يكشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۹
بررسي وضعيت مناطق مرزي مكزيك و آمريكا
داستان دو شهر
000033.jpg
دو گروه از قاچاقچيان درصدد به تصرف درآوردن شهر نوولاردو هستند كه مهمترين شهر مرزي مكزيك با ايالات متحده محسوب مي شود. اين شهر در واقع مكزيك را از ايالت تگزاس آمريكا جدا مي كند
آرش نهاوندي
رائول ياماس در حال بررسي سوراخ هايي است كه روي ديوار خانه اي در نوولاردو (لاردوي جديد) بر اثر شليك گلوله هاي خمپاره ايجاد شده اند.
رائول كه در يكي از راديوهاي مكزيك به عنوان خبرنگار كار مي كند، در حالي كه از ديدن اين صحنه شوكه شده است، رو به همراهانش مي كند و مي گويد: دقيقا مانند عراق است، نه؟ ما الان در ميدان نبرد قرار گرفته ايم؛ ميدان نبرد با دو گروه از قاچاقچياني كه قصد دارند اين خانه را به تصرف خويش درآورند.
دليل اصلي تعجب رائول ياماس پس از ديدن اين صحنه، نداشتن تجربه چندان در تهيه گزارش هاي خشونت بار است، زيرا او پيش از اين، صرفا به تهيه گزارش تبليغاتي مشغول بود و تجربه چنداني در زمينه گزارش هاي جنگي و خشونت بار نداشت.
اما يك اتفاق غيرمترقبه و دردناك، زندگي رائول را به طور كامل دگرگون كرد.
يكي از همكاران وي در جريان يك درگيري مسلحانه كشته شد. از آن پس بود كه رائول، كار در زمينه رپرتاژ آگهي را رها كرد و به تهيه گزارش خبري روي آورد.
او در اين باره مي گويد: خبرنگاري، آن هم در ميدان نبرد كار بسيار دشواري است.
رائول در ادامه بدون آنكه به اضطراب خويش اشاره كند، مي افزايد: مردم در اين منطقه بسيار وحشت زده شده اند.
مرگ ماموران پليس
خشونت ها پس از يك رشته درگيري هاي كوچك ميان دو گروه از قاچاقچيان موسوم به گولف و سينائولا به اوج خود رسيد.
هر دو گروه درصدد به تصرف درآوردن شهر نوولاردو هستند كه مهمترين شهر مرزي مكزيك با ايالات متحده محسوب مي شود. اين شهر در واقع مكزيك را از ايالت تگزاس آمريكا جدا مي كند.
براساس آمارهاي موجود، طي درگيري هاي سال جاري در اين شهر دست كم 110 نفر از مردم و 15 نفر از نيروهاي پليس كشته شدند.
يك افسر پليس نيز در چهارشنبه گذشته
به ضرب گلوله كشته شد.
اوج گيري خشونت ها در مناطق مرزي سبب بسته شدن موقت كنسولگري آمريكا در شهر نوولاردو شد.
اين در حالي است كه گروه هاي قاچاقچي، پس از آنكه به يكديگر نسبت به آغاز درگيري ها هشدار داده بودند با خمپاره انداز به مواضع خويش حمله كردند.
شرايط نامساعد
براي درك بهتر وقايع اخير و به دست آوردن پيش زمينه اي درباره درگيري هاي اخير در مناطق مرزي كافي است به منطقه صفر مرزي رفته و اوضاع را در اطراف پل ارتباطي ميان دو شهر نوولاردو در مكزيك و لاردو در ايالات متحده مورد بررسي قرار دهيم. پس از مدتي متوجه مي شويم كه عبور و مرور مرزي تنها به يك سمت جريان دارد؛ ايالات متحده. در واقع بسياري از مكزيكي ها در جست وجوي كار و شرايط زندگي بهتر، كشور خود را به مقصد ايالات متحده ترك مي كنند.
در حالي كه در نوولاردو قتل هاي نابهنگام و آدم ربايي تبديل به امري عادي شده، در آن سوي مرز آرامش برقرار است.
جك سانسئون، صاحب يكي از مغازه هاي صنايع دستي واقع در نوولاردو دراين باره مي گويد: اوضاع به يكباره در هم ريخت، تاكنون چنين وضعيتي در منطقه سابقه نداشته است.
او مي افزايد: رفتار گروه هاي قاچاق مواد مخدر بسيار ترسناك و نگران كننده است و وقت آن رسيده كه دولت مركزي مكزيك جهت خاتمه دادن به خشونت ها وارد عمل شده و اوضاع را به وضع سابق بازگرداند.
نظارت برجنايت
اين در حالي است كه رئيس پليس جديد نوولاردو هفت ساعت پس از حضور در پشت ميز كارش به ضرب گلوله به قتل رسيد.
در پي وقوع اين حادثه، اومار پيمنتل جايگزين رئيس پليس مقتول شد، در واقع او سمتي را تحويل گرفته كه در حال حاضر در نوولاردو از دشوارترين شرايط كاري برخوردار است.
در واقع سمت رياست پليس، يكي از مشاغل طاقت فرسا در مجموعه مشاغل مديريت شهري است.
اومار پيمنتل نيز خود به اين امر واقف است، از همين رو است كه او اميد چنداني به برقراري امنيت در شهر ندارد.
او مي گويد: به رغم آنكه شهر ما يكي از سخت ترين دوران هاي تاريخ خود را سپري مي كند، ما با تمام قدرت در حل معضلات عديده اي كه شهر با آن مواجه است، تلاش خواهيم كرد. به گفته خوسه لوئيس سانتياگو واسكونسلوس، رئيس سازمان تحقيقات جنايي مكزيك، شرايط جغرافيايي كشور سبب تلف شدن جان بسياري از مكزيكي ها و ريخته شدن خون هاي زيادي شده است.
او در توجيه ديدگاه خويش مي افزايد: مكزيك مانند تكه كالباس است كه وسط يك ساندويچ له شده باشد؛ در واقع ميان كلمبيا(تامين كننده مواد مخدر) و ايالات متحده( مصرف كننده) موادمخدر.
آمريكايي ها نيز مانند مكزيكي ها معتقدند كه نوولاردو تبديل به يك مركز بحران زا و خطرناك شده است.
پاتريك پاترسون، رئيس اف.بي.آي در سان آنتونيو مي گويد: در حالي كه ميزان خشونت در نوولاردو به حد غيرقابل كنترل و غيرقابل باوري رسيده، فساد مالي نيز در ميان ماموران پليس محلي به حد بي سابقه اي افزايش پيدا كرده است.
در نتيجه اين امر، جنايتكاران محلي كنترل اوضاع را در دست گرفته اند و طرح ها و نقشه هاي جنايي را براحتي در منطقه به مرحله اجرا در مي آورند.
البته اين مقام آمريكايي در پايان سخنان خود هيچ راهكاري براي حل اين معضل ارائه نمي دهد.
شهر موادمخدر
براي درك بهتر اين مطلب مي توان به يكي از نمونه هاي ناامني در نوولاردو اشاره كرد؛ يكي از مظنونان به دست داشتن در خشونت هاي منطقه اي ال چاپو گوسمان ملقب به كوتوله، رئيس باند سينائولا است كه با 30 نفر از مردان مسلح وارد شهر شد و در سخناني گفت كه ما دردسر نمي خواهيم. پس از پايان اين جمله مردان مسلح تمام مناطق شهر را قرق كرده و براي تامين امنيت اين گروه جنايتكار، موبايل و هرگونه وسايل ارتباطي در شهر را ضبط كردند.
پس از ورود به رستوران شهر نيز جانيان، غذاي خود را خورده و پول سايرين را نيز با شليك گلوله هاي مرگبار پرداخت كردند.
پريسبلا سيسنروس كه دختر 23ساله اش را 10 ماه پيش در شهر ربوده بودند، در اين باره مي گويد: در نوولاردو وقوع اتفاقاتي از اين دست تبديل به امري روزمره شده است و بسيارند كساني كه در روز روشن آدم مي كشند، اما آيا آنها (نيروهاي پليس و ماموران امنيتي) مي توانند جانيان را به دام بيندازند؟
پاسخ دادن به اين سئوال در حالي كه نوولاردو اخيرا به يكي از مراكز عمده قاچاق موادمخدر بدل شده است، قدري دشوار به نظر مي رسد.
بويژه آنكه مردم شهر نيز به كشتارهاي روزانه عادت كرده و از كنار آن مانند واقعه اي عادي مي گذرند.
در واقع عدم كفايت پليس محلي و بي تفاوتي مردم از جمله عواملي است كه سبب ساز ايجاد اين وضعيت رعب آور و دهشت آور شده است. در مجموع مي توان نتيجه گرفت كه در صورت عدم مداخله دولت مركزي براي پاكسازي منطقه از قاچاقچيان، اوضاع منطقه بيش از گذشته به وخامت خواهد گراييد و ديري نخواهد پاييد كه نوولاردو تداعي گر فيلم هاي وسترن آمريكايي شود.

بازارهاي قديمي كويت، عامل احياي فرهنگ
000030.jpg
ساختمان ها، محلات و بويژه بازارهاي قديمي كويت، عامل حفظ تاريخ و فرهنگ براي نسل هاي جديد و بازديدكنندگان از كشور است، به همين دليل دولت به صورت هوشمندانه درصدد حفظ اين آثار زيبا و تاريخي است.
موقعيت راهبردي و جغرافيايي كويت در منطقه خليج فارس و نيز ميل و علاقه وافر مردمان اين كشور به تجارت و واردات و صادرات كالا باعث ايجاد بسياري از بازارهاي پررونق تخصصي شده است و كويت همواره به عنوان مركز مهم بازرگاني در منطقه مطرح بوده است.
دولت براي ارج نهادن به اين اهميت تجاري به نواحي بازار پايتخت توجه خاصي دارد. به اين منظور در ساخت بناهاي جديد و پيشرفته، تناسب موجود با بازار و ساختمان هاي قديمي آن نيز رعايت مي شود. از اين رو ضمن رعايت سادگي و حفظ ارزش تاريخي و عمراني بازار، خدمات و امكانات جديد نيز به آن افزوده مي شود. بازارهاي قديمي شهر اين موضوع را به اثبات رسانده اند كه با وجود قدمت، قابليت رقابت با مجتمع هاي تجاري جديد و فروشگاه هاي پيشرفته را دارند. اين بازارها هنوز براي آنان كه درجست وجوي كالاهاي خاصي هستند يا آن گروه از افراد كه به دنبال لذت بردن از محيط هاي قديمي و تماشاي گذشته اي نه چندان دورند، جذاب است. ساختار اصلي اين بازارهاي تخصصي متشكل از فضاهاي تجاري همجوار يا فروشگاه هاي ديوار به ديوار بوده كه سقف بلند آنها براي جلوگيري از حرارت ناشي از آفتاب با شاخه هاي نخل پوشيده مي شد. در مركز اين بازار و بناها، مساجد زيادي وجود داشت تا به هنگام نماز، فروشندگان و مردم كوچه و بازار براي اداي فريضه به آنها مراجعه كنند.
در بين بازارهاي قديمي كويت سوق واجف يكي از بازارهايي است كه معني آن در زبان كويتي به معني بازار سرپايي است. اين بازار را به اين خاطر سرپايي مي ناميده اند كه به دليل سرعت عمل فروشندگان، نيازي به نشستن مشتري نبود و كار داد و ستد به صورت ايستاده و سريع انجام مي پذيرفت. همچنين سوق الدخلي از ديگر بازارهاي قديمي است كه مفهوم آن بازار داخلي است. به احتمال زياد سوق الدخلي مهمترين بازار قديمي كويت بوده است كه تا بازار ديگري به نام سوق بن دويج امتداد مي يافته و دامنه آن به سوق الحريم يا بازار بانوان، نيز كشيده شده بود.
همان گونه كه از نام آن برمي آيد؛ سوق الحريم بازار ويژه اي براي تامين مايحتاج بانوان از قبيل: روغن هاي آرايشي، پشم و پارچه و مواد لازم براي تهيه لبنيات (ماست ، پنير و كره) بوده است. در اين بازار راسته ويژه اي براي فروش ابزار و مواد مورد  نياز توليد محصولات خانگي مثل: بافتني، زيرانداز و صندلي هاي خانه، تشك و از اين قبيل وجود داشت.
در سوق السلاح افراد مي توانستند لوازم شكار، ماهيگيري و مهمات مورد نيازشان را تهيه كنند. اين بازار در ميدان صافات كويت واقع شده است و بيش از 80 سال قدمت دارد. رفته رفته كالاهايي مانند چادر، مصالح ساختماني و مواد غذايي نيز به اين بازار راه يافته است.
سوق السفافير شلوغ ترين و پرسروصدا ترين بازار كويت بوده كه در آن فلزكاران با كوفتن بر فلزات، نسبت به ساخت، سفيدكاري، تغيير شكل، تعمير و فروش لوازم آشپزخانه و ساير ابزارهاي كوچك فلزي اقدام مي كرده اند. از مشخصات اين بازار مانند بازار مسگرها مي توان به شلوغي و صداي زياد آن اشاره كرد و البته با گذشت زمان بيشتر فروشندگان و صنعتكاران آن كر يا كم شنوا مي شده اند! در نزديكي سوق السفافير بازارهاي ديگري به نام سوق المسامير و سوق الحبال قرار داشت كه به ترتيب به آنها بازار ميخ فروش ها و بازار طناب فروش ها مي گفتند. بيشتر كالاهايي كه در اين بازارها فروخته مي شد از هندوستان وارد مي شد. بازارهاي ديگري مثل بازار كلاه فروش ها، بازار ماهي فروش ها، بازار ساعت فروش ها، بازار خرمافروش ها و بازار زنده فروشي حيوانات در كويت قديم فعال بوده است. همچنين سوق الصراريف به عنوان بازار صرافان و بسياري از ساير بازارهاي سنتي در اين كشور فعال بوده اند.
بازارهاي قديمي نيز مانند مراكز خريد امروزي؛ محلي براي صرف وقت بود حتي اگر مشتري قصد خريد چيزي را نداشت. البته در برخي از موارد مردان براي پركردن اوقات فراغت خود به قهوه خانه ها روي مي آوردند. برخي از اين قهوه خانه ها مانند قهوه بوناشي و قهوه خانه ابوناشع از چنان شهرتي برخوردار بودند كه در سراسر كشورهاي حاشيه خليج فارس براي مردم شناخته شده بود.
به اين ترتيب، در گذشته بازارهاي قديمي مركز ارائه خدمات و جايي براي پركردن اوقات فراغت كويتي ها محسوب مي شده و البته امروزه از جايگاهي آموزنده و شاعرانه برخوردار است.
منبع: KUNA (خبرگزاري كويت)
ترجمه: محمدرضا خدرلو

پيشخوان
000009.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز از كشته شدن رهبر القاعده در عربستان سعودي خبر داد. به نوشته اين روزنامه چاپ عربستان، وزارت كشور عربستان در اين باره اعلام كرد، مردي كه تصور مي شود رهبر القاعده در اين كشور بوده است در جريان تهاجم پليس به مخفيگاه او در شهر مدينه كشته شد. صالح عوفي، در مخفيگاهي در نزديكي مسجدي در شهر پنهان شده بود.
000015.jpg
چايناديلي
روزنامه چاينا ديلي خبر اول خود را به آغاز مانور مشترك چين و روسيه اختصاص داده است. نخستين مانور نظامي مشترك چين و روسيه با عنوان ماموريت صلح سال 2005 آغاز شد. انتظار مي رود اين مانور يك هفته به طول انجامد. در اين مانور 10 هزار نفر از نيروهاي اين كشور حضور دارند.
000036.jpg
فيگارو
روزنامه فرانسوي زبان فيگارو خبر و عكس اول خود را به سفر پاپ به اين كشور اختصاص داده است. به نوشته اين روزنامه، پاپ بنديكت شانزدهم براي شركت در جشنواره جوانان كاتوليك در شهر كلن، وارد زادگاه خود، آلمان شد. هواپيماي پاپ در فرودگاه كلن مورد استقبال مردم قرار گرفت. صدراعظم و رئيس جمهور آلمان نيز در فرودگاه از پاپ استقبال به عمل آوردند.
000018.jpg
ال موندو
روزنامه اسپانيايي زبان ال موندو موضوع عكس اول خود را به انتقال اجساد سربازان اسپانيايي به كشورشان اختصاص داده است. اين سربازان عضو نيروهاي ناتو در جريان مورد اصابت قرار گرفتن هلي كوپترشان از سوي بقاياي طالبان در افغانستان كشته شدند. اين در حالي است كه پس از ورود هواپيماي حامل اين سربازان به اسپانيا؛ پادشاه، وليعهد و نخست وزير اسپانيا به نشانه اداي احترام به مقام كشته شدگان در پايگاه گتافه حضور يافتند.

شهرهاي جهان
روسيه - سن پترزبورگ
000054.jpg
سينا خاكياني- اگرچه همه مسكو را به عنوان پايتخت اروپــــاي شرقي مي شناسند، اما بدون شك سن پترزبورگ، اروپايي ترين شهر روسيه است. وسعت شهر در حدود 600 كيلومتر مربع (پنج برابر پاريس) و جمعيت آن نزديك به 5 ميليون نفر است. سن پترزبورگ در مقايسه با ديگر شهرهاي روسيه (حتي مسكو) از وضعيت اقتصادي بهتري برخوردار است، اگرچه در اين شهر هم فقر بوضوح آشكار است.
اختلاف زماني سن پترزبورگ با ساعت گرينويچ بين ماه هاي اكتبر(مهر) تا مارس(اسفند) سه ساعت و بين ماه هاي آوريل(فروردين) تا سپتامبر(شهريور) چهار ساعت است.
شهر هميشه و در همه طول سال، آماده پذيرايي از گردشگران است. سن پترزبورگ به علت وضعيت خاص جغرافيايي اش، زمستان هايي با روزهاي بسيار كوتاه و شب هاي طولاني دارد. در اين فصل آسمان شهر منظره رويايي براي گردشگران است كه آن را در طول روز تا اين اندازه تاريك نديده اند، اما با
فرا رسيدن تابستان، روزها بلند و شب ها كوتاه مي شوند. اين روند تا جايي ادامه پيدا مي كند كه شب ها به يك ساعت محدود مي شوند و در باقي ساعات هوا كاملا روشن است.
يكي از سرگرمي هاي مردم شهر در اين روزها، شركت در فستيوال شب هاي بي خوابي است كه شامل انواع برنامه هاي تفريحي و اجراي موسيقي فولكلور روسي در سطح خيابان هاي شهر است.
تاريخچه شهر
سن پترزبورگ در سال 1703 ميلادي و به دستور پتر كبير، امپراتور روسيه ساخته و در سال 1712 ميلادي به عنوان پايتخت روسيه انتخاب شد. پتر كبير مي خواست پايتخت جديدش پنجره اي رو به اروپا باشد، بنابراين شهر را روي دلتاي رود نوا بنا نهاد. طراحي اين شهر را معماران ايتاليايي و فرانسوي انجام دادند و به همين دليل، شهر بافتي اروپايي پيدا كرد. دوران طلايي شهر بين سالهاي 1741 تا 1825 بود، اما با آغاز روند صنعتي شدن شهر بين سالهاي 1861 تا 1890 ميلادي، مهاجرت به سن پترزبورگ افزايش پيدا كرد و به تبع آن آمار جنايات و خشونت هاي شهر بالا رفت.
در سال 1914 نام شهر به پتروگراد تغيير كرد. گراد در روسي به معني شهر و پتروگراد، همان شهر پتر كبير است. يك سال بعد از انقلاب بلشويك ها در 1917، پايتخت روسيه به مسكو انتقال پيدا كرد. بعد از مرگ لنين در سال 1924 نام شهر به لنينگراد تغيير داده شد. در طول جنگ جهاني دوم، شهر در برابر حملات نظامي آلمان نازي مقاومت كرد و در طول آن سالها نزديك به يك ميليون نفر در اين شهر كشته شدند.
در سال 1991، شهر نام اصلي اش يعني سن پترزبورگ (شهر مقدس پتر كبير) را به دست آورد.
ديدني ها
كليساي جامع سن ايزاك: ساخت اين بناي عظيم در سال 1818 ميلادي آغاز شد و در سال 1858 به اتمام رسيد. اين كليسا از لحاظ معماري و تاريخي از اهميت بالايي برخوردار است.
موزه ارميتاژ: شايد بعد از موزه لوور پاريس، ارميتاژ مهمترين موزه جهان باشد كه مجموعه اي افسانه اي از آثار هنري را در خود جاي داده است.
خيابان نفسكي: يكي از زيباترين خيابان هاي روسيه است كه در كنار رود نوا قرار دارد. بسياري از چهره هاي معروف روسيه مثل داستايفسكي، تورگنيف و كورساكف در اين خيابان زندگي كرده اند.
قلعه پل و پترس: اين قلعه، قديمي ترين بناي سن پترزبورگ است كه در سال 1703 ميلادي ساخته شده و روي جزيره اي به نام زاياخي در رود نوا قرار دارد. اين قلعه در دوره تزاري، از زندان هاي مخوف روسيه بوده است.
سفر به سن پترزبورگ
سن پترزبورگ دو فرودگاه به نام پولكا يك و 2 دارد كه پولكا يك مخصوص پروازهاي بين المللي و پولكا 2 مخصوص پروازهاي داخلي است. هر دو اين فرودگاه ها در 17 كيلومتري جنوب شهر ساخته شده اند و با مترو يا اتوبوس تا مركز شهر يك ساعت فاصله دارند. اگر از مسكو قصد رفتن به اين شهر را داشته باشيد، بهترين انتخاب، قطار راحت بين اين دو شهر است.
سن پترزبورگ از طريق خطوط راه آهن به بسياري از شهرهاي اروپا مثل برلين و هلسينكي متصل شده است و چهار ايستگاه راه آهن شهر، مسيرهاي مختلف را بين خودشان تقسيم كرده اند.
وضعيت جاده هاي بين شهري در روسيه تعريف چنداني ندارد. بنزين بسختي پيدا مي شود و جاده ها از امنيت بالايي برخوردار نيستند، با اين حال اگر خيلي علاقه مند به رانندگي در اين جاده ها هستيد، به فكر گرفتن گواهينامه رانندگي بين المللي باشيد!
بهترين راه براي سفرهاي داخل شهري، استفاده از مترو است. مترو سن پترزبورگ در سال 1955 آغاز به كار كرده است. اگرچه مترو اين شهر به گستردگي مترو پاريس يا مسكو نيست، اما بسيار كارآمد است.
اگر قصد سوار شدن به مترو شهر را داشته باشيد، حداكثر سه دقيقه معطل خواهيد شد. قدم زدن در خيابان هاي زيباي سن پترزبورگ و تماشاي بناهاي زيباي اين شهر كه بسياري از آنها به سبك معماري دوران باروك ساخته شده اند، از جمله تفريحات گردشگران در اين شهر است.
اگر در تابستان به سن پترزبورگ رفتيد و اگر عضلات تان تحمل پارو زدن را داشت، حتما قايقي كرايه كنيد و از قايق سواري در طول كانال شهر لذت ببريد.

جهانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
فرهنگ
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |