چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۴
امروز، ايران - ژاپن در يوكوهاما
تشريفاتي اما مهم
002457.jpg
رضا خسروي
تيم هاي فوتبال ايران و ژاپن امروز در حالي در ورزشگاه يوكاماها به مصاف هم مي روند كه صعود هر دو تيم به رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان از قبل قطعي شده است اما اين دليل نمي شود كه انها نسبت به نتيجه اين بازي بي تفاوت باشند. ايران و ژاپن از سالهاي دور همواره رقبايي سرسخت و قدرتمند براي يكديگر بوده اند و اين امر طي چند سال اخير با رده بندي كه كنفدراسيون فوتبال آسيا انجام مي دهد جديت بيشتري به خود گرفته است و كمتر پيكاري را از اين دو تيم شاهد هستيم كه حساسيت و جذابيت يك فينال آسيايي را نداشته باشد.
ايران و ژاپن در حالي امروز رودرروي يكديگر صف آرايي مي كنند كه سرمربيان اين دو قبلا اعلام كرده بودند در اين ديدار از بازيكنان لژيونر خود استفاده نخواهند كرد. اما به نظر مي رسد با نزديك شدن به زمان برگزاري اين ديدار برانكو ايوانكوويچ و زيكو تغيير عقيده داده اند و از چند بازيكن كليدي تيمشان دعوت كرده اند با حضور در ژاپن در اين ديدار حساس و البته سرنوشت ساز براي اين دو سرمربي به ميدان بروند.
حياتي براي دو سرمربي خارجي
برانكو ايوانكوويچ و زيكو دو سرمربي كروات و برزيلي تيم هاي ايران و ژاپن هستند كه از قضا با اين دو تيم به نتايج قابل قبولي نيز دست پيدا كرده اند و مهمتر از همه اينكه  آنها توانسته اند تيم هاي تحت رهبريشان را به مهمترين رويداد فوتبال جهان يعني مسابقات جام جهاني برسانند. اما با همه اين خوشبختي ها، زيكو و برانكو خوب مي دانند كه در صورت شكست در اين ديدار تشريفاتي روزگار خوبي در انتظارشان نخواهد بود. آنها در طول رقابتهاي مقدماتي براي رسيدن به جام جهاني فراز و نشيب هاي فراواني داشته اند كه البته بيشتر در مسابقات دوستانه حاصل شده است. با اين حال همين نتايج باعث شده اين دو سرمربي بارها از سوي مطبوعات ورزشي كشورهايشان تحت فشار انتقادات قرار بگيرند كه سهم زيكو از اين امر بيشتر از همتاي كرواتش است. هر چند كه نتيجه اين بازي در صعود دو تيم هيچ تاثيري نخواهد داشت اما قطعا شكست يا پيروزي در آن مي تواند جو حاكم در رسانه هاي ورزشي را كه بعد از اين پيكار تا ماهها، مسابقه رسمي از تيمشان شاهد نخواهند بود به سمت مثبت و در جهت آرامش رواني سرمربي سوق دهد. از اين حيث برانكو و زيكو به هيچ وجه نمي خواهند بازنده اين ديدار باشند.
برانكو؛ فرار از زير گيوتين
در اين بين شرايط برانكو ايوانكوويچ سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان با همتاي برزيلي اش تا حدود بسيار زيادي متفاوت است. او كه پس از ديدار با تيم ملي بحرين و صعود تيم ملي كشورمان به جام جهاني در اولين كنفرانس مطبوعاتي اش باز هم مورد انتقاد خبرنگاران ورزشي و سؤالات عجيب و قريب آنها قرار گرفت و با ناراحتي جلسه را ترك كرد، در دو مرحله  اردوي آماده سازي كه برگزار كرد نتوانست آنطور كه انتظار مي رفت برنامه هايش را پياده كند. هر چند كه برانكو در اين دو مرحله  اردويي و مشكلاتي كه پيش آمد كمترين تقصيري نداشت اما به هر حال زير ذره بين بودن تيم ملي و عملكرد فدراسيون فوتبال سبب شد در برپايي اردوي آمادگي در انگليس و متعاقب آن برگزاري ديدار دوستانه مقابل عربستان انتقاداتي متوجه فدراسيون فوتبال و برانكو شود كه تا حدود بسيار زيادي موجبات آزرده شدن سرمربي تيم ملي از رسانه هاي ورزشي ايران را فراهم آورد.
تيم ملي كشورمان در حالي راهي انگليس شد كه قرار بود در اين اردوي ۱۵روزه سه ديدار تداركاتي را با تيم هاي اين كشور برپا كند اما به دليل مسائل سياسي و امنيتي اين تيم ناچار شد پس از شكست ۳ بر صفر مقابل تيم كوئينزپارك رنجرز به ايران بازگردد. اين بازگشت از نگاه رسانه هاي ورزشي يك ناكامي تلقي شد و بارها مورد انتقاد قرار گرفت. آنها معتقد بودند تيم ملي براي تفريح به انگليس سفر كرده است. اين در حالي بود كه سرمربي و اعضاي تيم ملي اين اردو را بسيار پربار قلمداد كردند. به هر حال برانكو ايوانكوويچ در حالي راهي ژاپن شد كه نتوانسته است تيمش را در ديداري دوستانه مقابل عربستان محك بزند. اين در حالي است كه برانكو اميدوار بود با كسب نتيجه اي معقول مقابل تيم ملي عربستان زمينه خوش بيني رسانه ها به تيم بدون لژيونرها را فراهم كند.
حربه  استفاده  از لژيونرها
در حالي كه سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان قبلا اعلام كرده بود براي ديدار با ژاپن از بازيكنان لژيونر استفاده نخواهد كرد اما پس از مسائل و اتفاقاتي كه پيش آمد او از چند بازيكن دعوت كرد در صورت امكان تيم ملي را در ديدار روز ۲۶ مرداد ماه همراهي كنند. علي كريمي  بازيكن تكنيكي تيم بايرن مونيخ كه قبلا اعلام كرده بود به ژاپن سفر خواهد كرد پس از بررسي شرايطتش در بايرن با عذرخواهي از مردم ايران اعلام كرد به اين بازي نخواهد رسيد. مهدي مهدوي كيا هم كه به علت محروميت نمي تواند به ژاپن سفر كند. اما رحمان رضايي و فريدون زندي احتمالا به اين بازي خواهندرسيد. بدون شك استفاده برانكو از مردان خارجي تيمش براي اطمينان بيشتر به كسب يك نتيجه عاقلانه و قابل قبول است تا از زير بار انتقادات و فشارهاي برخي مطبوعات خارج شود.
محك جدي تيم ملي
ديدار با تيمي مثل ژاپن كه همواره با ايران رقابتي نزديك براي قرار گرفتن در صدر جدول بهترين تيم هاي آسيايي را دارد مي تواند نكات مثبت بسيار زيادي براي فوتبال و تيم ملي ايران داشته باشد. ژاپني ها كه طي چند سال اخير رابطه بسيار خوبي با تيم هاي اروپايي و حتي آمريكاي جنوبي برقرار كرده اند، چندين بار با دعوت از آنها ديدارهاي تداركاتي و دوستانه اي را برگزار نموده اند. با توجه به اين موضوع بدون شك از نظر فني و تاكتيكي در سطح بالاتري نسبت به تيم ايران قرار دارند. برگزاري اين ديدار مي تواند خارج از همه حساسيت هاي معمول، عيار تيم ملي را قبل از گام نهادن در راه آماده سازي براي حضور در مسابقات جام جهاني مشخص كند. اين ديدار، برانكو را بيش از پيش از نقاط ضعف و قوت تيمش آگاه خواهد ساخت و متوجه خواهد شد كه در چه پست هايي بايد تجديد نظر كند. قطعا تيم ايران در برخي پستها داراي كمبودهاي است كه بايد تا چند ماه قبل از شروع مسابقات جام جهاني آنها را برطرف كند و با هماهنگي هاي لازم راهي آلمان شود.
موثر در رده بندي آسيايي
نتيجه ديدار ايران و ژاپن هر چند در راه صعود اين دو تيم به رقابتهاي جام جهاني تاثير چنداني ندارد اما از لحاظ رده بندي دو تيم در جدول بهترين تيم هاي آسيايي مي تواند براي هر دو تيم حائز اهميت باشد. ژاپن و ايران طي چند سال اخير همواره در بين سه تيم برتر آسيا بوده اند پس از رقابتهاي جام ملتهاي آسيا به رده اول و دوم صعود كرده اند. در حال حاضر اختلاف امتيازي اين دو براي قرار گرفتن در صدر جدول بهترين هاي آسيا بسيار كم است و ژاپني ها در صدر ايستاده اند. تيم ملي فوتبال كشورمان در صورتي كه بتواند در اين ديدار حريف خود را شكست دهد مي تواند اميدوار باشد كه در رده بندي جديد كنفدراسيون فوتبال آسيا مجددا به صدر جدول بازگردد. در مقابل ژاپني ها هم مي توانند اميدوار باشند كه با پيروزي برابر ايران موقعيتشان را در صدر كماكان حفظ كنند.
اميدواري جوانان
تيم ملي، جوانان آينده داري دارد كه در ميادين قبلي فرصتي براي ارائه توانايي هاي خود پيدا نكرده اند. شايد حضور پر تعداد لژيونرها اين اجازه را به  آنها نداده است. اما اين بار اميدوارند در صورت غيبت بازيكنان شاغل در ليگ هاي خارجي فرصتي به  آنها داده شود تا بتوانند شايستگي هايشان را به نمايش بگذارند. وظيفه برانكو هم اقتضا مي كند براي شناخت بيشتر از نيروهايش در اين ديدار به جواناني چون ايمان مبعلي، جواد كاظميان، هادي شكوري، آرش برهاني، مجتبي جباري و... ميدان بها بدهد تا آنها هم بتوانند علاوه بر كسب تجربه اي گرانبها داشته هاي فني تيم ملي را بيشتر از گذشته عيان كنند.
سلام به جام جهاني از سرزمين آفتاب تابان
هر چند صعود تيم ملي فوتبال كشورمان به رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان قطعي شده است اما در ديدار امروز مردان كشورمان مي توانند از سرزمين آفتاب تابان به سرزمين ژرمن ها و آريايي ها سلام كنند و به طور رسمي خود را مسافر جام جهاني بنامند. ايران و ژاپن امروز فينالي ديگر را در فوتبال آسيا برگزار خواهند كرد و اميدواريم پيروز اين ديدار تشريفاتي مردان ملي پوش كشورمان باشند.

نگاه
استفاده از فرصت ها
امير بهادري نژاد
bahadori@hamshahri.org
002421.jpg
تيم ملي فوتبال ايران امروز بعد از ظهر در ژاپن آخرين ديدار خود را در چارچوب مرحله راهيابي رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ مقابل ژاپن انجام خواهد داد. با توجه به اينكه صعود تيم ملي به جام جهاني از دو ماه پيش و پس از بازي با بحرين حتمي شد، نگاهها به تيم ملي به نوعي تغييركرد و فاصله زماني ۱۸ خرداد تا۲۶ مرداد زمان مرده براي تيم ملي تلقي شد. البته در اين ميان برانكو به عنوان مربي تيم ملي بسيار تلاش كرد كه اين ذهنيت را نسبت به تيم ملي تغيير بدهد كه برگزاري اردوي تيم ملي در انگليس(هرچند كه نيمه تمام ماند) و سفر به مالزي جهت انجام يك ديدار دوستانه با عربستان (كه اين ديدار هم به دليل آلودگي شديد هوا لغو شد) از جمله اقدامات مربي تيم ملي براي تغيير اين نگرش نسبت به تيمش بود. با وجود تمام اقداماتي كه برانكو انجام داد، هرگز نتوانست جو سرد بي توجهي به تيم ملي را تغيير بدهد. در حقيقت معتقديم كه صعود زود هنگام ما به جام جهاني به صورت غير مستقيم، يك فرصت دو ماهه ارزشمند را از ما گرفت. در صورتيكه صعود تيم ملي به بازي پاياني كشيده مي شد به طور حتم اين تيم تمرينات خود را با نفرات كامل به صورت جدي تر دنبال مي نمود. نقطه مقابل تيم ايران در اين فاصله زماني تيم ژاپن بود كه شرايطي كاملا مشابه با شرايط تيم ايران داشت. اما صعود زود هنگام ژاپن به جام جهاني نه تنها باعث غفلت اين تيم از حركات بعدي خود نشد بلكه عزم مربي و مسئولان فوتبال اين كشور را براي تلاش جدي تر جزم كرد. ژاپن در اين فاصله زماني دو ماهه علاوه بر برگزاري چند ديدار دوستانه، در دو تورنمنت چهارجانبه نيز حضور يافت تا شرايط آرماني خود را حفظ بكند. ژاپن در اين تورنمنت ها حتي در چند بازي شكست خورد اما زيكو با انجام آزمون و خطا نقاط ضعف و قوت تيمش را شناسايي كرد و درصدد رفع نقايص موجود برآمد.
به هر حال آماده نگاه داشتن بازيكنان در شرايط مسابقه، يك اصل انكارناپذير در فوتبال جهان به شمار مي آيد. به عبارتي ديگر حتي اگر مسابقات رسمي در آينده نزديك هم در پيش نباشد، بايد با برگزاري بازيهاي دوستانه و اردوهاي چند روزه، بازيكنان را در شرايط مسابقه قرار داد. در اروپا بارها شاهد بوده ايم تيمهاي اين قاره در فواصل برگزاري رقابتهاي رسمي اقدام به برگزاري ديدارهاي دوستانه و يا گردهمايي هاي كوتاه مدت مي كنند.
002424.jpg
به هرحال در حاليكه روزهاي باقي مانده تا جام جهاني ۲۰۰۶ فرصتي مغتنم براي آماده سازي تيم ها به شمار مي آيد اما دو ماه فرصت طلايي از دست رفت و تيم ملي در غياب نفرات اصلي خود دچار ركود و رخوت شد. در واقع، اين باور در جامعه فوتبال شكل گرفته بود كه بايد اين فرصت دو ماهه را به گونه اي سپري كرد و پس از آن براي حضور قدرتمند در جام جهاني برنامه ريزي و حركت نمود. در راستاي همين تفكر بحث استفاده از بازيكنان جوان و ذخيره در بازي با ژاپن مطرح گرديد. افرادي كه اين پيشنهاد را مطرح مي كردند معتقد بودند، با توجه به مسجل شدن صعود تيم ملي به جام جهاني بايد از بازي با ژاپن به عنوان بازي آزمايشي براي بازيكنان ذخيره استفاده نمود. از يك جهت حق با اين گروه است كه بايد به بازيكنان ذخيره نيز فرصت داد تا اينكه  آنها انگيزه و روحيه خود را از دست ندهند. اما اين موضوع را نبايد فراموش كرد كه بازيهاي رسمي بين المللي محل آزمون و خطا نيست و با توجه به اينكه تا زمان آغاز رقابتهاي جام جهاني فرصت بسيار اندكي براي برگزاري بازيهاي تداركاتي خواهد بود، بايد از بازيهاي رسمي باقي مانده بهترين بهره را براي تمرين و اجراي تاكتيك هاي مورد نظر مربي تيم برد. اين روزها مربيان تيم هاي ملي جهان مجبورند براي ترتيب دادن يك بازي تداركاتي سودمند در آستانه رقابتهاي جام جهاني چندين ماه رايزني كنند پس منطقي نيست كه بازي ارزشمندي چون بازي با ژاپن به راحتي از دست برود. طبق قوانين فيفا، كليه باشگاههاي جهان موظف هستند كه ۵ روز پيش از بازيهاي رسمي بين المللي، بازيكنان ملي پوش خود را آزاد كنند. به همين دليل انتظار مي رود كه تيم ملي با تركيب ثابت و اصلي خود در اين بازي حضور يابد. البته حسن نيت مربي تيم ملي در قبال برخي از باشگاههاي اروپايي كه بازيكنان ايراني در اختيار دارند كاملا قابل درك است چون او از يكسو نمي خواهد موقعيت بازيكنانش را در آستانه رقابتهاي جام جهاني به خطر بيندازد. از سوي ديگر وي با نشان دادن اين حسن نيت، نظر مساعد اين باشگاهها را براي همكاري هاي بعدي كه همان آزادكردن بازيكنان ايراني براي حضور در تيم ملي زودتر از موعد مقرر است، جلب خواهد كرد. برانكو مربي هوشمندي است و بايد در آستانه جام جهاني از تفكراتش حمايت كنيم تا مانند دو ماه گذشته روند حركتي تيم ملي كند نشود.

ورزش
ادبيات
انديشه
زندگي
سياست
|  ادبيات  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |