يكشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۹
يادداشت هاي 30 ساله در ميان سه قوم
دايره المعارف دوزبانه دست باف هاي عشايري و روستايي تازه ترين كار پرويز تناولي است كه در شش ماهه دوم سال به بازارنشر عرضه مي شود
000060.jpg
عكس: ايسنا
دايره المعارف دست باف هاي عشايري و روستايي ايران پانزدهمين كتاب تناولي در زمينه عشاير به شمار مي رود. وي اطلاعات مربوط به اين مجموعه را از موزه ها و مجموعه دارها جمع آوري كرده است
پرويز تناولي دايره المعارف دوزبانه  دست بافت هاي عشايري و روستايي ايران را منتشر مي كند
اين دايره المعارف مجموعه  بافت هاي افشارهاي ترك زبان پراكنده در كوه هاي كرمان است كه پرويز تناولي آنها را طي حدود 30 سال مكتوب كرده است. اين كتاب به انتشارات بنگاه سپرده شده و تا شش ماه آينده منتشر و به بازار كتاب عرضه خواهد شد.
دايره المعارف دست باف هاي عشايري و روستايي ايران دوزبانه است و پانزدهمين كتاب تناولي در زمينه عشاير به شمار مي رود.
وي اطلاعات مربوط به اين مجموعه را از موزه ها و مجموعه دارها جمع آوري و عكسبرداري كرده است و عكس هاي مربوط به جشن هاي ميداني را خود عكاسي كرده است.
دايره المعارف دست باف هاي عشايري و روستايي ايران، دومين مونوگراف منتشر شده تناولي است. نخستين مونوگراف به عشاير شاهسوند شمال ايران مربوط بود كه در سال 1985 در سوييس و آلمان به سه زبان فرانسه، آلماني و انگليسي منتشر شد؛ اين كتاب اكنون در دسته كتاب هاي ناياب قرار گرفته است. وي قصد دارد اين مونوگراف ها را به هفت جلد برساند.
سه قوم بزرگ شاهسوند، افشار، قشقايي و اقوام تركمن، بلوچ، لر، كرد و فارس، ازجمله موضوع هاي مورد تحقيق و پژوهش وي بوده اند.
تناولي معتقد است: عشاير ذخاير فرهنگي ما را در دست بافته هاشان حفظ كرده اند و ما اكنون اگر اين ميراث گرانبها را ثبت نكنيم، آنها از دست خواهيم داد. او پس از مجموعه افشارها مي خواهد مجموعه  دست باف هاي اقوام لر كه اكنون بيش از 70 درصد آن به پايان رسيده است را تا سال آينده منتشر كند.
وي همچنين مجموعه كاملي با عنوان عشاير ايران در انگلستان منتشر كرده است. مجموعه يادشده كه همه دست باف هاي تخت اعم از گليم، جاجيم، موج، زيلو و... را دربر مي گيرد، به زبان انگليسي منتشر شده و هنوز به فارسي برگردانده نشده است.
تناولي چندي پيش اعلام كرد كه براي بيگناهي زندانيان گوانتانامو مجسمه مي سازد.
قفس هيچ ابعادي 130 سانتي متري دارد و قرار است در انگليس به نمايش گذاشته شود.
تناولي مي خواهد اين يادمان را در ابعاد بزرگ براي نصب در يكي از ميادين افغانستان، تا سال آينده به مردم افغان هديه كند.
پرويز تناولي سال گذشته نمايشگاهي با موضوع عشاق در موزه هنرهاي معاصر ونكوور برگزاركرد.
او نيمي از كارهايش را در تهران ـ براي اين نمايشگاه ـ ساخت، بخش ديگر را در كانادا.
فرهاد كوهكن پاي ثابت مجسمه هاي برنزي تناولي است. از نگاه تناولي فرهاد بيش از آنكه سمبل عاشق پيشگي و دلدادگي به شيرين باشد، جد مجسمه سازي ايران است.
او فرهاد كوهكن را براستي معلم خود در تمام زندگيش مي داند.
در نمايشگاه موزه ونكوور كه به دعوت مسئولان فرهنگي اين كشور در زمستان 2005 برگزار شد، 30 اثر برنزي كه ابعادشان از دو متر تا نيم متر و حتي كوچكتر هم هست، به نمايش گذاشته شد.

نگهداري قديمي ترين نسخه نهج البلاغه در ايران
000027.jpg
دو نسخه از قديمي ترين نسخ نهج البلاغه در ايران نگهداري مي شود. مهمترين ويژگي يكي از اين نسخه ها، علاوه بر خط اعراب گذاري شده، نقش خاتم هاي حضرت علي(ع) در صفحه هاي انتهايي است.
سيد محمدرضا فاضل  هاشمي، معاون اداره مخطوطات آستان قدس رضوي، با اشاره به اين مطلب در مورد نسخه موجود در آستان قدس گفت: اين نسخه در ماه صفر سال 544 هجري قمري در قصبه سبزوار (با همين املا كه به نظر مي آيد سبزوار كنوني است) توسط محمدبن محمدبن احمد نقيب كتابت شده است .
به گفته معاون اداره مخطوطات آستان قدس رضوي نهج البلاغه مورد نظر به خط نسخ معرب (اعراب گذاري شده) است: نوشته ها در 17 سطر به 174 برگ كاغذ ختايي در اندازه هاي 15 در 19 سانتيمتر است. عناوين اين نسخه خطي نيز با شنگرف نوشته شده است.
فاضل هاشمي ، مهمترين ويژگي اين نسخه را علاوه خط اعراب گذاري شده، نقش خاتم هاي حضرت علي(ع) در صفحه انتهايي آن مي داند.
فاضل هاشمي با اشاره به اينكه قديمي ترين نسخه نهج البلاغه در كتابخانه آيت الله مرعشي نگهداري مي شود مي افزايد: با توجه به فهرست هاي نسخ خطي سراسر جهان، اين دو نسخه از نهج البلاغه، قديمي ترين نسخ سخنان امير المومنين است.
وي به ساير نسخ خطي نهج البلاغه در كتابخانه آستان قدس رضوي اشاره كرد و درباره نفيس ترين نسخه اي كه در قرن هفتم به خط ياقوت مستعصمي كتابت شده، گفت: اين نسخه را ياقوت در سال 701 قمري به خط نسخ در 13 سطر روي 239 برگ كاغذ نخودي نوشته است. مهمترين ويژگي اين نسخه علاوه بر اين از خط مشهور ترين خوشنويس قرن هفتم بهره  مي برد و جلد تيماج آن است.
نهج البلاغه در لغت به معناي راه رسا و بليغ سخن گفتن به عنوان معتبرترين منبع حديث شيعه كه سيد رضي (359 ـ 406 ه. ق) بر اساس سخنان و خطبه هاي اميرالمومنين گردآوري و تدوين شده است. از مهمترين ويژگي هاي نهج البلاغه تنوع موضوعات نهج البلاغه و معارف بلند توحيدي ارزش هاي والاي الهي، پند و اندرز و موعظه، بيان و تحليل حوادث سياسي و اجتماعي، دستور كار حكمرانان و توبيخ آنها از جمله مطالب نهج البلاغه است.
سيدرضي پس از مقدمه اي كوتاه سخنان اميرمومنان عليه السلام را در سه بخش خطبه ها (سخنراني ها)، كتب (نامه ها و رساله ها) و قصار الحكم (حكمت هاي كوتاه) كرده است. برخي از پژوهشگران بيش از 370 اثر را در شرح تفسير و ترجمه و... نهج البلاغه بر شمرده اند و تا كنون نزديك به 15 ترجمه از نهج البلاغه به چاپ رسيده است. ترجمه هاي بسياري از نهج البلاغه به فارسي در دست است. از معروفترين آنها مي توان به ترجمه
سيدعلي نقي فيض الاسلام و دكتر سيد جعفر شهيدي اشاره كرد.
از سوي ديگر نام حضرت علي (ع) براي نخستين بار در زمان
سلطان محمد خدابنده روي سكه هاي اسلامي نقش بست و از آن پس ادامه پيدا كرد.به گفته استاد عبدالله عقيلي، سكه شناس، سلطان محمد خدابنده كه به مذهب شيعه گرويده بود، در ميانه قرن هشتم هجري فرمان ضرب نام حضرت را به عنوان امام شيعيان روي سكه ها صادر كرد. اما نام حضرت به تنهايي روي سكه به كار نمي رفت و نام 12 امام نيز دور تا دور سكه نوشته مي شد.
البته پيش از اين زمان، گاهي نام علي (ع) روي سكه ها ديده  شده، ولي بررسي ها نشان مي دهد كه اين نام اسم امام نيست. حتي سكه اي از زمان طغرل سلجوقي در دست است كه سه نام علي (ع) روي آن به چشم مي خورد، اما احتمالا اين نام ها نام ضراب ها بوده است.
از اواخر قرن هشتم و اوائل قرن نهم كه نهضت هاي تشيع آغاز مي شود، موارد ديگري از درج نام حضرت علي (ع) روي سكه ها ديده مي شود. از آن جمله سكه هاي ضرب فرمانروايان سربداران است كه شيعه بودند.
به گفته استاد عقيلي، زماني كه شيعه، مذهب رسمي كشور شناخته و مخالفت با آن جرم شد، زمان شاه اسماعيل صفوي در قرن دهم بود. در اين زمان، نام 12 امام (ع) همچنان روي سكه ها درج است، اما در اين ميان نام حضرت علي (ع) واضح تر و مشخص تر ضرب  شده است.
علاوه بر نام حضرت، مثل معروف لافتي الا علي لا سيف الا ذوالفقار روي اين سكه ها درج است. همچنين لقبي روي اين سكه ها ديده مي شود كه شاه اسماعيل صفوي به خود داده بود: كلب آستان علي . اين پادشاه شيعه، همه جا روي سكه ها خود را سگ آستان علي معرفي مي كند. اما در هيچ دوره اي شمايلي از حضرت علي (ع) روي سكه ها ديده نمي شود.

طهمورث و اجراي حلاج پس از 25 سال
سياوش طهمورث نمايش عرفاني حلاج را بعد از 25 سال با طرحي جديد در تالار چهارسو روي صحنه مي برد.
طهمورث نمايش حلاج را در سال 1358 روي صحنه برد و اين بار قصد دارد اين نمايش را با طرح جديدي اجرا كند. نمايش درباره زندگي منصور حلاج است كه موضوع عرفاني و مذهبي دارد. در سال 1358 خود طهمورث نقش حلاج را بازي مي كرد، اما در اين نمايش تنها كارگرداني را بر عهده خواهد داشت. بازيگران نمايش نيز هنوز مشخص نشده اند.
نمايش حلاج آذر و دي ماه سال جاري در تالار چهارسو به روي صحنه مي رود و بعد از اجراي عمومي در جشنواره تئاتر فجر (جشن بزرگ ملي تئاتر) نيز شركت خواهد كرد.
اجراي 25 سال قبل نمايش حلاج نيز در تالار چهارسو بود. طهمورث براي طرح جديد، ابتدا تالار وحدت را در نظر گرفت، اما به دليل نبود بودجه و امكانات، اجراي نمايش در اين تالار منتفي شد.
او سپس تالار اصلي تئاترشهر را براي اجرا پيشنهاد كرد كه به دليل بسته شدن جدول نمايش ها، اجرا در اين تالار نيز منتفي شد. به همين دليل نمايش حلاج در تالار چهارسو اجرا مي شود.
طهمورث در اين نمايش، دوران آخر زندگي حلاج و برخوردش با شبلي و برداركشيدنش را روي صحنه مي آورد. طهمورث در زمينه تئاتر تاكنون نمايش هايي چون چرخه آتش،  عاشق كشون،  معركه در معركه و نقل  قول عاشقان را در صحنه كارگرداني كرده است. او هم اكنون فيلم سينمايي رستگاري در هشت و بيست دقيقه را روي اكران سينماها دارد.

بهترين بازيگران تاريخ سينماي بريتانيا
000006.jpg
در تازه ترين نظــــرسنجي انجام گرفته از كارشناسان و مردم بريتانيا، آنتوني هاپكينز و جودي دنچ به ترتيب به عنوان بهترين بازيگران مرد و زن تاريخ اين سرزمين انتخاب شدند. آنتوني هاپكينز كه سابقه بردن جايزه اسكار را براي بازي در سكوت بره ها دارد، بالاتر از بزرگاني چون سر لارنس اوليويه و الك گينس در رده اول بهترين بازيگران مرد تاريخ بريتانيا ايستاد. در اين نظرسنجي اوليويه كه در سال 1989 درگذشت، دوم شد و شون كانري، گينس و مايكل كين به ترتيب در رده هاي سوم تا پنجم قرار گرفتند.
اما در ميان زنان بازيگر، جودي دنچ با يك بار سابقه بردن جايزه اسكار، نقش مكمل براي بازي در اليزابت، برترين بانوي بازيگر تاريخ سينماي بريتانيا لقب گرفت و جولي والترز پس از او دوم شد. در نـــظرسنجي انتخـــــــاب بهترين بازيگران بريتانيايي بيش از 6 هزار نفر از مردم اين كشور شركت كردند.
از ديــــــگر ستارگان زنده و فقيدي كه در نظرسنجي اولد ويك تيه تر لندن در ميان 20 بازيگر برگزيده مرد قرار گرفتند مي توان به كري گرانت در رده هشتم، يان مك كلن در رده دهم، ايوان مك گرگور در رده سيزدهم، پيتر سلرز در رده چهاردهم، جان گيلگاد در رده پانزدهم، كنت برانا در رده هجدهم و پيتر اوتول در رده بيستم اشاره كرد. در ميان زنان هم، اليزابت تيلر در رده سوم، جولي اندروز در رده پنجم، هلن ميرن در رده ششم، اما تامسنگ در رده هفتم، سامانتا مورتنگ در رده پانزدهم، كريستين اسكات تامس در رده هفدهم، هلنا بونهم كارتر در رده هجدهم و كيت وينسلت در رده بيستم ايستادند.

توجه ويژه هاليووديها به 11 سپتامبر
اخيرا سه كمپاني بزرگ هاليوود، يونيورسال، كلمبيا پيكچرزو پارامونت هر كدام به طور جداگانه به سراغ موضوع حادثه 11 سپتامبر رفته اند تا اين حادثه تاريخي را جلوي دوربين ببرند.
كمپاني فيلمسازي يونيورسال جزييات پروژه جديد خود را در رابطه با حملات 11 سپتامبر افشا كرد. به گفته اين كمپاني اين سه گانه پرواز 93 نام دارد و از تاريخ يكم اكتبر نيز وارد مرحله توليد مي شود. كارگرداني اين فيلم را پل گرين گراس به  عهده دارد.
كمپاني پارامونت نيز اخيرا پروژه اي را به كارگرداني اليور استون آغاز كرده است.  اين فيلم داستان دو پليسي است كه در جريان انفجار سازمان تجارت جهاني و در پي اقدام براي نجات بازماندگان اين حادثه خود در زير آوار اسير مي شوند.
نقش اين افسران را كه لين مك لاگلين و ويليام جي.جيمينو به ترتيب نيكولاس كيج و مايكل پنا، بازيگر فيلم محبوبه يك ميليون دلاري بازي خواهند كرد. بنا به گفته كمپاني پارامونت ، اين فيلم كه هنوز هيچ عنواني براي آن انتخاب نشده است، به احتمال زياد، سال آينده اكران خواهد شد. همچنين كمپاني فيلمسازي كلمبيا ، فوريه گذشته اعلام كرد كه حقوق مربوط به كتاب 102 دقيقه را خريداري كرده تا در پروژه بعدي خود، حادثه 11 سپتامبر را جلوي دوربين ببرد. كتاب 102 دقيقه نوشته دو روزنامه نگار روزنامه نيويورك تايمز است. پيش از اين تقريبا تنها كسي كه به موضوع
۱۱ سپتامبر و انفجار هاي آن پرداخته بود ، مايكل مور مستند ساز منتقد در فيلم فارنهايت 11/9 بود .اين فيلم سراسر به انتقاد از بوش و سياست هاي او اختصاص دارد.

درفرهنگسراها
خانه فرهنگ نور: اين فرهنگسرا به مناسبت ولادت حضرت علي(ع) مسابقه ادبي با عنوان يك دو بيتي يا رباعي در وصف مولايم علي(ع) برگزار مي كند.
علاقه مندان مي توانند آثار خود را از 6 تا 15شهريورماه به نشاني بلوار آيت الله كاشاني، بعد از ميدان نور، خانه فرهنگ نور ارسال كرده يا با شماره تلفن 44088708 تماس بگيرند.
فرهنگسراي اقوام : اين فرهنگسرا دو برنامه متنوع را در دستور كار خود قرار داده است. برنامه  اول برگزاري سلسله همايش هاي برنامه ريزي كنكور 85 است كه به صورت رايگان در تمامي رشته ها برگزار مي شود كه جلسه اول آن در روز چهارشنبه دوم شهريور ساعت 17 برگزار خواهد شد.
همچنين در اين فرهنگسرا نمايشگاه كتاب، به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان برگزار مي شود. اين نمايشگاه كه شامل هزار عنوان كتاب
( تاريخي، شعر، خاطره و...) با موضوع بازگشت آزادگان است از بيست و چهارم مردادماه افتتاح و تا سي ام مرداد ماه ادامه دارد. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 66218568 تماس حاصل فرمايند.
همچنين مراسم ختم قرآن كريم و زيارت عاشورا در روزهاي پنج شنبه ساعت 7:30 و 14:30 در دارالقرآن بهاران برگزار مي شود .
علاقه مندان به شركت در هر دو برنامه مي توانند با شماره تلفن 66237470 تماس بگيرند.
خانه فرهنگ اقوام هم به منظور سطح ارتقاي علمي و آگاهي جوانان سلسله همايش هاي برنامه ريزي كنكور 85 را برگزار مي كند. اين جلسات با مشاركت موسسه آموزش شهر به صورت رايگان در تمامي رشته ها برگزار مي شود كه اولين جلسه آن روز چهارشنبه دوم شهريور ماه، ساعت 17 برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 66237470 تماس حاصل فرمايند.
خانه فرهنگ تلاش: به منظور گسترش نشاط و شادي در بين كودكان و خانواده هاي آنها، خانه فرهنگ تلاش مسابقه دوچرخه سواري در بين كودكان۵ تا۷ سال برگزار مي كند.
اين مسابقه، دوشنبه سي  و يكم مردادماه ساعت۲۰ در اين مركز، واقع درخاني آباد، بلوار ميلاد، خيابان شهرداري، جنب پارك۲۲بهمن برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 5508100 تماس حاصل فرمايند.
همچنين اين خانه فرهنگ به منظور بسط نشاط در بين بانوان، اقدام به برگزاري مسابقه دوچرخه سواري كرده است. اين مسابقه دوشنبه، سي ويكم مردادماه ساعت 8 صبح در پارك چيتگر برگزار مي شود.
فرهنگسراي بانو: دوره هاي آموزش شطرنج تحت نظر استاد مهران حق شناس (مربي درجه يك فدراسيون شطرنج) در فرهنگسراي بانو برگزار مي شود.
كلاس هاي فوق، روزهاي يكشنبه و سه شنبه هر هفته تشكيل خواهد شد و هنرجويان پس از پشت سرگذراندن آموزش هاي لازم در مسابقات دوره اي شطرنج فرهنگسراي بانو شركت خواهند كرد و سپس به فدراسيون شطرنج معرفي مي شوند. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني خيابان وليعصر(عج)، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، واحد آموزش فرهنگسراي بانو مراجعه يا با شماره تلفن هاي 8-88786275 تماس حاصل كنند.
نگارخانه بانو: نمايشگاه گروهي چاپ باتيك و سينك و تاسپتري باعنوان آلتين تا 31/5/84 در نگارخانه بانو برپاست. در اين نمايشگاه 25 اثر به هنرمندي م‍ژگان قزل، ناهيد خورشيدي، نسرين عابد دوست، زهرا گلديني و راضيه فتاحي به چشم مي خورد. علاقه مندان جهت بازديد مي توانند به نشاني خيابان وليعصر(عج)، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه كنند.
خانه فرهنگ و كتابخانه فرزانگان: اين خانه فرهنگ اقدام به برگزاري برنامه هاي متنوع فرهنگي، هنري، ورزشي، اجتماعي و گردشگري كرده است.
برگزاري كانون شعر و ادب پارسي با عنوان پيوندي با شاعران ، كلاس هاي آشنايي با كامپيوتر، راه اندازي كانون نجوم و فضا  و كارگاه هاي سفال، نقاشي، طراحي و سرود، برگزاري دوره مقدماتي و تخصصي مربيگري كودك، آموزش كتابداري دانش آموزان، برپايي ايستگاه هاي نشاط و جشن بزرگ آزادگان از جمله برنامه هاي اين مركز در تابستان امسال است.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 77818842 و 77815173 تماس حاصل كرده يا به نشاني نارمك، ميدان هلال احمر، انتهاي خيابان گلستان، ميدان تسليحات، كوچه شهيد گلستاني شماره 128 مراجعه كنند.
كتابخانه خانه فرهنگ نور : به منظور ترويج فرهنگ مطالعه بين شهروندان محله و تشويق اعضاي فعال كتابخوان، خانه فرهنگ نور برنامه اي با عنوان جشن بهترين دوست؛ كتاب را تدارك ديده است.
در اين برنامه كتابخانه نور از والدين و كودكاني كه طي يك ماه براي خود و افراد خانواده كتاب به امانت برده اند در آخر هر ماه تقدير خواهد كرد. علاقه مندان جهت شركت در اين برنامه مي توانند سي ام مرداد ماه و بيست و ششم شهريور ماه از ساعت 10 الي 12 به آدرس بلوار آيت الله كاشاني، بعد از ميدان نور، جنب شهر كتاب، خانه فرهنگ نور مراجعه كنند.
فرهنگسراي طبيعت (اشراق) :سمينار آموزشي مقابله با وبا با همكاري مشترك فرهنگسراي طبيعت و سازمان مديريت بحران شهر تهران امروز يكشنبه برگزار مي شود. اين سمينار با حضور كارشناسان و متخصصان با موضوع حوادث غيرمترقبه و راه هاي مقابله با آن، در سالن دو كوهه فرهنگسرا، ساعت 8 صبح برگزار خواهد شد.علاقه مندان مي توانند جهت شركت در سمينار آموزشي مذكور، به نشاني: فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي تلفن هاي 77329643 تماس بگيرند.

ذهن زيبا
نظر به پايان كار انداختن ، نيمه زندگي است .
حضرت محمد(ص)

هرچيزوابسته به خرد وخرد نيازمند فرهنگ است.
حضرت علي (ع)

كسي كه هوش وخرد دارد، فقير ومحتاج نمي شود.
حضرت علي (ع)

بردباري ، زيور انسان است.
امام حسين (ع)

بهترين بندگان كساني هستند كه هرگاه خشم كنند، درگذرند.
امام رضا (ع)

شبكه
امشب حدود ساعت 22:15، قسمت ديگري از مجموعه خارجي ماموران مخفي پليس از شبكه اول پخش خواهد شد.
شبكه 2 نيز حدود ساعت 21، قسمت سوم مجموعه ايراني قرباني را پخش خواهد كرد.
پرده شيشه اي هم عنوان مجموعه اي است كه مي توانيد حدود ساعت 21، از شبكه 3 به تماشاي آن بنشينيد.
از سوي ديگر مجموعه ايراني مرواريد سرخ نيز حدود ساعت 19 از شبكه تهران پخش خواهد شد.
در قسمت گذشته اين سريال، علي و فرشته براي انجام عمليات تفكيك و فروش زمين ها به تهران آمدند. آنها در راه بازگشت با حوادثي روبه رو شدند كه برگشتن به مزرعه را تقريبا غيرممكن كرد. تلاش آنها براي رسيدن به خانه ادامه پيدا كرد تا اينكه...
تكرار مجموعه خارجي حامي وحش نيز حدود ساعت 23 از شبكه تهران پخش خواهد شد.
امروز همچنين تكرار مجموعه هاي ريحانه و مزرعه كوچك كه شب گذشته از شبكه هاي سوم و اول پخش شدند، به ترتيب ساعت 13:40 و 15 روي آنتن خواهند رفت.

خواندني ها
قاتل روباه است (الري كوئين‎/ با ترجمه خجسته كيهان): قاتل روباه است را مي توان جزو كتاب هاي خوبي دانست كه اين چند ساله در گونه معمايي و پليسي ترجمه و چاپ شده اند. كتاب تمام مولفه هاي يك داستان معمايي موفق را دارد؛ از شخصيت پردازي هاي دقيق و جزئيات حساب شده گرفته تا يك نظم رياضي وار و اوج و فرودي مناسب كه همه  شان را بدرستي و دقت به كار مي برد.
ماجراي كتاب به آثار رواني جنگ و كشتار بر يك كاپيتان جوان نيروي هوايي آمريكا مي پردازد كه پس از بازگشت به زادگاهش سعي مي كند با اين مشكل كنار بيايد، اما در اثر يك حادثه  ناخواسته، او و همسرش پي مي برند كه اين بيماري رواني ريشه در كودكي او دارد و به ماجراي قتل مادرش توسط پدرش مربوط مي شود. آنها نزد كارآگاه الري كوئين مي روند تا پرونده اي را كه 12 سال پيش مختومه شده دوباره بررسي كنند. الري كوئين كه علاوه بر شخصيت اصلي داستان، نويسنده  كتاب نيز هست نام مستعار دو نويسنده  نيويوركي به نام هاي فردريك دني و منفرد بي .لي بود كه ترجيح مي دادند تحت اين عنوان آثارشان را منتشر كنند. همكاري آنها از سال 1929 آغاز شد و در طول دوران نويسندگي شان 35 رمان و پنج مجموعه داستان كوتاه را با محوريت شخصيت الري كوئين منتشر كردند.
يكي از مهمترين نكات در يك رمان معمايي و پليسي حفظ جذابيت داستان تا آخرين صفحات كتاب ـ كه اوج يك داستان معمايي به شمار مي رودـ است و از طرفي نويسنده بايد تا آخرين لحظه چيز تازه اي براي رو كردن داشته باشد. اهميت جزئيات، فضاسازي و شخصيت پردازي ها در يك چنين داستاني به اوج خودش مي رسد و نويسنده براي تمام اتفاقات و حوادثي كه در داستان رخ مي دهد و تمام جزئياتي كه از صحنه به ما نمايش مي دهد، بايد دليل و منطق داشته باشد و در فصل گره گشايي بايد تمام آنها را توجيه كند. قاتل روباه است تمام اين خصوصيات را دارد و مثل همه  آثار موفق اينگونه  ادبي در لحظاتي خواننده را گمراه مي كند و جايي كه فكر مي كنيم معما حل شده، نكته  تازه اي را افشا مي كند.كتاب ترجمه  خوبي دارد كه جذابيت آن را از بين نبرده، هرچند ترجمه لغتي برخي كلمات به كار ضربه زده، اما يكي از مهمترين نكات كتاب، بازي است كه نويسندگان با واژه fox (به معناي روباه) كرده اند كه هم نام خانوادگي افراد درگير در ماجراست و هم اشاره اي به روباه دارد و مترجم هم خوشبختانه با هوشياري روي اين مسئله تاكيد كرده است. در ايران از ميان ماجراهاي الري كوئين، داستان ديگري هم با عنوان 10 روز شگفت انگيز توسط انتشارات طرح نو منتشر شده است.
(نشر افق‎/ 356 صفحه‎/ 3000 تومان)
حميدرضا نصيري
مجسمه شيوا (مينو عبدالله پور ): مجموعه داستان مجسمه شيوا با مقدمه حسين مرتضاييان منتشر شد.
در مقدمه اين كتاب آمده:داستان هاي دانشجويي نام خوبي براي مجموعه هايي از اين دست است، داستان هايي كه حرفه اي نوشته نشده اند، اما آماتور هم نيستند، تجربي اند. تجربي به اين معنا كه شايد فارغ از آموزش ها و تئوري هاي آشنايي داستان نويسي، اثري را خلق كرده اند كه گاه نشان از جسارت يا تخيل افسار گسيخته ذهني دارد كه زنده، پويا و صميمي است، همين ها زماني كه حرفه اي قلم بزنند و نامي بشوند، در عرصه داستاني شايد ديگر افسار تخيل و ذهن شان را براحتي رها نكنند و با وسواس و دلهره بيشتري بنويسند كه شايد خود داستان ها را به لحاظ تئوري هاي قديم و جديد بي اشكال مي كند.مجسمه شيوا در برگيرنده شش داستان با نام هاي مجسمه شيوا ، تلخ سرد ، خداي محافظت ، عكس فوري و موهايم را به جويبار بسپار است.
(سخن گستر‎/۶۷صفحه /1200 تومان)

خبرسازان
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
فرهنگ
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |