گفت وگو با مهندس سيدمصطفي خردمند، قائم مقام شركت قطارهاي مسافري رجاء
قطارهاي سريع براي كلانشهرها
|
|
در حال حاضر يكهزار و 90 واگن قابل بهره برداري و 268 واگن با عمر بالاي 40 سال غير قابل بهره برداري است. با اين حال كاهش متوسط عمر ناوگان به زير 15 سال از اهداف اساسي رجاء در اين بخش است
قطار در زندگي مدرن اين روزها سريع ترين وسيله براي تردد ميان كلانشهر ها و حتي شهرهاي كوچك به حساب مي آيد، از اين رو چند سالي است كه بخش خصوصي و نيمه خصوصي براي سرمايه گذاري در اين زمينه به كمك توسعه اين وسيله حمل ونقل بين شهري آمده است .
مهندس سيد مصطفي خردمند چند اصل را در گفت وگو حفظ مي كند كه شامل حجم جا به جايي مسافر ، افزايش واگن ها و... است . شرح اين موضوعات در گفت و گو با او مطرح شده است .
به عنوان قائم مقام رجاء، وضعيت فعلي ناوگان حمل و نقل ريلي را چگونه مي بينيد؟
باتوجه به برنامه ها و تمهيداتي كه از سوي اين شركت اتخاذ شده، تقويت ناوگان همواره جزو اولويت هاي آن بوده است، به طوري كه با اجراي سياست هاي خريد واگن از داخل و خارج كشور، خريد اتوبوس ريلي و ترن ست و بازسازي و تبديل واگن ها در سالهاي اخير، وضعيت اميدواركننده اي را متصور هستيم.
در حال حاضر، يكهزار و 90 واگن شامل 926 واگن مسافري و 164 واگن خدماتي قابل بهره برداري و 268 واگن با عمر بالاي 40 سال غير قابل بهره برداري است. با اين حال كاهش متوسط عمر ناوگان به زير 15 سال از اهداف اساسي رجاء در اين بخش است.
از سوي ديگر توسعه حمل و نقل حومه اي و محلي به عنوان يكي از اهداف اصلي برنامه سوم و چهارم توسعه، در صدر فعاليت هاي شركت رجاء قرار گرفته و براي تحقق اين هدف، خريد تعداد 20 قطار ترن ست با سرعت 160 كيلومتر براي توسعه حمل و نقل شهري و 120 دستگاه واگن اتوبوس ريلي ديگر، در دست پيگيري و اقدام است. در اين راستا طرح شناسايي مسيرهاي كوتاه و پرتردد و راه اندازي قطارهاي محلي و حومه اي را نيز در دست اقدام داريم.
داستان خصوصي سازي، شركت به چه مرحله اي رسيده و بخش خصوصي هم اكنون چند درصد مشاركت دارد؟
براي خصوصي سازي سه گام تعريف شده و فكر مي كنيم كه با برنامه خوبي جلو آمده ايم، به طوري كه از سال 83 در قطارها حتي يك ميهماندار و آشپز داخل قطار، كارمند رجاء نبوده و نيستند. در گام اول، مديريت داخل قطارها از شكل اماني خارج و به بخش خصوصي واگذار شد و تا امروز صددرصد اين بخش محقق شده است. همزمان، سرمايه بخش خصوصي را وارد كرديم، به طوري كه قطارها از نظر مالكيت در اختيار رجاء باشد و بخش خصوصي با سرمايه خودش آن را بازسازي و اداره كند كه ماحصل اين بخش از برنامه هم همين قطارهاي خصوصي مانند سبز، سيمرغ، صبا، دليجان و ... بودند كه مورد استقبال جدي مردم قرار گرفتند.
سومين گام، واگذاري مالكيت قطار بود كه در اين بخش، بخش خصوصي، مالك قطار محسوب مي شود و ما فقط به پشتيباني سياستگذاري و اعمال نظارت حاكميتي مي پردازيم كه اين فرآيند تازه آغاز شده و سال گذشته اولين و دومين قطار خصوصي در مسير كرمان به راه افتاد و در سال جاري هم از قطارهاي خريداري شده يك قطار به شركت راه آهن بنياد واگذار شد و ما به عنوان شركت رجاء علاوه بر تعيين استانداردها و مقررات و اعمال نظارت بر عملكرد آنها، امكانات مورد نياز آنها را، از قبيل لوكوموتيو و خدمات ايستگاهي و واگن برقي تامين مي كنيم. پيش بيني ما اين است كه قطارهاي موجود در اختيار رجاء باقي بماند و ناوگان جديد به طور كامل به بخش خصوصي واگذار شود. به هر حال سپردن مديريت داخل قطارها، از برنامه هاي استراتژيك بود كه براي افزايش كيفيت خدمات قطارها انجام گرفت.
هم اكنون هفت شركت خصوصي جهت خريد حدود 600 واگن مسافري، قراردادهاي اوليه با رجاء امضا كرده اند. به سرمايه گذاران بخش خصوصي، 65 درصد حجم كل سرمايه گذاري تسهيلات با نرخ 4 درصد از طرف رجاء پرداخت مي شود و 35 درصد توسط سرمايه گذار و مابه التفاوت نرخ بهره از وجوه ارائه شده دولت تامين مي شود.
ضمنا با حمايت رجاء پنج شركت واگن سازي ثبت شده اند كه هم اكنون واگن سازي زرند كرمان به توليد آزمايشي رسيده و كلنگ كارخانه ساخت اتوبوس ريلي نيز در ابهر زده شده است.
در مجموع 150 ميليون دلار به علاوه 200 ميليارد تومان جهت نوسازي ناوگان ريلي توسط مجلس و دولت، نويد رشد چشمگير عملياتي بخش خصوصي در بخش ريلي مسافري است.
با اين شرايط، چه ميزان از اهداف برنامه سوم توسعه تحقق يافته است؟
در برنامه سوم آنچه كه مدون وجود دارد، فقط شاخص هاي عملكردي حمل و نقل مسافر است كه به همين اساس ما دو شاخص اصلي داريم كه يكي تعداد مسافر و دومي نفر كيلومتر است كه از حاصل ضرب تعداد در مسافت به دست مي آيد. در اين دو شاخص، طي برنامه سوم به لحاظ تعداد مسافر بيش از اهداف پيش بيني شده عملكرد ارائه كرديم، يعني در بخش مسافر درصد تحقق به 102 درصد رسيد، به طوري كه از 7/11 ميليون مسافر در سال اول برنامه سوم توسعه با رشد سالانه دورقمي به 3/17 ميليون مسافر در سال 83 رسيده است.
پيش بيني برنامه سوم، 9/16 ميليون نفر مسافر براي سال 83 بود كه ما توانستيم تعداد مسافر جابه جا شده را براي سال پاياني برنامه سوم به رقم 3/17ميليون مسافر برسانيم.
در مورد شاخص نفر كيلومتر توانستيم درصد تحقق را به 119 درصد يعني 19 درصد بيش از برنامه برسانيم. طبق برنامه مي بايست به رقم 3/8 ميليارد نفر كيلومتر دست پيدا مي كرديم، ولي خوشبختانه توانستيم رقم 9/9 ميليارد نفر كيلومتر را محقق كنيم.
اين همه در شرايطي صورت گرفت كه تنظيم كنندگان اوليه برنامه اهداف فوق را با بيش از حد خوشبينانه ارزيابي مي كردند و تداوم يك رشد دورقمي براي يك دوره پنج ساله را در اين بخش ممكن نمي دانستند.
اين پيشي گرفتن از برنامه سوم، چقدر در برنامه هاي آتي شركت رجاء تاثير دارد؟
شركت رجاء افق عملكرد آتي خود را در زمينه جابه جايي مسافر، نفركيلومتر و تعداد ناوگان تا پايان برنامه چهارم (سال 88) برنامه ريزي كرده و طي اين مدت در نظر دارد كه متوسط عمر ناوگان را به زير 15 سال و سرعت قطارها را به بالاي 160 كيلومتر برساند. همچنين براساس پيش بيني هاي انجام شده در برنامه چهارم توسعه مي بايست ارتباط كلانشهرها و سواحل شمال و جنوب و مراكز مهم گردشگري با مركز كشور با قطارهاي سريع و با مشاركت بخش خصوصي برقرار شود.
با عنايت به اين اهداف، سياست خريد واگن از داخل و خارج و توسعه ناوگان با اهداف اساسي ارتقاي ظرفيت و كاهش ميانگين عمر ناوگان، محور اساسي فعاليت هاي رجاء در برنامه چهارم است. در همين راستا برنامه هاي متعددي در دست اقدام است. خريد 120 دستگاه ترن ست از آلمان كه بخشي از آن هم اكنون وارد كشور شده و 170 واگن مسافري نيز طي ماه هاي آينده وارد كشور مي شود، امضاي قرارداد خريد 80 لوكوموتيو با آلمان، خريداري 100 لوكوموتيو كه 20 دستگاه آن وارد شده و بقيه در ايران درحال ساخت است، خريد 30 دستگاه واگن حمل خودرو مسافري كه با قطارهاي مسافري اعزام خواهد شد و خريداري 150 دستگاه واگن هاي دوطبقه و 120 دستگاه اتوبوس ريلي از جمله برنامه هاي ديگر رجاء است.
در مجموع شركت رجاء تا سال 88 نياز به خريد 2 هزار و 300 واگن داشته كه هر واگن مسافري بين 400 هزار تا يك ميليون دلار ارزش دارد. حدود 500 واگن از اين تعداد نيز طي دو سال آينده به مرور به ناوگان افزوده مي شود.
وضعيت فروش اينترنتي و درصد فروش از اين طريق چگونه است؟
همانطور كه اطلاع داريد سيستم خريد اينترنتي بليت قطار كه نخستين گام در تجارت الكترونيك در ايران است، به همت متخصصان و كارشناسان داخلي از شهريورماه سال گذشته راه اندازي شده است. هموطنان عزيز مي توانند با دارا بودن كارت پول بانك سامان به سايت www.raja.ir مراجعه و پس از ثبت نام در سيستم خريد اينترنتي، بليت خود را تهيه كنند. فعلا از هر قطار يك واگن مخصوص اينترنتي سهميه گذاري شده است.
در سال گذشته يعني طي شش ماه، 74 هزار بليت و در سال جاري تا پايان تيرماه 75 هزار بليت از طريق سيستم اينترنتي به فروش رسيد. چنانچه بانك هاي بيشتري امكان ارائه خدمات اينترنتي را فراهم كنند، استقبال از اين طريق زياد مي شود و سهميه اختصاصي نيز افزايش خواهد يافت و از اول مهرماه برنامه ريزي خواهيم كرد تا امكان تهيه اينترنتي بليت براي مسيرهاي بين راهي هم فراهم شود. خوشبختانه رجاء با اين اقدام به عنوان گام اول تجارت الكترونيك واقعي در كشور، دستگاه برتر كشور در تجارت الكترونيك شناخته شد.
وضعيت يارانه هاي تخصيصي به شركت رجاء چگونه است؟
از آنجا كه شركت رجاء و بخش مسافري راه آهن در سالهاي اخير با زيان روبه رو بوده، طبق مصوبات شوراي اقتصاد مقرر شد در سال 79، 5/3 ميليارد تومان، سال
80 ، 2/9 ميليارد تومان، سال 81 ، 8/10 ميليارد تومان، سال 82 ، 3/25 ميليارد تومان و سال 83 ، 30 ميليارد تومان در اختيار اين شركت قرار گيرد كه بخشي از اين مطالبات در سالهاي گذشته وصول نشده است، به طوري كه طي سال 81 تنها 2 ميليارد تومان و سالهاي 82 و 83 جمعا 38 ميليارد تومان وصول شده كه بابت سال 83 هنوز 5/13 ميليارد تومان يارانه آن را وصول نكرده ايم.
با اين حال پيش بيني مي شود رقم موردنياز كمك زيان در سال جاري، حداقل 70 ميليارد تومان باشد كه اميدواريم دولت محترم نسبت به اين پيش بيني نظر مساعد داشته باشد.
|