چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۶ - Aug 17, 2005
دردسر تازه مايكروسافت
كرم جديد، ويندوز را هدف گرفت
005073.jpg
گروه انفورماتيك: امير بهادري نژاد: يك شركت توليد كننده نرم افزارهاي ضد ويروسي اعلام كرد، يك ويروس اينترنتي جديد كه باعث نمايان شدن ضعف هاي امنيتي در سيستم عامل ويندوز شده است در حال گسترش در شبكه جهاني مي باشد.
ويروس ZOTOB هفته گذشته پس از اينكه مايكروسافت اعلام كرد، سه حفره امنيتي بسيار عمده در سيستم عامل خود كشف كرده، در شبكه جهاني ظاهر شد. يكي از اين حفره هاي امنيتي به حدي خطرناك است كه از طريق آن ويروس كامپيوتري قادر خواهد بود كنترل مجموعه كامپيوتر را در دست بگيرد.
به گفته شركت توليد كننده نرم افزارهاي امنيتي، حفره هاي امنيتي موجود در ويندوزهاي ۹۵ ، ،۹۸ ME، NE، ۲۰۰۰ و XP هكرها را قادر خواهد ساخت تا از راه دور وارد سيستم ها بشوند. تا كنون صدها مورد آلودگي از اين طريق در كشورهاي آلمان و آمريكا مشاهده شده است.
با اين حال كارشناسان فني مايكروسافت مدعي شده اند كه ويروس جديد تنها روي ويندوز ۲۰۰۰ اثر دارد و نمي تواند وارد ويندوزهاي ديگر بشود. يكي از اين كارشناسان مي گويد: تا كنون اين ويروس تنها روي ويندوز ۲۰۰۰ اثر منفي داشته و حجم لطمات وارد شده بسيار جزيي مي باشد. همچنين اين ويروس گسترش چنداني در اينترنت نداشته با اين حال به صورت شبانه روزي فعاليت آنرا زير نظر داريم و كاملا تحت كنترل است.
اين ويروس يك نسخه از خود را وارد پوشه سيستم ويندوز مي كند كه اين نسخه BOTZOR.EXE نام دارد. سپس ويروس مورد نظر مانع از اين مي شود كه كامپيوتر به صورت آن لاين از سايت هاي ضد ويروسي كمك بگيرد.
اين كرم همچنين قابليت اتصال به يك شبكه چت اينترنتي را دارا مي باشد كه با اين قابليت هكر مي تواند از راه دور به كنترل سيستم آلوده شده بپردازد و ساير كامپيوترهاي موجود در شبكه كامپيوتر ويروسي را نيز آلوده نمايد. در واقع هكر از راه دور به كند كردن سرعت شبكه خواهد پرداخت.
نظر به اينكه بسياري از كاربران از حفره هاي امنيتي جديد ويندوز آگاهي ندارند و اقدامات لازم را جهت برطرف كردن اين حفره ها انجام نداده اند پيش بيني مي شود در روزهاي آينده كاربران بيشتري به آن آلوده شوند.
كاربران براي مقابله با اين كرم جديد بايد برنامه هاي ضد ويروسي كامپيوتر خود را به روز نمايند و وصله هاي امنيتي جديد مايكروسافت را نصب كنند.
در حال حاضر بيش از ۹۰ درصد كاربران در جهان از سيستم عامل ويندوز استفاده مي كنند و مايكروسافت نيز در تلاش است تا ضريب امنيتي نرم افزارهاي خود را افزايش بدهد.

تحول در تشخيص بيماري قلب
اسكن ۶۴ قطعه اي، جايگزين آنژيوگرافي مي شود
005070.jpg
گروه دانش- مرتضي اسلام زاده: كارشناسان و محققان انگليسي پس از بررسي هاي مختلف بر روي آنژيوگرافي موفق به ابداع روشي شدند كه نتيجه آن ساخت دستگاهي بود كه بيماران و پزشكان را خوشحال كرده است. به كمك اين اسكن هاي جديد، تهيه تصوير از قلب بيماران تنها چند ثانيه پس از ورود آنان به دستگاه اسكن انجام مي شود. بيماراني كه قبلاً آنژيوگرافي مي كردند اين روش را بسيار عالي توصيف كرده اند، زيرا در آنژيوگرافي بيمار حداقل بايد ۲۴ ساعت در بيمارستان بستري مي شد ولي در اين روش (اسكن) جديد نيازي به اين مدت زمان طولاني (بستري شدن در بيمارستان) نيست.
نام اين تكنولوژي جديد اسكن ۶۴ قطعه اي است؛ به اين معني كه طي گردش دستگاه اسكنر در يك ثانيه ۶۴ قطعه عكس از بيمار تهيه مي شود. در واقع سرعت اين دستگاه در حد دوربين فيلم برداري و يا حتي فراتر از آن است.
۳۰ سال پيش نخستين دستگاه سي تي اسكن در مدت هفت دقيقه يك گردش دور بدن را انجام مي داد. سي تي اسكن هاي امروزي هم اين زمان را به يك سوم كاهش داده اند اما اين روش جديد سي تي اسكن يك انقلاب در عرصه دنياي پزشكي و سي تي اسكن محسوب مي شود.
يكي از پزشكان در مورد اين اسكن ۶۴ قطعه اي مي گويد: من بسيار متعجب شدم كه اين تكنيك تا اين حد سريع و آسان است و چه اطلاعات كامل و نكات جالب توجهي در اختيار پزشكان قرار مي دهد.
اين اسكن اين امكان را به پزشكان مي دهد كه به جزئيات قلب از خارج آن و از ابعاد متفاوت نگاه كنند.توانايي ما در به دست آوردن اين همه اطلاعات بدون استفاده از لوله اي در عروق قلبي روش مطالعه بيماران را به طور كلي تغيير خواهد داد. اين تحول به پزشكان و بيماران كمك بسياري مي كند.

ساخت راديو هوشمند با قابليت شناسايي
خودكار ايستگاه هاي ماهواره اي
لندن- ايرنا: يك شركت ماهواره اي راديوي تازه اي به بازار عرضه كرده است كه مي تواند به طور خودكار ايستگاه هاي ماهواره اي مورد علاقه شنونده را شناسايي و آن را پخش كند.
اين راديو جديد كه «جينوم» نامگذاري شده متشكل از دو قسمت است. قسمت اول يك گيرنده الكترونيك است كه به گيرنده ماهواره اي متصل مي شود. قسمت دوم يك راديو قابل حمل و نقل است كه شخص مي تواند با خود به اين سو و آن سو ببرد.
به نوشته هفته نامه «نيو ساينتيست» ، اتصال بي سيم اين راديوي مركب به گيرنده تلويزيون ماهواره اي اين امكان را فراهم مي كند كه ايستگاه هاي مورد علاقه شنونده را شناسايي كند و آنگاه با استفاده از يك گيرنده اف ام اطلاعات دريافتي را به بخش دوم دستگاه كه همان راديوي قابل حمل و نقل است منتقل سازد.

آتلانتيس، قرباني سونامي
005067.jpg
گروه دانش: يك زمين شناس فرانسوي دريافته است كه يك جزيره غرق شده كه مي تواند سرمنشأ افسانه آتلانتيس باشد ۱۲ هزار سال قبل در معرض يك زمين لرزه و سونامي بزرگ قرار گرفت.
جزيره اسپارتل اكنون در عمق ۶۰ متري آب هاي تنگه جبل الطارق نهفته است اما به عقيده برخي زماني روي آب قرار داشت.
اين يافته گواهي تازه اي بر فرضيه اي است كه مي گويد اين جزيره الهام بخش افسانه اي بود كه بيش از دو هزار سال قبل توسط افلاطون، فيلسوف يوناني، بازگو شد.اين شواهد حاصل مطالعه بستر دريا در اين ناحيه است و نتايج آن در نشريه «ژئولوژي» چاپ شده است.
مارك- آندره گوتشر از دانشگاه «بريتاني غربي» در پلوزان (فرانسه) لايه اي رسوبي به قطر ۵۰ تا ۱۲۰ سانتيمتر در بستر دريا كشف كرد كه مي تواند پس از وقوع يك سونامي به جا مانده باشد.
دكتر گوتشر گفت كه ويراني توصيف شده توسط افلاطون با زمين لرزه و سونامي بزرگي مشابه آنچه در سال ۱۷۵۵ با امواجي به ارتفاع ۱۰ متر شهر ليسبون، پرتغال، را ويران كرد همخواني دارد.
وي در مجله «ژئولوژي» مي نويسد مطالعه اين رسوبات نشان مي دهد كه در حدود ۱۲ هزار سال از زمان تشكيل آنها مي گذرد كه تقريبا با تاريخي كه افلاطون از ويراني آتلانتيس ارائه مي كند همزمان است.
جزيره اسپارتل، در خليج كاديز، ابتدا در سال ۲۰۰۱ از سوي ژاك كولينا ژرارد، زمين شناس فرانسوي به عنوان يكي از نامزدهاي افسانه آتلانتيس معرفي شد.
آتلانتيس به گفته افلاطون در «برابر ستون هاي هركولس» در جبل الطارق قرار داشته است.
افلاطون توضيح مي دهد كه اين تمدن مستقر در اين جزيره در يك روز و يك شب زير دريا ناپديد شد.شواهد رسوبي نشان مي دهد كه حوادثي مانند زلزله ۱۷۵۵ ليسبون هر ۱۵۰۰ تا دو هزار سال يك بار در خليج كاديز روي مي دهد.
اما نقشه برداري از اين جزيره توسط دكتر گوتشر در يافتن هرگونه بناهاي مصنوع بشر ناكام ماند و همچنين نشان داد كه جزيره بسيار كوچكتر از آن چيزي است كه تاكنون تصور مي شد.
اين وضع احتمال وجود يك تمدن بشري در آن را كاهش مي دهد.

انتشار نسخه به روزرساني Mac OS X
گروه انفورماتيك- پرهام يوسفي مهر: در حالي كه چند روز پيش سيستم عامل جديد شركت اپل از سوي هكرها مورد حمله واقع شد و هكرها موفق به انتشار نسخه غيرمجازي از سيستم عامل شركت اپل كه بر روي تمام رايانه ها قابل اجراست شدند. شركت اپل نسخه به روزرساني امنيتي براي اين سيستم عامل را بر روي وب سايت خود منتشر كرده است.
اين نسخه به روزرساني شامل اصلاحيه هاي امنيتي براي انتشار غيرمجاز از سوي هكرها نيست و فقط بعضي از اجزا و فناوري هاي اين سيستم عامل را به روزرساني مي كند.
شركت اپل پس از گذشت يك هفته از انتشار مجموعه اصلاحيه امنيتي از سوي مايكروسافت، اقدام به انتشار مجموعه به روزرساني خود كرده است. اين مجموعه به روزرساني برخي از اجزا و فناوري هاي سيستم عامل Mac OS X اپل را شامل مي شود كه ازجمله مي توان به Appkit ، بلوتوث، بنياد هسته اي، كاپس، سرويس هاي دايركتوري، Hitoolbox ، كربراس، مرورگر سفري و... نام برد.
با اين وجود هنوز خبري در مورد انتشار غيرمجاز نسخه سيستم عامل قابل اجرا بر روي رايانه شخصي از سوي شركت اپل منتشر نشده است.

استفاده از هوش مصنوعي در بخش مراقبت هاي ويژه
فارس: تيم مهندسين سيستم هاي دانشگاه شفيلد انگلستان اعلام كردند، در حال ساخت يك سيستم رايانه اي هوشمند هستند تا همانند مغز يك پزشك، بيماران بخش مراقبت هاي ويژه را درمان كنند.
به گزارش گاردين، اين سيستم حجم كاري گروه هاي فوريتهاي پزشكي را از طريق كنترل نشانه هاي حياتي بيمار انجام مي دهد و سپس آن را ارزيابي و مقدار مناسب داروهاي مختلف مورد نياز را به بيمار مي رساند. اين كارها هم اكنون توسط متخصص مراقبت هاي ويژه انجام مي شود.
اين گزارش مي افزايد، تيم مهندسان سيستمهاي دانشگاه شفيلد به سرپرستي يك پروفسور ايراني به نام مهدي مهفوف، پيشگام اين سيستم هوشمند هستند كه بر اساس فرايندهاي تصميم گيري پزشكان متخصص بخشهاي مراقبت هاي ويژه ساخته شده است.
بر پايه اين گزارش، اين دستگاه تمامي كنش هاي متقابل ممكن بين داروها و بيماران مختلف را در نظر دارد و سپس تصميمات هوشمندانه در مورد بهترين روش درمان را اتخاذ مي كند.

اينترنت از تلويزيون پيشي مي گيرد
بررسي ها نشان مي دهد آمريكايي هايي كه به شبكه  سراسري اينترنت دسترسي دارند در هفته ۲ساعت كمتر از افرادي كه به اينترنت دسترسي ندارند تلويزيون تماشا مي كنند.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا، طبق آمار به دست آمده، كاربران شبكه  سراسري اينترنت در هفته ۱۲ساعت تلويزيون تماشا مي كنند، در حالي كه براي افرادي كه به شبكه متصل نيستند اين زمان ۱۴ساعت است.
همچنين پيش بيني ها نشان مي دهد كه تعداد كاربران خانگي شبكه  سراسري كه در سال ۱۹۹۹ميلادي ۲‎/۶ ميليون تن محاسبه شده بود و تا پايان سال گذشته نيز ۳۱ ميليون كاربر بوده است، تا سال  ۲۰۱۰ ميلادي  ۷۱‎/۴ ميليون افزايش پيدا كند.

طراحي و ساخت انسان مصنوعي
گروه انفورماتيك: دانشمندان چيني موفق شدند تا با طراحي و ساخت يك «انسان مصنوعي» با قابليت هاي منحصر به فرد از جمله نشان دادن علائم مرگ و بيماري هاي مختلف،تحولي در زمينه فناوري هاي علوم پزشكي ايجاد كنند.
به گزارش ايسنا، اين دانشمندان موفق شدند تا اين «انسان مصنوعي» را به طوري طراحي كنند تا با نشان دادن علائم مربوط به يك بيمار در حال مرگ و تغييرات فيزيكي دروني آن ضمن آن كه تحقيقات پزشكي را تا حد قابل توجهي تسهيل بخشند ، انجام تحقيقات مربوطه در زمينه هاي ديگر نيز كمك كنند.
ژونگ شيزن از اعضاي آكادمي مهندسي چين و رييس گروه تحقيقاتي مربوط به ساخت اين «انسان مصنوعي» در اين خصوص گفت: پيش از آن كه پزشكان و جراحان معاينات خود را بر روي بيماران مختلف از قبيل تجويز دارو و انجام معاينات پزشكي مختلف صورت دهند، در ابتدا چنين اعمالي را بر روي «انسان مصنوعي» انجام مي دهند تا تاثيرات مثبت و منفي داروها و معاينات پزشكي را به وضوح مشاهده كنند.
وي در ادامه افزود: پزشك و جراح در اين مرحله اين توانايي را دارد تا با تجويز و خوراندن قرص ها و كپسو ل هاي درماني به اين «انسان مصنوعي» در تصميم گيري هاي شان به طور دقيق تر و بهتر عمل كنند.
اين برنامه جالب تحقيقاتي در دانشگاه پزشكي شماره يك ارتش چين در منطقه گوانژو اين كشور - جايي كه نخستين تحقيقات بر روي اولين «انسان مصنوعي» (زن )چين در سالها پيش صورت گرفت - انجام شده است.
دكتر «ژونگ شيزن» كه به عنوان پدر علم آناتومي چين شهرت يافته است در ادامه افزود: اين «انسان مصنوعي» با بهره گيري از آخرين فناوري هاي كامپيوتري كمك شاياني به محققان علوم پزشكي و درماني مي كنند.
وي ادامه داد : فعاليت هاي درون بدن اين انسان مصنوعي و تاثير انجام معاينات و همچنين مصرف قرص ها و كپسول هاي پزشكي را مي توان بر روي صفحه رايانه مشاهده كرد. وي ادامه داد: يكي ديگر از نكات جالب مربوط به اين «انسان مصنوعي» تشخيص صريح و روشن تمامي رگ هاي وي است كه آن را از اين حيث از نمونه هاي ساخته شده در آمريكا و كره متمايز مي كند.
دكتر ژونگ افزود: اين فناوري جديد براي استفاده از تحقيقات پزشكي ، فضايي و امور نظامي سودمند است. بر اساس اين گزارش اين «انسان مصنوعي» بر اساس يك انسان «مرد» كه در سن ۲۸ سالگي فوت كرده طراحي و ساخته شده است.
چين در سال ۲۰۰۳ ميلادي نخستين زن مصنوعي را در دانشگاه پزشكي ارتش شماره يك اين كشور طراحي و ساخت و بدين ترتيب سومين «انسان مصنوعي» در جهان را پس از آمريكا و كره خلق كرد.
چين تاكنون ۱۰ «انسان مصنوعي» طراحي و ساخته است.

نقطه داغ بر روي قمر زحل
فارس: پيدا شدن نقطه داغ بر روي قمر انسلادوس دانشمندان را با چالش جديدي مواجه كرده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي اسپيس، فضاپيماي كاسيني كه توسط آژانس فضايي آمريكا هدايت مي شود در آخرين پروازي كه به دور قمر سياره زحل انسلادوس داشت توانست بر خلاف تصورات قبلي دانشمندان نقطه داغي را بر روي قطب جنوب سطح اين قمر مشخص كند.
در اين پرواز كاسيني در حدود ۱۰۹ مايل با سطح اين قمر فاصله داشت و اين فاصله، نزديكترين فاصله اي بود كه تاكنون سطح اين قمر مورد مطالعه قرار گرفته است.
اين يافته جديد تمام اطلاعات دانشمندان را در مورد قمر انسلادوس بر هم زده است و اين سؤال را مطرح كرده كه چه تغييرات و فعاليت زمين شناختي سبب ايجاد چنين حرارتي بر روي اين قمر شده است.

اخاذي هكرهاي روسي از شركتهاي تجاري انگليس
لندن- ايرنا: سرويس ملي اطلاعاتي مبارزه با تبهكاري در انگليس كه مبارزه با جرايم رايانه اي در زمره وظايف آن است با انتشار گزارشي جزئيات حملات مكرر هكرهاي روسي را در سال ۲۰۰۴ سامانه هاي تجاري در انگليس اعلام كرد.
براساس اين گزارش كه سرويس ملي اطلاعاتي مبارزه با تبهكاري انگليس آن را تهيه كرده است يك گروه تبهكار در روسيه با استفاده از پايگاه اينترنتي «بات نت»كه براي انتشار ويروس در شبكه اينترنت مورد استفاده قرار مي گيرد و ظرفيتي حدود سه تا چهار گيگا بايت در ثانيه دارد شبكه هاي اينترنتي شركتها و موسسه هاي تجاري را با هرزنامه ها بمباران مي كنند كه ميزان آن ۲۰۰هزار نامه الكترونيك در ثانيه است و به اين ترتيب شبكه هاي اينترنتي اين شركتها را از كار مي اندازند.
در هر بار حمله، اعضاي اين گروه درخواستي براي دريافت حدود ۵ هزار پوند نيز به عنوان باج ارسال مي كنند و از آنجا كه شركتهاي قرباني در هر ساعت حدود ۱۰۰هزار پوند از رهگذر از كار افتادن سامانه هاي رايانه اي خود ضرر مي دهند، ناگزير باج را مي پردازند و شر را بطور موقت از خود دفع مي كنند.

دوربينهاي بيشتر براي امنيت شهروندان
موج: شهر Leuven در بلژيك كه يكي از مهمترين شهرهاي دانشگاهي از ديرباز در اين كشور بوده براي مبارزه با خلافكاري هاي خياباني دوربينهايي را در گوشه و كنار شهر نصب كرده است.
اين دوربينها تا پيش از برگزاري فستيوال موزيك Marktrock آماده به كار شده و بخوبي آزمايش شده اند.
اين سيستم امنيتي هفته گذشته توسط شهردار اين شهر و رئيس پليس رسماً راه اندازي شد.رئيس پليس به خبرنگاران گفت اين دوربينها پاسخي است به افزايش خشونت و دزدي در اين دو منطقه است زيرا در سال ۲۰۰۴ دزدي با ۱۲‎/۷ درصد افزايش به ۲۷۵ مورد و خشونت با۳۵ درصد افزايش به ۱۰۴ مورد رسيده اند.
بيشترين دزدي و خشونت در اين مناطق بر اساس آمار بين نيمه شب تا ۴ بامداد انجام گرفته است و به گفته پليس نصب اين دوربينها نقش بازدارنده اي در كاهش جرم و جنايت بازي خواهد كرد.
به گفته مسئولان اين شهر چنانچه اين دوربينها بتوانند واقعا جرم و جنايت را كاهش دهند شمار بيشتري از آنها در ساير نقاط شهري نصب خواهند شد و تمامي فيلمها به مدت يك هفته در آرشيو نگهداري مي شوند.
براي خدشه دار نشدن حقوق اجتماعي مردم و جلوگيري از سوء استفاده از اين فيلمها توسط ماموران و دست اندركاران، كميته بازرسي پليس با همراهي بازرس اداره پليس و سه نفر از اعضاي شوراي شهر بر امر جابه جا شدن اين فيلمها نظارت مي كنند.سيستم دوربينهاي امنيتي در اين شهر پيشرفته ترين نوع خود در بلژيك است.

طراحي نرم افزار شبيه ساز جريان
خون در شبكه هاي شرياني بدن
گروه انفورماتيك: نرم افزار شبيه ساز جريان خون در شبكه هاي شرياني بدن به همت يك فارغ التحصيل كارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، يعقوب دبيري طراح اين نرم افزار هدف از اجراي اين پروژه را شبيه سازي خون در شبكه هاي شرياني بدن كه نقش خون رساني به اندام هاي مختلف را به عهده دارند، ذكر كرد و گفت: با توجه به امكانات سخت افزار رايانه اي موجود در مراكز درماني،  اين شبيه سازي بايد به گونه اي انجام مي شد كه در زمان قابل قبول قادر به ارائه نتايج باشد.
وي افزود: اين نرم افزار قادر به مدل سازي هر شبكه شرياني مثلا شبكه شرياني كل بدن و يا شبكه شرياني يك اندام خاص است در حالي كه بسياري از مدل سازي هاي مشابه تنها قادر به تحليل شبكه شرياني يك اندام خاص هستند.
دبيري در نظر گرفتن جريان خون به صورت ناپايا و جزئيات مربوط به معادله حالت خون، مدل سازي شبكه هاي مويرگي انتهاي شريان ها و تعامل ديواره شريان و فشار خون را از ديگر مزيت هاي اين پروژه نسبت به موارد مشابه ذكر كرد.
وي تصريح كرد: در برخي اعمال جراحي به ويژه جراحي مغز، مانورهايي بر روي شريان ها صورت مي گيرد. به طور مثال، يك شريان به طور موقت مسدود مي شود. اين عمليات ممكن است باعث اتفاقات پيش بيني نشده در خون رساني شود كه در اين پروژه امكان پيش بيني خون رساني در اين موارد به وجود آمده، به جلوگيري از صدمات جبران ناپذير كمك مي كند.
وي خاطر نشان كرد: يكي از بيماري هاي شايع سيستم گردش خون، گرفتگي شرياني است كه در اين پروژه وجود گرفتگي شرياني شبيه سازي شده و از اين رو مي تواند در تشخيص اين بيماري ها كمك مؤثري باشد.
فارغ التحصيل كارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي اميركبير كاربرد تحقيقاتي اين پروژه را بررسي اثر تغيير پارامترهاي شبكه شرياني روي امواج فشار و دبي ذكر كرد و گفت: به عنوان مثال در اثر افزايش سن، شريان ها سفت تر مي شوند و تاثير اين پديده روي امواج فشار و دبي توسط اين پروژه قابل شبيه سازي است.
وي در پايان ياد آور شد: روش شبيه سازي به گونه اي است كه مي توان آن را به راحتي براي ساير بيماري هاي شبكه شرياني و يا مواردي مانند ورزش توسعه داد.

حركت حسگرهاي زيست تراشه ا ي توسط باكتري ها
محققان در حال تلاش براي اتصال سلول هاي زنده به تراشه هاي رايانه اي هستند.
سلول هاي زنده حسگرهاي فوق العاده اي هستند و مي توانند رفتارهاي زيستي را به خوبي ارزيابي و تقليد كنند و قطعات الكترونيكي در تحليل داده ها مثال زدني هستند. محققان نانوفناوري، نانوتراشه زيستي الكتروشيميايي ساخته اند كه مايعات سمي  را رديابي و شناسايي مي كند. طبق گفته محققان اين تراشه حتي مي  تواند در تشخيص آلودگي هاي شيميايي مورد استفاده قرار گيرد.

SMS جان دختر خردسال را نجات داد
SMS توانست جان دختري نه ساله كه از ناراحتي قلبي رنج مي برد را نجات دهد.والدين و دوستان يك دختر ۹ ساله كه دچار بيماري قلبي بود و نياز به عمل جراحي داشت با ارسال SMS به ساير كاربران اعلام داشتند، براي عمل جراحي وي نياز به گروه خوني -o دارند و از آنان درخواست كردند در صورت علاقه و يكسان بودن گروه خوني به ياري اين كودك ۹ساله بشتابند.جمعي از كاربران با دريافت اين پيغام كوتاه متني به كمك وي شتافتند و در نتيجه عمل جراحي با موفقيت به پايان رسيد و جان دوباره اي به اين كودك اهل مالزي بخشيد.

افزايش فروش رايانه در آسيا و اقيانوسيه
موسسه تحقيقاتي گارتنر اعلام كرد، يكي از دلايل افزايش فروش رايانه در اين منطقه اقبال مردم به رايانه هاي كوچك و لپ تاپ ها بوده كه فروش اين گونه رايانه ها با ۴/۴۰ درصد رشد به ۹/۳ ميليون دستگاه رسيده است.افزايش رقابت و تنوع رايانه هاي موجود در بازار و در پي آن كاهش قيمت ها باعث شده تا بازار رايانه هاي قابل حمل در آسيا با رشد قابل توجهي همراه باشد.در اين مدت فروش رايانه هاي روميزي با ۲/۱۳درصد رشد به ۹/۱۴ ميليون دستگاه رسيده است كه رشد تقاضا و فروش۲ميليون دستگاه از آنها در هند دليل اصلي افزايش فروش بوده است.

راه اندازي نخستين شبكه ماهواره اي سوريه
فارس: نخستين شبكه ماهواره اي سوريه با تصويب شوراي توليدات رسانه اي اين كشور اجازه فعاليت يافت.
به گزارش روزنامه سوري التشرين، اين شبكه كه تلويزيون «شام» نام گرفته است، به حوزه خاصي اختصاص ندارد و موضوعات سياسي فرهنگي و اجتماعي را در محدوده جهان عرب پوشش خواهد داد. به نوشته التشرين، ويژگي منحصر به فرد شبكه «شام» در ميان شبكه هاي ماهواره اي عربي پايبندي به سنت ها و ارزش هاي جامعه سوريه و خودداري از پخش ترانه هاي تصويري است.
به گفته محمد جندي رئيس شوراي توليدات رسانه اي سوريه در شبكه شام ترانه هاي اصيل و سنتي جايگزين شوها و ويدئوكليپ هاي متداول خواهد شد.

توليد گوشت طبيعي در آزمايشگاه
گروه دانش: گروهي از دانشمندان بين المللي تحقيقي را آغاز كرده اند كه با پايان آن مي توان انواع گوشت حيوانات را به طور طبيعي به جاي مراتع در آزمايشگاه توليد كرد.
به گزارش موج ، پيشرفت در فناوري مهندسي بافت به اين معناست كه دانشمندان مي توانند سلول هاي گرفته شده از حيوانات را در آزمايشگاه رشد داده و به گوشت تبديل كنند و با استفاده از اين فناوري انسان ها و محيط زيست هر دو سود خواهند برد. يكي از دانشمندان در اين زمينه مي گويد: شما مي توانيد با استفاده از يك سلول تنها ، تمام گوشت مورد نياز دنيا را تهيه كنيد و آن هم به صورتي كه دلخواه شماست و اين فناوري مي تواند زيان هاي ناشي از نگهداري ميليون ها راس دام به محيط زيست را كاهش دهد.مهندسي بافت اولين بار توسط متخصصان ناسا براي تهيه مقادير اندكي گوشت ماهي براي استفاده فضانوردان مورد استفاده قرار گرفت ولي هم اكنون متخصصان بسياري بر روي آن كار مي كنند. اين فناوري حتي مي تواند مشكل مردم گياه خوار را نيز مرتفع كند ، وقتي آنها مي فهمند كه گوشت مصرفيشان از كشته شدن يك حيوان به دست نيامده راحت تر آن را مصرف مي كنند.

اخلاق در پژوهش هاي ژنتيك
گروه دانش: مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي (از مراكز تحقيقاتي دانشگاه علوم پزشكي تهران) نشست هايي را با هدف ارائه ديدگاه هاي صاحب نظران در زمينه اخلاق و تاريخ پزشكي و گفت وگو و تبادل نظر درباره موضوعات و مسائل مطرح در اين حوزه برگزار مي كند.
در سومين نشست از اين مجموعه، روز پنج شنبه ۲۷/۵/۸۳ از ساعت ۱۰ صبح، دكتر سيروس زينلي در مورد «اخلاق در پژوهش هاي ژنتيك» سخنراني مي كند.علاقمندان براي شركت در اين نشست مي توانند به نشاني: تهران، خيابان اميرآباد شمالي، روبه روي كوي دانشگاه، خيابان شانزدهم، كوچه مدرسه، موزه ملي تاريخ پزشكي مراجعه كنند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |