دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۴
گفت وگو با كتان مهتا كارگردان «مانگل پاندي: قيام»
انعكاسي از زمان حال
000072.jpg
* به عقيده شما، نقش و تأثير سينما در جامعه چيست؟
- سينما پرقدرت ترين رسانه اي است كه انسان تا به امروز براي ايجاد ارتباط خلق كرده است. در هند همه از ميزان شيفتگي مردم نسبت به اين رسانه خبر دارند. سينما به راحتي مي تواند بر اعتقادات و تفكرات ما تأثير بگذارد. من دوست دارم فيلم هايم را با دنياي پيرامون خودم مرتبط كنم.
براي مثال، «مانگل پاندي» يك استعاره است. اگرچه قصه اين فيلم در يك تاريخ دور رخ مي دهد، اما مثل آينه اي عمل مي كند كه انعكاسي از دنيايي است كه ما امروز در آن زندگي مي كنيم. مضمون فيلم درباره روحيه آزاديخواهي است كه اهالي يك ملت را به شيوه هاي گوناگون به يكديگر وصل مي كند. مضمون اين فيلم در ارتباط كامل با دنياي معاصر است. براي مثال، مي توانم عراق را مثال بزنم. يك فيلم مي تواند حكم يك هشدار را داشته باشد.به دنياي امروز نگاه كنيد. شركت هاي بزرگي مثل انرون و ميكروسافت بازار جهاني را تحت اختيار و كنترل خود گرفته اند.
حوادثي كه اين روزها در نقاط مختلف جهان رخ مي دهد، مي تواند خطرات بسيار زيادي را براي مردم جهان بوجود بياورد. ما امروز در يك دهكده جهاني زندگي مي كنيم. هر اتفاقي كه امروز در يك نقطه جهان رخ بدهد، بلافاصله بقيه جهان را نيز درگير خود مي كند. من در «مانگل پاندي» تلاش كرده ام اين نكته را بيان كنم.
* نصيحت شما به تازه واردهايي كه مي خواهند فيلمساز شوند، چيست؟
- ديدشان نسبت به جهان باز باشد. دنياي پيرامون خود را خوب بشناسند تا بتوانند فيلم هاي خوبي بسازند و نسبت به اتفاقاتي كه در اطرافشان رخ مي دهد حساس باشند. آنها بايد اين نكته را ياد بگيرند كه سينما مي تواند نقش مهمي در بيان رويدادها و مسائل داشته باشد و تأثير آن بر مردم جامعه را فراموش نكنند.
* خود شما چرا چندين سال از فعاليت هاي سينمايي دور بوديد؟
- قدرت انتخاب هميشه با من نيست. من هميشه دوست داشته ام كه همراه با تكنولوژي سينما رشد كنم. اواسط دهه نود يك شركت فيلمسازي به راه انداختم كه بتوان در آن هم انيميشن توليد كرد و هم جلوه هاي ويژه  فيلم ها را انجام داد. براي خودم انجام اين كار هم يك وظيفه بود و هم هيجان خاصي را به همراه داشت. درگيري ام در اين شركت مانع از آن شد كه به فعاليت اصلي  ام يعني فيلمسازي بپردازم.
* چگونه درگير ساخت «مانگل پاندي» شديد؟
- اين فيلم را هفده سال پيش مي خواستم بسازم. فيلم يك اثر تاريخي است كه در سال ۱۸۷۵ رخ داده است. آن روزها استعمار بريتانيا غالب بود و يك قيام كوچك پايه هاي اين امپراطوري را لرزاند. احساس مي كردم قصه بسيار خوبي براي يك فيلم سينمايي بود.
000075.jpg
كتان مهتا بعد از چند سال دوري از فعاليت هاي سينمايي امسال با درام تاريخي و انقلابي «مانگل پاندي: قيام» به ديدار تماشاگران سينما آمد. فيلم هفته قبل در سينماهاي هند به روي پرده رفت و با يك افتتاحيه عظيم روبه رو شد. اولين نمايش بين المللي فيلم هم در جشنوار لوكارنو بود كه در شب افتتاح جشنواره براي علاقه مندان به نمايش درآمد. بينندگان فيلم در لوكارنو استقبال خيلي خوبي از آن كردند. به گفته منتقدين سينمايي مهتا فيلمي جذاب و ديدني ساخته است. او عقيده دارد سينما مي تواند آينه اي روبه روي مردم بگيرد و آنها را در جريان مسائل روز قرار دهد. به اعتقاد وي حتي يك فيلم تاريخي هم مي تواند اين كار را انجام دهد.
مهتا كار فيلمسازي را از اواخر دهه هفتاد شروع كرد. استعداد خلاقه اش او را خيلي سريع به دوستداران سينما معرفي كرد. او با دومين فيلم خود «بهواني بهاواي» (۱۹۸۰) نخستين منتقدين و تماشاگران جدي سينما را برانگيخت. او در اين فيلم به بررسي سيستم «كاست» در جامعه سنتي هند مي پردازد. اولين فيلمهاي مهتا به زبان مادري اش گوجرات بود. اما وي به زودي ساخت فيلم به زبان رسمي هندي را شروع كرد. اين فيلمساز خوش فكر اين روزها در پنجاه سالگي خود است، او در رشته اقتصاد تحصيل كرد ولي به سراغ حرفه اي رفت كه هميشه آن را دوست داشت: سينما. اين فارغ التحصيل انستيتو فيلم و تلويزيون پونا تا به امروز ۱۰ فيلم بلند سينمايي كارگرداني كرده است.

* چگونه توانستيد چنين جمع باشكوهي از بازيگران را درگير كار كنيد؟
- آدم خوش شانسي بودم كه توانستم بهترين استعدادهاي موجود سينماي هند را در فيلمي به خدمت بگيرم كه قرار است توسط تماشاگران سراسر جهان ديده شود. سه سال قبل از عامر خان خواستم در فيلم بازي كند. او در اوج قله كاري اش قرار داشت. از آن زمان، تا به امروز او تمام هوش و حواس خود را متوجه اين پروژه كرده است. راني موكرجي هم فيلمنامه را دوست داشت و علي رغم نقش كوتاهش بازي در فيلم را قبول كرد. او از همان روز اول خيلي صريح اعلام كرد كه مي خواهد در اين پروژه باشد. هنگام كار بر روي فيلمنامه نقش او افزايش يافت و حالا يكي از كاراكترهاي مهم فيلم است.
* چرا در صحنه پاياني فيلم تصوير گاندي را داريد؟
- مي خواستيم نوعي ارتباط بين سالهاي ۱۸۵۷ و ۱۹۴۷ برقرار كنيم. بريتانيايي ها  قيام سربازان را در سال ۱۸۵۷ يك شورش احمقانه نامگذاري كردند و ما به آن لقب اولين جنگ استقلال طلبانه كشور داده ايم. اين يك شروع خشن و پرخون بود. اما اين خشونت يك واقعيت بود. اين جنگ باعث بيداري و تداوم قيام ملت شد و سالها بعد به جنبش استقلال طلبانه مهاتما گاندي گره خورد.
ترجمه: كيكاووس زياري

آثار هنرمندان گرافيست بر ديوار متروي تهران
مترو و مان هنر نو همگام با يكديگر يك فضاي فرهنگي زيرزميني زير تمام هياهو و گستردگي، به دور از آفتاب تابان تابستان به نمايش مي گذارند.
اين فضا نمايشگاهي از طرح و رنگ و ايده هنرمندان گرافيست است كه در ۳ ايستگاه متروي تهران به نمايش در مي آيد؛ تا مردمان دقايق انتظار خود را براي رسيدن به نقطه اي ديگر در شهر، زيباتر، باشكوه تر و پربارتر از قبل سپري كنند. اين نمايشگاه راهي براي شور چشمان شادي بخش مردمان دل خسته از ترافيك شهري است كه به اعماق زمين پناه آورده اند.
اين سومين برنامه ارتقاء زيبايي و فرهنگ است كه در ايستگاههاي متروي تهران با نام فرهنگ پنجره ها برگزار مي شود. فرهنگ پنجره ها راهي است براي شهروندان كه آرامش بصري و آسودگي را مي جويند؛ اما افسوس از عرصه عرضه اثر در شهر. اين جايگزيني كمترين فضاي فرهنگي است در اين گستردگي روزافزون شهر كه متروي تهران و مان هنر نو به ايجاد آن پرداختند. فرهنگ پنجره ها به ما مي آموزد تنها براي دقايقي كوتاه تر از خوردن غذا زيبايي را به نظاره بنشينيم و اين نفسي باشد، براي غرق نشدن در روزمرگي.
نمايش آثار گرافيك ايران و جهان در ايستگاه هاي ميرداماد، هفت تير و حسن آباد به ترتيب هر يك در دوره اي ۲۰ روزه از نيمه مرداد ماه سال ۸۴ برگزار شده است.
اين نمايش آثار در ادامه نمايشگاه گرافيك ايران و جهان كه در بهار سال ۸۴ در مجموعه مان هنر نو برپا بود آثار خود را به فضاهاي عمومي شهري گسترانده است شايد اين فضا با وسعت يك ايستگاه مترو و شصت هزار مخاطب روزانه در هر ايستگاه بتواند با گستردگي ديگر موارد شهرنشيني امروز قابل رقابت باشد.آثار ميلتون گليزر گرافيست برجسته جهان، آثار مكتب لهستان و برگزيدگان گرافيك ايران در اين نمايشگاه زيرزميني براي همشهريان علاقمند به نمايش درآيد. همچنين آثاري از گرافيست هاي جوان ايراني نيز در اين فضا عرضه گرديده است.
يكي از دلايل انتخاب آثار گرافيكي در اين فضاي جايگزين آن است كه شهر را نمي توان بدون حضور گرافيك تصور كرد. برخورد روزانه فرد فردمان با اين هنر در هر نقطه اي از شهر انكارناپذير است. هنر گرافيك قابليت ورود به زندگي مردمان را دارد و اين ورود گاهي با بي خبري توأم است.
گستردگي اين هنر حتي زيبايي شهري (بيلبوردهاي شهري) زيبايي فروشگاه (بسته بندي) زيبايي برنامه تلويزيون (تيتراژ فيلم) و زيبايي كتابخانه (طرح جلد) خانه ما را تحت سلطه خويش درآورده و اين هنر امروز در فضاي گسترده جايگزين در كنار ديگر آثار مطرح جهان به نمايش درمي آيد.
هنر گرافيك روز ايران تنها با گذشت چند دهه رشدي چشمگير داشته و اين عرض اندام بسيار زيباي گرافيك ايران در كنار گرافيك ساير ملل بسي افتخارآميز است.
رقابت تنگاتنگ جهاني كمك بسيار گرانقدري است كه اگر آگاهي تمام مردمان به زيبايي و چگونگي استفاده از اين زيبايي در زندگي خويش و گسترده و گسترده تر شود، مي تواند درودي باشد به طراحان گرافيك، درودي باشد بر مترو و درودي باشد بر مان هنر نو.

سايه روشن
سومين جشنواره فيلم ۱۰۰ در كرج
سرپرست  حوزه  هنري  كرج  از برگزاري  سومين  جشنواره  سراسري  فيلم  ۱۰۰ثانيه اي  در اين  شهرستان  خبر داد.
علي  كوچكي  به  ايرنا گفت : اين  جشنواره  با توجه  به استقبال  كم نظير هنرمندان  فيلمساز كشور در دوره هاي  گذشته  و در راستاي سياستهاي  حوزه  هنري  برگزار مي شود.
وي  افزود: اين  جشنواره  با هدف  جذب  و پرورش  استعدادهاي  درخشان  هنري ، پاسداشت  كرامت  و ارزشهاي  والاي  انساني  و گسترش  نگاه  موجز در توليد آثارتصويري  برگزار خواهد شد.كوچكي ، تشويق  جوانان  به  توليد آثار كوتاه  را از ديگر اهداف  برگزاري جشنواره  فيلم  ۱۰۰ ثانيه اي  عنوان  كرد.
سرپرست  حوزه  هنري  كرج  گفت : اين  جشنواره  شامل  بخشهاي  مسابقه  فيلم  ۱۰۰ثانيه اي ، خارج  از مسابقه  شامل  ره آورد جشنواره  فيلم  ۱۰۰ (سينماي  ايران  وبين الملل ) و بخش  ويژه  مسابقه  فيلم هاي  جشنواره  اول  و دوم  است  كه  فيلمهاي  بخش  مسابقه  در دو دوره  گذشته  را داوري  مجزايي  ارزيابي  مي كند. كوچكي  يادآور شد:  فراخوان  اين  جشنواره  از بيست  وششم  مرداد ماه  آغاز شده  است  و تا پايان  ۲۵ آبان  ماه  ادامه  خواهد داشت . سومين  جشنواره  فيلم  ۱۰۰ بيست  ودوم  آذرماه   سال  جاري  در شهرستان  كرج  برگزار خواهد شد.
۳۶ فيلم جديد در شبكه ويديويي
واحد مركزي خبر: شوراي  صدور پروانه  نمايش  برنامه  هاي  ويديويي  در جلسه  هفته  گذشته  خود براي  ۳۶ عنوان   برنامه  ويديويي ، مجوز ورود به   شبكه  نمايش  خانگي  كشور را صادر كرد. به  گزارش  روابط   عمومي  معاونت   امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت   فرهنگ  و ارشاد اسلامي،  ۳۶ عنوان  برنامه  يادشده  شامل  فيلم   هاي  سينمايي ، داستاني ، مستند و مستند آموزشي  و محصول  كشورهاي  ايران ، هندوستان ، ايتاليا و آمريكا بوده  و عناوين  آنها به  اين  شرح  است : فيلم  هاي  سينمايي  جايي  براي  زندگي ، شارلاتان ، دوستان  خياباني ، پاگنده  به  آفريقا مي  رود،  دشمن ، رانندگان  ديوانه ، از پا افتاده، سايه ، مردي  در ماه ، گاهي  خوش  گاهي  غم ، داستاني  و مستند: پروانه  ها بدرقه  مي  كنند، جاده  مرگ ، پزتيوهاي  فراموش شده ، هفتمين  بزرگداشت  زنده  ياد حاتمي، كانديداتور، توهم   عبور از خيابان، مستند آموزشي :  دروس  آموزشي  دوره  دبيرستان.
فصلنامه خيال ۱۳
سيزدهمين شماره «فصلنامه خيال» ويژه بهار ۸۴ منتشر شد. به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در اين شماره از «فصلنامه خيال» مي توانيد مقالاتي درباره «نشانه شناسي سينما و تئائر/ نشانه شناسي نوشتار»، «رمز و بنا و آيين»، «درك نگارگران ايراني از ساختار فضاي معماري ايران»، «هنرهاي بصري در تعليم و تربيت دوران خردسالي»، «قصص الانبياء به روايت تصوير» و... بخوانيد.
«بن» جديد منتشر شد
شماره هاي ۴۵ و ۴۴  «بن» نشريه انجمن صنفي مهندسان مشاور معمار و شهرساز منتشر شد.
در اين شماره، مطالبي با اين عناوين درج شده اند: گنبد سلطانيه در فهرست ميراث جهاني ثبت شد، انتخاب مشاور براي طرح هاي عمراني، بافت هاي فرسوده با بخشنامه احيا نمي شود، بيست و دومين كنگره جهاني اتحاديه معماران برگزار شد، پيشنهادهاي اصلاحي درخصوص آيين نامه تشخيص صلاحيت مشاوران.

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |