد مي شوند مابه التفاوت اخذ نمايد. هم چنين دولت موظف است سياست هاي جبراني عرضه بازارشكني لازم را اتخاذ و اجرا نمايد.
براساس تبصره يك اين ماده كليه دستگاه هاي اجرايي و هم چنين اتاق هاي بازرگاني سراسر كشور موظف هستند در شناسايي محصولات خارجي كه با قيمت غيرمتعارف و يا تسهيلات غيرعادي به كشور وارد مي شوند و تنظيم و ارسال اطلاعات لازم براي اجراي اين ماده با وزارت بازرگاني همكاري نمايند.
در جلسه علني ديروز مجلس همچنين نمايندگان با ۲ فوريت طرح تفسير ماده ۶۸ آئين نامه داخلي مجلس مخالفت كردند.
مهدي كوچك زاده نماينده تهران و يكي از طراحان طرح مذكور گفت: در ابتداي مجلس هفتم در بررسي اعتبارنامه نمايندگان و همچنين روز يكشنبه اين هفته در بررسي اعتبارنامه يكي از نمايندگان مجلس اختلاف برداشت از ماده ۶۸ آئين نامه داخلي مجلس باعث مشكلاتي شد كه تفسير آن مي تواند اختلافات را حل كند.پس از سخنان موافقان و مخالفان ۲ فوريت طرح مذكور به راي نمايندگان مجلس گذاشته شد كه به تصويب نرسيد.
همچنين در جلسه علني ديروز  يك فوريت لايحه مديريت خدمات كشوري مطرح شد كه به تصويب نمايندگان نرسيد.
در كاهش تعطيلات رسمي
به احساسات مذهبي توجه مي كنيم
غلامعلي حداد عادل در آغاز جلسه علني ديروز گفت: در دو سه روز گذشته بعد از انتشار اخباري مربوط به تغيير تعطيلات رسمي كشور از سوي مجلس، نگراني هايي از جانب برخي مردم، علما، روحانيون و مراجع به مجلس رسيد و به اينجانب نيز پيام هايي مبني بر نگراني  آنها ارائه شد.
وي افزود: اين طرح در مراحل مقدماتي است و تا تصويب نهايي فاصله دارد و قطعا نمايندگان مجلس هفتم كه آرمانهاي ديني ملت و احساسات مذهبي مردم را مدنظر قرار خواهند داد و به اين جهات توجه دارند و از راهنمايي علما و حضرات مراجع استفاده خواهيم كرد. در پي اين امر با رئيس كميسيون اجتماعي مجلس كه اين طرح در آن كميسيون در حال بررسي است مذاكره كردم و نكاتي را متذكر شدم كه انشاءالله رعايت خواهد شد و موجبي براي نگراني نخواهد بود و همه جهات مورد نظر را محترم خواهيم شمرد.
حاشيه
* محمد ابطحي عضو كميسيون صنايع و معادن طي تذكري آيين نامه اي به هيأت رئيسه خواستار روشن شدن نتيجه سئوال ۳ ماه گذشته خود از وزير اقتصاد و دارايي درباره تخلفات دو صندوق قرض الحسنه آل طاها و محمد رسول الله جي اصفهان شد.
* محمدرضا حسنوند، نماينده سلسله و دلفان گفت: درگيرشدن نمايندگان به برخي مسائل و مشكلات مردم از قبيل مشكلات مالي، اشتغال و دريافت كمك هاي غيرنقدي، او را از انجام وظايف نمايندگي بازمي دارد. لذا خواستار توجه دستگاه هاي اجرايي به نامه ها و درخواست هاي نمايندگان هستم و از هيأت رئيسه مي خواهم راهكاري اتخاذ شود تا مسائل جانبي نمايندگان را از وظايف نمايندگي بازندارد.
* تقاضاي استعفاي سيداحمد موسوي نماينده اهواز و عضو هيأت رئيسه مجلس به دليل پيشنهاد معاونت حقوقي پارلماني رئيس جمهور اعلام وصول گرديد. بررسي اين استعفا، هفته آينده در دستور كار مجلس قرار مي گيرد.
محمد خوش چهره براي يكي از دو معاونت رئيس جمهوري رئيس سازمان تربيت بدني و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و جهانگردي مطرح است.
* علي عسگري نايب رييس كميسيون اصل ۹۰ در تذكري به هيات رييسه مجلس به ادعاي ديوان محاسبات كشور اشاره كرد و گفت: ديوان محاسبات كشور مدعي شده است كه حجم زيادي از بودجه كشور به سرقت رفته است. به طور مثال گم شدن ۱۴۰۰ هزار تن گندم كه موجبات پريشاني عده زيادي از مردم و كارشناسان شده است كه دادستاني اين ادعا را بايد مورد بررسي قرار دهد.
حداد عادل در پاسخ وي گفت: موضوع ادعاي ديوان محاسبات كشور نيز در دست پيگيري است، البته نبايد اذهان مردم را نيز دچار تشويش كرد، چرا كه پس از مشخص شدن تخلف بايد كيفرخواست نسبت به شفاف سازي موضوع تهيه كرد.

اولين دستور اداري احمدي نژاد؛
رئيس جمهور دستور ابطال يك قرارداد
غيرقانوني ۵۰ ميليارد توماني را صادر كرد
فارس: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور اسلامي ايران در يكي از اولين دستورات اداري خود، دستور ابطال يك قرارداد ۵۰ ميليارد توماني غيرقانوني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را صادر نمود.
يك منبع آگاه با اعلام اين خبر گفت: سازمان ميراث فرهنگي براي استقرار كارهاي تشريفاتي و اداري خود اقدام به خريد يك ساختمان ۲۲ طبقه به مبلغ ۵۰ ميليارد تومان در خيابان بخارست تهران نموده بود كه رئيس جمهور به دليل غيرقانوني بودن اين خريد، دستور ابطال آن را صادر كرده است.وي افزود: بخش اعظم مبلغ اختصاص يافته براي خريد اين ساختمان از محل تسهيلات تبصره ۳ قانون بودجه كه تكليفي و براي ايجاد توليد و اشتغال است اختصاص يافته و در حقيقت با بودجه توليد و اشتغال اقدام به خريد ساختمان تشريفاتي و اداري شده بود.
اين منبع آگاه اضافه كرد: رئيس جمهور پس از دريافت گزارشي پيرامون تخلفات صورت گرفته در اين قرارداد، به دفتر خود دستور بررسي سريع آن را صادر كرد كه پس از بررسي مسئله توسط بازرسان دفتر رئيس جمهور، وي دستور فسخ سريع آن را صادر نمود.
در همين حال حسين مرعشي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با خودداري از توضيح در اين باره اظهار داشت: «هر چه مي خواهيد در اين باره تيتر بزنيد» .

مذاكرات هسته اي را ادامه مي دهيم
ايسنا: سخنگوي تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان گفت: در عين حال كه اعلام كرده ايم فرآيند غني سازي اورانيوم را از سر نمي گيريم، امابرگشت به حالت قبل از راه اندازي تاسيسات UCF اصفهان غيرممكن است.
علي آقامحمدي سخنگوي تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان درخصوص تصميم ايران براي ادامه مذاكرات بين ايران و اروپا اظهار داشت: ما رسماً اعلام كرده ايم كه مذاكرات را ادامه خواهيم داد.

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي:
پيشرفته ترين ناوشكن دنيا مراحل پاياني ساخت را طي مي كند
فارس: فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي گفت: با تلاش نيروهاي داخلي پيشرفته ترين ناوشكن دنيا مراحل پاياني ساخت را در كشور طي مي كند.
دريادار محتاج كه در سيزدهمين همايش ارگانهاي دريايي كشور سخن مي گفت، اظهار داشت: ارگانهاي دريايي كشور در مقايسه با ديگر سازمان ها از پيشرفت قابل توجه تري برخوردار بوده اند.
وي ادامه داد: شرايط امروز منطقه را بدون توجه به امنيت نمي توان تدوين نمود و نقش نيروهاي دريايي در تأمين اين امنيت ويژه است.
محتاج خاطر نشان كرد: تهديدات امروز، آمريكا و اسرائيل هستند و تقويت قواي دريايي مي تواند به توسعه پايدار و ثبات منتهي شود.
وي اضافه كرد: در سال هاي اول انقلاب، كشور براي تأمين قطعات ساده محتاج خارج كشور بود، حال آن كه امروز در توليد توانمندترين سلاح ها خودكفا شده ايم.
وي تصريح كرد: در حال حاضر پيشرفته ترين موشكهاي ساحل به دريا، هوا به سطح و دريا به هوا در كشور توليد مي شود.

تشكيل حلقه انساني به دور كارخانه
UCF اصفهان براي دفاع از حقوق هسته اي ايران
005100.jpg
ايسنا: دانشجويان، طلاب و گروه هاي مردمي حلقه انساني را پيرامون تأسيسات UCF اصفهان در حمايت از فناوري هسته اي صلح آميز كشورمان و در اعتراض به تصويب قطعنامه  اخير شوراي حكام تشكيل داده و سپس به سمت تأسيسات نطنز حركت كردند.
در اين مراسم دكتر كرمي، مدير كل دفتر ايمني و حراست تاسيسات UCF اصفهان، دكتر فقيهيان، رئيس مركز تحقيقات انرژي اتمي اصفهان، مهندس ساماني مجري طرح UCF اصفهان و نيز نمايندگاني از سوي تجمع كنندگان سخنراني كردند.
دانشجويان و طلاب با سردادن شعارهايي از جمله:
- انرژي هسته اي، حق مسلم ماست
- قطعنامه هسته اي، فاقد اعتبار است
- آژانس بين المللي، بازيچه استكبار است
- يو.سي.اف اصفهان، آغاز همت ماست
حمايت خود را از برنامه هسته اي كشورمان اعلام كردند.
دكتر فقيهيان، رئيس مركز تحقيقات انرژي اتمي اصفهان گفت:تاريخ گواهي مي دهد كه ملت ايران هيچگاه خوي تجاوزگري نداشته و قوانين بين المللي را زير پا نمي گذارد؛ اما ما تحت هيچ شرايطي از حق قانوني خود در استفاده از فن آوري صلح آميز هسته اي صرفنظر نخواهيم كرد.
وي اظهار داشت: اين كه مي خواهند به بهانه امكان استفاده از اورانيوم غني شده ما را از فرآوري اين ماده محروم كنند؛ مثل اين است كه كشورهاي نفت خيز را به بهانه استفاده از نفت در صنايع نظامي از استخراج نفت منع كنند.
دكتر كرمي، مدير كل دفتر ايمني و حراست تأسيسات يو.سي.اف اصفهان اجتماع دانشجويان را جلوه اي از همت جوانان دانست و گفت: دستيابي به فناوري هسته اي حق مسلم ماست و ما به پشتوانه جوانان پرشور و غيرتمند راه سرافرازي جمهوري اسلامي را مي پيماييم.
در پايان تجمع دانشجويان قطعنامه اي قرائت شد و دانشجويان با تأكيد بر حق ايران در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي خواستار تلاش مسئولين براي صيانت از اين دستاورد بزرگ شدند.
در اين قطعنامه مي خوانيم: قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي يك بار ديگر اعتمادناپذيري سردمداران نظام سلطه را به اثبات رساند. اين اقدام ملت ايران را بيش از پيش مطمئن نمود كه براي حفظ منافع ملي و استقلال خود نبايد از بيگانگان توقع هيچگونه همراهي داشته باشد به ويژه عملكرد سه كشور طرف مذاكره عامل بحث ها و عبرت هايي است كه اميدواريم دولت آينده و مسئولان تصميم گيرنده اين تجربيات را به كار بندند.
قطعنامه پاياني حلقه انساني در حمايت از فن آوري بومي هسته اي كشورمان مي افزايد: اكنون نيز جنبش دانشجويي با تمام وجود بر راه اندازي كامل تاسيسات هسته اي ايران پافشاري كرده و اين مساله را امري غير قابل معامله مي دانند. در اين برهه حساس آنچه لازم است حفظ وحدت و يكپارچگي، تداوم بيداري و آگاهي و مراقبت و نظارت بر عملكرد دستگاه هاي مسئول است.
عكس:عطا طاهركناره

تاكيد وزارت اطلاعات بر ارتباط
عاملان بمب گذاري خوزستان با انگلستان
ايسنا:روابط عمومي وزارت اطلاعات با صدور اطلاعيه اي از دستگيري تمامي عوامل بمب گذاري ها و اغتشاشات استان خوزستان خبر داد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين اطلاعيه آمده است: سربازان گمنام امام زمان(عج) با پيگيريهاي شبانه روزي و مستمر اطلاعاتي و كمك هاي خالصانه و دلسوزانه مردم و عشاير غيرتمند و شهيدپرور استان خوزستان و با هماهنگي و همكاري قوه قضاييه و ساير دستگاه ها، موفق شدند تمام عوامل و عناصر اصلي و فريب خورده وابسته به گروهك هاي معاند و مرتبط با كشور هاي بيگانه مدعي مبارزه با تروريسم را كه در اغتشاشات فروردين ماه و بمب گذاري هاي خرداد ماه ۸۴ استان خوزستان دست داشتند و متاسفانه منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادي از شهروندان بي گناه و وارد آمدن خسارت مالي قابل توجهي به اماكن عمومي و دولتي شد، شناسايي و دستگير نموده و از انجام بمب گذاري هاي بعدي آنان پيشگيري نمايند.
اطلاعات و مستندات و همچنين اعترافات عوامل دستگير شده حاكي از سرسپردگي دستگيرشدگان به عوامل و گروهكهاي تجزيه طلب و معاند و نيز ارتباط اين افراد با سران معلوم الحال و جيره خوار سرويس هاي اطلاعاتي در خارج از كشور به ويژه انگليس بوده و تحريك مستقيم و غيرمستقيم آنان در برهم زدن امنيت و آسايش شهروندان عزيز و ريختن خون افراد بي گناه محرز گرديده است.
اين در حالي است كه وزارت امور خارجه انگليس طي بيانيه اي اين اتهامات را «مهمل گويي» خوانده و اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان مبني بر اينكه برخي عاملان اين ناآرامي را نيروهاي انگليسي آموزش داده بودند، را نادرست خواند.
در بيانيه وزارت خارجه انگليس آمده كه در مسائلي كه دولت ايران با انگليس مطرح كرده، اين اتهام كه نيروهاي انگليسي عاملان ناآرامي خوزستان را آموزش داده باشند، مطرح نشده است.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در تهران گفت كه برخي افرادي كه در جريان ناآرامي استان خوزستان بازداشت شده بودند، اعتراف كرده اند كه در منطقه تحت كنترل نيروهاي انگليسي در عراق كه در همسايگي استان خوزستان قرار دارد، آموزش داده شده  بودند.

اعلام برنامه هاي كلان دولت در زمينه سياست هاي داخلي و خارجي
ايسنا: رئوس برنامه هاي كلان دولت در زمينه سياست هاي داخلي و خارجي به صورت جداگانه و در ۲۴ بند اعلام شد.
راهكارهاي سياسي داخلي اعلام شده عبارتند از: جامع نمودن قوانين و مقررات و حاكميت قانون گذاري در عرصه هاي مختلف حكومتي، بهره مندي از نقش رسانه هاي ملي و مطبوعات و نهادهاي مدني به عنوان چشم و گوش مردم براي شفافيت امور، طراحي كليه فعل و انفعالات و حركات و برنامه ريزي هاي دولت بر محور خدمت، ايجاد فضاي محبت، مودت، همبستگي و نشاط در جامعه، ايجاد امنيت روحي و رواني در مسائل سياسي، اجتماعي و فرهنگي، نظام مند كردن مشاركت مردم در عرصه هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي بر اساس شايستگي ها و بدون تبعيض، كم كردن حجم و هزينه هاي دولت، كاهش تشريفات و كاغذ بازي، ايجاد فضاي نقد و امر به معروف و نهي از منكر مردم نسبت به دولت،دفاع از آزادي سياسي و بيان براي همه اقشار جامعه در چارچوب قانون اساسي، ايجاد فرصت هاي برابر سياسي (عدالت سياسي) براي همه افراد و اقشار جامعه، تحكيم مباني مردم سالاري ديني و بسط و گسترش آن در همه عرصه ها، فعال كردن آحاد جامعه در يك فرآيند سلسله مراتب شبكه اي براي ارائه پيشنهادات به دولت و تعامل در اجراي برنامه ها در راستاي تشكيل كابينه هفتاد ميليوني، شايسته سالاري در انتخاب مديران.
هم چنين راهكارهاي سياست خارجي و روابط بين المللي اعلام شده عبارتند از: ديپلماسي فعال و موثر در سياست خارجي و برقراري و تداوم روابط بين الملل بر اساس عزت، حكمت و مصلحت با راهبرد عدالت، صلح و عزت براي همه و مبارزه با ناامني و جنگ و تحقير ملت ها، پيگيري سياست تنش زدايي در روابط دو جانبه و تهديدزدايي در روابط بين الملل، نگاه راهبردي به تحولات سياسي، فرهنگي و اقتصادي در عرصه روابط بين الملل و استفاده حكيمانه از فرصت هاي بين المللي و منطقه اي در راستاي منافع ملي، همكاري با كشورهاي اسلامي در جهت تشكيل قطب جهان اسلام در نظام چند قطبي آينده، تقدم نگاه منطقه اي بر روابط بين الملل و رعايت اولويت روابط سياسي، اقتصادي، فرهنگي جهان اسلام، حوزه خليج فارس، حوزه خزر و آسياي ميانه و حوزه پاسيفيك، مبارزه همه جانبه با تروريسم (دولتي و غير دولتي)، حركت در جهت تبيين و مقابله با استعمار فرانو و مبارزه با ترفندهاي نظام سلطه جهاني، حمايت از مردم مظلوم فلسطين، گسترش همكاري با كشورهاي مستقل و غيرمتعهد بر اساس منافع ملي و مصالح نظام اسلامي و برقراري مناسبات عادلانه، برنامه ريزي ايجاد و يا استمرار رابطه سالم و فعال با هر كشوري جز رژيم اشغال گر قدس براي هميشه و نظام سياسي آمريكا تا زماني كه حاضر به رعايت عزت و منافع مردم ما نباشد، ارزيابي عملكرد سفراي جمهوري اسلامي ايران و رعايت پايبندي آنان به اصول ارزش هاي اسلامي و ايفاي نقش كارآمد در جهت تامين منافع و مصالح كشور و ايرانيان مقيم خارج.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |