چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۴
بررسي نگاه «ويليام چيتيك» به «خيال» از منظر ابن عربي
عالم خيال
002445.jpg
صدو هفتادمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به نقد و بررسي كتاب «عوالم خيال» نوشته ويليام چيتيك اختصاص داشت. در پايان اين نشست كه در هجدهم مرداد ماه با حضور استادان و علاقه مندان و صاحب نظران در خانه كتاب برگزار شد، از خدمات احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تقدير به عمل آمد.
چيتيك در كتاب مذكور سعي دارد يك دوره كامل از جهان بيني ابن عربي را به دست دهد و در شيوه شناخت، تحول و انقلابي بزرگ در جهان معاصر به عمل آورد. وي معتقد است كه غرب با نشناختن عالم واسطه خيال، بين عالم حس و عالم عقل، دچار مسأله عظيمي شد كه يكي از اين مسائل عظيم تقابل ميان عقل و دين است.

دكتر قاسم كاكايي، مترجم كتاب عوالم خيال، در خصوص اين اثر گفت: كتاب عوالم خيال در حقيقت مجموعه ده مقاله از ويليام چيتيك است كه او آنها را تركيب كرده و ويراسته است و گويا با اين كار مقاله جديدي را ارائه كرده است. به رغم حجم كم اين اثر، اين كتاب در حقيقت يك دوره كامل از جهان بيني ابن عربي و حداقل اين كه در خصوص سه اصل توحيد، نبوت و معاد از نظر وي توضيحات كافي و وافي اي ارائه مي دهد. او بحث وحدت وجود را بسيار موجز به عنوان اصل توحيد بيان مي كند و با انسان كامل به بحث نبوت مي پردازد چيتيك بحثي از معادشناسي ابن عربي ارائه مي دهد كه جاي آن در آثار فارسي خالي است و كمتر كتابي را مي توان يافت كه در بحث معادشناسي ابن عربي به پرباري عوالم خيال باشد.
وي در خصوص بحث اختلاف اديان كه در كتاب عوالم خيال طرح شده تصريح كرد: او براي بيان اختلاف اديان ابتدا به تعريف دين و چيستي آن مي پردازد. براي شناخت دين نيازمند شناخت انسانيم چرا كه دين براي انسان است و اگر بخواهيم انسان را بشناسيم، بايد كمال انسان را بشناسيم كه دين براي كمال انسان است. براي تعريف كمال انسان، بايد معرفت را تعريف كنيم و به مناسبت اقسام معرفتي را كه از نظر ابن عربي انسان مي تواند بيايد، چيتيك مطرح مي كند، از نظر وي اين معارف عبارتند از: معرفت حسي، معرفت عقلي و معرفت خيالي. از نظر ابن عربي مهمترين معرفت بشري، معرفت خيالي است. ابن عربي معتقد است كسي كه خيال را نشناسد، هيچ شناختي ندارد و خيال را با كشف مرتبط مي كند، به همين مناسبت چيتيك ابتدا مسير دوگانه معرفت را در غرب و شرق تصوير مي كند و از اين طريق مقايسه اي ميان ابن عربي و ابن رشد مي كند.او خط تفكر غرب را ادامه تفكر ابن رشد مي داند و خط تفكر شرق و آن چه در جهان اسلام مطرح است، به شكلي وامدار ابن عربي مي شمرد.
دكتر كاكايي درباره عدم توجه مشرقيان به ابن رشد از نظر چيتيك اظهار داشت: از نظر چيتيك ابن رشد و مشائيان به خيال نپرداختند و بحث خيال را به شكل خاصي مطرح نكردند و ابن عربي به خيال كه معرفت عظيمي در معارف بشري است، پرداخت و دستاوردهايي كه غرب آن را از دست داد، شرق حفظ كرد. به تعبير چيتيك و كوربن غرب با نشناختن عالم واسطه خيال بين عالم حس و عالم عقل، يا به سوي حس رفتند و يا به سمت عقل، اما عالم خيال را نشناختند و با از دست دادن عالم خيال غرب دچار مسأله عظيمي شد. تقابل ميان عقل و دين ناشي از نشناختن عالم خيال است. در صورتي كه اگر عالم خيال را بشناسيم بحث معرفت ديني صورت ديگري مي گيرد. اگر اين عالم شناخته شود حتي بحث پلوراليسم به نوع ديگري نمود مي يابد.
به زعم چيتيك ابن عربي قهرمان خيال است و غايت مطلوب ابن عربي، عالم خيال است و فرا رفتن از عالم خيال را حتي اگر شدني باشد، در عرفان مطلوب نمي داند. خيال در چهار معنا به كار رفته است:
۱-كل عالم و ماسوي الله خيال است كه ميان وجود و عدم قرار دارد.۲- خيال منفصل كه واسطه ميان عالم ناسوت و عالم عقل است.۳- وجود انسان خيال است چرا كه بين روح و بدن قرار دارد، نه اين است و نه آن و هم اين است و هم آن. ۴- ادراك انسان كه بين ادراك عقلي و ادراك حسي است و خيال متصل است.
وي در ادامه سخنان خود افزود: خيال هم گرفتاري هاي خاص خود را دارد كه انسان را گاه به خطا مي افكند. همانطور كه ادراك حسي و عقلي با اندكي تسامح خطا مي كنند چرا كه ابن عربي معتقد است كه دخالت عقل يا وهم اشتباه يا خطاي شهود را سبب مي شود. اينجاست كه هر كسي خدا را متعاقب با مزاج و طبع خود مي شناسد و به خدا رنگ مي دهد و او را به رنگ خود در مي آورد و خدا را در آينه خود مي بيند و چه بسا مرتكب اشتباه شود. اينجاست كه بايد خدا را در آينه انسان كامل كه نبي است ديد. من بايد خدا را در آينه شريعت ببينيم كه در درك حل مسائل خيال به من كمك مي كند. از طرفي كامل ترين آينه اي كه خدا را در آن مي توان به كمال ديد، آينه ختمي مرتبت است.
دكتر كاكايي با اشاره به تفاوت نظر ابن عربي با پلوراليستها درخصوص كثرت اديان اظهار داشت: چيتيك به تبعيت از ابن عربي مي گويد كه نه افراط را در مسأله گفت وگوي اديان مي پذيرد كه هر كسي حق تكفير ديگري را داشته باشد و نه تفريط را كه مرز ميان اسلام و كفر برداشته شود.
او معتقد است كه در شريعت ختمي مرتبت، انسان به مقام بي مقامي مي رسد. انساني كه به چنين مقامي دست مي يابد، هيچ جا نايستاده است. حتي انبياء هم كه انسان كامل در ظرف وجودي خود هستند، يك مقامي را پررنگ تر از ساير مقام ها نشان داده اند. مقام بي مقامي يعني واجد تمام مقامات بودن اما به هيچ مقامي مقيد نبودن. اگر شريعت ختمي مرتبت مقام بي مقامي است از يك منظر تمام شرايع حق هستند چرا كه همگي جلوه هاي خدا در آينه خاص اند. از منظر ديگر اگر كسي در اين مقام كه رنگي ندارد قرار بگيرد شرايع ديگر غير از آن مي تواند باطل باشد چرا كه رنگ گرفته است. پس پارادوكس هميشگي ابن  عربي در اين مسأله بيان مي شود. اگر چه ابن عربي معتقد است كه «راههاي به سوي خدا به عدد نفس هاي مردم است» اما هر كس خدا را در آينه خود مي بيند در حالي كه مي بايست خدا را در آينه شريعت ديد.
صراط هاي به سمت خدا عبارتند از: صراط الله كه تمام موجودات در اين صراط قرار دارند، حتي شيطان نيز در اين صراط است. صراط ديگر، صراط منعم است كه اين صراط دايره تنگ تري نسبت به صراط الله دارد و در ميان صراط هاي منعم، صراط محمد(ص) است. بنابراين دعوت كلي ابن عربي به صراط پيامبر است و نمي توان ابن عربي را پلوراليست ناميد.
در ادامه نشست دكتر غلامرضا اعواني در خصوص اختلاف اديان گفت: دنياي امروز، دنياي شناخت اديان است و بنابراين مسأله اختلاف اديان و حقانيت اديان مسأله مهمي است كه ابن عربي براي جهان امروز حرف هايي براي گفتن دارد و مطالب قابل تأملي در اين خصوص بيان كرده است.
دكتر اعواني ضمن اشاره به آثار پروفسور چيتيك و بيان خاطراتي از ايشان در خصوص ابن عربي و ابن رشد گفت: ملاقات ابن عربي و ابن رشد سمبليك و تاريخي است و گويي واقعه اي است كه تمدن شرق و اسلام را از غرب جدا كرده است. گويي مقدر چنين بود كه ابن رشد در عالم اسلام ناشناخته بماند، حتي در غرب، در اندلس، هم زياد با آثار او آشنا نبودند اما آثار او به زبان لاتين و عربي ترجمه شد و غرب وارث او شد و مقدر چنين بود كه ابن عربي بعد از ترك اندلس در شرق مطرح شود.
وي ضمن اشاره به مترجمان آثار ابن عربي و ابن عربي شناسان، درباره ابن عربي اظهار داشت: ابن عربي را واضع عرفان نظري دانسته اند اما بين نظر و عمل چندان تفاوتي نيست و اين دو در حقيقت وحدت دارند، هر چند امروزه به تفكيك اين دو حوزه پرداخته ايم اما مسائل نظري را او فراوان مطرح كرده است. با وجود اين در عرفان نبايد وجه نظري را از وجه عملي جدا كرد چرا كه اينها لازم و ملزوم يكديگرند. او با استفاده از باطن وحي فهم بسيار ممتازي از دين ارائه مي دهد. ابن عربي حافظ حديث بود و مدت هاي بسياري از عمر خود را صرف يادگيري حديث كرده است. بنابراين از باطن وحي بهره برده و افق هاي جديدي را بازگو مي كند.
دكتر اعواني درباره وحدت وجود در آثار ابن عربي تصريح كرد: لفظ وحدت وجود در آثار ابن عربي و شارحانش يافت نمي شود و اين لفظ به اعتقاد چيتيك از سوي مخالفان ابن عربي براي كوبيدن او باب شد. از جمله اين افراد مي توان به ابن تيميه اشاره كرد.
وي ضمن اشاره به آدم و عالم به عنوان صورت حق و جايگاه چنين تفكري در انديشه ابن عربي، اظهار داشت: عالم وجه خداست و خدا در آن ظاهر شده است تا شناخته شود. بنابراين انسان كامل به عنوان صورت كامل الهي مطرح است. او در قسمتي از انديشه هاي خود به تخلق به اخلاق يا صفات الهي مي  پردازد و توضيح مي دهد كه انسان در طي سير و سلوك خود متخلق به خلقي مي شود.
دكتر اعواني درباره مسأله ولايت اظهار داشت: در خصوص ختم ولايت مطالب بسياري مطرح شده است و او قائل به اقسام ولايت است و اساساً  نبوت بدون ولايت ممكن نيست چرا كه باطن هر نبوت، ولايت است. بنابراين امت هر رسولي، وارثان او و وارثان ولايت او هستند و چون امت اسلامي جامع تمام شرايط است، همه انواع ولايت در اين امت ديده مي شود. حتي ختم اين ولايات نيز در اين امت ديده مي شود.
وي در خصوص كتاب عوالم خيال گفت: اين اثر، كتاب بسيار ارزنده اي است و مطالب و مراجع آن بسيار در خور توجه هستند و مولف براي نگارش آن تلاش بسياري كرده است و با اين اثر مسائل پيچيده ابن عربي را ساده كرده است. به زبان روز نوشته شده و پاسخگوي بسياري از مسائل امروزين است. مباحثي در خصوص كلام و فلسفه در اين كتاب طرح شده كه براي خوانندگان بسيار مفيد است. نكته در خور توجه اين اثر اين است كه مترجم علاوه بر حواشي مؤلف، مطالبي را بر اثر افزوده اند كه بسيار قابل تقدير است.

تازه هاي انديشه
002451.jpg
خردنامه
پژوهشهايي در حوزه منطق و فلسفه، علي اوجبي، موسسه فرهنگي اهل قلم، چاپ: بهار ۱۳۸۴
اين كتاب مجموعه اي از برخي پژوهش هاي مؤلف محترم است كه از سال ۷۳ تا به حال در نشريات تخصصي و كتابهاي گوناگون چاپ شده است. خردنامه شامل يازده  مقاله در حوزه منطق و فلسفه به شرح ذيل است: در حوزه منطق سه مقاله مبادي دانش ها، سمت منطق و صناعت شعر گردآوري شده. نگارنده در توضيحي كه در پيش نوشتار كتاب آورده مي نويسد، مقاله مبادي دانشها به درخواست دانشنامه جهان اسلام تحت عنوان «رئوس ثمانيه) آماده شد. مقاله سمت منطق مدخل سمت منطق از طرح دانشنامه علم منطق است و مقاله صناعت شعر نيز در فروردين ۸۳ به پيشنهاد (دفتر مطالعات ديني هنر) در بطن تحقيق ناتمام ديگري تحرير شده. اما هشت مقاله ديگر اين كتاب به حوزه فلسفه تعلق دارد و تحت عناوين زير است: فصوص الحكمه اثري از ابن سينا يا فارابي، مباني معرفتي حكمت اشراق، هياكل النور سهروردي، دورنمايي از حيات غياث الدين منصور دشتكي، ميرداماد فيلسوف گمنام و مشهور، قوام الدين رازي نماينده مكتب تبريزي، قطب الدين اشكوري و تاريخ نگاري فلسفه و دورنمايه فلسفي عرفاني مثنوي گرانسنگ لسان الغيب.
002454.jpg
ابعاد عرفاني اسلام
آن ماري شيمل، ترجمه و توضيح: دكتر عبد الرحيم گواهي، چاپ پنجم ۱۳۸۴ دفتر نشر فرهنگي اسلامي
بانو آن ماري شيمل اسلام شناس و عرفان پژوه شهير آلماني از شرق شناسان مشهوري است كه آثار متعددي را در زمينه عرفان اسلامي چاپ و منتشر كرده است. پژوهشهاي اين بانوي محقق تا به حال به چندين زبان از جمله زبان فارسي ترجمه شده. آن ماري شيمل كه در طول حيات علمي اش نشان ها و مدال هاي علمي زيادي را از آن خود كرده بود خود نيز به چندين زبان مانند عربي و فارسي مسلط بود.
تا امروز چندين كتاب از اين مستشرق موفق در ايران به چاپ رسيده است كه يكي از آنها همين كتاب حاضر است كه اكنون به پنجمين دوره چاپ خود رسيده. كتاب ابعاد عرفاني اسلام در ۶۷۳ صفحه و تحت نه فصل تنظيم شده است. فصل اول، تصوف چيست؟ فصل دوم، تاريخچه مختصر تصوف كلاسيك.فصل سوم، طريقت، فصل چهارم- انسان و كمال وي، فصل پنجم _ سلسه ها و انجمن هاي اخوت صوفيه، فصل ششم _ تصوف مبتني بر عرفان يا حكمت الهي، فصل هفتم _ گل و بلبل: اشعار عرفاني فارسي و تركي،فصل هشتم _ تصوف در هند و پاكستان، فصل نهم- مؤخره (كه شامل دو ضميمه  است.) از ويژگيهاي برجسته پژوهشي اين كتاب، كتاب نامه اي است كه تحت ۳۰ صفحه در پايان كتاب براي آشنايي بيشتر خوانندگان با مباحث كتاب آمده است.
002448.jpg
مكتب هاي عرفاني در دوران اسلامي
عبد الرفيع حقيقت ،انتشارات كومش، قيمت ۴۵۰۰ تومان
نگارنده كتاب همان گونه كه در آثار ديگرش نيز به آن اشاره كرده است و بر طبق دغدغه هاي پيشين خود كه پژوهش در تاريخ عرفان و نهضتهاي فكري ايرانيان بوده در مقدمه اين كتاب نيز به اين نظريه اشاره دارد كه در دوره استيلاي امويان و كارگزارانشان در ايران برخي از مردم ايران كه از بيدادگريهاي آنان به جان آمده بودند تصوف را وسيله اي براي رهايي از بيداد خداوندان زر و زور تشخيص دادند. مؤلف در بخشي ديگر همچنين اشاره دارد به اينكه تصوف در آغاز واكنشي معنوي در برابر حكومت امويان متعصب در قوميت بوده است. از سوي ديگر كوششي بود براي طهارت باطن آنچنان كه بدون واسطه بتوان به حق و حقيقت واصل شد. از اين رو كتاب حاضر سعي در شناساندن مكتبهاي مختلف عرفاني از گذشته تا امروز دارد. اين كتاب در ۴۴۰ صفحه تنظيم شده است.
ديدگاه تصوف اشراقي، مباني فلسفه عرفان ايراني، وحدت وجود، كشف و شهود، نهضت عارفانه ايرانيان در قرن هاي نخستين اسلامي ، جنبه هاي مختلف عرفان ايراني، نحله اصحاب جمال، مكتب هاي عرفاني از قرن دوم تا پنجم هجري، ستيزه جويي با صوفيان، قدرت طلبي صوفيان صفوي، و مكتب عرفاني دوره قاجاريه از اهم عنوان هاي بخش هاي مختلف اين كتاب است.

انديشه
ادبيات
زندگي
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |