چهارشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۲ - Aug 24, 2005
اجتماعي
Front Page

اختلال خواب مهم ترين عامل حوادث مرگبار رانندگي
در سوانح و تصادفاتي كه در كشور به وقوع مي پيوندد بسياري از نيروهاي جوان كشور از دست مي روند و اختلالات خواب در بروز اين سوانح نقش اساسي دارد
000033.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: اختلال خواب عامل بسيار مهم در بروز سوانح و تصادفات است كه پس از بيماري هاي قلبي بيشترين آمار مرگ و مير در كشور را به خود اختصاص داده است.
دكتر خسرو صادق نيت متخصص طب خواب در گفت وگوي اختصاصي با همشهري ضمن اعلام اين مطلب گفت: در سوانح و تصادفاتي كه در كشور به وقوع مي پيوندد و بسياري از نيروهاي جوان كشور از دست مي روند اختلالات خواب در بروز اين سوانح نقش اساسي داشته است.
وي ضمن اشاره به اين كه طب خواب، امروزه طب نويني است و در كشورهاي پيشرفته جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داده، گفت: براساس بررسي هاي صورت گرفته عامل بسياري از بيماري ها اختلالات خواب تشخيص داده شده كه بيماري هايي مانند، فشار خون، سكته هاي قلبي، مغزي، افسردگي، ديابت، اضطراب و تحريك پذيري در مقابل بسياري از بيماري ها را شامل مي شود.
دكتر صادق نيت در پاسخ به اين سؤال كه بررسي بر روي اختلالات خواب از چه زماني شروع شده، گفت: در حدود چهار پنج دهه است كه در كشورهاي پيشرفته اين موضوع مورد توجه قرار گرفته است و از ۱۵ سال پيش جايگاه باليني ويژه اي به آن اختصاص داده شده به طوري كه در حال حاضر كمتر مركز پزشكي وجود دارد كه به موضوع اختلال خواب نپردازد.
وي همچنين افزود: براساس بررسي هاي صورت گرفته بيش از ۱۰ درصد جوامع بشري از مشكلات اختلال خواب رنج مي برند كه اين موضوع تأثيرات مهمي بر سلامت انسان دارد. اين تأثيرات در عملكرد روزانه و افزايش سوانح نقش بسيار مهمي دارد و در كشور ما نيز مدت دو سال است كه مورد توجه قرار گرفته است.
دكتر صادق نيت همچنين به تشكيل انجمن طب خواب اشاره كرد و گفت: با تشكيل اين انجمن تلاش ما اين است كه از همه متخصصين در زمينه هاي مختلف براي بررسي موضوع كمك بگيريم از رشته هاي مرتبط از قبيل گوش، گلو و بيني، طب كار، روانپزشكي، اطفال، نورولوژي ريه، جراحي، ترميمي، دندانپزشكي، غدد درون ريز و متابوليسم در اين انجمن عضو خواهند بود تا بتوانيم از جوانب مختلف به موضوع اختلال خواب بپردازيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه مهم ترين عامل اختلال خواب چيست گفت: مشكلات خواب به چند دسته تقسيم مي شوند، يكي اين كه افرادي مكرراً از خواب بيدار شده، عده اي ديگر با بيخوابي شديد مواجهند، برخي از مردم هم عليرغم خواب خوب مدام خواب آلود هستند و كساني هم به دليل اين مشكل با كم حافظه شدن و فراموشي روبه رو مي شوند و عده اي هم زماني كه از خواب بيدار مي شوند احساس كسالت و سرحال نبودن دارند.
دقيقاً به همين دليل است كه ما بايد از تخصص هاي مختلف در اين زمينه كمك بگيريم زيرا هر كدام از اين ها ممكن است ناشي از يك نوع بيماري جسمي باشد و بايد به آن توجه شود و مورد مطالعه و بررسي و در نهايت درمان قرار بگيرد.
دكتر صادق نيت در مورد استفاده از داروهاي خواب آور گفت: متأسفانه يكي از راه هايي كه امروزه بسياري از مردم براي فرار از بيخوابي به آن پناه مي برند استفاده از داروهاي خواب آور است كه به مرور جنبه عادت پيدا كرده و تأثير خود را از دست داده ضمن اين كه عوارض ديگري نيز براي شخص ايجاد مي كند.
وي همچنين در مورد افرادي كه بيش از ديگران دچار اختلال خواب هستند، اظهار داشت، براساس پژوهشي كه صورت گرفته افرادي كه در مشاغل شيفتي مانند رانندگان و پرستاران و افرادي از اين قبيل مشغول به كار هستند اين مشكل وجود دارد، به طوري كه بررسي شده بيش از ۸۰ درصد پرستاران در ايران از نوعي اختلال خواب رنج مي برند.
وي در خاتمه افزود: با توجه به اهميتي كه اين موضوع در بروز انواع بيماري ها دارد، اميدواريم با همكاري متخصصين بتوانيم اين طب نوين را در ايران بيش از پيش گسترش دهيم و گامي در جهت شناسايي بسياري از بيماري ها برداريم.

كتابخانه  تخصصي  زنان  در تهران  به  بهره برداري  رسيد
كتابخانه  تخصصي  زنان  در كشور ديروز با حضور استاندار تهران  درمجتمع  فرهنگي  هنري  نور به  بهره برداري  رسيد.
مدير كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي استان  تهران  گفت : اين  كتابخانه  نخستين كتابخانه  تخصصي  ويژه بانوان  است  كه  بايازده  هزارجلد كتاب  شروع  به كار مي كند.
زهرا خواجه  نوري  در مراسم  افتتاح  كتابخانه زنان ، افزود: اين  كتابخانه از اعتبارات  استاني  و مركزي  براي  فعاليت هاي  فرهنگي  و هنري  بانوان  است .

پزشكان در رديف سه گروه برتر مورد اعتماد مردم
گروه اجتماعي:همزمان با زادروز حكيم ابوعلي سينا جشنواره بزرگداشت روز پزشك و معرفي پزشكان نمونه سراسر كشور با حضور رئيس كل سازمان نظام پزشكي ، اعضاي شوراي عالي نظام پزشكي ، تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ، مسئولان بهداشت و درمان كشور و بيش از چهارهزار تن از اساتيد جامعه پزشكي كشور در مركز همايش هاي بين المللي رازي تهران برگزار گرديد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران دكتر سيد شهاب الدين صدر رئيس كل نظام پزشكي كشورگفت: طي نظرسنجي مراكز علمي كشور، جامعه پزشكي جزو سه گروه برتر جامعه است كه مردم بيشترين اعتماد و اطمينان را به آنها دارند و جامعه پزشكي همواره در عرصه هاي مختلف پيروزي انقلاب اسلامي ، جنگ تحميلي ، حوادث غيرمترقبه افتخار آفريده و درخشيده است و با تمام مشكلات و كمبودهاي موجود براي ارتقاء سلامت جامعه و مردم كوشيده است.
وي افزود: سازمان نظام پزشكي در انجام وظايف قانوني خود به هيچ وجه كوتاهي نخواهد كرد و احقاق حقوق حقه بيماران و جامعه پزشكي را با جديت دنبال مي كند.
رئيس نظام پزشكي كشور افزود: براساس اصول ۳ و ۲۳ و ۴۹ قانون اساسي ارائه خدمات پزشكي به مردم بر عهده دولت است و در حال حاضر اين وظيفه با سرمايه گذاري مادي، انساني و معنوي جامعه پزشكي انجام مي پذيرد.
وي افزود: اصلاح تعرفه هاي دولتي خدمات پزشكي براي ساماندهي نظام سلامت ملي لازم است و يكي از دلايل مشكلات بهداشت و درمان كشور عدم وجود برنامه ريزي صحيح و علمي در تبيين مسائل بهداشت و درمان كشور است.
رئيس كل نظام پزشكي كشور افزود: امروز شعار سازمان بهداشت جهاني اين است كه انسان سالم محور توسعه پايدار است و توسعه صنعتي، علمي و كشاورزي كشورها منوط به انسان سالم است. لذا نبايد نگاه به سهم سلامت مردم يك نگاه اقتصادي و تجاري باشد و نبايستي كارشناسي هزينه هاي درمان و سلامتي جامعه به دست وزارت بازرگاني و سازمان هاي اقتصادي باشد.
امروز سازمان نظام پزشكي دفاع از حقوق بيماران را از اولويت هاي خود دانسته و براي دفاع از حقوق بيماران معتقد است كه بايستي تعرفه هاي خدمات درماني به صورت صحيح و واقعي محاسبه شود. اولين گروهي كه با مردم مواجه بوده و از مشكلات مالي بيماران از نزديك آشنا بوده و از نگراني هاي آنها آگاهند، جامعه پزشكي است و لذا با تمام امكانات خود تلاش مي كند كه بهترين خدمت را به مردم عرضه نمايد.
وي افزود: نيازمند يك تغيير و تحول بنيادين در نظام سلامت و بخش هاي مختلف بهداشت و درمان كشور براي رفع مشكلات موجود هستيم. و ادامه داشتن وضعيت موجود كه نارضايتي بيماران و جامعه پزشكي را به دنبال داشته است، قابل قبول نيست.
دكتر صدر در پايان خاطرنشان كرد: اهميت محاسبه تعرفه واقعي خدمات پزشكي براي بخش دولتي بيش از بخش خصوصي است و ارائه تعرفه هاي واقعي سبب محاسبه سرانه واقعي بهداشت و درمان در كشور، قوي شدن سازمان هاي بيمه گر و ارتقاء سطح سلامت جامعه خواهد شد.
اين گزارش حاكيست در ادامه مراسم گراميداشت روز پزشك از حدود ۹۰ نفر از پزشكان نمونه كشور، پزشكان حافظ و قاري قرآن، پزشكان جانباز، خانواده هاي شهداي جامعه پزشكي تجليل به عمل آمده و لوح تقدير به ايشان اهدا گرديد.

پايگاه «داده هاي پژوهشي و فن آوري كشور» راه اندازي شد
گروه علمي فرهنگي: مدير كل دفتر بررسي و ارزيابي پژوهشي وزارت علوم از راه اندازي پايگاه داده هاي پژوهشي و فن آوري كشور خبر داد.
دكتر الهه حجازي در گفت وگو با ايسنا هدف از راه اندازي پايگاه داده هاي پژوهشي را انجام سريعتر و بهتر ارزيابي عملكرد پژوهشي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي كشور عنوان كرد و گفت: تا به حال رسم بوده كه فرم هايي در اختيار دانشگاه ها و مراكز علمي كشور قرار مي گرفت و اين دانشگاه ها و مراكز علمي فرمها را پر كرده و به دفتر بررسي و ارزشيابي پژوهشي كشور در معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارسال مي كردند.
به گفته وي، اين كار ماه ها زمان مي برد و معمولا وقتي نتايج آن منتشر مي شد يا اطلاعات مورد نظر ارزش گذشته را نداشتند يا فرصت مناسب براي استفاده از دست رفته بود؛ گاه نيز اختلافاتي بين كارشناس مسئول دانشگاه كه فرم مورد نظر را پر كرده بود با كارشناس مسئول بررسي و ارزيابي پژوهشي بروز مي كرد كه ممكن بود از اختلاف سليقه يا تاخير در ارسال اطلاعات مورد نظر ناشي شده باشد. براي حل اين مشكل دفتر بررسي و ارزيابي پژوهشي از سال ۸۲ مقدمات راه اندازي پايگاهي الكترونيكي را براي داده هاي پژوهشي آغاز كرد كه در اواخر سال ۸۳ به اتمام رسيد و سرانجام اين پايگاه در روزهاي اخير عملياتي شد.
حجازي تصريح كرد: با راه اندازي اين پايگاه مي توانيم داده هاي پژوهشي دانشگاه ها و واحدهاي پژوهشي وابسته به دانشگاه ها، بخش خصوصي و دستگاه هاي اجرايي و واحدهاي پژوهشي وابسته به وزارت علوم را به صورت جداگانه بررسي و ارزيابي كنيم. اين دستگاه ها نيز مي توانند به ارزيابي خودشان بپردازند.
وي خاطرنشان كرد: هر دانشگاه يك كد يا رمز عبور خواهد داشت كه كاربر مورد نظر همان دانشگاه مي تواند اطلاعات آن دانشگاه را وارد كند و هر زمان كه لازم بود جايگاهش را در ميان سايرين بسنجد.
با كارنامه پژوهشي كه در صفحه اول پايگاه تعبيه شده هر دانشگاه مي تواند وضعيت خودش را در بين دانشگاه هاي ديگر ببيند؛ البته اين وضعيت كلي است و جزئيات در اختيار دفتر ارزيابي پژوهش خواهد بود.

آخرين خبرها از بيماري وبا
* تعداد مبتلايان به بيماري وبا همچنان در حال افزايش است اين رقم ديروز به ۸۱۹ نفر رسيد. ۲۲ نفر اين افراد غيرايراني هستند.
* قربانيان بيماري وبا ۱۱ نفر هستند يك نفر از ۱۸۶ مورد مبتلا در پايتخت، جان خود را از دست داد. علت مرگ به نظر كارشناسان مراجعه ديرهنگام به مراكز درماني است.
* در جلسه هماهنگي كنترل وبا نسبت به تشكيل كارگروه مشترك و اعلام اسامي ميوه، سبزي و صيفي جات قابل مصرف توافق به عمل آمد.
* معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: آنچه از ديد ما آلوده است و منع مصرف دارد صرفاً سبزي خوردن است والا مصرف ميوه، صيفي و حتي سبزيجات پخته منع مصرفي ندارند.
* به عقيده محمدتقي رهنمايي كارشناس توريسم، اگرچه شيوع يك بيماري در كشوري به دليل نارسايي بهداشتي آن است اما نبايد با بزرگ نمايي و جنجالي  كردن بيماري وبا مانع جذب توريست شد.
* اگر مايعات بدن بيمار مبتلا به وبا جبران شود فشار خود بيمار رو به افزايش مي رود و علايم حياتي نرمال شده و بيمار از مرگ حتمي نجات مي يابد لذا شهروندان بايد از خوردن قرص هاي ضداسهال بدون تجويز پزشك خودداري كنند.
* اعضاي شوراي سلامت آذربايجان شرقي تصميم گرفته اند مزارع سبزي و صيفي اطراف شهر تبريز را به مراكز پرورش گل تبديل  كنند. اين در حالي است كه تاكنون هيچ مورد بيماري وبا در اين شهر گزارش نشده است.
* در راستاي كنترل وبا يك استخر در كرج و دو مركز توليد يخ در شهرستان ساوجبلاغ تعطيل شدند.

هنوز امنيت اعزام زائران ايراني به عراق تأمين نشده است
000036.jpg
گروه علمي فرهنگي: مدير كل روابط عمومي سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: تا مشخص نشدن مساله  امينتي در عراق و ارايه طرح امنيتي از سوي دولت اين كشور هيچ اعزامي از ايران به عتبات عاليات صورت نمي گيرد.
«عبدالله نصيري» در گفت وگو با خبرنگار ايسنا ضمن اشاره به گفته هاي وزير جهانگردي عراق مبني بر نبود امنيت در اين كشور تصريح كرد: ناامني همچنان در عراق برقرار است و تا ارايه و تاييد طرح امنيتي عراق هيچ اقدامي  در خصوص اعزام  زائر به عتباب عاليات صورت نمي گيرد.
وي به سفر هياتي متشكل از نمايندگان سازمان حج و زيارت و وزارت كشور به عراق اشاره و افزود: اين هيات به منظور بررسي وضعيت عراق به صورت غيررسمي  به اين كشور اعزام شده است و بايد منتظر نتايج حاصل از سفر آنها بود.
مدير كل روابط عمومي  سازمان حج و زيارت ادامه داد: نماينده ي وزارت كشور ايران نيز در طول اين سفر با همتاي خود در بغداد درباره ي مسائل امنيتي نشستي خواهد داشت.
به گزارش ايسنا، اين هيات در هفته  جاري به كشور بازمي گردد كه در صورت مناسب بودن شرايط و اوضاع، گروهي متشكل از دفاتر زيارتي، كارگزاران و انجمن صنفي دفاتر زيارتي به منظور بررسي وضعيت اقامتي و مذاكره با آژانس هاي عراقي به اين كشور سفر مي كنند.
گفتني است كه استاندار كربلا نيز از ازسرگيري سفر زائران ايراني به عتبات عاليات در اوايل ماه سپتامبر (شهريور ماه) خبر داد.
دو روز پيش نيز برخي روزنامه هاي عربي اعلام كردند كه يك هيات عالي رتبه  گردشگري از ايران مذاكراتي را در خصوص فراهم كردن شرايط بهتر براي زيارت زائران ايراني با مقامات شهر نجف انجام داده است.
بنا به اعلام راديو سوا: اين مذاكرات در خصوص فراهم آوردن شرايط بهتر براي سفر هفته اي كاروان هاي زيارتي به عراق از طريق منطقه  مرزي مهران و زيارت عتبات عاليات در نجف و كربلا صورت گرفت.
روزنامه الجزيره هم نوشت: در راستاي برقراري امنيت بيشتر زائران، اين هيات گردشگري با مقامات امنيتي نجف نيز مذاكره كرد و به بررسي طرح هاي امنيتي كه امنيت بيشتر زائران را تامين كند، پرداخت.

ثبت نام دوره هاي فراگير دكتراي پيام نور
از امروز آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: ثبت نام نوبت چهارم دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور در مقطع دكتراي تخصصي ph.D از چهارشنبه دوم شهريور در سراسر كشور آغاز مي شود.
ثبت نام نوبت چهارم دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور در مقطع دكتراي تخصصي ph.D تا پايان وقت اداري روز يكشنبه ۲۷ شهريور ماه در كليه مراكز دانشگاه ادامه دارد.
گفتني است، متقاضيان استان تهران مي توانند جهت ثبت نام به مركز تهران واقع در ميدان فردوسي، خيابان استاد نجات الهي، خيابان شهيد فلاح پور، پلاك ۳۵ مراجعه كنند.

معاون حقوقي و امور مجلس سازمان تأمين اجتماعي:
لايحه مديريت خدمات كشوري در مجلس بررسي مي شود
گروه اجتماعي: لايحه مديريت خدمات كشوري، يكي از مهم ترين لوايح ارائه شده به مجلس است كه بايد با دقت و وسواس كارشناسي مورد بررسي قرار گيرد و نبايد به صورت شتابزده و احساسي با اين لايحه برخورد كرد.
دكتر علي مطوري معاون حقوقي و امور مجلس اين سازمان ضمن اعلام اين مطلب گفت: كميسيون مشتركي كه در مجلس شوراي اسلامي براي بررسي لايحه مديريت خدمات كشوري تشكيل شده است، تاكنون در چندين جلسه به بررسي اين لايحه پرداخته و اين بررسي تا جمع بندي نهايي ادامه دارد.
دكتر مطوري درباره تأثيرات اين لايحه بر وظايف و مأموريت هاي سازمان تأمين اجتماعي افزود: در لايحه مديريت خدمات كشوري و در ماده ۹۳ اين لايحه پيش بيني شده است كليه افرادي كه براساس مقررات اين لايحه در دستگاه هاي اجرايي استخدام مي شوند از نظر برخورداري از مزاياي تأمين اجتماعي شامل بازنشستگي، از كارافتادگي، فوت، بيمه بيكاري و ساير موارد مشمول قانون تأمين اجتماعي خواهند بود.
وي يادآور شد: منظور از دستگاه هاي اجرايي در اين لايحه، كليه وزارتخانه ها، مؤسسات و شركت هاي دولتي و نيز شركت ملي نفت ايران، بانك ها، بيمه هاي دولتي و نيز مؤسسات عمومي غيردولتي است. به اين ترتيب اكثر قريب به اتفاق دستگاه هاي اجرايي از نظر بيمه هاي اجتماعي، مشمول صندوق تأمين اجتماعي خواهند شد و مؤسسات و نهادهاي استثناء شده نيز داراي اين امكان هستند كه مشمول قانون تأمين اجتماعي قرار گيرند.
معاون حقوقي و امور مجلس سازمان تأمين اجتماعي، اضافه شدن كاركنان دستگاه هاي اجرايي به جمع افراد تحت پوشش اين سازمان را از يك سو باعث افزايش حجم تعهدات سازمان تأمين اجتماعي دانست و از سوي ديگر افزايش تعداد بيمه پردازان را باعث تقويت منابع تأمين اجتماعي برشمرد و خاطرنشان كرد: در حال حاضر صندوق هاي بيمه و بازنشستگي كشور بدون تحميل بار مالي به دولت و از محل منابع خود، حمايت هاي بيمه اجتماعي و درماني را به حدود ۲۷ ميليون نفر از مردم ارائه مي دهند، بنابراين بايد در مورد آثار احتمالي ناشي از چنين تصميمي بررسي هاي كارشناسي دقيق و جامعي صورت گيرد.
دكتر مطوري با اشاره به آمادگي كامل سازمان تأمين اجتماعي براي ارائه خدمات مشاوره اي و كارشناسي در اين زمينه گفت: در مورد اين لايحه، ديدگاه هاي مختلف و متنوعي در ميان كارشناسان وجود دارد كه نكته مشترك همه اين ديدگاه ها، تقويت نظام تأمين اجتماعي كشور براي حمايت مؤثر، جامع و كامل از كاركنان دستگاه هاي اجرايي در صورت تغيير وضعيت استخدامي آنان از دائمي به قراردادي است.
وي افزود: افزايش سن و سابقه براي بازنشستگي كاركنان دستگاه هاي اجرايي، در صورت تصويب مجلس بار مالي زيادي براي سازمان تأمين اجتماعي خواهد داشت و به اعتقاد بسياري از كارشناسان در شرايطي فعلي كشور و نياز جامعه به فرصت هاي شغلي جديد، افزايش سن و سابقه بازنشستگي به صلاح كشور نمي باشد.

خدمات مشاوره اي در پيشگيري از جرم تأثير دارد
گروه اجتماعي: تعداد مراجعين به مركز و دفاتر مشاوره ناجا در سال گذشته نسبت به سال قبل ۵۰۰ درصد افزايش داشته است.
سرهنگ مهدي ميرزايي مسئول مركز مشاوره فرماندهي انتظامي كرمان به ايرنا گفت: روان درماني، رفع اختلافات خانوادگي ،آموزش مهارتهاي زندگي و مشاوره ازدواج شغلي و تحصيلي موارد شاخص ارجاعي به مراكز مشاوره ناجا است.
وي خدمات مشاوره اي را در پيشگيري از جرم بسيار مؤثر دانست.

۵۰ هزار معلول روستايي زير پوشش طرح
سي.بي.آر قرار گرفتند
ايرنا:كارشناس توانپزشكي ستاد توانبخشي مبتني بر جامعه موسوم به CBRسازمان بهزيستي گفت: در اجراي طرح سي.بي.آر تاكنون بيش از ۵۰هزار معلول روستايي در سطح كشور زيرپوشش اين طرح قرار گرفته اند.
اين كارشناس، مهمترين هدف اجراي طرح سي.بي.آر را ارايه خدمات توانبخشي به طيف گسترده تري از جامعه با مداخله فرد، خانواده و جامعه و فراهم كردن زندگي با عزت و احترام همانند ساير افراد جامعه به معلولين ذكر كرد.
علي مشيري، افزايش تواناييهاي رواني و جسمي افراد داراي ناتواني براي كسب استقلال فردي، دسترسي بيشتر به خدمات منظم، فرصتهاي برابر و الحاق به جامعه، تقويت بنيانهاي روابط اجتماعي و جامعه پذيري افراد داراي ناتواني و تغيير نگرش جامعه و حذف باورهاي منفي نسبت به افراد داراي ناتواني را از ديگر اهداف اجراي اين طرح برشمرد.

سالانه ۶۰۰ نفر بر اثر مصرف سيگار در محل كار مي  ميرند
ايلنا: سالانه ۶۰۰ نفر در اثر مصرف سيگار در محل كار، مي  ميرند.
يك نظرسنجي جديد نشان مي  دهد؛ اكثريت مردم در انگليس و ولز، خواستار منع كامل مصرف سيگار در محل كار هستند.
موسسه تحقيقات سرطان انگليس و اداره سيگار و سلامتي، اعلام كرد: در نظرسنجي كه از يك  هزار نفر به عمل آمده است، ۷۳ درصد با منع كامل مصرف سيگار موافق بودند. قرار است لايحه اي در همين خصوص با عنوان لايحه بهبود و حفاظت از سلامتي در ماه نوامبر در پارلمان انگليس مطرح شود. عده اي در حمايت از اين لايحه مي  گويند: اين قانون زماني موفق خواهد بود كه جامع باشد.
به گفته مدير اجرايي موسسه تحقيقاتي سرطان، اكثريت مردم مي  گويند؛ منع كامل مصرف سيگار در «بارها» تاثيري بر رفتن آنها به بار نمي   گذارد.تجربيات به دست آمده در ايرلند و نيويورك هم دال بر همين امر است.
مصرف سيگار در محل كار، اكنون باعث مرگ ساليانه ۶۰۰ نفر و بروز حملات آسم و ديگر بيماري  ها در بسياري از افراد ديگر مي  شود.

جرائم افراد زير ۱۸ سال، سوء
پيشينه كيفري محسوب نمي  شود
ايلنا: رييس كانون اصلاح و تربيت تهران، گفت: بر اساس لايحه جديدي كه تقديم مجلس شده، جرائم افراد زير ۱۸ سال به هيچ وجه سوء پيشينه كيفري محسوب نمي  شود.
منصور مقاره عابد افزود: لايحه جديد جرائم اطفال در مرحله تصويب در مجلس شوراي اسلامي است كه با تصويب آن، سوء پيشينه كيفري براي نوجوانان زير ۱۸ سال وجود نخواهد داشت.

ساماندهي فراگير كودكان خياباني به سال آينده موكول شد
000030.jpg
مهر: معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي گفت: ساماندهي كودكان خياباني امسال به صورت پايلوت در چند شهرستان اجرا مي شود اما در صورتي كه بخواهيم اين طرح به صورت فراگير اجرا شود بايد تا سال ۸۵ منتظر بمانيم.
محمدرضا خباز با بيان اين مطلب افزود: ساماندهي كودكان خياباني تنها وظيفه سازمان بهزيستي نيست بلكه بايد با همكاري و هماهنگي نهادهايي مانند نيروي انتظامي، قوه قضاييه ، وزارت بهداشت ، شهرداري و... انجام گيرد و پس از اينكه كوكان خياباني از كودكان كار، متكدي ، بزهكار و فراري جدا شدند ، بهزيستي با اختصاص مكاني از اين كودكان براي مدتي كوتاه و طولاني نگهداري مي كند. وي خاطر نشان كرد: البته چنانچه اعتبارات لازم براي ساماندهي كودكان خياباني اختصاص يابد، اين كار عملي است در غير اين صورت با بودجه اي كه سال گذشته براي ساماندهي كودكان خياباني اختصاص يافته نمي توان به صورت فراگير طرح ساماندهي را در تمام استانها اجرا كرد.

آسيب پرتودرماني در يادگيري كودكان
فارس: مطالعات پژوهشگران استراليايي نشان مي  دهد پرتودرماني هاي پزشكي بر توانايي هاي يادگيري، خواندن و هوش كودكان تأثير منفي مي گذارد.
پرتودرماني هاي پزشكي همانند راديوگرافي، راديولوژي و سي تي اسكن بر توانايي هاي يادگيري كودكان اثر منفي مي گذارد.
مطالعات پژوهشگران همچنين نشان مي دهد بيشترين ميزان كاهش هوش و توانايي هاي خواندن در كودكاني رخ مي دهد كه قبل از سن هفت سالگي تحت پرتودرماني قرار بگيرند.
اين گزارش حاكي است، كاهش هوش و توانايي هاي يادگيري كودكان در اثر پرتودرماني احتمالاً به اين دليل است كه فرآيندهاي اساسي شناختي مغز كودك كه براي تقويت و توسعه توانايي يادگيري آن مؤثر است، در اثر پرتوهاي مختلف آسيب مي بينند و در نتيجه توانايي هاي يادگيري و نوشتن كودك به اندازه كافي رشد نمي كند.

آيا استخوان شكسته واقعا جوش مي خورد؟
ايسنا: اصطلاح جوش خوردن استخوان كه عموما در حين ترميم شكستگي به كار مي رود، در حقيقت به معناي چسبيدن مجدد دو قطعه از استخوان است.
به گزارش نشريه فرانسوي «سلامت شما» استخوان در مقياس ميكروسكوپي حاوي بافت هاي ريز زيادي شبيه حلقه هاي در هم كامواست، اما برخلاف كاموا اين حلقه ها بسيار سخت و بادوام هستند و نوعي بافت مشبك را تشكيل مي دهند.
در هنگام رشد، اين بافت هاي استخواني به رشد و تكثير خود ادامه مي دهند و مدام استخوانها را بلندتر و بزرگتر مي كنند. وقتي فردي به حداكثر رشد خود مي رسد، اين روند رشد كند و كندتر شده و سرانجام متوقف مي شود، اما در مواقع لزوم مثل شكستن استخوانها، بدن مي تواند يك بار ديگر بافت استخواني جديدي تشكيل دهد.

تأثير ازدواج هاي فاميلي در بروز ناهنجاري هاي قلب
ايسنا: بررسي توزيع فراواني ناهنجاري ها در بيماران مبتلا به نقايص مادرزادي قلب حاكي از نقش مؤثر ازدواج هاي فاميلي در ۴۱ درصد موارد بروز ناهنجاري قلب است.
همچنين يافته ها نشان داد هر چند ناهنجاري هاي مادرزادي قلب عمدتاً پلي ژنتيك و يا مولتي فاكتوريال فرض مي شود، با اين حال با جمع آوري و آناليز شجره فاميلي و معاينه باليني و دقيق و بررسي ديس مورفي ها و انجام آزمايشات سيتوژنتيك و بررسي موارد داراي طرح توارث مي توان بيش از پيش در شناخت اين بيماري ها و ارائه راهكارهاي پيشگيرانه و انجام مشاوره هاي اطلاعاتي و حمايتي لازم اقدام كرد.

اولين جلسه  رسيدگي به تخلفات انتخاباتي
ايسنا: اولين جلسه  رسيدگي به پرونده ها ي تخلفات انتخاباتي، ۲۸ شهريورماه در مجتمع قضايي وليعصر برگزار مي شود.
تاكنون براي ۹ پرونده  تخلفات انتخاباتي كيفرخواست صادر و جهت رسيدگي به دادگاه ارسال شده است كه تعداد متهمان مطرح در اين پرونده ها، ۱۰ نفر اعلام شد كه همگي آنها هم اكنون با قرار تأمين، آزاد هستند. دادگاه اين پرونده ها كه اولين جلسه  آن در ۲۸ شهريورماه جاري برگزار مي شود، در روزهاي دوم، سوم و چهارم مهرماه ادامه خواهد يافت.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |