چهارشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۲ - Aug 24, 2005
حضرت زين العابدين امام سجاد (ع): بپرهيز از اينكه به نام ما (و طرفداري از ما) به سروري برسي، كه خدا تو را پست خواهد كرد؛ و بپرهيز از آنكه ما را وسيله نان خوردن خودسازي، كه خدا فقرت را خواهد افزود.
بحار الانوار ۲/۱۰۹
امروز با حافظ
عشاق را به ناز تو هر لحظه صدنياز
اي سروناز حسن كه خوش مي روي به ناز
ببريده اند بر قد سروت قباي ناز
فرخنده باد طلعت خوبت كه در ازل
محمدرضا شرف الدين دبير جشنواره:
جشنواره فيلم دفاع مقدس
با رفع مشكلات مالي برگزار خواهد شد
دبير جشنواره فيلم دفاع مقدس گفت: مراحل اجرايي جشنواره فيلم دفاع مقدس به دليل مسائل مالي با مشكلات فراواني روبروست.
محمدرضا شرف الدين دبير جشنواره فيلم دفاع مقدس و مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در مصاحبه با خبرنگار واحد مركزي خبر افزود: پس از اتفاقاتي كه براي جشنواره فيلم دفاع مقدس روي داد، ستادي متشكل از دلسوختگان اين حوزه براي برنامه ريزي و اجراي اين اتفاق مهم فرهنگي شكل گرفت.
وي تصريح كرد: با تلاش همكاران اين ستاد، مراحل مطالعاتي، برنامه ريزي و چگونگي اجرا، مشخص شده است ولي به دليل كمبود شديد مالي، هم اكنون با مشكلات فراواني براي اجراي اين جشنواره روبرو هستيم. شرف الدين گفت:با اين حال همه نهادهاي ذيربط قول همكاري مادي و معنوي داده اند ولي به دليل شرايط كنوني كشور و تغييرات كابينه كمك هاي اين نهادها در مرحله پرداخت متوقف شده است.
وي افزود: البته شرايط اين نهادها را درك مي كنيم ولي بايد توجه داشته باشيم كه مسائل فرعي، مانع از تعطيلي اين اتفاق مهم فرهنگي كه به نوعي كوچكترين پاسداشت حرمت خون شهدا، جانبازان و هزاران سردار بي ادعاي دوران دفاع مقدس است نشود.
دبير جشنواره دفاع مقدس گفت: با توجه به نزديكي به هفته دفاع مقدس كه قرار است جشنواره فيلم دفاع مقدس در آن مدت برگزار شود در تلاش هستيم مسير حركتي اين اتفاق فرهنگي وارد مسائل فرعي نشود و با همت بسيجي همه دلسوختگان در موقع مقرر شاهد برپايي اين جشنواره باشيم.
وي افزود: جشنواره فيلم دفاع مقدس،  تصويركشنده هويت ملي و ديني اين مرز و بوم است و همه مسئولان فرهنگي و مديران كشور بايد با حساسيت بيشتري به اين مقوله نگاه و شرايط برپايي مطلوب آن را فراهم كنند.
گفتني است، بنا بر اعلام انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس، قرار است دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس از ۳۱ شهريور همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در تهران آغاز به كار كند.

اهالي تئاتر بايد در عرصه سياستهاي
فرهنگي اثرگذار باشند
مهرداد راياني  مخصوص  كارگردان  تئاتر معتقد است  كه  تصميم هاي  خانه  تئاتر بايد در حوزه  سياست گذاري  فرهنگي  تئاتر كشور اثرگذار باشد.
وي  در گفت  و گو با ايرنا، يادآورشد: تصميم هاي  خانه  تئاتر نظر جمعي  اهالي  تئاتر كشور بوده  و بايد در عرصه مديريت  كلان  فرهنگي  مورد توجه  قرار گيرد.
راياني ، عملكرد اصناف  مختلف  خانه  تئاتر را مثبت  خواند وافزود: اين  تشكل صنفي  مي تواند نمونه  موفقي  براي  احياي  تشكيلات  صنفي  دركشور باشد.
كارگردان  نمايش  خشم  و هياهو، فعاليت  مستقل  را بزرگترين  موفقيت  خانه تئاتر در عرصه  فعاليت  صنفي  برشمرد و گفت  كه  عدم  تعادل  بين  نيروي  كار و فرصت هاي  شغلي  از مشكلات  عرصه  هنرهاي  نمايشي  است .
وي  اظهار داشت : تئاتر هنرگفت  و گو و مباحثه  است  و مي تواند در مسيراصلاح  بسياري  از ناهنجاري هاي  اجتماعي  مورد استفاده  قرار گيرد.
اين  كارگردان  تئاتر ابراز اميدواري  كرد كه  حوزه  نمايش  با تقويت  محورهاي راهبردي  سامان  يابد.

نمايش گنجينه هاي شخصي گالري هاي تهران
ايسنا: ششم شهريورماه جاري دومين گالري فرهنگسراي نياوران گشايش مي يابد.
قرار است گشايش اين گالري با نمايش آثار گنجينه ۱۲ گالري و نگارخانه سرشناس و پركار تهران همراه باشد.
فرهنگسراي نياوران در اين اقدام حدود ۲۵۰ متر مربع زيربنا به فضاي نمايشگاهي گالري هاي كشور افزوده است. در اين فضا، به طور استاندارد حدود ۵۰ تا ۶۰ تابلو نقاشي جاي مي گيرد.
اين گالري كه در طبقه دوم فرهنگسرا واقع است، پيش تر قرار بود با تغيير كاربري به رستوران تبديل شود؛ اما اكنون مسؤولان اين فرهنگسرا ترجيح داده اند تا به صورت گالري تغيير كاربري يابد.

نمايش «۳ خواهر» در تئاتر شهر به صحنه مي آيد
نمايش ۳ خواهر اثر آنتوان چخوف به كارگرداني محمودرضا رحيمي شهريور ماه به اجرا در مي آيد.
محمودرضا رحيمي كارگردان نمايش «۳ خواهر» كه قرار است از نيمه نخست شهريور ماه اجراي خود را آغاز نمايد،در گفت و گو با مهرگفت: اين اثر توسط نازنين گودرزيان دوباره نويسي شده است و توسط گروه تئاتر نيوشا اجرا خواهد شد.اين نمايش نخستين بار در هفته بزرگداشت چخوف به اجرا در آمد و اكنون نويسنده تغييراتي را در متن نسبت به زمان اجراي نخست آن ايجاد كرده است.او در مورد تغييرات ايجاد شده در زمينه اجراي نمايش گفت: بايد وارد اجرا شويم تا مشخص شود نمايش داراي چه خصوصيات اجرايي مي باشد.سعي كرديم اشخاص را به گونه اي معرفي كنيم كه بتوانيم كل شرايط را بازسازي نماييم.به طور قطع شيوه اجرايي تحت تاثير تغييرات ايجاد شده بر روي متن،تغيير خواهد كرد.اين كارگردان در مورد سالن اجراي نمايش خود گفت: اين نمايش در هفته بزرگداشت چخوف در سالن سايه بر روي صحنه رفت و طراحي آن نيز بر اساس همان سالن صورت گرفته است و به گونه اي است كه اجراي آن در ديگر سالن ها با مشكل مواجه خواهد شد.

گيلانه در موزه سينما، انيميشن در خانه هنرمندان
فيلم  سينمايي گيلانه  به  كارگرداني  رخشان  بني اعتماد و محسن  عبدالوهاب ، دوم  شهريورماه  براي  اهالي  مطبوعات  و رسانه ها در موزه  سينما به  نمايش گذاشته  مي شود.
اين  فيلم  مستند - داستاني  سرگذشت  بازماندگان  جنگ  و والدين  آنها را درجامعه  معاصر به  تصوير مي كشد.فيلم  جديد بني اعتماد از دهه  آخر شهريورماه  در جدول  اكران  سينماها جاي مي گيرد.از سوي ديگر نشست  تخصصي  كاربرد انيميشن  در اينترنت  و موبايل ، ششم  شهريورماه  درخانه  هنرمندان  ايران  برگزار مي شود.چگونگي  توليد و عرضه ، نمايش  و تقسيم  بندي  اين  نوع  انيميشن  و بررسي نمونه هايي  از انيميشن  اينترنتي  موضوع  اين  نشست  تخصصي  است .انجمن  سينمايي  فيلم  سازان  انيميشن  ايران  (آسيفا) باني  نشست  تخصصي  انيميشن است .

برگي از تاريخ
تأسيس آژانس پارس (۱۳۱۳ ش)
در سال ۱۳۱۳ .ش، وزارت خارجه ايران، خبرگزاري پارس را در جايگاه يك مركز خبري و ملي رسمي تأسيس كرد. براي مدت شش سال، اين سازمان به انتشار اخبار ملي و بين المللي مي پرداخت و روزي دو بار بولتن خبري را به زبان هاي فارسي و فرانسه منتشر مي كرد كه در ميان ادارات دولتي و خبرگزاري هاي بين المللي در تهران و مطبوعات محلي توزيع مي شد. در ارديبهشت ،۱۳۱۹ اداره كل تبليغات تأسيس شد و سازمان خبري پارس به صورت بخشي وابسته به اين تشكيلات درآمد. به تدريج، خبرگزاري هاي كشورهاي خارجي، اخبار و گزارش هاي خود را براي سازمان خبري پارس ارسال كردند و پارس، بازار خبري خود را در سطح جهان گسترش داد. اين سازمان در سال هاي بعد تحت نظر بخش هاي مختلفي از قبيل وزارت فرهنگ و پست و تلگراف و تلفن، نخست وزيري و وزارت اطلاعات و جهانگردي ادامه كار داد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در آذر ،۱۳۶۰ براساس لايحه مصوب مجلس، نام خبرگزاري پارس به خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران با نام مخفف ايرنا مبدل شد. در حال حاضر، ايرنا با سرويس هاي خارجي و حوزه هاي بين المللي، هفت روزنامه و نشريه و شبكه اينترنت، به سراسر جهان خبر ارسال مي كند.
شهادت مبارز انقلابي «سيدعلي اندرزگو (۱۳۵۷ ش)
شهيد سيدعلي اندرزگو در رمضان سال ۱۳۱۸ ش در تهران به دنيا آمد. سختي معيشت، او را از تحصيل بازداشت و به كارگمارد، ولي در همان حال به علوم ديني روي آورد و دروس فقه و اصول را طي كرد. شهيد اندرزگو در نوجواني با شهيد نواب صفوي آشنا شد و در ستم ستيزي، از او الهام گرفت. وي در قيام ۱۵ خرداد دستگير شد و در زير شكنجه هاي سخت، لب به سخن نگشود تا آزاد گرديد. از آن زمان، وارد شاخه نظامي هيئت مؤتلفه اسلامي شد و در اولين اقدام، در اعدام انقلابي حسنعلي منصور، سرسپرده آمريكا و عامل احياي كاپيتولاسيون همكاري نمود. در آن ترور، شهيد اندرزگو با اين كه بيشتر از ۱۹ سال نداشت، نقش مهمي ايفا كرد. از آن پس، رژيم، به شدت در تعقيب او بود و شهيد اندرزگو مجبور شد كه دائماً جابه جا شود. اين انقلابي نستوه براي اين كه موردشناسايي ساواك قرار نگيرد، با نام هاي مستعار و قيافه هاي متفاوت آشكار مي شد.
اندرزگو، نقش مهمي در وارد كردن اسلحه به ايران براي مبارزه مسلحانه با رژيم داشت و براي اين منظور به كشورهاي ديگر سفر مي كرد. ساواك پس از سال ها تعقيب و گريز، سرانجام با كنترل مكالمات تلفني مناطق وسيعي از تهران، او را شناسايي كرد و دريافت كه در ۱۹ ماه مبارك رمضان مهمان يكي از دوستان خواهد بود. محل، مورد محاصره قرار گرفت و شهيد كه راه فرار نمي ديد، اسنادي را كه در جيب داشت به دهان برد و خورد تا به دست ساواك نيافتند. دژخيمان رژيم پس از درگيري كه با او پيدا كردند، او را مجروح ساختند. با اين حال، از اين مي ترسيدند كه اندرزگو، به خودش مواد منفجره بسته باشد. اين شهيد والا مقام سرانجام طي اين درگيري در دوم شهريور ۱۳۵۷ با زبان روزه در ۳۹ سالگي شربت شهادت نوشيد و به آرزوي ديرينه اش دست يافت. شهيد اندرزگو قصد ترور شاه را داشت كه شهادتش مانع انجام اين نقشه گرديد.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره قلب
دكتر روزنفلد در پاسخ به دو پرسش چنين پاسخ داده است:
نرسيدن اكسيژن كافي به عضو بدن بر اثر تنگ شدن و انسداد يك سرخرگ محلي را «ايسكيميا» گويند كه عمدتاً در رابطه با ماهيچه قلب است. اگر در معاينات آزمايشگاهي معلوم شود كه ناشي از يك سرخرگ است و يا ميزان انسداد به مرز خطر نرسيده كه با تكنيك «انجيوپلاستي» آن را باز مي كنند، ولي چنانچه پاي چند سرخرگ در ميان باشد و با داروتراپي نشود درمان كرد، راهي جز عمل جراحي قلب باز وجود ندارد.
براي كاهش خطر بيماري هاي قلبي بايد اين توصيه ها رعايت شود: پرهيز از صرف گوشت قرمز و هرگونه چربي حيواني، فرار از استرس، مصرف ويتامين ب ي (نياسين)، ب يي، ب ي و اسيد فوليك (نوعي ويتامين ب است). مصرف روزانه سير تازه يا قرص و كپسول آن. مصرف روزانه يك آسپرين بچه. مصرف انواع لوبيا به جاي گوشت. امساك در مصرف نمك طعام. مصرف ال آرجينين (نوعي اسيد آمينه)، به انتخاب دكتر، روغن ماهي (امگا ) و با نظر او عصاره هسته دانه انگور، گردو (يكي دو دانه در روز)، ماست بدون چربي. مصرف مركبات و يا قرص ويتامين ث، ويتامين اي، كنترل قند، كلسترول و فشارخون از طريق رژيم غذايي و يا دارو.

توسط نشر افق:
هشتمين نشست باشگاه كتاب برگزار مي شود
مهر: هشتمين نشست باشگاه كتاب نشر افق عصر روز پنج شنبه هفته جاري توسط نشر افق برگزار مي شود.هشتمين نشست باشگاه كتاب افق، روز پنج شنبه هفته سوم شهريور ۱۳۸۴ از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در محل اين باشگاه برگزار مي شود.
نوجوانان و جوانان علاقه مند به ادبيات و كتاب پنج شنبه اول هر ماه در باشگاه كتاب افق، گردهم مي آيند و درباره يكي از كتابهاي اين ناشر كه به تازگي خوانده اند با هم بحث و گفت و گو مي كنند و در پايان جلسه هم يكي از كتابهاي نشر افق، را به انتخاب خود از اين ناشر هديه مي گيرند.
در جلسه اي كه اين هفته برگزار خواهد شد كتاب موش كوچولو نوشته كيت دي كاميلو با ترجمه حسين ابراهيمي الوند، توسط اعضاي باشگاه نقد و بررسي ميشود.
گفتني است، نشر افق در خيابان انقلاب، خيابان ۱۲فروردين، خيابان وحيد نظري غربي، كوچه جاويد، شماره ،۱۸۱ طبقه اول قرار دارد.

۲ فيلم پروانه ساخت گرفتند
شوراي  صدور پروانه  فيلم سازي  ۳۵ ميليمتري ، مجوز ساخت  دو طرح  سينمايي  از يك  كارگردان  جوان  و پيشكسوت  را صادر كرد.
روابط عمومي  معاونت  امور سينمايي  وزارت  ارشاد گزارش  داد: مجوز فيلم هاي  «اگه  مي توني  منو بكش » به  كارگرداني  شاهد احمدلو و تهيه كنندگي  علي  توكل نيا و «نويسنده » به  كارگرداني  و تهيه كنندگي  خسرو سينايي  صادر شد.
سينايي  از مستندسازان  برجسته  كشور پيشتر در اعتراض  به  نحوه  نمايش  تلويزيوني  فيلم  «عروس  آتش » آخرين  ساخته  بلندش  اعلام  كرد كه  صرفا براي  خود به  فعاليت  فيلم سازي  مي پردازد.
شوراي  صدور پروانه  فيلم سازي  همچنين  با تغيير نام  فيلم  «چاي  نت » به  كارگرداني  حسين  قناعت  و تهيه كنندگي  علي  واجد سميعي  به   «ماجراهاي  اينترنتي » موافقت  كرد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
رابرتسون مبلغ آمريكايي مسيحيت خواستار ترور «هوگو چاوز» شد!
رسانه هاي آمريكايي ديروز همراه با ابراز شگفتي، اظهارات پت رابرتسون مبلغ معروف مسيحيت و مؤسس شبكه تلويزيوني سي.بي.ان (كريسچن برادكستينك نتوركز) را در برابر صدها نفر در باشگاه ۷۰۰ كه از آن شبكه پخش و به صورت تايپي در وب سايت وي قرار گرفته منتشر كردند و نوشتند كه رابرتسون دوشنبه اين هفته در زماني كه سراسر جهان بر ضد تروريسم به پاخاسته است صريحاً خواستار ترور «هوگو چاوز» رهبر ونزوئلا به دست مأموران مخفي آمريكا شده است. رابرتسون در سخنراني مذهبي دوشنبه (پريروز) خود صريحاً گفت: ونزوئلا به صورت پناهگاه، پايگاه و سكويي براي گروه هاي افراطي مسلمان و چپگرايان درآمده است كه هر دو دسته كمر به مبارزه با ايالات متحده بسته اند. چاوز نزديكترين و صميمانه ترين مناسبات را با دولت هايي كه معاند ايالات متحده هستند برقرار كرده است و اگر اجازه داده شود كه همچنان فعال بماند ما درآستانه جنگ ۲۰۰ ميليارد دلاري ديگري و آن هم در قاره خود قرار خواهيم گرفت. ما نبايد چنين جنگي داشته باشيم كه نتيجه اش قابل پيش بيني نيست. ما بايد به جاي لشكركشي، راه آسانتر و ارزانتري را براي حذف «چاوز» در پيش گيريم و اين راه همانا از ميان برداشتن شخص او از طريق عمليات محرمانه (سيا) است. به نظر من، ما بايد در صدد ترور اين فرد باشيم. با اين عمل، ما تنها يك نفر را از ميان برمي داريم و از يك جنگ احتمالي در قاره آمريكا كه پاي ديگران را به ميان خواهد كشيد پيشگيري مي كنيم. دولت واشنگتن نتوانست در كودتاي سال ۲۰۰۲ ونزوئلا «چاوز» را حذف كند و بايد اين كار نيمه تمام خود را به پايان برساند. رابرتسون ۷۵ ساله در عين حال مؤسس ائتلاف مسيحيت در آمريكاست كه در دو انتخابات گذشته مردم اين كشور را تشويق به دادن رأي به جورج بوش مي كرد و تبليغ او مؤثر واقع شد. چند دوره پيش رابرتسون، خود نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريكا شده بود كه موفقيت نداشت.
اين نخستين بار است كه يك رهبر روحاني مسيحيت كه از يك شهرت جهاني وسيع برخوردار است از ترور يك فرد حمايت مي كند و آن را علناً خواستار مي شود.
۵۹ درصد نفت توليدي ونزوئلا به آمريكا صادر مي شود كه «چاوز» اخيراً تهديد كرده ممكن است نفت خود را به چين كه خريداري بهتر و اهل انصاف است بفروشد. وي كه بيشتر كالاي مورد نياز ونزوئلايي ها را از چين وارد مي كند، درعين حال به خريد اسلحه از روسيه دست زده، اقتصاد ونزوئلا را به شبه سوسياليستي تبديل كرده و تسهيلات رفاهي مردم را افزايش داده كه ساير لاتين ها خواهان چنين اصلاحاتي در ممالك خود شده اند كه دولت واشنگتن ادامه اين روند را به سود خود نمي داند.
تأثير اقتصاد و اوضاع جغرافيايي در تكوين تاريخ
رسانه ها در گوشه و كنار جهان به مناسبت زادروز فرديناند (فردينان) برودل، تاريخ نگار بزرگ قرن ۲۰ فرانسه (۱۹۰۲ _ ۱۹۸۵)، مقاله نوشته و افكار و كارهاي او را مرور كرده و به نسل تازه يادآور شده اند. بسياري از اصحاب نظر كه نظر آنان در آستانه زادروز برودل استفسار شده وي را بزرگترين مورخ قرن ۲۰ فرانسه به شمارآورده اند. برودل معتقد به تأثير اقتصاد و اوضاع جغرافيايي در تكوين تاريخ بود. در تاريخ نگاري تأكيد بر انعكاس كامل و روشن نتيجه هر رويداد داشت تا از آن پند گرفته شود. تأليفات معروف برودل عبارتند از: كتاب سه جلدي تمدن و كاپيتاليسم در قرون ۱۵ تا ۱۸ (پيش از دوران صنعتي شدن)، دنياي مديترانه باستان، دنياي مديترانه در قرون جديد، دوران برتري اسپانيا، درباره تاريخ، خارج از ايتاليا، تاريخ تمدن، هويت فرانسه و....
درباره دو نطق احمدي نژاد و مصاحبه صفارهرندي
رسانه هاي آمريكا به بحث و تفسير دو نطق دكتر احمدي نژاد در مجلس درباره برنامه هاي خود و نيز مصاحبه صفارهرندي وزير پيشنهادي او براي وزارت ارشاد ادامه مي دهند. بيشتر اظهارنظرها در اين زمينه بوده است كه احمدي نژاد براي اجراي برنامه هاي خود با كوهي از مشكلات رو به روست و بزرگترين اين مشكلات، بوروكراسي پيچيده ايران است. وي بايد با كارمنداني برنامه هاي خود را به اجرا درآورد كه عمدتاً در ۱۶ سال گذشته استخدام شده و با روشي ديگر خو گرفته و به آن عادت كرده اند. صاحبنظراني كه با رسانه هاي آمريكا مصاحبه كرده اند گفته اند كه تعبير امنيتي نظامي بودن كابينه احمدي نژاد درست نيست، تقريباً همه مقامات سابق نيز سابقه فعاليت در انقلاب، سپاه و جبهه داشتند و پيش بيني كرده اند كه درك اعضاي اين كابينه از مشكلات مردم بيشتر باشد و مانع ناراضي تراشي ها و اقدامات غيرضروري شوند. به نظر اين اصحاب نظر، مشكل بزرگ ايران، بزرگ شدن شهر تهران است و با تجربه اي كه احمدي نژاد به عنوان شهردار سابق آن دارد ممكن است بسياري از ادارات دولتي به شهرهاي ديگر منتقل و به دلچسب بودن تهران نشيني پايان دهد. مشكل ديگر، رسانه هاي ايران از كتاب تا نشريه است. كتاب در ايران در پايين ترين تيراژ و نشريات از نظر كيفيت غني نيستند. تعداد زيادي نشريه در ايران منتشر مي شود ولي جز سه چهار روزنامه، بقيه خريدار ندارند و بعضي از آنها تنها به اتكاي دريافت سهميه كاغذ و ارز و حمايت هاي دولتي ديگر منتشر مي شوند. احمدي نژاد احتمالاً در طول حكومت خود نگاه به شرق خواهد داشت و خريدهاي خود را ترجيحاً از چين انجام خواهد داد و اين واقعيت از اظهارات او در پارلمان بر ضد دولت هاي اروپايي كه از آنها نام هم نبرد استنباط مي شود.

مراسم مسابقه ادبيات نمايشي ۱۹ شهريور برگزار مي شود
خبرگزاري فارس: مراسم معرفي آثار برگزيده اولين دوره مسابقه ادبيات نمايشي بعد از يك هفته تاخير و تغيير تاريخ مراسم براي سومين بار، بالاخره ۱۹ شهريور برگزار مي شود.
بهزاد فراهاني با اعلام اين خبر به خبرگزاري فارس گفت: تاريخ برگزاري مراسم معرفي آثار برگزيده اولين دوره مسابقه ادبيات نمايشي از ۱۲ شهريور به نوزدهم اين ماه موكول شد.وي افزود: زمان برگزاري اين مراسم تاكنون سه بار تغيير كرده است، اين مراسم ابتدا قرار بود، پنجم شهريور برگزار شود و بنا به دلايلي به ۱۲ شهريور موكول شد.گفتني است، ۱۲ شهريور ماه جشن سالانه كانون ملي منتقدان تئاتر در تالار چهارسو برگزار مي شود ،به همين دليل كانون نمايشنامه نويسان خانه تئاتر، مراسم معرفي آثار برگزيده اولين دوره مسابقه ادبيات نمايشي را در تاريخ ۱۹ شهريور برگزار خواهد كرد.
اين مراسم، روز چهارشنبه ۱۹ شهريور در تالار اصلي برگزار مي شود.
به گفته فراهاني با آماده شدن تالار وحدت، ممكن است اين مراسم در بنياد رودكي (تالار وحدت) برگزار شود.

گروه موسيقي وصل صوفيان در تالار وحدت
گروه ادب و هنر: گروه وصل صوفيان از فردا در تالار وحدت برنامه موسيقي اجرا مي كند.كنسرت گروه وصل صوفيان از فرداشب (پنجشنبه سوم شهريور) به مدت سه شب از ساعت۲۱‎/۳۰در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازد.
كنسرت وصل صوفيان به سرپرستي و آهنگسازي ابراهيم اثباتي، خوانندگي مصطفي محمودي و همخواني هوروش خليلي، رزماري عيسي پور، ريچارد عيسي پور و ... اجرا مي گردد. در اين كنسرت هشت همخوان به همراه دوازده نوازنده و چهل دفت نواز حضور دارند.
اين گروه در يك اجراي متفاوت و با استفاده از عناصري همچون حركت سايه، ويدئوآرت و رايحه هاي بويايي تجربه تازه اي براي حضار فراهم مي كنند.
اين كنسرت پيش از اين اجراهايي در داخل و خارج از كشور داشته است كه جديدترين آن اجراي كنسرت در جشنواره عرفان ايتاليا بوده است.لازم به ذكر است كه ابراهيم اثباتي آهنگساز و سرپرست گروه پيش از اين در آثار نمايشي خانم پري صابري ازجمله شمس پرنده، سوگ سياوش و آنتيگونه همكاري داشته است.پيش فروش بليط در گيشه تالار وحدت آغاز شده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
پليس چمن
بالتيمور: از اين پس «پليس چمن» در بالتيمور به اجراي قانون خواهد پرداخت. بر اساس قوانين موجود، چمن ها و علف هاي هيچ خانه اي در بالتيمور نبايد از ۲۰ سانتيمتر بلند تر باشد كه پليس چمن به اجراي اين قانون و همچنين جريمه متخلفان خواهد پرداخت. مقامات بهداشتي معتقدند كه علف و چمن هاي بلند مكان مناسبي براي رشد حيوانات موذي است.
تغيير نام خانوادگي
پكن: بيش از ۵۰ نفر در دهكده اي واقع در چين اقدام به تغيير نام خانوادگي خود كرده اند. با توجه به اينكه اين عده تلفظ نام آنها دقيقاً مانند تلفظ واژه «سگ» در زبان چيني بود به همين دليل نام خانوادگي شان را تغيير دادند. در فرهنگ مردم چين واژه سگ واژه بسيار زشتي به شمار مي آيد و جالب اينكه يكي از اين ۵۰ نفر به همين دليل نمي توانست ازدواج كند و در واقع هيچ دختري حاضر نمي شد همسر او شود.
قاچاق حيوان
توكيو: يك مرد ژاپني به جرم حمل و جاسازي ۳۹ مار، مارمولك و لاك پشت در ظرف هاي پلاستيكي و جعبه بلندگو توسط مأموران پليس كشور استراليا دستگير شد. هنگامي كه اين مرد با هواپيما از سنگاپور وارد استراليا شد، مأموران به وي مشكوك شدند و به بازرسي چمدانش پرداختند. در جريان اين بازرسي مشخص شد كه وي چندين جانور را در چمدان خود جاسازي كرده است. وي ممكن است براي اين كار به تحمل ۱۰ سال حبس و پرداخت ۱۰۰ دلار جريمه محكوم شود.
سرقت گل
بلگراد: مأموران امنيتي در صربستان روز گذشته با واقعه اي عجيب مواجه شدند چون بيش از ۷۰۰ كيلوگرم خاك و گل از يكي از معادن فرسوده اين كشور به سرقت رفته است. سارقان، گل و خاك اين معدن را با استفاده از گوني، سطل و جيب هاي لباس خود به سرقت بردند. گفته مي شود خاك اين معدن داراي طلا و نقره است.
۵۱ گل در بازي فوتبال
بروكسل: يك تيم فوتبال زنان در بلژيك با نتيجه ۵۰ بر يك در يك بازي رسمي شكست خورد. با توجه به اينكه دروازه بان اصلي اين تيم به دليل شركت در يك كنسرت موسيقي مرخصي گرفته بود اين تيم مجبور شد با دروازه بان ذخيره خود به ميدان برود. به همين دليل اين تيم در نيمه اول بازي را با نتيجه ۲۷ بر صفر واگذار كرد و در پايان، اين مسابقه با نتيجه ۵۰ بر يك به پايان رسيد.
صرفه جويي در مصرف انرژي
توكيو: با توجه به گرم بودن هوا در تابستان امسال دولت ژاپن به كارمندان خود توصيه كرد كه از لباس هاي ضخيم استفاده نكنند و به عنوان مثال كراوات و كت ها ي خود را درخانه بگذارند تا مجبور نشوند در محل كار خود درجه كولرهاي گازي را بالا ببرند. با توجه به موفقيت آميز بودن اين طرح قرار است طرحي مشابه در زمستان و پاييز سال جاري برگزار شود. به همين دليل به كارمندان توصيه شده در اين فصول از سال از لباس هاي گرم استفاده كنند تا انرژي زيادي براي گرم كردن اداره هاي دولتي استفاده نشود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت۲۰و ۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۵و ۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۱ دقيقه

گل و گياه
مرواريد عطري
000078.jpg
نام علمي: Galium odoratum
خانواده: RUBIACEAE
گياه پوششي دائمي كه در بهار و تابستان گلدهي دارد. تمام بخش هاي اين گياه معطر هستند. حداكثر بلندي آن ۱۵ و گستردگي آن ۳۰ سانتي متر است.
نيازها: مكان سايه و يا سايه-آفتاب، خاك اسيدي، مرطوب و غني از مواد آلي كه داراي زهكشي خوب باشد. پس از پايان گلدهي شاخ و برگ گياه را كوتاه كنيد تا شاخه هاي فرعي بيشتري توليد نمايد.
ازدياد: از طريق تقسيم بوته در اول بهار يا پاييز.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |