چهارشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۲ - Aug 24, 2005
شوراي شهر يك فوريت لايحه مطالعه و اجراي نمايشگاه بين المللي جديد را تصويب كرد
نمايشگاه تهران به «شهر آفتاب» منتقل مي شود
انتقال نمايشگاه بين المللي تهران با هزينه اي بالغ بر ۸۰۰ ميليارد تومان
و تحت نظارت و مشاوره يك شركت آلماني انجام مي شود
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، يك فوريت لايحه انجام مطالعه و اجراي پروژه نمايشگاه بين المللي جديد تهران را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس حسن بيادي نايب  رئيس شوراي شهر تهران ديروز در پايان جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر گفت: محل و فضاي موردنياز براي احداث نمايشگاه بين المللي جديد درنظر گرفته شده است و اين نمايشگاه در زميني به مساحت ۳۵۰ هكتار از اراضي «شهر آفتاب» آستان قدس حضرت امام خميني(ره) و در نزديكي فرودگاه بين المللي تهران احداث خواهد شد.
وي گفت: درحال حاضر محل نمايشگاه جانمايي شده و زمين موردنياز دراختيار قرار گرفته و مطالعات و طراحي اوليه انجام شده است.بيادي افزود: اين نمايشگاه با زيربنايي به مساحت ۸۰۰ هزار مترمربع فضاي سرپوشيده و ۶۰۰ هزار مترمربع فضاي روباز انجام خواهد شد.
وي گفت: نمايشگاه جديد داراي ۱۲۰ هزار مترمربع فضاي نمايشگاهي، ۱۲۸ هزار مترمربع فضاي خدماتي، ۲۲۰ هزار مترمربع پاركينگ سرپوشيده و ۲۰۰ هزار مترمربع مراكز تجاري به همراه ۲۰۰ هزار مترمربع با پاركينگ در فضاي تجاري، سالن كنفرانس، مسجد، هتل هاي ۵ ستاره و ۳ ستاره و محل هاي مختلف ورزشي خواهد بود.
نايب  رئيس شوراي شهر خاطرنشان كرد هزينه اوليه احداث اين نمايشگاه بالغ بر ۸۰۰ ميليارد تومان پيش بيني شده است كه از سوي بخش خصوصي تامين خواهد شد.
به گفته وي، درصورت تامين اعتبار، زمان براي تكميل پروژه ۲ سال پيش بيني شده است.
بيادي افزود: براي طراحي اين نمايشگاه از ۲۰ شركت مهندسي مشاور داخلي و خارجي دعوت به عمل آمد كه در نهايت، شركت آلماني «P.M .G» به عنوان طراح و مشاور انتخاب شده است.
وي يكي از علل انتخاب شركت آلماني را سابقه و احراز رتبه نخست جهاني در رابطه با احداث نمايشگاه هاي بين المللي دانست و گفت: اين شركت تاكنون طراح بيش از ۱۰ نمايشگاه بزرگ دنيا بوده است.
نايب رييس شوراي شهر همچنين نزديكي و دسترسي محل نمايشگاه ها به بزرگراه ها، فرودگاه امام خميني (ره)، مترو و خطوط ريلي را از مزاياي محل درنظر گرفته شده براي احداث نمايشگاه بين المللي تهران برشمرد.
توقف مونوريل موقتي است
بيادي همچنين توقف پروژه مونوريل را موقتي دانست و گفت: اين پروژه باتوجه به مشكلات ايجادشده در زمينه هاي فني، قراردادي و سرمايه گذاري فعلا عمليات اجرايي آن به طور موقت متوقف شده است.
وي درعين حال گفت كه ساخت ايستگاه مونوريل و تجاري هاي آن هم اكنون درحال انجام است.
بيادي با بيان اينكه طرح مونوريل بايد گسترش پيدا كند گفت: به اعتقاد من، ساخت مونوريل در بسياري از مناطق شهري ضروري است و با كمك آن مي توان بسياري از مشكلات ترافيكي را حل كرد.
وي افزود: يكي از مشكلات اين است كه اگرچه اين طرح مطالعات اوليه داشته ولي مطالعات جامع نداشته است و ما مي خواهيم اين طرح خوب اجرا شود و الگويي براي ادامه و گسترش آن باشد.
انتخاب شهردار هفته آينده
به گفته نايب رئيس شوراي شهر، در جلسه ديروز همچنين بررسي و تبادل نظر اعضا براي تعيين شهردار تهران انجام شد و عباس اردكانيان معاون آب وزارت نيرو و محمدعلي نوريان رئيس سازمان هواشناسي ۲ تن از گزينه هاي موردنظر ديدگاه هاي خود را درباره اداره شهر تهران عنوان كردند ولي تمايل چنداني به پذيرش اين مسؤوليت نداشتند.
بيادي افزود: اردكانيان همچنان تمايل دارد كه در حوزه تخصصي خود يعني «تامين منابع آب» به فعاليت ادامه دهد و نوريان نيز باتوجه به اينكه معاون سازمان جهاني هواشناسي است و اين سمت قائم به شخص مي باشد مي خواهد در پست خود باقي بماند.
وي گفت: نوريان درعين حال تاكيد كرده است كه اگر رييس جمهور تشخيص بدهند اين سمت را قبول خواهم كرد.
بيادي همچنين از محمدي زاده معاون خدمات شهري، علي آبادي معاون فني و عمراني شهرداري و بوربور معاون بنياد شهيد، قاليباف كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و سه تن از اعضاي شوراي شهر به عنوان گزينه هاي ديگر احراز پست شهرداري تهران ياد كرد.
نايب  رئيس شوراي شهر با بيان اينكه در حال حاضر انتخاب شهردار تخصصي تر شده است، گفت: به احتمال زياد شهردار تهران يكشنبه هفته آينده معرفي مي شود.
وي علت تأخير در انتخاب شهردار تهران را حساسيت موضوع و بررسي هاي جامع تر در اين زمينه عنوان كرد و گفت: در حال حاضر هم توقعات مردم و هم توقعات شوراي شهر بيشتر شده است از اين رو بايد فردي انتخاب شود كه سرعت كارها و خدمات  رساني شهرداري را افزايش دهد.
به گفته وي، در حال حاضر مشكلاتي در زمينه خدمات شهري و حمل و نقل و ترافيك وجود دارد كه بايد برطرف شوند.
بيادي با تاكيد بر لزوم استفاده از فرصت باقيمانده از عمر دومين دوره شوراي شهر گفت: همانطور كه در زمان مديريت دكتر احمدي نژاد شهردار سابق تهران تحولات فراواني ايجاد شد در يك سال و نيم باقيمانده نيز مي توان تحول ايجاد كرد.

عضو شوراي شهر:
توقف پروژه مونوريل موقتي است
000003.jpg
خبرگزاري فارس: رئيس كميسيون توسعه و عمران شهري شوراي شهر تهران با تأكيد براينكه توقف پروژه مونوريل ارتباطي با شكايت شوراي حل اختلاف از رئيس شوراي شهر ندارد،گفت: دستور توقف اين پروژه از سوي سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهرداري تهران انجام گرفته است و احداث مونوريل فقط تا زمان انطباق كامل عمليات اجرايي آن با مصوبه شورا متوقف خواهد ماند.
حسن زياري تصريح كرد: شوراي شهر دستوري براي توقف پروژه منوريل صادر نكرده است بلكه از اين سازمان خواستار ارائه گزارش از روند اجراي پروژه شده است و شوراي شهر راي هيات حل اختلاف را مبني بر ابطال مصوبه شورا به شهرداري ابلاغ كرده است.
وي افزود: در كشاكش مخالفتها با اين مصوبه اجراي پروژه از طريق اصلاح قرار داد و عقد قرار داد با سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهرداري تهران پيگيري شد.
رئيس كميته حمل و نقل شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سؤال كه آيا امكان توقف كامل اجراي پروژه وجود دارد، تصريح كرد: استفاده از اين نوع سيستم حمل و نقل ريلي هيچگاه تعطيلي بردار نيست اما شرايط اين پروژه خاص تا زماني كه با مفاد مصوبه شورا منطبق نشود و شرايط مناسب براي اجراي آن فراهم نگردد متوقف خواهد ماند.
وي خاطر نشان كرد: البته سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي در تلاش است با رفع نواقص موجود اجراي پروژه ادامه يابد.زياري درخصوص ميزان پيشرفت اجراي پروژه، با توجه به مدت زمان ۱۷ ماهه قيد شده در مصوبه شوراي شهر گفت: پيشرفت اين پروژه به دليل مواجه بودن با نوسانات متعدد، دخالتها، كم لطفي ها و نيز ناتواني پيمانكار خيلي كم بوده است.

گستره
جنگ اعصاب
سر و صداي آزاردهنده يا همان آلودگي صوتي كه ازجمله پيامدهاي توسعه بي رويه شهر تهران مي باشد، حقوق شهروندان را به طور جدي در معرض خطر قرار داده است. آثار و عواقب اين نابهنجاري در درازمدت به شكل هاي گوناگون بروز خواهد كرد. افت شنوايي، بيماري هاي اعصاب و روان، تندخويي و پرخاشگرِي، عدم تمركز و اختلالات گوارشي و همچنين بيماري هاي قلبي در انتظار شهرونداني است كه به دلايل شغلي و يا هر علت ديگر در ساعات طولاني در معرض اين آلودگي ها قرار دارند. كارشناسان و پژوهشگران تاكنون اطلاعات مفيدي درباره علل و عواقب اين آلودگي ها انتشار داده اند، اما متاسفانه هنوز براي برچيدن يا حداقل كاهش اين آلودگي ها اقدام موثري به عمل نيامده است.
واقعيت اين است كه بخشي از منابع توليدكننده آلودگي هاي صوتي مثل كارگاه هاي صنعتي و ساختماني، نياز به راه حل هاي جامع و درازمدت دارند، اما برخي منابع آلاينده به آساني قابل شناسايي بوده و دستگاه هاي مسئول مي توانند براي حل اين معضل به سرعت اقدام كنند. استفاده وسيع از بوق هاي غيرمجاز توسط بعضي از خودروها و موتورسيكلت ها و دست كاري منبع اگزوز در خودروها كه منجر به توليد صداهاي آزاردهنده مي شود، اقداماتي است كه عده اي براي تفنن و ايجاد هيجان به آن دست مي زنند،  اما در عمل منجر به ايجاد جنگ اعصاب براي قاطبه شهروندان مي شود. جلوگيري از عرضه و فروش بوق هاي غيرمجاز و ساير عوامل كه به صورت عمدي به كار گرفته مي شود و باعث آلودگي صوتي مي گردد چندان دشوار نيست و لاجرم بايد به آلودگي صوتي در پايتخت به صورت يك مسئله ملي نگريسته شود و براي برطرف ساختن آن و حفظ سلامت و بهداشت رواني جامعه، اقدامات اساسي انجام گيرد.
بهارزاد

كمربند سبز پايتخت
000006.jpg
خبرگزاري فارس: مدير عامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران گفت: طرح كمربند سبز نقش مهمي  در جلوگيري از گسترش بي رويه شهر و همچنين نفوذ شن هاي روان كويري به پايتخت دارد.علي محمد مختاري افزود: فاز اول اين طرح انجام و ۱۳ هزار هكتار از فاز دوم آن كه به مساحت ۵۰ هزار هكتار است در سال ۸۲ و ۸۳ ، مورد بهره برداري قرار گرفته است.مدير عامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران گفت: امسال در قالب طرح كمربند سبز ۱۰ هزار هكتار ديگر را در دستور كار قرار داده ايم كه نسبت به تكميل طرح توسعه كمربند سبز اقدام شود.لازم به ذكر است با توجه به جمعيت ۳۰۰ هزار نفري شهر تهران در سال ۱۳۱۷ و افزايش آن به ۴/۳ ميليون نفر در سال ۵۳ و جمعيت ۱۲ ميليوني تهران در سال هاي اخير تهران نيازمند حفظ حريم كنوني است.

امحاي زباله هاي خطرناك بيمارستانها
000009.jpg
خبرگزاري فارس: رئيس محيط زيست شهر تهران گفت: پيش از اين زباله هاي بيمارستاني و خطرناك توسط شهرداري ها جمع آوري مي شد؛اما از اين پس بيمارستانها موظفند زباله هاي خطرناكي را كه توليد مي كنند، خودشان امحا كنند. زهرا صدراعظم نوري در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود:بيمارستانها تاكنون با قراردادهايي كه با شهرداري منعقد مي كردند، زباله ها را به شهرداري مي سپردند و در ازاي آن به شهرداري مبالغي را مي پرداختند.
وي افزود: بايد خودروهاي جداگانه اي را براي حمل زباله هاي خطرناك در نظر گرفته شود، به طوري كه اين زباله ها با زباله هاي عادي مخلوط نشود.

هشدار در مورد گازهاي گلخانه اي
000012.jpg
واحد مركزي خبر: سفر چهار نفر از شخصيتهاي  برجسته  آمريكايي  به  ايالت  دورافتاده  آلاسكا بار ديگر بحث  و جدل  مربوط به  پديده  افزايش  دماي  ناشي  از انتشار گازهاي  گلخانه اي  را به  همراه  داشته  است . به  نوشته  شماره  ديروز روزنامه  الشرق  الاوسط اين  درحاليست  كه  جورج  بوش  رئيس  جمهور آمريكا ارتباط بين  فعاليتهاي  بشري  به ويژه  استفاده  از سوختهاي  فسيلي  و ازجمله  نفت  را با پديده  انتشار گازهاي  گلخانه اي  رد كرده  است .به نوشته اين  منبع  ايالت  آلاسكا يكي  از مناطق  آمريكاي  شمالي  است  كه  تحت  تاثير افزايش  ميانگين  دما در جهان  قرار دارد و هنوز اسكيموها ساكنان  اصلي  اين سرزمين  هستند و اين  سرزمين  از ويژگي  قطبي  و نيمه قطبي  برخوردار است .

مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران اعلام كرد
آموزش محله به محله مسايل ايمني و نحوه اطفاي حريق
000015.jpg
مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران از اجراي طرحي براي آشنا كردن شهروندان با راه هاي مقابله و پيشگيري از حريق و حوادث به صورت محله به محله خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس احمد ضيايي با بيان اين مطلب در ادامه افزود: بودجه تخصيص يافته براي آموزش شهروندي در سال جاري تقريبا مناسب است و سازمان آتش نشاني در نظر دارد تا علاوه بر ارائه آموزش هاي لازم از طريق ايستگاه هاي خود، واحد هاي آموزشي سيار را جهت آموزش كاركنان ادارات، سازمان ها، نهادها و مراكز تجمعي توسعه دهد تا از اين طريق جمعيت بيشتري از شهروندان تهراني را در قالب طرح هاي مختلف با دو موضوع اطفاي حريق و مقابله با حوادث و پيشگيري و ايمني آشناكند و محله به محله سطح آگاهي شهروندان و ايمني شهر را افزايش دهد. مديرعامل سازمان آتش نشاني اقبال دستگاه ها، سازمان ها و خانواده ها را نسبت به كسب آموزش ايمني مطلوب دانست و افزود: مراجعات و استقبال شهروندان رضايت بخش است و از فرهنگ ايمني راضي هستيم و از آنجا كه آموزش ها در اين بخش به صورت حضوري تاثيرگذارتر است، در تلاش هستيم تا نياز آنها را در اين زمينه برطرف كنيم.
وي در ادامه تصريح كرد:  در مجتمع هاي مسكوني، نيروهاي خدماتي حفاظت فيزيكي ازسوي ماموران آتش نشاني تحت آموزش هاي لازم قرار گرفته و ساكنان اين مجتمع ها نيز با نحوه استفاده از وسايل و تجهيزات آتش نشاني تعبيه شده در داخل ساختمان آشنا مي شوند.
ضيايي همچنين از سازماندهي كامل نيروهاي داوطلب به ويژه جوانان در سال ۸۵ خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر، كار سازماندهي نيروهاي داوطلب شروع شده، ولي در سال ۸۵ در سطح وسيع تري اجرا خواهد شد.

كنوانسيون حفاظت از درياي خزر اجرا مي شود
واحد مركزي خبر: مديركل محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: كنوانسيون حفاظت از محيط زيست درياي خزر با همكاري پنج كشور حاشيه اين دريا از پايان مهر امسال اجرا مي شود.
سعيد حسيني با اشاره به اين كه تاكنون كشورهاي تركمنستان، روسيه و جمهوري اسلامي ايران مفاد كنوانسيون حفاظت از محيط زيست درياي خزر را در مجالس خود به تصويب رسانده اند، افزود: دو كشور قزاقستان و آذربايجان نيز به زودي مفاد اجراي اين كنوانسيون را در مجالس قانونگذاري خود تصويب مي كنند. وي در ادامه گفت: اين كنوانسيون به زودي به سازمان حفاظت از محيط زيست درياي خزر با نظارت مديركل، دبيركل، كارشناسان و نمايندگان سازمان هاي كشورهاي عضو تبديل خواهد شد.
مديركل محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست درباره جمعيت گونه ماهي شانه دار در درياي خزر افزود: اين گونه مهاجم غيربومي كه چند سالي است وارد آب هاي خزر شده، تأثيرات نامطلوبي بر جمعيت پلانكتون ها، ماهيان كيلكا، خاويار و فوك هاي دريايي برجا گذاشته است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |